Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 251
Offentligt
2720330_0001.png
NOTAT
Regionernes arbejde med at nedbringe ventetiderne til demensud-
redning
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har anmodet Danske Regioner om en redegørelse
for
:
Status på ventetiderne for demensudredning
Beskrivelse af hvordan regionerne og Danske Regioner arbejder for at mindske
ventetiderne på demensområdet.
o
Herunder status på arbejdet med at finde en ny privat klink at indgå
aftale med.
Beskrivelse af hvordan der tages hånd om demenspatienter, der oplever lange
ventetider til demensklinikker inden deres udredning.
02-03-2023
EMN-2020-00174
1611962
Rikke Gravlev Taageby
Danske Regioner leverede senest en status for ventetider til demensudredning i juni
2022. Redegørelsen er opdateret efter ministeriets anmodning.
Status på ventetiderne for demensudredning
I forhold til aktuelle ventetider henviser Danske Regioner Indenrigs- og Sundhedsmini-
steriet til Mit Sygehusvalg, hvor de aktuelle ventetider til demensudredning kan fin-
des. Ifølge Mit Sygehusvalg er der på nuværende tidspunkt mellem 2-52 ugers vente-
tid. Ved seneste redegørelse var der op til 88 ugers ventetid, hvilket indikerer, at der
har været en positiv udvikling i forhold til ventetiderne, om end de fortsat er lange.
Danske Regioner er bekendt med, at der aktuelt flere steder er lange ventetider til ud-
redning for demens. Udfordringen handler grundlæggende om stigende efterspørgsel
på udredning og behandling i kombination med knaphed på kapacitet. Regionerne ar-
bejder med at nedbringe ventetiderne gennem forskellige initiativer.
Det er vurderingen, at der er behov for et langsigtet arbejdet for at nedbringe venteti-
derne, som kun bliver mere aktuelt af den stigende forekomst af demens. Samtidig vil
fremskridt i forhold til ny medicin på området fremover kunne sætte yderligere pres
på behovet for hurtig udredning og en mere omkostningstung udredning samt opfølg-
ning.
Danske Regioner gør opmærksom på, at midler afsat i forbindelse med demenshand-
lingsplanen udløber med udgangen af 2023. Uden afsættelse af flere midler kan det
forventes, at ventetiderne til demensudredning vil stige igen.
1
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om redegørelse for demensudredning fra Danske Regioner, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2720330_0002.png
Håndtering af patienter der oplever lange ventetider til demensudredning
Danske Regioner finder det vigtigt, at der tidligt igangsættes støtte og hjælp til menne-
sker med mistanke for demens og deres pårørende. Det er kommunerne, der har an-
svaret for at levere den nødvendige praktiske hjælp og støtte. Det at man venter på
udredning må efter Danske Regioners opfattelse ikke være en forhindring for at mod-
tage den praktiske hjælp og støtte, der er brug for.
Udover hjælp og støtte fra kommunale tilbud, er der også forskellige muligheder for råd
og støtte til rådighed via civilsamfundet. Fx tilbyder Alzheimerforeningen tilbyder støtte
og rådgivning gennem deres online og telefoniske tilbud Demenslinien, som er et let
tilgængeligt tilbud for alle borgere. Demenslinien kan fungere som et supplerende og
rådgivende tilbud, som ikke mindsker ventetiderne, men kan være en støtte til borgere
og pårørende og sikre en bedre trivsel og hverdag i ventetiden. Regionerne har fokus
på at informere almen praksis og regionernes patientvejledere om rådgivnings- og støt-
tetilbud i civilsamfundet.
I de tilfælde, hvor patienter ikke kan tilbydes udredning inden for 30 dage, har patien-
terne ret til at vælge frit mellem de regionale sygehuse. Regionerne forsøger så vidt
muligt at hjælpe patienterne hen, hvor der er kortest ventetid. Det visiterende perso-
nale er ved planlægningen af tider desuden meget opmærksomme på forhold, som kan
kræve hurtig udredning. Det kan for eksempel være, hvis der er mistanke om anden
sygdom, atypiske symptomer, eller hvis der er tegn på hastigt progredierende demens.
Sociale problemer kan i visse tilfælde også begrunde tildeling af afbudstider.
Regionernes håndtering af udfordringerne med lange ventetider til demensudredning
Der er som beskrevet flere forhold, der påvirker ventetiden til udredningen af demens,
og som har betydet, at ventetiderne gennem en tid har været stigende. Det gælder
blandt andet:
Manglende personaleressourcer, herunder mangel på de lægelige kompeten-
cer, der er nødvendige i demensudredningen.
Covid-19 medførte et generelt pres på sundhedsvæsenet, som også har påvir-
ket demensområdet.
Sygeplejerskestrejken medførte, at undersøgelser og behandlinger måtte ud-
skydes, hvilket har medført større pukler, der er under afvikling.
Stigende forekomst af demens og dermed stigning i antallet af personer, der
har behov for at blive udredt er også med til at presse ventetiderne. Presset
forventes kun at stige i fremtiden grundet den demografiske udvikling.
Alle regioner arbejder med at nedbringe ventetiden til demensudredning. Der arbejdes
blandt andet på at tilføje yderligere personaleressourcer, understøtte et bedre samar-
bejde på tværs af hospitaler, almen praksis og kommuner, indgå aftaler om frivilligt
merarbejde med personalet, mm. Nedenfor følger en nærmere beskrivelse af regioner-
nes arbejde.
Region Nordjylland
I Region Nordjylland sker demensudredning efter den samordnede demensudred-
2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om redegørelse for demensudredning fra Danske Regioner, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2720330_0003.png
ningsmodel, der er aftalt mellem regionen, alle nordjyske kommuner og de praktise-
rende læger. Her gælder, at den indledende demensudredning aftales mellem patien-
tens bopælskommune og egen læge. Herefter igangsætter kommunens demenssyge-
plejerske sin udredningsdel, og dette materiale sendes til den praktiserende læge,
som på baggrund af kommunens oplysninger og egen lægefaglig udredning vurderer,
om han/hun selv kan stille en diagnose og sikre opfølgning, eller om der er behov for
at henvise til specialiseret udredning i Demensenheden.
Ved henvisning til Demensenheden medsender den praktiserende læge sit udred-
ningsmateriale sammen med kommunens materiale. Der er således tale om et omfat-
tende og givtigt materiale, som Demensenheden har at tage udgangspunkt i ved for-
undersøgelsen. Dette resulterer i, at patienter, der demensudredes i Nordjylland, op-
lever, at udredningen typisk igangsættes hurtigt i eget hjem af den kommunale de-
menssygeplejerske og i tilknytning til egen læge. Dette kan kvalificere den initiale ud-
redning, så kun relevante patienter viderehenvises til udredning i regionalt regi.
At den kommunale demenskoordinator tilknyttes så tidligt i patientens forløb og fort-
sætter som tovholder i hele sygdomsforløbet, og ikke først tilknyttes, når der er stillet
en diagnose efter endt udredning, er unikt for den nordjyske model og sikrer et tæt
samarbejde mellem de involverede sektorer og højner kvaliteten af den samlede ind-
sats for patienten i hele forløbet. Og ikke mindst kan pårørende sikres en hurtigere
hjælp og aflastning.
I sekundærsektoren er al udredning og sparring med primær sektor samlet i en tvær-
faglig fysisk samlet enhed, som ligeledes sikrer, at der foregår en koordineret indsats
for patienten tidligt i forløbet. Demensenheden har kontinuerligt samarbejdsmøder
med alle kommunerne enkeltvis og repræsentanter for almen praksis for at sikre et
optimalt samarbejde.
Det er aftalt med kommunerne og almen praksis at kigge på mulighederne for at opti-
mere samarbejdsaftalen vedrørende demensudredning. Det skal undersøges, om ar-
bejdsgange i relation til kommunikation kan forbedres, ligesom der skal ses på, om det
kommunale udredningsmateriale kan slankes og ikke mindst sikre den fortsatte imple-
mentering af udredningsmodellen i almen praksis
Der er bevilget midler til kapacitetsudvidelse i Demensenheden fra foråret 2023.
Patienter under demensudredning i Region Nordjylland følges allerede fra opstart i ud-
redningsfasen før en eventuel diagnose af en kommunal demenssygeplejerske, der
kan kontakte udredningsenheden, hvis der er observeret behov for hurtigere udred-
ning.
Region Sjælland
Region Sjælland kan oplyse, at demensområdet har været drøftet i Regionsrådet den
3. januar 2023, hvor Regionsrådet godkendte en handlingsplan for nedbringelse af
ventetider på demensudredning, herunder pukkelafvikling. Regionsrådet godkendte
derudover, at en varig styrkelse af området skal indgå i den politiske prioritering i for-
bindelse med budgetforhandlingerne for 2024. Den godkendte handlingsplan betyder
bl.a., at kapaciteten i udredningsenhederne skal øges, og at der skal indledes dialog
3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om redegørelse for demensudredning fra Danske Regioner, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2720330_0004.png
med den private leverandør Demens Danmark mhp., at det private tilbud opretter en
afdeling/satellit på Sjælland.
Region Sjælland kan oplyse, at regionen lever op til målene i Dansk Klinisk Kvalitetsda-
tabase for Demens (DanDem) i forhold til kvaliteten i udredningen, herunder i forhold
til andelen patienter, der får stillet en specifik diagnose. Desværre er vente- og udred-
ningstiden endnu ikke blevet nedbragt. Udfordringerne er bl.a. mangel på sundheds-
fagligt personale, pukkel pga. af Covid-19 samt opsigelsen af samarbejdsaftalen med
Demensudredning Danmark. Endelig ses en generel stigning i antal henvisninger. Den
generelle stigning i antal henvisninger forventes at fortsætte som følge af den demo-
grafiske udvikling.
I de tilfælde, hvor det er muligt, sendes patienter til det private tilbud Demens Dan-
mark i Aarslev. Der er dog begrænset kapacitet, og kun patienter, der kan varetages på
hovedfunktionsniveau inden for specifikke diagnoser (Alzheimers, vaskulær demens,
blandingsdemens, alkoholdemens og mild cognitive impairment) kan varetages ved
det private tilbud.
Derudover arbejdes der lokalt med at anvende frivilligt ekstraarbejde for at øge kapa-
citeten. Der er et fortsat fokus på rekruttering af sundhedsfagligt personale. Der er
overvejelser om at styrke samarbejdet med primærsektoren via inddragelse af praksis-
konsulent, så demensudredningsenheden i højere grad kan fokusere på udredning,
mens primærsektoren tidligere involveres i opfølgningen.
Region Midtjylland
I Region Midtjylland er der etableret en fællesvisitation på demensområdet, der pri-
mært har til formål at sikre, at alle henvisninger visiteres til rette speciale, men som
derudover også har til opgave at sikre, at kapaciteten udnyttes bedst muligt.
Region Midtjylland har igangsat en række initiativer, der har betydet, at ventetiden til
demensudredning har været faldende. Demensenhederne har blandt andet arbejdet
med at afvikle flere udredninger ved at udvide åbningstider på hverdage og i weeken-
den. Derudover er der igangsat projekter, der vedrører både forundersøgelser og ud-
redningsforløb, og som bl.a. giver tilsagn om midler til 360 ekstra forundersøgelser ifm.
demensudredning på Aarhus Universitetshospital. Parallelt hermed arbejdes der på løs-
ninger ift. øvrige dele af demensudredningen. Der har også været fokus på adgang til
MR/CT. Endelig er der i Regions Midtjylland igangsat en prøvehandling på Hospitalsen-
hed Midt vedr. snitfladerne mellem demensudredning i neurologisk og geriatrisk regi
sm led i at styrke patientforløb og udnytte kapaciteten i geriatrisk regi.
Der arbejdes fortsat på at sikre en permanent udvidelse af kapaciteten til demensud-
redning, så der sikres en bedre balance mellem antallet af henvisninger og den kapaci-
tet, der er til rådighed, og så det nuværende fokus på nedbringelse af ventetid kan
fastholdes.
Derudover sættes der
med afsæt i en faglig audit på demensområdet i februar 2023
- et fagligt arbejde i gang med henblik på at afklare potentialet for yderligere at styrke
4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om redegørelse for demensudredning fra Danske Regioner, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2720330_0005.png
samarbejdet mellem de involverede specialer og udveksle erfaringer på tværs af de
tværfaglige enheder til gavn for patienterne på området.
Region Hovedstaden
Regionsrådet har bevilget 3,5 millioner kroner årligt til opgradering af kapaciteten og
nedbringelse af ventetider i alle klinikker fra 2022. Der er dog udfordringer forbundet
med nedbringelse af ventetider, herunder at det er svært at rekruttere til demensom-
rådet, og at der samtidig er et stigende antal patienter, der skal udredes.
Alle klinikker arbejder løbende på at tilpasse kapaciteten, herunder arbejdes der med
løsninger på billeddiagnostisk kapacitet. Med tildeling af de ekstra budgetmidler forven-
tes det, at der kan indgås aftaler om frivilligt ekstra arbejde, som kan bidrage til at ned-
bringe den pukkel, der er forårsaget af sygeplejerskekonflikten. Det har ikke været mu-
ligt med de forhåndenværende ressourcer at afvikle denne pukkel.
Udover øget kapacitet kan god udnyttelse af regionens samlede kapacitet bidrage til at
holde ventetiderne nede. Alle hukommelsesklinikker har i forbindelse med udredningen
fokus på information til og evt. dialog med både egen læge, og med visitation og de-
menskoordinator i patientens kommune, jf. aftalerne i Forløbsprogram for demens. Re-
gion Hovedstaden har herudover etablereret en særlig samarbejdsaftale mellem psyki-
atrien og hukommelsesklinikkerne om visitation af og behandling af patienter med de-
mens og svære adfærdsforstyrrelser.
I 2022 udredte hukommelsesklinikkerne i Region Hovedstaden i alt ca. 3900 patienter i
2022. Det er det højeste antal nogensinde. Ventetiden til forundersøgelse varierer p.t.
fra 6 uger til 6 måneder på regionens fire klinikker. Det skal bemærkes at klinikkernes
rolle er forskellig mht. visse patienter, hvor Rigshospitalet har højt specialiserede funk-
tioner, mens Bispebjerg og Frederiksberg Hospital alene modtager ældre patienter. Den
høje aktivitet har været muligt pga. en mindre budgettilførsel og øget kapacitet som
følge af puljemidler fra SUM. I årene 2018-2021 (med puljemidler) har der været ca.
3.200 udredninger i Regin Hovedstaden. I årene forud var der væsentligt færre
ca
1.700. De statslige puljemidler overføres imidlertid for sidste gang i 2023
og uden
forlængelse forventer regionen, at ventetiden vil stige.
Med ekstra økonomi har hukommelsesklinikkerne kunnet ansætte eller frigøre ekstra
specialister og vikarer og desuden ved frivilligt ekstraarbejde kunnet nedbringe vente-
tiderne væsentligt. Det har haft god effekt. Det har været svært, men muligt at rekrut-
tere ekstra mandskab. Men det tager lang tid at vende situationen, særligt efter den
ekstraordinære store pukkel, som var et resultat af sygeplejerskestrejken.
I februar 2023 går alle hukommelsesklinikker i regionen i gang med et fælles projekt:
”Fokuseret
indsats
kliniske kvalitetsdatabaser”.
Her har klinikkerne valgt,
ved fælles
inspiration, særlige indsatser og nye aftaler om at arbejde med at forbedre performance
på indikator 1 i DanDem databasen (andel som er færdigudredte inden for 90 dage efter
henvisning). Denne indsats kommer også til at indeholde initiativer vedr. nedbringelse
af ventetiden til forundersøgelse. Projektet løber til oktober 2024. I regi af Demensrådet
5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 251: Orientering om redegørelse for demensudredning fra Danske Regioner, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2720330_0006.png
vil man kunne drøfte det potentiale som ligger i snitfladerne mellem hukommelseskli-
nikker
og hhv. almen praksis og geriatri. Der er allerede struktureret fælles samar-
bejdsaftale med psykiatri.
Region Syddanmark
Ventetiderne til demensudredning i Region Syddanmark afspejler de udfordringer de-
mensklinikkerne har oplevet de seneste år, herunder har sygeplejerskestrejken,
rekrutteringsudfordringer og covid-19 betydet en væsentlig stigning. Der arbejdes nu
blandt andet med forskellige pukkelafviklingsinitiativer i form af aftale om frivilligt eks-
traarbejde med overlæge, sygeplejerske og lægesekretærer (DSR og HK) samt øget læ-
gekapacitet i form af to neurologer ansat på deltid pr. 1. januar 2022.
Sygehusene mødes på ledelsesniveau for at drøfte den fremadrettede organisering. For
at afhjælpe det akutte problem samt på sigt sikre en bedre rekrutteringssituation, er
der planer om at ansætte yngre læger, som under supervision af speciallæger kan fore-
stå demensudredning.
Derudover er der generelt fokus på effektivisering af arbejdsgange bl.a. via brug af den
Syddanske forbedringsmodel, samt på forbedring af henvisninger fra almen praksis ved
at tilpasse ressourcer svarende til antallet af henvisninger og sende retur til egen læge,
hvis henvisningerne, der modtages, ikke opfylder kravene. Derudover er der lavet en ny
aftale om MR-scanning og truffet aftale med nuklear medicin om ekstra kapacitet.
Eksempel fra Demenklinik Fyn på, hvordan der bliver arbejdet med at nedbringe vente-
tiden:
I efteråret 2022 blev der ansat en overlæge i psykiatri med stor erfaring fra de-
mensklinik, og i januar 2023 er der blevet ansat en afdelingslæge i neurologi svarende
til 2,5 dage om ugen i Demensklinikken. Det har været afgørende for, at demensklinik-
ken har nedbringe ventetiden til forundersøgelser. Lige nu har demensklinikken udlånt
fra psykiatrien tre speciallæger i psykiatri svarende til 0,6 årsværk frem til sommer.
Dette er en ekstra dimensionering, som i løbet af 2023 udfases. Til marts og april 2023
begynder der tre hoveduddannelseslæger i psykiatri, som også kommer til at være i
Demensklinikken. Demensklinikken har løbende anvendt frivilligt ekstraarbejde, og ef-
fekten har mest været at kompensere for sygdom over vinterhalvåret. Det afgørende
middel mod ventetider har været ansættelserne af to speciallæger.
Demensklinikken tilbyder løbende afbudstider til patienter, der har mulighed for at
komme med kort varsel. Klinikken har korrespondance og dialog med de praktise-
rende læger for at hjælpe med rådgivning og evt. forslag til behandling. Denne vejled-
ning hjælper de praktiserende læger med at håndtere de forskellige henvendelser fra
patienter og pårørende.
Aftale med privat leverandør af demensudredning
Danske Regioner har indgået aftale med en privat klinik på Fyn (DemensDanmark) om
demensudredning og behandlingsopstart i slutningen af 2022. Klinikken har modtaget
omkring 100 henvisninger fra regionerne, har pt. 12 ugers ventetid og der er aftalte en
kvalitetsopfølgning som bl.a. inkluderer audit af patientjournaler.
6