Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 248
Offentligt
2720077_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Til høringsparterne, jf. vedlagte liste
Dato: 02-06-2023
Enhed: PEM
Sagsbeh.: DEPBDH
Sagsnr.: 2208413
Dok. nr.: 2653480
Høring over udkast til forslag til ændring af lov om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsloven (Smidigere rammer for
sundhedsforskning, mere information og selvbestemmelse til
patienter og forsøgspersoner, Nationalt Forsøgsoverblik og
Sundhedsdatastyrelsens overvågnings- og analysefunktion.)
Vedlagt fremsendes udkast til forslag til lov om ændring af lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og
sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter og sundhedsloven (Smidigere
rammer for sundhedsforskning og mere information og selvbestemmelse til patienter
og forsøgspersoner, Nationalt Forsøgsoverblik og Sundhedsdatastyrelsens
overvågning- og analysefunktion).
Lovforslagets hovedindhold
Lovforslaget indeholder 8 elementer.
1.
Anvendelse af realtidsdata til forskning
Det foreslås at ændre definitionsbestemmelsen i komitélovens § 2, stk. 1, nr. 4, med
henblik på at tydeliggøre, at National Videnskabsetisk Komité også kan give tilladelse
til sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter, hvor der løbende vil kunne
videregives sensitive bioinformatoriske prospektive data (realtidsdata).
Det følger af praksis fra National Videnskabsetisk Komité, at der kun kan gives
tilladelse til forskning i sensitive bioinformatiske data, som allerede er frembragt –
dvs. data, der allerede er genereret i elektroniske patientjournaler m.v. på
tidspunktet for projektets godkendelse. Med forslaget vil forskere kunne få tilladelse
til forskningsprojekter, hvor der løbende kan videregives data fra elektroniske
patientjournaler og andre systemer. Dette har særlig betydning i de tilfælde, hvor
forskere ønsker at udvikle og forbedre algoritmer.
2.
Lav-risikostudier med sammenligning af ibrugtagne standardbehandlinger
Det foreslås at indføre en ny § 3 a i komitéloven, hvorefter studier, der tager sigte på
at indhente viden om den mest virksomme behandling af allerede ibrugtagne
behandlinger, vil kunne gennemføres efter en forenklet metode.
Efter forordningen om kliniske forsøg med humanmedicinske lægemidler (CTR) er der
mulighed for at gennemføre de såkaldte lavinterventionsforsøg ved forenklet
informeret samtykke i lægemiddelforsøg. Det er imidlertid ikke muligt, når studiet
gennemføres efter komitéloven. Derfor foreslås det at indføre en tilsvarende
mulighed uden for lægemiddelforsøg. Der er tale om forsøg, der undersøger
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 248: Lovudkast til forslag til lov om smidigere rammer for sundhedsforskning og mere information og selvbestemmelse til patienter og forsøgspersoner ifm. sundhedsforskning, fra indenrigs- og sundhedsministeren
virkningen, herunder bivirkningerne, af allerede ibrugtagne standardbehandlinger,
der ikke omfatter anden intervention ud over standardbehandlingen.
Det er formålet med forslaget at sikre mere evidensbaseret patientbehandling i
sundhedsvæsenet.
3.
Mere information og selvbestemmelse til patienter og forsøgspersoner
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2 i komitélovens § 10, hvorefter komitésystemet, i
forbindelse med ansøgninger om dispensation fra samtykke efter § 10, stk. 1, kan
stille vilkår om, at den forsøgsansvarlige informerer patienter og forsøgspersoner om,
at den konkrete forskning finder sted, herunder hvilke muligheder forsøgsdeltageren
har for at trække sig fra projektet.
Det er hensigten med forslaget at sikre større transparens og selvbestemmelse i
forbindelse med biobankforskning ved at tilpasse reglerne om dispensation fra
samtykke, så patienter og forsøgsdeltagere får mere information om den
forskningsmæssig brug af det biologiske materiale, der indsamles i forbindelse med
deres behandling, herunder information om, at såfremt de ikke ønsker, at deres
biologiske materiale anvendes til det konkrete forskningsprojekt, kan de rette
henvendelse til et nærmere angivet sted.
4.
Nationalt Forsøgsoverblik
Det foreslås at indsætte en ny § 34 a i komitéloven med henblik på at sikre hjemmel
til en række nye funktioner i en ny anmeldelsesdatabase, der er under udvikling,
herunder en søgefunktion, hvor offentligheden kan få adgang til at søge efter
anmeldte og godkendte projekter. Det er desuden hensigten, at en række data fra
godkendte interventionsforsøg fremover skal videregives fra anmeldelsesdatabasen
til Nationalt Forsøgsoverblik med henblik på, at give læger, patienter og pårørende
mulighed for at søge i åbne, godkendte protokoller for at se, om der er forsøg, der
kunne være relevante at deltage i. Det foreslås derfor, at oplysninger, herunder
personoplysninger såsom navn på den forsøgsansvarlige, der indgives i forbindelse
med anmeldelse til databasen, vil kunne videregives til Nationalt Forsøgsoverblik.
Endeligt foreslås det, at sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om oplysninger, der skal indgives i forbindelse med anmeldelse til databasen til
brug for offentliggørelse, herunder navn på den forsøgsansvarlige, oplysninger om
forskningsprojektet, lægmandsbeskrivelser til brug for Nationalt Forsøgsoverblik m.v.
5.
Transparens om økonomiske interesser i forskning vedrørende kunstig intelligens
Det foreslås at indføre en ny bestemmelse i § 21 b, stk. 3 i komitéloven om
transparens om økonomiske interesser i sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter, der anvender sensitive bioinformatiske billeddiagnostiske data
fra patientjournaler. Efter forslaget vil den kompetent komité, i forbindelse med
anmeldelse af projektet, skulle påse størrelsen af og de nærmere regler for
udbetaling af eventuelt honorar eller eventuel kompensation til den
forskningsansvarlige samt indholdet af de relevante klausuler i enhver påtænkt
kontrakt mellem sponsoren og den forskningsansvarlige.
Det er formålet med forslaget at sikre transparens om de økonomiske interesser, der
kan være i sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter, der omhandler
udviklingen af beslutningsstøttesystemer (kunstig intelligens).
6.
Hypotesegenererende forskningsprojekter
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 248: Lovudkast til forslag til lov om smidigere rammer for sundhedsforskning og mere information og selvbestemmelse til patienter og forsøgspersoner ifm. sundhedsforskning, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2720077_0003.png
Det foreslås at indsætte en ny § 21 c i komitéloven, der omhandler den
videnskabsetiske bedømmelse af hypotesegenererende studier i
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter. Bestemmelsen skal opliste betingelserne for komitéernes
bedømmelse af eksplorative studier i omfattende datamængder med sigte på at
generere nye hypoteser inden for sundhedsvidenskaben.
Formålet er at smidiggøre rammerne for hypotesegenererende forskning, hvor det er
vanskeligt på forhånd at angive konkrete forventninger til forskningsprojektets
resultater samt hvilke sammenhænge, forskningsprojektet forventes at identificere.
7.
Mere information og selvbestemmelse i forbindelse med forskning i genomdata
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse § 21 d i komitéloven, hvorefter
komitésystemet ved bedømmelse af et sundhedsdatavidenskabeligt projekt, der
angår sensitive bioinformatiske data efter § 21 b og 21 c, vil kunne stille vilkår om, at
den forskningsansvarlige informerer forskningsdeltagerne om, at det konkrete
forskningsprojekt finder sted, herunder hvilke muligheder forskningsdeltageren har
for at trække sig fra projektet.
Det er hensigten med forslaget at sikre større transparens og selvbestemmelse i
forbindelse med forskning i genomdata.
8.
Sundhedsdatastyrelsens centrale overvågnings- og analysefunktioner i
sundhedssektoren
Det forslås at præcisere Sundhedsdatastyrelsens myndighedsbestemmelse i
sundhedslovens § 220 a, så det fremgår direkte af bestemmelsen, at
Sundhedsdatastyrelsen varetager overvågnings- og analyseopgaver med henblik på at
understøtte styrelsens øvrige opgaver, herunder sikre sammenhængende data og
fremme informationssikkerheden i sundhedssektoren.
Proces
Indenrigs- og sundhedsministeriet skal bede om at modtage evt. bemærkninger til
udkastet senest
den 30. juni 2023.
Bemærkninger bedes fremsendt til
[email protected]
med kopi til [email protected].
Med venlig hilsen
Berit Dea Hvolby
Side 3