Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 234
Offentligt
2717803_0001.png
Markedsføring af nikotinprodukter
Christina Toftegaard Nielsen, forbrugerombudsmand
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 234: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 23/5-23 om unges brug af nikotinprodukter
2717803_0002.png
Forbrugerombudsmanden - myndigheden
» Uafhængigt tilsyn med erhvervsvirksomheders overholdelse af den forbrugerbeskyttende
lovgivning. Varetager tilsynet iflg. markedsføringsloven og en række speciallove, herunder
tobaksreklameloven og lov om elektroniske cigaretter
med de samme tilsynsbeføjelser.
» Orienterer om eller indskærper lovgivningen over for de erhvervsdrivende og politianmelder
alvorlige overtrædelser. Forpligtet til at orientere offentligheden om sager af almen interesse.
» 7.370 henvendelser i 2022, hvoraf 134 vedrørte tobaksreklameforbuddet:
» Ca. 6.000 klager fra forbrugere, 700 henvendelser fra erhvervsvirksomheder og brancheorganisationer og 400 fra andre
myndigheder mv.
» Prioriteringsadgang og kan behandle sager på eget initiativ.
» Har lønbudget til ca. 25 sagsbehandlere, heraf knap tre til tilsyn med betalingsloven
(+ 10 % barsel).
23-05-2023
SIDE 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 234: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 23/5-23 om unges brug af nikotinprodukter
2717803_0003.png
Lovgivningen
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 234: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 23/5-23 om unges brug af nikotinprodukter
2717803_0004.png
Reklameforbud
(2002)
Undtagelse: Fysisk special butik med salg
af cigarer, piber og pibetobak må
reklamere for disse varer i butikken, i
butiksvinduer og på butiksfacaden
Tobaksvarer og nikotinprodukter
Undtagelse: Fysisk special butik med salg
af cigarer, piber og pibetobak må udstille
disse produkter i butikken og i
butiksvinduer.
Netbutikker må
ikke
vise disse varer
Udstillingsforbud
(2021)
Reklameforbud
(2016)
E-cigaretter
Undtagelse: Fysisk special butik med salg
af elektroniske cigaretter må anbringe og
vise elektroniske cigaretter i butikken på
en neutral måde. Netbutikker må
ikke
vise elektroniske cigaretter.
Udstillingsforbud
(2021)
23-05-2023
SIDE 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 234: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 23/5-23 om unges brug af nikotinprodukter
2717803_0005.png
Et omfattende reklameforbud
Alle
former for reklame for tobaksvarer, andre nikotinprodukter og e-cigaretter er
forbudt Alle handlinger i erhvervsøjemed, som har til
formål
at sælge eller som har
den
direkte eller indirekte virkning,
er reklame omfattet af forbuddet og derfor
forbudt.
Selvom en omtale ikke har til formål at sælge varerne, må omtalen heller ikke direkte
eller indirekte medvirke til salg.
Reklameforbuddet gælder som udgangspunkt alle steder (få undtagelser i fysiske
specialbutikker).
23-05-2023
SIDE 5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 234: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 23/5-23 om unges brug af nikotinprodukter
2717803_0006.png
Markedsføringslovens bødemodel anvendes efter 1. januar 2022
23-05-2023
SIDE 6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 234: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 23/5-23 om unges brug af nikotinprodukter
2717803_0007.png
Håndhævelse
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 234: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 23/5-23 om unges brug af nikotinprodukter
2717803_0008.png
Afsluttede sager
23-05-2023
SIDE 8
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 234: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 23/5-23 om unges brug af nikotinprodukter
2717803_0009.png
Politianmeldelser i 2022
» Tobaksproducent for brug af “coach” i supermarked
» Brancheforening for at reklamere for røgfrie nikotinprodukter i pressemeddelelse og på
hjemmeside
» To virksomheder og influent for at have reklameret for hhv. nikotinposer og aroma-kugler på
hjemmesider og sociale medier
» Dagblad for at have vist bannerreklamer for nikotinposer
23-05-2023
SIDE 9
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 234: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 23/5-23 om unges brug af nikotinprodukter
2717803_0010.png
Bøder i 2022
»
Idømt bøde på 50.000 kr.
for at have reklameret for snustobak på sin hjemmeside og på sociale
medier
(“åbningstilbud”, “superbilligt” mv.)
»
Bødeforlæg på 50.000 kr.
for at have reklameret for aromakugler på sin hjemmeside, på Instagram
og Facebook
(”[…]Konkurrence‼️[…]
SAVNER DU OGSÅ MENTHOL OG DET GODE GAMLE CLICK?? KENDER
DU EN DER SAVNER SIT GAMLE CLICK?? […]”
En influent, der havde reklameret for virksomheden og
dens produkter på sin instagram-profil vedtog et
bødeforlæg på 5.000 kr.
»
Bødeforlæg på 180.000 kr.
for at have reklameret for elektroniske cigaretter på fire hjemmesider,
Facebookprofiler og via nyhedsbreve
(“20 %” med billede af person, der dampede på e-cigaret, “…kendt
for stort udvalg….”)
og for at overtræde et markedføringsforbud fra Sikkerhedsstyrelsen
23-05-2023
SIDE 10
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 234: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 23/5-23 om unges brug af nikotinprodukter
2717803_0011.png
Udfordringer?
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 234: Præsentationer fra Sundhedsudvalgets åbne ekspertmøde 23/5-23 om unges brug af nikotinprodukter
2717803_0012.png
Tak for opmærksomheden!