Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 225
Offentligt
2713441_0001.png
Dato 25-04-2023
Sagsnr. 03-0503-97
PRIM
Vedrørende handlepligt efter reglerne om maksimale ventetider
Reglerne om maksimale ventetider er beskrevet i sundhedsloven
1
kapitel 21 med tilhørende be-
kendtgørelse
2
og vejledning
3
. Der følger en handlepligt af bekendtgørelsens regler om maksimale
ventetider jf. §§ 8-11, således at regionen, subsidiært Sundhedsstyrelsen, har pligt til at tilveje-
bringe et behandlingstilbud inden for de maksimale ventetider.
Den regionale handlepligt påhviler patientens bopælsregion eller den behandlende region, som bo-
pælsregionen har indgået aftale med. Den ansvarlige region har en generel forpligtigelse til at in-
formere patienten om dennes rettigheder i forlængelse af bekendtgørelsen.
I det følgende præciseres reglerne om handlepligt. Dette notat gentager Sundhedsstyrelsens lø-
bende præciseringer og rådgivning til regionerne, som det bl.a. er resumeret i tidligere notater, og
det tilføjer således ikke nye fortolkninger. Nærværende præciseringer flugter desuden med aktuel
praksis i Styrelsen for Patientklager
4
.
Med mindre andet er angivet, anvendes i det følgende det brede behandlingsbegreb jfr. sundheds-
loven § 5.
Regionens handlepligt
Efter bekendtgørelsen § 8 stk. 1 har regionen en handlepligt, som betyder, at hvis man ikke på
eget sygehus kan give patienten en tid til behandling inden for den fastsatte maksimale ventetid,
så skal regionen ikke blot informere patienten om dennes rettigheder og henvise til andet sygehus,
men regionen skal også aktivt sørge for at patienten tilbydes henvisning til et andet sygehus (i an-
den region, privathospital her i landet, eller udenlandsk sygehus), der kan tilbyde behandlingen
inden for den fastsatte maksimale ventetid.
Pligt til at sikre kapacitet
Specifikt for kræftområdet indebærer handlepligten, at regionen til stadighed skal sikre en rimelig
og tilgængelig kapacitet til behandling af kræftsygdomme, som angivet i pakkeforløb og retnings-
linjer, og som er dimensioneret efter befolkningsgrundlag m.v.
1
Bekendtgørelse af sundhedsloven, LBK nr. 248 af 8. marts 2023
2
Bekendtgørelse om maksimale ventetider ved behandling af kræft og visse tilstande ved iskæmiske hjertesyg-
domme, BEK nr. 584 af 28. april 2015
3 Vejledning om maksimale ventetider ved behandling af kræft og visse iskæmiske hjertesygdomme, VEJ nr.
9259 af 28. april 2015
4
Se f.eks. https://stpk.dk/afgorelser-og-domme/afgorelser-fra-styrelsen-for-patientklager/23sfp17/
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Orientering om Sundhedsstyrelsens afrapportering af initiativ to og tre i genopretningsplanen af kræftområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Ved varetagelse af specialiserede funktioner, der kun er godkendt ét eller få steder i landet, påhvi-
ler der denne eller de regioner, der varetager funktionerne, en særlig forsyningsforpligtelse.
Har regionen udfordringer med kapacitet på egne sygehuse, skal regionen sikre adgang til supple-
rende kapacitet på andre sygehuse (i anden region, privathospital her i landet, eller udenlandsk sy-
gehus).
Det følger heraf, at hvis en region har vedvarende eller tilbagevendende systematiske kapacitets-
udfordringer på egne sygehuse (f.eks. på grund af længerevarende knaphed i medarbejderressour-
cerne), så skal regionen ikke blot i det konkrete tilfælde, og ikke kun på patientens foranledning,
afsøge behandlingstilbud udenfor regionen, der overholder de maksimale ventetider, men regio-
nen skal generelt og proaktivt arbejde for at sikre denne kapacitet udenfor regionen, således at re-
gionen kan overholde sin handlepligt i de konkrete tilfælde.
Pligt til at afdække behandlingsmuligheder
Det er således regionens ansvar, ikke patientens, aktivt at afdække behandlingsmuligheder uden-
for regionen, der sikrer overholdelsen af de maksimale ventetider.
Regionens proaktive afsøgning af behandlingsmuligheder på andre sygehuse skal ske i relevant og
rimeligt omfang under hensyntagen til, at der er tale om en lovbunden handlepligt, men med sam-
tidigt hensyn til, at der afsøges behandlingsmuligheder, som man fagligt kan stå inde for at til-
byde, og som patienten med rimelighed kan forventes at acceptere. Dette indebærer bl.a., at der
skal tages hensyn til geografisk afstand mellem patientens bopæl og behandlingssted, og at der
ved tilbud af behandling i udlandet skal henvises til behandling af samme eller højere faglig stan-
dard end i Danmark.
Jo større systematiske kapacitetsudfordringer med potentiale for overskridelser af reglerne om
maksimale ventetider, desto mere proaktiv skal regionen agere. Har regionen systematiske kapaci-
tetsudfordringer, skal regionen proaktivt indgå aftaler med andre relevante sygehuse i Danmark
eller i udlandet om at kunne stå løbende til rådighed i forhold til henvisning af patienter, således at
afsøgning af behandlingstilbud kan ske hurtigt og smidigt, og patienter kan præsenteres for kon-
krete behandlingsmuligheder ved information om, at reglerne om maksimale ventetider ikke kan
overholdes på eget sygehus. De konkrete aftaler afhænger af, hvilke behandlinger der er tale om
og specialiseringsniveauet.
Afsøgning af behandlingsmuligheder kan hensigtsmæssigt indledes i geografisk nærliggende regi-
oner. For specialiserede funktioner vil det typisk betyde, at behandlingsmuligheder i første række
afsøges på sygehuse i Danmark, der er godkendt af Sundhedsstyrelsen til varetagelse jfr. gæl-
dende specialeplan. For højtspecialiserede funktioner, der kun varetages ét eller få steder i Dan-
mark, skal der desuden afsøges behandlingstilbud i udlandet med kvalitet sammenlignelig med
danske.
Ved information om behandlingstilbud skal henvisning til andet sygehus, der kan overholde de
maksimale ventetider, således være en realistisk mulighed. Henvisning til andet sygehus skal selv-
følgelig ikke ske, med mindre patienten ønsker det, hvoraf det også følger, at der ikke skal bloke-
res behandlingstilbud på andet sygehus, før patienten har samtykket til henvisning.
Omvendt skal allerede tilbudt tid til behandling på eget sygehus fastholdes, indtil det er afklaret,
om der kan henvises til hurtigere behandlingstilbud på andet sygehus, og patienten har samtykket
til henvisning.
2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Orientering om Sundhedsstyrelsens afrapportering af initiativ to og tre i genopretningsplanen af kræftområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Dokumentation af regeloverholdelse
Har regionen imidlertid jfr. reglerne i bekendtgørelsen § 8 stk. 1 tilbudt patienten at henvise til be-
handling på andet sygehus, men ønsker patienten ikke at blive henvist, og samtykker patienten
samtidigt til behandlingstilbuddet på bopælsregionens sygehus, trods overskridelse af de angivne
maksimale ventetider, så er reglerne om de maksimale ventetider overholdt.
Overholdelsen af handlepligten skal tydeligt dokumenteres i patientens journal og skal som mini-
mum indeholde:
information, der er givet om sygehusets eget behandlingstilbud, herunder tilbudt dato for
behandling
information, der er givet om realistisk tilbud om henvisning til behandling på andet syge-
hus i Danmark eller i udlandet, herunder hvor meget hurtigere denne behandling kan gives
information om mulige helbredsmæssige konsekvenser ved patientens evt. accept af for-
sinket behandlingstilbud
patientens samtykke
For at dokumentere overholdelse af reglerne om maksimale ventetider, og dermed regionens
handlepligt, er det således ikke tilstrækkeligt blot at dokumentere, at patienten har accepteret en
tilbudt behandlingstid, der overskrider de maksimale ventetider. Det skal derudover også doku-
menteres, at regionen har udøvet sin handlepligt ved at tilbyde henvisning til andet sygehus, der
kan tilbyde behandling indenfor de maksimale ventetider, og at denne mulighed på forhånd er af-
søgt således, at der er tale om et reelt tilbud.
Det kan f.eks. fremgå som i følgende eksempler:
Pt. er d.d. informeret om og har samtykket til tilbud om operation [dato]. Pt. er samtidigt infor-
meret om, at reglerne om maksimale ventetider er overholdt selvom operationen først udføres om
3 uger, da tilsynet i går fra hjerteklinikken fandt at der var behov for at optimere behandlingen
med Y før pt. kan tåle anæstesi og operation.
Pt. er d.d. tilbudt operation [dato], hvilket ikke er indenfor den maksimale ventetid. Vi har tilbudt
pt. henvisning til sygehus X, der kan behandle indenfor den maksimale ventetid. Pt. ønsker imid-
lertid at acceptere den tilbudte dato her på sygehuset på trods af, at dette forsinker patientens be-
handling med 18 dage. Pt. er i den forbindelse informeret om, at forsinkelsen kan have betydning
for prognosen, da småcellet lungekræft har tendens til hurtig spredning
Pt. er d.d. tilbudt kikkertundersøgelse [dato], hvilket ikke er indenfor den maksimale ventetid. Vi
har tilbudt pt. henvisning til sygehus X, der kan behandle indenfor den maksimale ventetid. Pt. øn-
sker imidlertid at acceptere den tilbudte dato her på sygehuset på trods af, at dette kan forsinke
patientens diagnose med 3 dage. Pt. er i den forbindelse informeret om, at forsinkelsen på få dage
ift. udtagning af vævsprøve næppe har betydning for prognosen, og at skift til andet sygehus midt
i udredningsforløb kan give afledte problemer.
Den konkrete opstilling og ordlyd kan variere afhængigt af, hvilket elektronisk journalsyste-
met der anvendes. Således kan datoer fremgå af kontekst og forsinkelsesårsag, og patientens
samtykke kan angives med valg af forløbsmarkør på rullemenu suppleret med fritekst, f.eks.
”patient ønsker senere tid grundet ferie”, ”operation udskudt pga. præoperativ optimering af
hjerteinsufficiens” osv.
3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Orientering om Sundhedsstyrelsens afrapportering af initiativ to og tre i genopretningsplanen af kræftområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Det er altid vigtigt, at udøvelsen af den konkrete handlepligt tydeligt dokumenteres. Følgende
eksempel er således
ikke
fyldestgørende ift. at dokumentere overholdelse af reglerne om mak-
simale ventetider:
Pt. er d.d. [dato] tilbudt operation [dato], hvilket ikke er indenfor den maksimale ventetid. Vi
har tilbudt pt. henvisning til andet sygehus. Pt. ønsker at acceptere den tilbudte dato her på
sygehuset.
Hensyn til patientens helbredstilstand og ønsker
Reglerne om de maksimale ventetider gælder ikke, hvis hensyn til patientens helbredstilstand tilsi-
ger, at behandling skal udskydes. Der kan f.eks. være tale om, at patienten har anden samtidig
sygdom (komorbiditet), som skal stabiliseres eller behandles, før det er lægefagligt forsvarligt at
tilbyde behandling for patientens kræftsygdom. Der skal i alle tilfælde foretages en løbende læge-
faglig revurdering af patientens tilstand og forhold, således at der kan gives tilbud om behandling
inden for reglerne om maksimale ventetider, når patientens helbredstilstand tillader det.
Hvis en patient ikke ønsker udredning eller behandling på en tilbudt tid, som ligger inden for de
maksimale ventetider, har patienten ikke ret til at få en ny tid inden for den maksimale ventetid.
Patienten skal dog tilbydes en ny tid hurtigst muligt. Har patienten ønsket udsættelse af en eller
flere dele af forløbet, f.eks. udredning, gælder reglerne om maksimale ventetider for øvrige dele af
forløbet, f.eks. operation efter afsluttet udredning.
Såfremt patienten ikke behandles inden for den maksimale ventetid, fordi hensynet til patientens
helbredstilstand tilsiger det, eller fordi patienten ønsker det, skal dette ligeledes dokumenteres i
patientens journal.
Overdragelse af handlepligten til Sundhedsstyrelsen
Kan regionen, som beskrevet ovenfor, ikke tilvejebringe et tilbud om undersøgelse eller behand-
ling inden for den maksimale ventetid, skal regionen efter reglerne i bekendtgørelsen § 10 straks
meddele dette til Sundhedsstyrelsen, hvis patienten ønsker, at Sundhedsstyrelsen overtager hand-
lepligten.
En sådan meddelelse til Sundhedsstyrelsen forudsætter, at regionen for den konkrete patient har
undersøgt og udtømt muligheder for at henvise til undersøgelse og behandling inden for de maksi-
male ventetider på offentlige sygehuse i anden region, på privathospital her i landet eller sygehuse
i udlandet. Regionens tiltag og patientens samtykke skal dokumenteres i regionens meddelelse til
Sundhedsstyrelsen og i patientens journal jf. ovenstående.
Ved modtagelse af regionens meddelelse vil Sundhedsstyrelsen vurdere, om meddelelsen opfylder
krav til indhold jfr. nedenstående, eller om der er behov for supplerende oplysninger. Såfremt re-
gionens meddelelse opfylder kravene, overtager Sundhedsstyrelsen herefter handpligten og infor-
mationen til patienten.
Sundhedsstyrelsens pligter
Sundhedsstyrelsen skal om muligt henvise patienten til behandling på et sygehus her i landet eller
i udlandet inden for den maksimale ventetid. Kan Sundhedsstyrelsen ikke tilvejebringe et tilbud
inden for den maksimale ventetid, skal styrelsen hurtigst muligt meddele dette til patienten samt
informere om mulighed for, at patienten under visse betingelser selv kan finde et behandlingstil-
bud på et offentligt eller privat sygehus her i landet eller i udlandet, hvortil der ydes betaling eller
tilskud af regionen.
4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Orientering om Sundhedsstyrelsens afrapportering af initiativ to og tre i genopretningsplanen af kræftområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Efter bekendtgørelsen § 13 kan Sundhedsstyrelsen i særlige tilfælde pålægge et offentligt sygehus
i Danmark at tage patienten i behandling, hvis Sundhedsstyrelsen skønner, at sygehuset er i stand
til det uden væsentlige ulemper.
Krav til § 10-meddelelsen til Sundhedsstyrelsen
Regionens meddelelse skal indeholde en fyldestgørende beskrivelse af, at regionen for den kon-
krete patient har undersøgt og udtømt muligheder for at henvise til behandling inden for de maksi-
male ventetider på relevante offentlige sygehuse i anden region, på privathospital her i landet eller
på sygehuse i udlandet.
Regionens tiltag, og patientens samtykke efter bekendtgørelsen § 10, skal dokumenteres i regio-
nens meddelelse til Sundhedsstyrelsen. Samtykket kan eventuelt fremgå af vedlagt journalkopi.
Regionens meddelelse skal desuden indeholde information om patientens diagnose, den tilbudte
behandling, dato for sygehusets modtagelse af henvisning, dato for informeret samtykke til kon-
kret behandlingstilbud, dato for start på tilbudt behandling samt informationer om andre behand-
lingsmuligheder, som regionen har afdækket.
Som udgangspunkt skal regionens meddelelse være skriftlig og fremsendes til den krypterede e-
mail: [email protected]. Samtidig med afsendelse af skriftlig meddelelse kan Sund-
hedsstyrelsen i dagtid kontaktes på hovednummeret 72 22 74 00, bed om omstilling til enheden
for det primære sundhedsvæsen. Udenfor dagtid kan Sundhedsstyrelsens døgnbemandet bered-
skabsvagt kontaktes på tlf. 61 50 81 81.
Indberetning af hændelser hvor reglerne ikke er overholdt
Kravet om, at de enkelte regioner månedligt skal indberette hændelser til Sundhedsstyrelsen, hvor
reglerne om maksimale ventetider ikke er overholdt, blev iværksat af Sundhedsstyrelsen i januar
2012 på baggrund af den daværende sundhedsministers beslutning og er således ikke fastsat i be-
kendtgørelse eller vejledning. Indberetningspligten gælder alle hændelser, hvor reglerne, som
præciseret af Sundhedsstyrelsen, ikke er overholdt.
Hændelser indberettes i anonymiseret form, og der kan indberettes flere hændelser for samme pa-
tient. Indberetningerne skal ikke forveksles med regionens pligt til meddelelse efter bekendtgørel-
sen § 10, som forudsætter patientens konkrete samtykke.
Indsendelsen af de månedlige indberetninger ændrer selvsagt ikke på, at bekendtgørelsen fortsat
skal overholdes til enhver tid. Indberetningerne erstatter således ikke regionens handlingspligt i
den konkrete situation og i forhold til den konkrete patient, hvis det viser sig, at regionen ikke selv
kan tilbyde behandling inden for de maksimale ventetider.
5