Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 225
Offentligt
2713440_0001.png
Dato 10-05-2023
Sagsnr. 05-0400-407
PRIM
Oplæg til forstærket model for overvågning af ventetider på kræftområdet
Indenrigs- og Sundhedsministeren har den 24. marts 2023 iværksat planen
Genopretning af
kræftområdet
med fem initiativer, hvor af ét initiativ er
Forstærket indberetning
til myndighederne,
som omfatter:
”Sundhedsstyrelsen udarbejder inden
udgangen af april 2023 med inddragelse
af regionerne og relevante styrelser et oplæg til en forstærket model for løbende
og mere tidstro overvågning af ventetider og mulige overskridelser af de maksimale
ventetider på kræftområdet.
Modellen skal samtidig beskrive en hurtigere og mere præcis indberetning af
mulige overskridelser til Sundhedsstyrelsen. Som en del af arbejdet skal det endvidere
efterses, om de eksisterende interne regionale systemer til ledelsesrapportering
af forløbstider m.v. er tilstrækkelige.”
Som grundlag for dette arbejde har regionerne indsendt redegørelser til Sundhedsstyrelsen
med beskrivelser af de nuværende overvågningssystemer og overvejelser vedrørende en for-
stærket model for indberetning
1
.
Nærværende notat omfatter:
Skitsering af grundlaget for overvågning af kræftområdet
Sammenfatning af nuværende regionale overvågningssystemer vedrørende maksimale
ventetider respektivt pakkeforløbstider
Principper for fremtidig forstærket overvågning og indberetning vedrørende maksi-
male ventetider
Videre proces mhp. konkrete ændringer i overvågning og indberetning
1
Region Syddanmark - Redegørelse til Sundhedsstyrelsen vedr. forstærket indberetning af ventetider på kræft-
området, 14.04.23
Region Sjælland - Redegørelse vedrørende en forstærket indberetning af ventetider på kræftområdet, 11.04.23
Region Midtjylland - Redegørelse vedrørende en forstærket indberetning af ventetider på kræftområdet, 13.04.23
Region Nordjylland - Redegørelse vedr. forstærket indberetning af ventetider på kræftområdet, 14.04.23
Region Hovedstaden - Redegørelse vedr. en forstærket indberetning af ventetider på kræftområdet, 14.04.23
1
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Orientering om Sundhedsstyrelsens afrapportering af initiativ to og tre i genopretningsplanen af kræftområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Grundlag for overvågning af kræftområdet
Bekendtgørelsen om maksimale ventetider ved behandling af kræft og visse tilstande ved is-
kæmiske hjertesygdomme er lovbundne patientrettigheder, der omfatter retten til at påbe-
gynde udredning og behandling inden for 14 dage for alle patienter med eller med mistanke
om kræft.
Pakkeforløb for kræft skal fungere som faglige rettesnore for sygehusafdelingernes planlæg-
ning og gennemførelse af udrednings- og behandlingsforløb. Pakkeforløbenes standardfor-
løbstider er fagligt begrundede forløbstider for et typisk patientforløb, og det er derfor ikke
forventeligt, at standardforløbstiderne opfyldes for alle patienter i alle pakkeforløb. Der er så-
ledes heller ikke fastlagt en national tærskel for, hvilken andel af patientforløbene, der bør
være gennemført inden for standardforløbstiderne.
Kræftområdet overvåges for nuværende igennem to monitoreringer:
1. Overholdelsen af reglerne om de maksimale ventetider
2. Standardforløbstider i pakkeforløb for kræft
Ad 1. Sundhedsministeriet indførte fra den 1. marts 2012 skærpede krav til regionernes ind-
beretning om overholdelse af bekendtgørelsen om maksimale ventetider. Kravene in-
debærer, at regionerne hver måned skal oplyse Sundhedsstyrelsen om, hvorvidt de har
overholdt reglerne om de maksimale ventetider i forhold til de konkrete patienter, der
er blevet henvist til udredning og behandling.
Den nuværende indberetning består i, at regionerne månedligt indsender skema med
oplysning om patientforløb, hvor reglerne om maksimale ventetider ikke er overholdt.
Skemaet indeholder oplysninger om hospital, afdeling, kræftform, antal dage over-
skredet, ventetid (udredning/behandling), årsag samt beskrivelse af hændelsen og de
følgende tiltag.
Sundhedsstyrelsen offentliggør månedligt antallet af overskridelser af reglerne om de
maksimale ventetider for hver region i tillæg med et notat med sammenfatning af
overskridelserne uden personhenførbare oplysninger. Overholdelsen af de maksimale
ventetider bliver løbende drøftet i Task Force for Patientforløb på Kræft- og Hjerteom-
rådet.
Ad 2. Ministeren for Sundhed og Forebyggelse anmodede i januar 2012 Task Force for Pati-
entforløb på Kræft- og Hjerteområdet om at sikre en robust monitorering af pakkefor-
løb på både kræft- og hjerteområdet på grund af problemer med specifikke patientfor-
løb på kræftområdet.
Efterfølgende udviklede Sundhedsstyrelsen i samarbejde med regionerne en national
monitorering af standardforløbstider i pakkeforløb for kræft, som har fungeret siden 4.
kvartal 2012. Monitoreringen omfatter kvartalsvise rapporter, der viser andelen af pa-
tientforløb, der gennemføres inden for standardforløbstiderne angivet i de enkelte pak-
keforløb for kræft. Data opgøres på regionsniveau og landsplan fordelt på de enkelte
pakkeforløb.
Kvartalsrapporter om forløbstider drøftes løbende på møder i Task Force for Patient-
forløb på Kræft- og Hjerteområdet. Som grundlag for drøftelserne anmoder
2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Orientering om Sundhedsstyrelsens afrapportering af initiativ to og tre i genopretningsplanen af kræftområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Sundhedsstyrelsen regionerne om redegørelser for de pakkeforløb, der er udfordrede i
forhold til at gennemføre patientforløb inden for standardforløbstiderne og tiltag til
forbedring på området.
Nuværende regionale overvågningssystemer vedrørende maksimale ventetider
I Region Sjælland og Region Hovedstaden er overvågning af de maksimale ventetider baseret
på registreringer i den elektroniske patientjournal Sundhedsplatformen. Der anvendes forløbs-
markører for maksimale ventetider, som indberettes til Landspatientregisteret (Sundhedsdata-
styrelsen), suppleret med interne forløbsmarkører og registreringer af årsager til forsinkelse i
forhold til reglerne om maksimale ventetider. De to regioner har desuden mulighed for at ge-
nere varslingslister, som giver overblik over tidsfrister i forløbene.
Region Midtjylland overvåger overholdelsen af de maksimale ventetider gennem varslingsli-
ster, som tilgås gennem regionens BI-system, der giver overblik over tidsfrister for de enkelte
patientforløb og anvendes i tilrettelæggelsen af forløb. Området overvåges yderligere igen-
nem journalgennemgange.
Region Nordjylland overvåger overholdelsen af de maksimale ventetider ved håndholdte op-
gørelser på regneark og følger løbende op med direktionen. Regionen arbejder aktuelt på im-
plementering af et varslingssystem, som kan give et tidstro overblik over patienter i kræftfor-
løb, både mht. forløbstider og frister for maksimale ventetider. Systemet har potentiale til at
fremvise data på aggregeret niveau.
Region Syddanmark har aktuelt ikke et system, der giver mulighed for at opgøre og vise sy-
stematiske data vedrørende maksimale ventetider. Regionen anfører, at kræftpakkeforløb gen-
nemført inden for standardforløbstiden kan være en indikator for, at de maksimale ventetider
er overholdt, da forløbstiderne i kræftpakkeforløbene ofte er skærpede ift. de maksimale ven-
tetider. Varslingssystemet, der anvendes til overvågning af forløbstider, vurderes at kunne
omfatte maksimale ventetider, hvis registrering af forløbsmarkører for maksimale ventetider
udvides.
Nuværende regionale overvågningssystemer vedrørende pakkeforløbstider
I Region Sjælland og Region Hovedstaden er overvågning af forløbstider baseret på registre-
ringer i Sundhedsplatformen. Overvågningen omfatter også brug af varslingslister, som vars-
ler om forfaldsdatoer i det pågældende pakkeforløb.
Region Syddanmark overvåger forløbstider igennem et varslingssystem, som understøtter til-
rettelæggelse og koordinering af kræftpakkeforløb inden for standardforløbstiden.
Region Nordjylland overvåger forløbstider igennem et ledelsesinformationssystem, som giver
overblik over forløb i kræftpakker med muligheder for tilpasning af visning af data. Både re-
gion og hospitaler har hyppig opfølgning på forløbstider, og der auditeres månedligt på for-
løb, der er længere end standardforløbstiden. Som beskrevet pågår implementering af et vars-
lingssystem for forløbstider og maksimale ventetider.
Region Midtjylland overvåger forløbstider for kræftpakker via en automatiseret, databaseret
løsning, som klinikere, ledelser og øvrigt personale kan tilgå via det regionale BI-setup. Det
er muligt at tilgå monitoreringen på aggregeret niveau samt individniveau.
3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Orientering om Sundhedsstyrelsens afrapportering af initiativ to og tre i genopretningsplanen af kræftområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Principper for fremtidig forstærket overvågning og indberetning vedrørende maksimale
ventetider
Task Force for Patientforløb på Kræft- og Hjerteområdet har drøftet potentielle muligheder
for forbedring af overvågningen og indberetningen mhp. at skabe et bedre grundlag for dels
lokal tilrettelæggelse af konkrete patientforløb og dels strategisk ledelse og planlægning.
Der er en afgørende forudsætning først at tage hånd om: Data
ind
skal være de rette for, at
brugbare data
ud
kan være anvendelige som grundlag for at agere først og fremmest i forhold
til konkrete patientforløb i henhold til intentionen med reglerne om de maksimale ventetider
(hurtig behandling)
og sekundært strategisk.
Ambitionen bør være, at den fremtidige forstærket overvågning og indberetning baseres på
den samlede ramme af de mange data og ressourcer, der i forvejen anvendes til overvågning;
der er næppe behov for
flere
data men bedre
brug
af
rette
data. Ensartethed af data på tværs af
regioner er en forudsætning herfor, hvilket bl.a. kan opnås gennem fælles registreringspraksis.
For nuværende er der en tættere og hyppigere overvågning af standardforløbstiderne til kræft-
pakkeforløb, som er at betragte som faglige rettesnore, end de maksimale ventetider, som er
lovbundne patientrettigheder, hvilket forekommer uhensigtsmæssigt. Yderligere er der udfor-
dringer ved den nuværende monitorering af forløbstider i form af tidstroheden ved bagudret-
tede opgørelser samt med diskretionering grundet opdeling i undergrupper over en kort tids-
periode, der for nogle kræftområder gør datagrundlaget meget lille.
For at opnå en forstærket overvågning og indberetning skal de regionale overvågningssyste-
mer bedre kunne følge og give overblik over de kritiske punkter i patientforløbene, så der i
tide kan korrigeres rettidigt. Også de nationale monitoreringer og indberetninger skal efterses.
Ved en justeret og forstærket overvågning og indberetning kan følgende principper lægges til
grund:
Forudsætninger
Fælles forståelse af handlepligten
Nationale forløbsmarkører med eventuel obligatorisk registrering
Regional overvågning og indberetning
Komplet og tidstro journalføring og -registrering, herunder fælles definition af tidstro-
hed
Early warning-systemer sat op med de relevante markører mhp.:
o
Klinisk optimering af konkrete patientforløb (begrundet bl.a. i faglige hensyn,
patientpræferencer og mål jf. fx kliniske retningslinjer, maksimale ventetider
og pakkeforløb)
o
Ledelsesmæssig opfølgning på generelle mønstre i patientforløb, herunder om-
råder med udfordringer eller nærliggende risiko for vedvarende, systematiske
overskridelser af reglerne om maksimale ventetider, bl.a. som følge af kapaci-
tetsbegrænsninger eller andre mål
Indberetning løbende til Sundhedsstyrelsen med oplysninger om overskridelse af reg-
lerne om maksimale ventetider
4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Orientering om Sundhedsstyrelsens afrapportering af initiativ to og tre i genopretningsplanen af kræftområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
National overvågning
Vedligeholdelse af overblik over indberetninger om overskridelse af reglerne om mak-
simale ventetider
Opfølgning på uhensigtsmæssige mønstre i indberettede overskridelser på aggregeret
niveau ift. den enkelte region og/eller regionerne i fællesskab
Videre proces
Task Force for Patientforløb på Kræft- og Hjerteområdet forventer at nedsætte en teknisk ar-
bejdsgruppe, som skal udarbejde et konkret forslag til en forstærket overvågning på kræftom-
rådet generelt og indberetning af overskridelse af reglerne om maksimale ventetider specifikt.
Task Force for Patientforløb på Kræft- og Hjerteområdet konkretiserer rammen og opgaven
for arbejdsgruppen i maj 2023.
Arbejdsgruppen forventes at påbegynde arbejdet i 2. kvartal 2023 og afrapportere til Task
Force i 3. kvartal 2023.
På baggrund af arbejdsgruppens forslag og drøftelse i Task Force udarbejder Sundhedsstyrel-
sen anbefalinger til ændringer i en fremtidig forstærket overvågning og indberetning. Imple-
menteringen understøttes af Task Force for Patientforløb på Kræft- og Hjerteområdet.
5