Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2710559_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Bilag til Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU-
Kommissionens offentlige høring om evaluering af
lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of
the legislative framework for tobacco control)
Dette bilag er en uddybelse af Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på den
offentlige høring om den eksisterende lovgivning om bekæmpelse af tobaksrygning.
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar er der indhentet bidrag fra relevante
myndigheder i Danmark.
Næsten hvert fjerde dødsfald i Danmark kan tilskrives rygning, og det gør rygning til
den største enkeltstående, forebyggelige risikofaktor for folkesundheden i Danmark
1
.
Rygning øger risikoen for en lang række alvorlige sygdomme, herunder særligt
lungekræft, kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL) og hjertekarsygdomme. I Danmark
er der årligt knap 16.000 ekstra dødsfald blandt personer, der ryger eller tidligere har
røget, end blandt personer, der aldrig har røget, og det er estimeret, at op imod
halvdelen af de personer, der ryger tobak regelmæssigt, vil dø af en rygerelateret
sygdom
2 3
.
Markedet for tobaks- og nikotinprodukter er blevet mere fragmenteret, og det er
således ikke kun cigaretter og anden tobak, der er kilde til nikotinforbruget i
Danmark. Særligt ses en stigning blandt børn og unges forbrug af produkter som e-
cigaretter (særligt engangsvapes) og røgfrie nikotinprodukter. 35 pct. af de danske 15
til 29-årige bruger mindst ét tobaks- og nikotinprodukt
4
.
Forskning viser, at nikotin er et ekstremt afhængighedsskabende rusmiddel, som
påvirker hjernen og nervesystemet kraftigt
uanset hvordan det indtages. Særligt
bekymrende er nikotinens påvirkning på den unge hjernens udvikling, hvor nikotin
kan øge sandsynligheden for afhængighed af cigaretter eller andre rusmidler, ligesom
nikotin kan have skadelig effekt på kognitive funktioner og kan fremkalde symptomer
på angst og depression
5
.
Et revideret Tobaksvaredirektiv bør sigte mod et højt beskyttelsesniveau, specielt i
forhold til børn og unge, og fremtidssikre at eventuelle nye og endnu ukendte
kategorier af tobaks- og nikotinprodukter omfattes.
Til besvarelse af spørgsmål vedrørende gennemførelses-/håndhævelsesomkostninger
skal det bemærkes, at udgifterne til de 4 anførte opgaver/forespørgsler kan ikke
specificeres for de enkelte aktiviteter. Beløbet afspejler derfor de samlede
1
2
Danskernes rygevaner 2022 (2023)
Sygdomsbyrden i Danmark
risikofaktorer 2022 (2023)
3
Danskernes rygevaner 2022 (2023)
4
§RØG - En undersøgelse af tobak, adfærd og regler Udvalgte tendenser 2022, rapport 4.
Statens Institut for Folkesundhed (2023)
5
Konsekvenser af nikotinbrug
for børn og unges sundhed. Vidensråd for forebyggelse (2022)
Side
1
af
2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
omkostninger til den markedsovervågning, som Sikkerhedsstyrelsen udfører på
tobaksvarer. Markedsovervågningen for de anførte opgaver er kombineret med
andre opgaver i opdelingen af omkostningerne, og det er derfor ikke muligt kun at
specificere for de 4 opgaver. De samlede omkostninger dækker både håndtering af
underretningerne i EU-CEG-systemet, test af produkter og kontrol hos
detailforhandlerne (fysisk og online), sagsbehandling over for importører,
producenter og forhandlere og håndtering af nationale regler for tobakssurrogater
(primært nikotinposer).
Til besvarelse af spørgsmål vedrørende opkrævning af gebyrer skal det bemærkes, at
gebyret for tobaksvarer ikke håndteres per produkt. Gebyret er baseret på
markedsandele på det danske marked. Gebyret opkræves to gange årligt. I 2022 blev
der indført et gebyr for tobakssurrogater. Dette gebyr er også inkluderet i det
samlede beløb, da gebyret ikke kan adskilles fra resten. Beløbene er angivet i DKK.
Til besvarelse af spørgsmål vedrørende problematiske salgskanaler med hensyn til
håndhævelse af alderskontrolreglerne kan det bemærkes, at undersøgelser viser, at
danske unge generelt har let adgang til at købe tobaks- og nikotinprodukter, selvom
de ikke er gamle nok. Denne problematik har Danmark et stort fokus på at håndtere.
Side 2