Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2710558_0001.png
Draft ID: 3a53ba6e-ba41-40a9-ab7d-a23413365598
Date: 08/05/2023 20:38:23
Offentlig høring om evalueringen af
rammelovgivningen for bekæmpelse af
tobaksrygning
Felter med en * skal udfyldes.
Indledning
Tak, fordi du ville deltage i denne offentlige høring. Formålet med dette spørgeskema er at undersøge
interessenternes opfattelser af den nuværende rammelovgivning for bekæmpelse af tobaksrygning i EU,
herunder evalueringen af tobaksvaredirektivet, tobaksreklamedirektivet og WHO's Rammekonvention om
tobakskontrol.
Som nævnt på webstedet "Deltag i debatten" i forbindelse med dette initiativ, er denne offentlige høring et
led i den bredere evaluering af rammelovgivningen for bekæmpelse af tobaksrygning. Evalueringen
omfatter produktregulering, reklame, salgsfremstød og sponsorering i en bredere sammenhæng med
relaterede politikker til bekæmpelse af tobaksrygning. Formålet er at evaluere, i hvilket omfang rammerne
har opfyldt de fastsatte mål og målsætninger.
Det tager ca. 30-45 minutter at udfylde spørgeskemaet. På forhånd tak fordi du vil være med.
Ved udførelsen af høringsaktiviteterne anvendes følgende udtryk:
Traditionelle tobaksvarer
omfatter:
Cigaretter
Cigarer
Cigarillos
Pibetobak
Vandpibetobak
Rulletobak
Skrå
Tobak, der indtages nasalt
I forbindelse med dette spørgeskema omfatter
nye produkter
:
Opvarmede tobaksprodukter
E-cigaretter og genopfyldningsbeholdere (både dem, som indeholder nikotin, og dem, som ikke
indeholder nikotin)
Nikotinposer (indeholdende nikotin afledt af tobaksplanter eller syntetisk nikotin og andre
smagsstoffer. De placeres normalt i munden mellem tandkødet og over- eller underlæben)
1
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0002.png
Opvarmede urtebaserede rygeprodukter (opvarmede rygeprodukter baseret på urter, som ikke
indeholder tobak, nikotin og tjære, der følger med vape penne, som minder om dem, der bruges til
opvarmede tobaksprodukter).
Ved
"urtebaserede rygeprodukter"
forstås et produkt baseret på planter, urter eller frugter, som ikke
indeholder tobak og kan forbruges via en forbrændingsproces.
Ved
nikotinprodukter til rygeafvænning
(NPR) forstås andre nikotinprodukter end e-cigaretter, herunder f.
eks. nikotintyggegummi, nikotinspray, nikotininhalator, nikotinplaster, nikotin sublingual tabletter og nikotin
sugetabletter.
Om dig
*
Min
besvarelse er skrevet på følgende sprog:
Bulgarsk
Dansk
Engelsk
Estisk
Finsk
Fransk
Græsk
Irsk
Italiensk
Kroatisk
Lettisk
Litauisk
Maltesisk
Nederlandsk
Polsk
Portugisisk
Rumænsk
Slovakisk
Slovensk
Spansk
Svensk
Tjekkisk
Tysk
2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0003.png
Ungarsk
*
Jeg
svarer som:
Akademisk institution/forskningsinstitution
Erhvervssammenslutning
Virksomhed/erhvervsorganisation
Forbrugerorganisation
EU-borger
Miljøorganisation
Ikke-EU-borger
Ikkestatslig organisation (NGO)
Offentlig myndighed
Fagforening
Andet
*
Fornavn
Mette
*
Efternavn
Nygaard Enevoldsen
*
E-mail
(denne vil ikke blive offentliggjort)
[email protected]
*
Anvendelsesområde
Internationalt
Lokalt
Nationalt
Regionalt
*
Forvaltningsniveau
Parlament
Myndighed
Agentur
*
Organisationens
navn
3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0004.png
højst 255 tegn
Ministry of the Interior and Health of Denmark
*
Organisationens
størrelse
Mikroorganisation (1-9 ansatte)
Lille (10 til 49 ansatte)
Mellemstor (50-249 ansatte)
Stor (250 eller derover)
Nummer i åbenhedsregistret
højst 255 tegn
Se, om din organisation er opført i
åbenhedsregistret
. Der er tale om en frivillig database for organisationer, der
ønsker at påvirke beslutningsprocessen i EU.
*
Oprindelsesland
Angiv dit eller din organisations oprindelsesland.
 
Denne liste afspejler ikke EU-institutionernes officielle holdning vedrørende de pågældende landes retlige status
eller politik. Der er tale om en harmonisering af ofte divergerende lister og praksis.
Ækvatorialguinea
Afghanistan
Åland
Albanien
Algeriet
Amerikansk
Samoa
Andorra
Angola
Anguilla
Antarktis
Antigua og
Barbuda
Argentina
Armenien
Dominica
Ecuador
Egypten
Elfenbenskysten
El Salvador
Eritrea
Estland
Eswatini
Etiopien
Færøerne
Falklandsøerne
Fiji
Filippinerne
Libyen
Liechtenstein
Litauen
Luxembourg
Macao
Madagaskar
Malawi
Malaysia
Maldiverne
Mali
Malta
Marokko
Marshalløerne
Saint-Pierre og
Miquelon
Saint Vincent og
Grenadinerne
Salomonøerne
Samoa
San Marino
São Tomé og
Príncipe
Saudi-Arabien
Schweiz
Senegal
Serbien
Seychellerne
Sierra Leone
Singapore
4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0005.png
Aruba
Aserbajdsjan
Australien
Bahamas
Bahrain
Bangladesh
Barbados
Belarus
Belgien
Belize
Benin
Bermuda
Finland
Frankrig
Fransk Guyana
Fransk
Polynesien
Gabon
Gambia
Georgien
Ghana
Gibraltar
Grækenland
Grenada
Grønland
Martinique
Mauretanien
Mauritius
Mayotte
Mexico
Mikronesien
Moldova
Monaco
Mongoliet
Montenegro
Montserrat
Mozambique
Sint-Maarten
Slovakiet
Slovenien
Somalia
Spanien
Sri Lanka
Sudan
Surinam
Svalbard og Jan
Mayen
Sverige
Sydafrika
Sydgeorgien og
Sydsandwichøer
ne
Bhutan
Bolivia
Bonaire, Sint
Eustatius og Saba
Bosnien-
Hercegovina
Botswana
Bouvetøen
Brasilien
Brunei
Bulgarien
Burkina Faso
Burundi
Cambodja
Cameroun
Canada
Caymanøerne
Guadeloupe
Guam
Guatemala
Guernsey
Guinea
Guinea-Bissau
Guyana
Haiti
Heard Island og
McDonald Islands
Honduras
Hongkong
Indien
Indonesien
Irak
Iran
Myanmar/Burma
Namibia
Nauru
Nederlandene
Nepal
New Zealand
Nicaragua
Niger
Nigeria
Niue
Nordkorea
Nordmakedonien
Nordmarianerne
Norfolk Island
Norge
Sydkorea
Sydsudan
Syrien
Tadsjikistan
Taiwan
Tanzania
Tchad
Thailand
Timor-Leste
Tjekkiet
Togo
Tokelau
Tonga
Trinidad og
Tobago
Tunesien
5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0006.png
Chile
Christmas Island
Clipperton
Cocosøerne
(Keelingøerne)
Colombia
Comorerne
Congo
Cookøerne
Costa Rica
Cuba
Curaçao
Cypern
Danmark
De Amerikanske
Jomfruøer
De Britiske
Jomfruøer
De Forenede
Arabiske Emirater
De Franske
Besiddelser i Det
Sydlige Indiske
Ocean og
Antarktis
Den
Centralafrikanske
Republik
Den
Demokratiske
Republik Congo
Den
Dominikanske
Republik
Irland
Island
Isle of Man
Israel
Italien
Jamaica
Japan
Jersey
Jordan
Kap Verde
Kasakhstan
Kenya
Kina
Kirgisistan
Kiribati
Kosovo
Kroatien
Ny Kaledonien
Oman
Pakistan
Palæstina
Palau
Panama
Papua Ny Guinea
Paraguay
Peru
Pitcairn
Polen
Portugal
Puerto Rico
Qatar
Réunion
Rumænien
Rusland
Turkmenistan
Turks- og
Caicosøerne
Tuvalu
Tyrkiet
Tyskland
Uganda
Ukraine
Ungarn
Uruguay
USA
USA's Mindre
Øbesiddelser
Usbekistan
Vanuatu
Vatikanstaten
Venezuela
Vestsahara
Vietnam
Kuwait
Rwanda
Wallis og Futuna
Laos
Saint-Barthélemy
Yemen
Lesotho
Saint Helena,
Ascension og
Tristan da Cunha
Zambia
6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0007.png
Det Britiske
Territorium i Det
Indiske Ocean
Det Forenede
Kongerige
Djibouti
*
Er
Letland
Saint Kitts og
Nevis
Zimbabwe
Libanon
Liberia
Saint Lucia
Saint-Martin
Østrig
dine svar blevet officielt godkendt på vegne af din organisation?
Ja, de er blevet godkendt på vegne af den organisation, jeg repræsenterer
Nej, de er udtryk for mine personlige holdninger ifølge mit personlige kendskab
Kommissionen vil offentliggøre alle besvarelser på denne offentlige høring. Du kan vælge, om dine
oplysninger må offentliggøres, eller om du ved offentliggørelsen af dit høringssvar ønsker at være anonym.
Af hensyn til gennemsigtigheden offentliggøres respondenttype (f.eks. "erhvervssammenslutning,
"forbrugersammenslutning", "EU-borger") oprindelsesland, organisationens navn og størrelse og
dens åbenhedsregisternummer altid. Din e-mailadresse vil på intet tidspunkt blive offentliggjort.
Vælg den databeskyttelsesmulighed, som passer bedst til dig. Standardindstilling for databeskyttelse på
grundlag af den valgte respondenttype
*
Indstillinger
for databeskyttelse ved offentliggørelse af bidrag
Kommissionen vil offentliggøre svarene på denne offentlige høring. Du kan vælge, om du ønsker dine oplysninger
offentliggjort eller at forblive anonym.
Anonym
Kun oplysninger om organisationen offentliggøres: Den respondenttype, som
du har angivet at tilhøre ved denne høring, navnet på den organisation, som
du svarer på vegne af, dens nummer i åbenhedsregistret, dens størrelse og
dens oprindelsesland samt dit bidrag vil blive offentliggjort i den form, det er
modtaget. Dit navn vil ikke blive offentliggjort. Undlad at afgive
personoplysninger i selve bidraget, hvis du ønsker at være anonym.
Offentlig
Oplysninger om organisationen og om respondenten offentliggøres: Den
respondenttype, som du har angivet at tilhøre ved denne høring, navnet på
den organisation, som du svarer på vegne af, dens nummer i
åbenhedsregistret, dens størrelse og dens oprindelsesland samt dit bidrag vil
blive offentliggjort. Dit navn vil også blive offentliggjort.
Jeg er indforstået med
bestemmelserne om beskyttelse af personoplysninger
Kendskab
7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0008.png
*
Hvad
er din opfattelse af politikker til bekæmpelse af tobaksrygning i EU?
Der er sket en væsentlig forbedring inden for sundhedsbeskyttelse
Der er sket en vis forbedring henimod sikring af sundhedsbeskyttelse
Der er ikke sket nogen forbedring inden for sundhedsbeskyttelse
Ved ikke/Kan ikke svare på det
Vurdering af rammen for bekæmpelse af tobaksrygning
Del I Tobaksvaredirektivet
8
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0009.png
I hvilket omfang mener du, at følgende bestemmelser i tobaksvaredirektivet har været tilstrækkelige til at bidrage
til et velfungerende indre marked?
Ved
Hverken
I vidt omfang
utilstrækkelige
Utilstrækkelige
tilstrækkelige
eller
utilstrækkelige
Tilstrækkelige
ikke
I vidt
omfang
tilstrækkelige
/Kan
ikke
svare
det
*
Har fastlagt grænseværdier for tjære, nikotin og kulilte i
emissioner fra cigaretter
*
Har indført forbud mod karakteriserende smagsstoffer i
cigaretter og rulletobak
fastsat
obligatoriske
*
Har
sundhedsadvarsler og mærkningskrav
kombinerede
*
Har indført harmoniserede og standardiserede regler om
emballage
*
Har indført forbud mod præsentationer af produkter, der
kan tilskynde til forbrug, nedtone sundhedsfarer og give
indtryk af reducerede virkninger på miljøet
*
Har indført forbud mod markedsføring af tobak, der
indtages oralt (undtagen Sverige)
*
Har fastsat en forpligtelse til at foretage anmeldelse af
nye kategorier af tobaksvarer
*
Har fastsat regler for minimumsantal pr. pakning
*
Har grebet ind over for ulovlig handel med tobak ved at
indføre et sporbarheds- og sikkerhedssystem i hele EU
9
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0010.png
*
Har givet medlemsstaterne mulighed for at forbyde
fjernsalg på tværs af grænser af tobaksvarer til forbrugere
*
Har fastsat obligatoriske krav til detailsalgssteder, der er
involveret i fjernsalg på tværs af grænser, om at indføre
et alderskontrolsystem
*
Har fastsat en undtagelse fra forbuddet mod
karakteriserende smagsstoffer (gælder for cigaretter og
rulletobak), så længe der ikke sker væsentlige ændringer
i forhold til mængder, der sælges til unge og deres
forbrugsmønstre
*
Har fastsat maksimale nikotinkoncentrationsgrænser for
nikotinholdige væsker
*
Har indført regulering af maksimale mængder i
genopfyldningsbeholdere og engangspatroner/tanke
*
Har indført rapporteringsforpligtelser vedrørende tobak
og relaterede produkter
*
Har ikke indført forbud mod anvendelse af individuelle
tilsætningsstoffer, der er forbundet med karakteriserende
smagsstoffer
*
Har ikke indført harmonisering af yderligere egenskaber
ved e-cigaretter eller genopfyldningsbeholdere (f.eks.
vedtagelse af regler om smagsstoffer)
*
Har opstillet en prioriteret liste over tilsætningsstoffer
*
Har indført forbud mod brug af vitaminer eller andre
tilsætningsstoffer, der giver det indtryk, at en tobaksvare
/e-cigaret frembyder en sundhedsmæssig fordel eller
udgør en begrænset sundhedsfare
*
10
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0011.png
Har indført forbud mod brug af koffein eller taurin eller
andre tilsætningsstoffer og stimulerende forbindelser, der
forbindes med energi og vitalitet
*
Har indført forbud mod brug af tilsætningsstoffer, der har
farvende egenskaber for emissioner
*
Har indført forbud mod brug af tilsætningsstoffer, der
letter inhalering eller nikotinoptagelse
*
Har indført forbud mod brug af tilsætningsstoffer, som har
CMR-egenskaber i uforbrændt form
*
Har indført sikkerhedselementer for e-cigaretter og
genopfyldningsbeholdere såsom høje renhedskrav,
levering af nikotindoser i konstante mængder samt
børnesikring og sikring mod manipulation
11
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0012.png
I betragtning af følgende bestemmelser i tobaksvaredirektivet, i hvilket omfang var de så tilstrækkelige til at sikre
et højt beskyttelsesniveau for menneskers sundhed i EU?
Ved
Hverken
I høj grad
utilstrækkelige
Utilstrækkelige
tilstrækkelig
eller
utilstrækkelig
Tilstrækkelige
I høj grad
tilstrækkelige
ikke
/Kan
ikke
svare
det
*
Har fastlagt grænseværdier for indhold af tjære, nikotin og
kulilte i emissioner fra cigaretter
*
Har indført forbud mod karakteriserende smagsstoffer i
cigaretter og rulletobak
*
Har fastsat obligatoriske kombinerede sundhedsadvarsler
og mærkningskrav
*
Har indført harmoniserede og standardiserede regler om
emballage
*
Har indført forbud mod præsentationer af produkter, der
kan tilskynde til forbrug, nedtone sundhedsfarer og give
indtryk af reducerede virkninger på miljøet
*
Har indført forbud mod markedsføring af tobak, der
indtages oralt (undtagen Sverige)
*
Har fastsat en forpligtelse til at foretage anmeldelse af nye
kategorier af tobaksvarer
*
Har fastsat regler for minimumsantal pr. pakning
*
Har grebet ind over for ulovlig handel med tobak ved at
indføre et sporbarheds- og sikkerhedssystem i hele EU
12
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0013.png
*
Give medlemsstaterne mulighed for at forbyde fjernsalg på
tværs af grænser af tobaksvarer til
*
Har fastsat obligatoriske krav til detailsalgssteder, der er
involveret i fjernsalg på tværs af grænser, om at indføre et
alderskontrolsystem
*
Har fastsat en undtagelse fra forbuddet mod
karakteriserende smagsstoffer (gælder for cigaretter og
rulletobak), så længe der ikke sker væsentlige ændringer i
forhold til mængder, der sælges til unge og deres
forbrugsmønstre
*
Har fastsat maksimale nikotinkoncentrationsgrænser for
nikotinholdige væsker
*
Har indført regulering af maksimale mængder
genopfyldningsbeholdere og engangspatroner/tanke
i
*
Har indført rapporteringsforpligtelser vedrørende tobak og
relaterede produkter
*
Har ikke indført forbud mod anvendelse af individuelle
tilsætningsstoffer, der er forbundet med karakteriserende
smagsstoffer
*
Har ikke indført harmonisering af yderligere egenskaber
ved e-cigaretter eller genopfyldningsbeholdere (f.eks.
vedtagelse af regler om smagsstoffer)
*
Har opstillet en prioriteret liste over tilsætningsstoffer
*
Har indført forbud mod brug af vitaminer eller andre
tilsætningsstoffer, der giver det indtryk, at en tobaksvare/e-
cigaret frembyder en sundhedsmæssig fordel eller udgør
en begrænset sundhedsfare
*
13
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0014.png
Forbyde koffein eller taurin eller andre tilsætningsstoffer
og stimulerende forbindelser, der forbindes med energi og
vitalitet
*
Forbyde tilsætningsstoffer, der har farvende egenskaber
for emissioner
*
Har indført forbud mod brug af tilsætningsstoffer, der letter
inhalering eller nikotinoptagelse
*
Forbyde tilsætningsstoffer, som har CMR-egenskaber i
uforbrændt form
*
Har indført sikkerhedselementer for e-cigaretter og
genopfyldningsbeholdere såsom høje renhedskrav,
levering af nikotindoser i konstante mængder samt
børnesikring og sikring mod manipulation
14
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0015.png
*
Har
din medlemsstat fastsat yderligere krav i tillæg til de ved
tobaksvaredirektivet fastsatte (f.eks. indførelse af neutral pakning eller
regulering af smagsstoffer i e-cigaretter)?
Nej, vi har i øjeblikket ingen yderligere krav (eller forventede yderligere krav)
Nej, men vi arbejder på at fastsætte yderligere krav (eller de er ved at blive
indført)
Ja, vi gik videre end tobaksvaredirektivet ved at fastsætte yderligere krav
Ved ikke/Kan ikke svare på det
*
Hvis
dit land er gået videre end det tobaksvaredirektivet kræver eller
Smagsstoffer i e-cigaretter
Neutral pakning
Forbud mod særlige kategorier af tobaksvarer
Forbud mod indførelse af nye tobaksvarer
Andet (uddyb venligst nedenfor)
planlægger at fastsætte yderligere krav, forklar da gerne hvordan:
*
Hvis
du har valgt "Andet", angiv nærmere.
højst 70 tegn
Regulering tobakssurrogater + forbud mod synlig anbringelse i butikker
Var følgende bestemmelser i tobaksvaredirektivet i stand til at imødegå
markedsudviklingen (f.eks. nye produkter og innovative tekniske
egenskaber)?
Ved
ikke
Slet
ikke
I
begrænset
omfang
I et
vist
omfang
Fuldstændigt
/Kan
ikke
svare
det
*
Overordnede definitioner på tobak og
relaterede produkter
*
Grænseværdier for det maksimale indhold
af tjære, nikotin og kulilte i emissioner
*
Målemetoder
*
Rapporteringsforpligtelser vedrørende
ingredienser og emissioner
15
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0016.png
*
En prioriteret liste over tilsætningsstoffer
og udvidede rapporteringsforpligtelser
*
Bestemmelser om ingredienser
mod
karakteriserende
*
Forbud
smagsstoffer (gælder for cigaretter og
rulletobak)
*
Mærkning og emballering af tobaksvarer
*
Sporbarhed og sikkerhedselementer
*
Produktpræsentation,
udseende og indhold
enkeltpakningers
*
Fjernsalg på tværs af grænser
*
Anmeldelse af tobak og relaterede
produkter
I betragtning af tobaksvaredirektivet bedes du bedømme hver af
nedenstående produktkategorier efter, hvor stor en trussel de udgør for
folkesundheden, navnlig blandt unge.
Slet ikke en
trussel
*
E-cigaretter
*
Opvarmede
tobaksprodukter
*
Vandpibetobak
*
Nikotinposer
*
Opvarmede
tobaksprodukter
*
E-cigaretter uden
nikotin
Andet, uddyb venligst
nedenfor
Lidt en
trussel
En
trussel
En stor
trussel
Ved ikke/Kan ikke
svare på det
*
Er
produktet og andre definitioner i tobaksvaredirektivet stadig relevant og
tilstrækkelig fleksibelt til fortsat at være relevant i det aktuelle scenario (f.eks.
med fremkomsten af nye produkter)?
Slet ikke
I meget begrænset omfang
Ja, i et vist omfang
16
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0017.png
De er fortsat helt klare og korrekte
Ved ikke/Kan ikke svare på det
*
Fra
din medlemsstats perspektiv, opvejede tobakskontrollen og fordelene for
folkesundheden i direktivet så de omkostninger, der knytter sig til
anvendelse på nationalt plan?
Ja, fordelene opvejede omkostningerne
Nej, omkostningerne var/er større end fordelene
Ved ikke/Kan ikke svare på det
Kan du give en generel idé om omfanget af gennemførelses-
/håndhævelsesomkostningerne til anvendelsen af følgende varer for din
medlemsstats relevante myndigheder?
(dvs. samlet omkostningsoverslag,
omtrentlige tal er tilstrækkelige)
Omkostninger
*
Kontrol med ingredienser, tilsætningsstoffer og emissioner fra tobaksvarer
højst 10 tegn
se bilag
*
Kontrol med standarder for mærkning og emballering af tobaksvarer
højst 10 tegn
se bilag
*
Lette funktionen af sporbarheds- og sikkerhedselementsystemer for tobaksvarer
højst 10 tegn
se bilag
*
Kontrol med salg af tobaksvarer på tværs af grænser
højst 10 tegn
se bilag
17
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0018.png
Har dit land opkrævet gebyrer for modtagelse eller udstedelse af anmeldelser/tilladelser, lagring, eller behandling,
af oplysninger om verifikation for nogle af nedenstående produkter?
Ja eller nej
*
Tobaksvarer (undtagen nye tobaksvarer)
Ja
Gennemsnitsværdien af gebyret
højst 10 tegn
se bilag
Samlet opkrævede gebyrer
højst 10 tegn
55.000.000
*
Nye tobaksvarer
Ja
højst 10 tegn
36.900 DKK
højst 10 tegn
2.000.000
*
E-cigaretter og genopfyldningsbeholdere
Ja
højst 10 tegn
Ca. 20.000
højst 10 tegn
43.000.000
18
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0019.png
*
Er
fordelene i tobaksvaredirektivet blevet ligeligt fordelt på tværs af
befolkningen i din medlemsstat? Hvad med omkostningerne? Har indgrebene
været i stand til at mindske uligheder, der tidligere fandtes i din medlemsstat?
højst 500 tegn
Den danske undersøgelse ”Udviklingen i social ulighed i dødelighed fra 1995-2019. Betydningen af ryge- og
alkoholrelaterede dødsfald” fra 2023 viser en markant social ulighed i den rygerelaterede dødelighed i
Danmark. Selvom andelen af personer, der ryger dagligt, har været faldende i Danmark gennem de seneste
årtier, dog med en vis stagnation de senere år, ses stadig en høj grad af social ulighed, da faldet ikke er
ligeligt fordelt på tværs af uddannelsesgrupper.
*
Har
tobaksvaredirektivet forspildt mulighederne for at opnå yderligere
Ja, forspildte muligheder på alle tre områder (dvs. økonomiske, miljømæssige
og sociale)
Ja, men kun på et eller to områder
Nej
Ved ikke/Kan ikke svare på det
økonomiske, miljømæssige og/eller sociale fordele?
Har du observeret nogle ændringer i tendenser med hensyn til forekomsten
af følgende produktkategorier mellem 2014 og 2022, navnlig blandt unge (15-
25 år)?
Faldende
*
E-cigaretter
*
Opvarmede tobaksprodukter
*
Vandpibetobak
*
Nikotinposer
*
Opvarmede urtebaserede
produkter
*
E-cigaretter uden nikotin
Andet, uddyb venligst nedenfor
Konstant
Stigende
Ved ikke/Kan ikke svare på
det
*
Hjalp
tobaksvaredirektivet EU og medlemsstaterne med at skabe ekstra
fordele (f.eks. fordele for folkesundheden, fordele for det indre marked, osv.),
som ikke ville have været muligt gennem kombinationen af de enkelte
medlemsstaters foranstaltninger alene?
19
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0020.png
Ja
Nej
Ved ikke/Kan ikke svare på det
Hvilke af nedenstående ekstra fordele?
Nedgang i dødeligheden
Forbedring af fjernsalg på tværs af medlemsstaternes grænser
Andet, uddyb venligst nedenfor
*
I
hvilket omfang har tobaksvaredirektivet tillagt medlemsstaterne beføjelser
til at håndtere nye tendenser på markedet (f.eks. nye produkter og innovative
tekniske egenskaber)?
Vælg det mest korrekte.
Medlemsstaterne er og vil være i stand til at håndtere alle nye tendenser på
markedet uden udfordringer
Medlemsstaterne kan i øjeblikket håndtere de fleste nye tendenser på
markedet, men der er opstået/forventes visse udfordringer
Medlemsstaterne kan håndtere visse nye tendenser på markedet gennem
national lovgivning, men står over for udfordringer, som sandsynligvis vil blive
værre
Medlemsstaterne er ikke i stand til at håndtere de fleste nye tendenser på
markedet og føler ikke, at de har beføjelser dertil
Ved ikke/Kan ikke svare på det
Del II Tobaksreklamedirektivet + artikel 20, stk. 5, i tobaksvaredirektivet
Var nedenstående bestemmelser i tobaksreklamedirektivet og i artikel 20, stk.
5, i tobaksvaredirektivet tilstrækkelig effektive til at sikre et højt
sundhedsbeskyttelsesniveau i EU?
Ved
ikke
Slet
ikke
I meget
begrænset
omfang
Ja, i et
vist
omfang
Ja, de
var
effektive
/Kan
ikke
svare
det
*
Definition af tobaksvarer
*
Definition af e-cigaretter og
genopfyldningsbeholdere
20
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0021.png
*
Definition af reklame
*
Definition af sponsorering
*
Definition af informationssamfundstjenester
*
Forbud mod reklame for tobaksvarer i pressen
og i alle andre ikke-faglige trykte tidsskrifter
*
Forbud mod reklame for tobaksvarer i
forbindelse med informationssamfundstjenester
*
Forbud mod alle radioreklamer for tobaksvarer
*
Forbud mod sponsorering af radioprogrammer
af tobakssælgere eller -producenter
*
Forbud mod sponsorering af tobaksvarer ved
arrangementer, der finder sted i flere
medlemsstater
*
Forbud mod sponsorering af tobaksvarer ved
arrangementer, der har grænseoverskridende
virkninger
*
Forbud mod gratis uddeling af tobaksvarer ved
arrangementer
*
Forbud mod reklame for e-cigaretter og
genopfyldningsbeholdere i pressen og i alle
andre ikke-faglige trykte tidsskrifter
*
Forbud mod reklame for e-cigaretter og
genopfyldningsbeholdere i forbindelse med
informationssamfundstjenester
mod
*
Forbud
radioreklamer
direkte
for
eller
indirekte
og
e-cigaretter
genopfyldningsbeholdere
*
Forbud mod private eller offentlige bidrag til
radioprogrammer med direkte eller indirekte
reklamer
for
e-cigaretter
og
genopfyldningsbeholdere
*
Fuldstændigt forbud mod direkte eller indirekte
reklamer
for
e-cigaretter
og
genopfyldningsbeholdere ved arrangementer,
der finder sted i flere medlemsstater, eller som
har grænseoverskridende virkninger
*
Har
din medlemsstat fastsat yderligere krav i tillæg til de ved
tobaksreklamedirektivet og ved tobaksvaredirektivets artikel 20, stk. 5,
fastsatte?
21
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0022.png
Nej, vi har i øjeblikket ingen yderligere krav (eller forventede yderligere krav)
Nej, men vi arbejder på at fastsætte yderligere krav (eller de er ved at blive
indført)
Ja, vi gik videre end tobaksreklamedirektivet ved at fastsætte yderligere krav
Ved ikke/Kan ikke svare på det
Mener du, at tobaksreklamedirektivet og tobaksvaredirektivets artikel 20, stk.
5, fortsat er relevant med hensyn til at håndtere nedenstående tendenser?
Slet
ikke
relevant
salgsfremstød
*
Reklame,
sponsorering af nye produkter
og
I nogen
grad
relevant
Relevant
Ved ikke
Meget
relevant
/Kan ikke
svare på
det
salgsfremstød
og
*
Reklame,
sponsorering på de sociale medier
I betragtning af tobaksreklamedirektivet og tobaksvaredirektivets artikel 20,
stk. 5 bedes du bedømme hver af nedenstående produktkategorier efter, hvor
stor en trussel de har udgjort for relevansen af reklamelovgivning, navnlig
deres påvirkning af unge.
Slet ikke en
trussel
*
E-cigaretter
*
Opvarmede
tobaksprodukter
*
Nikotinposer
*
Opvarmede
urtebaserede produkter
*
E-cigaretter uden nikotin
Andet, uddyb venligst
nedenfor
*
Vandpibetobak
Lidt en
trussel
En
trussel
En stor
trussel
Ved ikke/Kan ikke
svare på det
*
Er
definitionerne stadig relevante og fleksible? Navnlig for så vidt angår
Slet ikke
I meget begrænset omfang
22
reklamer for nye tobaksvarer?
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0023.png
Ja, i et vist omfang
De er fortsat helt klare og korrekte
Ved ikke/Kan ikke svare på det
*
Supplerer
tobaksreklamedirektivet nogle nationale politikker i dit land (med
undtagelse af dem, der er blevet indført på grund af gennemførelseskravene)?
Ja
Nej
Ved ikke/Kan ikke svare på det
*
Hvilken
national politik supplerer tobaksreklamedirektivet?
højst 20 tegn
Lov røgfri miljøer
*
Har
tobaksreklamedirektivet hjulpet medlemsstaterne med at skabe ekstra
fordele (f.eks. fordele for folkesundheden, økonomiske fordele, osv.), der ikke
ville være opnået ved en individuel indsats fra medlemsstaternes side?
Ja
Nej
Ved ikke/Kan ikke svare på det
*
I
hvilket omfang har tobaksreklamedirektivet og tobaksvaredirektivets artikel
20, stk. 5, tillagt medlemsstaterne beføjelser til at håndtere nye tendenser på
markedet?
Vælg det mest korrekte.
Medlemsstaterne er og vil være i stand til at håndtere alle nye tendenser på
markedet uden udfordringer
Medlemsstaterne kan i øjeblikket håndtere de fleste nye tendenser på
markedet, men der er opstået/forventes visse udfordringer
Medlemsstaterne kan håndtere visse nye tendenser på markedet gennem
national lovgivning, men står over for udfordringer, som sandsynligvis vil blive
værre
Medlemsstaterne er ikke i stand til at håndtere de fleste nye tendenser på
markedet og føler ikke, at de har beføjelser dertil
Ved ikke/Kan ikke svare på det
23
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0024.png
Mener du, at den nuværende lovgivning er i stand til at tilpasses tendenserne
på markedet, hvad angår nedenstående bæredygtighedsforhold?
Ja
*
For så vidt angår økonomisk bæredygtighed
*
For så vidt angår social bæredygtighed
*
For så vidt angår miljømæssig bæredygtighed
Nej
Ved ikke/Kan ikke svare på det
Del III Andre relevante politikker og overordnet sammenhæng
*
Er
mindreåriges anvendelse af tobak og relaterede produkter et problem i din
Ja
Nej
Ved ikke/Kan ikke svare på det
medlemsstat?
24
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0025.png
Hvilken salgskanal, mener du, kan være problematisk med hensyn til at håndhæve alderskontrolreglerne?
Traditionelle
tobaksvarer
*
Personligt køb
*
Automater
*
Fjernsalg på tværs
af grænser
*
Fjernsalg, indenrigs
E-
cigaretter
Opvarmede
tobaksprodukter
Nikotinposer
Urtebaserede
rygeprodukter
Opvarmede
urtebaserede
produkter
Ved ikke/Kan
ikke svare på det
25
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0026.png
Mener du, at salg af følgende produktkategorier: burde forbydes på følgende steder:
I nærheden af
skoler
*
Traditionelle tobaksvarer
*
Opvarmede tobaksprodukter
*
E-cigaretter
*
Nikotinposer
*
Urtebaserede rygeprodukter
*
Opvarmede urtebaserede
produkter
Til koncerter/på
festivaler
På barer og
restauranter
I
supermarkeder
Automater
Ved ikke/Kan ikke
svare på det
26
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0027.png
*
Mener
du, at de iværksætte offentlige oplysningskampagner og tiltag mod
tobaksrygning, herunder de risici, der er forbundet med brugen af
tobaksvarer og nikotinprodukter, har været tilstrækkelige?
Ja
*
Hvilke
Nej
Ved ikke/Kan ikke svare på det
af følgende rygestopprogrammer til tobaks- og nikotinbrugere ved du
er til rådighed i din medlemsstat?
Vælg så mange, der måtte være til rådighed
Kampagner på de sociale medier til at fremme ophør med tobaksbrug
Gratis rygestoplinjer
Lokale arrangementer (f.eks. verdensdagen mod tobak)
Rådgivning fra lokal praktiserende læge (eller anden sundhedsmyndighed)
Fuldt finansierede specialiserede rygestopcentre
Betalte rygestoplinjer
Ved ikke/Kan ikke svare på det
Hvilken bekymring er der for hver af nedenstående miljømæssige
konsekvenser af tobak og relaterede produkter?
Ved
ikke
Ingen
bekymring
Nogen
bekymring
Bekymring
Stor
bekymring
/Kan
ikke
svare
det
*
Miljømæssige konsekvenser af
tobaksdyrkning (f.eks. skovrydning,
vandmangel, udpining af jorden, osv.)
som
følge
*
Arbejdsskader
fremstilling af tobaksvarer
*
Luftforurening
*
Engangsplastaffald som følge af
bortskaffelse af tobaksvarer
*
Miljøfarer som følge af bortskaffelse
af elektronisk udstyr
Andet, uddyb venligst nedenfor
af
27
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2710558_0028.png
Mener du, at den nuværende lovgivning er i stand til at tilpasses tendenserne
på markedet, hvad angår nedenstående bæredygtighedsforhold?
Ja
*
For så vidt angår økonomisk bæredygtighed
*
For så vidt angår social bæredygtighed
*
For så vidt angår miljømæssig bæredygtighed
Nej
Ved ikke/Kan ikke svare på det
*
Mener
du, at fragmenteringen og reguleringsmidlerne/-formerne (f.eks. i form
af et direktiv som tobaksvaredirektivet og tobaksreklamedirektivet) i den
nuværende EU-ramme for bekæmpelse af tobaksrygning var den mest
hensigtsmæssige retlige mekanisme for at opnå det overordnede mål om et
højt sundhedsbeskyttelsesniveau?
Slet ikke
I meget begrænset omfang
Ja, i et vist omfang
Ja, det er det bedste politiske instrument
Ved ikke/Kan ikke svare på det
*
I
hvilket omfang har det/den valgte reguleringsmiddel/-form (f.eks. i form af et
direktiv som tobaksvaredirektivet og tobaksreklamedirektivet) stået i rimeligt
forhold til at opnå det overordnede mål om et højt
sundhedsbeskyttelsesniveau?
Uforholdsmæssigt
I et vist omfang acceptabelt
Acceptabelt
Meget forholdsmæssigt
Ved ikke/Kan ikke svare på det
Sidste afsnit
(Valgfrit) Er der en sidste bemærkning, du ønsker at dele?
højst 500 tegn
Danmarks Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil henvise til, at man i revidering af Tobaksvaredirektivet sigter
mod et højt beskyttelsesniveau, specielt i forhold til børn og unge, og herunder at det bør gælde for alle typer
af tobaks- og nikotinprodukter (uanset fremstillingsmetode), i det al tobak og nikotin må vurderes at være
skadeligt. Et nyt Tobaksvaredirektiv bør fremtidssikres og kunne omfatte nye og endnu ukendte kategorier af
tobaks- og nikotinprodukter.
28
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 218: Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets svar på EU Kommissionens offentlige høring om evaluering af lovgivningen om bekæmpelse af tobaksrygning (evaluation of the legislative framework for tobacco control), fra indenrigs- og sundhedsministeren
(Valgfrit) Du er velkommen til at uploade et dokument, der underbygger dine
besvarelser.
Kun filer af type pdf,doc,docx,odt,txt,rtf er tilladt
Contact
[email protected]
29