Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 216
Offentligt
2708616_0001.png
OPLÆG TIL
FORELØBIG LEDELSESMÆSSIG
VURDERING OG INPUT TIL
KERNEÅRSAGSANALYSEN
Overholdelse og håndtering af maksimale ventetider på Mave- og
Tarmkirurgisk Afdeling på AUH
Region Midtjylland
21. april 2023
Confidential
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 216: Orientering om fejl i tidligere oversendte redegørelser fra Region Midtjylland om tarmkræftsagen på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2708616_0002.png
Analysen har til formål at identificere ledelsesmæssige udfordringer og
uhensigtsmæssigheder, som bør udfoldes i kerneårsagsanalysen
FORMÅL OG TILGANG
• Der er tale om en indledende analyse, der har til formål
overordnet at afdække og vurdere, hvordan den
ledelsesmæssige håndtering af sagen har været. Alle
ledelsesniveauer forventes omfattet, i det omfang det er muligt
indenfor tidsrammen og materialet til rådighed.
• Det er således en foranalyse, som kan bidrage med viden og
vurdering på et væsentligt delområde af en efterfølgende
bredere dækkende kerneårsagsanalyse.
• Der afdækkes med udgangspunkt i en række temaer relateret
til ledelsesindsatsen, jf. analyserammen på næste side. For
hvert tema analyseres og vurderes forløbet, og områder med
ledelsesmæssige udfordringer eller uhensigtsmæssigheder
tydeliggøres.
• Resultatet af den indledende analyse er således, dels et
dokument med en overordnet vurdering af forløbet i et
ledelsesperspektiv, dels et oplæg til, hvilke områder der skal
arbejdes med i forbindelse med styrkelse og genopretning, og
som derfor bør udfoldes og afdækkes efterfølgende i
kerneårsagsanalysen.
AFGRÆNSNING
1
2
3
Analysen omhandler kræftbehandlingen på Mave- og
Tarmkirurgi på AUH. Dvs. den omfatter udelukkende
kræft i mave-tarm kanalen og har fokus på den kirurgiske
behandling.
Analysen skal belyse forløbet vedr. overskridelser af de
maksimale ventetider og den ledelsesmæssige
håndtering heraf. Perioden afgrænses til 1. januar 2022
til 19. marts 2023, hvorefter medieomtalen sandsynligvis
påvirker de ledelsesmæssige dispositioner.
• Den ledelsesmæssige analyse pågår sideløbende med den
eksterne juridiske vurdering, og de to vil løbende så vidt muligt
koordinere indsatsen og dele resultater.
• Den indledende analyse indgår som element i den politiske og
administrative proces og skal således være færdiggjort senest
1. maj. Første udkast afleveres fredag d. 28. april.
Analysen vil som udgangspunkt basere sig på det
skriftlige materiale, som foreligger og kan tilvejebringes
om ovenstående. Skulle der vise sig behov for uddybning
af de styringsmæssige rammer, vil dette i givet fald ikke
kræve inddragelse af parter, der er eller har været direkte
involveret i forløbet i den angivne periode.
2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 216: Orientering om fejl i tidligere oversendte redegørelser fra Region Midtjylland om tarmkræftsagen på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2708616_0003.png
Analyseramme benyttes til en systematisk gennemgang af forløbet med det formål at
identificere områder, der falder udenfor normen og hensigtsmæssig praksis
For at sikre, at den indledende analyse leverer mest mulig værdi
til både forståelsen af forløbet og det videre arbejde med at
genoprette en effektiv, forsvarlig og lovmæssig drift af
kræftområdet på Mave- og Tarmkirurgi på AUH, foreslår
Implement, at analysen struktureres ud fra fem temaer:
Givet hastigheden i den indledende fase, foreslås det desuden at benytte
en række hypoteser relateret til de nævnte temaer:
a. Uklarhed om ansvar for overholdelse af Bekendtgørelsen om maksimale
ventetider
b. Politisk pres fra klager håndteres uhensigtsmæssigt – og misforstås i
ledelseslagene (fra: Vi skal tilbyde alle... Til: vi skal tilbyde den enkelte
særlige forhold, fordi de klager)
c. Datagrundlaget/ledelsesinformationen eksisterer, men anvendes ikke
rettidigt og proaktivt
VURDERING AF LEDELSESMÆSSIG LEVERANCEEVNE
Struktur/
organisering
d. Rejste flag fra medarbejdere ignoreres eller misforstås som brok
e. Usikkerhed om økonomisk ansvar og budgetoverholdelse vs lovfæstede
rettigheder
f.
Kompetencer
Styrings-
model
Uklarhed om, hvordan aflysninger mv. kan anvendes til fremrykning af
patienter
g. Skrøbelige processer for opfølgning på situation, ventetider, kapacitet
h. Manglende afklaring af handlemuligheder ved afvigelser og begyndende
stigende maksimal ventetid – på de enkelte ledelsesniveauer og mellem
samtlige niveauer
i.
j.
Svag kapacitetsstyring, prognosticering og proaktive handlinger for
alternative behandlingsmuligheder
Patienterne får forelagt et så utiltalende billede af alternative
behandlingsmuligheder (inkl. at komme bag i køen), at der reelt ikke er
tale om et frivilligt fravalg eller accept
LEDELSE
Samarbejde
Arbejdsgange
og processer
k. Den ledelsesmæssige opfattelse af egen rolle i hele ledelseskæden er i
for høj grad rette mod at forlange handling og i for lille grad at mobilisere
bistand og bidrage til at håndtere udfordringer.
3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 216: Orientering om fejl i tidligere oversendte redegørelser fra Region Midtjylland om tarmkræftsagen på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2708616_0004.png
Tids- og aktivitetsplan
Region Midtjylland
Fælles
Implement
19. april
onsdag
20. april
torsdag
21. april
fredag
22. april
lørdag
23. april
søndag
24. april
mandag
25. april
tirsdag
26. april
onsdag
27. april
torsdag
28. april
fredag
29. april
lørdag
30. april
søndag
1. maj
mandag
Deling af materialer
Gennemgang af materialer
Grundlagsmøde
10-11
Problemformulering på plads
Koordinering og afklaring af spørgsmål I
9-10
Specificering af behov for yderligere dokumentation
Etablering af kontakt til patienter og planl af interview
Indsamling af supl. data/dokum. & journaler
Gennemgang og analyse af supl. Materiale
Koordinering og afklaring af spørgsmål II (herunder "interview" med gruppe bag WB-rapport
Patientinterview (3-5 - telefon eller video)
Opstilling af nøglefund inden for hvert fokusområde
Drøftelse af nøglefund - Helene, Poul og Implement
Formulering af kort rapport og anbef for Kerneårsagsanalyse
Første udkast til rapport afleveres
Skriftlig tilbagemelding om justeringsbehov
Endelig rapport afleveres
Deltagelse på FU
13-15
10-12
09-12
16
08
23:59
09
4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 216: Orientering om fejl i tidligere oversendte redegørelser fra Region Midtjylland om tarmkræftsagen på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2708616_0005.png
Yderligere behov/ønsker
PATIENTJOURNALER
• Patientjournaler på patienter (max 10), der er i perioden har klaget til
enten hospitalsledelse, koncernledelse, regionsformand eller
Sundhedsstyrelsen/Sundhedsministeren (hvis muligt at opspore)
DOKUMENTER/DATA
• Der omtales en række
audits
i de delte dokumenter. HIPEC, alle
sager med overskridelser, HAC. Resultaterne af disse ønskes delt.
• AUHs
styringsgrundlag,
budgetvejledninger,
økonomistyringsgrundlag og lignende
Budgetoverblik og justeringer
for MTK for 2022
• Referater fra økonomimøder mellem HL og afdelingsledelsen
• Referater fra økonomimøder mellem HL og KL/økonomistaben
• Evt. økonomiske handleplaner for AUH og MTK i perioden
• Patientjournaler på patienter (max 10), der i perioden ikke har
accepteret overskridelsen af den overskredne maksimale ventetid
• Patientjournaler på patienter (max 10), der umiddelbart har accepteret
overskridelsen, men som efterfølgende har trukket denne accept
tilbage.
• Patientjournaler på patienter (ca. 10), for hvem afdelingen har
overskredet den maksimale ventetid med mere end 21 dage
• Patientjournaler på de 11 patienter, hvor handlepligten (og
informationspligten?) ikke har været overholdt
• Indblik i
BI-rapporter og BI-systemets
anvendelse for hhv. AUH og
MTK
Data:
Samlet historik for perioden i udviklingen af sengekapacitet, lejer
til rådighed og besatte stillinger (sygeplejersker, overlæger,
afdelingslæger samt øvrige personalegrupper)
• Hospitals- og afdelingsspecifikke retningslinjer og instrukser for
patientinformation, herunder om patientrettigheder (bredt set)
PATIENTER TIL INTERVIEW
• Om muligt ønskes det, at regionen tager kontakt til 3 - 5 patienter med
henblik på gennemførelse af telefon- eller videointerviews af max 30
minutters længde. Patienterne skal gerne både omfatte patienter, der
har ønsket et alternativt tilbud, og patienter, der jf. journalen har
accepteret en overskridelse af den maksimale ventetid.
• Information om evt. hospitals- og afdelingsindsatser vedr. oplæring og
implementering af patientrettigheder og kommunikation af disse
Korrespondance til afdelingsledelsen og HL fra KD om
opfølgning på budgetoverskridelser
Udmeldinger fra KD
til hospitalsledelserne om håndtering af samlet
kapacitetsanvendelse, økonomihåndtering mv.
• Overblik over drøftelser/forelæggelser samt
tiltag fra KD og
regionsråd/udvalg i relation til MTK
i perioden
• Overblik over referater, sagsfremstillinger, initiativer taget i regionens
og hospitalets
kvalitetsforum
eller tilsvarende i relation til ventetider
og kapacitetsudfordringer samt i regionens stabe.
5