Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
CircumInfo.dk
Afbalanceret, videnskabeligt baseret information om rituel omskæring af drenge
Web: www.circuminfo.dk
_______________________________________________________________________________________
17. august 2022
Til Sundhedsministeriet
Høringssvar vedr. lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed, sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
CircumInfo.dk tillader os hermed at afgive høringssvar om den del af lovændringen, der vedrører ikke-
terapeutisk drengeomskæring.
Vi støtter fuldt og helt indsatsen for at forebygge og bekæmpe ulovlig drengeomskæring.
Oplysning til familier
Som del af indsatsen imod ulovlig drengeomskæring bør forældre tilbydes oplysning om gældende regler og
muligheder for at få indgrebet udført korrekt og lovligt. Vi finder det helt centralt, at oplysning til forældre
varetages af de danske sundhedsmyndigheder for at sikre korrekt, evidensbaseret og inkluderende
information. De relevante myndigheder bør påpege og oplyse om, at drengeomskæring udført i
overensstemmelse med gældende regler er lovligt og kan foretages patientsikkert.
Bedste viden om sundhedsoplysning tilsiger, at korrekt og evidensbaseret oplysning modtages og har en
gavnlig effekt. Derimod skaber sygeliggørende omtale og påstande, der ikke er baseret på evidens, mistillid
og afstand. Dette er kendt og dokumenteret fra en række andre områder inden for sundhedsvæsenet. Øget
mistillid vil forventeligt være til skade for de drengebørn, man angiveligt ønsker at hjælpe, blandt andet i
form af lavere tilslutningen til de almindelige sundhedsundersøgelser og dermed også vaccinedækning
m.m.
Oplysning til sundhedspersonale
Vi vil ligeledes benytte lejligheden til at understrege, at sundhedspersonales øgede beføjelser til at
politianmelde familier, der har fået foretaget en formodet ulovlig drengeomskæring, bør ledsages af
evidensbaseret oplysning fra myndighedsside til sundhedspersonale om korrekt identifikation af lovlig
versus ulovlig drengeomskæring.
Vi støtter som nævnt bekæmpelsen af ulovlig drengeomskæring, men kan samtidig frygte, at fokus på
ulovligheder kan have den afledte effekt, at patientsikker omskæring af drengebørn i henhold til gældende
ret og praksis sammenlignes med ulovlig drengeomskæring. Vi nævner dette, fordi der desværre findes
flere eksempler fra de senere år på, at patienter er blevet mødt med usaglige påstande og manglende
respekt fra sundhedspersonale, der har en personlig negativ holdning til drengeomskæring.
Derfor bør det indskærpes, at en eventuel personlig negativ holdning til ikke-terapeutisk drengeomskæring
alene ikke må udmønte sig i politianmeldelse af en familie, hvor intet i øvrigt tyder på, at noget ulovligt har
fundet sted.