Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 184
Offentligt
2696220_0001.png
Oversigt over beretninger på Indenrigs- og
Sundhedsministeriets område
i perioden 2018-2023
Titel på beretning og
ministerområde
Kontrol med lægers honorarafreg-
ning
Sundhedsministeriet
Dato
Status
Uddrag af konklusioner fra beretningen
Marts 2023
Åben
Regionerne har i perioden 2018 - medio 2021 ikke ført en
effektiv kontrol med praktiserende lægers honorarafreg-
ning, og ingen af regionerne har haft en effektiv efterkon-
trol baseret på risiko og væsentlighed. Dette har medført
en risiko for, at regionernes udbetalinger af honorarer til
læger har været fejlbehæftede. Rigsrevisionens undersø-
gelse viste, at ibrugtagningen af et nyt afregningssystem
medio 2021 fandt flere fejl i regningerne, og at regionerne
kunne afvise regninger for yderligere ca. 50 mio. kr. årligt,
som før formentlig ville være blevet udbetalt.
Region Hovedstaden har en tilfredsstillende styring af op-
gaven med vedligeholdelse af sine sygehusbygninger. De
øvrige regioners styring er ikke helt tilfredsstillende. Det
gælder særligt for bygningernes tekniske installationer så-
som vandrør og ventilationssystemer. Konsekvensen af
den utilstrækkelige vedligeholdelse kan blive, at sygehus-
bygningerne bliver så nedslidte, at de fremtidige udgifter til
at drive og vedligeholde bygningerne bliver større end
nødvendigt. Rigsrevisionen vurderer, at der er behov for
retningslinjer for vedligeholdelse af sygehusbygninger,
bedre data for bygningstilstanden og langsigtede planer for
vedligeholdelse.
Sundhedsministeriet har ikke fuldt ud understøttet regio-
nernes planlægning af håndteringen af en pandemi, og re-
gionernes sundhedsberedskabsplaner var ikke dækkende
i forhold til at håndtere en pandemi.
Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Syddan-
mark sikrede, at sygehusvæsenet under 1. smittebølge i
overvejende grad blev omstillet til at kunne håndtere CO-
VID-19 i overensstemmelse med Sundhedsministeriets
retningslinjer og øvrige løbende udmeldinger
De 3 regioner udarbejdede planer for udvidelsen af syge-
husenes behandlings- og intensivkapacitet til at kunne
håndtere COVID-19-patienter i overensstemmelse med
Sundhedsstyrelsens prognoser
Regionernes styring af vedligehol-
delse af sygehusbygninger
Sundhedsministeriet
November 2022
Åben
Sygehusberedskabet før og under
1. smittebølge af COVID-19
Sundhedsministeriet
Juni 2022
Åben
5 statslige myndigheders efterle-
velse af 20 tekniske minimumskrav
til it-sikkerheden
Finansministeriet, Justitsministeriet,
Sundhedsministeriet,
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og
Klima-, Energi- og Forsyningsministe-
riet.
Januar 2022
Åben
Ingen af de 5 udvalgte myndigheder efterlevede alle 20
tekniske minimumskrav til it-sikkerheden i 2021, hvilket be-
tyder, at myndighederne har haft sårbarheder i deres it-sy-
stemer og på deres mobiltelefoner og tablets og dermed
har været udsat for en øget risiko for cyberangreb og mis-
brug. De fleste af kravene skulle have været implemente-
ret den 1. januar 2020.
Side 1 | 7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 184: Oversigt fra Folketingets Rigsrevision over beretninger på Indenrigs- og Sundhedsministeriets område i perioden 2018-2023
2696220_0002.png
Titel på beretning og
ministerområde
Beskæftigelsesrettet indsats for sy-
gemeldte borgere med forløb i psy-
kiatrien
Sundhedsministeriet, Beskæftigelses-
ministeriet
Dato
Status
Uddrag af konklusioner fra beretningen
Oktober 2021
Åben
Myndighedernes indsats for at sikre en sammenhængende
beskæftigelsesrettet indsats for sygemeldte borgere med
forløb i psykiatrien har været utilfredsstillende. Sårbare
borgere med forløb i psykiatrien risikerer dermed at miste
deres tilknytning til arbejdsmarkedet.
Regionerne har haft viden om, at psykiatrien og jobcen-
trene ikke sikrer koordination og sammenhæng i indsat-
sen, og om mangler i den digitale understøttelse af infor-
mationsudvekslingen. Regionerne har taget flere regionale
initiativer, men problemerne består fortsat.
Retspsykiatriske patienters forløb
Sundhedsministeriet, Justitsministeriet
April 2021
Åben
Når en person bliver idømt en foranstaltning, opstartes den
retspsykiatriske patients forløb for langsomt.
Psykiatrien og Kriminalforsorgen har kun i begrænset om-
fang overholdt kravene til behandlings- og tilsynsforløb for
at sikre, at patienten modtager den nødvendige behand-
ling og det tilstrækkelige tilsyn.
I de fleste sager lever psykiatriens behandlingsplaner ikke
lever op til kravene i Sundhedsstyrelsens vejledning og gi-
ver derfor hverken patienten et overblik over sit forløb eller
de sundhedsfaglige medarbejdere tilstrækkelig vejledning.
Indsatsen for at nedbringe brug af
tvang i psykiatrien
Sundhedsministeriet
Februar 2021
Åben
Sundhedsministeriet og regionerne har styret indsatsen for
at nedbringe brug af tvang utilfredsstillende og har ikke
nået det fastsatte mål. Der er blevet fulgt op på, hvordan
data om brug af bæltefiksering og andre tvangsformer har
udviklet sig, men der er ikke fulgt op og reageret på, hvor-
vidt regionernes initiativer til at nedbringe tvang virker. Bru-
gen af bæltefikseringer er ikke halveret, og den samlede
brug af tvang er steget. Mange patienter udsættes derfor
fortsat for bæltefiksering og andre former for tvang.
De 96 undersøgte projekter er meget forskellige, og der er
ikke nogen entydig forklaring på, hvorfor ministerierne når i
mål med nogle projekter, men ikke med andre. Projekterne
bliver ikke nødvendigvis succesfulde, fordi ministerierne fx
vælger en agil udviklingsmetode, egenudvikling eller bru-
ger mange penge eller lang tid på beslutningsfasen.
Ministerierne har i gennemsnit brugt ca. 9.8 mio. kr. og 17
måneder på at gennemføre beslutningsfasen for de under-
søgte projekter. Ministeriernes udgifter i beslutningsfasen
er stort set ens, uanset hvor dyrt projektet er samlet set.
Det tyder på, at ministerierne har nogle faste udgifter, bl.a.
til projektledelse, analyser, kravspecificering og eventuelt
udbud, ved at gennemføre beslutningsfasen og tilrette-
lægge it-projektet, uanset hvor dyrt det samlede projekt er.
Beslutningsfasen i statslige it-pro-
jekter
Udenrigsministeriet, Finansministeriet,
Erhvervsministeriet, Skatteministeriet,
Justitsministeriet, Forsvarsministeriet,
Udlændinge-og Integrationsministe-
riet,
Sundheds- og Ældreministeriet,
Beskæftigelsesministeriet, Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet, Børne-
og Undervisningsministeriet, Kulturmi-
nisteriet, Miljø- og Fødevareministe-
riet, Transport- og Boligministeriet,
Klima-, Energi- og Forsyningsministe-
riet.
December 2020
Åben
Side 2 | 7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 184: Oversigt fra Folketingets Rigsrevision over beretninger på Indenrigs- og Sundhedsministeriets område i perioden 2018-2023
2696220_0003.png
Titel på beretning og
ministerområde
Gevinstrealisering i statslige it-pro-
jekter
Udenrigsministeriet, Finansministeriet,
Erhvervsministeriet, Skatteministeriet,
Justitsministeriet, Forsvarsministeriet,
Sundheds- og Ældreministeriet,
Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet,
Børne- og Undervisningsministeriet,
Miljø- og Fødevareministeriet
Adgangen til specialiseret palliation
Sundheds- og Ældreministeriet
Dato
Status
Uddrag af konklusioner fra beretningen
September 2020
Åben
Ministerierne har i vidt omfang ikke opnået eller kender
ikke status for de forudsatte forbedringer og besparelser
ved deres projekter. Rigsrevisionen anbefaler, at It-rådet
på baggrund af undersøgelsens resultater vurderer, hvor-
dan ministeriernes opstilling af og opfølgning på gevinster
kan forbedres.
August 2020
Åben
Patienter med livstruende sygdomme får ikke systematisk
identificeret deres behov for palliation, og der er risiko for,
at patienter ved behov ikke henvises til specialiseret pallia-
tion.
I perioden 2016-2019 er der ikke sket tydelige forbedringer
i adgangen til specialiseret palliation. Der mangler viden
om behovet for palliation hos de enkelte patienter og i de
respektive patientgrupper, patienter henvises forgæves, og
mange venter for længe på at modtage et tilbud.
Der er indikationer på, at der er forskel i adgangen til spe-
cialiseret palliation mellem patienter med kræft og patien-
ter med andre sygdomme end kræft. De indikationer byg-
ger på Sundhedsstyrelsens antagelse om, at behovet for
palliation er det samme for alle med livstruende sygdom.
Outsourcede persondata
Alle ministerier
med undtagelse af
Udenrigsministeriet
Maj 2020
Åben
Myndighedernes styring af databehandlere, som opbeva-
rer følsomme eller fortrolige persondata har været meget
utilfredsstillende. Dette er på trods af, at krav om at udar-
bejde risikovurderinger, indgå databehandleraftaler og føre
tilsyn med databehandlere har været gældende siden
2000.
Særligt Udlændinge- og Integrationsministeriet og Region
Midtjylland har haft en kritisabel styring af databehandlere,
mens Finansministeriet overordnet set har haft den bedste
styring af de undersøgte myndigheder.
Justitsministeriet, herunder Datatilsynet, og Finansministe-
riet har ikke i tilstrækkelig grad understøttet de øvrige myn-
digheders styring af databehandlere.
Regionernes grundlag for den øko-
nomiske styring af sygehusene
Sundheds- og Ældreministeriet
Maj 2020
Åben
Regionernes grundlag for den økonomiske styring af syge-
husene er ikke i tilstrækkelig grad er baseret på viden om
sammenhængen mellem resurser og aktiviteter. Dermed
har regionerne ikke et gennemsigtigt grundlag for at vur-
dere, om der fx kan frigives resurser til bedre og/eller mere
behandling til gavn for patienterne.
Potentialet i de nationale data om sammenhængen mel-
lem sygehusenes resurser og aktiviteter udnyttes ikke til-
strækkeligt af regionerne i deres styring af sygehusene.
Side 3 | 7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 184: Oversigt fra Folketingets Rigsrevision over beretninger på Indenrigs- og Sundhedsministeriets område i perioden 2018-2023
2696220_0004.png
Titel på beretning og
ministerområde
Ændringer i sygehusbyggerierne
Sundheds- og Ældreministeriet
Dato
Status
Uddrag af konklusioner fra beretningen
Februar 2020
Åben
Samlet set har regionerne og Sundheds- og Ældreministe-
riet
henholdsvis som bygherrer og tilsynsmyndighed
ikke på en tilfredsstillende måde sikret, at ændringer i sy-
gehusbyggerierne er forenelige med tilskuddenes formål
og tilsagnsvilkårene.
Regionerne har i flere tilfælde ikke på en tilfredsstillende
måde forholdt sig til, hvilke konsekvenser ændringerne i
sygehusbyggerierne kan få for de færdige sygehuse. Yder-
ligere har Sundheds- og Ældreministeriet har i flere til-
fælde ikke ført et tilfredsstillende tilsyn med ændringerne i
sygehusbyggerierne.
Lægemiddelanbefalinger
Sundheds- og Ældreministeriet
November 2019
Åben
Sundheds- og Ældreministeriet bruger ikke i tilstrækkelig
grad sine muligheder for at understøtte, at Sundhedssty-
relsens lægemiddelanbefalinger får størst mulig effekt i be-
handlingen af patienter i almen praksis.
Regionerne har ikke konsekvent videreformidlet lægemid-
delanbefalingerne, og i nogle tilfælde er anbefalingerne vi-
dereformidlet, så de er i modstrid med Sundhedsstyrel-
sens anbefaling.
Åbne data
Alle ministerier
Marts 2019
Åben
Beretning med fokus på læring/god prakis og dermed in-
gen kritik. Rigsrevisionens anbefalinger:
1. At staten placerer et entydigt ansvar for det tværministe-
rielle arbejde med åbne data, og at de bevillingsmæssige
barrierer afklares, så der bliver mulighed for at indføre et
”open by default”-princip
for statens data.
Princippet indebærer, at alle ministerier bør åbne deres
data, medmindre gode grunde taler imod, fx at data ikke
forventes at føre til merværdi.
2. At Finansministeriet med udgangspunkt i Rigsrevisio-
nens kortlægning i samarbejde med relevante parter over-
vejer at udvide Datasætkataloget, så det giver brugerne en
fyldestgørende oversigt over alle åbne data på tværs af
staten.
3. At Finansministeriet overvejer at udnytte den bemyndi-
gelse, der findes i PSI-loven, til at gøre det obligatorisk, at
de enkelte ministerier løbende opdaterer oplysninger om
egne datasæt i Datasætkataloget.
Side 4 | 7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 184: Oversigt fra Folketingets Rigsrevision over beretninger på Indenrigs- og Sundhedsministeriets område i perioden 2018-2023
2696220_0005.png
Titel på beretning og
ministerområde
Forskelle i behandlingskvaliteten
på sygehusene
Sundheds- og Ældreministeriet
Dato
Status
Uddrag af konklusioner fra beretningen
Januar 2019
Åben
Sundheds- og Ældreministeriet og regionerne har ikke i til-
strækkelig grad taget initiativ til at sikre sig viden om, hvor-
vidt der forekommer ikke-begrundede forskelle i behand-
lingskvaliteten på sygehusene.
Registeranalysen viser, at de værst stillede patienter i min-
dre omfang fik opfyldt samtlige relevante procesindikatorer
sammenlignet med de bedst stillede patienter inden for
alle 4 sygdomsområder (hjertesvigt, apopleksi, KOL og
hoftenære lårbensbrud. Disse forskelle blev ikke reduceret
i perioden 2007-2016
Ministeriet og regionerne følger op på, om der er regionale
forskelle i sygehusenes behandlingskvalitet, og hvad årsa-
gerne hertil er. Der har imidlertid ikke i organiseringen af
og opfølgningen på kvaliteten været særskilt opmærksom-
hed på, om patienter med ensartede behandlingsbehov,
men forskellig baggrund, får samme høje behandlingskva-
litet.
Rettidigheden i indsatsen over for
kræftpatienter
Sundheds- og Ældreministeriet
December 2018
Åben
Regionerne sikrer ikke i tilstrækkelig grad, og Sundheds-
og Ældreministeriet understøtter ikke i tilstrækkelig grad, at
patienter med mistanke om eller konstateret kræft får en
rettidig indsats.Yderligere følges der ikke i tilstrækkelig
grad op på tidlig opsporing i almen praksis.
Regionerne sikrer ikke i tilstrækkelig grad, og Sundheds-
og Ældreministeriet understøtter ikke i tilstrækkelig grad, at
reglerne om maksimale ventetider bliver overholdt.
Rigsrevisionen vurderer, at regionerne i overvejende grad
sikrer, og at Sundheds- og Ældreministeriet i overvejende
grad understøtter, at flest mulige patienter får udredning
og påbegyndt behandling inden for standardforløbstiderne.
Forløbet for flygtninge med traumer
Sundheds- og Ældreministeriet og Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet
December 2018
Afsluttet
Udlændinge- og Integrationsministeriet og regionerne har
ikke sikret en tilstrækkelig og sammenhængende indsats i
forløbet for at opspore og behandle flygtninge med trau-
mer.
I overgangen mellem asylcenter og kommune har Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet ikke sørget for, at rele-
vante oplysninger om flygtninges helbred følger med.
Den begrænsede videregivelse af helbredsoplysninger kan
vildlede kommunerne til at tro, at flygtningene ikke har hel-
bredsproblemer. Dermed er der risiko for, at kommunerne
ikke selv indhenter oplysninger fra sundhedsjournalerne i
asylcentrene og ikke målretter helbredsundersøgelsen
mod de flygtninge, som har størst behov.
Side 5 | 7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 184: Oversigt fra Folketingets Rigsrevision over beretninger på Indenrigs- og Sundhedsministeriets område i perioden 2018-2023
2696220_0006.png
Titel på beretning og
ministerområde
Udredningsretten
Sundheds- og Ældreministeriet
Dato
Status
Uddrag af konklusioner fra beretningen
November 2018
Åben
Regionerne sikrer ikke i tilstrækkelig grad, at patienter har
lige adgang til hurtig udredning, og at Sundheds- og Æl-
dreministeriet i højere grad kan understøtte regionerne i at
implementere udredningsretten korrekt.
Undersøgelsen viser, at regionerne ikke har den samme
forståelse af, hvornår udredningsretten er overholdt, og
derfor har implementeret udredningsretten forskelligt. Flere
afdelinger fortsætter patienternes udredning efter, at pati-
enten er registreret færdigudredt.
Regionerne forholder sig i mange tilfælde kun til, om pati-
entens første tid ligger inden for 30 dage, og ikke, om det
samlede udredningsforløb forventes at overstige 30 dage.
Konsekvensen er, at ikke alle patienter, der har ret til det,
får et tilbud om hurtigere udredning et andet sted.
Sundhedsplatformen
Sundheds- og Ældreministeriet
Juni 2018
Afsluttet
Region Hovedstaden tog Sundhedsplatformen i brug uden
at have et klart billede af, hvordan det ville påvirke hospita-
lernes aktivitet. Herudover var regionens test af systemet
og uddannelse af medarbejderne i forhold til at kunne
følge hospitalernes aktivitet utilstrækkelig.
Region Hovedstadens forventninger til nedgangen i hospi-
talernes aktivitet og de planlagte gevinster vedrørende
mere effektive arbejdsgange var baseret på et utilstrække-
ligt grundlag.
Region Hovedstadens test- og uddannelsesindsats blev
presset sammen op til den første ibrugtagning af Sund-
hedsplatformen, især på grund af et ufærdigt system.
Tests blev forsinket, udført parallelt og i utilstrækkelig kva-
litet.
Beskyttelse mod ransomware-
angreb
Udenrigsministeriet, Forsvarsministe-
riet,
Sundheds- og Ældreministeriet,
Transport-, Bygnings- og Boligministe-
riet
Februar 2018
Åben
Ingen af de 4 institutioner (Udenrigsministeriet, Bered-
skabsstyrelsen, Sundhedsdatastyrelen og Banedanmark)
har en tilfredsstillende beskyttelse mod ransomwarean-
greb. Manglende implementering af nyeste sikkerhedsop-
dateringer og det faktum, at 3 af institutionerne ikke har en
whitelisting-løsning (systemunderstøttet liste over god-
kendte programmer, der må afvikles), øger risikoen for, at
ransomware via e-mails kan kryptere institutionernes data,
så de ikke kan varetage deres opgaver i en kortere eller
længere periode.
Side 6 | 7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 184: Oversigt fra Folketingets Rigsrevision over beretninger på Indenrigs- og Sundhedsministeriets område i perioden 2018-2023
2696220_0007.png
Titel på beretning og
ministerområde
Salget af Statens Seruminstituts vacci-
neproduktion
Sundheds- og Ældreministeriet
Dato
Status
Uddrag af konklusioner fra beretningen
Januar 2018
Afsluttet
Sundheds- og Ældreministeriets beslutningsgrundlag, for-
beredelse og gennemførelse af salget af vaccineproduktio-
nen var meget utilfredsstillende. Det var driftsøkonomisk
velbegrundet, at ministeriet forholdt sig til, om vaccinepro-
duktionen skulle sælges, lukkes eller fortsættes. Beslut-
ningsgrundlaget var dog ikke udarbejdet afbalanceret og
fyldestgørende, fordi salget overvejende fremstod som den
eneste velbegrundede mulighed frem for at lukke eller fort-
sætte produktionen. Endvidere undervurderede ministeriet
salgets kompleksitet og sikrede på trods af et langstrakt
forløb ikke, at helt grundlæggende vilkår for et godt salg i
tilstrækkelig grad og på rette tidspunkt blev tænkt ind i for-
løbet, selv om ministeriet i størstedelen af forløbet havde
et særskilt fokus på et salg frem for at lukke eller fortsætte
vaccineproduktionen.
Side 7 | 7