Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 183
Offentligt
2695667_0001.png
Aarhus Universitetshospital
Hospitalsledelsen
Palle Juul-Jensens Boulevard 99
DK-8000 Aarhus C
Tel. +45 7845 0000
www.auh.dk
Til direktionen
Redegørelse om ventetid til behandling på Mave- og Tarmkirurgi, Aarhus
Universitetshospital
Dato 19-04-2023
[email protected]
Sagsnr. 1-41-104-1-23
Direktionen har anmodet hospitalsledelsen på Aarhus
Universitetshospital (AUH) om at besvare en række spørgsmål på
baggrund af udsendelse i DR 16. april 2023 om ventetid for patienter
på Mave- og Tarmkirurgi.
Redegørelsen falder i to dele. Første del besvarer spørgsmål i relation
til praktisering af handlepligten i Mave- og Tarmkirurgi. Anden del er
svar på spørgsmål om behandling i udlandet og praksis omkring
økonomi ved henvisninger til udlandet.
1. Redegørelse vedr. overholdelse af handlepligt
I dette afsnit redegøres for spørgsmål 1, 3 og 4, der relaterer sig til
handlepligten.
Praksis for håndtering af handlepligt i Mave- og Tarmkirurgi
I forbindelse med udarbejdelse af redegørelsen er der foretaget en
systematisk gennemgang af de i alt 313 patientforløb i Mave- og
Tarmkirurgi, hvor patienter har fået en udrednings- eller
behandlingstid, ud over de maksimale ventetider, i perioden januar
2022 til og med marts 2023.
I gennemgangen er også medtaget de 20 patienter, som havde målte
overskridelser i marts 2023. Derfor er antallet af patienter ændret fra
det tidligere oplyste antal 293 til nu 313.
Ud fra journalopslag kan det konstateres, at det for 300 ud af de 313
patientforløb kan dokumenteres, at patienten er orienteret om
overskridelsen af de maksimale ventetider i overensstemmelse med
Sundhedsstyrelsens vejledning og den regionale retningslinje, samt
afgørelsen fra Rigsrevisionen om tilstrækkelig dokumentation. De 300
patienter har accepteret den forlængede ventetid.
Side 1
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Orientering om tredje redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2695667_0002.png
Ud fra gennemgangen af de 313 patienter vurderes det derfor, at informations- og
handlepligten generelt er overholdt for patienter på Mave- og Tarmkirurgi. Ligeledes bekræfter
afdelingsledelsen, at der i afdelingen er det fornødne kendskab til regler og retningslinjer om
overholdelse af maksimale ventetider, herunder handlepligten. Dette er blandt andet sikret
gennem undervisning og udarbejdelse af lokale vejledninger.
Gennemgangen har beklageligvis også vist, at der for 13 patientforløb ikke kan findes
Dokumentation for, at informations- og handlepligten er overholdt
Patienters accept af den ekstra ventetid.
AUH vil på den baggrund tage initiativ til at efterindberette de 13 patientforløb som reelle
overskridelser af de maksimale ventetider til Sundhedsstyrelsen.
I tillæg hertil kan oplyses, at AUH i marts 2023, i forbindelse med anden del af redegørelsen til
Sundhedsstyrelsen om sagen, har informeret om, at der er givet erstatningsvejledning til 40
patienter, der kan have modtaget forkert information om vilkår for behandling i udlandet,
mens de stod på venteliste til HIPEC-behandling på AUH. Dette grundet en fejlbehæftet
instruks i Mave- og Tarmkirurgi.
AUH har i indberetningen for de maksimale ventetider i marts 2023 implementeret, at alle
afdelinger skal fremsende konkret dokumentation for, at informations- og handlepligten er
overholdt. Findes det ikke, indberettes dette som en reel overskridelse.
2. Redegørelse om behandlingsmuligheder i udlandet og økonomiske hensyn
I dette afsnit redegøres for spørgsmål 2 og 5.
Patienter, der har ønsket henvisning til udlandet
Der er i alt tre patienter, som i perioden 1. januar 2022 til dags dato, har ønsket, at
mulighederne for behandling i udlandet blev undersøgt. Alle tre patienter har været henvist til
CRS/HIPEC behandling på AUH.
I ét af tilfældene var der kontakt til og dialog med hospitaler i hhv. England og Sverige, inden
for en periode på fire dage efter patientens udtrykte ønske. På fjerdedagen meddeler
patienten, at der alligevel ikke ønskes behandling i udlandet. Patienten bevarer sin plads på
ventelisten og opereres på den oprindeligt, tilbudte tid.
I to af forløbene findes der en tidligere tid til patienten efter, at der har været rettet
henvendelse og udtrykt ønske om behandling i udlandet.
Principper for prioritering af operationskapacitet
I forhold til vurderingen af de to konkrete tilfælde, hvor der tilbydes tidligere tid, har
udgangspunktet været de almindeligt gældende principper for prioritering af patienter. Der
prioriteres alene ud fra en lægefaglig vurdering af patienternes behov for behandling, som er
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Orientering om tredje redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2695667_0003.png
en samlet faglig vurdering af tilstandens alvorlighed samt forventet umiddelbar effekt af
behandlingen.
Afdelingsledelsen har ansvaret for, at operationskapaciteten til en hver tid er prioriteret korrekt
iht. den gældende prioriteringsalgoritme
1
på AUH:
Den løbende prioritering er i det daglige delegeret til de respektive lægefaglige teams i
afdelingen og de bookingansvarlige læger.
Operationsprogrammet drøftes hver uge på et fast møde mellem repræsentanter for de
enkelte teams, de bookingansvarlige og afdelingsledelsen.
Både i den løbende prioritering, og på de faste ugentlige møder, tages stilling til fremrykning
eller udskydelse af patienter pga. patientrelaterede årsager eller pga. problemer med kapacitet
på afdelingen eller belastningen på det relevante sengeafsnit. Der er tale om en dynamisk
proces, hvorfor ventelisterne løbende ændrer karakter og sammensætning.
Prioritering ved henvendelser eller klager over operationstid fra patienter
I det tilfælde, hvor en patient klager, eller ikke accepterer den tildelte tid, og ønsker
fremrykning eller behandling i udlandet, foretages en lægefaglig revurdering af patientens
behandlingsplan. Endvidere gennemgås operationsprogrammet, med henblik på at afklare, om
der på det aktuelle tidspunkt er faglige årsager, der kan begrunde en omprioritering af
patienternes operationstider.
Opstår der ledige operationstider vil der foregå en lægefaglig vurdering og prioritering af,
hvordan denne tid skal bruges. Denne vurdering foretages af det ansvarlige lægefaglige team
og afdelingsledelsen.
Der er således både på løbende møder, faste møder og ved de punktvise efterprøvninger af
operationsprogrammet, tale om en lægefaglig vurdering af, hvilke patienter, der skal bookes
først.
Økonomi i forbindelse med henvisninger til udenlandske hospitaler
Generelle retningslinjer om økonomistyring på AUH af betydning for behandling i udlandet
Det er AUHs opgave og ambition at anvende den økonomiske ramme effektivt og dermed sikre
mest mulig kapacitet, så patienterne kan udredes og behandles på AUH.
Den overordnede økonomistyring på AUH bygger på et generelt og kendt princip om
decentraliseret budgetansvar, formuleret i AUHs Budgethåndbog. Det betyder, at langt
hovedparten af hospitalets økonomiske ramme er lagt ud i afdelingerne. Incitamentsstrukturen
understøtter, at ansvar for afdelingens opgaver og patientforpligtelser og ansvar for økonomi
følges ad.
Afdelingsledelserne har til opgave at sikre en tilstrækkelig kapacitet inden for den økonomiske
ramme, der er til rådighed. Som en del af budgetansvaret er det således afdelingsledelsens
1
AUH's prioriteringsalgoritme betyder, at der overordnet prioriteres efter følgende: 1) Akut, 2) Maksimale ventetider (kræft og hjerter)
samt kræftpakker, 3) Børn og højtspecialiserede funktioner, 4) Regionsfunktioner og 5) Hovedfunktioner.
Side 3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Orientering om tredje redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2695667_0004.png
opgave at planlægge og tilrettelægge driften af afdelingen, så det er muligt at varetage
afdelingens forpligtelser og samtidig overholde afdelingens budget. Det indebærer bl.a., at en
afdelingsledelse skal sikre sig, at der er kapacitet svarende til patientbehovet, og at der ved
pres på kapaciteten foretages den nødvendige prioritering af afdelingens kapacitet internt på
afdelingen – iht. prioriteringsalgoritmen – inden henvisning til udlandet.
I tilfælde af, at en afdelingsledelse ikke finder det muligt at sikre tilstrækkelig kapacitet inden
for den økonomiske ramme, indledes en dialog om prioritering og risikoanalyse med
afdelingens kontaktdirektør. Såfremt der ikke findes mulige løsninger har afdelingen mulighed
for at sende en budgetanmodning til det årlige AUH-budgetseminar. På budgetseminaret
prioriterer hospitalsledelsen ud fra risikoanalyser midler til udvalgte afdelinger/områder.
Retningslinjer om patienter til udlandet
AUH har en
intern retningslinje,
der beskriver, hvordan patienter, der henvises til udlandet skal
håndteres. Heraf fremgår, at det er afdelingsledelsens ansvar at
sikre, at
operationsprogrammet er gennemgået og at der prioriteres efter prioriteringsalgoritmen forud
for beslutning om tilbud til patient om behandling i udlandet.
Ligeledes er det i udgangspunktet afdelingen, der finansierer udgiften til behandling i udlandet,
da ansvaret for effektiv anvendelse af afdelingens økonomiske ramme og sikring af
tilstrækkelig kapacitet påhviler afdelingsledelsen. Viser
det sig, at afdelingens budget ikke kan
bære udgiften til behandling af patienter i udlandet, vil håndtering af økonomien blive aftalt
mellem afdelingsledelsen og afdelingens kontaktdirektør.
Hensynet til afdelingens budgetramme vil aldrig kunne stå i vejen for, at afdelingen lever op til
sine lovmæssige forpligtelser over for patienterne.
I konkrete situationer, hvor der er behov for at tilbyde en patient behandling i udlandet, er
økonomien således ikke en hindring.
Om den konkrete sag
I takt med et stigende antal overskridelser på Mave- og Tarmkirurgi i 2022 har afdelingen
undersøgt mulighederne for faste aftaler med hospitaler i udlandet og har i denne proces
arbejdet med at etablere procedurer og arbejdsgange for henvisning af patienter til udlandet.
I en periode på ca. 14 dage i september 2022 kan der konstateres intern uklarhed i Mave- og
Tarmkirurgi om de økonomiske konsekvenser ved at sende patienter til udlandet. I det
følgende redgøres der for baggrunden:
I sonderingen af mulighederne for henvisning til udlandet har økonomi spillet en rolle, idet
nogle udenlandske hospitaler ønskede at indgå aftaler om et fast volumen (konkret 6
patientforløb). Grundet usikkerhed om hvor mange patienter der ville ønske behandling i
udlandet, blev det vurderet at dette ikke var den korrekte økonomiske prioritering, hvorfor der
i stedet er arbejdet på at sikre aftaler med udenlandske hospitaler på mere ad hoc-baserede
præmisser.
Side 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 183: Orientering om tredje redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2695667_0005.png
Således fremgår det af referat fra økonomi- og dialogmøde mellem afdelingsledelse og
kontaktdirektør den 1.9 2022: "AL
har været i kontakt med centre i udlandet, som evt. kan
tage HIPEC-patienter pga. lang venteliste på AUH, som har landsfunktion. Det koster 1 mio.kr.
pr. ppt. plus transport. Centrene vil have minimum seks patienter pr. år. KD synes ikke det er
en god aftale med krav om antal patienter. AL orienterede om, at de vil informere
speciallægerne om, at der ikke pt kan sendes ppt afsted, da MTK ikke har tilstrækkeligt
budget."
Det kan ikke udelukkes, at denne beslutning i en kort periode har ført til misforståelser i
afdelingens speciallægegruppe omkring brug af udenlandske hospitaler.
Da referatet forelå, kontaktede den lægefaglige direktør telefonisk cheflægen med henblik på
at korrigere fejlopfattelsen. Udmeldingen blev herefter kommunikeret korrekt på møde den
13.9 2022 med teamet for avanceret cancerbehandling (HAC-teamet) og dagen efter på
speciallægemøde i afdelingen, hvor der blev orienteret om reglerne for henvisning af patienter
til udlandet. De relevante dokumenter vedlægges.
Samlet set er det hospitalsledelsens vurdering, at økonomiske hensyn ikke har stået i vejen for
henvisningspraksis til udlandet, fraset en periode på ca. 14 dage i september 2022, hvor der i
afdelingen har været uklarheder om rammebetingelserne.
Hospitalsledelsen finder, at der er grundlag for at konkludere, at afdelingen har prioriteret
sagligt, herunder også patienter, der ønskede behandling i udlandet.
Side 5