Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 175
Offentligt
2691081_0001.png
Regionshuset
Viborg
Sundhedsplanlægning
Skottenborg 26
Postboks 21
DK-8800 Viborg
Tel. +45 7841 0000
[email protected]
www.rm.dk
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Sundhedsstyrelsen
2. del af redegørelse vedrørende mave- og tarmkirurgi på
Aarhus Universitetshospital
Region Midtjylland har siden afdækningen af, at en stor gruppe
patienter med behov for mave-tarm kirurgisk behandling af kræft
ikke har kunne tilbydes behandling indenfor de maksimale ventetider,
haft meget stort fokus på at få rettet op på situationen, således at
patienter med behov for avancerede kirurgiske indgreb som følge af
kræft i mave og tarm i videst mulige omfang kan modtage behandling
indenfor de maksimale ventetider. Desuden har der været en særlig
opmærksomhed på at det sikres, at patienterne informeres i henhold
til bekendtgørelsen om maksimale ventetider.
Region Midtjylland fremsendte d. 23. marts første del af en faglig
redegørelse til Indenrigs- og Sundhedsministeriet og til
Sundhedsstyrelsen vedrørende håndtering af patienter med kræft i
mave og tarm. Som det fremgik heraf, var redegørelsen udarbejdet
under stort tidspres, og der kunne være behov for eventuelle
uddybninger eller ændringer efterfølgende.
Region Midtjylland fremsender hermed som aftalt med
Sundhedsstyrelsen anden del af redegørelsen. Redegørelsen vil dels
indeholde en status på den nuværende håndtering af patienter med
behov for kirurgisk behandling af mave-tarm kræft og dels
præciseringer samt besvarelse af yderligere spørgsmål fra styrelsen
fremsendt efter møde mellem Region Midtjylland og
Sundhedsstyrelsen den 24. marts 2023
På mødet mellem Sundhedsstyrelsen og regionen d. 24. marts blev
det endvidere aftalt, at Region Midtjylland skulle udarbejde en
specifik henvendelse vedrørende regionens ønsker om ændringer til
varetagelse af specialefunktioner, som vurderes at kunne afhjælpe
kapacitetsudfordringerne på Aarhus Universitetshospital (AUH).
Denne blev fremsendt til Sundhedsstyrelsen fredag den 31. marts
2023, og omfatter dels anbefaling om faglig gennemgang af HIPEC
samt vurdering af behovet for yderligere godkendelser til varetagelse
Dato 12-04-2023
Sagsbehandler Mette Riishøj
Væggemose Svendsen
[email protected]
Tel. Sagsnr. 1-31-72-35-22
Side 1
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0002.png
af HIPEC operation (HSF 27) og Tarmresektion ved Crohns sygdom
(RF 7) behandling andet sted. Det er særdeles vigtigt at få en
afklaring på den fremtidig indsats om HIPEC.
Region Midtjylland har d. 5. april 2023 offentliggjort en regional
handleplan om åbenhed om udfordringer, sikring af kritisk kapacitet
og rettidighed. Handleplanen indeholder 7 konkrete punkter, og er
nærmere uddybet under afsnit 5.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har d. 24. marts 2023
offentliggjort en national handleplan. Som opfølgning på denne
handleplan er alle regioner af Sundhedsstyrelsen blevet anmodet om
at levere forslag til en forstærket model for indberetning samt
foretage en journalaudit med fokus på regionernes udførsel af
handlepligten. Disse redegørelser skal indgå i en fælles drøftelse
mellem regionerne og Sundhedsstyrelsen, og dermed danne grundlag
for det arbejde Sundhedsstyrelsen skal foretage for Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.
Side 2
Præcisering fra Sundhedsstyrelsen til tidligere fremsendt
anmodning om redegørelse
Efter møde mellem Region Midtjylland og Sundhedsstyrelsen den 24.
marts 2023 har Sundhedsstyrelsen specificeret 7 forskellige punkter,
som man ønskede uddybet i regionens næste redegørelse. Konkret
blev der bedt om følgende uddybninger:
1. Rekruttering af specialiserede sygeplejersker, øget brug af
andre faggrupper i opgaveløsning på mave- og tarmkirurgisk
m.v., særligt mhp. tidshorisont for forbedring.
2. Estimat på, hvad aflastning via andre sygehuse i egen region
og øvrige regioner, både vedr. benigne og maligne tilstande,
kan bidrage med ift. varetagelse af de specialiserede mave- og
tarmkirurgiske funktioner på AUH.
3. Beskrivelse og præcisering af hvordan opgørelsen af de 293
patienter er foretaget og i hvilket omfang handlepligten
vurderes at være overholdt
4. Estimat på antallet af patienter fra mave- og tarmkirurgisk
afdeling, der har modtaget kirurgisk behandling uden for AUH
(ind-og udland).
5. Beskrivelse af hvilke afdækninger der iværksættes på
områderne urologi, gynækologi og brystkræft, og tidshorisont
for disse.
6. Beskrivelse af det nye overvågnings- og indberetningssystem
som iværksættes i regionen.
7. Vedr. handlepligt og regelforståelse: Regionen efterspørger
præcisering af indberetning af overskridelser og omfanget af
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0003.png
afdækning af behandlingstilbud forud for samtale med
patienten
Vedrørende punkt 4, estimat på antallet af patienter fra mave- og
tarmkirurgisk afdeling, der har modtaget kirurgisk behandling udenfor
AUH – her er det desværre nødvendigt med yderligere validering af
data, inden regionen kan levere et fyldestgørende svar. Vi forventer
at kunne fremsende dette i uge 16.
De resterende spørgsmål besvares nedenfor.
Yderligere er der i forlængelse af Indenrigs- og Sundhedsministerens
brev af 30. marts 2023 til alle regioner angående
patientvejledning/erstatning, indsat et punkt 8, der redegør for,
hvordan der er fulgt op i forhold til berørte patienter.
Side 3
Status på håndtering af patienter der aktuelt venter
Region Midtjylland har, som tidligere nævnt, haft fokus på de
patienter på Mave- og Tarmkirurgi, der for nuværende venter på
behandling, og på at sikre, at de er korrekt informeret om deres
patientrettigheder og muligheden for at blive behandlet andetsteds.
Konkret har afdelingen gennemgået alle patientlister, og identificeret
de patienter der pr. 11. april venter mere end 14 dage på behandling
– i alt er der tale om 17 patienter. Man har gennemgået alle journaler
for at se, hvorvidt patienterne har modtaget korrekt information, og
har man været det mindste i tvivl, er patienten blevet kontaktet
telefonisk, med henblik på at give dem fyldestgørende information,
eller tilbyde at finde et behandlingstilbud andet sted.
Derudover har man pga. de nye tiltag om at gøre brug af kapacitet på
andre hospitaler, haft mulighed for at flytte flere patienters tid,
således at de enten ikke venter mere end 14 dage, eller har forkortet
deres ventetid signifikant. Slutteligt har man også henvist patienter
til behandling på andre sygehuse, og har fokus på at opfordre
patienterne til at tage imod dette tilbud.
Disse tiltag har betydet, at flere patienter venter i kortere tid, og at
man nu har garanteret, at alle patienter har fået tilstrækkelig og
nødvendig information omkring eventuel ventetid.
De patienter, der for nuværende venter på behandling på MTK, og er
oplyst om overskridelsen, ønsker fortsat operation på Aarhus
Universitetshospital.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0004.png
Der er i afdelingen og regionen generelt fortsat fokus på at sikre, at
patienterne tilbydes en tid indenfor de maksimale ventetider, og
modtager korrekt information herom.
1. Rekruttering af specialiserede sygeplejersker, øget brug af
andre faggrupper i opgaveløsning på mave- og tarmkirurgisk
m.v., særligt mhp. tidshorisont for forbedring.
Aarhus Universitetshospital (AUH) har kontinuerligt arbejdet med
rekruttering og fastholdelse af specialiserede sygeplejersker inden for
det mave- og tarmkirurgiske område de seneste år.
Hospitalsstaben på AUH lavede ultimo 2021 en kortlægning af
afdelingens udfordringer ift. arbejdsmiljø, og udarbejdede en
handleplan, hvorpå der følges op ugentligt. Der er bl.a. igangsat
opprioritering af undervisning og kompetenceudvikling for
personalegruppen, styrket rekrutteringsindsats på sociale medier og
lokale uddannelsesinstitutioner, samt forbedret on-boardingprogram
for nyansatte.
Der er pr. 1. marts 2023 ansat en ny chefsygeplejerske på Mave- og
tarmkirurgisk afdeling, der sammen med afdelingens øvrige
oversygeplejersker vil drøfte behovet for yderligere tiltag indenfor
rekruttering og fastholdelse af specialiserede sygeplejersker mv.
Indsatserne har betydet, at antallet af specialiserede sygeplejersker
ikke er faldet yderligere siden primo 2022. Der igangsættes pt.
yderligere tiltag ift. rekruttering af specialiserede sygeplejersker mhp.
at genåbne de midlertidigt lukkede senge. I forhold til rekruttering
bliver det forsøgt at opslå delestillinger mellem sengeafsnit og
klinik/ambulatorium med henblik på at øge rekrutteringen, og der
arbejdes pt. på en beskrivelse af stillinger der kan indeholde særlige
ansvarsområder, for på denne måde at gøre stillingerne mere
attraktive. Det undersøges desuden, om en aftale om
videreuddannelse kan tiltrække flere sygeplejersker med afprøvning i
et afsnit. Endelig undersøges muligheder for fastholdelse gennem en
revidering af kompetence- og lønniveauer.
Mave- og Tarmkirurgi har i samme periode øget brugen af andre
faggrupper. Der har siden primo 2022 været ansat fysioterapeuter og
ergoterapeuter dedikeret til at løfte opgaver indenfor rehabilitering,
ligesom man har ansat farmakonomer der bidrager til at aflaste med
medicinhåndteringen i afdelingen. Dette har givet mulighed for at
frigive ressourcer i sygeplejerskegruppen, således at de kan løfte den
højt specialiserede sygepleje. Ligeledes er der et fast korps af
timelønnede sygeplejersker, der er under uddannelse eller ønsker en
Side 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0005.png
løs ansættelse. Endelig benyttes SOSU-assistenter i høj grad i
grundlæggende sygepleje og visse specialespecifikke plejeopgaver.
Vikarer anvendes i udbredt omfang til særligt at dække de
aften/nat/weekend-vagter, hvor de fastansatte særligt ønskes at
blive aflastet. Det kan både være sygeplejersker, studerende, sosu'er
samt lægestuderende. For at sikre kontinuitet i vikarpersonalet er der
lavet aftale om, at en fast gruppe lægestuderende dækker i
weekenden.
Der er indgået en aftale med Dansk Sygeplejeråd om frivilligt ekstra
arbejde mhp. at de fastansatte, specialiserede sygeplejersker kan
dække flere vagter.
Side 5
AUH udarbejder - med udgangspunkt i ovenstående tiltag - en
fremskyndet konkret plan for, hvornår det er muligt at åbne flere af
de midlertidigt lukkede senge igen.
2. Estimat på, hvad aflastning via andre sygehuse i egen
region og øvrige regioner, både vedr. benigne og maligne
tilstande, kan bidrage med ift. varetagelse af de specialiserede
mave- og tarmkirurgiske funktioner på AUH.
AUH har igangsat en række tiltag med henblik på at øge kapaciteten
til patienter med behov for avanceret kræftkirurgi.
Da hovedudfordringen er manglende sengekapacitet til post-operativ
behandling, arbejdes der aktuelt på at skabe mere sengekapacitet i
Mave- og Tarmkirurgisk afdeling (MTK) ved at flytte patienter til
behandling på andre hospitaler i Region Midtjylland og til hospitaler i
andre regioner. Derved frigives der sengekapacitet på AUH til post-
operativ pleje af patienter med behov for avanceret kræftkirurgi,
herunder HIPEC. Det betyder, at kapaciteten til avanceret
kræftkirurgi, herunder HIPEC, kan øges og ventetiden dermed
reduceres.
Dermed vil der være en prioritering af de højtspecialiserede
funktioner, hvor AUH har landsdels- og landsfunktion.
Effekten af de iværksatte tiltag afhænger af om patienterne ønsker at
tage imod tilbuddet om at blive henvist til behandling på et andet
hospital. Ligeledes er det en forudsætning, at de nævnte hospitaler
har den fornødne kapacitet på det tidspunkt hvor AUH har behov for
at kunne viderehenvise patienter.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0006.png
Desuden er effekten af de beskrevne løsninger under forudsætning
af, at den nuværende sengekapacitet kan fastholdes og over tid øges,
hvilket kræver at der ikke kommer opsigelser blandt personalet eller
sygemeldinger ud over det, der kan håndteres uden konsekvens for
sengekapaciteten.
Nedenfor følger en status for arbejdet med konkrete aftaler med
andre hospitaler.
Aftaler med andre hospitaler i Danmark
AUH har været i kontakt med en række hospitaler i Danmark om
deres mulighed for at stille kapacitet til rådighed.
Der er således taget kontakt til Rigshospitalet vedrørende HSF 28 i
specialevejledningen for Kirurgi "Kirurgisk
behandling af
retroperitoneale og intraabdominale sarkomer".
Funktionen varetages
i et multidisciplinært team med fælles retningslinjer og fælles
konferencer, jf. pakkeforløb. Rigshospitalet kan tage 1-2 patienter fra
AUH's optageområde om ugen - i første omgang i en periode frem til
sommer 2023. Derudover har Rigshospitalet øget fokus på at
håndtere egne patienter, da der tidligere har været henvist en del
patienter fra Sjælland til AUH.
Der er også taget kontakt til Herlev Hospital vedrørende HSF 23 i
specialevejledningen for Kirurgi "Avanceret
bækkenkirurgi for
tarmtumorer, herunder: (1) Lokal avanceret primærrektumcancer
(fraset lokal indvækst i blæretop eller uterus) (ca. 40 pt./år), (2)
Intenderet kurativ kirurgi ved lokalrecidiv af rektumcancer og
metastase"
med henblik på at Herlev Hospital har fokus på
fremadrettet at håndtere egne patienter, da der også her har været
henvist en del patienter fra Sjælland til AUH.
Ud over aftaler om konkrete specialiserede funktioner, er der også
indgået aftaler med Aalborg Universitetshospital, Regionshospitalet
Gødstrup og Sygehus Lillebælt om hjælp til håndtering af
regionfunktionspatienter med rektum cancer, i de tilfælde, hvor MTK
generelt mangler malignt kapacitet og ikke kan give en operationstid
inden for de maksimale ventetider.
Nedenfor følger oversigt over antal patienter (ptt), der indgår i de
enkelte aftaler:
Aalborg Universitetshospital: 1 ukompliceret rektum cancer ptt
/uge
Sygehus Lillebælt: 1 ukompliceret rektum cancer ptt /uge hvis
muligt – det aftales hver onsdag
Side 6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0007.png
RH Gødstrup: ukompliceret rektum cancer ptt. Aftales efter
multidisciplinær teamkonference, MDT (på AUH er der MDT i
den kolorektale gruppe x 2 ugentligt) Aftale om 1 ptt. pr. uge.
RH Randers har mulighed for at varetage mere benign
behandling såfremt RH Gødstrup får behov for hjælp hertil i
forbindelse med at RH Gødstrup hjælper AUH.
Alle aftaler løber frem til sommerferien (til og med uge 26).
Såfremt Sundhedsstyrelsen godkender, at IBD (inflammatoriske
tarmsygdomme - RF 7) kan varetages som udefunktion på
HEM/Viborg patienter vurderes det at ville øge sengekapaciteten til
CRS (cytoreduktiv kirurgi) og HIPEC på ca. 15 patienter årligt
(jævnfør henvendelse den 31. marts 2023 fra Region Midtjylland til
Sundhedsstyrelsen angående specialefunktioner).
Endelig er der indgået aftale med Regionshospitalet Horsens om at
øge den nuværende aftale om behandling af to akutte
hovedfunktionspatienter om dagen fra AUH's optageområde, til op til
fire akutte patienter om dagen. Denne aftale løber i første omgang i
tre måneder. Aftalen betyder, at den akutte aktivitet reduceres i
sengeafsnittet.
Region Midtjylland vil endvidere sammen med de øvrige regioner
drøfte, hvordan man kan udnytte kapaciteten på tværs af landet
bedst muligt.
Aftaler med hospitaler i udlandet
AUH har etablerede aftaler med hhv. Uppsala Universitetshospital i
Sverige og med HCA Wellington Hospital i London omkring mulighed
for henvisning af patienter til HIPEC-behandling.
Der er desuden dialog med hospitaler i Tyskland og Frankrig om
muligheden for at indgå aftaler.
Endelig har AUH henvendt sig til hospitaler i EUHA (European
University Hospital Alliance) og der pågår også her dialog om
mulighed for at indgå formelle aftaler.
Side 7
3. Beskrivelse og præcisering af hvordan opgørelsen af de 293
patienter er foretaget og i hvilket omfang handlepligten
vurderes at være overholdt
Aarhus Universitetshospital har siden 2013 haft et systematisk,
databaseret monitoreringssystem til at understøtte opfølgningen på
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0008.png
overholdelse af de maksimale ventetider på kræftområdet. Regionens
andre hospitaler har også indført brug af lignende system.
Monitoreringen har både et fremadrettet og et bagudrettet sigte.
Med sigte på det fremadrettede findes der Early Warning lister, hvor
der løbende følges med i, at kræftpatienter bliver indkaldt og
behandlet i overensstemmelse med maksimale ventetider. Den
bagudrettede monitorering understøtter opfølgning på overholdelse af
de maksimale ventetider i en given måned.
Monitoreringssystemet er også implementeret som en regional BI-
løsning, der løbende bliver tilpasset. Der arbejdes løbende internt i
regionen med at optimere monitoringen af de maksimale ventetider.
Det er vigtigt at understrege, at opgørelser af de maksimale
ventetider angives i netto dage. Dette betyder, at perioder hvor der
er registreret passiv ventetid bliver fratrukket. Med passiv ventetid
menes ventetid til enten behandling eller udredning på baggrund af
en lægefaglig vurdering, eller ved patientens eget ønske (man kan
ikke den tilbudte dato el.lign.).
Der er vedlagt et bilag om konkret opgørelsesmetoder med detaljeret
beskrivelse af forløbsmarkører mv.
Gennemgange af Early Warning listerne på AUH
De proaktive Early warning lister tjekkes typisk 2-3 gange om ugen af
en sekretær eller forløbskoordinator i de kliniske afdelinger.
Early warning lister er "nedtællingslister" med fokus på de patienter,
der snart overskrider ventetidsgrænserne. På lister vises hvor mange
dage, der er til en potentiel overskridelse. Negative tal betyder, at
forløbet er overskredet. Er der mere end 10 dage til en overskridelse
er de grønne. Er der 10 dage eller mindre til en overskridelse bliver
de gule, og er de overskredet bliver de røde.
Side 8
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0009.png
Figur 1: Udklip fra BI-portalen – Early warning til behandling på MTK,
AUH den 1. april 2023
Side 9
Early warning listerne er øjebliksbilleder en given dag, der viser hvor
mange kræftpatienter, der venter på dagen. Listen siger ikke noget
om, hvorfor patienten venter eller om der er en faglig eller
patientrelateret grund til en evt. ekstra ventetid. Ligesom den målte
ventetid også kan skyldes manglende tidstro registrering heraf.
Har den samme patient flere aktive venteperioder eller flere
konkurrerende kræftsygdomme fremgår CPR-nummeret flere gange
på listen.
Early warning listerne er ikke ledelsesinformation, men alene
kliniknære varslingslister, og det kræver journalopslag at afgøre, om
antallet af ventede patienter ud over de maksimale ventetider skyldes
kapacitet, registrering eller hensynet til patientens almene
helbredstilstand. Nyt værktøj til ledelsesinformation er uddybet i
afsnit 6.
Formålet med Early warning listerne er således todelt. For det første
at understøtte at afdelinger får indkaldt og behandlet patienterne i
overensstemmelse de maksimale ventetider. For det andet at
understøtte tidstro registrering af kræftforløbene på AUH, idet
patienterne først fjernes fra listen, når der sættes en slutkode. Det er
tiden mellem start- og slutkoderne, der anvendes i forbindelse med
den månedlige gennemgang af overholdelse af de maksimale
ventetider.
Arbejdsgang på AUH i forbindelse med indberetninger
I forbindelse med den månedlige indberetning om overholdelse af de
maksimale ventetider trækkes der i BI portalen en bruttoliste over de
forløb, hvor det målte patientforløb er længere end de maksimale
ventetider tilskriver. Er flere venteperioder målt længere end de
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0010.png
maksimale ventetider eller har patienten flere konkurrerende
kræftsygdomme, fremgår CPR-nummeret flere gange på listen.
En forløbskoordinator eller en lægesekretær gennemgår efter den 1. i
hver måned alle patientforløb på listerne via en journalaudit for
indhentning af følgende informationer:
-
-
-
-
Registreringsfejl
Patientønsket ventetid
Faglige årsager til den ekstra ventetid/deltagelse i protokol
mm.
Dokumentation for at patienter er blevet informeret om den
særlige informations- og handlepligt under de maksimale
ventetider
Dokumentation for at patienten har samtykket til den ekstra
ventetid
Side 10
-
Figur 2: Udklip fra BI-portalen – Målte overskridelser til behandling
på MTK, AUH den 1. april 2023
Der har været variationer i, hvorledes samtykket til ekstra ventetid
dokumenteres i patientjournalen. Hospitalsledelsen på AUH har
fremadrettet stillet et tydeligt formkrav til, hvorledes samtykket til
ekstra ventetid journaliseres i EPJ.
Nedenstående følger eksempler fra et samtykke på Mave- og
Tarmkirurgi, AUH
1
:
Case 1
Har i dag samtale med pt. og informerer om behandlingstilbuddet.
Informerer om ubetydelig mortalitet og begrænset morbiditet.
Datoerne (og andre personhenførbare informationer) i de to cases
er fjernet af hensyn til GDPR bestemmelser.
1
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0011.png
Endvidere informeret om det forventelige perioperative forløb med
epidural smertebehandling og hurtig mobilisering.
Pt. indforstået hermed og ønsker sig opereret.
Første ledige operationstid her i huset er d. XX.XX, hvilket er en
overskridelse af den maksimale ventetid med 6 dage. Informeres om
mulighed for omvisitering til Aalborg, men pt. er ikke interesseret
heri, vil gerne forblive her i huset.
Får ikke noget medicin og er i øvrigt i god form.
Kan kaldes ind tidligere, såfremt der måtte blive afbud.
Informeret samtykke.
Case 2
Informeres om behandlingstilbud for forandringerne i leveren i form
af kombineret resektion og RFA-behandling. Informeres om
ubetydelig mortalitet og ganske lille morbiditet. Endvidere informeret
om lille risiko for, at der peroperativt viser sig mere udbredt sygdom
som gør, at man snarere skal tænke på kemoterapi.
Der er fundet potentiel operationsdato til pt., som er XX.XX.
Informeres om, at dette formelt set er overskridelse af max. ventetid
med nogle få dage. Pt. ønsker sig ikke visiteret til andet
behandlingssted. Fastholder derfor i første omgang datoen.
Herudover er det planlagt, at pt. forudgående for behandling af
levermetastaserne skal have foretaget strålebehandling af primær
tumor 5 x 5 Gray. Iflg. EPJ er der endnu ikke fundet dato hertil. Er
informeret om, at leverdelen af behandlingen helst skal ligge efter
strålebehandlingen. Pt. fuldt indforstået hermed.
Case 1 er eksempel på et simpelt behandlingsforløb på Mave og
Tarmkirurgi, hvor patienten samtykker til den ekstra ventetid på
Mave- og Tarmkirurgi til trods for information om de maksimale
ventetider og tilbuddet om blive omvisiteret til Aalborg
Universitetshospital.
Case 2 er eksempel på et mere komplekst behandlingsforløb på Mave
og Tarmkirurgi. Patienten er nydiagnosticeret med lav
endetarmskræft og flere mindre levermetastaser.
Patientforløbet vil potentielt fremgå op til 6 gange i monitoreringen af
de maksimale ventetider:
2 gange ifm. den initiale strålebehandling (28 dage fra
henvisning til behandling/MDT og 14 fra samtykke behandling
start)
2 gange ifm. den kirurgiske behandling af levermetastaser (28
dage fra henvisning til behandling/MDT og 14 fra samtykke
behandling start)
2 gange ifm. den kirurgiske behandling af endetarmskræften
(28 dage fra henvisning til behandling/MDT og 14 fra
samtykke behandling start)
Side 11
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0012.png
I case 2 er der både faglige årsager til at endetarmskræften kirurgisk
ikke kan behandles inden for de maksimale ventetider (lever før
tarm), men også et samtykke til ekstra ventetid for den kirurgiske
behandling af levermetastaserne.
Bruttolisten gennemgås af de specialeansvarlige overlæger i
afdelingen eller afdelingsledelsen på den kliniske afdeling.
Afdelingsledelserne på AUH bekræfter med en underskrift, at den
månedlige indberetning til Hospitalsstaben er i overensstemmelse
med
"Bekendtgørelse om maksimale ventetider ved behandling af
kræft og visse tilstande ved iskæmiske hjertesygdomme".
Side 12
Alle forløb, hvor der ikke er dokumentation for, at patienten er blevet
orienteret om de maksimale ventetider og har samtykket til den evt.
ekstra ventetid, indberettes som en overskridelse af bekendtgørelsen.
Alle patientforløb, der indberettes som overskridelser eller hvor
afdelingsledelsen er i tvivl, gennemgås på journalniveau af
stabsmedarbejder i staben på AUH. Er stabsmedarbejderen i tvivl
drøftes patientforløbene med et medlem af Hospitalsledelsen. Er der
herefter stadig tvivl om, hvorvidt der tale om en indberetningspligtig
overskridelse eller en målt overskridelse, indberettes forløbet som en
overskridelse til direktionen, der orienterer Sundhedsstyrelsen.
Til hver indberetningspligtig overskridelse af de maksimale ventetider
udarbejdes et hændelses- og handlingsnotat, der beskriver
patientforløbet, årsagen til overskridelsen og hvilke lærings- og
ledelsesmæssige tiltag, der iværksættes for at undgå lignende
tilfælde.
Afdelingerne på AUH fremsender senest den 10. i hver måned den
førnævnte underskrift, der bekræfter, at den månedlige indberetning
er i overensstemmelse med de maksimale ventetider. Herudover
indberetter afdelingerne antallet af "målte overskridelser", hvor
henvisnings- eller behandlingsforløbet har været længere end de
maksimale ventetider, men hvor patienten efter information om den
særlige informations- og handlepligt jf. bekendtgørelsen om de
maksimale ventetider, vælger at vente på behandling på AUH, og
dermed samtykker til den ekstra ventetid.
De 293 målte overskridelse på Mave- og Tarmkirurgi i perioden
januar 2022 til og med februar 2023 er et produkt af overstående
arbejdsgang. Alle 293 patientforløb er gennemgået på journalniveau.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0013.png
Tabel 1: Antallet af målte overskridelser af maksimale ventetider pga.
kapacitet (hvor patienter har samtykket til den ekstra ventetid) på
MTK (AUH) januar 2022 til og med februar 2023 fordelt på måned og
hhv. udredning/behandling
År
Måned
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
2022
Juli
August
September
Oktober
November
December
2023
Januar
Februar
Gennemsnitlig
Antal
overskridelse
patienter
(antal dage)
13
11
14
20
14
17
17
38
29
21
23
25
18
14
274
5,1
5,2
12,1
9,5
18,2
16,6
12,1
12,3
7,6
13,3
10,8
17,4
21,2
22,7
13,1
Variation i
antal dage
overskredet
1-10
1-13
1-40
1-21
13-24
5-39
5-26
1-25
1-18
3-27
1-33
1-35
1-56
1-51
1-56
Variation i
antal dage
overskredet
10-16
1-13
Side 13
Behandling
Total i perioden
År
Måned
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
2022 Juli
August
September
Oktober
November
December
Januar
2023
Februar
Total i perioden
Gennemsnitlig
Antal
overskridelse
patienter
(antal dage)
2
13
4
4,8
Udredning
2
2
4
2
3
8,5
20
1,6
4,5
2,7
2-15
6-34
1-2
4-5
1-6
19
6,6
1-34
Region Midtjylland henleder opmærksomheden på, at i tabel 1 i den
1. del af redegørelsen (fremsendt 23. marts 2023) fremgår data
samlet for patienter der venter til hhv. udredning og behandling.
Ovenstående tabel 1 adskiller disse patientgrupper.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0014.png
4. Estimat på antallet af patienter fra mave- og tarmkirurgisk
afdeling, der har modtaget kirurgisk behandling uden for AUH
(ind-og udland)
Som nævnt indledningsvist har det ikke været muligt at validere data
inden fremsendelsen af 2. del af redegørelsen, og derfor vil Region
Midtjylland fremsende denne snarest muligt, senest i uge 16.
5. Beskrivelse af hvilke afdækninger der iværksættes på
områderne urologi, gynækologi og brystkræft, og tidshorisont
for disse
Side 14
Region Midtjylland har som tidligere nævnt offentliggjort en 7-punkts
plan, der blandt andet skal sikre, at man håndterer aktuelle
udfordringer med kapacitet samt sikrer forbedret ledelsesinformation.
Den konkrete handlingsplan kan læses
her.
Regionen har yderligere besluttet, at man vil kortlægge, hvilke andre
områder der potentielt har kapacitetsudfordringer, der kan påvirke
behandling og/eller udredning indenfor de maksimale ventetider. På
baggrund af Sundhedsstyrelsens monitoreringsrapport for
målopfyldelse på kræftområdet i 4. kvartal 2022, har Region
Midtjylland identificeret områder, hvor der er lav målopfyldelse. Det
er regionens formodning, at der ved disse områder, hvor man har
svært ved at opnå målopfyldelse, kan være kapacitetsudfordringer
der ligeså udfordrer overholdelse af maksimale ventetider. Yderligere
afklares eventuelle udfordringer på mave- og tarm området på
regionens andre hospitaler, samt lungekræft.
På baggrund heraf har man besluttet at påbegynde et arbejde med at
afklare alle målte overskridelser af maksimale ventetider for både
udredning og behandling indenfor hhv.:
Brystkræft
Urologi
Gynækologi
Mave- og tarm
Lungekræft
Denne afdækning vil gælde samme periode som 1. del af
redegørelsen dækkede (januar 2022-februar 2023). Formatet vil ligne
det som fremgår af tabel 1 i indeværende redegørelse, og vil være
opdelt indenfor de specifikke områder nævnt ovenfor.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0015.png
Der er tale om et omfattende arbejde, der inkluderer mange
journalaudits og etablering af en klar rammesætning for, hvordan
datatræk og audit skal foretages.
Denne rammesætning pågår for nuværende, og det forventes
tilvejebragt i maj måned.
Giver denne afdækning anledning til yderligere
opmærksomhedspunkter ift. kapacitetsudfordringer vil Region
Midtjylland orientere Sundhedsstyrelsen herom.
6. Beskrivelse af overvågnings- og indberetningssystem
Region Midtjylland har igangsat flere projekter, der skal give et bedre
overblik samt så vidt muligt levere tidstro data. Udfordringen med
dette er, at der vil være en forsinkelse på data, og early warning
lister kan kun bidrage med et øjebliksbillede.
Udvidede indberetninger
Region Midtjylland har som nævnt i 1. del af redegørelsen allerede nu
taget initiativ til en udvidet indberetningspraksis på flere
kræftområder – denne vil gælde alle hospitaler og vil omhandle
følgende områder: gynækologi, urologi, mave- og tarm og
brystkræft. Der er tale om de områder, hvor Region Midtjylland ligger
lavt i målopfyldelsen i Sundhedsstyrelsens monitoreringsrapport for
4. kvartal 2022. Region Midtjylland har yderligere valgt at se
nærmere på lungekræft.
Den udvidede indberetningspraksis betyder, at hospitalerne skal
indberette alle målte overskridelser af de maksimale ventetider, hvor
årsagerne er kapacitet, og patienten har samtykket til den ekstra
ventetid. Dette vil gælde for både ventetid til udredning og
behandling. Disse indberetninger vil ikke være lige så detaljerede
som de indberetninger, der laves i forbindelse med overskridelser af
bekendtgørelsen. Den nye udvidede indberetningspraksis har primært
til formål at skabe et overblik over, hvorvidt der er udfordringer
andre steder end mave- og tarm, samt hvor stort omfang disse
problemer har.
Den første udvidede indberetning vil foreligge i maj måned.
Det vil ikke være alle disse patienter der skal indberettes til
Sundhedsstyrelsen i det nuværende indberetningssystem.
Sundhedsstyrelsen gav på mødet med Region Midtjylland den 24.
marts også udtryk for, at man ikke mente at det for nuværende var
Side 15
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0016.png
relevant at videregive disse udvidede indberetninger til styrelsen.
Region Midtjylland vil dog fremadrettet både orientere Regionsrådet
og Sundhedsstyrelsen hvis der er kapacitetsudfordringer, der
medvirker at der er mange eller lange overskridelser, også selvom
dette accepteres af patienten.
Nyt ledelsesværktøj til overvågning af det samlede antal patienter,
der venter længere end de maksimale ventetider
Region Midtjylland har yderligere igangsat et arbejde med at udbygge
rapporter/ledelsesværktøjer, der skal kunne give afdelingsledelser,
hospitalsledelse og direktion et værktøj til løbende at kunne følge
antallet af patienter, der venter udover de maksimale ventetider.
Man vil fortsætte med early warning listerne på hospitalerne idet de
tjener et vigtigt kliniknært formål med fokus på den enkelte patient.
Region Midtjylland har dog erkendt, at der er behov for en
supplerende monitorering, som kan anvendes til ledelsesinformation,
således at der er et løbende fokus på om afdelinger har
kapacitetsudfordringer, der medfører, at man ikke kan behandle
patienterne indenfor de maksimale ventetider.
Der arbejdes derfor på at udvikle et ledelsesinformationssystem, der
kan opfange antal patienter, der er klar til udredning eller behandling,
men som af kapacitetsmæssige grunde ikke kan udredes eller
behandles indenfor de maksimale ventetider. Yderligere vil Region
Midtjylland som tidligere nævnt implementere udvidede
indberetninger af alle målte overskridelser af de maksimale
ventetider.
Dette værktøj/system er under opbygning, og det skal valideres samt
kvalificeres inden det kan tages i brug.
Side 16
7. Vedr. handlepligt og regelforståelse: Regionen efterspørger
præcisering af indberetning af overskridelser og omfanget af
afdækning af behandlingstilbud forud for samtale med
patienten
På mødet med Sundhedsstyrelsen og regionerne den 27. og 30.
marts drøftedes handlepligten med udgangspunkt i
Sundhedsstyrelsens notat af 25. marts.
Forud for dette møde havde Region Midtjylland fremsendt skriftlige
bemærkninger til notatets indhold, hvor det blandt andet blev
bemærket, at dette var en skærpelse af praksis sammenlignet med
Sundhedsstyrelsens tidligere udmeldinger vedr. indberetninger af
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0017.png
maksimale ventetider og handlepligten. Region Nordjylland og
Syddanmark indsendte lignende bemærkninger forud for mødet, og
på mødet gav alle regioner udtryk for, at beskrivelsen i notatet
fremstod som en skærpet fortolkning af reglerne. Sundhedsstyrelsen
gav på mødet d. 30. marts indtryk af at man ville revidere notatet på
baggrund af drøftelsen.
Det er i denne sammenhæng centralt at få afklaret om formuleringen
i bekendtgørelsens § 8, stk. 1 giver hospitalerne mulighed for først at
spørge patienten, om denne er interesseret i at man undersøger
muligheden for at finde et andet hospital, der kan tilbyde behandling
indenfor den maksimale ventetid. Det fremgår ikke, at der på forhånd
skal foreligge et eksakt tilbud med oplysninger om dato og
behandlingssted.
Region Midtjylland imødeser derfor, i forlængelse af mødet mellem
Region Midtjylland og Sundhedsstyrelsen den 24. marts, samt
regionernes møder med Sundhedsstyrelsen hhv. den 27. marts og
30. marts, at Sundhedsstyrelsen præciserer det omtalte notat,
således at rimelighedsbetragtningen er klart beskrevet, og at det
yderligere reflekterer den praksis og arbejdsgang, alle regioner har
arbejdet med.
Side 17
8. Vejledning af patienter vedrørende muligheden for at søge
erstatning i forlængelse af Indenrigs- og Sundhedsministerens
henvendelse til alle regioner
Regionerne har modtaget brev fra Indenrigs- og Sundhedsministeren
med indskærpelse af regionernes vejledningspligt, hvoraf det fremgår
at ministeren
"forventer, at regionerne følger op på, om der er findes
sager, som den fra Aarhus Universitetshospital, og at der sættes
hurtigt og målrettet ind med konkrete indsatser, så der bliver rettet
op på bl.a. manglende vejledning om erstatning. Jeg forventer
desuden, at regionerne vil redegøre overfor Sundhedsstyrelsen,
hvordan der er fulgt op i forhold til berørte patienter".
I forbindelse med den igangværende mave-tarmkræft sag om
overholdelse af maksimale ventetider på kræftområdet, har Region
Midtjylland taget stilling til hvilke patienter, der skal vejledes til at
anmelde sagen til Patienterstatningen.
Reglen om vejledningspligten findes i Lov om Klage og
Erstatningsadgang indenfor Sundhedsvæsenet 23, hvoraf fremgår, at
" det påhviler enhver autoriseret sundhedsperson, som i sin
virksomhed bliver bekendt med skader, som må antages at kunne
givet ret til erstatning efter dette kapital, at informere skadelidte
herom samt i fornødent omfang at bistå med anmeldelse til
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0018.png
Patienterstatning eller de private institutioner, hvortil behandlingen af
sager efter dette kapital er henlagt i medfør af 19,stk. 6".
Det er
således regionen, der har pligten og retten til at udvælge de
patienter, der efter regionens opfattelse må antages at have fået en
skade i forbindelse med behandlingen. Det er herefter
Patienterstatningen, der træffer endelig afgørelse om, hvorvidt
patienten er påført en skade som følge af en forlænget ventetid, og
om patienten i givet fald har ret til erstatning.
Opgaven for regionen er at få identificeret de sager, hvor det må
antages, at patienten kan have fået en behandlingsskade. Herudover
vurderes det vigtigt, at dette sker hurtigt, da patienterne kan være
alvorligt syge, og da en eventuel erstatning kan blive nedsat, såfremt
patienten afgår ved døden inden Patienterstatningens afgørelse.
Der har på Aarhus Universitetshospital været en fejlbehæftet instruks
på afdelingen Mave- og Tarmkirurgi i perioden fra den 13. september
2022 til den 29. marts 2023, som fejlagtigt foreskrev, at patienter
ikke ville kunne beholde den reserverede operationstid, imens
muligheden for behandling i udlandet blev undersøgt. Den forkerte
information blev kun givet til kræftpatienter indstillet til HIPEC-
operation, og hvor der ikke kunne tilbydes en operationstid inden for
de maksimale ventetider.
Patienterne er identificeret ved gennemgang af henvisninger på
patienter indstillet til HIPEC behandling, operationslister og med
operationsdato overskredet maksimale ventetider til operation i den
angivne periode. Det drejer sig om 40 patienter. Patienterne har
modtaget brev med vejledning i at søge erstatning umiddelbart efter
påsken.
Afdelingen Mave- og Tarmkirurgi har desuden gennemgået
journalerne på alle patienter i igangværende behandlingsforløb, der i
øjeblikket venter længere på behandling end de maksimale
ventetider, med henblik på at sikre, at de er korrekt informeret om
deres rettigheder. Ved den mindste tvivl kontaktes patienterne og
gives den korrekte information og vejledning om mulighederne for
hurtigere behandling ved andet hospital, jævnfør den udvidede
informations- og handlepligt ifm. de maksimale ventetider.
Region Midtjylland ser fortsat med stor alvor på denne sag, og der
både er og skal igangsættes flere initiativer for at sikre, at man får
skabt det fulde overblik over udfordringer, men også sikrer patienter
med kræft behandling indenfor rammerne af de maksimale
ventetider.
Side 18
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 175: Orientering om anden redegørelse fra Region Midtjylland vedrørende sag om kræft og maksimale ventetider på Mave- og Tarmkirurgi på Aarhus Universitetshospital, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2691081_0019.png
Region Midtjylland stiller sig naturligvis til rådighed ved behov for
yderligere oplysninger, og ser frem til det planlagte møde fredag den
14. april.
Med venlig hilsen
Helene Bilsted Probst
Koncerndirektør
Side 19