Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 170
Offentligt
2689906_0001.png
Pixiudgave af fagligt oplæg til en 10-årsplan
Bedre mental sundhed
og en styrket indsats
til mennesker med
psykiske lidelser
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0002.png
Pixiudgave af fagligt oplæg til en 10-årsplan
Bedre mental sundhed og en styrket indsats
til mennesker med psykiske lidelser
© Sundhedsstyrelsen, 2022
Publikationen kan frit refereres
med tydelig kildeangivelse.
Sundhedsstyrelsen
Islands Brygge 67
2300 København S
www.sst.dk
Elektronisk ISBN: 978-87-7014-407-0
Den trykte versions ISBN: 978-87-7014-406-3
Sprog: Dansk
Version: 01
Versionsdato: 13. januar 2022
Design og layout: Sundhedsstyrelsen
Modelfotos: Lars Wittrock for Sundhedsstyrelsen
Udgivet af Sundhedsstyrelsen
Januar 2022
2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0003.png
BEDRE MENTAL SUNDHED OG EN STYRKET INDSATS TIL MENNESKER MED PSYKISKE LIDELSER – FAGLIGT OPLÆG TIL EN
10-ÅRSPLAN
1. Baggrund
Af forståelsespapiret, Retfærdig retning for Dan-
mark, aftalt den 25. juni 2019 mellem Socialde-
mokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Enhedslisten, fremgår det, at regeringen vil
indgå aftale om en 10-års plan for psykiatrien med
forpligtende mål om bl.a. at mindske antallet af
genindlæggelser, nedbringe ventetiden og øge
gennemsnitslevealderen for mennesker med psy-
kisk lidelse.
Med aftalen om Finansloven for 2020, indgået mel-
lem Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten og Alternativet den 2. decem-
ber 2019 blev det besluttet, at igangsætte arbejdet
med en 10-års plan for psykiatrien, der skal sætte
en langsigtet retning for udviklingen af psykiatrien
og sammenhængen på tværs af områder.
Samtidig blev der afsat en ramme på 600 mio. kr.
årligt fra 2020 og frem til at styrke psykiatrien. Dette
skulle ses i sammenhæng med det kommende
arbejde med en 10-års plan for psykiatrien.
Formålet med dette faglige oplæg er at danne
grundlag for en ambitiøs, langsigtet plan for et løft
af den samlede indsats både i forhold til mental
sundhed og psykisk lidelse og som går på tværs af
sektorgrænser. Det faglige oplæg skal således dan-
ne grundlag for regeringens udspil til en samlet
10-årsplan for udvikling af psykiatrien.
1.1. Udarbejdelse af det faglige
oplæg
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet det faglige op-
læg i samarbejde med Socialstyrelsen. Styrelserne
har løbende indhentet rådgivning fra en tværgåen-
de følgegruppe og fire faglige arbejdsgrupper, som
har haft repræsentation fra myndigheds- og admi-
nistrativt niveau, faglige selskaber og organisationer
samt patientorganisationer.
Arbejdet har i stort omfang inddraget eksisterende
strategier, kortlægninger, oplæg og planer på områ-
det fra både nationale aktører, interesseorganisatio-
ner og faglige organisationer og selskaber.
Faglige arbejdsgrupper har på fire udvalgte områ-
der; primær sundhed, børn og unge, regional psy-
kiatri og mental sundhedsfremme, bidraget med
input til status på udviklingen i mental sundhed og
forekomsten af psykiske lidelser, udviklingen i ind-
satsen på tværs af centrale aktører, samt identifice-
ring af de væsentligste udfordringer på området.
Følgegruppen har bidraget til løsninger på tværs
af den samlede indsats, særligt med henblik på at
vurdere, hvordan der sikres kvalitet og sammen-
hæng i tilbuddene set fra såvel et brugerperspektiv
som et fagligt og ressourcemæssigt perspektiv. Der
er løbende holdt møder i følgegruppen, og der har
løbende været mulighed for at indsende skriftlige
kommentarer til det faglige oplæg.
3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0004.png
2. Udfordringer og muligheder
i indsatsen
Den mentale sundhed er faldende i Danmark. Det
er særligt bekymrende, at et stigende antal børn og
unge oplever dårlig mental sundhed med potentielt
alvorlige konsekvenser for bl.a. deres udvikling,
skolegang og videre livsforløb.
Psykiske lidelser er meget almindelige, og en stor
del af befolkningen vil på et tidspunkt i livet få en
psykisk lidelse. Psykiske lidelser har stor betydning
for den enkelte og mulighederne for at leve et
almindeligt liv med familie, arbejde og fritidsinte-
resser, og de medfører en markant overdødelighed.
Alligevel mødes mennesker med psykiske lidelser
ikke med samme niveau af kvalitet i indsatsen som
mennesker med fysiske lidelser. Det er afgørende
for muligheden for at komme sig, at man får den
rette behandling og støtte i tide.
Den indsats, vi i dag tilbyder, er præget af mang-
lende sammenhæng, utilstrækkelig kvalitet og
mangelfulde indsatser. Hvis vi skal komme den
markante ulighed til livs og gøre en mærkbar
forskel for mennesker med psykiske lidelser, er det
et sygdomsområde, som skal prioriteres de næste
mange år.
Dette faglige oplæg beskriver både, at den nuvæ-
rende samlede indsats ikke er tilfredsstillende, men
samtidig at der er et stort potentiale for at gøre det
bedre. Det faglige oplæg til en 10-årsplan sætter
en ny og ambitiøs retning for et samlet fagligt løft af
området over de kommende ti år.
Oplægget er udarbejdet med et stærkt ønske om
at sikre bredere samarbejde, en ny standard for
kvalitet og sammenhæng i indsatserne og en mere
helhedsorienteret indsats. Udgangspunktet for
oplægget er et ønske om at forbedre tilværelsen og
livskvaliteten for det enkelte menneske i respekt for
den enkeltes ønsker og valg.
gen i et livsforløb vil få en psykisk lidelse. Blandt
børn og unge vil ca. 15 % blive diagnosticeret med
en psykisk lidelse inden de fylder 18 år. Tallene kan
dog være højere, da det formodes, at en del men-
nesker med psykiske lidelser ikke bliver registreret
i de nationale registre eller i spørgeskemaundersø-
gelser, og heller ikke nødvendigvis opsøger hjælp.
Psykiske lidelser har forskellig sværhedsgrad og
nogle er meget alvorlige. De har meget ofte store
konsekvenser både for den enkelte og for dennes
pårørende, og i et samfundsperspektiv tegner
psykiske lidelser sig for 25 % af den samlede syg-
domsbyrde
1
.
De samfundsmæssige omkostninger ved psyki-
ske lidelser er massive. Angst er efter diabetes
og iskæmisk hjertesygdom den tredje hyppigste
sygdom målt i antal nye sygdomstilfælde per år og
er årsag til de fleste nye tilkendelser af førtidspensi-
on og de største omkostninger til samfundet målt i
produktionstab. Skizofreni er ikke så hyppig, men til
gengæld ofte meget alvorlig og årsag til de største
omkostninger til behandling og pleje sammenlignet
med andre sygdomme.
Psykiske lidelser er årsag til ca. 3.500 dødsfald årligt
og er således den fjerde hyppigste dødsårsag i Dan-
mark. Mennesker med psykiske lidelser lever mar-
kant kortere liv og med mere sygdom end resten af
befolkningen. Det gælder især for mennesker med
svære psykiske lidelser, som lever op til 15-20 år kor-
tere end baggrundsbefolkningen, og som ofte også
kæmper med fx misbrug og samtidige komplekse
sociale problemer som fx hjemløshed.
Denne faglige gennemgang viser, at der på blot
et årti er sket en stigning på ca. 30 % i antallet af
patienter med psykiske lidelser, der behandles på
sygehus. Til sammenligning er antallet af patienter
med somatiske sygdomme kun øget med 13 % i
samme periode. Mindst 500.000 mennesker hen-
vender sig årligt hos almen praksis med psykiske
problemer. Antallet af voksne med psykiske lidelser,
der modtager en visiteret social indsats i form af
bl.a. botilbud og bostøtte, er steget med godt 11 %
på bare fem år. I børne- og ungdomspsykiatrien er
Baseret på WHO´s data fra 2019, når der benyttes det standar-
diserede sygdomsbyrdemål YLD (Years Lost to Disability), og
psykiske lidelser inkluderer både de almindelige psykiske lidelser,
misbrugslidelser og visse neurologiske hjernesygdomme som fx
demens-sygdomme (3). Psykiske lidelser udgør 14 % og misbrugs-
lidelser 4 % af den samlede sygdomsbyrde.
1
2.1. En udfordring for
folkesundheden
Den mentale sundhed er faldende i Danmark og et
stigende antal børn og unge, og op imod en fjerde-
del af unge kvinder, oplever dårlig mental sundhed.
Psykiske lidelser forekommer hos både børn, unge,
voksne og ældre. Det antages, at ca. 580.000
mennesker på nuværende tidspunkt har en psykisk
lidelse og det skønnes, at ca. 40-50 % af befolknin-
4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0005.png
BEDRE MENTAL SUNDHED OG EN STYRKET INDSATS TIL MENNESKER MED PSYKISKE LIDELSER – FAGLIGT OPLÆG TIL EN
10-ÅRSPLAN
antallet af patienter øget med ca. 50 % inden for en
ti-årig periode. Ligeledes er der sket en stigning
på 41 % i antallet af børn og unge med psykiske
lidelser, der er anbragt uden for hjemmet eller som
modtager en forebyggende indsats i kommunen, fx
en familierettet indsats.
2.2. Hidtidige indsatser på området
har ikke sikret et samlet løft
Der har i mange år været arbejdet på at udvikle og
forbedre indsatsen til mennesker med psykiske li-
delser, og der har været igangsat mange forskellig-
artede tiltag både i forhold til at sikre bedre fysiske
rammer, forbedre kapaciteten og øge kvaliteten.
Mange medarbejdere og ledere på tværs af social-
og sundhedsområdet har ydet og yder fortsat en
stor indsats.
Udfordringerne belyst i dette faglige oplæg er vel-
kendte og mange af dem er der tidligere redegjort
for i undersøgelser, kortlægninger, styringsgennem-
gange, større udvalgsarbejde mv. Der har ligeledes
været iværksat en række større og mindre initiati-
ver i forhold til at udvikle og forbedre indsatsen til
mennesker med psykiske lidelser både nationalt og
lokalt igennem de seneste mange år.
Man har tidligere politisk vedtaget to nationale
handlingsplaner til at løfte området, baseret på
grundige faglige oplæg med anbefalinger til, hvor-
dan man styrker den faglige indsats til mennesker
med psykiske lidelser.
Fælles for de tidligere initiativer er, at de i vid ud-
strækning har været spredte, usammenhængende
og sporadisk implementeret gennem puljefinansie-
rede og midlertidige forsøgsprojekter, der ikke har
været sammentænkt ud fra en fælles faglig retning
og ambition for området eller med udgangspunkt
i det samlede forløb for mennesker med psykiske
lidelser. Det er således ikke lykkedes at realisere
en handlingsplan, der understøtter et samlet løft af
indsatsen på tværs af det samlede psykiatriområde.
Ligeledes er de mange anbefalinger, vejledninger
og retningslinjer, samt metoder og redskaber, der
er udviklet henover de sidste mange år, ofte ikke
blevet systematisk implementeret, ligesom indsat-
sen ikke i helt tilstrækkelig grad er blevet beskrevet
og monitoreret.
Det betyder, at de nødvendige faglige, ressource-
mæssige og organisatoriske rammer for at styrke
kvaliteten og udviklingen i indsatsen for mennesker
med psykiske lidelser ikke er implementeret i sam-
me udstrækning, som for mennesker med soma-
tiske sygdomme og samtidig er der sket en stor
vækst i antallet af mennesker med psykiske lidelser,
der har behov for hjælp.
2.3. Udfordringer i dag
Indsatsen for mennesker med psykiske lidelser er
i dag præget af manglende sammenhæng, util-
strækkelig kvalitet, manglende tilbud, væsentlige
udfordringer med at rekruttere og fastholde medar-
bejdere, utilstrækkelig faglig udvikling og forskning,
stigmatisering og manglende prioritering. Udfor-
dringerne er varierende på tværs af sektorer, men
der er behov for en styrket indsats i både kommu-
ner, praksissektor og på sygehuse. De væsentligste
udfordringer er skitseret i boks 1.
Boks 1: Hovedudfordringer
• Utilstrækkelig tilgængelighed, kapacitet og sammenhæng
• Utilstrækkelig kvalitet og tværfaglighed i de eksisterende tilbud
• Utilstrækkelige forebyggende og tidlige indsatser
• Stigmatisering og manglende prioritering og ligestilling på området
• Utilstrækkelig forskning, faglig udvikling og manglende prestige
5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0006.png
Utilstrækkelig tilgængelighed, kapacitet og
sammenhæng
En væsentlig udfordring i indsatsen til mennesker
med psykiske lidelser er utilstrækkelig tilgængelig-
hed, kapacitet og sammenhæng i indsatsen.
En helt grundlæggende forudsætning for at levere
en tilstrækkelig indsats af høj faglig kvalitet er, at
der er et tilgængeligt tilbud med et tilstrække-
ligt antal medarbejdere og ledere med de rette
tværfaglige og specialiserede kompetencer. Der er
gennemgribende og vedvarende udfordringer med
at rekruttere og fastholde kompetent personale til
indsatser for børn, unge og voksne med psykiske
lidelser, i både den regionale psykiatri, socialpsy-
kiatrien og i de specialiserede sociale tilbud på
børne- og ungeområdet. Samtidig oplever alt for
mange børn, unge og voksne med psykiske lidelser
usammenhængende forløb med hyppige skift, flere
samtidige indsatser samt forskellige styringsregi-
mer og lovgivning på tværs af forskellige sektorer.
Også den manglende tilgængelighed af tilbud til
mennesker med psykiske lidelser er et problem.
Behovet for tilbud viser sig fx når forældre henven-
der sig hos den praktiserende læge eller på skolen
pga. en stigende bekymring for deres barns trivsel
og psykiske tilstand. Her er tilbuddene på tværs af
kommunernes PPR-funktion (Pædagogisk Psyko-
logisk Rådgivning) og socialafdelinger samt almen
praksis varierende og dækker i dag ikke det stigen-
de behov for tidlige indsatser til børn og unge med
mistrivsel og symptomer på psykiske lidelser. PPR
er i dag reguleret i folkeskoleloven, hvor der ikke er
lovgrundlag for at varetage lettere behandling. Og
der kan ofte gå lang tid inden barnet får den rette
hjælp, ligesom det er svært for familierne at finde
ud af, hvor de skal henvende sig. PPR’s rolle er at
supervisere lærere og pædagoger samt udarbejde
pædagogiske-psykologiske vurderinger (PPV).
På samme måde er der på voksenområdet et
markant behov for bedre tilgængelighed, kapaci-
tet og sammenhæng. Manglende kapacitet kan fx
betyde, at ventetiden til et botilbud eller bostøtte
i kommunalt regi kan være lang, eller at der ikke
ydes en tilstrækkelig psykiatrisk rådgivning til bo-
tilbuddene. Konsekvensen kan være, at den enkel-
te enten fastholdes i indlæggelse eller udskrives
med øget risiko for tilbagefald, genindlæggelse og
dermed yderligere belastning for både den enkel-
te og de pårørende.
Samtidig oplever alt for mange mennesker med
psykiske lidelser usammenhængende forløb med
flere samtidige indsatser, som ikke er tilstrækkeligt
koordineret. Disse udfordringer er komplekse og
skyldes fx forskelligartet lovgivning og styringsregi-
mer og forskellig faglig tilgang på tværs af sektorer.
Mennesker med psykiske lidelser og samtidigt mis-
brug udgør en særlig udsat gruppe. Dels er deres
tilstand faglig kompleks at håndtere og de har ofte
både psykiske og fysiske sygdomme, forløb præget
af både akutte indlæggelser og genindlæggelser
og øget brug af tvang under indlæggelse. Samtidig
opstår der på grund af uafklaret ansvarsfordeling
et meget usammenhængende forløb på tværs af
kommune og sygehus, hvilket lige præcis denne
gruppe ikke har mulighed for at navigere i. Det er
helt centralt og en forudsætning for, at kvaliteten
kan øges for mennesker med de sværeste psykiske
lidelser, at ansvarsfordelingen for denne gruppe
gøres entydig, og at der opbygges et samlet inte-
greret tilbud til målgruppen, forankret i regionerne.
Utilstrækkelig kvalitet og tværfaglighed i de
eksisterende tilbud
Gennemgangen viser, at der er utilstrækkelig kvali-
tet og tværfaglighed i de eksisterende tilbud.
Kvaliteten i både den regionale psykiatri og i
socialpsykiatrien er ikke på tilstrækkeligt niveau,
hvilket har store konsekvenser og skaber en uac-
ceptabel ulighed, med markant kortere liv med
mere sygdom og mindre livskvalitet. Der er flere
eksempler herpå.
Der er for det første
en markant overdødelighed
hos mennesker med psykiske lidelser bl.a. som
følge af en højere forekomst af forebyggelige
sygdomme som kræft og hjerte-kar-sygdomme,
og her er samarbejdet mellem psykiatri og somatik
ikke alle steder tilstrækkeligt.
For det andet
er der mangel på forskning,
evidensbaserede retningslinjer og opdaterede
og veludviklede kvalitetsdatabaser. Der er andre
lægefaglige specialer og fagområder med langt
større videnskabelig tradition og højere prestige,
som har bedre muligheder og rammer for at
fastholde og udvikle udredningen og behandlingen
af patienterne med høj faglig kvalitet og ambitioner.
6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0007.png
BEDRE MENTAL SUNDHED OG EN STYRKET INDSATS TIL MENNESKER MED PSYKISKE LIDELSER – FAGLIGT OPLÆG TIL EN
10-ÅRSPLAN
For det tredje
er der ikke i tilstrækkelig grad
bindende systematiske forløbsbeskrivelser for
hele forløbet med klare aftaler om visitation,
ansvarsfordeling, samarbejde og tværfaglighed.
Der er ikke i tilstrækkelig grad en helhedsorienteret
tilgang til alle patienter, hvor der er mulighed for
at sikre en helhedsorienteret behandling, der
består af alle relevante elementer, herunder både
farmakologisk behandling, psykoterapi, miljøterapi,
ergoterapi, fysioterapi mv. af høj faglig kvalitet. En
tværfaglig indsats af høj kvalitet i hele forløbet
kræver, at de rette kompetencer er til stede hos det
faglige personale, og at de forskellige faggruppers
kompetencer anvendes bedst muligt. I det
samlede forløb inddrages typisk mange forskellige
faggrupper, herunder bl.a. sygeplejersker, social-
og sundhedsassistenter, psykologer, læger,
ergoterapeuter, fysioterapeuter, socialrådgivere,
socialpædagoger mv. Ud over tværfaglighed er der
et stort potentiale i, at digitale løsninger udbredes
og anvendes systematisk og evidensbaseret.
For det fjerde
har vi fortsat store udfordringer med
anvendelsen af tvang i psykiatrien. Regionerne
har igennem en årrække og særligt siden 2014
arbejdet målrettet med at nedbringe brugen af
tvang i psykiatrien, men selvom det er lykkedes at
nedbringe anvendelsen af bæltefikseringer, er den
samlede anvendelse af tvang fortsat for høj. Denne
udvikling fortæller derfor også om en psykiatri,
som ikke har den kapacitet og de rammer, der skal
til, for at sikre tilstrækkelig kvalitet og en målrettet
indsats, hvor den enkelte mødes med nærvær
og indsatser med udgangspunkt i den enkeltes
behov. Tilsvarende er det over de seneste 10 år
ikke lykkedes at nedbringe antallet af selvmord
og selvmordsforsøg, og Danmark er det OECD-
land, som har den højeste selvmordsrate under
indlæggelse.
For det femte
er indsatsen i socialpsykiatrien
varierende i forhold til kvaliteten, ligesom der
mangler tilstrækkeligt specialiserede tilbud,
der kan varetage indsatsen for mennesker med
svære psykiske lidelser, der udskrives fra den
regionale psykiatri. Herudover er en meget høj
andel af medarbejderne ufaglærte. Der er behov
for at opbygge mere tydelige beskrivelser af
kvalitet, herunder hvordan man på alle sociale
tilbud kan arbejde mere målrettet og systematisk
med at styrke og dokumentere kvaliteten, så
tilbuddene har et ensartet fagligt indhold og
kvalitet. Samtidig er der fortsat store udfordringer
med patientsikkerheden på botilbud, særligt ift.
håndtering af medicin, og ledere i socialpsykiatrien
efterspørger flere sundhedsfaglige kompetencer i
de sociale tilbud.
Samlet set findes der i dag ikke en systematisk,
tværfaglig, helhedsorienteret og evidensbaseret
indsats til mennesker med psykiske lidelser, som er
en forudsætning for, at flere kommer sig, og flere
oplever større livskvalitet.
Utilstrækkelige forebyggende og tidlige
indsatser
Utilstrækkelige forebyggende og tidlige indsatser
er en væsentlig årsag til overdødelighed og syge-
lighed.
En stor del af overdødeligheden der ses hos
mennesker med psykiske lidelser skyldes fysiske
sygdomme. Mennesker med psykiske lidelser er i
lige så høj grad som andre interesserede i at leve et
sundt liv, men der er ikke tilstrækkelig opmærksom-
hed på at tilbyde sundhedsfremmende og forebyg-
gende tilbud som fx rygestop, kost og motion til
mennesker med psykiske lidelser. Og vi gør ikke nok
for at tilbyde støtte til deltagelse i rutinemæssige
undersøgelser som helbredstjek, screeningsunder-
søgelser eller forebyggende besøg hos tandlægen.
Igen er det dem med de mest alvorlige psykiske
lidelser, der rammes hårdest, for det er også dem,
der har mest behov for en ekstra hånd og opmærk-
somhed på deres sundhedstilstand.
En anden del af overdødeligheden skyldes selv-
mord. Mennesker der har været indlagt på grund
af en psykisk lidelse har en ca. 20 gange højere
selvmordsrate end baggrundsbefolkningen. Spe-
cielt i forbindelse med indlæggelse og udskrivning
er personer med psykiske lidelser særligt sårbare,
særligt hvis de ikke gribes af en tilstrækkelig opføl-
gende indsats eller hvis de udskrives før de er klar
til det. I den første uge er risikoen over 200 gange
højere end for baggrundsbefolkningen.
Samtidig er der for mange, som ikke hjælpes tidligt
nok i dag. Der er ikke et ensartet tilbud i almen
7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0008.png
praksis. Samtidig mangler de praktiserende læger
overblik over tilbud uden for sygehuset, som de
kan henvise til, når der ikke er behov for egentlig
sygehusbehandling, og for ofte er konsekvensen,
at særligt børn, unge og deres familier sendes
rundt mellem forskellige aktører i primærsektoren
og i kommunen. Det er ikke klart, hvor hjælpen kan
fås, og der er ikke nok tidlige behandlingstilbud
på tværs af landet. Samtidig er det tværsektorielle
samarbejde og fokus på systematisk opsporing i
kommunerne alt for ofte fraværende.
Stigmatisering og manglende prioritering og
ligestilling på området
De mest grundlæggende udfordringer handler
om stigmatisering og manglende prioritering og
ligestilling.
Selvom psykiske lidelser er almindelige, er de
stadig forbundet med tabu, skyld og skam. Psykiske
lidelser er noget, man distancerer sig fra, og som
man har svært ved at forstå, hvorfor opstår, og hvad
betyder, måske fordi det ikke er synligt eller opleves
som svært at håndtere.
For mange mennesker er det lettere at sige, at man
har en fysisk lidelse end at man har en psykisk lidel-
se. Det bør være velkendt i den brede befolkning,
hvor almindeligt det er at have en psykisk lidelse og
det bør håndteres åbent og uden fordomme.
Stigmatisering har omfattende konsekvenser for
mennesker med psykiske lidelser i form af diskri-
mination, selvstigmatisering og social udstødelse.
Stigmatisering og diskrimination i samfundet, på
arbejdspladser, i skolen og blandt fagpersoner mv.
har betydning for den enkeltes forudsætninger for
at genvinde eller etablere sin plads i samfundet
og for at få den samme adgang til hjælp, støtte og
behandling, og kan derfor forstærke ulighed.
Den udbredte stigmatisering betyder også, at
psykiatrien ikke får den samme opmærksomhed i
samfundet og ikke i samme grad er ligestillet med
øvrige behandlingsområder. Området får simpelt-
hen ikke den opmærksomhed og prioritering som
sygdomsbyrden tilsiger, det burde have.
Stigmatiseringen og den manglende prioritering
betyder også, at psykiatrien ikke har samme vilkår
og rammer for at udvikle indsatsen. Mange år med
midlertidige projekter og mangel på ressourcer
betyder, at der ikke er sat en samlet retning for
udviklingen af psykiatrien.
Utilstrækkelig forskning, faglig udvikling og
manglende prestige
Manglende prioritering af forskning og faglig ud-
vikling giver manglende prestige og udfordringer i
forhold til fastholdelse og rekruttering.
Psykiatriområdet sammenholdt med tilsvaren-
de sygdomsområder prioriteres ikke i samme
grad og tildeles ikke samme grad af ressourcer
til forskning. Inden for de psykiatriske specialer
har der ikke i samme grad været tradition for at
udvikle evidensbaserede retningslinjer, som inden
for andre lægefaglige specialer. Ligeledes er der
begrænset faglig udvikling og dokumentation af
indsatserne til mennesker med psykiske lidelser i
kommuner og praksissektor.
Den begrænsede dokumentation, udvikling og
forskning medfører en utilstrækkelig viden om psy-
kiske lidelser samt om effekten af indsatserne og en
begrænset implementering af effektive indsatser.
At psykiatriområdet ikke har samme vilkår for faglig
udvikling og forskning betyder, at psykiatrien ofte
opleves mindre attraktiv at beskæftige sig med
sammenlignet med andre sygdomsområder. Der
er ingen tvivl om, at de mange medarbejdere, der
arbejder inden for det psykiatriske felt, yder en stor
og dedikeret indsats og også opfatter arbejdet som
både meningsfuldt og attraktivt. Men set på tværs
af en række specialer inden for sygehusvæsenet er
der store forskelle, som indikerer, at psykiatrien på
det strukturelle niveau ikke har den opmærksom-
hed og anseelse, som området fortjener. Dette også
set i forhold til den betydning, som området har for
både de mennesker, der rammes, og for samfundet
som helhed, samt med baggrund i den viden vi har
om, at mange mennesker med psykiske lidelser
faktisk kan komme sig med den rette hjælp.
Rekruttering og fastholdelse i den regionale psykia-
tri og socialpsykiatrien gennem styrket forskning og
faglig udvikling er derfor også en helt central udfor-
dring, som må og skal håndteres i de kommende år.
8
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0009.png
BEDRE MENTAL SUNDHED OG EN STYRKET INDSATS TIL MENNESKER MED PSYKISKE LIDELSER – FAGLIGT OPLÆG TIL EN
10-ÅRSPLAN
2.4. Ambitiøse mål med afsæt i det
enkelte menneske
Den store sygdomsbyrde, den markante ulighed
og den utilstrækkelige indsats kalder på et gen-
nemgribende fagligt løft af indsatsen på tværs af
sektorer. Det faglige oplæg beskriver derfor behov
og muligheder for udviklingen af indsatsen over de
næste 10 år.
Ambitionen er høj og ønsket er, at mennesker med
psykiske lidelser i Danmark skal leve bedre og læn-
gere liv, blive inkluderet og accepteret i samfundet
og modtage indsatser, der måler sig med de bedste i
verden, med respekt for den enkeltes ønsker og valg.
Derfor er det også helt afgørende, at der som en del
af en 10-årsplan sættes ambitiøse mål for, at opnå
bedre liv og mulighed for at indgå på lige fod i sam-
fundet og i overensstemmelse med den enkeltes
egne ønsker og valg. Målene skal sætte retning for
indsatsen og være afsæt for en løbende opfølgning
på, om udviklingen går i den rigtige retning, og om
de implementerede indsatser gør en forskel for
mennesker med psykiske lidelser og på den mentale
sundhed i befolkningen. Ud over at øge trivsel og
livskvalitet vil en opbygning af området medvirke
til at nedbringe de samfundsøkonomiske omkost-
ninger i form af færre udgifter til sygedagpenge,
arbejdsskader, tidlig pension mv.
Det faglige oplæg opstiller forslag til faglige mål,
som i en kommende 10-årsplan bør kvalificeres
yderligere.
De foreslåede mål tager afsæt i den enkeltes mu-
lighed for at leve et godt og meningsfuldt liv. De har
både fokus på mental sundhed, psykisk mistrivsel
og en forbedret indsats til mennesker med psykiske
lidelser i både let, moderat og svær grad.
Målene går på tværs af sociale indsatser, det pri-
mære sundhedsvæsen og den regionale psykiatri,
og det er en forudsætning for at indfri målene, at
alle arbejder sammen på tværs af sektorer og på
tværs af civilsamfund, kommuner, regioner og nati-
onalt niveau, og at alle arbejder i samme retning.
Boks 2: Ambitiøse faglige mål for den samlede indsats til børn, unge og voksne
• Den mentale sundhed for børn og unge er forbedret
• Mennesker med psykiske lidelser lever længere liv med mindre sygdom
• Mennesker med psykiske lidelser bliver i højere grad inkluderet og accepteret i samfundet
• Mennesker med psykiske lidelser fastholdes i job, skole og uddannelse samt tager oftere
en uddannelse og får et job
• Børn, unge og voksne med tidlige tegn på eller i risiko for at få psykiske lidelser modtager
en tidlig, forebyggende indsats
• Børn, unge og voksne med psykiske lidelser oplever høj kvalitet, omsorg, inddragelse og
sammenhæng i indsatsen
• Børn, unge og voksne med psykiske lidelser udsættes for mindre tvang og magtanvendelse
• Mennesker med psykiske lidelser og samtidigt misbrug får en mere sammenhængende og
effektiv behandling og flere lykkes med ophør af misbrug
• Færre mennesker med psykiske lidelser får en behandlingsdom for kriminalitet
• Pårørende får oftere den støtte, de har behov for, og deres ressourcer bruges mere aktivt
i indsatsen
9
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0010.png
Målene bør være centrale i en systematisk opfølg-
ning på den kommende 10-årsplan. Erfaringen
fra både kræftplanerne og bl.a. den norske psyki-
atriplan viser, at det er helt centralt, at der sikres
systematisk og løbende opfølgning på implemen-
teringen af indsatsen.
En sådan opfølgning bør ske med bred repræsenta-
tion af aktører på tværs af alle de relevante fagom-
råder, som kan følge indsatsen og understøtte en
tæt og løbende såvel kvantitativ som kvalitativ koor-
dinering og opfølgning samt rådgive om udfordrin-
ger og behov i forbindelse med 10-årsplanen.
Det kræver en
struktureret, gradvis og langsig-
tet opbygning
af området.
Struktureret
i form af
klare, ensartede og sammenhængende rammer for
indsatsen og krav baseret på evidens eller bedste
viden i de tilfælde, hvor evidensen fortsat mang-
ler og skal udvikles.
Gradvis
fordi indsatsen skal
opbygges i takt med, at rammerne er til stede, og
i takt med at forudsætningerne for et gennemgri-
bende løft tilvejebringes. Og
langsigtet
fordi der er
behov for et opgør med midlertidige projekter og
puljer, og i stedet en samlet faglig udvikling for det
samlede område.
For at det kan ske peger en lang række aktører på
området på helt afgørende forudsætninger, som
skal være til stede.
2.5. Forudsætninger for et
succesfuldt fagligt løft
Hvis ambitionerne i de opstillede mål skal opfyl-
des, er der behov for et grundlæggende fagligt løft
af indsatsen til mennesker med psykiske lidelser.
Boks 3: Grundlæggende forudsætninger
• Et gradvist, strategisk og langsigtet kapacitetsløft for at imødekomme behovet for indsatser
og behandling, herunder bl.a. flere medarbejdere på tværs af både sociale og sundhedsfaglige
indsatser
Bedre rekruttering og fastholdelse af kompetente medarbejdere på tværs af faggrupper samt
kompetenceløft
Mere fleksibel opgavevaretagelse
En tydeligere ansvarsfordeling i opgaveløsningen og bedre sammenhæng på tværs af sektorer
Som det vigtigste bør der gradvist opbygges den
nødvendige kapacitet på områder, hvor indsatserne
i dag er mangelfulde, og der bør sikres tilstrække-
ligt kvalificeret personale til indsatserne. Løftet bør
ske gradvist, og i takt med, at de nationale faglige
rammer beskrives, og der kan rekrutteres og udvik-
les relevante kompetencer.
En grundlæggende forudsætning for at opbygge
den nødvendige kapacitet er, at der skabes bedre
rammer for rekruttering og fastholdelse af kom-
petente medarbejdere. Der bør gennem hele den
10-årige periode arbejdes med at sikre bæredygti-
ge løsninger for de gennemgribende udfordringer
med rekruttering og fastholdelse fx gennem en
gradvis opbygning af attraktive arbejdspladser med
mulighed for faglig udvikling, og gennem mere
fleksibel opgavevaretagelse og samtidighed i ind-
satsen på tværs af faggrupperne på området.
Ligeledes er det helt afgørende, at de organisato-
riske rammer er med til at understøtte og opbygge
en bedre sammenhæng i indsatsen for mennesker
med psykiske lidelser. Det er nødvendigt at op-
bygge et forpligtende samarbejde med en mere
fælles faglig forståelse på tværs af aktører i både
10
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0011.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
11
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0012.png
kommune, praksissektor og på sygehus med en
tydelig ansvarsfordeling og et tættere samarbejde
i opgaveløsningen. Ligeledes er det nødvendigt
at sikre, at lovgivningerne på social-, sundheds-,
skole-, uddannelse- og beskæftigelsesområdet
rummer de nødvendige rammer til at understøtte
samarbejde og sammenhæng på tværs.
samarbejde om opsporingen af særligt børn med
udviklingsforstyrrelser, som i dag i alt for mange
tilfælde opdages for sent. Den manglende indsats
har store konsekvenser for barnet og familien og
trækker spor langt ind i voksenlivet for den enkelte.
Mennesker med psykiske lidelser i svær grad er en
anden gruppe, som i dag alt for ofte får en fragt-
menteret og utilstrækkelig indsats. Konsekvenserne
er en markant kortere levetid, langvarige forløb
og større risiko for hjemløshed. Samtidig er det de
sværest syge, der oftest udsættes for tvang, tager
deres eget liv og får en dom til behandling, som
kunne være undgået med den rette indsats. Der er
behov for et løft af kvaliteten på tværs af den regi-
onale psykiatri, socialpsykiatrien og det specialise-
rede socialområde ift. børn og unge, og der er brug
for sammenhængende, tværfaglige og helhedsori-
enterede indsatser med afsæt i evidens og tydeli-
ge forløbsbeskrivelser for den samlede indsats til
mennesker med psykiske lidelser.
For det andet
er der behov for, at de helt funda-
mentale byggesten kommer på plads, så indsatsen
kan opbygges over de næste ti år.
De vigtigste byggesten til et gennemgribende
fagligt løft af indsatsen er, at der sættes ind i forhold
til at nedbryde stigmatisering, højne prestige, styrke
forskning og tværfagligt samarbejde, så evidens-
grundlaget for indsatserne bliver bedre. Afstigmati-
sering og et fagligt løft er samtidigt helt afgørende
for, at det kan lykkes at rekruttere og fastholde
tilstrækkeligt med medarbejdere på tværs af
psykiatrien, socialpsykiatrien og det specialiserede
socialområde i de kommende år.
Efter igangsættelse af de prioriterede indsatser
i den indledende periode af en 10-årsplan bør
der foretages en evaluering af indsatserne samt
overblik over status på indsatserne. Evalueringen
bør ske med henblik på at foretage en ny faglig
vurdering og prioritering af anbefalingerne for den
efterfølgende årrække. En tydelig prioritering i
flere faser er med til at understøtte et strategisk og
målrettet fagligt løft af det samlede område. Tidli-
gere er enkeltstående anbefalinger og kortsigtede
projekter implementeret sporadisk og har derved
ikke understøttet et samlet fagligt løft. I næste afsnit
er der et overblik over alle anbefalinger i det faglige
oplæg for 10-årsplanen.
2.6. Gradvist løft over en periode
på 10 år
I det faglige oplæg er udvalgt ni temaer, som er
analyseret grundigt bl.a. med involvering af en lang
række aktører og fagfolk.
De første to temaer omhandler grundlæggende
indsatser, som vurderes afgørende for, at der på
sigt kan ske et gennemgribende fagligt løft. Disse
temaer er
Lighed og afstigmatisering
samt
Viden,
udvikling og stærke faglige miljøer.
De øvrige temaer
dækker
Mental sundhedsfremme og det samlede
forløb for mennesker med psykiske lidelser,
herun-
der indsatsen til
Børn og unge, Tidlige indsatser til
voksne, Udredning og behandling, Retspsykiatri
og
Socialpsykiatrien.
Afslutningsvis ses der på tværs af
indsatser og sektorer i temaet om
Sammenhæng.
Anbefalingerne rummer tilsammen et bredt løft
af den samlede indsats på tværs af sundheds- og
socialområdet og er beskrevet således, at det er
muligt at prioritere og iværksætte dem trinvist.
Der fremlægges i dette faglige oplæg en tydelig pri-
oritering. De områder, der er prioriteret, er dem, hvor
behovet er størst og mest akut og af fundamental
betydning for at sikre en langsigtet udvikling.
De prioriterede anbefalinger og indsatser præsen-
teres i
boks 4.
For det første
er det væsentligt at løfte indsatsen til
børn, unge og de sværest syge.
Stadigt flere børn og unge har psykisk mistrivsel og
psykiske lidelser, og samtidig diagnosticeres flere
børn tidligere med psykiske lidelser. Tilbuddet til
dem er i dag mangelfuldt, og det betyder, at alt for
mange børn og deres familier lades i stikken, og
at børne- og ungdomspsykiatrien og de kommu-
nale tilbud til børn og unge er under et stort pres.
Samtidig er der behov for et styrket tværsektorielt
12
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0013.png
BEDRE MENTAL SUNDHED OG EN STYRKET INDSATS TIL MENNESKER MED PSYKISKE LIDELSER – FAGLIGT OPLÆG TIL EN
10-ÅRSPLAN
Boks 4: Prioriterede indsatser
1.
Opbygning af et lettilgængeligt tilbud i kommunerne til børn og unge med psykisk mistrivsel
af ensartet høj kvalitet
Dette kan sikres gennem etablering af et kommunalt tilbud med én indgang baseret på nationale
faglige rammer. Tilbuddet skal indeholde mulighed for udredning og lettere behandlingstilbud.
Samtidig skal tilbuddet understøtte det tværsektorielle og tværfaglige samarbejde mellem
kommuner, almen praksis og børne- og ungdomspsykiatrien om børn og unge med mistrivsel
og psykiske symptomer, herunder ift. tidlig opsporing og udredning af særligt børn og unge med
udviklingsforstyrrelser og børn og unge i risikogrupper
(se anbefaling 11).
Styrkede indsatser til mennesker med svær grad af psykisk lidelse
Dette kan bl.a. sikres gennem velbeskrevne rammer og krav til kvalitet og sammenhæng gennem
tværsektorielle og tværfaglige forløbsbeskrivelser
(se anbefaling 20).
Med afsæt i beskrivelserne
kan der ske en udbygning af de specialiserede ambulante tilbud i både psykiatrien og børne- og
ungdomspsykiatrien
(se anbefaling 21 og 12).
For de sværest syge med akutte og langvarige
behov for indlæggelse kan der ske en evaluering og vurdering af de intensive sengepladser i
psykiatrien og laves rammer for en ny type rehabiliterende pladser
(se anbefaling 18).
Derudover
kan kvaliteten og kapaciteten i socialpsykiatrien løftes gennem bl.a. en national udviklingsstrategi
for et kvalitetsløft samt etablering af midlertidige og akutte kommunale tilbud til voksne, der fx
venter på et botilbud efter indlæggelse på sygehus
(se anbefaling 28 og 31).
Afstigmatisering af psykisk lidelse
Dette kan sikres gennem en langsigtet plan og ramme for indsatsen for afstigmatisering. Som det
første kan der etableres et nationalt videnscenter, der skal understøtte indsatser rettet mod såvel
den brede befolkning som medarbejdere på tværs af social- og sundhedsområdet
(se anbefaling 1).
Styrkede tværfaglige og evidensbaserede miljøer
Dette kan sikres gennem etablering af tværfaglige og tværsektorielle grupper (med inspiration
fra kræftområdet), som skal bidrage til at understøtte en langsigtet faglig udvikling og kontinuerlig
kvalitetsforbedring i den samlede indsats for mennesker med psykiske lidelser på tværs af prak-
sissektor, kommune og på sygehus, herunder udarbejdelse af faglige retningslinjer og udbredelse
af evidensbaserede og dokumenteret virksomme indsatser
(se anbefaling 6).
Forskning og udvikling
Dette kan i første omgang sikres gennem implementering af den tværfaglige og tværsektorielle
forskningsstrategi fra 2015
(se anbefaling 5).
2.
3.
4.
5.
13
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0014.png
3. Samlede anbefalinger
I det følgende præsenteres ni udvalgte temaer med
tilhørende anbefalinger til bedre mental sundhed
og en styrket indsats til mennesker med psykiske
lidelser. Temaerne er:
Lighed og afstigmatisering
Viden, udvikling og stærke faglige miljøer
Mental sundhedsfremme
Børn og unge
Tidlige indsatser for voksne
Udredning og behandling
Retspsykiatri
Socialpsykiatrien
Sammenhæng
Anbefalingerne dækker både de indsatser, der har
særlig høj prioritet og som kan implementeres på
kort sigt - de er fremhævet med stjerne (
*
), og de
indsatser, som gradvist kan implementeres over
den samlede 10-årige periode.
De enkelte anbefalinger uddybes i det samlede
faglige oplæg og er her suppleret med trædesten,
som viser hvordan anbefalingerne kan implemen-
teres gradvist. Nogle anbefalinger kan implemen-
teres umiddelbart, hvor man for andre bør sikre,
at de faglige rammer for indsatsen er på plads, før
indsatsen afprøves og udrulles.
14
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0015.png
3.1. Lighed og afstigmatisering
En grundlæggende forudsætning for at opnå mere lighed for mennesker med psykiske
lidelser er at nedbryde fordomme. Det anbefales derfor, at der gennemføres en langsigtet
og vedholdende, national afstigmatiseringsindsats. Det er samtidigt centralt at reducere den
øgede sygelighed og overdødelighed blandt mennesker med psykiske lidelser. Dette bør ske
gennem bedre forebyggelse af somatisk sygdom, bedre adgang til behandling for somatisk
sygdom samt en national handleplan for forebyggelse af selvmord.
Anbefalinger
1. En langsigtet indsats for afstigmatisering med nationalt videnscenter, ambassadør-
korps og handlingsplan
*
Der bør over de næste 10 år gennemføres en langsigtet, national afstigmatiseringsind-
sats på tværs af sektorer. Indsatsen skal ske i et samarbejde med regioner, kommuner,
civilsamfundsorganisationer og nationale myndigheder.
2. Udbredelse af forebyggende tilbud ift. kendte risikofaktorer for somatisk sygdom
målrettet mennesker med psykiske lidelser
Kommuner og regioner sikrer forebyggende tilbud som en del af indsatsen til men-
nesker med psykiske lidelser. Det indgår heri, at relevant fagligt personale har den
nødvendige viden, tværfaglige kompetencer og redskaber til systematisk at identificere
og forebygge kendte risikofaktorer, og fremme motivation og støtte mennesker med
psykiske lidelser i at ændre sundhedsadfærd. Indsatserne bør foregå i både socialpsy-
kiatrien, almen praksis og på psykiatriske afdelinger.
3. Styrket udredning og behandling af somatisk sygdom blandt mennesker med
psykiske lidelser
Regioner og kommuner skal sikre, at mennesker med psykiske lidelser modtager
relevant, rettidig og kvalificeret udredning og behandling for somatiske sygdomme,
herunder lægehjælp, screeningstilbud og helbredsundersøgelser, inkl. medicingen-
nemgang og bivirkningsscreeninger, samt støtte til at deltage i tandpleje, herunder
specialtandpleje.
4. En national handleplan for forebyggelse af selvmord og selvmordsforsøg
Der er behov for et systematisk og langsigtet løft af indsatsen til forebyggelse af
selvmord gennem en samlet, national handleplan med ambitiøse mål for nedbringelse
af selvmord og selvmordsforsøg. Planen bør adressere bl.a. forebyggelse, opsporing,
tidlig indsats, opfølgning efter selvmordsforsøg og patient- og pårørendeinddragelse.
15
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0016.png
3.2. Viden, udvikling og stærke faglige miljøer
For at styrke den evidensbaserede viden og udvikling på tværs af fagområder og sektorer
anbefales det, at forskningen i psykiske lidelser styrkes gennem implementering af den eksi-
sterende forskningsstrategi. Derudover bør bedre adgang til og anvendelse af data prioriteres.
Samtidig bør der opbygges fagligt stærke miljøer, som kan understøtte en ensartet faglig udvik-
ling og dokumentation af indsatsen gennem vejledninger, retningslinjer og kvalitetsdatabaser.
Anbefalinger
5. Implementering af ”National forskningsstrategi til gavn for mennesker med
psykiske lidelser” og styrket registrering og anvendelse af data
*
Der blev i 2015 udarbejdet en bredt anerkendt national forskningsstrategi, som løbende
over de kommende år bør implementeres med henblik på at styrke viden og evidens og
etablere stærke forskningsnetværk- og traditioner.
6. Opbygning af tværfaglige grupper til at understøtte faglig udvikling og kvalitets-
arbejde
*
Med inspiration fra DMCG’erne (Danske Multidisciplinære Cancer Grupper) på kræftom-
rådet etableres tværfaglige og tværsektorielle grupper for den samlede sundhedsfag-
lige indsats til mennesker med psykiske lidelser, som skal understøtte langsigtet faglig
udvikling og kontinuerlig kvalitetsforbedring.
3.3. Mental sundhedsfremme
For at imødegå den faldende mentale sundhed, anbefales en oplysningsindsats om mental
sundhed med fokus på betydningen af bl.a. civilsamfundet og deltagelse i aktive fællesskaber.
Indsatsen målrettes den brede befolkning såvel som arbejdspladser. Særligt udviklingen hos
børn og unge er bekymrende, og der anbefales en særlig handlingsplan for at knække kurven.
Ligeledes bør der være en systematisk indsats for mental sundhedsfremme til mennesker
med psykiske lidelser, som er indlagt på sygehus eller modtager støtte i socialpsykiatrien.
Anbefalinger
7. Mental sundhedsfremme styrkes i svangreomsorg, dagtilbud og skoler
Mental sundhedsfremme styrkes hos børn og unge gennem en handlingsplan for
dagtilbud, skoler og ungdomsuddannelser, og eksisterende anbefalinger ift. den tidlige
indsats til familier implementeres til fulde.
8. Oplysningsindsatser om mental sundhed i befolkningen og målrettet arbejds-
pladser
Gennem oplysningsindsatser udbredes viden om mental sundhed, og hvordan man
bedst fremmer og beskytter den mentale sundhed i befolkningen. Ligeledes iværk-
sættes oplysning og rådgivning om mental sundhed og stressforebyggelse målrettet
arbejdspladser.
9. Systematisk indsats for mental sundhedsfremme til mennesker med psykiske
lidelser på sygehuse og i socialpsykiatrien
Indsatser til at understøtte mental sundhedsfremme blandt mennesker med psykiske
lidelser udbredes, og der opbygges bedre muligheder for at indgå i meningsfulde
aktiviteter og positive fællesskaber.
16
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0017.png
3.4. Børn og unge
Indsatsen til børn og unge med psykisk mistrivsel og tidlige tegn på psykisk lidelse er
mangelfuld, og for mange udredes for sent for særligt udviklingsforstyrrelser som ADHD
og autisme. Der er behov for en styrket opsporing i grundskoler og blandt børn og unge i
særlig risiko for at udvikle psykiske lidelser gennem en bedre implementering af validerede
screeningsværktøjer. Ligeledes er det væsentligt, at der etableres et lettilgængeligt tilbud
med én indgang til lettere behandling i alle kommuner. Samtidig bør kvaliteten i behandlin-
gen af de sværest syge børn og unge øges gennem udbredelse af tværfaglige udgående
teams, modeller for tværsektorielt samarbejde samt udarbejdelse og implementering af
forløbsbeskrivelser. For at understøtte indsatsen før, under og efter behandling i børne- og
ungdomspsykiatrien bør der etableres specialiserede sociale tilbud til børn og unge med
svære psykiske lidelser og samtidige komplekse sociale problemer.
Anbefalinger
10. Tidlig opsporing af børn og unge med psykisk mistrivsel og psykiske lidelser
Indsatserne skal understøtte systematisk opsporing af børn og unge med psykisk
mistrivsel og symptomer på psykiske lidelser. Der er behov for øget viden og kompe-
tencer ift. psykiske lidelser blandt udvalgte fagpersoner tæt på børn og unge, og der
bør tages udgangspunkt i allerede eksisterende forsøg med systematisk opsporing
med anvendelse af validerede opsporingsværktøjer.
11. Opbygning af et lettilgængeligt tilbud i kommunerne til børn og unge med psy-
kisk mistrivsel af ensartet høj kvalitet
*
Med afsæt i nationale faglige rammer afprøves og efterfølgende udbredes et samlet,
lettilgængeligt tilbud med én indgang og klare faglige rammer målrettet børn og unge
med mistrivsel og psykiske symptomer som fx angst eller nedtrykthed. Tilbuddet skal
indeholde mulighed for udredning og lettere behandlingstilbud. Der vil være behov for
afklaring af, hvor tilbuddet forankres fx i regi af kommunens familieafdeling, familiehus
eller PPR, og hvilken lovgivning det hjemles i.
12. Øget kvalitet i behandlingen til børn og unge med svære psykiske lidelser gen-
nem tværfaglige, udgående funktioner og forløbsbeskrivelser
*
Der er behov for at sikre en høj kvalitet i behandlingstilbuddet til børn og unge med kon-
takt til børne- og ungdomspsykiatrien eller i behandling ved praktiserende speciallæge
i børne- og ungdomspsykiatri, så flere børn og unge med svære psykiske lidelser får et
godt og sammenhængende behandlingstilbud af ensartet kvalitet på tværs af landet.
13. Etablering eller udbygning af eksisterende specialiserede sociale tilbud til børn
og unge med svære psykiske lidelser
Der identificeres og udpeges, og ved behov etableres, specialiserede sociale tilbud
til børn og unge med komplekse problemer, herunder børn og unge med psykiske
lidelser, som samtidig har alvorlige kriminalitetsproblematikker, misbrug, selvskaden-
de adfærd, spiseforstyrrelser mv. Der kan være tale om nye tilbud eller eksisterende
tilbud, som udbygges.
17
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0018.png
3.5. Tidlige indsatser for voksne
Der er behov for opbygning af et lettilgængeligt, evidensbaseret tilbud til unge og voksne
med mistrivsel med én indgang i alle kommuner. Rammer og krav til indsatsen beskrives i en
national model for organisering og indhold. Desuden skal der ske en styrkelse af opsporingen
af mennesker med psykiske lidelser, herunder også mennesker med psykiske lidelser og sam-
tidige komplekse sociale problemer, som er vanskelige at fastholde i de eksisterende tilbud,
gennem opsporingsværktøjer og hurtig psykiatrisk vurdering.
Anbefalinger
14. Opbygning af et lettilgængeligt tilbud i kommunerne af ensartet høj kvalitet til
unge og voksne i psykisk mistrivsel
Med afsæt i nationale faglige rammer etableres i hver kommune et tilbud med én
indgang til unge og voksne i psykisk mistrivsel, hvor man selv kan henvende sig eller
henvises til fx fra almen praksis. Tilbuddet bør som minimum indeholde dokumenteret
virksomme tilbud til mennesker, der henvender sig med fx livskriser, stress, angst og
depression, og der bør i tilbuddet være overblik over kommunens samlede tilbud. Der
kan være behov for afklaring af, hvilken lovgivning tilbuddet skal forankres i.
15. Systematisk og målrettet opsporing af mennesker med psykiske lidelser i almen
praksis og kommuner
Det kan have store konsekvenser at leve med en ubehandlet psykisk lidelse både i
forhold til forværring, følgesygdomme samt sociale problemer og mistrivsel. Derfor
udbredes validerede værktøjer til tidlig opsporing og identifikation af risikogrupper i
almen praksis og kommuner, og der sikres et særskilt fokus på grupper med samtidigt
misbrug.
3.6. Udredning og behandling
Mennesker med psykiske lidelser skal have en helhedsorienteret udredning og behand-
ling og et sammenhængende forløb på tværs af sektorer, hvor både patienten og dennes
pårørende såvel som relevante fagligheder inddrages i hele forløbet. Derfor anbefales det,
at der udarbejdes nationale forløbsbeskrivelser for både børn, unge og voksne med psyki-
ske lidelser, som beskriver de faglige rammer for og indsatser i det samlede forløb på tværs
af indsatser i kommuner og regioner. Samtidig er der behov for at adressere væsentlige
udfordringer omkring kapacitet og kvalitet i indsatsen til de sværest syge. Derfor anbefales
det, at der etableres flere akutte psykiatriske tilbud og specialiserede sengepladser samt en
national indsats for nedbringelse af tvang. Det er samtidigt helt afgørende, at der findes en
løsning for de patienter, som både har et misbrug og en psykisk lidelse, og som i dag ikke får
et integreret og sammenhængende tilbud. For at bruge ressourcerne bedre er det endvide-
re helt centralt, at digitale løsninger udbredes og anvendes systematisk og evidensbaseret.
Desuden anbefales flere udgående teams og et lettilgængeligt tilbud til voksne med let til
moderat psykisk lidelse.
18
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0019.png
Anbefalinger
16. Let og hurtig adgang til akutte psykiatriske tilbud for mennesker med akut
opstået eller akut forværret psykisk lidelse og styrkelse af de udgående akutte
funktioner
Det anbefales, at organiseringen og kapaciteten på det akutte område styrkes og
ensartes med afsæt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger for organisering af den akutte
psykiatriske sundhedsindsats. Som led heri kan der bl.a. udbredes udgående akutte
funktioner og fælles principper for visitation til psykiatriske akutmodtagelser, og der
kan gennemføres forsøg med en borgerrettet psykiatrisk telefonlinje bl.a. med henblik
på at forebygge selvmord.
17. Udarbejdelse og systematisk implementering af ny specialevejledning skal
løfte kvaliteten for de sværest syge og mest komplekse patienter i det psykiatriske
sygehusvæsen
Specialevejledningerne for psykiatri og børne- og ungdomspsykiatri revideres og
implementeres systematisk for at sikre en hensigtsmæssig organisering og en ensartet
høj faglig kvalitet i den regionale psykiatri. Der vil være fokus på både hovedfunktions-
niveau og specialfunktionsniveau.
18. Bedre organisering af den specialiserede behandling for de sværest syge
gennem udbygning af differentierede og specialiserede sengepladser
*
For at sikre bedre kvalitet og sammenhæng udvikles differentierede behandlingstilbud
til både den akutte og den rehabiliterende fase til patienter med svær psykisk lidelse
som har behov for et intensivt eller længerevarende rehabiliterende forløb.
19. National satsning og høj kvalitet i digitale løsninger og tilbud til mennesker
med psykiske lidelser
COVID-19 har tydeliggjort potentialerne ved at udvikle flere og bedre digitale tilbud.
Stigningen i mennesker med lette psykiske lidelser betyder samtidig, at der er behov
for nye løsninger, hvis kapaciteten skal følge med. Det er samtidig centralt, at udviklin-
gen understøttes af klare nationale rammer for digitale løsninger og tilbud til menne-
sker med psykiske lidelser, bl.a. for at øge tilgængelighed og patientoplevet kvalitet.
20. Udvikling og implementering af nationale forløbsbeskrivelser skal løfte kvaliteten
i den samlede indsats
*
Nationale forløbsbeskrivelser for mennesker med psykiske lidelser skal understøtte
en evidensbaseret og ensartet sundhedsfaglig og socialfaglig indsats i udredning,
behandling og rehabilitering/recovery på tværs af alle sektorer, og skal udarbejdes i
sammenhæng med de nationale vejledninger på socialområdet (jf. anbefaling 31).
21. Udbredelse af udgående specialiserede, tværfaglige funktioner til mennesker
med svær psykisk lidelse
*
Som en del af forløbsbeskrivelserne etableres specialiserede, tværfaglige udgående
teams i hele landet efter inspiration fra evidensbaserede tilbud som OPUS og ACT. Det-
te skal understøtte intensive ambulante og tværfaglige behandlingstilbud til menne-
sker med debut af svær psykisk lidelse og til mennesker med svær og/eller kompleks
psykisk lidelse med behov for en integreret og fleksibel tværfaglig indsats. I forhold til
debut af svær psykisk lidelse bør der først iværksættes en tidlig behandlingsindsats til
alle med debuterende tilstande i psykose-spektret eller bipolar affektiv sindslidelse
... fortsættes
19
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0020.png
... fortsat
22. Ambitiøse målsætninger for nedbringelse af tvang og styrket indsats for kvalitet
og forebyggelse af tvang gennem nationalt videnscenter og rejsehold
Anvendelsen af tvangsforanstaltninger i psykiatrien skal nedbringes til et absolut mini-
mum. Det kræver et stærkt fokus både nationalt og lokalt. Et generelt kapacitets- og
kvalitetsløft i psykiatrien bør derfor understøttes af nye målsætninger for nedbringelse
af tvang, tæt monitorering og et nationalt fokus på læring og videndeling.
23. Et kvalitetsløft i indsatsen til mennesker med psykisk lidelse og samtidigt mis-
brug gennem et samlet og integreret behandlingstilbud
Mennesker med psykisk lidelse og samtidigt misbrug har komplekse og svære forløb,
og der er et stort behov for at styrke sammenhængen og den faglige kvalitet i indsat-
sen. Der kan med fordel etableres et samlet og integreret tilbud af høj kvalitet forank-
ret i regionerne med henblik på at sikre en samtidig og koordineret behandling af både
den psykiske lidelse, misbrug og eventuel somatisk sygdom.
24. Opbygning af et lettilgængeligt, evidensbaseret behandlingstilbud til voksne
med lette til moderate psykiske lidelser
Med afsæt i både danske og internationale erfaringer med systematiske og tidligt ind-
satte behandlingstilbud, skal der i primærsektoren opbygges et relevant, tilgængeligt,
rettidigt og kvalificeret tilbud til mennesker med lette til moderate psykiske lidelser.
Behandlingstilbuddet kan tage afsæt i nationale, evidensbaserede, faglige rammer og
eksisterende erfaringer med dokumenterede tilbud i praksissektoren og eksisterende
samarbejdsstrukturer som fx praksisoverenskomst, sundhedsaftaler eller de kommen-
de sundhedsklynger.
25. En styrket støtte og inddragelse af pårørende til mennesker med psykiske lidelser
Pårørende til mennesker med psykiske lidelser skal tilbydes støtte, og deres ressourcer
skal bruges mere aktivt, systematisk og ensartet i både den kommunale og den regio-
nale indsats. Det gælder både børn, unge og voksne, som har pårørende med psykiske
lidelser i den nærmeste familie.
3.7. Retspsykiatri
Der er de senere år sket en væsentlig stigning i antallet af mennesker, der får en dom til
behandling. Det er en bekymrende udvikling, og der er behov for en gennemgang af lovgiv-
ningen på området med henblik på at sikre, at den rette målgruppe modtager dom til behand-
ling. Derudover er der behov for at styrke rammerne med henblik på korrekt visitation bl.a.
gennem revision af gældende vejledninger.
Anbefalinger
26. Der foretages en gennemgang af den lovgivning, der regulerer retspsykiatrien,
herunder straffelovens bestemmelser
Med henblik på at understøtte sammenhæng og koordination på tværs af myndigheder
ved et retspsykiatrisk behandlingsforløb, foretages en gennemgang af den lovgivning,
der regulerer området, herunder en vurdering af domspraksis i forhold til hvilke men-
nesker, der modtager dom til behandling.
... fortsættes
20
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0021.png
... fortsat
27. Styrkede faglige rammer for indsatserne til retspsykiatriske patienter med
henblik på korrekt visitation til behandling
Det bør vurderes om der er en hensigtsmæssig organisering af retspsykiatrien, her-
under få viden om og drøfte forhold af betydning for de faglige rammer, organisering
og kapacitet.
3.8. Socialpsykiatri
Der er et stort behov for at løfte kapacitet, kvalitet og kompetencer i socialpsykiatrien. Der bør
derfor sammen med et bredt kompetenceløft gennemføres en national udviklingsstrategi for
kvalitet med fokus på recovery-orienteret rehabilitering. Ligesom kvaliteten i sagsbehandlin-
gen på voksenområdet bør styrkes, så mennesker med psykiske lidelser får de rette specia-
liserede indsatser. Desuden anbefales en øget specialisering af socialpsykiatriske indsatser
og udbredelse af opsøgende gadeplansarbejde til mennesker med de sværeste og mest
komplekse problemer. Som noget helt centralt anbefales udbredelse af fleksible og akutte
tilbud til mennesker, som fx venter på et bosted efter udskrivelse. Endelig anbefales det, at
der iværksættes et eftersyn af servicelovens voksenbestemmelser i forhold til, om de effektivt
understøtter mennesker med psykiske lidelser i at komme sig, og at der foretages en styrings-
gennemgang af opgaveløsningen i socialpsykiatrien..
Anbefalinger
28. Opbygning og omlægning af kapaciteten i socialpsykiatrien, så der er de til-
strækkelige og tilgængelige vidensbaserede tilbud, samtidig med at der sker en
udbredelse af fleksible tilbud, der møder de varierende behov, som mennesker med
psykiske lidelser har
*
Kapacitetsopbygningen skal sikre, at den enkelte modtager de rette og dokumenteret
virksomme sociale tilbud på rette tidspunkt. For bedre at hjælpe dem, der har brug for
et midlertidigt tilbud, fx efter udskrivelse fra den regionale psykiatri, udbredes des-
uden erfaringer med etablering af lettilgængelige, fleksible og døgnbemandede mid-
lertidige tilbud eller selvvisiterende tilbud, og der etableres flere af denne type tilbud,
herunder som midlertidige overgangstilbud.
29. Kvaliteten i sagsbehandlingen på voksenområdet styrkes, så mennesker med psy-
kiske lidelser modtager det sociale tilbud, som bedst hjælper dem til at komme sig
For at sikre, at mennesker med psykiske lidelser tilbydes de rette indsatser og ople-
ver en recovery-orienteret og rehabiliterende tilgang i vurderingen af deres behov for
støtte, gennemføres en kortlægning og udbredelse af viden om kvalitet i sagsbehand-
lingen på voksenområdet. Derudover iværksættes en mere systematisk og målrettet
udbredelse og implementering af Voksenudredningsmetoden VUM 2.0 i kommunerne,
så metoden anvendes på alle relevante målgrupper i socialpsykiatrien og ensartet på
tværs af og i kommunerne.
... fortsættes
21
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0022.png
... fortsat
30. Der iværksættes et eftersyn af servicelovens voksenbestemmelser i forhold til,
om de effektivt understøtter mennesker med psykiske lidelser i at komme sig
Serviceloven sætter de lovgivningsmæssige rammer for visiteringen til og rammerne
for de sociale tilbud, og der er behov for en vurdering af, om den nuværende lovgiv-
ning i tilstrækkelig grad understøtter recovery-orienteret rehabilitering og skaber de
tilstrækkelige rammer for fleksible og lettilgængelige indsatser, som mennesker med
psykiske lidelser har behov for.
31. Et bredt og ensartet kvalitetsløft af hele socialpsykiatrien gennem en national
udviklingsstrategi
*
Der udvikles en national strategi for fortsat udvikling og omlægning af socialpsykiatrien
mod en recovery-orienteret og rehabiliterende tilgang, så alle mennesker med psy-
kiske lidelser på tværs af landet får relevante, rettidige indsatser af høj kvalitet. Den
eksisterende viden og erfaring udbredes mere systematisk til alle landets kommuner –
både i forhold til den strategiske ledelse, blandt sagsbehandlerne samt blandt ledere,
medarbejdere og i forhold til den enkelte.
32. Et bredt uddannelses- og kompetenceløft af socialpsykiatrien og en styrket
rekruttering
Der er behov for at løfte uddannelses- og kompetenceniveauet blandt ledere og med-
arbejdere på de sociale tilbud og for at styrke rekruttering og fastholdelse af kompe-
tente medarbejdere i socialpsykiatrien.
33. En øget specialisering af socialpsykiatriske indsatser til mennesker med de
sværeste psykiske lidelser og mest komplekse problemer
Mennesker med svære psykiske lidelser og eventuelle komplekse sociale problemer
skal mødes af medarbejdere, som er uddannet til at varetage deres helt særlige behov.
Det nødvendiggør en tilstrækkelig specialiseret viden og specialiserede kompetencer
hos medarbejderne.
34. Udvikling og udbredelse af opsøgende gadeplansarbejde til mennesker med
de sværeste psykiske lidelser og komplekse sociale problemer
Mennesker med svære psykiske lidelser og komplekse sociale problemer skal mod-
tage en opsøgende og fremskudt indsats, der er håndholdt og på den enkeltes egne
præmisser.
22
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0023.png
3.9. Sammenhæng
Manglende sammenhæng er en af de væsentligste udfordringer i indsatsen i dag. Der er be-
hov for at rammer, organisering og kultur på alle niveauer understøtter tværfagligt og tværsek-
torielt samarbejde med udgangspunkt i den enkeltes ønsker og behov. Derfor anbefales det,
at sammenhæng understøttes bedre på et strukturelt niveau gennem bedre sammenhæng
mellem Serviceloven og Sundhedsloven. Og at sammenhæng understøttes bedre i praksis
gennem systematisk implementering af faste kontaktpersoner i alle sektorer. Forudsætningen
for et styrket samarbejde, er at data kan deles på tværs af sektorer, og der bør derfor sikres en
bedre digital understøttelse af sammenhængende forløb..
Anbefalinger
35. Etablering af et stærkt myndighedssamarbejde som understøtter en sammen-
hængende indsats til mennesker med psykiske lidelser
Der etableres forpligtende samarbejder på tværs af myndigheder på sundheds-,
social-, undervisnings- og beskæftigelsesområdet, som understøtter udvikling og
implementering af målrettede indsatser og generel øget opmærksomhed på, hvordan
mennesker med psykiske lidelser støttes bedst muligt fx i uddannelses- og arbejds-
sammenhæng.
36. En styrket koordination af det samlede forløb for mennesker med psykiske
lidelser med faste kontaktpersoner og koordinatorer i alle sektorer
En del mennesker med psykiske lidelser har langvarige forløb på tværs af sektorer og
kommunale forvaltninger. Der bør derfor etableres og implementeres forpligtende
samarbejdsstrukturer på tværs af socialpsykiatrien, det specialiserede socialområde
(for børn og unge), beskæftigelsesområdet, den regionale psykiatri, somatiske afde-
linger og almen praksis, der med fordel kan tænkes etableret i regi af de kommende
sundhedsklynger.
37. Bedre digital understøttelse af sammenhængende forløb for borgerne
På nationalt niveau udarbejdes digitale løsninger i eksisterende systemer og bedre
mulighed for datadeling på tværs af sektorer og forvaltninger, da dette er en grund-
læggende forudsætning for at skabe et sammenhængende patientforløb. Løsningerne
skal bl.a. understøtte tværsektoriel deling af stamoplysninger og planer.
23
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 170: Fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen til en 10-årsplan for psykiatrien
2689906_0024.png