Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 138
Offentligt
2682237_0001.png
Fi
NPJ’dSM i N ISlE RIET
Hoved bevægelser på finanslov
forslaget for 2023
i forhold til finansloven for 2022
Marts 2023
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: FFL23 sammenlignet med FL22 fsva. Sundheds- og Indenrigsministeriet
2682237_0002.png
Side 2af45
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås
hovedbevægelseme på finanslovforslaget for finansåret
2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa
ragmffeme 35 og 36.
Hovedbevægelseme gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til den rele
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2022 (B
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementeme på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorien
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne
redegørelse for hovedbevægelseme på finanslovforslaget for 2023 skaf ses i sam
menhæng med B&
ningozerfinanstufos1a’tfor2Q23
ifo7h&ltitfinansloze.rzfor2O22,
der in
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til finanslov
forslaget for 2023.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: FFL23 sammenlignet med FL22 fsva. Sundheds- og Indenrigsministeriet
2682237_0003.png
Side 20 af 45
§
16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
N)e irritiatiwr
• Merudgiften på 59,8 mio. kr. skyldes tilførsel af midler til initiativet Styrket akutfridsats i
hele landet,
jf.
Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Socialistisk Folkepar
ti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti,
Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grønne, Altemativet, Kristendemokrateme og Lise
lott Blixt (UFG på vegne af arbejdsfællesskabet af løsgængere om sundhedsreform af
maj
2022
(
16.51.25.).
Merudgiften på 225,0 mio. kr. skyldes tilførsel af midler til Nærhospitaler til behandling
tættere på patientens hjem,
jf.
Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Socia
listisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti, Nyr Borgerlige, Liberal Alliance,
frie
Grønne, Altemativet, Kristendemo
krateme og Liselott
Blixt (UFG)
på vegne af arbejdsfællesskabet af løsgængere om
sundhedsreform af
maj
2022
(
16.91.65.).
Rserter
• Mindreudgiften på 466,9 mio. kr. skyldes dels beviflingsophør vedrørende reserve til
COVID- 19 vacciner og håndtering af vaccinationsplan,
jf.
Aftale mellem den daværen
de S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Altemativet
om finansloven for 2021 af december 2020, og dels tilførsel af midler til
indkøb
af
COVID-19 vacciner,
jf.
Aftale mellem den daværende S-
regering,
Socialistisk Folkepar
ti,
Radikale
Venstre, Enhedslisten, Altemativet og Kristendemokrateme om finanslo
ven for 2022 af december2021
(
16.11.72.).
Mindreudgiften på 1.137,2 mio. kr. skyldes dels bevillingsophør vedrørende reserve til
test- og smineopspo
ring,
jf.
Aftale mellem den daværende S-regering, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Altemativet om finansloven for 2021 af de
cember 2020, og dels en tilførsel af midler til COVID- 19, herunder lejeudgifter i for
bindelse med smitteopsporingsindsatsen,
jf.
Aftale mellem den daværende S-regering,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Altemativet og Kristendemo
krateme om finansloven for 2022 af december 2021( 16.11.73.).
Merudgiften på 676,9 mio. kr. skyldes, at midlerne er overført til det kommunale og re
gionale bloktilskud,
jf.
akt.
318 af 23.
juni
2022 samt tilførsel af midler til at nedsætte
den
maksimale
egenbetaling for receptpligt medicin,
jf.
Aftale mellem regeringen, Soci
alistisk Folkeparti, Danmarksdemokrateme, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alter
nativet og
Nye
Borgerlige om inflationshjælp af februar 2023
(
16.11.79.).
Bttfor1Æw
• Merudgiften på 154,3 mio. kr. skyldes tilførsel af midler afsat til at finansiere højere til
slutningsprocent og en stigning i influenzavaccinepriseme
(
16.21.23.).
Merindtægten
på 58,5 mio. kr. skyldes opjustering af skøn for indbetalinger vedrørende
apotekervæsenets udligningsordning samt sektoraf
gifter
i medfør af LBK nr. 801 af 12.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: FFL23 sammenlignet med FL22 fsva. Sundheds- og Indenrigsministeriet
2682237_0004.png
Side 21 af 45
juni
201$
om iov om apoteksvirksomhed, med senere ændringer, og i forlængelse heraf
BEK nr. 2662 af
2$.
december 2021 om beregning af afgift og ydelse af tilskud til apo
tekere mv. i henhold til lov om apoteksvfrksomhed (SS 16.45.0 1.).
Memdgiften på 58,5 mio. kr. skyldes opjustering af
skøn
for udbetalinger vedrørende
apotekervæsenets udligningsordning samt sektorgodtgørelser i medfør af lov om apo
teksvirksomhed,
jf.
LBK nr. nr. 801 af 12.
juni
201$ med senere ændringer, og i for
længelse heraf BEK nr. 2662 af
28.
december 2019 om beregning af afgift og ydelse af
tilskud til apotekere mv. i henhold til lov om apoteksvfrksomhed
(
16.45.03.).
Merudgiften på 686,0 mio. kr. skyldes opdateret skøn for afløb af midler til Fremtidens
sygehusstmktur,
jf.
Aftale mellem den daværende S-regering og Danske Regioner om
regionemes økonomi for 2023 af
juni
2022 (55 16.91.60.).
ø?n
StØfl’ 7fl’Y
Mindreudgiften
på 291,1
mio.
kr. skyldes bevillingsophør til COVID-19 relaterede ud
gifter vedrørende smitteopsporing og udbmdshåndtering,
jf.
Aftale mellem den davæ
rende 5-regering, Socialistisk folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Akemativet
og Kristendemokrateme om finansloven for 2022 af december2021 (5516.11.12.).
Mindreudgiften på 118,7 mio. kr. skyldes dels bevillingsophør til COVID- 19 relaterede
udgifter vedrørende forlængelse af medicinlagre i primær- og sekundærsektoren,
jf.
Af-
tale mellem den daværende S-
regering,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En
hedslisten og Altemativet om finansloven for 2021 af december 2020, og dels til
CO
\TID-19 relaterede udgifter til Styrket lægemiddelberedskab som en del af den danske
genopretningsplan,
jf.
Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Akemativet og Kristendemokmteme om finansloven
for 2022 af december2021 (5 16.11.16.).
Mindreudgiften på 20,5 mio. kr. skyldes bevillingsophør vedrørende tilskud til pneu
mokokvaccination som led i indsatsen mod COVJD-19 (5516.21.35.).
Ivlindreudgiften p 400,7 mio. kr. skvides bevilhingsophør vedrørende lægemidler til be
handling af COVID-19,
jf.
Aftale mellem den daværende S-regedng, Socialistisk Folke
parti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Ahemativet og Kristendemokrateme om finans
loven for 2022 af december2021 (5516.21.37.).
Mindreudgiften på 400,0
mio. kr.
skyldes beviflingsophør vedrørende udvikling af
COVID-19 vaccineme ABNCoV2,
jf.
Aftale mellem den daværende S-regering Sociali
stisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Akemativet og Kristendemokrateme
om finansloven for 2022 af december 2021
(55
16.33.77.).
Mindreudgiften på 1.057,5
mio.
kr. skyldes
primært
bevillingsophør vedrørende Statens
Serum Instituts ekstraordinære, direkte og afgrænsede udgifter som følge af COVID- 19
(5516.35.01.).
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: FFL23 sammenlignet med FL22 fsva. Sundheds- og Indenrigsministeriet
2682237_0005.png
Side 22 af 45
Mindreudgiften p 29,4 mio. kr. skyldes bevihingsophør vedrørende udbredelse af boti
ibudsteams,
jf.
Aftale mellem den daværende S-
regering,
Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, I nhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Akemativet, Liberal Alliance og Kristendemokrateme om udmøntning af reserven til
foranstaltninger p’ social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for 2022-2025 af no
vember 2021
(
16.53.49.).
Mindreudgiften
pt
114,5
mio.
kr. skyldes bevillingsophør vedrørende kompensation til
kommuner, som taber uforholdsmæssigt ved fastfrvsning af den kommunale medfinan
siering for 2020,
jf.
Aftale om den kommunale og regionale økonomi for 2022
(
16.91.61.).
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: FFL23 sammenlignet med FL22 fsva. Sundheds- og Indenrigsministeriet
2682237_0006.png
53
yTio.
Is.
2022
2023
Ændring
§
16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
16.11.01. Departementet (tekstanm. i, 100 og 155)
(Drflsbei’.)
Nettoudgift
Mindreudgiften på 38.2 mio. kr. skyldes primært
ophør af midler til direkte COVID-19 håndtering
og en generel styrkelse afdepartementet som følge
afCOVID-19 samt ophør af midler til håndtering
af nødvendige driftsopgaver og styrket kommuni
kation i forbindelse med COVID- 19,
jf
Aftale
mellem den daværende S-regering, Radikale Ven
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al
temativet om finansloven for 2021 af december
2020. Endvidere skyldes mindreudgiften udmønt
ning af rammereduktion på 1 pct. på tværs af sta
ten. jf. Aftale mellem den daværende S-regering.
Venstre, Socialistisk folkeparti. Radikale Venstre,
Enhedslisten. Det Konservative folkeparti, Dan
rnarksdemokrateme, Altemativet og Moderaterne
om vinterhjælp af september 2022 samt en fal
dende profil for de ressortoverforte midler fra
§
13.
Indenrigs- og Boligministeriet,
jf.
kongelig reso
lution af 15. december 2022.
16.11.11. Sundhedsstyrelsen (tekstanm.
2 og
101)
(Dtiftsbei.)
Nettoudgift
Merudgiften på 14,5 mio. kr. skyldes primært ud
gifter til håndtering af COVID-19 pandemien,
herunder krisehåndtering, monitorering af syge
huskapaciteten, smitte forebyggelse og understøt
telse af den statslige og regionale massevaccina
tionsindsats, jf akt. 50 af 12. januar 2023 samt
udgifter til 10-års-plan
i
psykiatrien, herunder
kvalitetsgmpper og et videnscenter.
16.11.12. Styrelsen for Patientsikkerhed
(Driftsbev.)
Nettoudgift
Mindreudgiften på 291,1 mio. kr. skyldes ophør
af COVID-19 relaterede udgifter vedrørende
smitteopsporing og udbrudshåndtering, bevilling
til indsatserne vedrørende smitteopsporing og ud
brudshåndtering i forbindelse med COVID-l9 i
2022.
397,4
359,2
-38,2
121,2
135,7
14,5
462,5
171,4
-291,1
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: FFL23 sammenlignet med FL22 fsva. Sundheds- og Indenrigsministeriet
2682237_0007.png
54
Mio kr.
2022
2023
Ændring
16.11.16. Lægeniiddelstyrelsen (tekstan ni. 102)
tStcttsvi,*semhecl)
Nettoudgift
Mindreudgiften på 118.7 mio. kr. skyldes primært
ophør af bevilling til forlængelse afoverlagre
af
lægemidler i primær- og sekundærsektoren i rela
tion til COVID-19 samt styrkelse afforsvnings
sikkerheden for lægemidler. lægemiddelberedska
bet og vaccineindsatsen.
16.11.17. Sundhedsdatastyrelsen (tekstanm. 101)
(Driftshev.)
Nettoudgift
Mindreudgiften på 37.5 mio. kr. skyldes primært
ny Koncem-Il-model samt ophør af bevilling til
håndtering af nødvendige driftsopgaver mv.,
jf.
Aftale mellem den daværende S-regering, Radi
kale Venstre, Socialistisk folkeparti. Enhedslisten
og Altemativet om finansloven for 2021 af de
cember 2020.
16.11.18. Styrelsen for Patientidager
(Drifishei’.]
Nettoudgift
Mindreudgiften på 5.8 mio. kr. skyldes primært
ophør af bevilling til ankesager i forbindelse med
COVID-l9 vaccinerne samt ophør afbevilling til
genoptagelsessager i forbindelse
med
rentedom
men. jf. Højesterets dom
af
4. december 2020 nr
BS-15 64 2020.
16.11.45. Tilskud til medicinsk cannabis
Udgift
Mindreudgiflen på 5.0 mio. kr. skyldes ophør af
bevilling til tilskud til medicinsk cannabis.
jf
Af
tale mellem den daværende S-regering. Venstre.
Socialistisk Folkeparti. Enhedstisten. Nye Borger
hgere. Liberal Alliance. Alternativet. Kristende
mokraterne og Frie Grønne
om videreførelse af
forsogsordningen med medicinsk cannabis af maj
2021.
170,3
51,6
-118.7
351,5
314,0
-37,5
21,4
15,6
-5,8
5,0
-
-5,0
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: FFL23 sammenlignet med FL22 fsva. Sundheds- og Indenrigsministeriet
2682237_0008.png
55
Mio. kr.
16.11.55. ICARS (tekstanrn. 140) (Resen’ationshev.)
Udgift
Merudgiften på 11,0 mio. kr. skyldes en stigning i
den afsatte bevilling for tilskud til ICARS,
jf.
Af
tale mellem den daværende S-regering, Venstre.
Radikale Venstre, Dansk folkeparti, Socialistisk
folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folke
parti, Altemativet, Nye Borgerlige, frie Grønne
og Liberal Alliance om fordeling af forskningsre
serven for 2021 af oktober 2020.
16.11.72. Reserve vedrørende COVID-19-vaccine
Udgift
Mindreudgiften på 466,9 mio. kr. skyldes ophør
af bevilling til gennemførelsen af den danske vac
cinationsplan mod COVID-19.
jf.
Aftale mellem
den daværende S-regering, Radikale Venstre, So
cialistisk folkeparti, Enhedslisten og Altemativet
om finansloven for 2021 af december 2020.
16.11.73. Reserve vedrørende test og smitteopsporing (CO
VID-19)
Udgift
Mindreudgiften på 1.137,2 mio. kr. skyldes ophør
af bevilling til test og smitteopsporing i forbindel
se med COVID-l9 i 2022.
16.11.79. Reserver og budgetregulering
Udgift
Merudgiften på 676,9 mio. kr. skyldes primært
tilførsel af midler til en akutplan for sundhedsvæ
senet og finansiering af håndtering afCOVID-19
samt tilførsel af midler til at nedsætte den maksi
male egenbetaling for receptpligt medicin
jf..
Af
tale mellem regeringen. Socialistisk Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti, Altemativet og Nye Borgerlige om in
flationshjælp af februar 2023.
I 6.21.21. Bornevaccinationsprogrammet
(LovbundL’n)
Udgift
Merudgiften på 9,5 mio. kr. skyldes pris- og løn-
regulering fra 2022- til 2023-priser.
2022
2023
Ændring
.
60,0
71,0
11,0
1.350,0
$83,1
-466,9
1.600,0
462,8
-1.137,2
988,6
1.665,5
676,9
172,6
182,1
9,5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: FFL23 sammenlignet med FL22 fsva. Sundheds- og Indenrigsministeriet
2682237_0009.png
56
\lio. kr.
2022
2023
Ændnn
16.21.23. Tilskud tit influenzavaccination (tekstanin. 101)
(Loi’bundc’n)
Udgift
Merndgiften på 154.3 mio. kr. skyldes finansiering
af en højere tilslutningsprocent og stigning i in
fluenzavaccinepriserne.
16.21.35. Tilskud til pneumokokvaccination
tLovhtrnclen)
Udgift
Mindreudgiften på 20.5 mio. kr. skyldes ophør
af
bevilling til tilbud om gratis vaccination mod
pneumokoksygdom til ældre over 65 år samt per
soner i særlige risikogrupper under 65 år.
16.21.37. Lægemidler til behandling afCOVID-19
(Reen’ationsbc’v.)
Udgift
Mindreudgiften på 400,7 mio. kr skyldes ophør
af bevilling til indkøb af lægemidler fra Pfizer
(Paxtovid) og Merek (Lagevrio molnupiravir)
mod COVID-lO.
131,8
286,1
154,3
20,5
-
-20,5
400.7
-
-400,7
16.21.39. Tilskud til Ceiiter for Sundt Liv og Trivsel (tekst
anm. 101) (Rc’senationsbeu.)
Udgift
Merudgiften på 10.0 mio. kr. skyldes tilførsel af
midler til initiativet Mere viden om børns sundhed
og trivsel, det skal medfinansiere Center for Sundt
Liv og Trivsel.
jf.
Aftale mellem den daværende
S-regeriiw, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radi
kale Venstre. Enhedslisten. Det Konservative fol
keparti. Dansk Folkeparti. Nye Borgerlige. Liberal
Alliance. Frie Grønne. Atternativet. Kristendemo
kraterne og Lisetott Blixt (UEG) på vegne af ar
hejdsfællesskahet af losgængere om en sundheds-
reform af 20. maj 2022
-
10.0
10.0
16.31.03. Videreuddannelse af medicinsk personale (tekst
anm.
101)
(Re.sc’ncttionsbc’L’.)
Udgift
Menidgiften pa 6,4 mio. kr. skyldes pris- og løn-
regulering fra 2022- til 2023-priser.
85,8
92,2
6,4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: FFL23 sammenlignet med FL22 fsva. Sundheds- og Indenrigsministeriet
2682237_0010.png
57
i\Iio. kr.
2022
2023
ÆncIrin
16.33.77. Udvikling af COVID-19-vaccinen ABXCoV2
(tekstanm. 141) (Re.sen’ationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften på 400.0 mio. kr. skyldes ophør
af bevilling til udvikling af en dansk vaccine mod
COVID-19.
16.35.01. Statens Serum Institut
(Statsvirksornhed)
Nettoudgift
Mindreudgiften på
1.057,5
mio. 1cr. skyldes pri
mært ophør af bevilling til Statens Serum Instituts
ekstraordinære, direkte og afgrænsede udgifter
som følge af COVID-19, herunder til bla. Test-
Center Danmark, spildevandsopsporing samt ind
køb og håndtering af COVID-19 vacciner i 2021
og 2022.
16.45.01. Apotekervæsenets udligningsordning, bidrag
fLovbumk’n)
Indtægt
Merindtægten pâ 58.5 mio. kr. skyldes opdaterede
skøn over indbetalinger vedrørende apotekervæ
senets udltgningsordning samt sektorafgifter i
medfør af LBK nr. 801 af 12. juni 2018
om
lov om
apoteksvirksomhed, med senere ændringer, og i
forlængelse heraf BEK nr. 2662 af 28. december
2021 om beregning af afgift og ydelse af tilskud
til apotekere
mv.
i henhold til lov om apoteks
virksomhed.
400,0
-
-400,0
1.535,3
477,8
-1.057,5
235,8
294,3
58,5
16.45.03. Apotekervæsenets udligningsordning, tilskud og er
statninger (Lovhundi’n)
Udgift
Merudgiften på 58.5 mio. kr. skyldes opdaterede
skøn over udbetalinger vedrørende apotekervæse
nets udligningsordning samt sektorgodtgorelser i
medfør af lov
om
apoteksvirksomhed,jf. LBK nr.
nr. 801 af 12. juni 201$
med
senere ændringer, og
i forlængelse heraf BEK nr. 2662 af 28. december
2021 om beregning afafgift og ydelse af tilskud
til apotekere
mv.
i henhold til lov om apoteks
virksomhed.
235,8
294,3
58,5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: FFL23 sammenlignet med FL22 fsva. Sundheds- og Indenrigsministeriet
2682237_0011.png
58
Mio.
kr.
2022
2023
Ærlddn2
16.51.25. Styrket akutitidsats i hele
landet
(tekstanm. 101)
(Resen’citionsbi’v.)
Udgift
Menidgiften p 59,8 mio. kr. skyldes tilførsel af
midler til initiativet Styrket akutindsats i hele lan
det.
jf.
Aftale mellem den daværende S-regering.
Venstre. Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten. Det Konservative folkeparti. Dansk
folkeparti. Nye Borgerlige. Liberal Alliance. Frie
Grønne, Altemativet. Kristendemokrateme og Li
selott Btixt tUFG) om sundhedsreform af 20. maj
2022.
-
59,8
59,8
16.51.26. Analysecenter for cyber- og informationssikkerhed
i sundhedssektoren (SAC) (tekstanm. 101)
(Resencttionsbev.)
Udgift
Merudgiften på 6.2 mio. kr. skyldes tilførsel af
midler til etablerings- og tilslutningsomkostninger
i regionerne i forbindelse med den centrale over
vågnings- og analysefunktion for cyber- og infor
mationssikkerhed i sundhedssektoren, jf. Aftale
mellem den daværende S-reenn. Radikale Ven
stre. Socialistisk Folkeparti. Endhedslisten og Al
temativet om finansloven for 2022 af december
2021.
-
6,2
6,2
16.51.93. Auditiv indsats (AVT-programmet) til horn, der er
CI-opererede, og bom nied dobbeltsidig behand
lingskræv ende horetab i sygehusregi (tekstanm.
101) (Rc’.serlationsb’l.)
Udgift
Mindreudgiften på 9.4 mio. kr. skyldes ophør af
bevilling til en ansogningspulje. der har til formål
at udvide AVl-programmet fra i til 3 år til
gavn
for bom med dobbeltsidigt hehandlingskrævende
horetab.jf Aftale mellem den daværende S-rege
ring. Radikale Venstre. Socialistisk Folkeparti.
Enhedslisten og Alternativet om finansloven for
2021 afdecember 2020.
9,4
-
-9,4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: FFL23 sammenlignet med FL22 fsva. Sundheds- og Indenrigsministeriet
2682237_0012.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
16.53.36. Viden om og udbredelse
af
peer-projekter (tekst
anm. 101) (Resen’atiomhei’.)
Udgift
Mindreudgiften på 6.7 mio. kr. skyldes ophør af
bevilling til lokal forankring af peer-initiativer.
jf.
Aftale mellem den daværende VLAK-regering,
Socialdemokratiet, Dansk folkeparti, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk folkeparti om
udmøntning afsatspuljen på sundhedsområdet for
2019-2022 af november 2018.
16.53.45. Styrket kapacitet i
psykiatrien
Anlægspulje (Aftale
om finansloven for 2020) (tekstanm. 101)
(Reseri’ationsbev.)
Udgift
Memdgiftenpå 12,1 mio. kr. skyldes en stigning i
den afsatte bevilling til øget kapacitet på sikrings
afdelingen i Region Sjælland, jf. Aftale mellem
den daværende 5-regering og Danske Regioner
om finansloven for 2020 af december 2019 om
udmontning af 600,0 mio. kr. til en styrket psyki
atri.
16.53.49. Udbredelse af botilbudsteams (tekstanm. 101)
(Rescn’ationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften på 29.4
mio. kr. skyldes ophør af
bevilling til udbredelse afbotilbudsteams målrettet
overgangen mellem behandlingspsykiatrien og
socialpsykiatriske botilbud, jE Aftale mellem den
daværende S-regering. Venstre. Dansk folkeparti.
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti. En
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Altema
tivet, Liberal Alliance og Kristendemokraterne om
udmontning af reserven til foranstattninger på so
cial-. sundheds- og arbejdsmarkedsonuådet for
2022-2025 af november 2021.
6,7
-
-6,7
40,4
52,5
12,1
29,4
-
-29,4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: FFL23 sammenlignet med FL22 fsva. Sundheds- og Indenrigsministeriet
2682237_0013.png
60
Mio.
kr.
2022
24)23
Ændring
16.55.08. Vision
om
mere behandling i eget hjem med digi
tale løsninger (tekstanm. 101)
(Resenatiomhcv.)
Udgift
Merudgiften på 7.0 mio. kr. skyldes tilførsel af
midler til initiativet Vision om mere behandling i
eget hjem med digitale løsninger, som skal under
støtte kommunernes udbredelse af telemedicin på
hjertesvigtsområdet. jf. Aftale mellem den davæ
rende S-regering. Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre. Enhedslisten. Det Konservative
Folkeparti. Dansk Folkeparti. Nye Borgerlige. li
beral Alliance, frie Grønne, Alternativet, Kristen
demokraterne og Liselott Blixt (UFG) om sund
hedsreform af 20. maj 2022.
16.66.07. Udbredelse af “I sikre hænder” (tekstanm. 101)
Resenationshev.)
-
7,0
7,0
Udgift
Mindteudgiften på 6.6 mio. kr. skyldes ophør af
bevilling til yderligere udbredelse af”I sikre hæn
der’,
jf.
Aftale mellem den daværende S-regering,
Venstre. Dansk Folkeparti: Radikale Venstre, So
cialistisk Folkeparti. Enhedslisten, Det Konserva
tive Folkeparti. Altemativet og Liberal Alliance
om udmontning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbej dsmarkedsområdet for
2020-2023 af november 2019.
6,6
-
-6,6
16.71.09. Kommunerne (tekstanm. 170, 171, 172, 173, 174,
175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184,
185 og 186) (Lovbttndeu)
Udgift
$4.797,1
Mindreudgiften pà 10.644.3 mio. kr. skyldes akt-
stykke om statens bloktilskud til kommunerne for
finansåret 2023. jf. akt. 318 af 23. juni 2022.
Bloktilskud afhænger bl.a. af opgaver, skatte-
grundlag og overforselsskon.
Indtægt
Mindreindtægten på 37,5 mio. kr. skyldes et æn
dret indtægtsskon som følge af kommuner, som
væloer eller ikke vælger at sehbudgettere.
74.152,8
-10.644,3
265,8
228,3
-37,5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: FFL23 sammenlignet med FL22 fsva. Sundheds- og Indenrigsministeriet
2682237_0014.png
Mio kr.
2022
2023
Ændrini
16.71.10. Særtilskud til kommunerne (tekstanm. 132, 187,
188, 189, 190, 191, 192, 193 og 194) (Lovhttnden)
Udgift
Mmdreudgiften på 721,9 mio. b. skyldes primært
ophør af bevilling til kommuner med tab som følge
af manglende oplysninger om medbragt uddan
nelse.
16.71.12. Fordeling af skattenedslag som følge af personskat
telovens skatteloft tLovbunden)
Indtægt
Merindtægten på 31,6 mio. b.
skyldes et ændret
rndtægtsskøn som følge af opdaterede skatteop
lysninger.
12.335,2
11.613,3
-721,9
212,4
244,0
31,6
16.91.60. Fremtidens svgehusstruktur (tekstanm. 101 og 124)
(Resen’ationsbei,)
Udgift
3.221,0
Menidgifien på 686,0 mio.
b.
skyldes tilførsel af
midler for Kvalitetsfondens investeringer i en mo
derne sygehusstmkmr. der indbudgetteres årligt
på baggrund af aftalen om regionernes økonomi.
og et opdateret skøn for midlemes afløb samt til
førsel af midler til en pulje til regionemes depo
nering til kvalitetsfondsbyggerieme.
16.91.61. Regulering af kommunal medfinansiering (tekst
anm. 125, 126 og 130) (Res.’n’ationsbei’.)
Udgift
Mindreudgiften på
114,5
mio,
b.
skyldes ophør
afbevilling til kompensation afkommuner.
som
taber uforholdsmæssigt
ved fastfrysning
af den
kommunale medfinansiering for 2020.jE Aftale
om den kommunale og regionale økonomi for
2022.
16.91.65. Nærhospitaler til behandling tættere på patientens
hjem (tekstanm. 101) (Reservutionsbe’i’.)
Udgift
Merudgiften på 225.0
mio.
b.
skyldes tilførsel af
midler til initiativet Nærhospitaler til behandling
tættere på patientens hjem, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering. Venstre, Socialistisk Fol
keparti. Radikale Venstre. Enhedslisten. Det Kon
servative Folkeparti. Dansk Folkeparti. Nye Bor
gerlige. Liberal Alliance. Frie Grønne. Alternati
vet, Kristendemokraterne og Uselott Blixt (UfG)
om sundhedsreform af 20. maj 2022.
3.907,0
686,0
113,5
-
-114,5
-
225,0
225,0
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: FFL23 sammenlignet med FL22 fsva. Sundheds- og Indenrigsministeriet
2682237_0015.png
Mio. kr.
16.91.69. Afdækning af arbejdskraftsbesparende teknologier
(Resen’ationsbev.)
Udgift
Memdgiflen på
5,0
mio. b. skyldes tilførsel af
midler til at afsøge mulighederne for at etablere en
teknologifond, der kan understøtte udviklingen og
implementeringen af teknologiske løsninger i
sundhedsvæsenet. Midlerne er overført med det
regionale bloktilskud i 2023,jf. akt. 318 af23.juni
2022.
2022
2023
Ændring
-
5,0
5,0