Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 125
Offentligt
2677441_0001.png
Regionshuset
Viborg
Koncernøkonomi/
Byggeri og Ejendomme
Skottenborg 26
Postboks 21
DK-8800 Viborg
Tel. +45 7841 0000
www.regionmidtjylland.dk
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Region Midtjyllands bidrag til ministeredegørelse om Rigsrevi-
sionens beretning om regionernes styring af vedligeholdelse
af sygehusbygninger.
Region Midtjylland har modtaget Rigsrevisionens beretning om regio-
nernes styring af vedligehold af sygehusbygninger. Ministeriet har i
den forbindelse bedt Regionsrådet om en udtalelse om, hvordan Re-
gion Midtjylland forholder sig til Rigsrevisionens konklusioner.
Overordnet set er det Region Midtjyllands vurdering, at ud fra de
præmisser Rigsrevisionen sætter for deres undersøgelse, giver beret-
ningen et nogenlunde retvisende billede af Region Midtjyllands arbej-
de med styring af vedligeholdelsen af regions sygehuse.
Rigsrevisionens forudsætning er, at hver enkelt region bør have ret-
ningslinjer for vedligehold, der gælder på tværs af alle regionens sy-
gehuse. Det lægges også til grund, at regionerne bør have en styring
af vedligehold, som er baseret på data om bygningernes tilstand og
vedligeholdelsesbehov, og at dette datagrundlag bør tilvejebringes
ved regelmæssige bygningssyn.
Som Region Midtjylland også har påpeget over for Rigsrevisionen så
vi gerne denne forforståelse nuanceret, da der selvfølgelig er brug for
et overblik over regionens bygningsmasse og deres tilstand, men det-
te overblik kan tilvejebringes på anden vis end ved standardiserede
bygningssyn. Region Midtjylland har i sit FM-system mulighed for lø-
bende at registrere bygningernes tilstand, og hvis dette sker syste-
matisk og vedvarende, er der ikke behov for et fuldstændigt byg-
ningssyn for eksempel hver fjerde år. Region Midtjylland arbejder hen
i mod den løsning.
Ligeledes kan retningslinjer for vedligehold, der gælder for alle syge-
husbygninger, være for rigidt, da der f.eks. bør tages hensyn til over-
vejelser om bygningernes funktionalitet i forhold til moderne behand-
lingstilbud, muligheder for implementering af ny teknologi, restlevetid
etc. i forhold til anvendelse som sygehus.
Det giver således ikke nødvendigvis altid mening at vedligeholde alle
bygninger efter samme retningslinjer og på samme niveau.
Rigsrevisionen anfører, at regionerne i 2022 modtager 7,35 mia. kr.
til anlægsudgifter. Heraf skal 4,85 mia. kr. anvendes til kvalitets-
fondsprojekterne, dvs. at anvendelsen af disse er nøje aftalt mellem
den enkelte region og ministeriet – og kan ikke indgå i en prioritering
til f.eks. løbende vedligehold. Der resterer således på landsplan 2,5
Dato 16.12.2022
Sagsbehandler:Birte Tjørnelund
Tel. +45 20 26 93 44
[email protected]
Sagsnr. 1-35-79-1-21
Side 1/3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 125: Ministerredegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 6/2022 om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2677441_0002.png
mia. kr. til regionernes øvrige anlægsprojekter, herunder den løbende
investering i udskiftning af medicoteknisk udstyr, IT – og de større
vedligeholdelsesprojekter på bygningsmassen. I 2023 er beløbet
mindre. Der er således i regionerne behov for en hård prioritering,
når der skal findes finansiering af hospitalernes vedligeholdelsespro-
jekter.
Rigsrevisionen påpeger, at Region Midtjylland i sin ejendomsstrategi
har delvist fyldestgørende retningslinjer for vedligehold af sygehus-
bygninger. Rigsrevisionen mangler en beskrivelse af, hvem der er an-
svarlig for bygningssyn og vedligeholdelsesplanlægning, samt hvor-
dan nødvendige større vedligeholdelsesopgaver, som ikke kan finan-
sieres inden for regionens anlægsbevillinger, finansieres.
Det generelle decentraliserede budgetansvar i Region Midtjylland be-
tyder i praksis – uanset om dette ikke fremgår klart af Ejendomsstra-
tegien – at ansvaret for vedligeholdelsesplanlægning ligger hos den
enkelte hospitalsenhed.
Bygningssynet er dog en fælles opgave, som involverer både hospita-
lernes tekniske afdelinger og det centrale bygningskontor, da dette
har til formål at give et samlet, fælles billede som både kan anvendes
af den enkelte hospitalsenhed til detailplanlægning, men også til rap-
porteringsformål, hvor ensartethed og sammenlignelighed er en for-
del.
Finansiering af vedligeholdelsesopgaver er som udgangspunkt hospi-
talernes ansvar – uanset om disse er større eller mindre – hvilket be-
tyder, at den enkelte hospitalsenhed har et ansvar for at afsætte de
nødvendige driftsmidler til at drive og vedligeholde deres respektive
bygninger. Revisionspraksis påvirker dog dette, da f.eks. større op-
rettende projekter betragtes som anlæg – og derfor i praksis skal af-
holdes af fællesskabet via en anlægsbevilling afgivet af Regionsrådet.
I forbindelse med bygningssynet fra 2021 blev der lagt overvejelser
ind om optimal udnyttelse af regionens ressourcer. Det blev således
fravalgt at syne bygninger, som er under fem år gamle og dermed i
garantiperioden. Ligeledes blev bygninger, hvor der allerede er plan-
lagt en omfattende renovering eller ombygning som udgangspunkt
ikke synet.
Som det fremgår af beretningen, har Region Midtjylland pt. den yng-
ste bygningsmasse af alle regioner. Omkring 40 % af bygningsmas-
sen er under fem år, så her forventes ikke det helt store vedligehol-
delsesbehov i de første år. Men i takt med at bygningerne bliver æl-
dre, vil der også her i de kommende år vise sig øget vedligeholdel-
sesbehov.
Der må derfor i Region Midtjylland over tid samlet set forventes et
større renoveringsbehov end det registrerede, da der ikke er lavet
syn på bygninger, der planlægges ombygget – eller er under fem år
gamle. Det seneste gennemførte bygningssyn dækker således kun
den del af bygningsmassen, som på nuværende tidspunkt vurderes
Side 2/3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 125: Ministerredegørelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 6/2022 om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2677441_0003.png
formålstjenlig at syne, og investeringsbehovet afspejler således også
kun en andel af regionens sygehusbygninger.
Region Midtjylland arbejder forsat med at udvikle arbejdet med vedli-
geholdelsesplanlægning.
Regionen har igangsat tiltag med henblik på at tydeliggøre
rammer og ansvarsfordeling for vedligeholdelsesarbejdet.
Vi arbejder løbende på at etablere fælles standarder og ret-
ningslinjer for ejendomsdriften, hvilket bl.a. sker i forbindelse
med vores fælles FM-system, der anvendes af alle hospitaler i
regionen.
Samtidig arbejdes der - i forbindelse med implementering af
regionens ejendomsstrategi - med at udvikle en samlet rap-
portering for ejendomsdriften, hvilket også fordrer, at vi har
fælles opgørelsesmetoder og registreringer.
Side 3/3
Regionens løbende indsats for at udvikle arbejdet med vedligeholdel-
se forventer vi, vil kunne imødekomme Rigsrevisionens moderate kri-
tik af Region Midtjyllands styring af sygehusenes vedligeholdelse.
Der må dog fortsat være en opmærksomhed på sammenhængen
mellem den indsats og de ressourcer der går til dokumentation, sty-
ring og planlægning af vedligeholdelse, og de ressourcer der efterføl-
gende er mulighed for at investere i den reelle vedligeholdelsesopga-
ve, herunder sammenhængen med den regionale anlægsramme.
Med venlig hilsen
Anders Kjærulff
Koncerndirektør