Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 123
Offentligt
I har ansvaret for at løse en af de største udfordringer i Danmark lige nu!
Sundhedsvæsenet er under pres
– Befolkningen har mistet tilliden til ”Systemet” –
Medarbejderne flygter
Det er svært at rekruttere
Der er lange ventelister
Folk døjer med smerter
Fejlbehandlingerne stiger
Regionerne har mistet overblikket.
Som det ny udpegede Sundhedsudvalg, og som ny minister er det jeres ansvar, og pligt at tage denne
opgave seriøst. Det er vi sikre på at I vil gøre
ligesom jeres forgængere. Problemet er, at udfordringerne
er steget gennem årene, og de tiltag, der er gjort, ikke har været de rigtige eller mangelfulde.
Det, det hele handler om, er at lytte til patienterne
og dem i ”De hvide kitler” –
dem der ved, hvad der reelt
foregår på stuer og gange rundt om på vores hospitaler. Når vi så også tager plejehjem og måden vi
behandler de ældre på, får man kun endnu mere bevis på, at der er noget galt i Danmark.
Danmark er bombet tilbage og er gået i stå på udvikling af mange ting, der kunne lempe det kæmpe pres,
der er på hele systemet.
Det er primært fordi man IKKE har lyttet seriøst til dem der er tættest på problemerne, men at man har
brugt oceaner af tid på, at ledelserne rundt omkring i samarbejde med konsulenter har tænkt tanker uden
hensyn til dem, der i virkeligheden arbejder med tingene på gulvet og ikke mindst dem det går ud over
Borgerne/patienterne.
Vi vil derfor give en række konkrete eksempler på, hvor der kan rettes op og det gør vi med baggrund i
omfattende arbejde for at lytte og for at anvise, hvor det kan gøres bedre.
Det er IKKE skrivebordsarbejde/desk research, men egne erfaringer fra arbejdet med patienter og syge
(feltarbejde/oplevelsesøkonomi).
Christin Walter har dedikeret sit liv og karriere i ”Systemet”,
men har også på egen krop oplevet ting, som
er så oplagte at gøre noget ved, og som IKKE koster penge, men kun ren og skær beslutninger om at gøre
tingene bedre. Christin har arbejdet mange år med disse ting på hospitaler, og fik nok af disse oplevelser til
at skrive bogen
– ”Patientens Stemme”,
som er interview med patienter, pårørende og plejepersonale, der
giver konkrete oplevelser. Som vi burde skamme os over, finder sted i Danmark.
Nogle oplevelser har kostet liv. Andre har kostet enorme smerter for såvel patienten, som de pårørende,
som jo i mange tilfælde bare er statister til det, der foregår omkring dem.
Derfor ER bogen en nødvendighed for at råbe Christiansborg op
men også for at sige, at der er lette
løsninger på flere ting.
Visse ting koster slet ikke flere penge men blot mod og vilje og beslutningskraft
andre ting kan løses med
mindre investeringer og sund fornuft.
Det er det vi vil gøre med anmodning om foretræde for udvalget for at give vores bud på, hvordan I kan
leve op til det kæmpe ansvar I har påtaget jer, og hvor hele Danmarks øjne hviler på jer for at se kraftige
forandringer og hurtige forbedringer. I vil modtage bogen ved vores foretræde
– som en slags ”drejebog”
med anvisninger til jeres vigtige arbejde med at bringe Danmark tilbage på sporet igen.
Erkendt at den nye ”Akutpakke”
fra denne uge er et lille skridt på vejen
tak for den
men man bliver
aldrig dummere af at lytte til borgere der har noget konkret og konstruktivt på hjertet.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 123: Henvendelse fra Christin Walter og Henrik Busch vedr. foretræde om det danske sundhedssystem
2676361_0002.png
Således anmoder vi hermed om foretræde for udvalget.
TAK
Christin Walter og Henrik Busch
24.02.2023
Hvem er vi?
Christin Walter er erfaren sundhedsperson med en række erfaringer som ansat i sundhedssektoren og med
følgende titler på sit cv:
Sygeplejerske og Forfatter.
Certificeret Organisations Coach, Certificeret HeartMath Pro Coach og traume terapeut. Certificeret mBIT
coach og trainer, Master i Sexologi, Læge eksamineret Komplementær hormon terapeut. Brugerdreven
innovations opfinder. Endvidere Grafisk Design teknolog med speciale i marketing, PBA E-concept
Developer med speciale i erhvervskoncepter og marketing herunder service design og oplevelsesøkonomi
Henrik Busch arbejder med at bidrage til forretningsudvikling
lean implementering i hele værdikæden og
forsøger at sikre at holde samfundets spidser og beslutningstagere orienteret om hvad der foregår i den
”virkelige verden” –
med det ene formål at Sætte Borgerne FØR systemet.
Vi er ikke her for at sælge noget som helst, men for at bidrage til, at det politiske system får klarhed over,
hvor galt det står til flere steder og anvise forslag til løsninger.
Som baggrund vil vi her redegøre for nogle af de ting, vi mener I, som ansvarlige politikere skal kikke dybt
ned i.
Christin Walter er forfatter til bogen ”Patients Stemme”.
En bog der er interview med en lang række patienter og pårørende om helt konkrete oplevelser i vores
sundhedssystem
på vores hospitaler mv. Det er dele af det, vi her vil tage jer igennem og håbe, at I vil
læse med interesse og ikke mindst med skam over, at vi er så ringe, som vi faktisk er.
Har sundhedsvæsenet potentiale for udvikling?
-
Og hvorfor LEAN måske er en god idé og vejen frem?
FORTÆLLINGER
kvalitativ data/empiri/oplevelsesøkonomi på nært hold
Case 56. Fra Bogen: ”Patientens stemme”
En ung kvinde på 33 år var indlagt 13 gange på et år. Flere af indlæggelserne var på mere end to døgn, og
årsagen til kvindens indlæggelser var rygsmerter. Lægerne blev ud fra det kliniske billede ved med at påstå,
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 123: Henvendelse fra Christin Walter og Henrik Busch vedr. foretræde om det danske sundhedssystem
at det var en diskusprolaps, og at kvinden bare skulle gå hjem og træne ryg og mave (en konservativ
behandling). Desuden mente de, at hun burde overveje at få et andet arbejde eller i det mindste være mere
bevidst om arbejdsstillingerne på sit nuværende arbejde. Hun var receptionist på et hotel. Efter den 13.
indlæggelse
og de samme anbefalinger
valgte kvinden selv at opsøge et privathospital og betale af egen
lomme for en skanning af ryggen. Skanningen viste noget! Privathospitalets læge kontaktede kvindens
praktiserende læge, som ringede til den unge kvinde og fortalte om fundet, og at hun nu var sat i K-pakken i
det offentlige system (K-pakken
er kræftudredningspakkeforløbet). Der er set en ’dims’ på din
bækkenknogle,” lød beskeden. Kvinden var i chok og krise –
og i følelsesmæssigt kaos. Ja, ja, lægerne havde
givet deres besked og havde gjort deres job til ug, men kvinden tænkte: hvordan, hvornår, hvorledes,
hvorfor? Både i forhold til tidligere indlæggelser, nuværende situation og kommende situationer. Hun var
utryg. Hun var bange. Hun var skræmt. Og hun havde ikke lyst til at skulle gå indenfor dørene på sygehuset.
Kan du forestille dig det?
K-pakkeforløbet startede og blev fulgt af hæmatologerne, og efter cirka halvanden uge fik kvinden svaret på
de prøver og test, som var blevet taget:
“Du er sund og rask og har ikke kræft. Vi har henvist dig til
ortopædkirurgerne, hvor du vil blive indkaldt.” Kvinden følte sig umiddelbart genfødt, glad og fri, selvom hun
stadig havde mange smerter og undrede sig over, at det var muligt, når hun var sund og rask i lægens øjne.
Kan du føle det?
14 dage senere tog kvinden til den henviste kontrol hos ortopædkirurgerne, og nu lød beskeden: ”Jamen, vi
ved jo stadig ikke, om du er kræftfri. Det er derfor, du er her hos os. Vi skal tage en grovnålsbiopsi af det,
som er groet ud på din bækkenknogle. Jeg har bestilt tid til dig i Frederikshavn sidst i denne uge.”
Kan du mærke kvindens chok?
Biopsien blev taget, og herefter fulgte to ugers ulidelig ventetid både for kvinden og hendes familie
specielt
for børnene. Endelig oprandt svardagen, men meldingen fra lægen på ortopædkirurgisk ambulatorium var
blot: “Prøven er fejlet, da den yngre læge, som har taget den, har gjort det forkert. Du får en ny tid om tre
uger.”
Hvad tror du, kvinden følte nu? Hvordan tror, du hendes børn havde det med denne uvished?
Tre uger senere blev den nye prøve taget, og kvinden ventede endnu 14 ulidelige dage på svar, denne gang
hen over julen. Og da svaret endelig var klar, fik hun at vide, at hun led af en meget sjælden sygdom, som
hun godt kunne komme i behandling for, dog kun med smertestillende medicin, for det var praksis i
Danmark. Herefter levede kvinden så med sine smerter og åd den anbefalede smertestillende medicin, men
samtidig søgte hun svar andre steder, blandt andet på, hvordan man behandler hendes sygdom i det land,
hun kommer fra, og i resten af Norden. En dag faldt hun over en facebookgruppe, hvor nogle fortalte, at de
var blevet behandlet for sygdommen med osteoporosemedicin, hvorefter kvinden ringede til sin egen læge
og foreslog, at hun også kunne komme på den medicinering. Lægen gik med til en forsøgsbehandling, og i
dag er den unge kvinde begyndt at være mere vågen og mere nærværende igen, og selv om hun stadig ikke
kan gå på arbejde, er hun nu meget mere til stede som mor for sine børn.
Hvad var der sket, hvis den unge kvinde ikke havde taget ansvar for eget liv? Er det virkelig sådan et
sundhedssystem, vi ønsker, hvor “kunderne“ selv skal tage ansvar for eget liv og bruge googlelægen? Hvad
tager du som sundhedsfaglig med fra kvindens historie? Hvad er din læring? Hvor er der potentiale for
udvikling? Hvordan tænker du, at denne unge kvindes rejse har påvirket hendes psyke? Eller hendes
stressniveau? Mon et øget stressniveau påvirker en somatisk sygdom eller et helbredelsesforløb? Og hvad
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 123: Henvendelse fra Christin Walter og Henrik Busch vedr. foretræde om det danske sundhedssystem
med familien? Mon der er en mulig sammenhæng i mandens øgede alkoholforbrug og sønnens
udadreagerende adfærd i skolen? Hvem taler med familien om disse svære følelser og lærer dem at være i
denne situation? Måske skulle folkeskolen overveje at lære børn at håndtere (svære) følelser, og/eller hvordan
man taler om sygdom, for det er vel et eksistentielt grundvilkår, at vi før eller siden mødes af “livets skarpe
tænder”?
Hypotetisk budget på denne case:
I casen:
13 indlæggelser i snit i 2 døgn: kr. 8000 pr døgn
Fået smertebehandlings pakke: kr. 7750 pr. pakke
13 x 2 x 8000 = 208.000
13 x 7750 = 100.750
DKK i alt 308.750
PS: dette er uden (medicinsk) hjælp til bivirkninger af smertestillende medicin, såsom bl.a. kvalme og
forstoppelse.
Eller anden version:
MR-scanning i privat regi:
Kun ryg region: kr. 2950 inkl. moms
Helkrops: Kr. 9000 inkl. moms
Og udfærdigelse af behandlingsplan DKK i alt max 20.000?
Er det måske derfor det stikker af?
Case 54. Fra bogen: ”Patientens stemme”
Mit navn er Hanne Sørensen. Jeg var på et tidspunkt indlagt på en nefrologisk afdeling, fordi jeg ingen
nyrefunktion har og får fast dialyse. Da jeg en dag blev hentet af en portør, spurgte jeg interesseret, hvor jeg
skulle hen.
”I røntgen,” svarede portøren.
“Det forstår jeg ikke,” sagde jeg, “for jeg skal hjem i morgen og er ikke informeret om, at jeg skal have lavet
flere undersøgelser?”
“Nå, men det skal du altså,” konstaterede portøren.
Da jeg kom op på røntgenafdelingen, lå jeg og ventede. Radiografen ankom, og jeg udtrykte igen min undren
over, at jeg ikke var informeret.
“Er du ikke Hanne Sørensen fra nefrologisk?” spurgte radiografen, og det kunne jeg kun nikke ja til.
”Så skal du have kontrast,” fortsatte radiografen
”Nej,” udbrød jeg, ”der må være noget galt, for jeg tåler ikke kontrast!”
“Der står her: Hanne Sørensen fra nefrologisk afdeling skal have lavet CT-scanning med kontrast i dag.”
Jeg kiggede i radiologens papirer. Og det stod der godt nok, men det undrede mig, for mine nyrer kunne jo
ikke tåle kontrast, så det kunne blive min død. Nå, de ved jo bedst, tænkte jeg. De har fagligheden, jeg er
bare patienten, så venflonen blev lagt, jeg fik kontrast og fik lavet undersøgelsen. Kort efter blev jeg rigtig
akut dårlig. Røde lamper lyste og blinkede, men jeg havde jo advaret dem. Hvis de bare havde stoppet op i 1-
2 minutter for at lytte ...
Efter en lille uge på intensiv var jeg tilbage på afdelingen, hvor jeg fandt ud af, at det
ikke
var mig, men en
anden Hanne Sørensen på nefrologisk afdeling, der skulle have lavet den undersøgelse. Jeg var rystet og fik
min kære svoger til at følge op på, hvorfor
ingen
lyttede til min undren. Tag dog mine ord for gode varer og
undersøg,
hvem
jeg er. Det er vel derfor, jeg har et cpr-nummer.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 123: Henvendelse fra Christin Walter og Henrik Busch vedr. foretræde om det danske sundhedssystem
Er dette menneskeligt en etisk okay behandling? Hvor kunne denne hændelse være brudt ved, at man havde
taget sig et par minutters bedre tid? Vi ved det jo alle sammen, for Hanne har venligt delt det med os. Har
Hanne fortjent en erstatning? Mener du, at Hanne vil have gavn af at klage? Hvis du læste denne oplevelse
blandt UTH’erne, hvordan ville du så behandle den?
Et hypotetisk budget fra udskrivelsesdagen efter en lille uge på intensiv
plus endnu en stabiliserende uge på
afdelingen inden udskrivelse
plus endnu en scanning med kontrast til den rette patient, hvis behandling blev
udskudt, da undersøgelsen ikke var lavet, hvilket også forlængende hendes indlæggelses- og
behandlingsforløb med en god uge.
Hypotetisk budget over denne case:
6 dage på intensiv DRG-takst pr. dag: kr. 35000
Respirator behandling pr dag: kr.: 250.000
3 ekstra dage på afdeling: kr. 70.000
2 stk. CT- scan. med kontrast pr. stk. kr.: 5.600(privat regi): kr. 11.200
Udskrivelse?
I alt brugt i DKK: 1.041.200
Anden version:
Kun udskrivelse?
Måske er det derfor, at det skrider?
ERFARINGER og INDSIGTER fra det norske Helsevæsen:
I Stavanger kommer en ung kvinde inden sen weekend aften. Hun er norsk statsborger,
bosiddende i Sverige med kæresten og sønnen på 10 mdr. Hun har gennem en længere periode på
et godt halvt års tid døjet med hovedpine. På en ferie, en 14 dages tid forinden, havde hun under
ferien i Spanien også været forbi sygehuset, og havde fået tilsvarende besked, som ved
henvendelsen til sygehuset i Sverige; at det nok skyldes efterfødsels hormoner, afbrudt søvn,
måske for meget koffein og tilsvarende mulige løsninger. I Stavanger i denne sene aften og
weekend time laver lægen en grundig anamnese, har tøjet af den unge kvinde og undersøger
hende grundigt fra top til tå. Ud fra denne grundige anamnese og lyttende til historie og
oplevelser, bestilles der til sidst en MR-scan af Cerebrum, der viser en stor tumor i præ frontal
cortex, som desværre nu er inoperabel, fordi tiden er gået. Der gives ikke en prognose. Men en
enestue til patient, de pårørende og en aftale om en dybdegående samtale den kommende
formiddag (lørdag eller søndag) med afdelingens bedste læge og sygeplejerske. Hvor der også vil
blive lyttet til patient og pårørendes ønsker for den kommende tid, så der planlægges sammen
med patient.
En anden historie fra Norge
Patienten er mor til to små fyre på 1 og 3 år. Mor er rygopereret og må derfor post operativt ikke
løfte mere end svarende til 2 kg. Dette kan de to små fyre jo ikke forstå og for at forebygge
omsorgssvigt af drengene eller skade på den ny opererede ryg forbliver mor indlagt til ryggen er
stabil nok til at hun kan løfte drengene. Drengene forstår, at mor er syge, fordi hun er på sygehus,
så det er ikke et personligt nej til dem, det er en anden ramme og kontekst.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 123: Henvendelse fra Christin Walter og Henrik Busch vedr. foretræde om det danske sundhedssystem
2676361_0006.png
Dette er en langsigtet forebyggelse af genindlæggelse af mor og relationel påvirkning af familien
altså en integritetspleje kan man vel næsten kalde det.
ADMINISTRATIVE funktioner og flaskehalse!
# Udskrivningsenheden; det hedder den i region Nord.
Kommune har siden 2012
arbejdet
på at samle udskrivninger fra Region Nordjyllands sygehuse ét
sted, nemlig i
Udskrivningsenheden
Udskrivningsenheden arbejder for
at sikre, at borgerne oplever gode og trygge udskrivelser.
Der er andre navne i de andre regioner. Se vedhæftede links, med kommentarer. I alle regioner er
det elektronisk dialog der skulle være gældende. Men i virkeligheden, kan borgeren sagtens være
indlagt akut af sig selv, eller af pårørende eller elektiv
også glemme at give besked til kommunen
om indlæggelsen
– altså der bruges tid på et ”ikke-besøg”, da borgeren er indlagt.
- eller modsat,
at borgeren er kommet hjem og man kommer ikke forbi, fordi man ikke ved det. Årsagen kan være
mange.
Indkøb og serviceteam
Regionen står ofte for indkøb og de køber bare de billigste hjem, det være sig fx kanyler. (Og dette
fordi de ikke helt ved, hvad der egentlig sker på sygehuset. Hvem er brugeren?) Men en kanyle til
at trække om med, hvor der er en membran i der laver vacum er ikke særlig brugbar, den skaber
irritation, langsommere arbejdsgange og ofte bruges der op til 6-8 stk. i stedet for en. Er det
økonomisk bespareligt og ansvarligt?
Hvorfor lader man ikke bare brugeren bestille?
På mange afdelinger er det i dag et serviceteam, der har overtaget bestilling af varer, men de ved
ikke, hvad de forskellige ting bruges til, og hvor mange eller hvad. Så der er oftest mangel på helt
essentielle ting, fordi det ikke gøres. Hvorfor ikke bare fast have nattevagten til en gang om ugen
til at gennemgå og bestille hjem. Det tager sikkert den halve tid, og så undgår man manglen i
dagligdagens praksis.
Samme It-system,
fordi…
https://sundhedsmonitor.dk/debat/art9176291/Løkke-tager-fejl.-Igen
IT-systemet BURDE være et. Og fra mit syn af er jeg IKKE enig med Peder Jest her i artiklen. For
dengang der var papir journal og kardex, blev der taget en kopi og sendt med patienten. Alle
vidste, at sidste notat i journalen ville være et kort resumé over patient og indlæggelsen. Dette
korte resumé er svært at finde i dagens it-systemer. I region Midt har de i mange år brugt EPJ og
udviklet på dette
– og det fungerer super. I foråret 2022 implementerer Region Nord en ”demo
version” (vælger jeg lige at kalde det!) af dette i stedet for Clinical,
som man har brugt gennem
mange år. Region Nord vælger at købe denne halvfuldendte version, fordi man selv vil udvikle på
det
så det måske bliver bedre? OMG!! Spild af tid og penge, brug dog andres oplevelsesøkonomi
og fornuft
og skån personalet for et halvt system, for det lever ikke op til det et IT-system i det
danske sundhedsvæsen 2022/23 skal kunne. (sagt på baggrund af, at jeg har prøvet både Region
Midt, Clinical, de norske systemer og sundhedsplatformen x flere, samt mere eller mindre de fleste
systemer, der har været på markedet siden halvfemserne, hvor man startede op i det små med EPJ
af forskellig art). Sundhedsplatformen er virkelig det mest omstændige og dårlige system jeg
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 123: Henvendelse fra Christin Walter og Henrik Busch vedr. foretræde om det danske sundhedssystem
2676361_0007.png
nogensinde har prøvet, fordi navigering, UX, usability, overblik er ikke eksisterende (også vurderet
på baggrund viden fra min PBA e-koncept udvikling), dertil er der den funktion, at al patient
medicin skal scannes
er man klar over hvor tidskrævende, omstændigt og patient usikkert det
er?
Dertil er der også uenighed med Hr. Jest omkring overflyttelse af patient mellem de forskellige
regioner
for det er indlæggelse og udskrivelse, der tager tid i det administrative budget
og en
tid, der var bedre brugt til noget andet. Fx på to af de afdelinger jeg hjælper i Aalborg-
Thoraxkirurgisk og Gastroentrologisk
der kommer en del af patienterne fra andre regioner
og
bliver ofte indlagt via den anden region eller udskrevet via den anden region. Så måske man kunne
lave et budget på den tid, der kan frigives på indlæggelse/udskrivelse på estimeret 8 timer pr
patient (4 timer plejepersonale/ 4 timer læge) - hvilket er ok realistisk, som gennemsnit.
At patienterne ofte føler, at de har den svære opgave med at være tovholder mellem systemerne,
her også den primære- og sekundære sektor, er, og burde ikke være deres opgave, da de i forvejen
har rigeligt at gøre med at blive raske, og vores velfærdssystem snildt burde kunne bære en
sådanne opgave for dem. Her er jeg enig med Peder Jest, de praktiserende læger skal have denne
pålagt, sammen med hjemmeplejen og andre udekørende faggrupper, at der er
ET
it-system -
gerne EPJ fra region midt, der implementeres med brug til alle enheder
og så sparer man også
for at lave udskrivelses kommunikation, for hele forløbet kan følges af alle, hvis patienten
samtykker.
Seriøst, tag en beslutning om, at det er sådan her det er. Brug magten og midlerne fornuftigt.
Bettina Lundgren: Vi skal udnytte vores sundhedsdata bedre - Dagens Medicin
Altså et system vil give mening, så tiden spares, der ikke skal ekstra dokumenteres, op følges eller
tjekkes
men at det bare står der x 1 i et system, altså alle detail led er fjernet,, og der er direkte
kommunikation.
HISTORISK set:
# Det blev først tilladt i 1937 at gifte sig, som sygeplejerske og først tenderende til almindeligt i
1950’erne.
Jf https://dsr.dk/dshm/sygeplejens-historie/dansk-sygeplejeraads-historie/retten-til-
baade-aegteskab-og-arbejde
Syn på ”sygeplejersker” –
den søde, pæne, hjælpsomme etc.
akademisk
osv.
men det har
ikke løftet lønnen, men ændret sygeplejerske til nogle der tror de skal læse sig til virkeligheden
og det er vist kun i ”patientens stemme” at patienten følger (har skabt) teorien –
ellers er det, det
væsentligste ved sygeplejen håndværket- at kunne bruge sin viden, teori og sanser i en helhed,
hvor den omsættes i den praksis, i den givne kontekst og situation man befinder sig i.
Læs også denne: https://sundhedsmonitor.dk/debat/art9175850/Det-er-tragisk-at-sygeplejersker-
alene-bliver-set-som-en-kvantitativ-størrelse
Sygeplejen er et
håndværk,
en kunstart
sygeplejersken ved alt og er blæksprutten, limen,
bindeleddet mellem patient og resten, patientens advokat og talerør.
# Hvorfor er sygeplejersker lige så værdsat og anerkendt lønmæssigt uden for landets grænser,
som fx læger?
# Hvorfor udtaler nogle danske læger, at det er vandvid at de skal have fx 5000 DKK for at lægge
en spiral op på en kvinde og sygeplejersken der står ved siden af og laver tilsvarende arbejde kun
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 123: Henvendelse fra Christin Walter og Henrik Busch vedr. foretræde om det danske sundhedssystem
2676361_0008.png
for knapt 200 DKK (før skat). Interessant perspektiv- hvorfor skal en læge for en udekørende
nattevagt med chauffør have 10.000DKK og det næsten er tilsvarende den fastansatte
udekørendes hjemmesygeplejerskes månedsløn?
Sygeplejen blev ændret til PBA og siden har der for mange af de yngre sygeplejersker været fokus
på, hvordan kan jeg læse videre, ”ikke skulle tørre røv”, normale-/familiære
arbejdstider og en
bedre løn. Og de læser så videre til udviklingssygeplejerske, mellemleder eller cand. Et eller andet.
For der er ikke prestige i at arbejde aften, nat weekend, helligdage, jul, påske, når alle andre har fri
samt skulle stå først i linjen uden værnemidler, når resten af landet og jobs lukker ned pga.
pandemien
så må du stadig gå på job (med livet som indsats), for at være for dit land. Men hvor
er takken? Og de yngre generationer X, Y, Z æder ikke ovenstående uden betaling for det.
Beklager…. Hovedparten af lærer, pædagoger og tilsvarende har faktisk fri med familien, ikk?
SYGEFRAVÆR og stress
udbrændthed i Sundhedssektoren:
Hvis man laver grundigt feltarbejde eller kvalitativ undersøgelse i sundhedssektoren, så vil man opleve, at
der er usundt arbejdsmiljø, konstant pres mm. Det at man som fast personale møder ind og ikke ved om
man kan hente sit barn, eller få sin nattesøvn hjemme i egen seng efter vagten, da der
som systemet er i
dag- altid en risiko for at det er dig, som bliver pålagt en vagt, da der ikke er nok i efterfølgende vagt. Dette
er en af de største stressfaktorer. Så er der en årsag til at der i mange år er noget, der har heddet en
sygeplejeblære
altså man på sigt får slap blære, fordi, man ikke har ladet vandet, når signalet var der
pga. fx en patient, der kalder, en pårørende der har et spørgsmål etc. Om maden bliver indtaget eller ej
vides aldrig, da det jo er betalt pause
så kravet på at dække det basale behov føde/væske
indtag/vandladning måske ikke fuldføres gennem vagten er altid en risiko. Dertil er det sådanne nogle
tiltag, der fx lige er indført i region nord, at hvis du er sygeplejerske i Hobro kan du forvente fremover at
skulle møde op på en afdeling på Aalborg Universitets sygehus for at hjælpe til der, da der er større mangel
på sygeplejersker her. Jeg vil garantere, at de sygeplejersker ender med at sige op. INGEN ØNSKER at være
kastebold, eller lige pludselig skal bruge 45 min længere for at komme på arbejde, på en anden
arbejdsplads uden kollegaer, og på et større sygehus. Der er STOR forskel på at arbejde på lille og stort
specialiseret sygehus. Travlheden er en biting
det er ikke det der er den største årsag til stress og
sygefravær. Der er mulighed for at gøre som man gør i Norge, og lave aftale med vikarbureauer for at
dække vagterne med plejepersonale, som så selv laver deres vagtplan
– og måske ”bryder”
overenskomsten, men som har friheden til selv at planlægge
og det vil skabe kontinuitet på afdelingen,
tryghed, mindre sygefravær…. Men glemmer man at plejepersonale er selvstændig og selvtænkende
individer, der ikke bare gør som der siges (mere). Og glemmer man takken for, at de var front personale
under pandemien
for det var ikke lægerne! Alt dette er SÅ simpelt, hvis man ser på det ud fra fx Maslows
behovspyramide: først de basal behov (hvilket også gælder trygheden ved at kunne hente sin unge til
tiden), men det er jo også anerkendelsen, selvrealiseringen og respekten, mm. Så hvad med om man
startede med at tage en dialog med de involverede parter, i stedet for at nedsætte en kommission?
for
ved de, hvad problematikken er og løsningen evt kunne være uden en dialog?
Sosu-ansatte har i gennemsnit knap 21 sygedage om året - sundhedsmonitor.dk
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/hospitalsansatte-har-rekordhoejt-sygefravaer-pandemien-har-
laert-sundhedspersonalet-blive
Det er trist at vi oplever et dobbelt så højt sygefravær i de offentlige funktioner som i private. Det er tegn
på at der er noget galt med arbejdsmiljøet
med ledelsesindsatsen og rutinerne. Det bør der ligge en klar
plan for at undersøge og skabes vished for hvordan man kan ændre på det forhold at dette sygefravær øger
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 123: Henvendelse fra Christin Walter og Henrik Busch vedr. foretræde om det danske sundhedssystem
2676361_0009.png
risikoen for stress hos kollegerne
forsinkelser på operationer, pleje og efterbehandling på et ordentligt
niveau.
Har Nordjylland knækket koden ?
Målrettet indsats banker fraværet på sygehusene ned | Nordjylland | DR
Altså hvor høres Sygeplejerskernes stemme og mener man, at vi kan have et sundhedsvæsen uden
sygeplejersker? Hvordan er samarbejdet med DSR? Eller sygeplejersker som helhed? Er der ting der kan
rettes op på eller taler parterne forbi hinanden?
TOKS
TOKS (tidlig opsporing af kritisk sygdom) er indført som fast procedure
som kan være farlig for
patienten, for NOGLE stoler på apparatet og ikke på eget klinisk syn. For værdierne kan være
rædselsfulde efter bogen og skemaet (og lægen skal kaldes), men dette er normalt for patienten
og det er måske endda der patienten har det bedst, dette måske pga. af en kronisk grundlidelse;
hvilket IT-systemet altså ikke lige tager højde for. (Dette giver unødige opkald til læge og skaber
ekstra arbejde for plejepersonalet)
Det samme kan være tilfældet modsat, hvor der ses normale og pæne værdier
men en patient
med apoplexi symptomer med fx hængende mundvig og lammelse af ekstremiteter.
Samtidig med TOKS 1-3 x daglig, tages der også gerne blodprøver daglig, selvom fx infektionsårsag
er klarlagt og patient er gennemdyrket og sat i behandling
HVORFOR går vi både med livrem og
seler? Hvem kigger på det? Hvad skal det reelt bruges til? Hvad gavner det patienten?
RENGØRING:
For at trække den gamle viden og praksis frem- hygiejnen er den vigtigste på sygehusene for at
forebygge infektioner, nye sygdomme il de svækkede patienter (der oprindeligt er indlagt med
noget andet) og holde personalet sunde, raske og infektionsfri, så lad os præsentere lidt af
Florence Nightengales succes om hygiejne- og lad os byde velkommen til rengøringspersonalet på
sygehusene som de vigtigste.
https://navigator.health.org.uk/theme/florence-nightingale-promotes-ideas-sanitary-nursing
https://sites.google.com/site/florencenightingaleimpacts/3-florence-nightingale-s-philosophy-of-
cleanliness-and-disease-prevention
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1322769620301347
Prøv at vende hierarkiet på hovedet og værdsæt de faktisk vigtigste personalegrupper højest -
rengøringen.
Vi ved også at mange patienter pådrager sig andre sygdomme under indlæggelsen
flere af dem
pga. manglende hygiejne. Et besøg på en række sygehuse afslører rent faktisk et kæmpe svigt i
rengøringen af især sengestuerne (gulv og vandrette flader)
mad og drikkevarer der henstår i
mange timer
toiletter der ikke er rene nok. Under Covid var det som om at der blev lavet en
ekstraordinær indsats men vi er nu tilbage på et alt for lavt niveau.
MAD- ernæring:
Patient- pårørende- personale
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 123: Henvendelse fra Christin Walter og Henrik Busch vedr. foretræde om det danske sundhedssystem
På hovedparten af de danske sygehuse masseproduceres maden og bliver leveret på de forskellige
afdelinger i en madvogn, fra denne uddeles maden til patienterne
og det er den samme menu
over en 14 dags periode-
så forstil dig, at du er ”lang lægger” –
bliver det lidt trist?
Patienterne svinger fra at være taknemmelig til opgivende og derved fastende- de kan tilbydes
kræsekost fra fryseren.
De pårørende må ikke få fra patientmadvognen- ej heller når alle patienterne har fået- og de
måske har været der i døgnvis ved deres kære dødende søn. Personalet må heller ikke spise af
maden, de må hellere forlade afdelingen for at gå i kantinen og købe helt samme mad i lille
mængde til en overren pris på 40 kr. Kan det ikke laves smartere- som er der mad til overs så lad
os forebygge madspild- og personalet kan købe en rest for 5-10 kr. og blive på afdelingen i deres
betalte mad pause. Er det ikke fair? Lægerne kan jo gå rundt i huset som de vil, bruge så lang tid
på toilettet som ønsket eller svare opkald fra privatfronten, plejepersonalet er ”På” hele tiden på
vagten
og måske derfor at der er noget, der hedder sygeplejeblære?
Vi ved at god ernæring fremmer helingsprocessen og optag af næring styrker imunforsvaret og
givet kræfter.
Eksempel der virker i praksis:
Patientmad på Bornholm
Når du er indlagt på Bornholms Hospital, kan du sammensætte din egen kost ud fra den menu, der
bliver tilbudt. Vi tilbyder en varieret og sund menu, som giver dig energi nok til at komme godt
igennem din indlæggelse
Morgenmad
Mellem klokken 7:30 og 9:00 serverer vi morgenmåltidet. Du kan sammensætte måltidet efter
eget valg blandt traditionelle morgenmadsprodukter. Det er øllebrød, havregrød,
surmælksprodukter, rug- og franskbrød, boller, marmelade og ost m.m.
Middagsmad
Mellem klokken 11:30 og 13:00 serverer vi dagens varme måltid. Her kan du vælge mellem 2
varme retter, hvoraf den ene er en traditionel ret, og den anden lidt mere moderne. Derudover
kan der vælges mellem dessert, suppe, råkost m.m. efter den gældende menuplan.
Aftensmad
Mellem klokken 17:00 og 19:00 serverer vi dagens kolde måltid, der består af smurte snitter,
suppe, råkost m.m. efter den gældende menuplan.
Mellemmåltider
Mellem hovedmåltiderne kan du få serveret mellemmåltider, der kan bestå af kolde drikke,
koldskål, kage, frugt, brød, sandwich m.m.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 123: Henvendelse fra Christin Walter og Henrik Busch vedr. foretræde om det danske sundhedssystem
2676361_0011.png
Tv-kanaler og tv:
En anden genial ting de har på Rønne sygehus, som sparer meget tid hos personalet og glæder
patienterne, er, at ved hver seng er der en lille skærm. På denne lille skærm kan de vælge
forskellige kanaler, radio mm., og der er hovedtelefoner til, så de evt. kan skærme sig og ikke
genere med patienter.
For fx på Bispebjerg er der ingen kanaler at underholde sig med. I Aalborg, der er stationære store
fjernsyn, som ofte mangler en fjernbetjening eller andet
eller patienterne kan ikke finde ud af
hvordan. Spild af plejepersonalets tid. Noget der igen kan løses med et snuptag. Patienter der
keder sig, er ofte en belastning for sygeplejerskerne.
Prøv at se på det udstyr der findes rundt om i dag på hospitalerne
visse afdelinger har fjernsyn
med de gamle billedrør der er ca. 20 år gamle. Visse hospitaler tilbyder 1-3 kanaler og vi skriver
2023 og når man så ligger og kikker ud i luften i dagevis er det en ringe trøst at udvalget og
kvaliteten er så ringe.
Det er blot en lille ting
men den betyder en del også når man spørger medarbejderene.
OG MÅSKE?
Patienterne bliver mere og mere komplekse og multisyge. Men lægerne bliver mere og mere
specialiseret, ned i dybden af et speciale og har næsten berøringsangst, hvis det omhandler noget
der ikke er deres speciale. Eller ”glemmer” at kroppens organer hænger sammen. Så er der ikke
lige noget at se på lungerne, så må patienten gå hjem til praktiserende læge igen, og få ny
henvisning på, at han fx ikke rigtig kan trække vejret…… dette er dyrt
og omkostningsfuldt for
systemet både i primær- og sekundær sektor. Hvorfor er der ikke krav til lægerne om, at de også
skal have den bredere viden
som fx en periode på et mindre sygehus (selvom, der vist snart kun
er Rønne tilbage). Men i virksomhed og forretningsregi møder man ofte efterspørgsel med udbud-
eller man prøver, som det mindste at tilpasse sig kunden
og det er ikke anderledes i sygehusets
virksomhedsregi. Bortset fra, at lægerne måske i for høj grad har fokus på eget ego og egne stjerne
på skuldrene, hvilket ikke nødvendigvis gavner patienterne. Det er jo ofte ord på papir
og
mennesker er stadig kød, blod, følelser og praksisnære, individuelle og spidsfindige.
Det er et udvalg af situationer og eksempler som I som ansvarlige kan adressere og skabe relativt hurtige
indsatser på
noget som ikke kræver kommissioner og udvalg men blot kan ændres (de fleste af dem) Husk
flere af
anvisninger bygger på konkrete erfaringer som der er gjort i ”virkeligheden”.
https://sundhedsmonitor.dk/debat/art8723846/Lad-den-private-sektor-drive-og-levere-ydelser-til-
nærhospitaler
Det er jo en fin nok melding og menig -men kontinuitet for både personale og patient er besparende (og
nødvendig særlig ved gruppen kronikere og ældre der er multisyge) - for patient bliver slidt op af at skulle
fortælle sin historie x flere. Og personalet mister overblikket da de ikke kender (for)historien, har ikke
overblik og (fejl)behandler ud fra bedste evne under tidspres, fordi der er et større behov end der tilbydes.
Så hvordan kan der komme fast og dygtigt personale i en længere tid -så der er kontinuet, indsigt og
tryghed?
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 123: Henvendelse fra Christin Walter og Henrik Busch vedr. foretræde om det danske sundhedssystem
2676361_0012.png
En pligt om at arbejde 2-4 år ude i de mindre samfund? (det er også her lægerne bliver vidende om
HVORDAN kroppen og dens systemer hænger sammen, hvilket er en styrke i specialiseringen!)
Der er nu nedsat en kommission!
Hvad skal det hjælpe på den korte bane når vi har akutte mangler og problemer at den så først i 2024
kommer med forslag
forslag der sikkert kræver flere år at ændre
vi skal i gang nu!
https://www.bt.dk/politik/regionerne-i-opraab-risiko-for-daarligere-sundhed-fremover
Vi har mangel på læger og sygeplejersker og alligevel har Styrelsen for Patientsikkerhed ikke formået at
behandle de mange tusinde ansøgninger fra udenlandsk uddannede professionelle fagfolk der har ventet i
op til 3 år for at få deres ansøgning ÅBNET og dermed læst og behandlet. Pr. i dag er der ca. 1.660
ansøgninger liggende uden der er svar på hvornår de kan lukkes ind i det trængte væsen. Kom nu!
Mange løser selv opgaverne når de udskrives!
»Det er simpelthen ikke rimeligt«: Dobbelt så mange ældre køber selv praktisk hjælp - sundhedsmonitor.dk
Det viser bare at vi ikke evner at passe de ældre på en tilfredsstillende måde og vi sender også patienter
hjem fra hospitalerne hvor efterbehandlingen slet, slet ikke hænger sammen med behovet. Derfor opstår
der private tilbud netop fordi der er et marked hvor det offentlige svigter. Selvom vi har vidst det siden
starten af 2000 tallet, at der ville komme et ældre boom
og vi ved også, at vi ender i en Japan situation
med de ældre, hvilket vi også har vidst i samme årrække. Hvorfor handler vi ikke mere forebyggende og
planlæggende med en god strategi? Vi bliver jo alle ældre, ikk?
PATIENT EMPOWERMENT - Patientguiden
https://www.regionh.dk/Sundhed/Patientguiden/Sider/default.aspx
Det er da rigtig fint, at det står sort på hvidt på en hjemmeside- MEN bruges det i praksis, eller er det bare
noterede ord? Og ved patienterne at den eksisterer? Min erfaring er, at det desværre kun er et mindretal,
der ved noget herom, jf. artikler og alle Jane Baryholdy’s skriv og udmeldinger.
Hvor er oplysningspligten
overfor patienterne?
Kunne man ikke gøre mere for at patienter og pårørende kender til deres rettigheder før under og efter et
forløb?
Kunne man med oplysning sikre at flere var bedre forberedt når de ankom til behandling på sygehuset?
Udeblivelser fra operation og behandling er ikke i orden!
Alene i Region hovedstaden udeblev mere end 142.000 patienter i 2022 fra behandling. Det er ikke i orden
og hvad er tallet på landsplan? Hvad er årsagerne og hvordan kan afhjælpe dette problem med andre må
vente og køerne vokser?
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 123: Henvendelse fra Christin Walter og Henrik Busch vedr. foretræde om det danske sundhedssystem
2676361_0013.png
Robotter er fremtiden
det ved vi!
Mange administrative rutiner kan klares af robotter og det bør undersøges hvorfor der fortsat er så mange
analog registreringer under en indlæggelse. Sygeplejersker der noteret patientens værdig ned på et stykke
papir for efterfølgende at gå til en pc og lægge dem ind.
Journalskrivningen bør dikteres og opdateres i systemet og samkøres.
Pårørende
De pårørende, familie og venner er også en stor del af ”oplevelsen” som patient –
kan man skabe ro og
tryghed hos dem kan det også lette presset på de ansatte. Derfor skal det tænkes igennem hvordan man
arbejder med pårørende og formår at sikre arbejdsro omkring patienterne.
Dødsfald
Der dør ganske mange patienter på vores hospitaler og det er naturligvis trist især der hvor der er tale om
andre sygdomme og infektioner der opstår under indlæggelsen. Tror det er klogt at få de rette tal frem i
lyset og få undersøgt til bunds om der sker fejlbehandlinger eller opstår smitte og unødige dødsfald som
følge af det.
Udenlandsk arbejdskraft
Der står mere end 1.600 velkvalificerede folk på vores dørtrin til at starte op som læger og sygeplejersker
men systemet blokerer. Nogen har ventet i mere end 3 år
3 år mens vi har råbt om hjælp især under
Corona tiden.
Vi kunne ”I morgen” lukke op til
1.600 nye friske folk ind i systemet
det er da så oplagt at
træffe beslutning om. Det handler ikke om penge om ressourcer - det handler om sund fornuft og en hurtig
politisk beslutning. Styrelsen for Patientsikkerhed har bekræftet at de kan løse opgaven mere eller mindre
med et snuptag
HVIS I som politikere kunne ændre i systemet.
I dag er der et ”Strukturgebyr” det burde
være et ”asnsøgningsgerbyr”.
Hvordan det reelt fungerer har vi i skrivende stund ikke fundet helt ud af
men ansvarlige folk i Styrelsen bekræfter at det med lethed kan løses
det bør I straks kikke på.
Vi vil på foretræde komme med konkrete forslag til løsninger der kan igangsættes nu og som I bør have
fokus på i den nære fremtid
ikke noget der ligger år og dag ude i fremtiden
men NU!
Selv eksperterne er i tvivl
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/enige-eksperter-vi-er-
bekymrede/9614001
Måske I som ansvarlige skulle lytte lidt mere og handle og beslutte det der er bedst
for borgere og patienter.
På gensyn.
Christin Walter og Henrik Busch
V/
[email protected]
Læderstræde 1 3-3 1201 København K. mobil 40401707