Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 12
Offentligt
2643677_0001.png
Center for Økonomi
NOTAT
Til:
Sundhedsministeriet
Regionsgården
Kongens vænge 2
3400 Hillerød
Opgang
Afsnit
Telefon
Mail
Web
Blok C - 1. sal
Sekretariat
51442594
[email protected]
www.regionh.dk
Dato: 30. september 2022
Udtalelse fra regionsrådet i forbin-
delse med ministeriets redegørelse
til Statsrevisorerne vedr. beretning
nr.18/2021 om Sygehusberedska-
bet før og under 1. smittebølge af
COVID-19
Indledning
Regionsrådet i Region Hovedstaden er af Sundhedsministeriet blevet anmo-
det om at afgive en udtalelse om Statsrevisorernes beretning nr. 18/2021 sy-
gehusberedskabet før og under 1. smittebølge af COVID-19.
Region Hovedstaden vil gerne indledningsvist bemærke, at regionen finder det
positivt, at Rigsrevisionen i beretningen anerkender, at personale på alle ni-
veauer og med forskellige faglige baggrunde har ydet en stor indsats over
lang tid for at håndtere pandemien bedst muligt. Ligeledes er det positivt, at
Rigsrevisionen anerkender det omfattende arbejde Region Hovedstaden ud-
førte ift. indkøb af værnemidler både ifm. pandemiens opstart og i Den Natio-
nale Operative Stab (NOST). Region Hovedstaden blev under pandemien de
udførende i forhold til at indkøbe og lagerføre en national beholdning af vær-
nemidler, herunder national produktion. Konkret betyder det, at der i regi af
Region Hovedstaden blev etableret både en national og en regional lagerbe-
holdning af værnemidler købt under pandemien.
1 af 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Ministerredegørelse til statsrevisorernes beretning nr. 18/2021 om Sygehusberedskabet før og under 1. smittebølge af COVID-19, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Region Hovedstadens bidrag til ministerredegørelsen fra sundhedsministeriet
til Statsrevisorerne redegør for de foranstaltninger og overvejelser, som Stats-
revisorernes bemærkninger vedrørende regionerne har givet anledning til.
Udtalelse
Forberedelse af sygehusberedskabet
Rigsrevisionen påpeger, at regionernes sundhedsberedskabsplaner ikke var
tilstrækkeligt dækkende i forhold til at håndtere en pandemi, samt at der ikke
blev taget bestik af den nationale risikovurdering for en højvirulent sygdom.
Region Hovedstadens sundhedsberedskabsplan fra 2017 - som var gældende
da COVID-19 pandemien brød ud i 2020 - følger Sundhedsstyrelsens Vejled-
ning om planlægning af sundhedsberedskab og adresserer en række forskel-
lige beredskabshændelser, herunder håndtering af smitsomme sygdomme.
Regionen har jf. sundhedsloven modtaget vejledning fra Sundhedsstyrelsen
om planen og tilpasset den i overensstemmelse med vejledningen.
Der var i Region Hovedstaden ikke udarbejdet en specifik pandemiplan forud
for COVID-19 pandemien. Dermed er det korrekt, at der ikke var en plan, der
detaljeret planlagde for en pandemisituation med udgangspunkt i Sundheds-
styrelsens plan for pandemisk influenza. Det bemærkes i sammenhæng her-
med, som det også konstateres af Rigsrevisionen, at Sundhedsstyrelsens
pandemiplan ikke er opdateret siden 2013.
Region Hovedstadens sundhedsberedskabsplan blev opdateret i efteråret
2021 med vedtagelse i Regionsrådet 12. oktober 2021. I den sammenhæng
blev der på en række områder gennemført opdateringer på baggrund af erfa-
ringer med COVID-19:
Der er beskrevet overordnede principper for prioritering og organise-
ring af hospitalskapacitet ved epidemi af smitsom sygdom, som i stort
omfang giver behov for hospitalsindlæggelse.
Beskrivelse af samarbejdet med kommuner og almen praksis, bl.a.
med hensyntagen til erfaringer fra corona-pandemien er opdateret.
Beskrivelsen af scenarier for massevaccination er tilpasset, så den er i
overensstemmelse med den konkrete organisering under COVID-19.
Forsyningssikkerhed, herunder lægemiddelberedskabet: Der er tilføjet
uddybende beskrivelser af forsyningssikkerhed bl.a. ift. personlige
værnemidler, samt lægemiddelberedskabets rolle ift. at sikre forsy-
ningssikkerhed om kritiske lægemidler.
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeriets redegørelse til
Statsrevisorerne vedr. beretning nr.18/2021 om Sygehusberedskabet før og under 1.
smittebølge af COVID-19
Side 2
2 af 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Ministerredegørelse til statsrevisorernes beretning nr. 18/2021 om Sygehusberedskabet før og under 1. smittebølge af COVID-19, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Derudover blev afsnit om krisestyringsorganisation, krisekommunikation, pa-
tientsikkerhed, øvelser mm. opdateret.
Regionen afventer i øvrigt Sundhedsstyrelsens kommende pandemiplan, og
vil på baggrund af dette udarbejde en specifik pandemiplan for Region Hoved-
staden.
Omstilling af sygehusvæsenet
Rigsrevisionen bemærker, at de tre undersøgte regioner har sikret, at syge-
husvæsenet under 1. smittebølge i overvejende grad kunne omstilles til at
håndtere COVID-19.
Dette skete i en løbende dialog med Sundhedsstyrelsen, hvor der hurtigt blev
fulgt op på vejledninger og prognoser i tæt dialog på tværs af regioner og med
det nationale niveau.
Regionen anerkender, at der kunne have været et mere detaljeret planlæg-
ningsgrundlag for håndtering af en pandemisituation. Det bemærkes dog sam-
tidig, at det ville have været – og fortsat er – vanskeligt præcist at forudsige et
konkret pandemiforløb, og dermed at lægge detaljerede planer for håndtering
heraf.
Regionen bemærker desuden, at det på baggrund af det overordnede sund-
hedsberedskab lykkedes, med kort varsel, at udarbejde detaljerede planer for
skalering af kapacitet i pandemisituationen.
I forhold til regionernes bekymring for håndtering af de mange intensivpatien-
ter bemærkes, at det er forventeligt, at sygehuskapaciteten vil komme under
pres i en pandemisituation, og at det vil være udfordrende at håndtere et kraf-
tigt øget antal intensivpatienter. Ikke desto mindre blev der lagt planer for,
hvordan et kraftigt øget antal intensivpatienter i en beredskabssituation skulle
håndteres, herunder med flytning af personale til nye funktioner og stuer m.m.,
så de mest syge patienter kunne prioriteres højst.
Regionen noterer sig, at Rigsrevisionen finder, at regionerne har sikret, at kriti-
ske funktioner, der som udgangspunkt ikke måtte udskydes, generelt blev op-
retholdt, og at Rigsrevisionen ikke finder eksempler på det modsatte. Det be-
mærkes hertil, at opretholdelsen af kritiske funktioner løbende blev indskærpet
overfor hospitalerne. Tilsvarende fortsatte monitoreringen af kræft og udred-
ning under suspenderingen af patientrettighederne, og der blev i tillæg hertil
oprettet en række andre monitoreringer for at følge hospitalsaktiviteten.
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeriets redegørelse til
Statsrevisorerne vedr. beretning nr.18/2021 om Sygehusberedskabet før og under 1.
smittebølge af COVID-19
Side 3
3 af 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Ministerredegørelse til statsrevisorernes beretning nr. 18/2021 om Sygehusberedskabet før og under 1. smittebølge af COVID-19, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Forsyning af værnemidler i en pandemisituation
Rigsrevisionen påpeger, at regionerne havde svært ved at sikre værnemidler i
overensstemmelse med retningslinjerne.
Den særlige situation omkring forsyning af værnemidler påvirkede hele ver-
densmarkedet. Region Hovedstaden så allerede i januar 2020 indikationer på,
at der på verdensmarkedet var en forsyningsustabilitet på bl.a. værnemidler
pga. COVID-smitten i Wuhan-området, som ville ramme Europa. Regionen
bestilte derfor allerede i januar 2020 ekstra værnemidler. Under pandemien
blev værnemidler fordelt til hospitalerne, for at sikre, at der var tilgængelige
værnemidler til alle, der havde brug for det ud fra retningslinjerne.
Region Hovedstaden ønsker at gøre ministeriet opmærksom på, at der er ta-
get initiativer, der skal sikre, at regionerne er bedre stillet ift. forsyning af vær-
nemidler mv., hvis Danmark rammes af en ny pandemi. Flere af initiativerne er
ministeriet selv ansvarlig for, men de nævnes fordi det giver et helhedsbillede:
Styrelsen for forsyningssikkerhed (SFOS) blev etableret i august 2020,
og skal hjælpe samfundet med test og værnemidler under COVID-19
samt bidrage til håndteringen af fremtidige kriser.
Under COVID-19-pandemien i foråret 2020 besluttede staten, at Re-
gion Hovedstaden skulle indkøbe værnemidler til nationalt brug. Regio-
nerne har i dag lagerbeholdning af værnemidler på egne lagre (inkl.
Region Hovedstaden), som sammen med de to nationale lagre styres
ift. statens fastsatte måltal. Det overordnede overblik og ansvar vareta-
ges af Styrelsen for Forsyningssikkerhed (SFOS).
I Region Hovedstaden er enheden National Forsyning af Værnemidler
(NFOS) etableret i Center for Økonomi pr. 1. januar 2021. Enheden va-
retager de operationelle indkøbs-, lager- og logistikopgaver for både
regionens regionale lager, det nationale lager og EU-nødlageret af
værnemidler sammen med understøttende enheder.
Region Hovedstaden bemærker, at da NFOS blev etableret, var der i
regi af SFOS en forventning om, at en fremtidig indkøbs- og lager-
model med Region Hovedstaden som aktør ville blive godkendt medio
2021. Det har siden vist sig, at godkendelse af den fremtidige indkøbs-
og lagermodel lader vente på sig. Den fremtidige konkrete model for
indkøb og lager af værnemidler afventer stadig. Der pågår pt. forhand-
linger mellem Danske Regioner og SFOS idet udgangspunktet for en
national model har ændret sig.
Region Hovedstaden er desuden opmærksom på, at ansvaret for testindsat-
sen er overgået til Sundhedsministeriet.
Udtalelse fra regionsrådet i forbindelse med ministeriets redegørelse til
Statsrevisorerne vedr. beretning nr.18/2021 om Sygehusberedskabet før og under 1.
smittebølge af COVID-19
Side 4
4 af 4