Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 12
Offentligt
 
 
 
Indenrigs- og sundhedsministeren
Statsrevisorernes Sekretariat 
Folketinget 
Christiansborg 
Holbergsgade 6 
 
DK‐1057 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 06‐01‐2023 
Enhed: EPISK 
Sagsbeh.: DEPBBM 
Sagsnr.: 2114950 
Dok. nr.: 2496442 
 
Indenrigs‐ og sundhedsministerens redegørelse til
Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 18/2021 om
Sygehusberedskabet før og under 1. smittebølge af COVID‐19
 
 
Statsrevisorerne har den 14. juni 2022 fremsendt beretning nr. 18/2021 om 
Sygehusberedskabet før og under 1. smittebølge af covid‐19 og har samtidigt 
anmodet om en redegørelse over de foranstaltninger og overvejelser, som 
beretningen giver anledning til. 
 
Indledningsvist vil jeg kvittere for Statsrevisorernes beretning, der sætter et vigtigt 
fokus på sygehusberedskabsplanlægning, og hvordan det danske sygehusberedskab 
stod rustet til en verdensomspændende pandemi. Læring af 
beredskabsplanlægningen og selve covid‐19 håndteringen har væsentlig betydning 
for, hvordan vi med den vigtige viden og erfaring, vi står på i dag, ruster det danske 
sundhedsvæsen bedre til eventuelt kommende pandemier. Statsrevisorernes 
beretning er et relevant bidrag til den fremadrettede beredskabsplanlægning og en 
optimering af indsatsen fremadrettet i forbindelse med bl.a. nye pandemier eller 
andre omfattende krisesituationer, der involverer sundhedsberedskabet.  
 
Beretningen konkluderer, at Danmark burde have været bedre forberedt, da 
pandemien ramte og anerkender samtidig, at regionerne under 1. smittebølge i 
overvejende grad sikrede en omstilling af sygehusvæsenet til at håndtere covid‐19 i 
overensstemmelse med Sundhedsministeriets retningslinjer og løbende øvrige 
udmeldinger.  
 
Den faktiske omstilling af sygehusvæsenet har således vist, at sygehuskapaciteten 
kunne håndtere den første smittebølge. Uanset specifik planlægning for pandemier 
var samtlige regioner i stand til hurtigt og effektivt at indføre store omorganiseringer, 
så behandlings‐ og intensivkapaciteten blev tilfredsstillende udvidet til covid‐19 
patienter. Dette viser, at sundhedsvæsenets grundlæggende organisation og 
generiske beredskabsplanlægning er velfungerende, idet jeg samtidig anerkender, at 
Danmark kunne have været bedre forberedt, og der planlægnings‐ og 
beredskabsmæssigt er et forbedringspotentiale at indfri.  
 
Det er også positivt, at Statsrevisorernes beretning understreger, at regionerne og 
sundhedspersonalet har ydet en enorm indsats for at sikre kapacitetsudvidelser til 
alle covid‐19 patienter. Jeg er meget enig heri.  
 
Til brug for ministerredegørelsen er der indhentet udtalelser fra regionsrådene, som 
er indarbejdet i redegørelsen. Udtalelserne fra regionsrådene er vedlagt som bilag.  
 
 
 
 
. / . 
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Ministerredegørelse til statsrevisorernes beretning nr. 18/2021 om Sygehusberedskabet før og under 1. smittebølge af COVID-19, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2643676_0002.png
 
Generelle bemærkninger til beretningen  
Statsrevisionernes beretning besvarer følgende to spørgsmål:  
1) Har Sundhedsministeriet understøttet regionernes planlægning af 
håndteringen af en pandemi, og var regionernes sundhedsberedskabsplaner 
dækkende i forhold til at håndtere en pandemi? 
2) Har Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Syddanmark sikret, at 
sygehusvæsenet under 1. smittebølge blev omstillet til at kunne håndtere 
COVID‐19 i overensstemmelse med Sundhedsministeriets retningslinjer og 
øvrige løbende udmeldinger? 
 
Statsrevisionerne finder det overordnet utilfredsstillende, at Sundhedsministeriet og 
regionerne ikke har sikret, at sygehusberedskabet var forberedt på at håndtere en 
pandemi, da 1. smittebølge af covid‐19 ramte Danmark. Videre finder 
Statsrevisorerne det meget utilfredsstillende, at ingen af de fem regioner havde 
planlagt, hvordan de ville sikre forsyningen af værnemidler i en pandemisituation. 
Endeligt finder Statsrevisionerne det tilfredsstillende, at regionerne med reviderede 
planer og en stor indsats fra sundhedspersonalet alligevel fik skabt kapacitet på 
sygehusene, så alle covid‐19 patienter kunne behandles. 
 
I det følgende vil jeg forholde mig til beretningens delkonklusioner samt udtalelserne 
fra regionsrådene.  
 
Jeg bemærker, at redegørelsen er koordineret med Justitsministeriet fsva. angår de 
dele, der hører under Justitsministeriets ressort. 
 
2. Delkonklusion: Forberedelse af sygehusberedskabet 
Statsrevisionernes beretning konkluderer, at Sundhedsministeriet ikke fuldt ud har 
understøttet regionernes planlægning af håndteringen af en pandemi, og regionernes 
sundhedsberedskabsplaner var ikke dækkende i forhold til at håndtere en pandemi.  
 
Statsrevisorerne hæfter sig i den forbindelse ved, at 
ingen af de fem regioner har haft planer, der fuldt ud levede op til 
Sundhedsstyrelsens vejledninger om planlægning af sundhedsberedskabet, 
herunder at kun Region Nordjylland havde taget delvist højde for pandemier som 
en del af sundhedsberedskabet.  
regionernes sundhedsberedskabsplaner generelt ikke har været baseret på de 
nationale risikobilleder fra 2013 og 2017.  
Sundhedsstyrelsens vejledning til regionerne ikke afspejlede udviklingen i 
risikobilleder fra 2013 til 2017. 
Sundhedsstyrelsen ikke påpegede, når regionernes beredskabsplaner ikke levede 
op til centrale anbefalinger fra Sundhedsstyrelsens vejledninger eller krav om, at 
planerne skal være baseret på nationale og lokale risikovurderinger.   
 
2.1. Regionsrådenes bemærkninger 
Regionerne tager samlet set Statsrevisorernes beretning til efterretning, herunder 
kritikken i forhold til regionernes beredskabsplaner, idet flere regioner, herunder 
Region Hovedstaden, Region Sjælland, og Region Nordjylland samtidigt henleder 
opmærksomheden på, at regionernes sundhedsberedskabsplaner baserer sig på 
Sundhedsstyrelsens vejledning. 
 
F.eks. henviser Region Hovedstaden til, at regionens sundhedsberedskabsplan, der 
var gældende, da pandemien brød ud, fulgte Sundhedsstyrelsens Vejledning om 
planlægning af Sundhedsberedskab og adresserer en række forskellige 
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Ministerredegørelse til statsrevisorernes beretning nr. 18/2021 om Sygehusberedskabet før og under 1. smittebølge af COVID-19, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2643676_0003.png
 
beredskabshændelser, herunder håndtering af smitsomme sygdomme, og bemærker, 
at beredskabsplanen er tilpasset i overensstemmelse med modtaget vejledning fra 
Sundhedsstyrelsen. I Region Sjælland afventer udarbejdelsen af en overordnet og 
sammenhængende pandemiplanlægning, at der foreligger et egnet nationalt 
planlægningsgrundlag fra Sundhedsstyrelsen, som kan være med til at sikre det 
fornødne faglige niveau, ensartethed og sammenhæng på tværs af landets regioner 
og kommuner.  
 
Flere regioner, herunder Region Sjælland, Region Syddanmark og Region Nordjylland, 
henviser endvidere til, at Sundhedsstyrelsen har igangsat en proces for revidering af 
Sundhedsstyrelsens vejledning til regioner og kommuner vedrørende planlægning af 
sundhedsberedskab. Region Syddanmark og Region Nordjylland bifalder specifikt, at 
regioner og kommuner inddrages. I forlængelse heraf henleder Region Syddanmark 
opmærksomheden på, at Beredskabsstyrelsens seneste nationale risikobillede fra 
2022 udpeger 14 forskellige risici, som kan udfolde sig i forskellige hændelsesforløb. 
Region Syddanmark finder det derfor afgørende, at Sundhedsstyrelsens kommende 
vejledninger fortsat tager udgangspunkt i Beredskabsstyrelsens helhedsorienterede 
tilgang til beredskabsplanlægning, hvor krisestyring er det primære fokus. Region 
Sjælland opfordrer ministeren til at sikre, at arbejdet med opdatering af Vejledning 
vedrørende planlægning af sundhedsberedskab prioriteres og forløber efter 
tidsplanen.  
 
Region Hovedstaden, Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland 
gør opmærksom på, at regionerne i perioden august til december 2021 har politisk 
godkendt opdaterede sundhedsberedskabsplaner for at inddrage erfaringer fra covid‐
19 pandemien. Region Syddanmark og Region Nordjylland oplyser specifikt, at de 
opdaterede sundhedsberedskabsplaner indeholder en opdateret risikovurdering for 
regionerne, der tager afsæt i Beredskabsstyrelsens nationale risikobillede.  
 
Herudover er Region Syddanmark i gang med at udarbejde en delplan for epidemi og 
massevaccination, som er én af 10 delplaner, der skal udarbejdes i henhold til 
regionens gældende sundhedsberedskabsplan. Region Nordjylland har medio 2022 
indledt en proces for revidering af regionens eksisterende pandemiplan, der vil tage 
afsæt i Sundhedsstyrelsens kommende vejledning til regioner og kommuner vedr. 
planlægning af sundhedsberedskabet, ligesom Region Hovedstaden på baggrund af 
Sundhedsstyrelsens kommende pandemiplan vil udarbejde en specifik pandemiplan 
for regionen.  
 
2.2. Indenrigs‐ og sundhedsministerens bemærkninger  
Jeg har noteret mig regionsrådenes bemærkninger, herunder at regionerne under ét 
anerkender kritikken af sundhedsberedskabsplanlægningen, og at samtlige regioner 
samtidig imødeser Sundhedsstyrelsens kommende opdaterede vejledninger som 
afsæt for at udarbejde specifikke, regionale beredskabsplaner.  
 
Jeg tager Statsrevisorernes kritik og konklusioner til efterretning og anerkender, at 
Sundhedsstyrelsen kunne have vejledt regionerne mere uddybende i forhold til at 
leve op til Sundhedsstyrelsens vejledning for beredskabet. Sundhedsstyrelsen vil 
fremadrettet sikre dette gennem en tættere direkte rådgivning i relation til 
regionernes beredskabsplaner ud fra Sundhedsstyrelsens aktuelle vejledninger.   
 
Som samtlige regioner har fremhævet, har Sundhedsstyrelsen igangsat et arbejde 
med at opdatere vejledning om planlægning af sundhedsberedskabet fra 2017. Jeg 
kan, jf. bemærkning fra Region Sjælland under afsnit 2.1, oplyse, at 
Side 3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Ministerredegørelse til statsrevisorernes beretning nr. 18/2021 om Sygehusberedskabet før og under 1. smittebølge af COVID-19, fra indenrigs- og sundhedsministeren
 
Sundhedsstyrelsen planlægger efter at udgive en opdateret vejledning for 
planlægning af sundhedsberedskab i løbet af 2023. Videre kan jeg oplyse, at 
Sundhedsstyrelsen også vil igangsætte et arbejde med at opdatere beredskab for 
pandemisk influenza fra 2013 (pandemiplanen). Den kommende opdaterede 
vejledning vil som noget nyt rette sig mod epidemier for at dække bredere, og 
benævnes epidemiplanen i det følgende. Sundhedsstyrelsen forventer at 
epidemiplanen foreligger i starten af 2024. 
 
Sundhedsstyrelsen oplyser, at de vil inddrage regioner og kommuner i arbejdet med 
de opdaterede vejledninger for bedst muligt at imødekomme regionernes og 
kommunernes behov og afspejle erfaringer, som regionerne og kommunerne har 
gjort sig under covid‐19 pandemien.  
 
Sundhedsstyrelsen oplyser desuden, at den kommende epidemiplan mere eksplicit vil 
forholde sig til andre typer hændelser end influenzapandemier og udbygges med et 
bredere trusselsbillede med henblik på at afdække fremtidige trusler i forbindelse 
med smitsomme sygdomme og derved bedre understøtte regionernes og 
kommunernes beredskabsplanlægning. Epidemiplanen vil derfor fremadrettet 
inddrage både Beredskabsstyrelsens nationale risikobillede og en bredere 
sundhedsfaglig afdækning af scenarier for smitsomme sygdomme.  
 
Fælles for både epidemiplanen og den opdaterede vejledning om planlægning af 
sundhedsberedskab er således, at Sundhedsstyrelsen – i dialog med regioner og 
kommuner – vil indarbejde nye perspektiver, erfarede scenarier og læring fra covid‐
19 håndteringen for at optimere sundhedsberedskabsplanlægningen og understøtte 
robuste sundhedsberedskabsplaner for bl.a. sygehusene og for samarbejdet mellem 
regioner, kommuner og centrale myndigheder.  
 
Endeligt finder jeg det positivt, at flere regioner allerede har opdateret deres 
regionale sundhedsberedskabsplaner og har et fortsat fokus på disse planer, mens de 
afventer Sundhedsstyrelsens opdaterede vejledninger. 
 
3. Delkonklusion: Omstilling af sygehusvæsenet under 1. smittebølge af COVID‐19 
Statsrevisorerne hæfter sig ved, at Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region 
Syddanmark: 
udarbejdede planer for udvidelsen af sygehusenes behandlings‐ og 
intensivkapacitet til at kunne håndtere covid‐19 patienter i overensstemmelse 
med Sundhedsstyrelsens prognoser, da pandemien var startet. Dette gjorde, at 
sygehusvæsenet under 1. smittebølge kunne omstilles til at håndtere covid‐19 i 
overensstemmelse med Sundhedsministeriets retningslinjer. 
i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens udmeldinger sikrede, at kritiske 
funktioner, der som udgangspunkt ikke måtte udskydes eller aflyses, generelt 
blev opretholdt under 1. smittebølge. Dog medførte covid‐19 et kraftigt fald i 
planlagte operationer i perioder. 
i marts 2020 og frem til midten af april 2020 havde vanskeligt ved at sikre adgang 
til værnemidler for sygehuspersonale og patienter. Dog var regionernes lagre 
aldrig helt i bund, men i perioden fra marts 2020 og frem til midten af april 2020 
var forsyningssituationen af værnemidler så kritisk, at der var risiko for, at 
sygehuspersonale og patienter på enkelte sygehuse eller afdelinger i visse 
situationer ikke havde adgang til alle anbefalede værnemidler. 
 
 
 
Side 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Ministerredegørelse til statsrevisorernes beretning nr. 18/2021 om Sygehusberedskabet før og under 1. smittebølge af COVID-19, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2643676_0005.png
 
3.1. Regionsrådenes bemærkninger 
Region Hovedstaden henleder opmærksomheden på, at der er taget en række 
initiativer bl.a. i samarbejde med statslige myndigheder for at forbedre regionernes 
forsyning af værnemidler m.v., hvis Danmark skulle blive ramt af en ny pandemi. 
Herunder nævnes, at det i foråret 2020 blev besluttet, at Region Hovedstaden skulle 
indkøbe værnemidler til nationalt brug, og at der i dag er nationale 
lagerbeholdninger, som sammen med regionernes egne lokale lagre af værnemidler, 
styres ud fra statslige måltal. Det overordnede overblik over lagerbeholdningerne 
varetages af Styrelsen for Forsyningssikkerhed (SFOS). Desuden har Region 
Hovedstaden etableret enheden National Forsyning af Værnemidler (NFOS), som 
varetager de operationelle indkøbs‐, lager‐ og logistikopgaver i relation til det 
regionale lager, den nationale beholdning og EU‐nødlageret af værnemidler sammen 
med understøttende enheder. Region Hovedstaden bemærker i øvrigt, at der fortsat 
pågår forhandlinger mellem Danske Regioner og Styrelsen for Forsyningssikkerhed 
om en fremadrettet model for indkøb og lager af værnemidler. 
 
Region Syddanmark har nedsat en følgegruppe for forsyningssikkerhed, der skal sikre 
planer for sikring af forsyningssikkerhed i forhold til medicinske produkter, udstyr og 
IT. Region Nordjylland tager til efterretning, at plangrundlaget for pandemier skal 
indeholde overvejelser om forsyningssikkerhed, bemanding samt intensivkapacitet.  
Region Midtjylland har øget sit fokus på forsyningssvigt i 
sundhedsberedskabsarbejdet, idet det er et vigtigt fokus at have en passende reserve 
af udstyr og samtidig have mulighed for hurtigt at kunne skaffe yderligere udstyr ved 
større kriser.  
 
Region Sjælland konkluderer, at det er den samlede pandemiplanlægning i Region 
Sjælland, der ikke har været tilstrækkelig. Region Sjælland har foretaget en række 
beredskabsmæssige tiltag med henblik på en mere robust håndtering af udbrud af 
smitsom sygdom, og regionen vil igangsætte arbejdet med udarbejdelsen af en ny 
sundhedsberedskabsplan, når Sundhedsstyrelsen Vejledning om planlægning af 
sundhedsberedskab foreligger.  
 
3.2. Indenrigs‐ og sundhedsministerens bemærkninger  
Jeg noterer mig regionalrådenes bemærkninger, herunder at flere regioner 
bemærker, at pandemihåndteringen var en stor udfordring, men at det ved en stor 
indsats og samarbejde var muligt hurtigt at omstille sygehuskapaciteten i tråd med 
Sundhedsstyrelsens prognoser og retningslinjer. Jeg hæfter mig i den forbindelse 
samtidigt ved, at beretningen konkluderer, at Region Hovedstaden, Region Sjælland 
og Region Syddanmark i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens udmeldinger 
sikrede, at kritiske funktioner, der som udgangspunkt ikke måtte udskydes eller 
aflyses, blev opretholdt under 1. smittebølge. 
 
Som Statsrevisorernes beretning også påpeger, blev der under pandemien skabt et 
ekstraordinært samarbejde mellem de centrale sundhedsmyndigheder, regioner og 
kommuner, som var afgørende for, at der skete en enorm og hurtig omstilling af 
sundhedsvæsenet, og at Danmark kom godt igennem pandemien på trods af, at man 
ikke var godt nok forberedt på en pandemi. En samlet og koordineret indsats på 
tværs af sektorer bør fortsat fremmes for at skabe nye gode helhedsløsninger og 
fortsat bidrage til et sammenhængende sundhedsvæsen. Indenrigs‐ og 
Sundhedsministeriet vil derfor invitere relevante styrelser, Danske Regioner, KL, 
regioner og kommuner til en læringsopsamling, der fokuserer på systematisering og 
koordinering af det tværsektorielle samarbejde. Det er tanken, at 
læringsopsamlingen vedr. de gode tværsektorielle samarbejdsløsninger anvendt 
Side 5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Ministerredegørelse til statsrevisorernes beretning nr. 18/2021 om Sygehusberedskabet før og under 1. smittebølge af COVID-19, fra indenrigs- og sundhedsministeren
 
under pandemien også skal bidrage til at fremhæve, hvor disse gode 
samarbejdsløsninger kan anvendes i den daglige drift, ledelse og udvikling af 
sundhedsvæsenet. Læringsopsamlingen forventes at finde sted i første halvdel af 
2023.  
 
Af regionernes udtalelser har jeg endvidere noteret mig, at samtlige regioner på 
baggrund af covid‐19 erfaringer enten har opdateret deres regionale 
beredskabsplaner efter 1. smittebølge eller på anden vis har foretaget 
beredskabsmæssige tiltag, herunder haft øget fokus på forsyningssikkerheden af 
værnemidler.  
 
Fsva. forsyningssikkerheden af værnemidler var der fra pandemiens begyndelse et 
stort fokus fra både statslige, regionale og kommunale aktører på at sikre forsyningen 
af værnemidler og andre kritiske ressourcer, og det blev derfor i foråret 2020 i regi af 
Den Nationale Operative Stab (NOST) besluttet at opbygge lagre af værnemidler til 
seks måneders pandemiforbrug. 
 
Region Hovedstaden fik i den forbindelse til opgave at koordinere regionale indkøb, 
mens Aarhus Kommune fik til opgave at koordinere på vegne af kommunerne. Jeg vil, 
ligesom Statsrevisorerne, gerne kvittere for den enorme indsats, som blev ydet i den 
forbindelse. 
 
Den tidligere regering besluttede desuden i foråret 2020 at oprette SFOS for at 
understøtte myndighedernes indsats mod covid‐19. SFOS overtog en del af de 
opgaver, der var blevet varetaget i regi af det udvidede NOST‐samarbejde (NOST+), 
herunder at sikre at Danmark havde den nødvendige adgang til bl.a. værnemidler. 
SFOS blev oprettet ved cirkulære den 27. august 2020 på Justitsministeriets område. 
Der er i dag opbygget robuste lagre af værnemidler, som monitoreres af SFOS på 
baggrund af data fra regioner og kommuner. 
 
For så vidt angår en fremtidig indkøbs‐ og lagermodel er der som anført af Region 
Hovedstaden, indledt forhandlinger mellem SFOS og Danske Regioner om en 
decentral regional indkøbs‐ og lagermodel for beredskabslageret af værnemidler. 
 
Videre kan jeg i forhold til det bredere nationale krisestyringssystem bemærke, at 
Forsvarsministeriet tidligere i år har varslet et nyt set‐up for det nationale 
krisestyringssystem, der tillige skal drage erfaringer fra håndteringen af covid‐19 
pandemien. Indenrigs‐ og Sundhedsministeriet vil blive inddraget i arbejdet for et nyt 
set‐up for det nationale krisestyringssystem.  
 
Afslutningsvist vil jeg pege på, at Danmark deltager i en række internationale 
samarbejder om beredskab på sundhedsområdet, hvor jeg bl.a. kan fremhæve, at 
Danmark deltager i HERA (Health Emergency Preparedness and Response 
Authority), der er EU´s nye myndighed for kriseberedskab‐ og indsats på 
sundhedsområdet. Formålet med HERA er at styrke EU’s kriseberedskab i forhold 
til fremtidige sundhedskriser og i den forbindelse imødegå de svagheder, som 
har vist sig under covid‐19 pandemien. Det gælder særligt i forhold til at 
understøtte udvikling, produktion og forsyning samt lageropbygning af vacciner, 
øvrige lægemidler, udstyr m.v.  
Danmark er vært for et EU‐nødlager af værnemidler, som er et af i alt ni 
europæiske rescEU‐nødlagre. SFOS har sammen med Region Hovedstaden været 
med til at etablere nødlageret og Region Hovedstaden står for løbende indkøb af 
Side 6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Ministerredegørelse til statsrevisorernes beretning nr. 18/2021 om Sygehusberedskabet før og under 1. smittebølge af COVID-19, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2643676_0007.png
 
værnemidler og drift af lagerfaciliteterne. Det danske rescEU‐lager er finansieret 
af EU på en syvårig bevilling frem mod 2027. 
 
Samlet set har covid‐19 pandemien således affødt en række initiativer, der skal 
bidrage til at styrke såvel sundhedsberedskabet nationalt og internationalt og det 
bredere nationale kriseberedskab.  
 
Kopi af denne redegørelse er fremsendt til Rigsrevisionen på mail 
[email protected].  
 
 
Med venlig hilsen  
 
 
 
Sophie Løhde 
 
 
Bilag: 
Udtalelse fra Region Hovedstaden 
Udtalelse fra Region Sjælland 
Udtalelse fra Region Syddanmark 
Udtalelse fra Region Midtjylland 
Udtalelse fra Region Nordjylland 
. / . 
. / . 
. / . 
. / . 
. / . 
Side 7