Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2643663_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato: 04-01-2023
Enhed: FOST
Sagsbeh.: DEPMNEN
Sagsnr.: 2209283
Dok. nr.: 2503317
Kommissionens forslag om ændring af Kommissionens gen-
nemførselsforordning (EU) 2018/574 om tekniske standarder
for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændringer af gennemførselsforordning (EU)
2018/574 af 15. december 2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer (komitésag). Medlemsstaterne skal stemme om
ændringerne, som vurderes at være af teknisk karakter på et møde i Tobaksprodukt-
komiteen den 10. januar 2023.
Gennemførselsforordning (EU) 2018/574 fastsætter regler for det fælleseuropæiske
sporbarhedssystem for tobaksvarer, hvor tobaksvarer mærkes med et entydigt identi-
tetsmærke med henblik på registrering af deres bevægelse for at adressere problemet
med ulovlig handel af tobaksvarer. Sporbarhedssystemet trådte i kraft i 2019. Kom-
missionens beføjelse til at vedtage gennemførelsesretsakter, som fastsætter tekniske
standarder for sporbarhedssystemet er fastsat i direktiv 2014/40/EU (Tobaksvaredi-
rektivet).
Forslaget til ændringerne er baseret på medlemsstaternes og Kommissionens erfarin-
ger og viden fra det nuværende sporbarhedssystem. Ændringerne vedrører tekniske
justeringer og præciseringer, der skal sikre et mere fleksibelt system og bedre data-
kvalitet. Forslaget indeholder bl.a. nye krav til ID-udstederne af identitetsmærkerne,
som skal understøtte bedre data og dermed en styrket kontrol. Derudover er der til-
pasninger af krav til industriens indrapportering til systemet, men også bedre mulig-
hed for bl.a. adgang til data og for at placere tobakslagre uden for EU.
Forslaget vurderes generelt at forbedre og styrke sporbarhedssystemet for tobaksva-
rer
uden dog at medføre større ændringer af systemet. Forslaget skønnes ikke at
have indvirkning på beskyttelsesniveauet. Forslaget vurderes ikke at medføre lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser eller at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget kan medføre økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, som
dog ikke vurderes at være væsentlige. Regeringen agter at stemme for Kommissio-
nens forslag.
2. Baggrund
Kommissionen har den 16. december 2022 fremsat forslag om ændring af Kommissi-
onens gennemførselsforordning (EU) 2018/574 (komitésag). Forslaget regulerer tek-
niske standarder for oprettelse og drift af sporbarhedssystemet for tobaksvarer. For-
slaget er sat til afstemning på et møde i Tobaksproduktkomiteen den 10. januar 2023.
Siden 20. maj 2019 har cigaretter og rulletobak fremstillet i EU eller importeret til EU
været registreret efter reglerne i Kommissionens gennemførselsforordning (EU)
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om Kommissionens forslag til ændringer af gennemførselsforordning (EU) 2018/574 om tekniske standarder for oprettelse og drift af sporbarhedssystemet for tobaksvarer, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2643663_0002.png
2018/574 af 15. december 2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer. Sporbarhedssystemets formål er at stille et ef-
fektivt værktøj til bekæmpelse af ulovlig handel med tobaksvarer til rådighed for
medlemsstaterne og Kommissionen. Alle enkeltpakninger med cigaretter og rulleto-
bak er derfor mærket med et entydigt identitetsmærke med henblik på registrering af
varens bevægelse. Dette gør det muligt at følge og spore produkterne i EU, fra den
maskine de er produceret på og frem til første detailslagssted, og dermed identificere
ulovlige aktiviteter, der resulterer i, at ulovlige produkter er tilgængelige for forbru-
gerne.
I en rapport fra Kommissionen om anvendelsen af direktiv 2014/40/EU (Tobaksvare-
direktivet) fra 20. maj 2021
1
fremgår en række udfordringer ved det etablerede spor-
barhedssystem. Medlemsstaterne og Kommissionen har blandt andet konstateret be-
tydelige problemer med kvaliteten af data i systemet, eksempelvis med hensyn til op-
lysninger om produktionsudstyr og den sidste del af transporten af produkter til de-
tailsalgsstedet. Det fremgår desuden af rapporten, at datakvaliteten gradvist er ble-
vet forbedret, men fortsat er helt afgørende for håndhævelsen og for mulighederne
for at nå målene med systemet.
Ændringsforslagets retsgrundlag er artikel 15, stk. 11, i direktiv 2014/40/EU (Tobaks-
varedirektivet). Gennemførelsesretsakten vedtages efter undersøgelsesproceduren,
hvor medlemsstaterne i et nedsat udvalg stemmer om Kommissionens forslag (To-
baksproduktkomitéen), jf. Tobaksvaredirektivets artikel 25, stk. 2.
I overensstemmelse med artikel 16, stk. 4 og 5, i traktaten om Den Europæiske Union
kræver vedtagelse af Kommissionens forslag et kvalificeret flertal på mindst 55 pct. af
medlemsstaterne, der omfatter mindst 15 af disse og repræsenterer medlemsstater
med tilsammen mindst 65 pct. af
EU’s
befolkning.
3. Formål og indhold
Baseret på den nuværende erfaring og viden om systemet har Kommissionen og
medlemsstaterne vurderet, at der er behov for præcisering og justering af visse tekni-
ske regler fastsat i gennemførelsesforordningen. Formålet med justeringerne er der-
med at forbedre sporbarhedssystemets funktion og fleksibilitet samt styrke kontrol-
len gennem bedre data.
Der er i alt foreslået ændringer og tilføjelser til 25 af forordningens i alt 38 artikler,
samt ændringer til bilag, hvoraf ændringerne i overvejende grad er af teknisk og der-
med mindre betydningsfuld karakter. De væsentligste ændringer er fremhævet i
dette komiténotat.
Ændringerne handler bl.a. om de krav og procedurer, der skal følges af de nationale
ID-udstedere af identitetsmærkerne. Fx er der justerede krav til hvor længe data skal
lagres, formen på identitetsmærkerne samt øget vejledningsforpligtelse.
Derudover omhandler forslaget visse ændringer af de procedurer, som skal følges af
de økonomiske aktører (fabrikanter, importører mv) ifm. indberetning af produkter til
systemet. Der gives bl.a. bedre mulighed for at opbevare og have lagre uden for EU,
samt bedre mulighed for at industrien kan få indsigt i de oplysninger, som er i syste-
met.
1
Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og So-
ciale Udvalg og Regionsudvalget om anvendelsen af direktiv 2014/40/EU for så vidt angår frem-
stilling, præsentation og salg af tobaksvarer og relaterede produkter
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om Kommissionens forslag til ændringer af gennemførselsforordning (EU) 2018/574 om tekniske standarder for oprettelse og drift af sporbarhedssystemet for tobaksvarer, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Forslaget indeholder også nye opgaver for industrien. Efter de nuværende regler skal
hver maskine, som producerer cigaretter og rulletobak, identificeres med en kode
med henblik på at kunne spore, hvor produktet er produceret. Med forslaget skal
hver maskine
og
hver maskindel tildeles en identifikationskode. Separat registrering
af visse maskindele skal gøre det muligt at benytte samme maskindel i forskellige pro-
duktionslinjer, og dermed på sigt gøre systemet mere fleksibelt. Samtidig pålægger
det dog fabrikanterne en ny opgave, idet de inden 20. maj 2024 skal registrere samt-
lige maskindele i systemet.
Det bemærkes, at Kommissionen har forsøgt at imødekomme uklarhed over, hvordan
en maskindel defineres i seneste udgave af gennemførelsesforordningen. Danmark vil
dog fortsat rejse spørgsmålet i de kommende møder i Subgroup on Traceability and
Security Features, som løbende drøfter gennemførelsesforordningen, jf. afsnit 10.
Endelig indeholder forslaget ændringer af reglerne, så der tages højde for en række
særlige tilfælde, som skal sikre et mere smidigt system. Fx i sager om forsvundne
identifikationskoder, stjålne varer, samt tilstedeværelsen af atypiske ikke-handels-
mæssige destinationer såsom laboratorier eller affaldsbortskaffelsescentre.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forsalget.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt,
hvor det allerede vurderes, at retsakten er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
De nærmere bestemmelser om mærkning af sporbarhed er fastsat i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017 om tekniske standar-
der for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer.
I Lov om tobaksvarer m.v. er der medtaget visse bestemmelser fra Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017 om tekniske standar-
der for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer.
Det bemærkes, at ifølge artikel 288 i TEUF-traktaten gælder en forordning umiddel-
bart i hver medlemsstat.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Forslaget kan indebære mindre erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet forslaget in-
deholder øgede krav til ID-udstederne, herunder bl.a. krav om opbevaring af data i en
længere periode samt om bedre tilgængelighed til registreringerne. Dette kan med-
føre øgede gebyrer for industrien, idet ID-udstederne finansierer deres virksomhed
gennem gebyrer for identifikationsmærkerne. Disse økonomiske konsekvenser vurde-
res dog at være begrænsede. Det bemærkes, at det fremgår af gennemførelsesfor-
ordningens artikel 3, stk. 9, at evt. gebyrhævninger skal være proportionelle og af-
spejle reelle omkostninger.
Side 3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om Kommissionens forslag til ændringer af gennemførselsforordning (EU) 2018/574 om tekniske standarder for oprettelse og drift af sporbarhedssystemet for tobaksvarer, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Det vurderes, at de forslåede ændringer fra Kommissionen til sporbarhedssystemet
for tobaksvarer ikke vil have konsekvenser for kontrollen på området. En vedtagelse
af forslaget skønnes derfor ikke at berøre forbrugerbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Forbedringer af sporbarhedssystemet for tobaksvarer vil bidrage til at forhindre ulov-
lig handel med tobaksvarer og som konsekvens heraf beskytte den lovlige handel.
Herudover vil forslaget yderligere værne om den eksisterende kontrol på tobaksom-
rådet, hvilket formentlig vil give afledte sundhedsmæssige gevinster.
8. Høring
Første udkast til ændringer af gennemførelsesforordningen har været i bred ekstern
høring på Kommissionens hjemmeside i perioden fra den 3. november 2022 til den 1.
december 2022. I alt har 35 aktører afgivet høringssvar.
Der udtrykkes af flere høringsparter opbakning til det fælleseuropæiske sporbarheds-
system, og til Kommissionens intentioner om udbedring af de nuværende regler med
formål om at opnå et mere effektivt system.
En række sundhedsorganisationer udtrykker opbakning til det fælleseuropæiske spor-
barhedssystem, men tilkendegiver bekymring om systemets uafhængighed og to-
baksindustriens involvering. Flere sundhedsorganisationer henviser ligeledes til, at
det på baggrund af den nuværende viden om systemets effekt har været svært at af-
give høringssvar, og i den forbindelse at Kommissionen ikke har offentliggjort en rap-
port herom.
Repræsentanter fra industrien udtrykker ligeledes overordnet opbakning til sporbar-
hedssystemet, men påpeger en bekymring ved Kommissionens forslag. Der efterspør-
ges blandt andet en klarere definition af ”maskindele”, da en uklar definition,
og der-
med eventuelle fortolkninger, kan resultere i forskellig indsamling af data. Ligeledes
påpeges, at Kommissionens forslag ikke er udarbejdet på baggrund af en evaluering,
da Kommissionen endnu ikke har foretaget en egentlig evaluering af systemet. Der-
udover påpeges vigtigheden af, at de samlede omkostninger for producenterne ikke
stiger væsentligt, og at ændringerne ikke bidrager til unødig kompleksitet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et kvalificeret flertal af medlemsstaterne vil stemme for Kommissio-
nens forslag.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag til tekniske ændringer og forbedringer af
det fælleseuropæiske sporbarhedssystem. Regeringen agter at stemme for forslaget.
Fra dansk side arbejdes for, at der på tværs af EU er et effektivt system til bekæm-
pelse af ulovlig handel med tobaksvarer. Hertil er det regeringens holdning, at Kom-
missionens forslag til ændringer vil bidrage til en bedre udnyttelse af systemet og
dets data, samt vil værne om kontrollen på tobaksområdet.
Samlet set kan Kommissionens forslag medføre øgede gebyrer for industrien, men re-
geringen vurderer disse mindre og proportionelle.
Som bemærket har Kommissionen forsøgt at imødekomme uklarhed over, hvordan
en maskindel defineres i seneste udgave af gennemførelsesforordningen. Fra dansk
side vil man dog fortsat i regi af møderne i Subgroup on Traceability and Security Fea-
tures følge op med henblik på en endelig afklaring af definitionen.
Side 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om Kommissionens forslag til ændringer af gennemførselsforordning (EU) 2018/574 om tekniske standarder for oprettelse og drift af sporbarhedssystemet for tobaksvarer, fra indenrigs- og sundhedsministeren
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5