Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2679458_0001.png
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0002.png
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
Indhold
Resumé
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
Indledning
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8
Om Socialtilsyn Midt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
1.1 Socialtilsynets kerneopgaver
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
1.2 Hvem fører Socialtilsyn Midt tilsyn med
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10
1.3 Socialtilsynets organisering og medarbejdere
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
2. Socialtilsynets virke 2021 - gennemgang af det kvantitative data
. . . . . . . . . . . .
12
2.1 Inddragelse af godkendelser og ophørte tilbud og plejefamilier
. . . . . . . . . . . . . . . .
16
2.2 Nye sociale tilbud og plejefamilier i 2021
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
2.3 Gennemførte tilsynsbesøg
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
19
2.4 Sanktionssager og baggrunden herfor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
20
2.5 Tilbudsstrukturen i 2021
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
22
2.6 Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblower)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
24
2.7 Sagsbehandlingstider i 2021.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
27
2.8 Aktindsigt 2021
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
28
2.9 Ankeafgørelser i 2021
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
28
2.10 Magtanvendelser
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
28
3. Økonomi
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
31
3.1 Socialtilsyn Midts økonomi 2021
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
31
3.2 Tilsynstakster og objektive finansieringsandele
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
32
4. Den generelle kvalitet i sociale tilbud og plejefamilier
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
34
5. Socialtilsyn Midts fokuspunkter i årsrapporten 2021
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
37
5.1 Opdeling af centerkonstruktioner
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
37
5.2 Sociale medier
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
37
5.3 Brugen af uanmeldte tilsyn på plejefamilieområdet
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
38
5.4 Det risikobaserede tilsyn
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
38
5.5. Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2021
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
40
Årsrapport 2021
3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0004.png
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0005.png
Resumé
I det følgende findes en kort oversigt over Socialtilsyn Midts virke 2021, hovedkonklusi-
onerne i Socialtilsyn Midts vurdering af kvaliteten i tilbuddene og de fokuspunkter, som
belyses i årsrapporten for 2021.
Status på Socialtilsyn Midts portefølje 2021
Antal tilbud og plejefamilier
1.254 plejefamilier
371 sociale tilbud (herunder koncerner)
Antal ny-godkendelser
50 plejefamilier
39 sociale tilbud
Antal tilbagekaldte godkendelser
13 plejefamilier
4 sociale tilbud
Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblows)
I 2021 modtog Socialtilsyn Midt i alt 433 whistleblows, som fordeler sig med:
80 henvendelser vedrørende plejefamilier
353 henvendelser vedrørende tilbud
Antal iværksatte påbud og skærpede tilsyn
I 2021 udstedte Socialtilsyn Midt:
Påbud uden skærpet tilsyn på 6 tilbud og 0 plejefamilier
Påbud med skærpet tilsyn på 3 tilbud
Ankeafgørelser 2021
Socialtilsyn Midt har i 2021 fået 9 afgørelser retur fra Ankestyrelsen:
4 af dem vedrørte plejefamilier,
3 af dem vedrørte tilbud og
2 vedrørte klager over aktindsigt
Magtanvendelser 2021
I 2021 har Socialtilsyn Midt modtaget og registreret:
1612 magtanvendelser på børn- og ungeområdet
6465 magtanvendelser på voksenområdet
Kvalitet i tilbuddene
I 2021 har alle sociale tilbud og plejefamilier modtaget mindst ét driftsorienteret tilsyns-
besøg i henhold til lov om socialtilsyn. Data indhentet i forbindelse med tilsynsbesøgene
viser, at den generelle kvalitet er meget tilfredsstillende, og både tilbud og plejefamilier
kan sikre de anbragte borgeres trivsel, sundhed og udvikling.
Socialtilsyn Midts konklusion er, at både tilbud og plejefamilier generelt kan tilbyde de
rette betingelser for anbragte borgere og dermed sikre omsorg, trygge rammer, medbe-
stemmelse, trivsel og udvikling for den enkelte borger.
Årsrapport 2021
5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0006.png
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0007.png
Socialtilsyn Midts fokuspunkter i 2021
Socialtilsyn Midt har i 2021 valgt at belyse følgende fokuspunkter i årsrapporten:
Opdeling af centerkonstruktioner
Brugen af uanmeldte tilsyn på plejefamilieområdet
Sociale medier
Det risikobaserede tilsyn
Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2021
Opdeling af centerkonstruktioner
I 2021 besluttede Aarhus Kommune at opdele en række af deres store borgercentre.
Dette betød at alle underliggende tilbud i centrene skulle nygodkendes. Opgaven med
at opdele de 4 borgercentre i 29 tilbud foregik i hele 2021 og var en spændende proces,
som forhåbentligt resulterer i mere målrettede tilsynsrapporter.
Brugen af uanmeldte tilsyn på plejefamilieområdet
I 2021 har Socialtilsyn Midt arbejdet målrettet med at øge antallet af uanmeldte tilsyn på
plejefamilieområdet og det har resulteret i en markant stigning.
Sociale medier
Socialtilsyn Midt har siden efteråret 2020 og gennem hele 2021 haft stor opmærksomhed
på, hvordan de sociale medier indgår som et område som socialtilsynet skal have fokus på
i vurderingen af kvaliteten i tilbud og plejefamilier. I den forbindelse har der i 2021 været
iværksat en række tiltag, som har øget forståelsen og betydningen af de sociale medier.
Det risikobaserede tilsyn
Det risikobaserede tilsyn er udvalgt og beskrevet som fokuspunkt i årsrapporten 2021,
fordi det er et centralt værktøj i Socialtilsyn Midt, der kontinuerligt udvikles og justeres
løbende, så det afspejler socialtilsynets arbejde.
Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2021
I efteråret 2021 foretog Socialtilsyn Midt den årlige tilfredshedsundersøgelse. 1275 pleje-
familier og 365 tilbud fik tilsendt spørgeskemaet. Ud af det samlede antal respondenter
har 784 plejefamilier (61%) og 226 tilbud (62%) besvaret tilfredshedsundersøgelsen.
Tilfredshedsundersøgelsen havde bl.a. fokus på den samlede tilfredshed med Socialtilsyn
Midt og dialogen i forbindelse med udstedte sanktioner, da dette er et område Socialtil-
syn Midt gerne vil styrke.
Tilfredshedsundersøgelsen fra 2021 viste bl.a. at der er en høj samlet tilfredshed med
Socialtilsyn Midt på både plejefamilieområdet (90%) og tilbudsområdet (85%).
Fortsat god læselyst!
Ulla B. Andersen
Tilsynschef
Årsrapport 2021
7
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0008.png
Indledning
Der er fem socialtilsyn i Danmark, som hver især har ansvar for at godkende og føre tilsyn
med sociale tilbud og plejefamilier inden for de fem geografiske regioner i Danmark. So-
cialtilsyn Midt fører tilsyn med tilbud og plejefamilier i kommunerne i Region Midt (med
undtagelse af Silkeborg Kommune) samt Faaborg-Midtfyn Kommune.
Socialtilsyn Midt arbejder for at sikre tryghed og de bedste rammer for de mest udsatte
borgere. Samtidig arbejder Socialtilsyn Midt på at sikre kvalitet og løbende udvikling i de
sociale tilbud. Dette fokus kræver et tæt samarbejde med både tilbud og plejefamilier,
hvor borgernes tarv altid er i centrum.
Hvert år laver Socialtilsyn Midt en årsrapport, der indeholder et tilbageblik på socialtil-
synets arbejde og økonomi i det foregående år samt et billede af den generelle kvalitet
i de sociale tilbud og plejefamilier for 2021. Derudover bliver der hvert år valgt en række
fokusområder, som årsrapporten belyser.
8
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
1. Om Socialtilsyn Midt
1.1 Socialtilsynets kerneopgaver
Overordnet har socialtilsynet to primære opgaver:
Godkendelse af nye plejefamilier og sociale tilbud
Føre driftsorienteret tilsyn med eksisterende plejefamilier og de sociale tilbud, der er
omfattet af socialtilsynets tilsynsopgave.
Godkendelse af nye plejefamilier og sociale tilbud
Godkendelsen af nye tilbud og plejefamilier sker på baggrund af en ansøgning. Godken-
delsesprocessen ser forskellig ud for plejefamilier og for tilbud, men udgangspunkter er,
at socialtilsynet undersøger ansøgers forudsætninger for at opfylde betingelserne for
godkendelse. En godkendelse tager udgangspunkt i både socialfaglige, pædagogiske,
økonomiske og juridiske krav til kvaliteten.
Driftsorienteret tilsyn med eksisterende plejefamilier og sociale tilbud
Socialtilsynene skal løbende sikre, at godkendte tilbud og plejefamilier opretholder den
fornødne kvalitet. Ifølge lov om socialtilsyn §7, stk. 3, skal socialtilsynene aflægge mindst
ét driftsorienteret tilsynsbesøg hos de sociale tilbud og plejefamilier. Centerkonstruktio-
ner og tilbud med flere afdelinger skal have fysisk besøg på alle adresser og afdelinger
mindst én gang om året i forbindelse med det driftsorienterede tilsyn. De overordnede
formål med tilsyn er:
Et professionelt og uafhængigt tilsyn
Forhindre misbrug og overgreb på tilbuddets borgere
Kvalitet i de sociale tilbud
Effektivitet i indsatsen
Kvalitetsmodellen og tilsynsrapporten
Når det skal vurderes om et tilbud eller plejefamilie har den fornødne kvalitet bruges
kvalitetsmodellen, der består af 7 temaer. Kvalitetsmodellen udgør således en ramme
for vurderingen og understøtter det tilsynsfaglige skøn, der altid foretages i den konkrete
vurdering af kvaliteten i et tilbud eller i en plejefamilie. Udover de 7 temaer i kvalitetsmo-
dellen vurderes tilbuddenes og plejefamiliernes samlede kvalitet også på baggrund af
tilbuddets og plejefamiliens økonomi.
Efter et tilsynsbesøg udarbejdes en tilsynsrapport, der indeholder socialtilsynets bedøm-
melse og vurdering af om tilbuddet eller plejefamilien har den fornødne kvalitet og samlet
set fortsat opfylder betingelser for godkendelse. Tilsynskonsulenterne drøfter og sparrer
løbende omkring forskellige udfordringer, som opstår, når de fører tilsyn. Disse faglige
drøftelser er vigtige i udviklingen og forbedringen af tilsynsopgaven.
Kvalitetsudvikling og kontrol
I forbindelse med vurderingen af et tilbud eller en plejefamilies kvalitet har socialtilsynet
mulighed for at fremhæve et udviklingspotentiale for tilbud og plejefamilier. Dette gøres
ved brugen af udviklingspunkter og opmærksomhedspunkter. Socialtilsynet kan desuden
træffe afgørelse om påbud, skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse, hvis tilbud eller
en plejefamilie ikke leverer den fornødne kvalitet. Det er Socialtilsyn Midts vurdering, at
de fleste sanktioner resulterer i en konstruktiv proces, hvor tilbuddet eller plejefamilien
ender med at rette op på kvaliteten.
Årsrapport 2021
9
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0010.png
1.2 Hvem fører Socialtilsyn Midt tilsyn med
Socialtilsyn Midt har ansvar for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med sociale
tilbud og plejefamilier:
Plejefamilier og kommunale plejefamilier efter § 66, stk. 1, nr. 1-3, i lov om
social service
• Opholdssteder og døgninstitutioner for børn og unge efter § 66, stk. 1, nr. 6-8 i lov
om social service
• Botilbud til voksne efter §§ 107, 108, 109 og 110 i lov om social service. Det omfatter
herberger og krisecentre samt midlertidige og længerevarende botilbud til personer
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
• Stofmisbrugsbehandlingstilbud efter § 101 og § 101a i lov om social service
• Alkoholbehandlingstilbud efter sundhedslovens § 141
• Botilbud, hvor der ydes hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om
social service
Yderligere fører socialtilsynet tilsyn med støtte efter bl.a. servicelovens § 85 til borgere,
der bor i plejeboliger eller lignende boformer f.eks. almenboligloven § 105 og lejeloven,
hvor borgeren er visiteret til boligen af kommunen og hvor støtten ydes af et fast perso-
nale, som udgår fra servicearealer i tilknytning til boligerne.
Nedenstående oversigt viser ovenstående tilbudstyper fordelt på tilbud, plejefamilier og
koncerner opgjort pr. 08.02.2022.
Socialtilsyn Midts portefølje 2021
Plejefamilier: 1254
Sociale tilbud: 371, herunder
• Koncernlignende tilbud: 4
• Andre tilbud under koncernlignende tilbud: 18
10
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0011.png
1.3 Socialtilsynets organisering og medarbejdere
Socialtilsyn Midt er en kommunal myndighed, som organisatorisk er forankret i Børne- og
Familieafdelingen i Silkeborg Kommune. Socialtilsyn Midt var i 2021 organiseret som vist
nedenfor.
Tilsynschef
Stab
Tilbudsområdet
Tilbudsområdet
Plejefamilie-
området
Socialtilsyn Midt har pr. 1 december 2021 ansat 82 medarbejdere fordelt
på 80,4 årsværk:
1 tilsynschef (kandidatuddannet)
4 afdelingsledere (bachelor- og kandidatuddannede)
2 fagkonsulenter (bacheloruddannede)
4 jurister (kandidatuddannede)
3 økonomikonsulenter (kandidat- og HK uddannede)
2 akademiske medarbejdere (kandidatuddannede)
5 administrative medarbejdere (HK-uddannede)
26 tilsynskonsulenter på plejefamilieområdet (bachelor- eller kandidatuddannede)
35 tilsynskonsulenter på tilbudsområdet (bachelor- eller kandidatuddannede)
Årsrapport 2021
11
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0012.png
2. Socialtilsynets virke 2021
– gennemgang af det kvantitative data
Alle sociale tilbud og plejefamilier skal have mindst ét tilsyn om året jf. lov om socialtilsyn.
I 2021 har Socialtilsyn Midt aflagt alle sociale tilbud og plejefamilier mindst et tilsyns-
besøg enten som anmeldt eller uanmeldt. Jf. lov om socialtilsyn skal alle afdelinger på
et tilbud have fysisk tilsynsbesøg. Har et tilbud f.eks. 5 afdelinger skal tilbuddet have 5
fysiske tilsynsbesøg. Plejefamilier skal også have et fysisk tilsynsbesøg om året i henhold
til lovgivningen.
I 2021 er der flere tilbud og plejefamilier, der har fået et eller flere tilsynsbesøg udover
det lovpligtige tilsynsbesøg. Når der aflægges ekstra tilsynsbesøg, kan det være f.eks.
være pga. ændring af godkendelsen, undersøgelse af indkomne whistleblow eller opfølg-
ning på sanktioner.
12
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0013.png
Socialtilsyn Midts portefølje 2021
Plejefamilier: 1254
Sociale tilbud: 371, herunder
• Koncernlignende tilbud: 4
• Andre tilbud under koncernlignende tilbud: 18
Fra 2020 til 2021 er porteføljen faldet med 73 plejefamilier fra 1327 til 1254 og steget
med 24 sociale tilbud fra 347 til 371.
Årsrapport 2021
13
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0014.png
Plejefamilier
Tabel 2.0.2 Oversigtskort over plejefamilier fordelt på kommuner
Oversigtskortet viser
plejefamilier fordelt
på kommuner.
I alt 1254
60
36
22
63
39
90
56
91
1
93
76
56
59
139
101
60
79
19
11
104
14
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0015.png
Tilbud
Tabel 2.0.3 Oversigtskort over tilbud fordelt på kommuner
33
Oversigtskortet
viser tilbud fordelt
på kommuner.
I alt 371
12
5
6
12
17
33
12
13
14
1
25
66
14
8
1
13
40
29
21
29
Årsrapport 2021
15
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0016.png
2.1 Inddragelse af godkendelser og ophørte tilbud og plejefamilier
Inddragelse af godkendelser på plejefamilieområdet
• I 2021 mistede 13 plejefamilier deres godkendelse som følge af en afgørelse fra
Socialtilsyn Midt.
Når en plejefamilie mister sin godkendelse, og ikke længere må arbejde som ple-
jefamilie, beror det på en vurdering af, at plejefamilien ikke længere kan levere den
fornødne kvalitet i forhold til plejeopgaven. Mangelfuld kvalitet kan skyldes flere
forskellige faktorer f.eks. ændringer i familiedynamikken, samarbejdsvanskeligheder i
forhold til det anbragte barns forældre, sygdom, manglende kompetencer og ændre-
de fysiske rammer og økonomi.
Ophørte plejefamilier
• 114 plejefamilier valgte selv at stoppe i 2021. Det er 15 plejefamilie mere end i 2020.
Grunden til, at plejefamilier ønsker at stoppe, kan det f.eks. skyldes alder, skilsmisse,
flytning, nyt arbejde, familieforøgelse eller udfordringer med egne børn. Der er også
nygodkendte plejefamilier, som vælger at stoppe, fordi de oplever, at de ikke kommer
i betragtning til plejeopgaver. De ønsker ikke at stå til rådighed uden udsigt til plejeop-
gaver.
• I 2021 ophørte 4 plejefamilier pga. manglende plejeopgaver. Hvis en plejefamilie ikke
har haft en plejeopgave i de seneste 3 år, bortfalder godkendelse.
Tabel 2.1.1 Antal tilbagekaldte godkendelser på plejefamilieområdet 2021
Eksisterende plejefamilier
Inddragelse af godkendelser (ikke godkendt)
Ophørte plejefamilier
Godkendelse bortfaldet
13
114
4
Inddragelse af godkendelser på tilbudsområdet
• I 2021 mistede 4 tilbud deres godkendelse, fordi de ikke kunne levere den nødvendi-
ge kvalitet og sikre borgernes trivsel.
Ophørte sociale tilbud
• I 2021 ophørte 11 tilbud. I 2020 lå tallet på 13 ophørte tilbud. Når et tilbud lukker,
kan det bl.a. skyldes faldende beboerantal, dårlig økonomi, sammenlægning med et
andet tilbud eller at tilbuddet ikke længere er omfattet af lov om socialtilsyn.
Tabel 2.1.2 Antal tilbagekaldte godkendelser/ansøgninger på tilbudsområdet 2021
Eksisterende sociale tilbud
Inddragelse af godkendelser (ikke godkendt)
Ophørte tilbud
4
11
16
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0017.png
2.2 Nye sociale tilbud og plejefamilier i 2021
Nygodkendte plejefamilier
I 2021 godkendte Socialtilsyn Midt 50 nye plejefamilier. Et væsentligt lavere antal end i
2020, hvor der blev godkendt i alt 93 nye plejefamilier.
Corona og den deraf følgende nedlukning greb forstyrrende ind i Socialtilsyn Midts god-
kendelse af plejefamilier i 2021. For at blive godkendt, som plejefamilie, er det obliga-
torisk at gennemføre grundkurset, der indgår i godkendelsesprocessen. Nedlukningen
vanskeliggjorde afholdelsen af de planlagte grundkurser, og antallet af planlagte kurser
blev reduceret til 6 grundkurser i 2021, hvor i alt 93 kursister gennemførte grundkurset.
Ud af de 93 kursister var 4 kursister netværksplejefamilier. Netværksplejefamilier hører
ikke under Socialtilsyn Midts tilsynsmyndighed, men kan deltage i kurset.
Ikke godkendte nyansøgere og tilbagekaldte ansøgninger på plejefamilieområdet
• I 2021 kunne 7 ansøgere ikke godkendes. Ansøgerne bliver i godkendelsesprocessen
screenet og interviewet med henblik på at undersøge om ansøgerne kan varetage
arbejdet som plejefamilie. I nogle tilfælde kan ansøgerne ikke godkendes, og det kan
f.eks. skyldes manglende kompetencer, økonomi, ikke egnede fysiske rammer eller
egne børns alder og trivsel.
• I 2021 trak 76 ansøgere deres ansøgninger tilbage. Når ansøgere vælger at trække
deres ansøgning tilbage, skyldes det oftest, at der under godkendelsesprocessen
sker ændringer i familiens situation. Familien kan ansøge igen, når den familiemæssi-
ge situation er faldet på plads.
Tabel 2.2.1 Nye plejefamilier 2021
Nye plejefamilier
Nygodkendte plejefamilier
Ikke godkendte nyansøgere
Ansøgninger trukket tilbage
50
7
76
Årsrapport 2021
17
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0018.png
Nygodkendte sociale tilbud
I 2021 godkendte Socialtilsyn Midt 39 tilbud, hvilket er 16 mere end i 2020. Det høje antal
af nygodkendte tilbud skyldes, at Aarhus Kommune i 2021 besluttede at opdele deres
borgercentre. Borgercentrene blev opdelt i 29 tilbud, og herudover er der blevet godkendt
10 nye sociale tilbud. Nygodkendelse af tilbud, der allerede er i drift, er en særlig opgave
og er meget ressourcekrævende både for tilbuddene og socialtilsynet. Socialtilsyn Midt
har trukket på erfaringerne fra opdelingen af Region Midtjyllands 4 store specialområ-
der i 2020. Der har været nedsat en gruppe af tilsynskonsulenter med stor erfaring på
området, som har varetaget de mange godkendelser og støttet tilbuddene gennem den
omfattende proces.
De godkendte tilbud fordeler sig på følgende tilbudstyper:
1 blandet tilbud
2 børn- og ungetilbud
7 voksentilbud
29 voksentilbud Aarhus Kommune
Ikke godkendte nyansøgere og tilbagekaldte ansøgninger på tilbudsområdet
• I 2021 blev alle ansøgere, der gennemførte godkendelsesprocessen, godkendt.
• I 2021 trak 3 ansøgere deres ansøgninger tilbage under godkendelsesprocessen. På
tilbudsområdet er det ligeledes muligt at ansøge igen på et senere tidspunkt.
Tabel 2.2.2 Nye tilbud 2021
Nye tilbud
Nygodkendte sociale tilbud
Ikke godkendte nyansøgere
Ansøgninger trukket tilbage
39
0
3
18
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0019.png
2.3 Gennemførte tilsynsbesøg
De følgende tabeller viser data for tilsynsbesøg inklusiv gennemførte tilsyn i 2021, hvor
tilsynsblanketten er uploadet til tilbudsporten i januar 2022. I nedenstående tabel er uan-
meldte ej truffet ikke inkluderet.
Tabel 2.3.1 Antal gennemførte tilsynsbesøg i 2021
Traditionelle tilbudstyper
Plejefamilier (inkl. nygodkendelser + lukkede plejefamilier)
Sociale tilbud (inkl. nygodkendelser + lukkede tilbud)
I alt
1582
920
2502
Nedenstående tabel viser det samlede antal tilsynsbesøg i 2021 fordelt på driftsoriente-
ret tilsyn og nygodkendelser.
Tabel 2.3.2 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i 2021 fordelt på tilsynstyper
Socialtilsyn Midt
Tilsynstype
Driftsorienterede tilsyn
Nygodkendelser
I alt
Anmeldte
1.496
190
1.686
Uanmeldte
815
1
816
Uanmeldte ej truffet
148
0
148
Nedenstående tabel illustrerer, hvordan de anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg har for-
delt sig på henholdsvis plejefamilie- og tilbudsområdet.
Tabel 2.3.3 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg 2021 fordelt på plejefamilier
Plejefamilier
Tilsynstype
Driftsorienterede tilsyn
Nygodkendelser
I alt
Anmeldte
950
148
1.098
Uanmeldte
484
0
484
Uanmeldte ej truffet
145
0
145
Tabel 2.3.4 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg 2021 fordelt på tilbud
Tilbud
Tilsynstype
Driftsorienterede tilsyn
Nygodkendelser
I alt
Anmeldte
546
42
588
Uanmeldte
331
1
332
Uanmeldte ej truffet
3
0
3
Årsrapport 2021
19
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0020.png
2.4 Sanktionssager og baggrunden herfor
Sanktionssager dækker over iværksatte påbud og skærpede tilsyn. Når et tilbud eller
plejefamilie får udstedt en sanktion i form af et påbud eller skærpet tilsyn vil dette fremgå
på Tilbudsportalen.
I 2021 udstedte Socialtilsyn Midt 22 påbud fordelt på i alt 9 tilbud. Der blev ikke udstedt
påbud på plejefamilieområdet i 2021.
6 tilbud blev godkendt med påbud og har tilsammen 10 påbud
3 tilbud blev godkendt med skærpet tilsyn og har tilsammen fået 12 påbud.
Tabel 2.4.1 Antal sager med påbud, fordelt på plejefamilier og tilbud
Tilsynstype
Plejefamilier
Sociale tilbud
I alt
Godkendt med påbud
0
6
6
Skærpet tilsyn
0
3
3
Iværksatte påbud uden skærpet tilsyn
I 2021 var der 6 tilbud, der blev godkendt med påbud og tilsammen fik 10 påbud. Påbud
udstedes, når der er forhold i tilbuddet eller plejefamilien, der ikke er i orden og dermed
påvirker kvaliteten og borgernes trivsel. Derfor kan det også have alvorlige konsekvenser
for tilbuddet eller plejefamilien at få påbud.
Socialtilsynet vil altid, inden evt. udstedelse af et påbud, være i tæt dialog med tilbuddet
eller plejefamilien for at undersøge, om det er muligt at rette op på kvaliteten uden sank-
tioner. Er dette ikke muligt, udstedes et påbud, hvorefter det er tilbuddet eller plejefa-
miliens ansvar at udbedre forholdene, så kvaliteten er i orden, og påbuddet kan fjernes.
Ved udstedelse af et påbud gives en frist for opfyldelse af påbuddet. Det er de konkrete
forhold og påbuddets karakter, der bestemmer tidsfristen. Nogle påbud skal efterleves
straks, og andre løber over en længere periode.
Iværksatte skærpede tilsyn
I 2021 blev der iværksat skærpet tilsyn på 3 tilbud som tilsammen fik 12 påbud.
Når der træffes afgørelse om at udstede skærpet tilsyn, skyldes det konkrete forhold, der
skaber bekymring for driften og borgernes trivsel, og hvor den nødvendige kvalitet ikke
længere er til stede. Der kan være tale om grove foreteelser så som fysiske og psykiske
overgreb, uforholdsmæssigt mange magtanvendelser eller mangel på uddannet perso-
nale. Når et tilbud er under skærpet tilsyn, betyder det, at tilbuddet får flere tilsynsbesøg
både anmeldte og uanmeldte for at undersøge om tilbuddet følger socialtilsynets anvis-
ninger og retter op på de forhold, som påbuddene omhandler. Et skærpet tilsyn medfører
desuden, at tilbuddet skal betale en særskilt tilsynstakst.
Nedenstående tabel viser, hvilke temaer i kvalitetsmodellen, der er blevet berørt i sank-
tionssagerne. I 2021 berører majoriteten af påbuddene temaet ’Sundhed og trivsel’, hvor
der er fokus på borgernes trivsel og brugen af magtanvendelser.
20
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0021.png
Tabel 2.4.2 Oversigt over temaer, der er berørt i sanktionssagerne på tilbudsområdet
Nye tilbud
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og sociale relationer
Målgruppe, metoder og resultater
Organisation og ledelse
Kompetencer
Sundhed og trivsel
Fysiske rammer
Økonomi
I alt
0
0
1
7
0
14
0
0
22
Årsrapport 2021
21
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0022.png
2.5 Tilbudsstrukturen 2021
Nedenstående tabel viser, hvordan tilbuddene fordeler sig i forhold til pladsantal.
Tabel 2.5.1 Antal pladser fordelt på tilbud (ekskl. nygodkendte tilbud)
Antal pladser
1 – 9 pladser
10 – 14 pladser
15 – 19 pladser
20 – 49 pladser
50 – 99 pladser
100 - 500 pladser
501 -1500 pladser*
I alt
Offentlige tilbud
22
55
27
84
26
27
3
244
Private tilbud
34
39
11
32
8
3
0
127
I alt
56
94
38
116
34
30
3
371
22
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0023.png
Nedenstående tabel viser, hvordan pladserne fordeler sig på virksomhedsform
og tilbudstyper.
Tabel 2.5.2 Antal pladser fordelt på virksomhedsform og tilbudstyper (Ekskl. nygodkendte tilbud)
Tilbudstyper
§ 101, Dagbehandlingstilbud - Stofmisbrug
§ 101, jf. § 107,
Døgnbehandlingstilbud - Stofmisbrug
§ 103, Beskyttet beskæftigelsestilbud
§ 104, Aktivitets- og samværstilbud
§ 107, Midlertidigt botilbud
§ 107, Rehabiliteringstilbud
§ 108, Længerevarende botilbud
§ 109, Kvindekrisecenter
§ 110, Forsorgshjem/herberg
§ 32, Særlige dagtilbud
§ 36, Særlige klubtilbud
§ 66, stk. 1, nr. 6, Socialpædagogisk opholdssted
§ 66, stk. 1, nr. 7 jf. § 63 a, Delvist lukket
døgninstitution
§ 66, stk. 1, nr. 7 jf. § 63 b, Sikret døgninstitution
§ 66, stk. 1, nr. 7, Åben døgninstitution
§ 66, stk. 1, nr. 8,
Socialpædagogisk kostskoletilbud
§101 – Børn og unge,
Ambulant stofmisbrugsbehandling
§101 – Voksne, Ambulant
stofmisbrugsbehandling
§101a, Ambulant anonym
stofmisbrugsbehandling
§108a, jf. §108, Botilbud målrettet unge
ml. 18 og 35 år
ABL § 105 stk. 1, Almen ældrebolig/-
handicapvenlig bolig
ABL § 105 stk. 2, Almen ældrebolig/-
handicapvenlig bolig
ABL § 149a, Almen bolig til særlig
udsatte grupper
ABL § 3 stk. 2 og § 5 stk. 3, Bofællesskab
ABL § 5 stk. 2, Almen plejebolig
Lejebolig, Lejeloven
SUL § 141, Dagbehandlingstilbud -
Alkoholmisbrug
SUL § 141, Døgnbehandlingstilbud -
Alkoholmisbrug
SUL §141, Ambulant alkoholmisbrugsbehandling
I alt
Privat
0
14
82
353
594
 0
168
80
240
 0
 0
623
 0
 0
58
52
0
 0
0
 0
 0
213
 0
 0
 0
109
 0
13
Offentlige
2
8
375
1640
666
21
432
 0
283
6
10
 0
35
25
627
 0
236
2299
74
1
96
4017
34
41
38
87
16
 0
1927
I alt
2
22
457
1993
1260
21
600
80
523
6
10
623
35
25
685
52
236
2299
74
1
96
4230
34
41
38
196
16
13
1927
2599
12996
15595
Årsrapport 2021
23
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0024.png
2.6 Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblower)
I 2021 modtog Socialtilsyn Midt 433 henvendelser om bekymrende forhold. Sammenlig-
net med antallet i 2020, hvor der var 371 henvendelser, er det en stigning på 62 henven-
delser. Alle har mulighed for at kontakte Socialtilsyn Midts whistleblower-ordning. Typisk
er det beboere, personale og pårørende, der henvender sig, fordi de har observeret eller
personligt oplevet forhold, de finder bekymrende. Alle indkomne henvendelser registre-
res enkeltvis, uanset om der er tale om flere anmeldere, eller det er den samme anmel-
der, der kontakter Socialtilsyn Midt flere gange. Hos Socialtilsyn Midt er det udvalgte
medarbejdere, som modtager og registrerer henvendelserne og efterfølgende distribu-
erer dem videre til ledelsen, der i samarbejde med tilsynskonsulenterne vurderer den
videre behandling af henvendelserne.
Nogle henvendelser kræver øjeblikkelig handling fra socialtilsynets side. I disse tilfælde
får tilbuddet eller plejefamilien et uanmeldt besøg. Dog behandles langt de fleste henven-
delser i forbindelse med planlagte tilsynsbesøg, hvor tilsynskonsulenterne undersøger de
forhold som den specifikke henvendelse har omhandlet.
Det er muligt at være 100% anonym som whistleblower. Såfremt whistleblower ønsker
at være 100% anonym, kan Socialtilsyn Midt ikke oplyse tilbud eller plejefamilier om, at
der har været en henvendelse. Det kræver derfor, at tilsynskonsulenterne laver et grun-
digt forarbejde og går særligt i dybden med de temaer i kvalitetsmodellen, som henven-
delsen kan høre ind under. Henvendelser om bekymrende forhold kan medvirke til, at der
udstedes påbud, eller at en godkendelse inddrages.
Tabel 2.6.1 Antallet af henvendelser i 2021
Nye tilbud
Plejefamilier
Sociale tilbud
I alt
Antal
80
353
433
I 2021 har majoriteten af henvendelserne omhandlet ledelse (dårlig eller manglende) og
socialfaglige kompetencer (dårlig eller manglende), hvilket også var tilfældet i 2020. Der
er dog sket en markant stigning i antallet af henvendelser vedr. ledelse og socialfaglige
kompetencer, hvor der i 2020 var 89 henvendelser vedrørende ledelse (dårlig eller mang-
lende) og 94 henvendelser vedrørende socialfaglige kompetencer (dårlig eller manglen-
de). Henvendelser vedrørende psykisk vold, nedværdigende behandling og stofmisbrug/
alkoholmisbrug i tilbuddet er faldet siden 2020.
24
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0025.png
Tabel 2.6.2 Oversigt over henvendelser fordelt på kategori
Kategori
Andet
Arbejdsmiljø
Fysiske rammer
Hygiejne
Ledelse – dårlig eller manglende
Manglende inddragelse
Nedværdigende behandling
Omgangstone
Pædagogik
Seksuelle overgreb
Socialfaglige kompetencer – dårlig eller manglende
Stofmisbrug/alkoholmisbrug i tilbuddet
Vold - fysisk
Vold – psykisk
Økonomi
Økonomisk kriminalitet
I alt
Antal
34
8
8
7
141
21
27
5
19
2
134
1
6
16
4
0
433
Kendskab til whistleblower-ordningen
Socialtilsynet er forpligtet til at informere om whistleblowerordningen for at sikre, at både
borgere, pårørende, ansatte og andre personer er bekendt med ordningen, samt de ret-
tigheder de har i forhold til anonymitet.
Socialtilsyn Midt gør følgende for at informere om ordningen:
Ordningen er beskrevet på Socialtilsyn Midts hjemmeside med kontaktinformationer
Kontaktoplysninger på whistleblowertelefonen og webformularen er printet på Social-
tilsyn Midts visitkort
Tilbuddene får hvert år en opslagsseddel som de opfordres til at placere et synligt
sted i tilbuddet
Socialtilsynets medarbejdere oplyser om ordningen, når de er på tilsynsbesøg
Derudover spørger Socialtilsyn Midt i den årlige tilfredshedsundersøgelse ind til kendska-
bet til whistleblowerordningen.
Årsrapport 2021
25
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0026.png
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2.7 Sagsbehandlingstider i 2021
Nygodkendelse af plejefamilier og tilbud er omfattende og dybdegående processer, hvor
en lang række forhold undersøges med udgangspunkt i kvalitetsmodellens 7 temaer.
Godkendelsesprocessen for plejefamilier indebærer, at kommende plejefamilier intervie-
wes. Her spørges der bl.a. ind til plejeforældrenes familieforhold, sammenspillet i fami-
lien, opvækstvilkår, uddannelsesbaggrund, sygdomshistorie og økonomiske forhold. De
fysiske rammer besigtiges og vurderes ligeledes som en del af godkendelsesprocessen.
Dette skal sikre, at de nye plejefamilier har de nødvendige ressourcer til at varetage kom-
mende plejeopgaver, herunder samarbejde med kommune, skole, biologiske forældre
m.m. Kommende plejefamilier skal også gennemføre et grundkursus, der fungerer som
en del af godkendelsesgrundlaget.
Kommende sociale tilbud interviewes ligeledes som en del af godkendelsesprocessen. Her
er der bl.a. fokus på tilbuddets målgruppe, metodiske grundlag, medarbejderkompeten-
cer, uddannelsesniveau, værdigrundlag, økonomiske forhold, vedtægter m.m. De fysiske
rammer besigtiges og vurderes som en del af godkendelsesprocessen. Alle disse forhold
gennemgås for at sikre, at tilbuddet kan levere den relevante kvalitet til målgruppen.
På baggrund af interview og gennemgang af relevante dokumenter vurderes det, hvorvidt
plejefamilien eller tilbuddet kan godkendes. Gennem hele godkendelsesprocessen er de
kommende plejefamilier og tilbud i tæt dialog med tilsynskonsulenterne. Der udarbejdes
en rapport og et godkendelsesbrev, og plejefamilien eller tilbuddet kommer på Tilbud-
sportalen, hvor alle godkendte tilbud og plejefamilier skal offentliggøres.
Sagsbehandlingstiden kan variere fra gang til gang, da der kan være mange faktorer, som
kan forsinke processen. Der kan være forsinkelse i forhold til indsendelse og indsamling
af dokumenter, uforudsete problemstillinger, der kræver ekstra undersøgelse osv. Neden-
stående sagsbehandlingstider er en gennemsnitsberegning.
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i 2021:
• Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye plejefamilier har i
gennemsnit været 35,1 uger
Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye sociale tilbud har i
gennemsnit været 16,6 uger
Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye plejefamilier er steget fra 29,7 uger i 2020
til 35,1 uger i 2021. Sagsbehandlingstiden for tilbud er faldet fra 30 uger i 2020 til 16,6
uger i 2021.
Stigningen i behandlingstiden på plejefamilieområdet 2021 skyldes i vid udstrækning
coronarestriktioner, som medførte udskydelser i nygodkendelsesprocesserne pga. ned-
lukninger, forsamlingsforbud osv. På tilbudsområdet faldt sagsbehandlingstiden, hvilket
bl.a. kan tilskrives en stram tidsstyring i forhold til opdeling af borgercentrene under
Aarhus kommune, samt at ansøgerne i 2021 har været hurtige til at få indsendt diverse
dokumenter og tilladelser ind til socialtilsynet.
Årsrapport 2021
27
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2.8 Aktindsigt 2021
I 2021 har Socialtilsyn Midt igen oplevet en stigning i antallet af anmodninger om aktind-
sigt. Med 186 anmodninger i 2021 har der været 23 flere anmodninger om aktindsigt end
i 2020, hvor antallet var 163. I 2019 var der 126 anmodninger om aktindsigt, i 2018 var
antallet 82 og i 2017 var der 43.
Der bruges i gennemsnit minimum 20 timer pr. uge på at behandle anmodninger om
aktindsigt herunder fremsøgning og anonymisering af materiale, besvarelse af spørgsmål
og korrespondance.
2.9 Ankeafgørelser i 2021
Socialtilsyn Midt har i 2021 fået 9 afgørelser retur fra Ankestyrelsen. 4 af dem vedrørte
plejefamilier, 3 af dem vedrørte tilbud og 2 vedrørte klager over aktindsigt.
Ankestyrelsen har stadfæstet 7 påklagede afgørelser, ophævet 1 og hjemvist 1.
Afgørelserne har omhandlet følgende:
5 afgørelser har omhandlet inddragelse af godkendelsen som socialt tilbud.
1 afgørelse har omhandlet ændringer af godkendelsen som socialt tilbud.
1 afgørelse har omhandlet en afgørelse om påbud
2 afgørelser har omhandlet klage over aktindsigt.
2.10 Magtanvendelser
I 2021 har Socialtilsyn Midt modtaget og registreret i alt:
1612 magtanvendelser på børn- og ungeområdet
Magtanvendelser, der omhandler anbragte børn og unge hører inde under lov om
voksenansvar og er gældende for børn og unge, som er anbragt på et opholdssted
eller en døgninstitution. § 8 i lov om voksenansvar gælder specialiserede plejefamili-
er, der er ansat til at varetage en specialiseret opgave.
6465 magtanvendelser på voksenområdet
Bestemmelserne om magtanvendelse for voksne gælder for personer med betyde-
lig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der får personlig og praktisk hjælp eller
socialpædagogisk bistand m.v. efter §§ 83-87, behandling efter §§ 101 og 102 eller
aktiverende tilbud efter §§ 103 og 104, og som ikke samtykker i en foranstaltning.
Socialtilsyn Midt har i 2021 oplevet en markant stigning af magtanvendelser på vok-
senområdet. Stigningen vedrører ikke fysiske magtanvendelser. I forhold til de fysiske
magtanvendelser var der 745 fysiske magtanvendelser ud af 3350 i 2020 og i 2021 er der
registreret 478 fysiske magtanvendelser ud af 6465.
Stigningen vedrører forhåndsgodkendelser samt magtanvendelser uden lovhjemmel:
Forhåndsgodkendelser
I forhold til forhåndsgodkendelser er der sket en stigning på:
Indberetninger vedrørende seler, som er steget fra 963 forhåndsgodkendelser i 2020
til 1411 forhåndsgodkendelser i 2021
Indberetninger vedrørende velfærdsteknologi, som er steget fra 449 i 2020
til 729 i 2021
Indberetninger vedrørende låsning og sikring af yderdøre og vinduer, som er steget
fra 63 forhåndsgodkendelser i 2020 til 175 forhåndsgodkendelser i 2021
28
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0029.png
Uden lovhjemmel
Magtanvendelser uden lovhjemmel, som vedrører voksne borgere, er steget
markant i 2021.
Ca. 3000 indberetninger uden lovhjemmel vedrører hovedsageligt aflåsning af borge-
res ejendele uden samtykke eller anvendelse af seler eller alarm, hvor der endnu ikke
foreligger tilladelse fra kommunen. I disse tilfælde vil der skulle ske indberetning for
hvert indgreb, der foretages, hvilket betyder, at der skal indberettes mange magtan-
vendelsesskemaer. Har tilbuddet derimod tilladelse til f.eks. at anvende alarm eller
seler, kan der indberettes samlet på ét skema ved hver måneds udgang.
I forhold til magtanvendelser uden lovhjemmel i form af f.eks. aflåsning eller manglende
tilladelser fra kommunen, er Socialtilsyn Midt i dialog med tilbuddene og kan anmode om
en handleplan for, hvordan tilbuddene vil sikre, at der ikke fortsat sker indgreb uden lov-
hjemmel. Socialtilsyn Midt vurderer ikke, at stigningen i antallet af magtanvendelser uden
lovhjemmel generelt omhandler fysiske magtanvendelser, hvor betingelserne for indgreb
ikke har været opfyldt.
Socialtilsyn Midt modtager også indberetninger af magtanvendelse foretaget i henhold til
bestemmelserne i servicelovens kapitel 24d, som vedrører strafferetlige foranstaltninger.
Disse indberetninger udgør dog en meget lille del af det samlede antal indberetninger
vedrørende voksne borgere. Derudover modtager Socialtilsyn Midt indberetninger af
magtanvendelse efter de relevante bestemmelser i lov om frikommunenetværk.
Årsrapport 2021
29
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0030.png
30
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0031.png
3. Økonomi
3.1 Socialtilsyn Midts økonomi 2021
Tabel 3.1.1 Regnskab 2021 og budget 2021, 1.000 kr.
Budget 2021
Socialtilsyn Midts direkte udgifter
(løn mv.)
Indirekte udgifter (overhead mv.)
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Netto
50.900
2.785
53.643
-30.424
-22.219
-53.643
0
Regnskab 2021
51.868
2.862
54.730
-30.424
-24.075
-54.499
231
Forskel
968
119
1.087
0
-856
-856
231
Socialtilsyn Midts regnskab for 2021 viser et underskud på 231 t.kr., hvilket svarer til
0,4 % af omsætningen. Underskuddet bliver brugt til at nedbringe noget af det overfør-
te overskud fra 2020. Der vil således skulle overføres et overskud på 794 t.kr. til 2022,
hvilket skal dække de nye udgifter ved lovændringerne som er vedtaget efter budgetved-
tagelsen af budget 2022.
Tabel 3.1.2 Antal af tilbud omfattet af tilsyn af Socialtilsyn Midt
Forudsat i budget 2021
Plejefamilier
Tilbud
I alt
1.474
Faktisk antal i 2021
1254
353
1.827
378
1.632
Antallet af tilbud i ovenstående tabel er det antal tilbud som har modtaget en faktura i året 2021,
hvilket inkluderer både lukkede og nygodkendte tilbud i løbet af året.
Årsrapport 2021
31
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0032.png
Tabel 3.1.3 Budget 2022 for Socialtilsyn Midt, 1.000 kr., 2022-priser
Budget 2022
Socialtilsyn Midts direkte udgifter (løn mv.)
Indirekte udgifter (overhead mv.)
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Netto
51.271
2.769
54.040
-29.913
-24.127
-54.040
0
Tabellen viser budget 2021 for Socialtilsyn Midt, som danner grundlag for tilsynstakster
og objektiv finansieringsbidrag i 2021, jf. tabel 3.2.1 og 3.2.2.
3.2 Tilsynstakster og objektive finansieringsandele
Tabel 3.2.1 Udvikling af grundtaksterne (dvs. uden reguleringerne) – årets priser
Takstkategori (antal pladser)
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
Nygodkendelser
–7
8 – 24
25 – 49
>50
2020
34.591
41.509
69.182
134.395
2021
35.707
42.848
71.413
138.726
2022
36.255
43.506
72.510
108.765
22.393
26.872
44.786
67.179
23.351
28.021
46.701
70.052
27.031
32.437
54.062
81.092
Væsentlig ændring af eksisterende godkendelse
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
Skærpet tilsyn
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
3.459
4.151
6.918
3.571
4.285
7.141
3.625
4.351
7.251
6.133
7.360
12.266
18.399
6.464
7.757
12.928
19.392
7.025
8.430
14.051
21.076
13.440
13.873
10.876
32
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0033.png
Som følge af manglende indtægt fra tillægstakster, jf. afgørelse fra Ankestyrelsen i 2018
havde Socialtilsyn Midt midlertidigt hævet taksterne på tilbud med mere end 50 pladser i
3 år fra 2019 til 2021. De øvrige takster reguleres efter aftalte principper i socialtilsynenes
fælles finansieringsmodel.
Tabel 3.2.2 Udviklingen i taksterne for den objektive finansiering fra 2020-2022
Takstkategori
Årets samlede takstgrundlag
Årets regulering Over-/underskud
2020
-29.225
0
2021
-30.424
0
2022
-29.913
0
Tabel 3.2.2 Udviklingen i taksterne for den objektive finansiering fra 2020-2022
Tilkøbsydelser
Indtægt
2020
-105
2021
-140
2022
-76
Årsrapport 2021
33
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
4. Den generelle kvalitet i sociale tilbud
og plejefamilier
Socialtilsyn Midts opgave er at kontrollere og vurdere om kvaliteten i den enkelte tilbud
og plejefamilier er i orden og dermed sikre, at de anbragte borgeres behov og
trivsel imødekommes.
Socialtilsyn Midt har i forbindelse med årsrapport 2021 trukket data til at belyse den ge-
nerelle kvalitet i sociale tilbud og plejefamilier. Der er trukket data på gennemsnitscorerne
på temaniveau på kvalitetsmodellen 7 temaer.
I vurderingen af kvaliteten i det enkelte tilbud og plejefamilie beskrives og bedømmes alle
indikatorer i kvalitetsmodellen, og i den forbindelse scores indikatorerne fra 1-5, hvor 5 er
den højeste score. Temaet økonomi indgår ikke i datasættet, da temaet vurderes særskilt
og ikke bliver scoret i kvalitetsmodellen.
Data viser, at scoren på både tilbuds- og plejefamilieområdet generelt ligger på et højt
niveau, og at der er fokus på at fastholde og forbedre kvaliteten til gavn for borgernes
trivsel.
Gennemsnitscorer på tilbudsområdet
Når data sammenlignes med data fra 2020 fremgår det, at der har været en mindre tilba-
gegang fra 4,2 til 3,6 på temaet ’Organisation og ledelse’.
Den specifikke årsag er ikke kendt, men tilbagegangen kan skyldes ny indikator, der blev
tilføjet i kvalitetsmodellen på tilbudsområdet under temaet ’Organisation og ledelse’ pr.
1. januar 2022. Data til årsrapporten, herunder også data til belysning af den generelle,
trækkes altid i starten af det nye år.
Da det ikke er muligt at trække historisk data på kvalitetsmodellen ”forstyrrer” denne nye
indikator i den gennemsnitlige score. Indikatoren bliver først behandlet på tilsynsbesøg fra
februar i 2022, men for at kunne generere en endelig tilsynsrapport til tilbuddene har det
været nødvendigt at score indikatoren uden, at indikatoren har været belyst. Indikatoren har
derfor fået den laveste score, og det trækker ned på temaet gennemsnitlige score.
Samlet set ligger den gennemsnitlige score på samme niveau som i 2020 og vidner om,
at tilbuddene tager deres opgave alvorlig i forhold til at fastholde en god kvalitet til gavn
for de anbragte borgere
34
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0035.png
Tabel 4.1.1 Gennemsnitscorer på tilbud
Gennemsnitlig score - tilbud
5
4
3
2
1
0
Fysiske
rammer
4,6
4,6
Kompetencer
Målgruppe,
metoder og
resultater
4,3
4,3
Organisation Selvstændighed
og
og
ledelse
relationer
4,2
3,6
4,3
4,4
Sundhed
og
trivsel
4,4
4,4
Uddannelse
og
beskæftigelse
4,2
4,1
Fysiske
rammer
4,3
4,3
2020
2021
4,3
4,4
Gennemsnitscorer på plejefamilieområdet
Som nedenstående tabel viser har der i 2021 været en stigning i gennemsnitscoren på
6 af de 7 temaer. På det tema, hvor der ikke har været en stigning, er scoren fastholdt.
Sammenlignes der med data fra 2018 og frem til 2021 har der har været en støt stigning
i gennemsnitsscoren, og det vidner om en positiv udvikling på plejefamilieområdet. Den
generelle kvalitet på plejefamilieområdet ligger på et højt niveau, og det viser, at plejefa-
milierne er godt klædt på til at varetage plejeopgaverne.
Tabel 4.1.2 Gennemsnitscorer på plejefamilier
Gennemsnitlig temascore - plejefamilier
5
4
3
2
1
0
Familestruktur
og
familiedynamik
4,9
4,9
Fysiske
rammer
4,6
4,7
Kompetencer
Målgrupper, Selvstændighed
metoder og
og
resultater
relationer
4,5
4,6
4,4
4,6
Sundhed
og
trivsel
4,7
4,8
Uddannelse
og
beskæftigelse
4,4
4,5
I alt
2020
2021
4,8
4,9
4,6
4,7
Årsrapport 2021
35
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
5. Socialtilsyn Midts fokuspunkter i
årsrapporten 2021
5.1 Opdeling af centerkonstruktioner
I 2021 fortsatte Socialtilsyn Midt nygodkendelsesopgaven af centerkonstruktioner, da
Aarhus kommune i lighed med Region Midtjylland besluttede at opdele deres store bor-
gercentre for at imødekomme udfordringer i forhold til kvalitetsarbejdet. Opdelingen af
Aarhus Kommunes borgercentre resulterede i 29 nye tilbud.
En centerkonstruktion er flere tilbud med forskellige adresser, der er organiseret under
samme ledelse. Denne form for organisering er udfordrende for både tilbuddene og So-
cialtilsyn Midt, og i særdeleshed i forhold til at arbejde med kvalitet og synliggøre kvalite-
ten i de enkelte afdelinger. Tilsynsrapporterne for centerkonstruktioner udarbejdes på et
overordnet plan og ikke for hvert tilbud/afdeling, derfor kan det være svært at skelne de
enkelte afdelinger fra hinanden, og hvordan kvaliteten er. Hvis der udstedes sanktioner på
en enkelt afdeling, er det ligeledes ikke muligt at synliggøre over for omverdenen, at det
ikke er alle tilbuddene i borgercenteret, som har fået udstedt en sanktion. Ved opdeling
af borgercentrene i 29 nye tilbud bliver det gennemskueligt for både tilbud og visiterende
kommuner at orientere sig om tilbuddets kvalitets. Tilsynsopgaven bliver også tilsvarende
lettere, og tilbuddet vil modtage tilsynsrapporter rettet til tilbuddet.
Socialtilsyn Midt har i forbindelse med opdelingen af borgercentrene haft et team af
tilsynskonsulenter til at varetage hele nygodkendelsesprocessen.
5.2 Sociale medier
Der er store fordele ved brugen af de sociale medier, men for børn, unge og voksne, der
er anbragt i sociale tilbud eller i plejefamilier er der imidlertid også en særlig risiko, når
de færdes på de sociale medier. Brugen af de sociale medier kan skabe nye udfordringer
for den pædagogiske praksis og ændrede krav til kompetencer hos tilbud og plejefami-
lier. Som tilsynskonsulent, plejeforælder eller fagperson omkring borgerne er det derfor
nødvendigt at have en forståelse for de sociale medier. I efteråret 2020 udarbejdede
Socialstyrelsen en faglig vejledning vedr. de sociale medier til socialtilsynene. Formålet
med vejledningen er at tydeliggøre, hvorfor det er vigtigt for socialtilsynene at tænke de
sociale medier ind, når de skal vurdere og være med til at udvikle kvaliteten i tilbud
og plejefamilier.
Socialtilsyn Midt har i forlængelse af denne vejledning sat en række tiltag i gang, og har
siden efteråret 2020 og igennem hele 2021 haft stor fokus på, hvordan
de sociale medier indgår som et fokusområde for socialtilsynet i vurderingen af kvaliteten
i tilbud og plejefamilier. Det er et emne, der er fokuseret på, med henblik på, at opnå en
større indsigt i de sociale medier, opnå viden om tilsynsmæssige opmærksomheder ift.
at vurdere indsatsen i tilbud og plejefamilier vedr. sociale medier og for at kunne vejlede
tilbud og plejefamilier på dette område.
Socialtilsyn Midt har bl.a. arbejdet med Socialstyrelsens faglige vejledning, haft besøg
af Center for Digital Pædagogik, der har holdt oplæg for alle tilsynskonsulenter, afholdt
interne workshops, arbejdet med forskellige problemstillinger og cases, samt udarbejdet
interne værktøjer til at belyse forhold omhandlende sociale medier i vurderingen af kvali-
teten i tilbud og plejefamilier. Alle plejefamilie og tilbud har desuden fået mulighed for at
deltage i et webinar, der er blevet afholdt i samarbejde med Center for Digital pædago-
gik, hvor det var muligt at høre mere om de sociale medier og den risiko det medfører for
udsatte børn, unge og voksne.
36
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0037.png
5.3 Brugen af uanmeldte tilsyn på plejefamilieområdet
Socialtilsynene er juridisk forpligtet til at gennemføre både anmeldte og uanmeldte tilsyn.
I tidligere års datatræk har det fremgået, at andelen af uanmeldte tilsyn på plejefamilie-
området, har ligget lavt hos socialtilsyn Midt. I 2021 var der derfor lagt en strategi og mål-
sætning om at gennemføre flere uanmeldte tilsyn.
Målsætningen indebærer, at en plejefamilie og et tilbud minimum skal have et uanmeldt
tilsynsbesøg i en periode på 3 år. Her tages der altid forbehold for, at der er nogle pleje-
familier og nogle tilbud, hvor målgruppen ikke tillader de uanmeldte tilsynsbesøg, hvilket
altid tænkes ind i den risikovurdering tilsynskonsulenterne laver forud for besøget. Der er
fordele ved begge typer af tilsyn, og forud for et tilsynsbesøg foretager tilsynskonsulen-
ten en faglig vurdering og vurderer, hvorvidt det giver mening at lave et uanmeldt eller
anmeldt tilsynsbesøg. En af fordelene ved de uanmeldte tilsyn er bl.a., at det giver et
mere uredigeret indblik i hverdagen på de enkelte tilbud og i plejefamilierne. Socialtilsyn
Midts erfaring er, at både tilsynskonsulenter, plejefamilier og tilbud kan se meningen med
at gennemføre uanmeldte tilsyn og er trygge ved denne type af tilsyn.
Sammenlignes antallet uanmeldte tilsyn i 2020 til 2021 ses en markant stigning. Ne-
denstående tabeller viser bl.a., at andelen af uanmeldte tilsyn på plejefamilieområdet er
steget fra 9% i 2020 til 31% i 2021.
Driftsorienteret tilsyn - plejefamilier 2020
Driftsorienteret tilsyn - plejefamilier 2021
Uanmeldte
ej truffet
9%
Uanmeldte
9%
Uanmeldte
ej truffet
4%
Anmeldte
87%
Uanmeldte
31%
Anmeldte
60%
Årsrapport 2021
37
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0038.png
38
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
5.4 Det risikobaserede tilsyn
Ifølge lov om socialtilsyn skal socialtilsynet arbejde risikobaseret. Helt overordnet betyder
det, at socialtilsynet skal differentiere intensiteten alt efter det konkrete tilbud eller ple-
jefamilie, det drejer sig om. På den måde sikrer socialtilsynet, at indsatsen i højere grad
målrettes mod de tilbud eller plejefamilier, hvor der kan være problemer med kvaliteten.
Den risikobaserede tilgang indebærer, at tilsynskonsulenten vurderer tilsynsintensiteten
ud fra bl.a. tilsynshistorik og nuværende forhold omkring et tilbud eller plejefamilie.
Tilsynsintensiteten er et udtryk for, hvor omfattende og hvordan tilsynet skal udøves og
kan være i forhold til:
Omfanget af skriftlige oplysninger, der indhentes af socialtilsynet, herunder også
økonomiske oplysninger
Hyppigheden af tilsynsbesøg
Valg af dataindsamlingsmetoder, herunder f.eks. brug af observation og inddragelse
af pårørende
Brugen af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg
Tidsforbruget i forbindelse med tilsynsbesøg, herunder omfanget af interview og
observation
Niveauet for opfølgning og dialog med tilbuddet
Tilsynet er en kontinuerlig proces, og der arbejdes således også risikobaseret både før,
under og efter et tilsynsbesøg.
Planlægningen og overvejelserne vedr. et tilsyn beskrives i en risikovurdering, som er
baseret på bl.a. kvalitetsmodellen og fungerer som en afgrænsning. Risikovurderingen er
de professionelle overvejelser, som tilsynskonsulenten gør sig forud for et tilsynsbesøg
og en begrundelse for, hvorfor nogle områder vælges frem for andre, hvorfor en bestemt
metode bruges mv. Det faglige skøn bliver herigennem eksplicit og risikovurderingen er
således også med til at sikre overlevering fra tilsynskonsulent til tilsynskonsulent.
Under et tilsynsbesøg kan der opstå et behov for at undersøge andre emner eller under-
søge nogle emner yderligere end, hvad der var planlagt forud for tilsynet. Dette bliver
efterfølgende skrevet ind i risikovurderingen, således risikovurderingen også belyser,
hvordan tilsynsbesøget udmøntede sig.
Efter et tilsynsbesøg skrives der en tilsynsrapport, som bliver lagt ud på tilbudsportalen
og tilsendt til tilbuddet eller plejefamilien. Tilsynsrapporten omhandler de områder, der er
undersøgt og beskriver tilbuddets kvalitet. Tilsynsrapporten bruges desuden som afsæt
til, hvordan den fremtidige tilsynsproces skal tilrettelægges.
Årsrapport 2021
39
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
5.5 Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2021
I efteråret 2021 foretog Socialtilsyn Midt den årlige tilfredshedsundersøgelse. I 2021 blev
alle eksisterende plejefamilier og eksisterende tilbud inviteret til at deltage i undersøgel-
sen. I alt fik 1275 plejefamilier og 365 tilbud tilsendt spørgeskemaet. Ud af det samlede
antal respondenter har 784 plejefamilier (61%) og 226 tilbud (62%) besvaret tilfredsheds-
undersøgelsen.
Nedenstående er en overordnet gennemgang af tilfredshedsundersøgelsen for 2021.
Tilfredshedsundersøgelsen i sin fulde længde findes på Socialtilsyn Midts hjemmeside.
Kort om tilfredshedsundersøgelsens fokus
Tilfredshedsundersøgelse 2021 har haft et andet afsæt end de forrige tilfredshedsunder-
søgelser. Der er ligesom i tidligere års undersøgelser blevet målt på plejefamiliernes og
tilbuddenes samlede tilfredshed med Socialtilsyn Midt. Derudover er der som noget nyt
i år blevet stillet spørgsmål til udvalgte aspekter ved tilsynsbesøget, bl.a. informationsni-
veau, dialog samt kendskab til whistleblowerordningen.
I 2021 havde tilfredshedsundersøgelsen fokus på dialogen i forbindelse med udstedte
sanktioner, da dette er et område Socialtilsyn Midt gerne vil styrke. At få udstedt en
sanktion er en stor belastning for det enkelte tilbud og plejefamilie, og i sådan en situati-
on er en god dialog altafgørende for at kunne bistå tilbuddet eller plejefamilien konstruk-
tivt i processen, hvor målet er at få forbedret kvaliteten, så sanktionen kan ophæves.
Den samlede tilfredshed med Socialtilsyn Midt
Generelt var de tilbud og plejefamilier, som Socialtilsyn Midt fører tilsyn med, meget
tilfredse med varetagelsen af tilsynsbesøgene og samarbejdet med tilsynskonsulenterne.
Tilfredshedsundersøgelsen fra 2021 viste, at den samlede tilfredshed på plejefamilieom-
rådet er steget fra 87% i 2020 til på 90% i 2021. Den samlede tilfredshed på tilbudsom-
rådet er steget fra 82% i 2020 til 85% i 2021.
Oplevelse og tilfredsheds med sanktionsforløb
I tilfredshedsundersøgelse for 2021 har der som noget nyt været fokus på plejefamiliers
og tilbuds oplevelse med sanktionsforløb (vilkår, påbud eller skærpet tilsyn). Ud af den
samlede gruppe respondenter har 3% på plejefamilieområdet og 11% på tilbudsområ-
det fået varslet eller udstedt sanktion. Vedr. den samlede oplevelse af dialogen omkring
sanktioner svarede 52% på plejefamilieområdet, at de er tilfredse med dialogen, mens
41% svarerede, at de ikke er tilfredse. På tilbudsområdet svarede 84%, at de er tilfredse,
mens 16% svarede, at de ikke er tilfredse med dialogen.
Respondenterne beskrev i kommentarerne, at socialtilsynet i forbindelse med sanktioner
ofte anerkendte fremskridtene i processen, hvilket respondenterne påpegede er vigtigt i
forhold til at fortsætte den positive udvikling. Derudover beskrev en række respondenter,
at det havde været positivt for dem, at tilsynskonsulenten havde været oplysende om-
kring, hvordan hele sanktionsforløbet fungerede. Dette har betydet, at der ikke har været
usikkerhed om tidsfristerne i forløbet, og hvordan plejefamilien eller tilbuddet efterfølgen-
de skulle arbejde for at forbedre sig, så sanktionen kunne ophæves.
Enkelte af respondenterne følte ikke, at de er blevet lyttet til eller har fået en chance for
at få rettet op, hvilket kan ske i tilfælde, hvor det er nødvendigt, at socialtilsynet giver et
påbud.
40
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
På plejefamilieområdet svarede 59%, at de var tilfredse med det samlede sanktionsforløb
og 30% svarede, at de ikke var tilfredse med det samlede sanktionsforløb. På tilbudsom-
rådet svarede 76%, at de var tilfredse med det samlede sanktionsforløb og 16%, at de
ikke var tilfredse med det samlede sanktionsforløb
Respondenterne fremhævede, at de i forbindelse med sanktionen fik fokus på de proble-
matikker, der var til stede og dermed fik forbedret kvaliteten. Respondenterne oplevede,
at det var en tilfredsstillende følelse, at tilsynet understøttede de gode processer i en
ellers svær og tung sanktionsproces.
Samtidig fremhævede tilbud og plejefamilier, at de korte tidsfrister har været svære at
leve op til, når der skulle laves forbedringer af kvaliteten, samt at dette kunne have den
konsekvens at indsatserne i højere grad blev for ”øjets skyld” fremfor at tage højde for
borgernes bedste.
Kommentarerne til Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse
I forbindelse med besvarelse af spørgsmålene var det muligt at skrive uddybende kom-
mentarer under de enkelte temaer. Rigtig mange plejefamilier og tilbud benyttede sig af
muligheden, og skrev uddybende kommentarer. Alle kommentarer blev i forbindelse med
analysen af undersøgelsen gennemgået og opsummeret under de enkelte temaer.
Socialtilsyn Midt værdsætter alle de kommentarer, der kommer ind i forbindelse med
tilfredshedsundersøgelserne. Socialtilsyn Midt forholder sig til alle gode idéer og forslag
til, hvordan kvaliteten i tilsynsopgaven kan blive bedre og vil bruge tilfredshedsundersø-
gelsens resultater i organiseringen og udførslen af tilsynsopgaven, herunder at styrke
dialogen med de tilbud og plejefamilier, der får udstedt en sanktion.
Årsrapport 2021
41
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0042.png
42
Årsrapport 2021
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0043.png
Årsrapport 2021
43
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679458_0044.png
44
Årsrapport 2021
Layout: Silkeborg Kommune · SocialtilsynMidt · 10066 · 04.22