Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 99
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 496
Doknr.
670219
Dato
22-03-2023
Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for
2021
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering Social- og Boligstyrelsens årsrapport
2021 om socialtilsynenes virksomhed, som er offentliggjort på Social- og
Boligstyrelsens hjemmeside i dag samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2021.
Årsrapporten offentliggøres normalvis i årets sidste kvartal, men grundet
afholdelsen af folketingsvalget i sidste kvartal af 2022, har det først været muligt at
offentliggøre og oversende årsrapporten for 2021 nu.
Hovedkonklusionerne fra Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2021 er angivet i
resuméet på s. 4-7 i årsrapporten. De væsentligste data fra årsrapportens
hovedkonklusioner er derudover angivet i oversigtsform nedenfor, hvor der til
enkelte er knyttet en uddybende bemærkning.
Af Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2021 fremgår det bl.a., at socialtilsynene
ved udgangen af 2021 førte tilsyn med 5.556 tilbud og 1.983 plejefamilier. På trods
af, at socialtilsynet har været underlagt restriktioner og andre vilkår som følge af
Covid-19, har alle tilbud og plejefamilier i 2021 modtaget mindst ét lovpligtigt
tilsynsbesøg, hvilket må anses som positivt forholdene taget i betragtning. I 2021
blev der således i alt gennemført 13.086 tilsynsbesøg.
Af rapporten fremgår det også, at der forsat er indikationer på forskellig praksis i
anvendelsen af uanmeldte tilsynsbesøg, sagsbehandlingstid på tværs af
socialtilsynene og udstedelse af påbud til plejefamilier. Dette har Social- og
Boligstyrelsens auditfunktions opmærksomhed, og de vil derfor også drøfte disse
forhold i tilsynspraksis med tilsynene som led i deres løbende arbejde med at følge
og understøtte en ensartet tilgang til varetagelsen af opgaven med at godkende og
føre driftsorienteret tilsyn med sociale tilbud. Derudover vil der bl.a. blive
udarbejdet vejledningsmateriale til socialtilsynet.
I den forbindelse vil jeg gerne fremhæve, at der netop indgår en lang række
initiativer i de lovændringer, som udmøntede aftale om styrkelse af socialtilsynet og
styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud fra april 2021, som skal
medvirke til at skabe et mere ensartet, koordineret og effektivt socialtilsyn og som
trådte i kraft den hhv. 1. februar 2022 og 1. juli 2022. Disse vil derfor også først slå
igennem i årsrapporten for 2022. Med lovændringerne er der bl.a. oprettet
specialistfunktioner i socialtilsynet, hvor små eller komplekse godkendelses- og
tilsynsopgaver er samlet i de enkelte socialtilsyn. Derudover er socialtilsynets
sanktionsmuligheder bl.a. blevet styrket ved at give mulighed for at iværksætte
skærpet tilsyn uden samtidig at skulle træffe afgørelse om udstedelse af påbud.
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion er også blevet styrket og vil fra og med
1