Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2679452_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 496
Doknr.
670219
Dato
22-03-2023
Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for
2021
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering Social- og Boligstyrelsens årsrapport
2021 om socialtilsynenes virksomhed, som er offentliggjort på Social- og
Boligstyrelsens hjemmeside i dag samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2021.
Årsrapporten offentliggøres normalvis i årets sidste kvartal, men grundet
afholdelsen af folketingsvalget i sidste kvartal af 2022, har det først været muligt at
offentliggøre og oversende årsrapporten for 2021 nu.
Hovedkonklusionerne fra Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2021 er angivet i
resuméet på s. 4-7 i årsrapporten. De væsentligste data fra årsrapportens
hovedkonklusioner er derudover angivet i oversigtsform nedenfor, hvor der til
enkelte er knyttet en uddybende bemærkning.
Af Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2021 fremgår det bl.a., at socialtilsynene
ved udgangen af 2021 førte tilsyn med 5.556 tilbud og 1.983 plejefamilier. På trods
af, at socialtilsynet har været underlagt restriktioner og andre vilkår som følge af
Covid-19, har alle tilbud og plejefamilier i 2021 modtaget mindst ét lovpligtigt
tilsynsbesøg, hvilket må anses som positivt forholdene taget i betragtning. I 2021
blev der således i alt gennemført 13.086 tilsynsbesøg.
Af rapporten fremgår det også, at der forsat er indikationer på forskellig praksis i
anvendelsen af uanmeldte tilsynsbesøg, sagsbehandlingstid på tværs af
socialtilsynene og udstedelse af påbud til plejefamilier. Dette har Social- og
Boligstyrelsens auditfunktions opmærksomhed, og de vil derfor også drøfte disse
forhold i tilsynspraksis med tilsynene som led i deres løbende arbejde med at følge
og understøtte en ensartet tilgang til varetagelsen af opgaven med at godkende og
føre driftsorienteret tilsyn med sociale tilbud. Derudover vil der bl.a. blive
udarbejdet vejledningsmateriale til socialtilsynet.
I den forbindelse vil jeg gerne fremhæve, at der netop indgår en lang række
initiativer i de lovændringer, som udmøntede aftale om styrkelse af socialtilsynet og
styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud fra april 2021, som skal
medvirke til at skabe et mere ensartet, koordineret og effektivt socialtilsyn og som
trådte i kraft den hhv. 1. februar 2022 og 1. juli 2022. Disse vil derfor også først slå
igennem i årsrapporten for 2022. Med lovændringerne er der bl.a. oprettet
specialistfunktioner i socialtilsynet, hvor små eller komplekse godkendelses- og
tilsynsopgaver er samlet i de enkelte socialtilsyn. Derudover er socialtilsynets
sanktionsmuligheder bl.a. blevet styrket ved at give mulighed for at iværksætte
skærpet tilsyn uden samtidig at skulle træffe afgørelse om udstedelse af påbud.
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion er også blevet styrket og vil fra og med
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679452_0002.png
årsrapporten for 2022 særligt skulle fokusere på, om de enkelte socialtilsyns
praksis er med til at opfylde socialtilsynslovens formål, og om der er områder, hvor
socialtilsynene har en uensartet praksis. Endelig skal årsrapporten allerede fra og
med i år drøftes af den enkelte ansvarlige kommunalbestyrelse på et møde senest
tre måneder efter rapporten er offentliggjort.
De væsentligste data fra Social- og Boligstyrelsens årsrapport 2021 er følgende:
De fem socialtilsyn havde ved udgangen af
2021 ansvaret for at føre tilsyn
med 5.556 plejefamilier og 1.983 tilbud,
hvilket er et fald på 177 plejefamilier
og en stigning på 18 tilbud ift. udgangen af 2020.
Det samlede antal
uanmeldte tilsynsbesøg
er steget fra 2.869 i 2020 til
4.700
i 2021.
I samme periode er det samlede antal
anmeldte tilsynsbesøg
faldet fra 10.060 i 2020 til
8.368 i 2021.
Det
samlede antal tilsynsbesøg var
således 13.086 i 2021,
hvoraf 5.325 var på tilbud, og 7.761 var på
plejefamilieområdet.
De fem socialtilsyn
godkendte i 2021 88 nye tilbud og 288 nye plejefamilier.
Det er et fald på 68 godkendelser ift. 2020, hvor socialtilsynene godkendte 82
tilbud og 362 plejefamilier.
De fem socialtilsyn iværksatte i
2021 skærpet tilsyn på 19 tilbud og 9
plejefamilier.
Dette er en stigning på i alt 8 skærpede tilsyn ift. 2020.
Socialtilsynene udstedte i
2021 104 påbud til tilbud og 48 påbud til
plejefamilier.
Dette er et stigning på 22 påbud på tilbudsområdet og en
stigning på 4 påbud på plejefamilieområdet ift. 2020.
De fem socialtilsyn
traf i 2020 afgørelse om ophør af 11 tilbud og 32
plejefamilier.
Dette er en stigning på i alt 17 afgørelser om ophør ift. 2020.
De fem socialtilsyn
modtog i 2021 i alt 2.047 henvendelser til
whistleblowerordningen.
Dette er en stigning på 418 henvendelser ift. de
1.629 henvendelser, som socialtilsynene modtog i 2020.
I
2021
modtog socialtilsynene
kopi af i alt 5.404 indberetninger om
magtanvendelser på børne- og ungeområdet.
Dette er en stigning på 137
indberetninger om magtanvendelser ift. 2020. De fleste indberetninger om
magtanvendelser på åbne døgninstitutioner efterfulgt af private opholdssteder
og sikrede døgninstitutioner. Hovedparten af magtanvendelserne hører under
typen ”fysisk magtanvendelse, ved at fastholde og/eller føre, fordi barnet eller
den unge var til fare for sig selv eller andre” efterfulgt af typen ”undersøgelse af
person og/eller opholdsrum ved bestemte grunde til mistanke” og
”afværgehjælp, ved at fastholde og/eller føre for at afværge beskadigelsen af
ting”.
Socialtilsynene kan tilbyde konsulentbistand og undervisning relateret til
socialtilsynets tilsynsfaglige, socialfaglige eller sundhedsfaglige viden til en
kommune, en region eller et tilbud. Socialtilsynenes konsulent- og
kursusvirksomhed skal være i umiddelbar tilknytning til socialtilsynets
godkendelses- og tilsynsopgaver. Fra 2020 til 2021 har der været en stigning i
indtægterne fra tilkøbsydelser
på tværs af de fem socialtilsyn fra 3,1 mio. kr.
i 2020 til
5,2 mio. kr. i 2021.
Ankestyrelsen er klagemyndighed for socialtilsynenes afgørelser. I 2021
modtog Ankestyrelsen i alt
54 nye klagesager
vedrørende socialtilsynenes
afgørelser og
traf heraf afgørelser i 29 sager, hvoraf 28 blev stadfæstet og
én blev ændret/ophævet.
Derudover blev der truffet afgørelse i 4 sager om
aktindsigt efter offentlighedsloven. I udgangen af 2021 var der 53 verserende
sager i Ankestyrelsen.
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 99: Oversendelse af Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2021, fra social- og boligministeren
2679452_0003.png
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1 – Socialstyrelsens rapport om socialtilsynenes virksomhed 2021
Bilag 2 – Socialtilsyn Hovedstadens årsrapport 2021
Bilag 3 – Socialtilsyn Nords årsrapport 2021
Bilag 4 – Socialtilsyn Østs årsrapport 2021
Bilag 5 – Socialtilsyn Syds årsrapport 2021
Bilag 6 – Socialtilsyn Midts årsrapport 2021
3