Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2677155_0001.png
ERFARINGER OG
ANBEFALINGER
FRA CORONA­
PARTNERSKABET
FOR UDSATTE VOKSNE
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0002.png
INDHOLD
FORORD
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·
3
SAMLEDE ANBEFALINGER FRA PARTNERSKABET FOR UDSATTE VOKSNE
· · · · · ·
4
ANBEFALINGER OM SAMARBEJDE OG KOORDINATION
· · · · · · · · · · · · · · · · · ·
6
ANBEFALINGER OM DIGITAL INNOVATION
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·
8
ANBEFALINGER OM SOCIAL INNOVATION
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·
11
ANBEFALINGER OM SOCIALT BEREDSKAB
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·
14
MEDLEMMER AF PARTNERSKABET FOR UDSATTE VOKSNE 2022
· · · · · · · · · · ·
16
2
Erfaringer og anbefalinger
fra coronapartnerskabet for udsatte voksne
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0003.png
FORORD
I 2020 oprettede regeringen på social- og æl-
dreområdet fire partnerskaber, der havde til for-
mål at skabe tryghed og modvirke mistrivsel under
Covid-19-pandemien. Rådet for Socialt Udsatte fik i
den forbindelse til opgave at facilitere Partnerskabet
for Udsatte Voksne.
De fire partnerskaber blev forlænget og videreført i
2022. Partnerskabet for Udsatte Voksne er sammen-
sat af 27 centrale aktører, der beskæftiger sig med
målgruppen fra forskellige positioner. Under pande-
mien var partnerskabets formål at inddrage en bred
gruppe interessenter for at sikre, at de organisatio-
ner, der havde den daglige kontakt med socialt ud-
satte mennesker, fik en direkte indgang til regeringen,
centrale myndigheder og til de øvrige organisationer
i partnerskabet med henblik på at formidle målgrup-
pens og organisationernes behov og koordinere løs-
ninger.
Partnerskabet havde ligeledes til opgave at frem-
bringe løsninger, der kunne afhjælpe sårbare og ud-
satte gruppers forøgede mistrivsel, utryghed og en-
somhed under den gradvise åbning af samfundet.
Denne opsamling beskriver nogle af de centrale er-
faringer, Partnerskabet for Udsatte Voksne gjor-
de sig under Covid-19-pandemien, og fremlægger
partnerskabets anbefalinger til håndtering af frem-
tidige kriser.
For mennesker, der sælger sex, lever i hjemløshed,
har svære psykiske lidelser og/eller er afhængige af
rusmidler, var det særligt svært at efterleve krav til
afstand og isolation. Det er svært at isolere sig, når
man ikke har et hjem, og det er svært at holde af-
stand, når man er afhængig af at tjene penge til at
købe stoffer. Det er svært at få adgang til kontanter
(til fx mad, medicin og rusmidler), når bankerne luk-
ker ned, og man ikke har et hævekort. For nogle men-
nesker blev psykiske lidelser forværret.
Ny samarbejds- og handlevillighed
Krisen medførte et behov for at udvikle fleksible løs-
ninger, der kunne fungere på trods af pandemien og
tilpasses den løbende udvikling som fx nedluknin-
ger, genåbninger og endelig vaccination. Behovet
for samarbejde på tværs af sektorer for at begræn-
se skadevirkningerne var åbenlyst. Samarbejde, som
tidligere var vanskeligt, blev nu nødvendigt, og der
opstod i den forbindelse nye former for indsatser.
Coronakrisen har haft mange negative konsekvenser
for socialt udsatte mennesker, men har også bidra-
get til nytænkning både i indsatser og i samarbejds-
relationer.
Denne publikation
Krisen for mennesker i social udsathed
Kriser rammer mennesker i social udsathed særligt
hårdt. Som udgangspunkt har denne gruppe færre res-
sourcer at stå imod med – både socialt og økonomisk.
Samtidig har en stor del af gruppen dårligt helbred.
Coronakrisen var ikke en undtagelse, da mange hjæl-
petilbud og indsatser lukkede helt eller delvist ned og
dermed forværrede krisen for mennesker i social ud-
sathed. Dårligt helbred og vanskelige levevilkår gjor-
de denne gruppe særligt sårbar over for smitte. For
dem, der blev smittet, var det vanskeligt at isolere sig
og få generel hjælp fra netværk og familie.
Denne publikation samler op på nogle af de erfa-
ringer, der er gjort under pandemien. Erfaringerne
danner baggrund for partnerskabets anbefalinger.
Implementering af anbefalingerne vil bidrage til, at
socialområdet er forberedt, næste gang en krise
rammer, og til, at de gode initiativer og løsninger vi-
dereføres.
Publikationen er opdelt i fire temaer: samarbejde og
koordination på tværs, digital innovation, social inno-
vation og socialt beredskab. Ved hvert tema præsen-
teres erfaringer og anbefalinger til videre handling.
3
Erfaringer og anbefalinger
fra coronapartnerskabet for udsatte voksne
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0004.png
SAMLEDE
ANBEFALINGER
også uden for krisetid. Derudover er der specifikke anbefalinger til fremtidig krisehåndtering.
Anbefalinger om
samarbejde og koordination
Skab rammerne for direkte kontakt og
samarbejde mellem de ansvarlige ministre,
ministerier og styrelser på nationalt niveau
og sociale aktører, der arbejder direkte med
mennesker i social udsathed.
Skab rammerne for regionale og kommunale
tværgående samarbejdsfora, der samler re-
levante aktører på tværs af beslutningsta-
gere, embedsværk og sociale aktører om lø-
bende dagsordener og problemstillinger for
mennesker i social udsathed.
Anbefalinger om
social innovation
Udbred fleksible og fremskudte sundheds-
tilbud som fx generel lægehjælp, psykiatri,
rusmiddelbehandling, vaccinationer mv.
Udbred opsøgende tilbud og mød mennesker
i social udsathed, hvor de er, for at bekæmpe
ensomhed og isolation. Det kan fx være gen-
nem mobile caféer eller digitale væresteder.
Giv mennesker i hjemløshed stabilitet og tag
over hovedet. Hotelophold kan være en god
måde at sikre dette på for de mest udsatte
gadesovere.
Anbefalinger om
digital innovation
Fra Partnerskabet for Udsatte Voksne
Nedenfor er samlet en oversigt over anbefalingerne til de fire temaer. Anbefalingerne er baseret på erfaringer
gjort under coronakrisen og peger på tiltag, der kan forbedre vilkårene for mennesker i social udsathed –
Opret fysiske hjælpetilbud (“hotspots”) i
kommunerne og på sociale tilbud målrettet
socialt udsatte og andre digitalt udsatte
mennesker, så de der kan få hjælp til at fær-
des digitalt.
Giv socialt udsatte mennesker valget mellem
at mødes fysisk eller online med sagsbe-
handler, kontaktperson, læge eller lignende,
når det er muligt.
Anbefalinger om
socialt beredskab
Udarbejd et socialt beredskab, der be-
står af både nationale, regionale og lokale
beredskabsplaner, og som beskriver, hvilke
målgrupper, der har brug for hvilke foran-
staltninger, retningslinjer mm., samt hvordan
samarbejdet med forskellige myndighedsni-
veauer og civilsamfund skal foregå.
Opdater det sociale beredskab løbende og
tilpas det til øvrige beredskaber.
4
Samlede anbefalinger
fra coronapartnerskabet for udsatte voksne
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0005.png
ANBEFALINGER OM
SAMARBEJDE OG
KOORDINATION
Under coronakrisen opstod et akut behov for koor-
dination og videndeling mellem regering, kommuner,
regioner og civilsamfund. Nedlukningerne efterlod
mange ubesvarede spørgsmål, og vejledning fra én
sektor kunne være svær at omsætte i en anden. Fx
kunne det være vanskeligt at omsætte sundheds-
myndighedernes retningslinjer til socialområdets
virkelighed.
På grund af de mange dilemmaer og spørgsmål, der
opstod som følge af nedlukninger, forsamlingsforbud
og afstandskrav, havde flere aktører på socialområ-
det et tæt samarbejde.
Der blev nedsat sektorpartnerskaber på socialom-
rådet. De skulle sikre den landsdækkende kontakt
mellem de nationale myndigheder og civilsamfun-
det. Socialministeren var i denne periode i tæt dia-
log med formanden for Rådet for Socialt Udsatte og
med centrale aktører på socialområdet. Derudover
samarbejdede og koordinerede civilsamfundsorga-
nisationerne meget mere end før krisen.
Lokalt og regionalt blev der flere steder etableret mere
eller mindre formelle samarbejdsfora, hvor praktikere
og beslutningstagere fra forskellige sektorer sammen
identificerede behov, problemer og løsninger. Krisen
gjorde det muligt at handle hurtigt og effektivt uden
langsomme bureaukratiske processer.
Partnerskaberne og de forskellige samarbejdsfora
havde afgørende betydning for at sikre udbredelse
af informationer, social innovation og deling af res-
sourcer.
Den koordinerede indsats på Vesterbro
fungerede, fordi vi ville det samme.
Vi kunne se, at denne her målgruppe ville
få det vanskeligt. Og det fungerede, fordi
samarbejdet bestod af mennesker, som
havde mandat til at træffe beslutninger.
5
Anbefalinger om
samarbejde og koordination
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0006.png
CASE: Samarbejdet om Vesterbro
i København
Flere sociale indsatser blev iværksat lokalt
og regionalt under pandemien. Lokale tvær-
gående fora var en nødvendighed for koordi-
nation og kommunikation mellem kommuner-
ne, regionerne og civilsamfundet.
På indre Vesterbro i København voksede et
uformelt samarbejdsforum frem, bestående
af en direktør og et par ledere fra socialom-
rådet i kommunen og ledere fra lokale sociale
tilbud, samt med løbende inddragelse af le-
dere og andre nøgleaktører fra regionen og
andre kommunale forvaltninger. Deltager-
ne var fagfolk og praktikere med indgående
kendskab til målgruppen af socialt udsatte
mennesker på den åbne stofscene på indre
Vesterbro. Samarbejdsforummet havde et
tæt samarbejde og under den første nedluk-
ning i perioder flere ugentlige møder. Gennem
samarbejdet blev der sikret mobile testtilbud,
en fleksibel vaccineindsats, nødherberger,
isolationspladser, udgående substitutions-
behandling og løbende koordinering af op-
ståede udfordringer samt formidling og over-
sættelse af retningslinjer, krav mm.
Deltagerne i samarbejdsforummet var af-
hængige af hinandens viden, roller og hand-
lemuligheder. Det var afgørende, at de hav-
de handlekompetence og beslutningskraft,
så løsningerne kunne iværksættes hurtigt og
smidigt.
Læs mere her:
Rapport (au.dk)
PARTNERSKABET ANBEFALER:
Skab rammerne for direkte kontakt
og samarbejde mellem de ansvarlige
ministre, ministerier og styrelser på
nationalt niveau og sociale aktører, der
arbejder direkte med mennesker i social
udsathed.
Skab rammerne for regionale og
kommunale tværgående samarbejds-
fora, der samler relevante aktører på
tværs af beslutningstagere, embeds-
værk og sociale aktører om løbende
dagsordener og problemstillinger for
mennesker i social udsathed.
6
Anbefalinger om
samarbejde og koordination
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0007.png
ANBEFALINGER OM
DIGITAL
INNOVATION
Også uden for krisetider er digitalisering et
samfundsvilkår, der skaber både eksklusion og
inklusion. Mange mennesker i social udsathed møder
udfordringer, når de fx henvender sig til en myndig-
hed, hvor digital signatur kræves for at få adgang.
Og de er ikke alene. Ifølge en rapport fra Digitalise-
ringsstyrelsen og KL er 17-22 procent af den voksne
befolkning digitalt udsatte med store praktiske og
retssikkerhedsmæssige problemer til følge.
Coronakrisen satte skub i den digitale udvikling.
Kombinationen af nedlukninger og accelerationen af
digitaliseringen gjorde det endnu sværere for socialt
udsatte mennesker at navigere i fx sundhedsvæ-
senet. Fysiske mødesteder, herunder væresteder,
banker og den kommunale forvaltning, lukkede helt
eller delvist ned.
Der var meget få steder, hvor man kunne møde op
og få hjælp. Det gjaldt sundhedsydelser som fx
blodprøver og vaccinationer såvel som hævning af
kontanter eller fx vejledning i kommunerne.
Eskaleringen af digitaliseringen skabte imidlertid
også nye muligheder og innovative tiltag for målgrup-
pen. Eksempler på disse tiltag præsenteres nedenfor.
CASE: Det digitale værested
Da mange af de fysiske væresteder lukkede helt
eller delvist ned som følge af Covid-19, handle-
de Landsforeningen af VæreSteder (LVS) hurtigt
og oprettede et digitalt værested i en facebook-
gruppe. Formålet med Det Digitale Værested
var at opretholde kontakten til socialt udsatte
mennesker, der var i fare for at blive yderligere
isolerede.
En del af brugerne var imidlertid ikke gængse
værestedsbrugere, men en ny målgruppe, som
man ikke havde været i kontakt med tidligere.
Mange var psykisk sårbare, der gav udtryk for,
at det digitale rum var mere overkommeligt end
fysisk fremmøde, og at det gav dem mod på at
deltage i det online fællesskab.
Blandt de nye værestedsbrugere var bl.a. enli-
ge mødre, som normalt ikke har mulighed for at
deltage i aktiviteter på værestederne. De digi-
tale væresteder eksisterer stadig i dag og bli-
ver også brugt som brobygning til fysiske møder
mellem værestedsbrugerne.
Læs mere her:
Det digitale værested
7
Anbefalinger om
digital innovation
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0008.png
CASE: It-frivillige i Ældre Sagen
En anden målgruppe, der er udfordret af
den digitale udvikling, er ældre. Ældre Sa-
gen havde allerede før coronakrisen et
landsdækkende tilbud om it-hjælp.
Mange ældre har brug for personlig 1:1 hjælp,
når de søger hjælp til digitale løsninger, da
der ofte er behov for mere hjælp end den, der
kan gives over telefonen.
Når man som samfund har valgt at
lade udsatte sejle deres egen sø, så er
det mindste, man kan gøre, at sørge
for, at der er et sted, folk kan gå hen
og få hjælp til det digitale.
Derfor har it-frivillige fra Ældre Sagen lokale
it-caféer/datastuer og tilbyder mange ste-
der, hvis det er nødvendigt, at møde fysisk
op i hjem, på plejehjem eller ældrebolig.
Enkelte steder med en fast it-besøgs-
ven. Under nedlukningerne intensivere-
de og udviklede de hjælpemulighederne
og tilbød hotline og også hjælp udendørs.
Læs mere:
It-frivillige hos Ældre Sagen
8
Anbefalinger om
digital innovation
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0009.png
CASE: Borgernes digitale møder
med kommunerne
Under coronakrisen blev den aktive beskæf-
tigelsesindsats i en periode suspenderet. Det
gav anledning til, at de fleste kommuner ny-
tænkte deres indsatser over for borgerne.
Mange steder blev møder, der tidligere var
fysiske, nu digitale. For nogle borgere var det
et problem, men for andre var digitalt fremmø-
de en fordel.
Udover at det begrænsede smitterisikoen, gav
nogle sårbare borgere udtryk for, at de var
tryggere ved at mødes med eksempelvis en
jobkonsulent fra jobcentret online. Kommuner-
ne fik nye muligheder for at kunne imødekom-
me behovet hos de borgere, der foretrækker
digitale møder. Det betød færre afbud. Samti-
dig vurderede kommunerne, at de nye digitale
tiltag under Covid-19-pandemien førte til hur-
tigere hjælp og rådgivning til borgerne.
Læs mere her:
Kommunale nyskabelser under
covid-19-krisen
PARTNERSKABET ANBEFALER:
Opret fysiske hjælpetilbud (“hotspots”) i
kommunerne og på sociale tilbud mål-
rettet socialt udsatte og andre digitalt
udsatte mennesker, så de der kan få
hjælp til at færdes digitalt.
Giv socialt udsatte mennesker valget
mellem at mødes fysisk eller online med
sagsbehandler, kontaktperson, læge
eller lignende, når det er muligt.
9
Anbefalinger om
digital innovation
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0010.png
ANBEFALINGER OM
SOCIAL
INNOVATION
Nedlukningen betød øget udsathed hos mange i for-
vejen socialt udsatte mennesker. Nedlukningen af
blandt andet væresteder og aktiviteter var med til
at eskalere ensomheden blandt mennesker i social
udsathed. Både hospitaler og praktiserende læger
oplyste, at langt færre, også blandt socialt udsatte
mennesker, henvendte sig under og efter nedluknin-
gen til trods for, at deres udfordringer bestod. Det
skabte bekymring for et stort efterslæb i forhold til
ubehandlede fysiske og psykiske udfordringer.
For en række socialt udsatte mennesker betød ned-
lukningen desuden, at det blev vanskeligere at få helt
basale behov dækket såsom overnatning og mad.
Med nedlukningen af offentlige toiletter, biblioteker
mv. blev mulighederne for opretholdelse af personlig
hygiejne vanskeliggjort i en periode, hvor man skulle
være særlig påpasselig som følge af pandemien.
På den positive side medførte Covid-19-pandemien,
at nogle socialt udsatte grupper oplevede at få bed-
re behandling end før. Det gjaldt især nogle grupper
af stofbrugere, der fik opsøgende substitutionsbe-
handling, ligesom andre fik substitutionsmedicin til
længere tid ad gangen.
De pragmatiske løsninger og tværsektorielle samar-
bejder, der opstod på baggrund af nedlukningerne,
viser, hvordan en krise kan føre til handling. I dette
tilfælde var det en truet folkesundhed, der afsted-
kom helhedsorienteret tænkning, samarbejde på
tværs af systemer og indførelse af nye tiltag, som
praktikere og forskere har talt for i årevis. I det føl-
gende gives eksempler på tiltag, der kan arbejdes
videre med uden for krisetider.
CASE: Fleksibel og udgående
stofbehandling
Mange mennesker i afhængighed af stoffer er
ikke i behandling, fordi de ikke kan leve op til
kravene om fx at møde regelmæssigt op i rus-
middelcentrene for at få udleveret medicin. Ved
udgående substitutionsbehandling varetager
en læge og en sygeplejerske behandlingen dér,
hvor borgeren er. Under nedlukningerne betød
den udgående stofbehandling i København, at
flere mennesker, som ikke før havde kunnet del-
tage i behandlingen, kom i behandling.
På nogle rusmiddelcentre, særligt i storbyerne,
blev mennesker i afhængighed af stoffer, der
allerede var i behandling, mødt med en større
fleksibilitet. Det blev nogle steder muligt at få
ordineret medicin til længere tid ad gangen i
stedet for at skulle møde fysisk op flere gange
dagligt. Flere rusmiddelcentre valgte samtidig
at fragte medicinen ud til brugerne. Den flek-
sible og udgående stofbehandling betød for
brugerne, at de nu kunne leve et mere værdigt
liv frem for at skulle møde op i deres rusmiddel-
center to gange dagligt.
Læs mere hos
Center for Rusmiddelforskning:
COVID-19, rusmiddelbrug og socialt udsatte
(au.dk)
10
Anbefalinger om
social innovation
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0011.png
Det er sådan nogle tiltag, vi skal lære af og fastholde
her efter corona. Min drøm i fremtiden er flere læger
på hjul, der kommer ud i områderne og ud til brugerne.
CASE: Social Drive Out
Væresteder og varmestuer lukkede under den
første nedlukning som følge af den stigende
smittefare. Det betød, at mange socialt udsatte
mennesker blev mere ensomme og isolerede. For
at komme ensomheden til livs og sikre hjælp til
mennesker i social udsathed etablerede KFUM’s
Sociale Arbejde
Social Drive Out,
som er et mobilt
café-koncept, hvor frivillige og ansatte bringer
nærvær ud. I landsbyer og lokalsamfund mødes
mennesker over kaffe og et let måltid. Der udde-
les mad, tøj, fornødenheder og aktivitetspakker,
og der er mulighed for at få rådgivning, støtte og
efter behov hjælp til brobygning til andre tilbud.
Mobilcaféerne har åbent 1-2 timer hvert sted og
besøger samme sted 1-2 gange ugentligt. For to
tredjedele af brugerne betyder mobilcaféerne
mindre ensomhed, og halvdelen har fået mod
på at indgå i andre fællesskaber. Samtidig har
mobilcaféerne været en øjenåbner for soci-
al udsathed i landdistrikterne.
Social Drive Out
er fortsat efter coronakrisen, og mobilcaféerne
kører nu ud i 80 lokalsamfund ugentligt.
Læs mere:
socialdriveout.dk
11
Anbefalinger om
social innovation
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0012.png
CASE: Hotelprojekt - Projekt Udenfor
Nedlukningen var kritisk for mennesker i hjemløshed. Projekt Uden-
for udnyttede, at mange hoteller stod tomme, og tilbød gadesovere,
hvoraf mange har psykiske lidelser og overforbrug af rusmidler, mu-
lighed for at bo på et hotelværelse. Under deres indkvartering blev
de fulgt af en medarbejder, som sørgede for omsorg, motivation og
praktisk hjælp. Resultaterne viste sig hurtigt. Efter et par dages søvn
og mad fyldte psykiske lidelser og rusmidler mindre for disse menne-
sker, og det blev muligt at iværksætte hjælp med henblik på fremtiden.
Projekt Udenfors brug af hotelophold er væsentligt mindsket, da de fleste
hoteller er booket efter coronakrisen.
Læs mere:
Projekt Udenfor rapport om hotelophold
PARTNERSKABET ANBEFALER:
Udbred fleksible og fremskudte sundhedstilbud som fx generel lægehjælp, psykiatri, rusmiddel-
behandling, vaccinationer mv.
Udbred opsøgende tilbud og mød mennesker i social udsathed, hvor de er, for at bekæmpe ensom-
hed og isolation. Det kan fx være gennem mobile caféer eller digitale væresteder.
Giv mennesker i hjemløshed stabilitet og tag over hovedet. Hotelophold kan være en god måde at
sikre dette på for de mest udsatte gadesovere.
12
Anbefalinger om
social innovation
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0013.png
ANBEFALINGER OM
SOCIALT
BEREDSKAB
Da pandemien og dermed nedlukningerne ramte,
blev socialområdet i første omgang overset. Alt blev
lukket ned, og der manglede retningslinjer for, hvilke
dele af det sociale område der skulle holde åbent,
fordi de varetog kritiske funktioner over for menne-
sker i social udsathed. Samtidig var meget kommu-
nikation til lokale myndigheder og sociale tilbud op-
rettet fra et sundhedsperspektiv, der ikke tog højde
for vilkårene på det sociale område, hvor det skulle
omsættes til virkelighed. Der manglede et socialt
beredskab.
Et socialt beredskab er en generel handleplan, som
på forhånd forholder sig til, hvordan der skal ageres
på det sociale område, når der opstår en pandemisk
krise, en naturkatastrofe, sikkerhedskrise eller lig-
nende. Når krisen rammer, tilpasses beredskabet til
den aktuelle situation.
Et socialt beredskab skal sikre, at der på tværs af
offentlige myndigheder, civilsamfund, virksom-
heder m. fl. hurtigt kan iværksættes et effektivt
socialt værn, så de mest udsatte og sårbare ikke
falder igennem. Det skal forhindre følgevirknin-
ger af krisen, der ikke mindst rammer mennesker
i social udsathed, fx isolation, mangel på mad,
vold, ensomhed, eskalation af misbrug samt for-
værring af psykiske og fysiske udfordringer.
Beredskabet skal vejlede til hurtig og agil handling
både på nationalt og lokalt niveau i krisesituationer.
Beredskabet skal sikre en mere ensartet håndtering
af opgaver og ansvarsfordeling på tværs af regioner
og kommuner.
Et kriseberedskab vil være afhængigt af den eksi-
sterende sociale infrastruktur (sociale indsatser,
væresteder, udgående hjælpefunktioner mm.) for at
nå ud til socialt udsatte mennesker i en krisesituati-
on. Derfor er det vigtigt, at der også uden for krise-
tider er et fintmasket socialt system, der kan holde
kontakten til borgerne. Der vil således være et net-
værk at trække på, når en krise bryder ud.
I løbet af coronakrisen er der, på godt og ondt, gjort
mange vigtige erfaringer. De erfaringer bør indgå i
et socialt beredskab.
Se partnerskabets uddybede anbefalinger til et so-
cialt beredskab her.
13
Anbefalinger om
socialt beredskab
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0014.png
PARTNERSKABET ANBEFALER:
Udarbejd et socialt beredskab, der består
af både nationale og lokale beredskabs-
planer, og som beskriver, hvilke målgrupper
der har brug for hvilke foranstaltninger,
retningslinjer mm., samt hvordan samarbej-
det med forskellige myndighedsniveauer og
civilsamfund skal foregå.
Opdater det sociale beredskab løbende og
tilpas det til øvrige beredskaber
Vi har ingen undskyldning for at
blive overrasket, næste gang en
krise rammer. Vi er forpligtet til
at være forberedt næste gang
.
14
Anbefalinger om
socialt beredskab
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0015.png
MEDLEMMER AF
PARTNERSKABET
FOR UDSATTE
VOKSNE 2022
Bikubenfonden
Blå Kors
Danmarks Almene Boliger (BL)
Dansk Folkehjælp
Dansk Folkeoplysnings Samråd
Danske Regioner
Danske Gymnastik og
Idrætsforeninger (DGI)
Danmarks Idrætsforbund (DIF)
Folkebevægelsen mod Ensomhed
Frelsens Hær
FriSe
Frivilligrådet
Hus Forbi
Jyske Bank
KFUK’s Sociale Arbejde
KFUM’s Sociale Arbejde
Kirkens Korshær
Kommunernes Landsforening
Landsforeningen af Væresteder
LAP – Landsforeningen af psykiatribrugere
Røde Kors
Rådet for Socialt Udsatte
Selveje Danmark
SIND – Landsforeningen for
psykisk sundhed
Socialt udviklingscenter - SUS
TrygFonden
WeShelter
SAND – De hjemløses landsorganisation
15
Erfaringer og anbefalinger
fra coronapartnerskabet for udsatte voksne
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0016.png
KOLOFON:
Fotos:
Helga Theilgaard: Forsidefoto samt s. 6, 8, 11, 12
Stockfotos fra Unsplash.com: S. 5, 8, 13
Udarbejdet af:
Sekretariatet for Rådet for Socialt Udsatte
Redaktionen er afsluttet januar 2023
Grafisk layout:
Peter Konoy, 1437.dk
16
Erfaringer og anbefalinger
fra coronapartnerskabet for udsatte voksne
ISBN:
978-87-93698-22-2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 14/3-23 fra Rådet for Socialt Udsatte om "Erfaringer og anbefalinger fra corona-partnerskabet for udsatte voksne"
2677155_0017.png
e
[email protected]    w udsatte.dk    a St. Torvegade 26, 3700 Rønne
17
Erfaringer og anbefalinger
fra coronapartnerskabet for udsatte voksne