Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 9
Offentligt
2644420_0001.png
Årsberetning
2021
Ankestyrelsens
tilsyn på
Adoptions-
området
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0002.png
2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside:
www.ast.dk
Publikationen kan hentes via dette link:
https://ast.dk/publikationer
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1
TILSYNET I 2021
4
6
9
15
19
KAPITEL 2 GODKENDELSE OG RE-
GODKENDELSE AF SAMARBEJDSPARTER
KAPITEL 3 TILSYN MED
ADOPTIONSFORMIDLINGEN
KAPITEL 4 SAGER MED MISTANKE OM
UREGELMÆSSIGE ELLER ULOVLIGE FORHOLD
KAPITEL 5
FORHOLD
TILSYN MED ØKONOMISKE
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0004.png
4
KAPITEL 1
Tilsynet i 2021
I 2021 blev der gennemført en analyse af Danish International
Adoptions (DIA) økonomi med henblik på at fastlægge organi-
sationens behov for økonomisk driftsstøtte i de kommende år.
Analysen blev iværksat af Social- og Ældreministeriet på bag-
grund af, at et flertal af Folketingets partier i efteråret 2020
besluttede, at den internationale adoptionsformidling fortsat
skal være forankret i DIA, og at der skal skabes økonomisk
stabilitet i det internationale adoptionssystem.
Analysen blev udarbejdet af EY Nordic i samarbejde med Anke-
styrelsen og havde til hovedformål at afdække og analysere
DIA’s fremtidige behov for økonomisk driftsstøtte. Analysens
resultater forelå i juli 2021 og viste, at DIA fra 2022 antages at
ville have behov for supplerende driftsstøtte på 4,5 mio. kr.
Dette beløb supplerer DIA’s bevilling på 2 mio. kr. i fast årlig
driftsstøtte. Ifølge analysen er resultatet en direkte konse-
kvens af, at antallet af nye tilmeldinger i perioden 2022-2025
forventes at være markant lavere end tidligere år, hvormed
DIA’s driftsgrundlag vil blive væsentligt begrænset.
I efteråret 2021 besluttede de politiske partier bag aftalen om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sund-
heds- og arbejdsmarkedsområdet (SSA-reserven), at DIA har
mulighed for at søge om yderligere driftsstøtte på ca. 4,5 mio.
kr. om året fra SSA-reserven frem til udgangen af juni 2025.
DIA blev i 2021 genakkrediteret af Social- og Ældreministeren
til at formidle internationale adoptioner i Danmark. Akkredite-
ringen er gældende fra den 1. januar 2022 til den 1. juli 2025
og løber således parallelt med de afsatte midler på SSA-reser-
ven, der har til formål at understøtte DIA’s drift.
DIA og Ankestyrelsen indgik i 2021 en aftale om vilkårene for
DIA’s akkreditering 2022-2025. Akkrediteringsvilkårene inde-
holder blandt andet et præcisering af DIA’s forpligtelser i rela-
tion til Post Adoption Service (Root
Search)
og Ankestyrelsens
tilsyn med denne del af DIA’s adoptionsformidlingsarbejde.
Vilkårene tager også højde for de nye retningslinjer, der i 2022
er gældende for DIA’s muligheder for at yde adoptionsrelateret
hjælpearbejde. I 2020 blev der truffet politisk beslutning om,
at DIA pr. 1. januar 2022 kun må yde donationer og hjælpear-
bejde, hvis betalingerne er reguleret i afgiverlandets regler el-
ler ydes til de kompetente myndigheder i udlandet. Ankestyrel-
sen har i sit tilsyn med DIA i 2021 haft fokus på at følge DIA’s
implementering af disse regler i deres samarbejde i udlandet.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0005.png
5
I 2021 har covid19-restriktioner fortsat haft indflydelse på An-
kestyrelsens tilsynsaktiviteter. Det har blandt andet ikke været
muligt at gennemføre tilsynsrejser til udlandet.
Det internationale adoptionsområde har i 2021 også båret
præg af et øget fokus i udlandet og i Danmark på ulovlig ad-
færd i historiske adoptionssager fra særligt 1970’erne og
80’erne. Dette har blandt andet medført, at Ankestyrelsen har
gennemført flere generelle undersøgelser af formidlingen fra
en række konkrete lande i 2021.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0006.png
6
KAPITEL 2
Godkendelse og re-godken-
delse af samarbejdsparter
DIA’s eksisterende formidlingssamarbejder med udenlandske
samarbejdsparter godkendes af Ankestyrelsen, som udgangs-
punkt for en to-årig periode. Inden godkendelsen til et konkret
samarbejde udløber, skal DIA ansøge Ankestyrelsen om en re-
godkendelse, hvis DIA ønsker at fortsætte samarbejdet.
Ankestyrelsen re-godkender et eksisterende samarbejde, hvis
det er Ankestyrelsens opfattelse, at formidlingen fra det på-
gældende land fortsat kan gennemføres på en lovlig, etisk og
fagligt forsvarlig måde.
DIA redegør i den enkelte ansøgning om re-godkendelse for
eventuelle ændringer i det pågældende lands myndigheds-
struktur og for regler på adoptionsområdet, og erfaringer med
hidtil gennemførte sager, samt om forholdene er i overens-
stemmelse med regler og procedurer i Haagerkonventionen af
29. maj 1993 om internationale adoptioner (Haagerkonventio-
nen).
Ankestyrelsen har siden 2016 haft fokus på at afdække, om af-
giverlandets lovgivning og myndighedsstruktur både i teori og i
praksis understøtter Haagerkonventionens principper om, at:
International adoption er sidste udvej for barnet (subsi-
diaritetsprincippet)
Den enkelte adoption vurderes at være til gavn for det
enkelte barn
Adoptionen sker på baggrund af en legal frigivelse af
barnet
Risici for uetisk adfærd og økonomisk vinding bliver
mindsket i relation til internationale adoptioner
Thailand
I juni 2021 re-godkendte Ankestyrelsen DIA’s fortsatte samar-
bejde med den centrale myndighed i Thailand. Godkendelsen
gælder til og med den 20. juni 2023. DIA’s samarbejdspart i
Thailand er
Child Adoption Center
(CAC), som henhører under
Department of Children and Youth.
CAC er centralmyndighed
efter Haagerkonventionen om international adoption. Siden
sidste re-godkendelse er DIA’s samarbejde med børnehjemmet
Pattaya Orphanage
i Thailand endeligt afsluttet.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0007.png
7
I den kommende periode vil Ankestyrelsen have særligt fokus
på, at der bliver tilvejebragt flere baggrundsoplysninger i
matchningssagerne, i overensstemmelse med de internationale
anbefalinger på området. Ankestyrelsen vil også havde fokus
på regler og praksis for afgivelse af samtykke fra de biologiske
forældre. Derudover vil Ankestyrelsen have fokus på procedu-
ren for frigivelse af hittebørn, samt udviklingen i antallet af hit-
tebørn i matchningssagerne fra Thailand.
Endelig vil Ankestyrelsen have fokus på subsidiaritetsprincippet
og nationale adoptioner, herunder oplysninger om hvilke myn-
digheder der afsøger de nationale løsninger, og hvilke myndig-
heder der beslutter, at international adoption er den bedste
løsning for barnet. Ankestyrelsen vil være særligt opmærksom
på sikringen af subsidiaritetsprincippet i sager vedrørende børn
født af udenlandske statsborgere.
På grund af øget arbejdspres som følge af covid-19, havde
CAC ikke mulighed for, hverken skriftligt eller mundtligt, at be-
svare Ankestyrelsens spørgsmål i forbindelse med denne re-
godkendelse. Oplysningerne til brug for re-godkendelsen er
derfor indsamlet via DIA’s tidligere kontaktperson, og igennem
erfaringsudveksling med de nordiske organisationer
Barnen
Framför Allt
(BFA) og
Adoptionscentrum
i Sverige.
Formalitetsforlængelse af DIA’s samarbejder
I juni 2021 foretog Ankestyrelsen en formalitetsforlængelse af
DIA’s eksisterende godkendelser til at formidle adoptioner fra
Sydkorea, Taiwan, Sydafrika, Indien, Filippinerne, Madagaskar
og Tjekkiet. Forlængelserne blev givet for en periode på 12
måneder fra udløbet af den hidtidige godkendelse af det en-
kelte samarbejde.
Formalitetsforlængelserne skete ud fra en prioritering af tilret-
telæggelsen af de opgaver, der relaterer sig til det samlede til-
syn med DIA. Det var Ankestyrelsens vurdering, at tilsynet
med DIA’s formidlingsarbejde i den kommende periode kunne
løftes gennem det løbende tilsyn, uanset at den formelle revur-
dering af de enkelte samarbejder blev forskudt et år.
På baggrund af styrelsens kendskab til DIA’s formidlingsar-
bejde og styrelsens generelle tilsyn med den internationale
adoptionsformidling i de enkelte lande, blev ovennævnte sam-
arbejder således forlænget uden en nærmere gennemgang af
DIA’s formidlingsarbejde i det enkelte land.
DIA’s godkendelse til at samarbejde med Colombia, Bulgarien
og Burkina Faso blev ikke påvirket af de udskudte re-godken-
delser. Det skyldes, at DIA havde oplyst, at organisationen for-
ventede, at samarbejdet med Colombia og Bulgarien ville blive
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0008.png
8
udfaset i 2021, og at DIA ønskede samarbejdet med Burkina
Faso sat i bero.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0009.png
9
KAPITEL 3
Tilsyn med adoptionsformid-
lingen
Som følge af Covid-19-restriktioner har det ikke været muligt
for Ankestyrelsen at gennemføre tilsynsrejser til udlandet i
2021. Det har heller ikke været muligt for Ankestyrelsen at
gennemføre den årlige undervisning af DIA’s personale på
grund af nedlukning på det planlagte undervisningstidspunkt.
Ankestyrelsen gennemfører derfor to undervisningsforløb i
2022.
Godkendelse af matchningsforslag
Et af de vigtigste tidspunkter i en sag om international adop-
tion er, når barnet matches med ansøgerne. Det konkrete tids-
punkt defineres som ”matchningstidspunktet”. På matchnings-
tidspunktet er begge landes formidlende organisationer og
myndigheder involveret.
Når et barn matches med de kommende adoptanter, skal myn-
dighederne i både afgiver- og modtagerlandet udstede en er-
klæring om, at adoptionen kan fortsætte. Erklæringen har rela-
tion til Haagerkonventionens artikel 17c. Derfor kaldes den en
17c-erklæring.
17c-erklæringen er en godkendelse af den proces, der er sket
indtil matchnings-tidspunktet. I Danmark er det Ankestyrelsen
der udsteder 17c-erklæringer. Erklæringen er et udtryk for, at
Ankestyrelsen vurderer, at adoptionen ikke strider mod afgi-
verlandets lovgivning, Danmarks lovgivning eller internationale
konventioner.
Proceduren for godkendelse af matchningsforslag kræver et
indgående kendskab til lovgivningen og procedurerne i de
lande, som DIA samarbejder med. Det kræver løbende ud-
veksling af information mellem DIA og Ankestyrelsen, og at
Ankestyrelsen supplerer denne viden med information fra an-
dre kilder.
Ankestyrelsen har en fastlagt procedure for at godkende
matchningsforslag. Proceduren udvikles løbende. Ankestyrel-
sen instruerer også løbende DIA og Familieretshuset i procedu-
rerne.
Ankestyrelsen skal godkende alle matchningsforslag, hvor DIA
vurderer, at barnet er omfattet af ansøgernes godkendelse.
Hvis DIA vurderer, at barnet falder uden for ansøgernes god-
kendelse eller er i tvivl herom, er det Adoptionssamrådet i Fa-
milieretshuset, der laver 17c-vurderingen.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0010.png
10
Adoptionssamrådet har mulighed for at forelægge frigivelsen
for Ankestyrelsen. Det vil sige, at Ankestyrelsen vurderer de
juridiske aspekter af matchningsforslaget, mens Adoptions-
samrådet vurderer de resterende oplysninger i sagen. I praksis
forelægger Adoptionssamrådet efter aftale alle sager for Anke-
styrelsen, med henblik på vurdering af frigivelsesgrundlaget.
En statistisk beskrivelse af de matchningsforslag, der i 2021 er
blevet behandlet af Adoptionssamrådene og Ankestyrelsen vil
af tekniske årsager blive beskrevet og offentliggjort i 1. kvartal
2023.
InterCountry Adoption Network
Ankestyrelsen har siden 2010 deltaget i et mødeforum med
centralmyndigheder fra en række andre modtagerlande, der li-
geledes har tiltrådt Haagerkonventionen. Dette netværk kaldes
InterCountry Adoption Network
(ICAN). Gruppen mødes typisk
to gange om året til uformelle drøftelser uden referat. I 2021
har gruppen dog alene holdt et møde. Mødet blev holdt virtuelt
i november 2021 med Danmark som vært. På mødet blev der
delt viden, og der var et særligt fokus på:
Udviklingen og eventuelle ændringer i de forskellige
modtagerlandes adoptionssystemer, særligt under hen-
syntagen til det faldende antal internationale adoptio-
ner, det stigende fokus på adopteredes ret til egen
identitet, og mistanke om ulovlig eller uetisk adfærd i
adoptioner, der er gennemført for flere år siden.
Erfaringsudveksling om de forskellige modtagerlandes
systemer for
Post Adoption Service
og for håndteringen
af opfølgningsrapporter.
Håndtering af problemstillinger relateret til mistanke
om ulovlig eller uetisk adfærd i konkrete sager, hvor
adoptionen er gennemført for flere år siden.
Drøftelse af spørgsmålet om reglerne i de enkelte mod-
tagerlandes GDPR-lovgivning i forhold til at indhente
samtykke fra større børn, når der skal sendes opfølg-
ningsrapporter til afgiverlandene i de ældre børns adop-
tionssager.
Drøftelse af emner til
Special Commission
i 2022, samt
om der kunne være en fælles holdning i forhold til
håndtering af betalinger i form af donationer og hjælpe-
arbejde.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0011.png
11
Arbejdsgruppe om ’illicit practice’
Ankestyrelsen indgår som en del af en arbejdsgruppe om fore-
byggelse og håndtering af ulovlig adfærd (illicit practice). Ar-
bejdsgruppen er nedsat af Haagerkonferencen om Internatio-
nal Privatret (HccH) og har til formål at udarbejde fælles inter-
nationale retningslinjer og metoder til gavn for samarbejdet
mellem landene om forebyggelse og håndtering af ulovlig ad-
færd.
Arbejdsgruppen har nedsat en undergruppe, der skal udar-
bejde skabeloner til det videre arbejde med de enkelte under-
emner i det samlede arbejde. Ankestyrelsen er også en del af
denne undergruppe. Arbejdet i undergruppen foregår løbende i
dialog med de andre medlemmer af gruppen og HccH. I sep-
tember 2021 og i november 2021 deltog Ankestyrelsen i virtu-
elle møder i arbejdsgruppen.
I 2017 tilsluttede HccH’s
Council on General Affairs and Policy
sig et forslag om at udarbejde en ”værktøjskasse” (toolkit),
som de enkelte stater kan tage i brug i arbejdet med at identi-
ficere, forebygge og håndtere ulovlig adfærd i forbindelse med
internationale adoptioner. I forlængelse heraf var der på mø-
det i september 2021 fokus på at udarbejde dette
toolkit,
hvor
et centralt arbejdsredskab består i en række ”fact
sheets”,
der
definerer ulovlig adfærd og beskriver, hvilke handlinger der
kan anvendes til at forebygge og håndtere de enkelte problem-
stillinger. På mødet i november 2021 var der et særligt fokus
på drøftelsen af
fact sheet
om ”financial
aspects”
i international
adoption. Den samlede arbejdsgruppe skal arbejde videre med
disse
fact sheets
sammen med værktøjskassens øvrige ele-
menter. Disse foventes at blive drøftet på
Special 16 Commis-
sion
i 2022, hvor alle lande, der har tiltrådt Haagerkonventio-
nen, er inviterede til at deltage.
Adoptanternes syn på adoptionsforløbet
Siden januar 2016 er der etableret en ordning, hvor adoptan-
ter, som har hjemtaget børn, får et spørgeskema fra Ankesty-
relsen med henblik på at Ankestyrelsen kan indsamle informa-
tioner om DIA’s adoptionsformidlende arbejde.
Ankestyrelsen gennemgår løbende adoptivfamiliernes besva-
relser og følger op på eventuelle oplysninger af relevans for til-
synet. I 2021 har besvarelserne ikke givet Ankestyrelsen an-
ledning til at følge op med konkrete tiltag i tilsynet med DIA.
Uanmeldt tilsynsbesøg hos DIA
I november 2021 var Ankestyrelsen på uanmeldt tilsynsbesøg
hos DIA. Besøget havde fokus på DIA’s bistand i forbindelse
med adopteredes søgen efter biologisk slægt, ofte kaldet ”root
search”.
Ankestyrelsen fik indblik i, hvordan processen om-
kring
root search
fungerer i praksis.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0012.png
12
Ny politik for høflighedsgaver
I februar 2021 indførte Ankestyrelsen retningslinjer for DIA’s
anvendelse af gaver og donationer i forbindelse med internati-
onal adoptionsformidling. Ifølge retningslinjerne defineres høf-
lighedsgaver som naturalier, der ikke overstiger 1.500 danske
kroner i værdi. Det er gaver, der gives af enten DIA eller dan-
ske adoptionsansøgere i forbindelse med adoptionsprocessen
til organisationer eller myndigheder i udlandet.
Retningslinjerne vedrører kun høflighedsgaver og ændrer der-
med ikke på den gældende regulering af DIA’s adoptionsrelate-
rede hjælpearbejde i form af donationer.
Retningslinjer ser ud som følger:
Høflighedsgaver består af naturalier, der ikke overstiger
1.500 danske kroner i værdi. En høflighedsgave må al-
drig gives i form af et pengebeløb, der overføres eller
kontant.
Hvis DIA ønsker at give en høflighedsgave af en værdi,
der overstiger 1.500 kroner, eller et regulært pengebe-
løb på under 1.500 kr., skal DIA anmelde ydelsen til
Ankestyrelsen som en donation.
Høflighedsgaver fra DIA, der tilfalder dommere, em-
bedsfolk og andre myndighedspersoner, skal være af
symbolsk værdi, såsom danske souvenirs, småkager,
chokolade eller sammenlignelige ting i forhold til pris-
klasse. For gaver, der gives til statslige og private bør-
nehjem, gælder den almindelige beløbsgrænse på max.
1.500 danske kroner.
Baggrunden for indførslen af retningslinjerne er, at grænsen
mellem adoptionsrelateret hjælpearbejde i form af donationer
og gaver, der tilfalder aktører i afgiverlandene, efter styrelsens
opfattelse, ikke har været tydelig. Dette aspekt har derfor lø-
bende været et fokus i styrelsens arbejde og dialog med DIA.
Med de nye retningslinjer søger Ankestyrelsen at skabe den
størst mulige grad af gennemsigtighed i dette aspekt af DIA’s
samlede adoptionsformidlingsvirksomhed. Styrelsen har ikke
grund til at tro, at DIA’s praksis for brug af høflighedsgaver
konkret har medført uetisk adfærd i adoptionsprocessen.
Godkendelse af adoptionsrelateret støtte til Sydafrika
Ankestyrelsen godkendte i februar 2021 DIA’s ansøgning om
støtte til DIA’s samarbejdspart i Sydafrika, Impilos, forebyg-
gende og støttende arbejde for børn og deres biologiske fami-
lier. Støtten løb i perioden 1. januar 2021 – 31. december
2021.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0013.png
13
I godkendelsen lagde Ankestyrelsen vægt på, at:
DIA havde oplyst beløb, modtager og formål med støt-
ten. Dette fremgik også af projektbeskrivelsen fra Im-
pilo, som DIA havde vedlagt ansøgningerne. Styrelsen
fandt derfor, at der var opnået tilstrækkelig transparens
i den anmodede støtte til brug for en godkendelse af
støtten.
Den anmodede støtte overordnet set gives til Impilos
forebyggende arbejde for børn og deres biologiske fa-
milier, herunder for at støtte at biologiske forældre i
Sydafrika kan beholde deres børn.
Modtageren af støtten er DIA’s langvarige samarbejds-
part Impilo, som styrelsen generelt har tillid til arbejder
i overensstemmelse med reglerne i Sydafrika og prin-
cipperne i Haagerkonventionen om internationale adop-
tioner.
At det på daværende tidspunkt ikke var muligt at for-
midle støtten centralt til en sydafrikansk myndighed.
Impilo havde udfærdiget et budget, som beskrev an-
vendelsen af støtten i en vis detaljeringsgrad. Dette gi-
ver mulighed for at følge op på, om støtten er blevet
anvendt i overensstemmelse med formålet.
DIA havde vedlagt en evalueringsrapport fra Impilo
vedr. støtten for 2020 og hermed orienteret Ankestyrel-
sen om resultatet af evalueringen af støtteaftalerne for
2020.
Kritik af DIA
I september 2021 udtalte Ankestyrelsen kritik af, at DIA i 2020
udbetalte støtte på 35.000 ZAR (ca. 13.500 kr.) til deres sa-
marbejdspart Impilo i Sydafrika uden forudgående godken-
delse fra Ankestyrelsen. I december 2021 oplyste DIA, at or-
ganisationen ikke har været opmærksom på, at Ankestyrelsen
siden slutningen af 2019, som led i re-godkendelsen af DIA’s
samarbejde med Impilo i Sydafrika, har bedt DIA om at fore-
lægge alle udbetalinger af adoptionsrelateret støtte til Sydaf-
rika til godkendelse. DIA oplyste, at den manglende iagtta-
gelse primært skyldes direktørskiftet i DIA i 2020.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0014.png
14
Indberetninger fra borgere
Borgere kan indberette om forhold angående DIA’s virksomhed
til Ankestyrelsen. Eventuelle indberetninger indgår i Ankesty-
relsens tilsyn med DIA. Ankestyrelsen modtog i 2021 ikke no-
gen indberetninger om DIA’s virksomhed.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0015.png
15
KAPITEL 4
Sager med mistanke om ure-
gelmæssige eller ulovlige for-
hold
Ankestyrelsen behandler sager vedrørende mistanke om ure-
gelmæssigheder eller ulovlige forhold i afsluttede adoptionssa-
ger. Retningslinjerne for Ankestyrelsens behandling af disse
sager kan læses på Ankestyrelsens hjemmeside:
https://ast.dk/born-familie/hvad-handler-din-klage-om/adop-
tion/historiske-adoptioner/retningslinjer
Generelle undersøgelser
Hvis Ankestyrelsen vurderer, at der er grund til mistanke om
ulovlige forhold i én eller flere afsluttede adoptionssager, kan
Ankestyrelsen foretage en nærmere undersøgelse af oplysnin-
gerne. I en undersøgelse kan Ankestyrelsen eksempelvis ind-
hente informationer fra DIA, internationale samarbejdsparter
og afgiverlandets centralmyndighed. Ankestyrelsen gennemgår
ligeledes konkrete og generelle sager.
En undersøgelse af et formidlingssamarbejde omfatter alene
forhold i adoptioner formidlet gennem danske adoptionsformid-
lende organisationer. Som led i en undersøgelse vil Ankestyrel-
sen forsøge at indhente information om, hvordan den adopte-
rede kan få hjælp til at søge efter oplysninger om biologisk
slægt i afgiverlandet, og hvilke muligheder der er for hjælp i
Danmark.
Undersøgelse af adoptionsformidlingen fra Chile til Dan-
mark
I 2021 afsluttede Ankestyrelsen en undersøgelse af adoptions-
formidlingen fra Chile til Danmark i perioden 1978 til 1988.
1
Ankestyrelsen konkluderer, at det ikke kan afvises, at adopti-
onsformidlingen fra Chile til Danmark gennem den adoptions-
formidlende organisation AC Børnehjælp i perioden 1978 til
1988, har været forbundet med ulovlig adfærd i Chile.
Afdækningen blev iværksat som reaktion på en række henven-
delser fra voksne adopterede fra Chile, som havde mistanke
om, at der var handlet ulovligt i forbindelse med deres adopti-
oner. Efter en indledende gennemgang af oplysningerne, var
1
Rapporten ”Mistanke om ulovlige forhold i adoptioner fra Chile til Danmark 1978-
1988” — Ankestyrelsen (ast.dk)
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0016.png
16
det Ankestyrelsens vurdering, at der var tilstrækkeligt grund-
lag for at antage, at adoptionsformidlingen fra Chile kunne
være forbundet med ulovlig adfærd, og dermed for at iværk-
sætte en generel afdækning.
På baggrund af Ankestyrelsens vurdering bad daværende so-
cial- og ældreminister Astrid Krag i september 2020 Ankesty-
relsen om at iværksætte en generel afdækning af adoptions-
formidlingen fra Chile til Danmark.
Formålet med en afdækning af et historisk formidlingssamar-
bejde er først og fremmest at sikre de adopteredes ret til egen
historie, og at understøtte mulighederne for bistand hertil.
Derfor har Ankestyrelsen i afdækningen søgt at tilvejebringe
viden om generelle forhold i adoptionsformidlingen fra Chile i
den pågældende periode, herunder om eventuelle ulovlige for-
hold. Ankestyrelsen har også gennemgået oplysningerne fra i
alt 31 konkrete sager om adoption fra Chile.
Endelig har Ankestyrelsen undersøgt, hvilke myndigheder eller
organisationer i Chile, som de adopterede kan rette henven-
delse til, hvis de ønsker at få flere oplysninger om deres adop-
tionssag.
Oplysninger fra hollandsk kommissionsundersøgelse af
international adoption
I februar 2021 offentliggjorde den hollandske regering en rap-
port om ulovlige internationale adoptioner til Holland. Undersø-
gelsen er foretaget af en uafhængig komite i Holland (Commis-
sie onderzoek interlandelijke adoptie),
og handler om internati-
onale adoptioner fra særligt Bangladesh, Brasilien, Colombia,
Indonesien og Sri Lanka i perioden 1967-1998. Rapporten kon-
kluderer, at der har været systematisk ulovlig og uetisk adfærd
i den internationale adoptionsformidling fra flere lande, herun-
der Bangladesh, Brasilien, Colombia, Indonesien og Sri Lanka.
Rapportens konklusion resulterede i, at den hollandske rege-
ring i februar 2021 suspenderede alle nye godkendelser af an-
søgninger om international adoptionsformidling (moratorium).
Den hollandske regering har samtidig igangsat en undersø-
gelse om mulighederne for en alternativ struktur for adoptions-
formidlingen i Holland.
2
2
https://ast.dk/born-familie/hvad-handler-din-klage-om/adoption/historiske-adoptio-
ner/hollands-rapporten
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0017.png
17
Ankestyrelsen besluttede på baggrund af informationerne i den
hollandske rapport at undersøge adoptionsformidlingen til Dan-
mark fra Bangladesh, Colombia, Indonesien og Sri Lanka nær-
mere.
Omdrejningspunktet for Ankestyrelsens undersøgelser var at
sammenstille oplysningerne i den hollandske rapport med til-
gængelige faktuelle oplysninger om den danske adoptionsfor-
midling fra de fire lande. Undersøgelserne var ikke afsluttede
ved udgangen af 2021 og vil derfor først blive beskrevet nær-
mere i årsberetningen for 2022, hvor undersøgelserne blev of-
fentliggjort.
Ankestyrelsen besluttede ikke at gennemføre en undersøgelse i
forhold til Brasilien, fordi hovedvægten af oplysningerne i den
hollandske rapport om konkrete ulovligheder i adoptioner fra
Brasilien, handler om adoptioner før 1994. Det vil sige før en
egentlig formidling fra Brasilien til Danmark begyndte.
Individuelle henvendelser
Ankestyrelsen behandler også henvendelser fra adopterede,
der har mistanke om, at der er foregået noget ulovligt i deres
adoptionssag.
Ankestyrelsen gennemgår indledningsvis den enkelte sags do-
kumenter. Hvis Ankestyrelsen vurderer, at der er grundlag for
at antage, at adoptionen kan have været uregelmæssig eller
ulovlig, vil Ankestyrelsen iværksætte en yderligere afdækning
af de faktiske forhold, der gjorde sig gældende i forbindelse
med den konkrete adoption.
Ankestyrelsen vil derefter beskrive sagen for den adopterede.
Her vil Ankestyrelsen lægge vægt på at beskrive eventuelle
problematiske aspekter i sagen, som kan indikere uregelmæs-
sigheder eller ulovlige forhold. Disse forhold vil i udgangspunk-
tet kunne involvere både udenlandske og danske organisatio-
ner og myndigheder.
I sager, der ligger mange år tilbage i tiden, er antallet af doku-
menter og oplysninger om barnet og barnets baggrund ofte
sparsomme. Ankestyrelsen kan derfor som udgangspunkt
alene beskrive de faktiske forhold i sagen på baggrund af de
oplysninger, der findes i adoptionssagen, eventuelt suppleret
med oplysninger om, hvilke regler og procedurer der på det
pågældende tidspunkt var gældende i det konkrete afgiver-
land.
Under sagsbehandlingen kan Ankestyrelsen samarbejde med
centralmyndigheden fra det pågældende afgiverland. Ankesty-
relsen kan for eksempel bede afgiverlandets centralmyndighed
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0018.png
18
om at foretage en yderligere undersøgelse af omstændighe-
derne i den enkelte sag. I den forbindelse kan afgiverlandets
centralmyndighed f.eks. kontakte involverede organisationer
og børnehjem. Ankestyrelsen har også mulighed for at ind-
hente oplysninger fra internationale samarbejdsparter såsom
andre centralmyndigheder eller ekspertorganisationerne
Inter-
national Social Service
(ISS) og
Child Identity Protection
(CHIP).
I 2021 har Ankestyrelsen behandlet ni individuelle henvendel-
ser.
Internationale netværksmøder om historiske sager
Ankestyrelsen tog i 2020 initiativ til en undergruppe under
ICAN-netværket med fokus på konkrete problemstillinger i for-
bindelse med historiske adoptioner. Netværket har afholdt di-
gitale sparringsmøder, når konkrete problemstillinger er op-
stået. Herigennem har Ankestyrelsen opnået viden om, hvor-
dan historiske adoptioner behandles i andre lande, og hvilke
værktøjer andre centralmyndigheder bruger eller udvikler i for-
bindelse med behandlingen af historiske sager.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0019.png
19
KAPITEL 5
Tilsyn med økonomiske for-
hold
DIA er ifølge sine akkrediteringsvilkår forpligtet til at tilrette-
lægge sine økonomiske forhold på en forsvarlig, hensigtsmæs-
sig og gennemsigtig måde, og løbende afrapportere om organi-
sationens økonomiske status til Ankestyrelsen i form af kvar-
talsrapporteringer, budget og årsregnskab.
DIA er finansieret af adoptionsansøgernes gebyrer samt et
statsligt tilskud på 2 mio. kr. årligt. Tilskuddet blev indført med
den politiske aftale om et nyt adoptionssystem i efteråret
2014. For at sikre den fortsatte drift kan DIA, ud over det faste
årlige driftstilskud på 2 mio. kr., få udbetalt et yderligere
driftstilskud efter dokumenteret behov, jf. kap. 1.
Ankestyrelsen har siden juli 2018 ført et skærpet økonomisk
tilsyn med DIA’s økonomi.
Formålet med Ankestyrelsens tilsyn med DIA’s økonomiske
forhold er primært at sikre en forsvarlig økonomisk drift af or-
ganisationen og forvaltning af DIA’s indtægter, hvor gebyrerne
løbende er tilpasset omkostningsniveauet i organisationen, og
hvor Ankestyrelsen sikres den nødvendige indsigt i organisatio-
nens økonomistyring. Til brug for det økonomiske tilsyn fik An-
kestyrelsen i 2021 konsulentbistand fra Revisionsfirmaet EY
Nordic til at gennemgå kvartalsrapporter, budget og årsrap-
port.
DIA skal til brug for tilsynet indsende:
en månedlig opgørelse over antallet af nye ansøgere og
antallet af formidlinger.
oplysninger om antallet af DIA’s indkrævede gebyrer
opgjort pr. land og pr. rate i forbindelse med kvartals-
regnskaber og årsregnskabet.
I 2021 har der primært været fokus på DIA’s fremtidige finan-
sieringsgrundlag, hvor EY Nordic i sommeren 2021 udarbej-
dede en økonomisk analyse af DIA’s behov for driftsstøtte i pe-
rioden 2022-2025. Ved de politiske forhandlinger om SSA-re-
serven i efteråret 2021 blev det besluttet, at afsætte i alt 15,8
mio. kr. i årene 2022 til og med juni 2025 til at dække et
eventuelt underskud i DIA.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Årsberetning for 2021 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og boligministeren
2644420_0020.png
20
EY’s tilsynsbesøg hos DIA i juni 2021
EY var i juni 2021 på tilsynsbesøg i DIA, hvor fokus var at gen-
nemgå regnskabs- og økonomistyringsprocedurer samt DIA’s
sagsspecifikke omkostninger i udlandet. Ankestyrelsen holdt
efterfølgende et møde med EY om rapportens hovedkonklusio-
ner.
Ankestyrelsen fandt det herefter relevant at bede DIA om at ind-
sende forretningsgangsbeskrivelser, der i overensstemmelse
med akkrediteringsvilkårene indeholder krav til journalsystemet,
regler og rutiner for sagsbehandlingen samt en beskrivelse af
ansvars-og opgavefordelingen med hensyn til organisationens
administrative forhold.
Kvartalsregnskaber i 2021 og årsregnskab for 2020
DIA’s kvartalsrapporteringer og aflevering af årsregnskabfor
2020 er i 2021 sket rettidigt og har i form og indhold levet op
til kravene i DIA’s akkrediteringsvilkår. Det fremgår af årsregn-
skabet for 2020 (som blev afleveret i 2021), at årets resultat
var et overskud på 4.000 kr. DIA modtog i 2020 udbetaling af
driftsstøtte på i alt 1.353.773 kr. fra de afsatte midler, der via
satspuljeaftalen for 2019 blev afsat til at dække et eventuelt
underskud i 2020.
Ankestyrelsen har i sit tilsyn med DIA’s økonomi fundet, at
DIA’s fortsatte drift i høj grad er afhængig af fortsatte statslige
tilskud. I DIA’s reviderede budget for 2021 forventes et under-
skud for året på 2.931.555 mio.kr., som kan dækkes af de af-
satte midler til driftsstøtte på SSA-reserven, hvor der i 2021 er
afsat 3 mio. kr. til dækning af et eventuelt underskud. Budget-
tet revideres løbende i forbindelse med kvartalsrapporterin-
gerne.