Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 85
Offentligt
2674521_0001.png
Bilag til handlingsplanen for DSI
I det følgende har vi udfoldet centrale elementer fra handlingsplanen i bilag. Bilagene giver et mere indgående
indblik i arbejdet med sociale investeringer, herunder hvordan de fungerer i praksis, hvad DSI’s markedsmod-
ningsopgave består af og private investorers interesse og muligheder for at investere i velfærd.
Oversigt over bilag
Bilag 1: DSI’s investeringer og partnerskaber
Bilag 2: Hvordan fungerer sociale investeringer?
Bilag 3: Modning af markedet for sociale investeringer
Bilag 4: Private investorer i sociale investeringer
Bilag 5: DSI og sociale investeringer som en del af politikimplementering
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om status på arbejdet i den Sociale Investeringsfond, fra social- og boligministeren
2674521_0002.png
Bilag 1: DSI’s investeringer og partnerskaber
DSI har indtil nu foretaget otte investeringer på tværs af de store velfærdsområder og indgået en række udvik-
lings- og rådgivningspartnerskaber, der modner nye sociale investeringer. Alle er samlet i tabellen nedenfor.
Tabel 1: DSI’s investeringer og partnerskaber
Investering
Investerings-
sum
23,2 mio. kr.
DSI’s andel:
11,6 mio. kr.
Investeringsområde
Formål
Partnerskab
Investeringspartnerskaber
Bekæmpelse af ung-
domshjemløshed i
Aarhus Kommune
Udsatte børn og unge
Trivsel
Ind på arbejdsmarkedet
At reducere hjemløshed
blandt unge ved at støtte
de unge til at bo i og
fastholde egen, perma-
nent bolig.
At lindre stresssympto-
mer og hjælpe syge-
meldte borgere, og bor-
gere i risiko for sygemel-
ding tilbage på arbejds-
markedet.
At styrke trivsel og til-
knytning til uddannelse
og arbejdsmarked for
unge, der er vokset op i
familier med misbrug.
At stoppe vold og følge-
virkninger af vold i nære
relationer ved behand-
ling af voldsudøvere og
voldsramte.
At behandle borgerens
stresssygdom og dermed
hjælpe dem tilbage på
arbejdsmarkedet.
Mindske den sociale
ulighed i sundhed og øge
trivslen blandt borgere
med diabetes ved at for-
hindre, at udsatte bor-
gere med type-2 diabetes
udvikler senkomplikati-
oner som følge af deres
lidelse.
Støtte de mest udsatte
og anbragte børns læ-
ring gennem en langsig-
tet og helhedsorienteret
indsats, så de i højere
grad kan fastholdes i- og
gennemføre folkeskolen
og ungdomsuddannel-
ser.
Give de unge en stabil
boligsituation og støtte
til at komme i uddan-
nelse eller arbejde.
Aarhus Kommune, Rådet
for Sociale Investeringer
i Aarhus Kommune, Bi-
kubenfonden, Hjem til
Alle alliancen og DSI.
Fonden Mental Sundhed,
Velliv Foreningen og
DSI.
Udbredelse af evi-
densbaseret stressbe-
handling
2,9 mio. kr.
Arbejdsmiljø
Trivsel
Ind på arbejdsmarkedet
Specialiseret hjælp til
børn og unge fra fami-
lier med misbrug i
Brøndby Kommune
Behandling af volds-
udsatte familier i Aar-
hus Kommune
3,2 mio. kr.
Udsatte børn og unge
Trivsel
Ind på arbejdsmarkedet
Brøndby Kommune,
TUBA og DSI.
4,8 mio. kr.
DSI’s andel:
2,4 mio. kr.
Udsatte børn og unge
Trivsel
Aarhus Kommune, Rådet
for Sociale Investeringer
i Aarhus Kommune, Dia-
log Mod Vold og DSI.
Rudersdal Kommune,
Fonden Mental Sundhed
og DSI
Aarhus Kommune, Rådet
for Sociale Investeringer
i Aarhus Kommune,
Steno Diabetes Center og
DSI
Stressbehandling i
Rudersdal Kommune
1,2 mio. kr.
Arbejdsmiljø
Trivsel
Ind på arbejdsmarkedet
Forebyggelse af livsstils-
sygdomme
Forebyggelse af sen-
komplikationer fra
type-2 diabetes i Aar-
hus Kommune
13,3 mio. kr.
DSI’s andel:
6,7 mio. kr.
Styrket læring for ud-
satte og anbragte børn
og unge i Aarhus
Kommune
18,8 mio. kr.
DSI’s andel:
9,4 mio. kr.
Udsatte børn og unge
Trivsel
Aarhus Kommune, Rådet
for Sociale Investeringer
i Aarhus Kommune, Lau-
ritzen Fonden og DSI
Forebyggende indsats
til unge hjemløse og
unge i risiko for hjem-
løshed i Roskilde
Kommune
Forebyggelse af svær
overvægt og type 2-di-
abetes
3,6 mio. kr.
Udsatte børn og unge
Trivsel
Ind på arbejdsmarkedet
Roskilde Kommune og
DSI
Udviklingspartnerskaber
0,3 mio. kr.
Forebyggelse af livsstils-
sygdomme
At afklare mulige inve-
steringer i community-
Forebyggelsesalliancen
(Steno Diabetes cen-
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om status på arbejdet i den Sociale Investeringsfond, fra social- og boligministeren
2674521_0003.png
Investering
Investerings-
sum
Investeringsområde
Formål
indsatser målrettet syg-
domsmestring og fore-
byggelse af senkompli-
kationer for borgere med
type 2-diabetes.
At udvikle og implemen-
tere sociale investerin-
ger, der løser velfærds-
udfordringer, tre kom-
muner selv har valgt.
Guldborgsund ønsker at
styrke efterværn for an-
bragte unge, Holbæk øn-
sker at styrke beskæfti-
gelsen for borgere med
psykiske lidelser og
Svendborg ønsker at øge
beskæftigelse for bor-
gere med anden etnisk
baggrund end dansk bo-
sat i udsatte boligområ-
der.
Realiseret som investe-
ring.
Realiseret som investe-
ring.
At bidrage til at udar-
bejde en investerings-
case for at sikre sårbare
familier den rigtige
hjælp før og efter gravi-
diteten.
At bidrage til at udar-
bejde en investerings-
case for en frivilligheds-
baseret, forebyggende
indsats for mennesker
med psykisk sårbarhed.
Partnerskab
trene, Novo Nordisk Fon-
den og kommunerne
Aarhus, Aalborg og
Næstved) og DSI.
Guldborgsund Kom-
mune, Holbæk Kom-
mune, Svendborg Kom-
mune.
Tre kommunale ud-
viklingspartnerskaber
0,9 mio. kr.
Udsatte børn og unge
Ind på arbejdsmarkedet
Trivsel
Bekæmpelse af ung-
domshjemløshed
Behandling af volds-
udsatte familier
Styrket tilbud til sår-
bare gravide familier
0,1 mio. kr.
0,3 mio. kr.
Udsatte børn og unge
Trivsel
Ind på arbejdsmarkedet
Udsatte børn og unge
Trivsel
Trivsel
Udsatte børn og unge
Rådgivningspartnerskaber
Projekt//God Start på Fa-
milielivet (Østifterne,
Amager og Hvidovre
Hospital, Mary Fonden
og Dansk Center for
Mindfulness ved Aarhus
Universitet) og DSI.
Peer Partnerskabet (Det
Sociale Netværk, SIND,
Psykiatrisk Center Kø-
benhavn og kommu-
nerne København, Hel-
singør og Fredericia) og
DSI.
Peer-støtte til psykisk
sårbare voksne
Trivsel
Ind på arbejdsmarkedet
Ud over fondens investeringer og partnerskaber har DSI en pipeline på minimum 25 mio. kr. til realisering inden
udgangen af første halvår 2022. DSI’s pipeline fremgår af tabel 2. De angivne investeringssummer er ca. beløb.
Tabel 2: DSI’s pipeline
Investering
Sundhedsindsats til
beboere med svær
overvægt i almennyt-
tige boliger
Forebyggende familie-
indsatser til udsatte
familier af anden et-
nisk baggrund end
dansk
Investerings-
sum
1,0 mio. kr.
Investeringsområde
Forebyggelse af livsstils-
sygdomme
Formål
At udbrede sundhedsind-
sats for beboere i almen-
nyttige boliger med svær
overvægt i Herlev Kom-
mune.
At udbrede forebyggende,
familierettede indsatser
til udsatte familier med
anden etnisk baggrund
end dansk i Vejle Kom-
mune.
Partnerskab
Herlev Kommune, KAB,
LIVA og DSI.
5,1 mio. kr.
Udsatte børn og unge
Trivsel
Vejle Kommune, Social
Udviklingscenter SUS
og DSI.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om status på arbejdet i den Sociale Investeringsfond, fra social- og boligministeren
2674521_0004.png
Investering
Forebyggelse af sen-
komplikationer af
type-2 diabetes
Udbredelse af Housing
First
Investerings-
sum
5,0 mio. kr.
Investeringsområde
Forebyggelse af livsstils-
sygdomme
Udsatte børn og unge
Trivsel
Forebyggelse af livsstils-
sygdomme
Ind på arbejdsmarkedet
Trivsel
Formål
At forebygge senkompli-
kationer af type 2-diabe-
tes i Aalborg Kommune.
At udbrede Housing
First-tilgange til alle
hjemløse i Ikast-Brande
Kommune.
Investering i beskæfti-
gelsesindsatsen Klar til
Start målrettet autister i
Svendborg Kommune.
Investering i en beskæf-
tigelsesindsats for syge-
dagpengemodtagere med
psykiske lidelser i Sla-
gelse Kommune.
Partnerskab
Aalborg Kommune, Fo-
rebyggelsesalliancen og
DSI.
Ikast-Brande Kommune
og DSI.
3,6 mio. kr.
Beskæftigelse af unge
med autisme
2,3 mio. kr.
Svendborg Kommune,
KLAR TIL START og DSI.
Beskæftigelse af syge-
dagpengemodtagere
med psykiske lidelser
5,2 mio. kr.
Ind på arbejdsmarkedet
Trivsel
Slagelse Kommune, Em-
pano og DSI.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om status på arbejdet i den Sociale Investeringsfond, fra social- og boligministeren
2674521_0005.png
Bilag 2: Hvordan fungerer sociale investeringer?
Et godt eksempel på en social investering er DSI’s investering i unge hjemløse i Aarhus Kommune, der udbreder
Housing First-tilgangen. Siden 2009 har der været fokus på at udbrede Housing First, som både i Danmark og
internationalt er en af de bedst dokumenterede indsatser i forhold til at få hjemløse i egen, fast bolig og med et
mere stabilt liv. Alligevel er det siden 2009 kun 8 pct. af landets hjemløse, der har fået tilbudt indsatsen.
DSI har sammen med Rådet for Sociale Investeringer i Aarhus Kommune og Bikubenfonden foretaget to investe-
ringer i udbredelse af Housing First til hhv. unge hjemløse og unge i risiko for hjemløshed i Aarhus Kommune.
Investeringerne har tre mål; at støtte de unge i egen, fast bolig, at styrke de unges selvmestring samt tilknytning
til uddannelse og arbejde. Nedenfor beskriver vi, hvordan den sociale investering fungerer.
Strukturelle barrierer forhindrer udbredelse
I arbejdet med at udvikle den sociale investering i Aarhus Kommune viste det sig hurtigt, at en væsentlig barri-
ere for at tilbyde Housing First er, at omkostninger og gevinster er ulige fordelt på tværs af kommune og stat.
Omkostninger til indsatsen ligger hos kommunen, mens gevinsterne ved at forebygge og bekæmpe hjemløshed
tilfalder både kommune og stat. Det skyldes bl.a., at
Hvad er en social investering?
kommuner får refusion fra staten for at tilbyde
Sociale investeringer er en ny tilgang til at løse velfærdsud-
hjemløse en midlertidig plads på herberg, hvorimod
fordringer, hvor offentlige myndigheder, eventuelt i samar-
kommunen selv skal betale for forebyggende ind-
bejde med private investorer og velfærdsleverandører,
inve-
satser for hjemløse. Det skaber et uhensigtsmæs-
sterer
i indsatser, der skaber bedre liv for den enkelte og øko-
sigt økonomisk incitament, der gør, at det ikke kan
nomiske gevinster i offentlige budgetter over tid.
betale sig for kommuner at igangsætte Housing
I sociale investeringer opstiller man tydelig mål for indsat-
First, fordi de mister den statslige refusion, når det
sers sociale og økonomiske gevinster. Investorer bidrager
lykkes at flytte en hjemløs fra herberg.
Investeringen i Aarhus Kommune er derfor sat op
sådan, at DSI via en resultatbetalingsfond betaler
for de statslige gevinster ved færre overnatninger
på herberg, som kommunen ellers ikke ville få re-
funderet fra staten. På den måde bliver det også en
god investering for kommunen at igangsætte ind-
satsen.
med risikovillig og mere langsigtet kapital, der gør det muligt
at sætte indsatser i gang, og myndighederne betaler kun,
hvis indsatsen skaber en række aftalte mål for sociale og
økonomiske gevinster. Lykkes investeringen med at indfri
målene, betaler myndighederne et afkast tilbage til investo-
rerne, som kan geninvesteres i nye indsatser og målgrupper.
Behov for risikovillig kapital
Foruden at overkomme den strukturelle barriere giver den sociale investering mulighed for, at Aarhus Kom-
mune kan løbe den økonomiske og politiske risiko ved at igangsætte en ny, dyr indsats som Housing First. Kom-
munen får pengene, der gør det muligt at sætte indsatsen i gang, og samtidig er det investorerne og ikke kom-
munen der taber deres penge, hvis indsatsen ikke skaber de forventede resultater. Bikubenfonden stiller desu-
den en underskudsgaranti for investeringen, hvormed de tager en del af risikoen.
Forankring fra start
Med sociale investeringer opstiller man tydelige resultatmål, fordi det er opnåelsen af disse, der udløser en beta-
ling fra myndighed til investor. Det betyder, at man med sociale investeringer viser, hvad den sociale og økono-
miske gevinst er ved at arbejde forebyggende og på tværs. Med Housing First i Aarhus Kommune bliver der ar-
bejdet på tværs af bl.a. social- og beskæftigelsesforvaltningen. Parterne har på forhånd fastlagt, hvordan udgifter
og gevinster skal fordeles, så det ikke er den ene forvaltning, der betaler og den anden, der får alle gevinsterne.
Med de præmisser på plads er betalingsmodellen en integreret og forankret del af indsatsen fra start. Hvis den
virker som forventet, kan den derfor fortsættes efter investeringen. Det står i modsætning til traditionelle puljer,
hvor den økonomiske forankring ikke er givet, når puljen udløber.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om status på arbejdet i den Sociale Investeringsfond, fra social- og boligministeren
2674521_0006.png
Genererer gevinster der kan geninvesteres i mere velfærd
I takt med at investeringen skaber resultater, tilbagebetaler Aarhus Kommune investeringen plus et afkast til
DSI og Rådet for Sociale Investeringer i Aarhus Kommune, som vil blive geninvesteret i andre velfærdsindsatser.
På den måde vil investeringen, såfremt den lykkes med at indfri de opstillede resultater, generere penge i både
kommunen og staten, som vil kunne investeres i nye indsatser og målgrupper.
Investeringen viser samtidig værdien af at samarbejde på tværs og overkomme de strukturelle barrierer, der kan
begrænse udbredelse af forebyggende og dyrere indsatser, selvom de skaber menneskelige og økonomiske ge-
vinster. Den vil med andre ord vise, hvordan Housing First er en god investering for både kommune og stat, så
flere har incitament til at iværksætte Housing First-indsatser.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om status på arbejdet i den Sociale Investeringsfond, fra social- og boligministeren
2674521_0007.png
Bilag 3: Modning af markedet for sociale investeringer
Helt grundlæggende er arbejdet med at udbrede sociale investeringer et spørgsmål om en kulturændring. Det
kræver en stor økonomisk og organisatorisk omstilling at tænke og regne i investeringer frem for rene udgifter.
Ligesom det kræver en stor omstilling at samarbejde på tværs af fagområder og fordele udgifter og gevinster, når
en indsats skal planlægges. Store omstillinger kræver tid, vejledning og velvilje. At hjælpe denne kulturændring
– og dermed modne markedet for sociale investeringer – på vej, er derfor en stor del af DSI’s opgave for at sikre
en udbredelse af sociale investeringer.
Der er fire væsentlige opgaver i modningen af markedet for sociale investeringer:
1.
Investeringstænkning hos offentlige myndigheder:
DSI’s opgave er at fremme investeringstænkningen, som
påvirker alle led af opgaveløsningen. Det drejer sig fx om at opsætte betalingsmodeller, vælge hvilke vel-
færdsproblemer og indsatser, der er velegnede til investeringer, identificere og afgrænse målgrupper, kort-
lægge forventede effekter af indsatser, økonomiske gevinster og hvordan, man kobler det til finansiering,
afklare hvem der skal involveres i opgaveløsningen både internt hos myndigheden og eventuelt eksternt og
endelig, hvordan indsatser og betalingsmål evalueres. Kommuner og regioner kan også selv foretage sociale
investeringer fx ved at nedsætte lokale investeringsfonde og puljer. Evalueringer viser, at DSI spiller en vig-
tig rolle i at fremme denne tænkning lokalt i kommunerne ved at bidrage med erfaringer og ekspertise.
Investeringsparate indsatser:
DSI skal indsamle evidens og viden til etablering af valide baselines, som inve-
steringer kan udvikles ud fra. Der er en metodisk og dokumentationsmæssig umodenhed på flere velfærds-
områder samt i civilsamfundet og blandt private velfærdsleverandører, hvor der ikke er tradition for at måle
på resultater og effekter af indsatser. DSI’s opgave er at efterspørge og fremme denne tænkning hos myndig-
heder og leverandører. Hertil er DSI’s udviklings- og rådgivningspartnerskaber et væsentligt redskab.
Investeringsmodeller og standardiserede værktøjer:
DSI’s opgave er at skabe investeringsmodeller, som pas-
ser til en dansk kontekst, fx resultatbetalingsfonde (se bilag 6). DSI har også til opgave at udvikle standard-
kontrakter og skabeloner til at opstille business cases mv. Ved løbende at afprøve, raffinere og dele de red-
skaber er DSI med til at nedbringe transaktionsomkostningerne ved at lave sociale investeringer og dermed
gøre det mere attraktivt.
Fremme ekspertise i sociale investeringer:
Hvis der skal skabes et stærkt marked for sociale investeringer,
er der behov for aktører, der kan bidrage til at understøtte udbredelsen af sociale investeringer. Fx er der be-
hov for aktører, som kan forvalte de voksende pengestrømme, som en udbredelse af sociale investeringer vil
give, særligt hvis omfanget af private investorer vokser. DSI’s opgave består i at identificere institutioner og
aktører, der er interesserede i og har kompetencer til at varetage den opgave. Det omfatter bl.a. også samar-
bejdet med Den Sociale Kapitalfond, banker, konsulenthuse og andre rådgivere.
2.
3.
4.
Tabellen nedenfor beskriver DSI’s konkrete opgaver fordelt på forskellige aktører.
Kommuner, regioner og
statslige institutioner
Fremme investeringstænkning herunder at tænke og regne i investeringer frem for udgifter,
udvikle business cases og nye betalingsmodeller, identificere velegnede indsatser og designe
evalueringsmetoder.
Løse velfærdsudfordringer ved at udvikle og foretage sociale investeringer i tæt samarbejde
med aktørerne.
Styrke samarbejde på tværs af forvaltninger og myndigheder og med civilsamfund, private
velfærdsleverandører og investorer.
Fremme udbredelse af sociale investeringer.
Samarbejde om videreudvikling af regnemodeller som SØM, udbredelse af ministerielle ud-
viklings- og investeringsprogrammer, og evalueringsmetoder og data.
Styrke samarbejde med filantropiske fonde og civilsamfund.
Ministerier og styrelser
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om status på arbejdet i den Sociale Investeringsfond, fra social- og boligministeren
2674521_0008.png
Civilsamfund og private
velfærdsleverandører
Forankre og udbrede indsatser som sociale investeringer, særligt for de meget målgruppe- og
indsatsspecifikke organisationer.
Modne indsatser til fremtidige sociale investeringer, bl.a. ved at opbygge kompetencer og ka-
pacitet til at monitorere og evaluere sociale og økonomiske gevinster ved indsatserne.
Styrke samarbejde mellem offentlige myndigheder og civilsamfundet.
Forankre og udbrede støttede udviklingsprojekter og signaturprogrammer som sociale inve-
steringer.
Udvikle investeringsmodeller der giver mulighed for, at filantropiske fonde kan investere i
sociale investeringer, fx i form af underskudsgarantier.
Styrke samarbejde mellem offentlige myndigheder og filantropiske fonde.
Udvikle investeringsmodeller og konkrete investeringer, fx i samarbejde med banker. Det
omfatter bl.a. beregning af risiko, due diligence af indsatser og leverandører, etablering af ju-
ridisk set up og forvaltning af investering og betalingsstrømme.
Skabe interesse for sociale investeringer og modne et privat investeringsmarked, bl.a. ved at
udvikle eksempler på sociale investeringer, som private investorer efterfølgende kan skalere.
Øge interessen for sociale investeringer blandt forskere og øvrige vidensmiljøer og under-
støtte forskning i sociale investeringer og effektstudier af velfærdsindsatser.
Samarbejde med henblik på at inddrage faglig ekspertise i udvikling og implementering af
sociale investeringer.
Sikre datainfrastruktur som understøtter sociale investeringer.
Fremme ekspertise blandt projektledere og konsulenthuse, så de kan understøtte myndighe-
der, civilsamfundsaktører og velfærdsleverandører i at udvikle og udbrede sociale investerin-
ger.
Filantropiske investorer
Kommercielle investorer
Vidensmiljøer og
problemdrevne alliancer
Projektledere og
konsulenter
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om status på arbejdet i den Sociale Investeringsfond, fra social- og boligministeren
2674521_0009.png
Bilag 4: Private investorer i sociale investeringer
DSI har i løbet af sine første år været i dialog med forskellige typer af private investorer for at afklare deres inve-
steringsvilje og -muligheder. Der er generelt stor interesse, men markedet for private investeringer er fortsat
umodent, idet det er forbundet med høj risiko, få investeringsparate indsatser, lille skala og et manglende erfa-
ringsgrundlag til at beregne forventet afkast og risiko på.
Tabellen nedenfor viser forskellige typer af private investorer, og hvordan de kan indgå i sociale investeringer.
DSI’s afdækning af markedet viser, at filantropiske fonde og private investorer som Family Offices (formuefor-
valtere for velstående familier) på nuværende tidspunkt har størst interesse i og mulighed for at investere, mens
pensionsselskaber vurderes mindst risikovillige, primært grundet lovgivning på området. For at pensionsselska-
ber kan investere i sociale investeringer, kræver det en betydeligt højere volumen og et mere sikkert grundlag, fx
i form af en statslig underskudsgaranti for private, sociale investeringer.
Private investorers motivation, samarbejdsformer og forudsætninger for at foretage sociale investeringer
Type af investor
Filantropiske inve-
storer
Motivation
Ønsker nye måder at sikre for-
ankring af støttede udviklings-
projekter.
Samarbejdsformer
Donationer til at forberede og
udvikle nye investeringer.
Stille underskudsgaranti, der
tager den yderste risiko, så
investeringer bliver mere at-
traktive for øvrige investorer.
Medinvestor i enkeltstående
investeringer (som formue-
forvalter jf. nedenfor).
Medinvestor i enkeltstående
investeringer.
Investor i samlet investe-
ringsportefølje.
Yde lån til DSI til investerin-
ger.
Investor i samlet investe-
ringsportefølje.
Investor i speciallavede in-
vesteringsprodukter, som
DSI udvikler i samarbejde
med aktørerne, fx rettet mod
sundhed og arbejdsmiljø.
Yde lån til DSI til investerin-
ger.
Forudsætninger
Skal flugte med fondenes
fundats og strategi.
Family Offices og
øvrige formuefor-
valtere fx fonde
Efterspørger i stigende grad in-
vesteringer, der både giver et
økonomisk og et socialt eller
samfundsmæssigt afkast.
Større sikkerhed om bereg-
ning af forventet afkast og ri-
siko.
Tilgængelige og attraktive
investeringsprodukter.
Store investerings-
fonde, pensions- og
forsikringsselskaber
Kunder efterspørger i stigende
grad investeringer, der både gi-
ver et økonomisk og et socialt
eller samfundsmæssigt afkast.
Større sikkerhed om
beregning af forventet afkast
og risiko.
Investeringer af større volu-
men.
Statslig underskudsgaranti
for private investeringer.
At DSI har en stærk og uaf-
hængig investeringsorgani-
sation for at opfylde Finans-
tilsynets lovkrav og investo-
rernes egen due diligence.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om status på arbejdet i den Sociale Investeringsfond, fra social- og boligministeren
2674521_0010.png
Bilag 5: DSI og sociale investeringer som en del af politikimplemente-
ring
Erfaringer fra både Finland og England viser, at sociale investeringer kan bidrage til at løse centrale velfærds-
problemer, hvis det bliver prioriteret fra centralt hold – det vil sige af politikere og ministerier – og brugt som et
redskab i den løbende politikudvikling og –implementering til at tackle udvalgte udfordringer, løfte udvalgte
målgrupper eller udbrede virksomme indsatser.
DSI anbefaler, at sociale investeringer på samme vis bliver brugt i den løbende politikimplementering her-
hjemme. Konkret kan DSI og sociale investeringer anvendes som et supplement til traditionelle puljer. Fordelen
ved sociale investeringer sammenlignet med puljer er, at sociale investeringer har større fokus på forankring og
effekten af igangsatte indsatser samtidig med, at sociale investeringer genererer gevinster, som kan geninveste-
res i andre velfærdsindsatser. Med sociale investeringer får staten og samfundet samtidig mere ud af de afsatte
penge, fordi investeringer ikke kun er en udgift eller midler, der skal findes igen, når fx en pulje er udløbet. I ste-
det bliver investerede midler i kredsløbet, og forventningen er, at de genererer flere midler, som staten kan gen-
investere i mere velfærd. Forskellen mellem offentlige puljemidler og sociale investeringer er uddybet i tabellen
nedenfor.
Offentlige puljemidler
Statslige
omkostninger
Tildelingskrite-
rier
Vidensopsamling
Puljer er udgifter.
Sociale investeringer
Investeringer genererer økonomiske gevinster,
der kan geninvesteres i andre velfærdsindsatser.
Udmøntning på baggrund af resultater.
Udmøntning primært på baggrund af aktivitet.
Typisk tværgående evaluering af implementerin-
gen og indsatsernes sociale effekt, der afrapporte-
res midtvejs og ved puljens udløb. De økonomiske
effekter indsamles oftest ikke.
I sociale investeringer opstilles tydelige resultat-
mål for indsatsers sociale og økonomiske effekter,
fordi opnåelsen af disse udløser betaling til inve-
stor. De sociale og økonomiske effekter dokumen-
teres løbende og giver hurtigere viden tilbage,
som indsats og betalingsmodel kan justeres efter.
Parterne har på forhånd fastlagt, hvordan udgifter
og gevinster skal fordeles, så det ikke er den ene
myndighed eller forvaltning, der betaler og den
anden, der får alle gevinsterne. Med de præmisser
på plads er betalingsmodellen en integreret og
forankret del af indsatsen fra start. Hvis beta-
lingsmodellen virker som forventet, kan den der-
for fortsætte, når investeringen udløber.
Forankring og
udbredelse
Økonomisk forankring er ikke givet, når puljen
udløber. De enkelte myndigheder mangler ofte in-
citament til at betale for indsatsen, fordi indsat-
sens økonomiske gevinster ikke er dokumenteret.
Øget brug af sociale investeringer i politikimplementeringen vil skalere markedet og give mulighed for investe-
ringer, der rækker ud over den enkelte kommune. Det kræver større statslig prioritering, da staten har både stør-
relsen, kompetencerne og midlerne til at skabe sociale investeringer med større gennemslagskraft. Uden staten
vil udbredelsen af sociale investeringer blive mere fragmenteret, ressourcekrævende og langsommelig, da det vil
være nødvendigt at modne hver enkelt kommune eller region.
DSI ser to konkrete modeller for, hvordan staten kan få yderligere gavn af sociale investeringer ved at styrke ind-
satsen over for bestemte målgrupper og udbrede specifikke indsatser og dermed sikre større skala og gennem-
slagskraft.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om status på arbejdet i den Sociale Investeringsfond, fra social- og boligministeren
2674521_0011.png
Model 1: Staten som investor
Staten kan igangsætte og udbrede indsatser som (med)investor i sociale investeringer og foretage statslige inve-
steringer i kommunale, regionale eller civilsamfundsbaserede indsatser målrettet bestemte velfærdsudfordrin-
ger, målgrupper eller udbredelse af specifikke indsatser og metoder – præcis som DSI er tænkt og anvendt. Ska-
ber investeringen de aftalte gevinster, betaler kommunen og/eller regionen den statslige investering tilbage, in-
klusiv en risikopræmie til staten, og staten kan derefter geninvestere midlerne i nye velfærdsindsatser.
Brugen af sociale investeringer kan med fordel styrkes ved, at Folketinget løbende afsætter investeringsmidler
til at løse bestemte velfærdsudfordringer, løfte udvalgte målgrupper eller udbrede specifikke virksomme indsat-
ser gennem sociale investeringer i politiske aftaler på tværs af velfærdsområderne. Konkret kan Folketinget
med fordel øremærke og indskyde midler i DSI, som kan investere på deres vegne. Nedenfor giver vi tre aktuelle
eksempler på mulige statslige investeringer. Eksemplerne er baseret på omfangsrige dialoger med interessenter,
internationale erfaringer med sociale investeringer og efterspørgslen blandt offentlige myndigheder, civilsam-
fund og eksterne investorer.
Styrket efterværn for anbragte unge:
Sociale investeringer kan bidrage til nytænkningen af efterværnsområdet, som er
aftalt i reformen Børnene Først med henblik på at vise, at det betaler sig at investere i bedre støtte til målgruppen og
støtte de unge anbragte godt ind i voksenlivet med stærke relationer, bolig, uddannelse og job. En forskningsanalyse vi-
ser, at de anbragte unge, som har de største behov, ofte ikke får efterværn i dag, fordi de ikke stiller krav derom (Policy
Lab, 2021). Der er altså tegn på, at en økonomisk tænkning går forud for skønsmæssig vurdering i kommunerne. Fordelen
ved sociale investeringer er, at man kan øge kommunernes incitament til yde efterværn til de unge, der har behov; at an-
dre investorer kan bidrage, fx filantropisk, at de efterværnsindsatser, som er virkningsfulde, kan skaleres, og at midlerne
– i modsætning til en traditionel pulje – kan geninvesteres.
Forebyggelse af recidiv blandt tidligere fængselsindsatte:
Kriminalforsorgen samarbejder med en bred vifte af interessen-
ter i straffesagskæden, og særligt i forhold til løsladelse vurderer de, at der er potentiale i forhold til at styrke samarbejdet
med kommuner og civilsamfund. Internationalt har sociale investeringer vist sig velegnede til at forebygge recidiv og
støtte tidligere indsattes integration i lokalsamfund og arbejde. Inspireret af disse erfaringer kan sociale investeringer
være med til at imødekomme de mange faktorer, der kan lede til recidiv, fx ved at styrke samarbejdet med kommuner
eller arbejdet med løsladtes omgangskreds og netværk. Udfordringen i dag er, at løsladte ofte risikerer at blive tabt mel-
lem Kriminalforsorg og kommuner, og her kan sociale investeringer skabe løsninger, der styrker samarbejdet og tydelig-
gør de fælles gevinster ved at undgå ny kriminalitet.
Mistrivsel blandt børn og unge:
Andelen af børn og unge som mistrives og diagnosticeres med psykiske sygdomme og
udviklingsforstyrrelser, er stigende, men børnene falder ofte mellem to stole, da de hverken hører til i børne- og regions-
psykiatrien eller kan få den nødvendige hjælp i kommunen, bl.a. fordi gevinsterne er uklare. Sociale investeringer kan
bidrage med risikovillig kapital, der gør det muligt for kommuner at igangsætte mere effektive og specialiserede forebyg-
gende indsatser til målgruppen. DSI kan fx skalere indsatsen Mind My Mind, som er udviklet af Psykiatrifonden og har
dokumenteret effekt for målgruppen. Gennem en investering vil DSI kunne forankre indsatsen på tværs af kommune og
region ved at synliggøre de afledte sociale og økonomiske gevinster, og hos hvem gevinsterne falder, så kommuner og
regioner efterfølgende har incitament til at finansiere indsatsen permanent.
Model 2: Staten som resultatbetaler
Staten kan oprette resultatbetalingsfonde til at betale
statslige gevinster af sociale investeringer gennem DSI.
Resultatbetalingsfonde gør det muligt at igangsætte og fi-
nansiere investeringer på tværs af kommune, region og
stat og vil styrke kommuner og regioners incitament til at
deltage i sociale investeringer. Resultatbetalingsfonde er
velegnede til at løse velfærdsproblemer, der går på tværs af
sektorer, fx kommune og stat eller region og kommune, og
hvor omkostninger og gevinster er ulige fordelt. Et eksem-
pel er hjemløshed (se boks), et andet er samarbejdet mel-
lem Kriminalforsorgen og kommuner om løsladelse af tid-
En outcomefond på tværs kommune og stat gør det
muligt at tilbyde Housing First
Den statslige refusion på herberg gør, at kommuner
mangler et økonomisk incitament til at implemen-
tere Housing First-indsatser, selvom de er mere ef-
fektive og rentable over en årrække. DSI’s investe-
ringer målrettet unge hjemløse og unge i risiko for
hjemløshed i Aarhus Kommune afprøver derfor po-
tentialerne ved en tværsektoriel resultatbetalings-
fond. Her bidrager både Aarhus Kommune og DSI på
vegne af staten til resultatbetalingen, da gevinsterne
ved at få mennesker væk fra herberg tilkommer
både kommune og stat.
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Orientering om status på arbejdet i den Sociale Investeringsfond, fra social- og boligministeren
2674521_0012.png
ligere indsatte, hvor gode resocialiseringsindsatser i Kriminalforsorgen vil skabe økonomiske gevinster i både
kommune og stat i form af færre udgifter til offentlig forsørgelse og reduceret recidiv. Ved at oprette en statslig
resultatbetalingsfond, der betaler for de statslige gevinster (besparelser på overførselsindkomst og udgifter ifm.
med ny kriminalitet), vil det være betydeligt mere attraktivt for kommuner at indgå i samarbejdet.
Områder med statslig refusion er oplagte for resultatbetalingsfonde. Det skyldes, at den statslige refusion ofte
giver kommuner et økonomisk incitament til at iværksætte den indsats, de får refusion for, frem for den indsats,
der vil hjælpe borgeren bedst, på trods af at sidstnævnte vil give en besparelse hos kommune og stat samlet set.
Områder, hvor der er høj grad af statslig refusion, kan derfor være særligt oplagte til resultatbetalingsfonde, da
den sparede refusion kan anvendes til at finansiere resultatbetalingen.
En statslig resultatbetalingsfond kan fx være med til at få flere indvandrere i arbejde, som illustreret i boksen.
Voksne indvandrere uden for arbejdsmarkedet: Det finske Økonomi- og Beskæftigelsesministerium har igangsat en so-
cial investering på ca. 14 mio. euro, der skal få 2.500 indvandrere i arbejde. Indtil videre er det lykkes at få over 1000 ind-
vandrere i arbejde, bl.a. fordi investeringen giver rum til nye og mere håndholdte tilgange. Investeringen er finansieret af
EU-midler og private investorer, og ministeriet og de deltagende kommuner betaler kun, hvis indsatsen skaber økonomi-
ske gevinster i de offentlige budgetter. Samme konstruktion kan vi overføre til en dansk kontekst, hvor for mange ikke-
vestlige indvandrere, særligt kvinder, er på offentlig forsørgelse. Staten kan lave en resultatbetalingsfond, som varetager
resultatbetalingen af de statslige gevinster, og hvor der indgås aftale med eksterne leverandører.
3