Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 65
Offentligt
Vedr. Anmodning om forlænget foretræde ift til udvalgets arbejde med barnets nye lov.
Barnets nye lov er ikke løsningen på de problemer, som er på anbringelsesområdet. Den
eksisterende lovgivning er dækkende men kommunerne ikke overholder lovgivningen på området.
Allerede som det er i dag, er der manglende retssikkerhed for børn og forældre indenfor området.
Det største problem ved barnets nye lov er, at den forringer yderligere retssikkerheden for børn
og forældre, herunder mulighed for anbringelse og adoption før fødslen. Dvs. det betyder i praksis,
at en mor som måske inden fødslen har haft det svært, bliver diskvalificeret som mor inden vi har
en reel belysning af sagen.
I dag er det sådan, at man juridisk først kan anbringe efter et barn er født. Dette fordi, at man først
ved om forældre reelt kan tage sig af barnet efter fødslen. I praksis beslutter kommunerne sig for
at anbringe før fødslen uagtet, at det er i strid med lovgivningen..
Processen kommunerne anvender;
De indhenter en formandsbeslutning
–
dvs. de tager barnet fra fødegangen
Denne skal prøves indenfor 7 dage i børn og ungeudvalg.
Børn og Ungeudvalg er helt bekendt med, at det er i strid med lovgivningen ( det har ankestyrelsen
slået på plads i en principafgørelse).
Børn og ungeudvalget godkender den alligevel.
Denne afgørelse kan man først klage over til ankestyrelsen efter 30 dages mødet ( altså efter det
ordinære børn og ungeudvalg hvor alm anbringelse skal prøves)
Sagen kommer for ankestyrelsen og de ophæver Børn og Ungeudvalgets afgørelse, da der ikke var
noget akut.
Ankestyrelsen omgør næsten 50 % af alle akutanbringelser.
I praksis får det ingen betydning da forældrene jo ikke får barnet tilbage, da der har været et 30
dages møde. De får medhold i, at kommunen ikke måtte have taget deres barn fra fødegangen
men det har ingen konsekvenser. Det ved både kommunen, Børn og Ungeudvalgene og
Ankestyrelsen.
Der er ingen konsekvens for kommunerne i forhold til at bryde lovgivningen, hvorfor man med
rette bør indføre sanktionsregler når kommunen begår lovbrud.
Derudover der et helt generelt problem i forhold til, at overholde lovgivningen i landets
kommuner, herunder manglende partshøring, fordrejning af sagsakter og ulovlige afgørelser.