Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 57
Offentligt
Bilag foretræde 30. marts 2023
Michela Wedel
1. Ankestyrelsen kan aktuelt ikke underrettes af forældre eller bekymrede fagpersoner under
graviditeter,
når der er usikkerhed omkring, hvorvidt kommunalt regi reagerer og støtter familien
rettidigt og tilstrækkeligt.
Vi forventer af gravide borgere i Danmark at de agerer ansvarligt, med kompetencer ift. det
kommende forældreskab. Men de har ikke de samme juridiske muligheder for kontakt til
Ankestyrelsen, som andre forældre, med et barn der f.eks er én dag gammel.
Nedenfor kan casebeskrivelse A læses, for en perspektivering heraf.
Barnets lov implementeres snart, hvorved det er af afgørende betydning at Ankestyrelsen kan
underrettes under graviditeter, i stedet for efter barnets fødsel.
Casebeskrivelse B kan bidrage
med en indsigt i vigtigheden heraf.
Der er stor forskel på kommunernes faglige tilgang til udsatte graviditeter samt beskyttelse af
nyfødte børn.
Det fortæller jeg gerne meget mere om og bidrager yderligere med casebeskrivelse C, for
beskrivelse af den danske praksis, set og observeret at u.t i mit daglige virke siden 2012.
Der sker ingen faglig udvikling, i specifikke danske kommuner, af multible årsager, der ikke kan
løses udefra.
Kompetence til Ankestyrelsen før et udsat barn er født, er afgørende for det nyfødte barns
retssikkerhed
samt af hensyn til reduktion af offentligt og systematisk omsorgssvigt, når specifikke
kommuner f.eks. har kendskab til rusmiddelforbrug hos en gravid borger.
Casebeskrivelse D kan læses for yderligere viden herom.
Det er evidensbaseret viden at barnets vilkår under graviditeten har betydning for resten af barnets
livskvalitet, samt behov for offentlig støtte og offentlige udgifter.
Det er derfor et samfundsøkonomisk behov at uligheden i sundhed reduceres via borgeres og
fagpersoners mulighed for underretning til Ankestyrelsen, når familien og fostret ikke passes
tilstrækkeligt på, eller støttes tilstrækkeligt af kommunale myndigheder.
Familien og fostrets behov hænger uløseligt sammen, indtil fødslen, hvor Barnets lov kommer til at
øge fokus på barnets behov for kontinuitet og ro i dets “sikre base”, efter barnets
eneste ene start på
livet. Der er ikke mulighed for at gøre barnets start på livet om, så den skal prioriteres af alle
omkring barnet.
Lad os lade Ankestyrelsen hjælpe til og sikre lovhjemmel
samt de kommunale forpligtelser
under alle graviditeter i Danmark.
Snarest muligt og senest ved implementeringen af Barnets Lov.
Jeg anbefaler samtidig et specialiseret team i Ankestyrelsen, da udsatte graviditeter er et komplekst
område, med blandt andet lovgivning om ret til tilbageholdelse med samtykke.
Der er behov for beslutning ift. Ankestyrelsens rolle, da lovgivningen indikerer rolle og afslag
afviser rolle.
1