Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 57
Offentligt
2661527_0001.png
Fra:
[email protected]
Sendt:
06-02-2023 09:19
Til:
[email protected]
<[email protected]>
Cc:
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>;
[email protected]
<[email protected]>
Emne:
Att. SOU Til rette ministerier og udvalg
Kære folkevalgte.
Jeg henvender mig efter aftale med Ankestyrelsen
samt yderligere kompetente
sparringspartnere.
Ankestyrelsen kan aktuelt ikke underrettes af forældre eller bekymrede fagpersoner under
graviditeter,
når der er usikkerhed omkring,hvorvidt kommunalt regi reagerer og støtter familien
rettidigt og tilstrækkeligt.
Vi forventer af gravide borgere i Danmark at de agerer ansvarligt, med kompetencer ift. det
kommende forældreskab. Men de har ikke de samme juridiske muligheder for kontakt til
Ankestyrelsen, som andre forældre, med et barn der f.eks er én dag gammel.
Nedenfor kan casebeskrivelse A læses, for en perspektivering heraf.
Barnets lov implementeres snart, hvorved det er af afgørende betydning at Ankestyrelsen kan
underrettes under graviditeter, i stedet for efter barnets fødsel.
Casebeskrivelse B kan bidrage
med en indsigt i vigtigheden heraf.
Der er stor forskel på kommunernes faglige tilgang til udsatte graviditeter samt beskyttelse af
nyfødte børn.
Det fortæller jeg gerne meget mere om og bidrager yderligere med casebeskrivelse C, for
beskrivelse af den danske praksis, set og observeret at ut i mit daglige virke siden 2012.
Der sker ingen faglig udvikling, i specifikke danske kommuner, af multible årsager, der ikke kan
løses udefra.
Kompetence til Ankestyrelsen før et udsat barn er født, er afgørende for det nyfødte barns
retssikkerhed
samt af hensyn til reduktion af offentligt og systematisk omsorgssvigt, når specifikke
kommuner f.eks. har kendskab til rusmiddelforbrug hos en gravid borger.
Casebeskrivelse D kan læses for yderligere viden herom.
Det er evidensbaseret viden at barnets vilkår under graviditeten har betydning for resten af barnets
livskvalitet, samt behov for offentlig støtte og offentlige udgifter.
Det er derfor et samfundsøkonomisk behov at uligheden i sundhed reduceres via borgeres og
fagpersoners mulighed for underretning til Ankestyrelsen, når familien og fostret ikke passes
tilstrækkeligt på, ellers støttes tilstrækkeligt af kommunale myndigheder.
Familien og fostrets behov hænger uløseligt sammen, indtil fødslen, hvor Barnets lov kommer til at
øge fokus på barnets behov for kontinuitet og ro i dets “sikre base”, efter barnets eneste ene start på
livet. Der er ikke mulighed for at gøre barnets start på livet om, så den skal prioriteres af alle
omkring barnet.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Henvendelse af 11/12-2022 fra Michela Wedel om anmodning om foretræde om de kommunale forpligtelser under alle graviditeter i Danmark
2661527_0002.png
Lad os lade Ankestyrelsen hjælpe til og sikre lovhjemmel
samt de kommunale forpligtelser
under alle graviditeter i Danmark.
Snarest muligt og senest ved implementeringen af Barnets Lov.
Jeg anbefaler samtidig et specialiseret team i Ankestyrelsen, da udsatte graviditeter er et komplekst
område, med blandt andet lovgivning om ret til tilbageholdelse med samtykke.
Og apropos Lov om ret til tilbageholdelse med samtykke.
Hvordan kan denne være implementeret uden alle borgeres og fagpersoners ret til at underrette en
ankeinstans, når denne ret ikke udføres og tilbydes i kommunerne?
Og hvordan kan denne lovtekst være besluttet uden en etableret specialiseret institution, der vil
påtage sig opgaven, når gravide borgere har brug for at denne rettighed udføres?
Jeg har i 2022 mødt følgende gravide i mit virke på Sygehus Lillebælt
eller Aarhus)
:
(Ikke København
Flere kommende mødre med indtag af Kokain.
Flere kommende mødre med indtag af hash gennem minimum halvdelen af graviditeten.
Flere kommende mødre med indtag af ikkeordineret Tramadol/ Tradolan /Oxynorm / Oxycodon
(Opioider)
En kommende mor med indtag af alkohol og/ eller GHB.
Flere kommende mødre med indtag af ikkeordineret Metadon/ Buprenorphin under graviditeten.
En kommende mor med Gabapentinoverforbrug.
En kommende mor med indtag af hash under fødslens 2 døgn.
Flere kommende mødre med indtag af alkohol efter erkendt graviditet.
- Og så er der uundgåeligt gravide jeg ikke har haft fornøjelsen af at møde.
Ingen af ovenstående kvinder fik retmæssigt tilbud om tilbageholdelse med samtykke/ specialiseret
institutionsophold og ingen af disse havde adgang til at underrette Ankestyrelsen.
Herudover har jeg haft mulighed for at møde 400+ sårbare gravide om året, de sidste 11 år.
Ingen af disse har haft mulighed for at underrette Ankestyrelsen.
Jeg har fagligt behov for at underrette Ankestyrelsen 20-30 gange om året, grundet massiv
bekymring for kvaliteten af den kommunale indsats, eller fraværet heraf.
Ankestyrelsen og jeg er enige om at Ankestyrelsen bør have kompetencen til at modtage disse
underretninger hurtigst muligt, samt ansvar for at gå ind i disse sager inden fødslen.
Jeg anmoder derfor om en dato snarest muligt, hvor jeg kan foretræde for rette ministerium
og/eller udvalg, for uddybning af ovenstående.
Ankestyrelsen støtter op om mit arbejde og min anmodning til Jer.
Jeg ser frem til at få denne tilsendt via :
[email protected]
Eller via e-boks, såfremt I ønsker dette.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Henvendelse af 11/12-2022 fra Michela Wedel om anmodning om foretræde om de kommunale forpligtelser under alle graviditeter i Danmark
2661527_0003.png
I er meget velkomne til at kontakte mig ved yderligere spørgsmål/informationer før og efter
fastsættelse af denne dato.
Mobil:
28 56 58 02
På forhånd mange tak for hjælpen og samarbejdet.
Med venlig hilsen
Michela Wedel
Casebeskrivelse A
Iben var gravid og havde indtag af amfetamin hver dag.
Iben ønskede døgnbehandling da hun var ca. 20 uger henne.
Der gik 8 uger hvor kommunalt regi behandlede Ibens ønsker.
Iben og ut. underettede Ankestyrelsen, efter netværksmøder og underretninger fortsat ikke hjalp
bevillingen på vej.
Kommunalt regi afholdte møder om hvem der skulle betale for døgnstøtten, imens Iben gik fra 28. -
32. graviditetsuge.
Iben benyttede fortsat amfetamin hver dag hjemmet.
Iben flyttede ind på en døgninstitution, da hun var 32 uger henne og Iben fødte da hun var 35 uger
henne.
En længere indlæggelse af barnet fulgte herefter, uden døgnstøtte til afholdenhed for Iben.
Barnet var ikke velkommen på døgninstitutionen. Det var ikke et sted før børn.
Ankestyrelsen besvarede vores underretning, ved at beskrive at Ankestyrelsen ikke foretager sig
yderligere, da Iben er over 18 år gammel og Ankestyrelsen ikke har ansvar før barnet er
født. Underretningen til Ankestyrelsen var sendt før barnet blev født, da Iben havde akut behov for
hjælp.
Casebeskrivelse B
Line har behov for hash hver dag under graviditeten.
Line glemmer mange konsultationer, møder og scanninger.
Da Line er 33 graviditetsuger henne orienteres Line om at barnet vil blive bortadopteret efter
fødslen.
Line anede ikke at dette var en risiko, eller at kommunen kunne beslutte dette allerede under
graviditeten.
Nu ville Line gerne have været i specialiseret døgnbehandling, med tilbud om tilbageholdelse eller
alt andet end bortadoption efter fødslen.
Line får afslag på sin anmodning om støtte resten af graviditeten, udover ekstra sundhedsplejerske.
Ut. må meddele Line at Ankestyrelsen ikke kan underrettes før barnet er født, mens Line ved at
barnet vil være bortadopteret, når Line kan underrette Ankestyrelsen efter fødslen.
Line ryger hash resten af graviditeten og oplever at det hele alligevel kan være ligemeget.
Barnet vokser op med store vanskeligheder og særlige støttebehov.
Casebeskrivelse C
Eva er gravid og indtager ikke-ordineret morfin/opioider.
Eva fortæller det ikke til nogen og afviser afhængighed.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 57: Henvendelse af 11/12-2022 fra Michela Wedel om anmodning om foretræde om de kommunale forpligtelser under alle graviditeter i Danmark
Kommunalt regi underrettes om indlæggelser med overdosis under graviditeten, samt positive
urinscreeninger. Eva har en søn på 2 år. Der sendes 8 underretninger af sygehuset under
graviditeten.
Kommunalt regi udtaler at der ikke er noget at gøre, når Eva ikke kommer til møderne.
Kommunalt regi besøger ikke hjemmet for at tilse Evas søn, da Eva og sønnen sover rundt omkring
på andres adresser.
Kommunalt regi vil ikke mødes med Eva og Evas søn i dagplejen, da det ikke er kommunens
praksis at være opsøgende på den vis.
Evas søn kommer sjældent i dagpleje.
Da Eva føder, indlægges det nyfødte barn i 3 uger til abstinensscoring.
Eva afviser at der er behov og vil gerne hjem.
Efter 3 uger kan man ikke få øjenkontakt med Evas nyfødte datter længere.
Datteren anbringes i plejefamilie og Eva tager hjem og er fortsat mor for sønnen på 2 år.
Sygehuset sender underretninger.
8 måneder senere flytter Eva til en anden kommune, hvorefter sønnen - på nu 3 år - straks anbringes
i plejefamilie.
Den nye bopælskommune vurderer at der har været anbringelsesgrundlag siden Evas første
graviditet.
Den nye bopælskommune kontakter gentagende gange tidligere bopælskommune, da der ikke
forelægger journalnotater 3-6 måneder efter Evas datters anbringelse, ift. hvordan sønnen har det i
hjemmet.
Evas søn bor nu i en anden plejefamilie end Evas datter. Eva fremmøder til samvær med datteren,
men ikke sønnen.
Casebeskrivelse D
Laura er gravid og screenes positiv for Heroin i graviditetsuge 16.
Laura fortæller at hun gerne vil have hjælp til at fremmøde til sygehusaftaler og
misbrugsbehandling. Dette da hun selv her oplevelsen af, at det vil blive svært for hende at
fremmøde og koordinere selv.
Ut. underretter kommunalt regi og skriver Lauras specifikke ønske om hjælp, for at øge
sandsynligheden for afholdende fra Heroin den næste tid af graviditeten.
3 uger efter har Laura første møde i socialforvaltningen.
Her svarer Laura at hun ligeledes drømmer om at flytte til en anden kommune.
Laura bevilges ingen hjælp til transport.
Der træffes ikke beslutning om børnefaglig undersøgelse.
Ut. forespørger uddybning og informeres - efter yderligere 3 uger - at socialforvaltningen afventer
at Laura flytter, så de kan videregive sagen til næste kommune.
Laura er 27 uger henne da hun flytter ud af kommunen og fik igen hjælp af socialforvaltningen i 11
uger, trods forbrug af Heroin under graviditeten.