Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 27
Offentligt
2649231_0001.png
Marts
2016
Årgang 39
Forældreansvar
SÆRNUMMER
Forældreundersøgelse af falske anklager
og forældrefremmedgørelse
www.foreningenfar.dk
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0002.png
Forord
Foreningen Far har ingen holdning til mænd eller kvinder, men fokus på frit valg, lige muligheder, samme
retssikkerhed, folkesundheden og bæredygtig vækst for alle børn og forældre m/k i Danmark.
Foreningen Far præsenterer her en forældreundersøgelse om fremmedgørelse og falske anklager i
Danmark. Undersøgelsen omfatter 330 forældre, pårørende og fagpersoner, som oplyser de har oplevet
forældrefremmedgørelse eller falske anklager. Besvarelserne er lavet af 60% mænd og 40% kvinder, og
omhandler børn i alle aldersgrupper, regioner samt en ligelig fordeling mellem drenge og piger.
Foreningen Far har i forbindelse med forældreundersøgelsen samarbejdet med en forældreorganisation i
Australien, som har anvendt samme spørgeskema i forbindelse med en kommissionsundersøgelse.
Foreningen Far gengiver i undersøgelsen forældrenes stemme, og præsenterer mønstre. Foreningen Far
påpeger altid vigtigheden af fornuftig og saglig kritik af forældreundersøgelser i højkonfliktsager. Man kan
principielt undersøge alt på familieområdet. Det vigtige er at oplyse, hvem man har spurgt og hvad man
præcist har spurgt om. Fagpersoner, politikere, offentlige ledere og pressen må på fornuftig vis vurdere
mønstrene og danne sig en mening samt grave dybere i emnet.
Forældreundersøgelsen peger på, at der ingen konsekvens er af forældrefremmedgørelse og falske
anklager i Danmark samt at det har store menneskelige og samfundsøkonomiske omkostninger. Det kan
være ophævelse af kontakten mellem barn og gode forældre på et ikke korrekt grundlag såvel som
selvmordstanker og selvmordsforsøg for børn og forældre.
Vi TAKKER deltagerne for at fortælle om deres personlige oplevelser. Der er ikke i undersøgelsen lagt vægt
på enkelthistorierne, men dannet mønstre og frembringes forslag til hvad politikere og offentlig ledere kan
gøre bedre samt hvad forældrene kan gøre bedre.
Det er Foreningen Fars oplevelse, at vi i Danmark står med en familielovgivning, som historisk er opbygget
omkring den ene forælder - i stedet for barnet og hele familien i dagens moderne samfund. Det skaber hver
dag konfliktsager pga. diskrimination af familieformer, forældrestatus og køn som kan undgås. Det er
oplevelsen, at der ikke kan mægles mellem forældre, hvis den ene oplever diskrimination og står uden
retssikkerhed.
Foreningen Far oplever et offentligt system på familieområdet i Danmark med for mange offentlige
enheder og personer, hvor skift mellem hænder skaber sagsbehandlingstid, tab af viden og fejl for børn og
forældre. Løgn opdages, erkendes og rettes ikke i det offentlige Danmark på familieområdet, men
belønnes. Det har meget alvorlige konsekvenser for børn, forældre og samfundet.
Tillader vi børn lyver? Hvorfor tillader de offentlige myndigheder, som skal passe på børnene, at forældrene
lyver i Danmark? Hvorfor belønner Danmark forkert adfærd og kigger væk? Er det bedst for barnet og
samfundet eller skaber det i virkeligheden en negativ social arv for danske børn og flere konfliktsager.
På vegne af Foreningen Far
Jesper Lohse, Landsformand
Foreningen Far
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0003.png
Indholdsfortegnelse
Basisoplysninger
Køn…………………………………..………………………………………………………………………………
Alder……………………………..…………………………………………………………………………………
Region………………………..……………………………………………………………………………………
Relation……………………………………………………………………………………………………………
4
4
5
5
Børn
Antal børn involveret………………………………………………………………………………….……
Alder og køn på yngste barn……………………………………………………………………….……
Alder og køn på ældste barn………………………………………………………………..…….……
Forældremyndighed……………………………………………………………………………..…………
Bopæl………………………………………………………………………………………………………………
Samvær……………………………………………………………………………………………………………
6
6
6
7
7
8
Forældrefremmedgørelse
Forælder taler grimt om anden forælder foran barnet…………………………………….
Forælder drager barnet ind i voksen forhold.…………………………………………………..
Barnet taler nedsættende om forælder på grund af anden forælder……………….
Barnet vil ikke være sammen med forælder på grund af anden forælder………..
9
9
10
10
Falske anklager
Har forælder forsøgt at vende myndighederne mod anden forælder………………
Er der sket anmeldelse for vold………….…….………………………………………………..……
Hvor meget belæg var der for anklagerne……………….………………………………………
Hvem var rapporteret som offer………………………..……………………………………………
Har en advokat medvirket……………………………………………………………………………….
Har familie, venner/veninder eller netværk medvirket……………………………………
11
11
12
12
13
13
Dokumentation
Findes der dokumentation for, at der er indgivet falsk anklage ……………….……… 14
Findes der dokumentation for, at anklagerne er falske…………………………….……… 14
Blev de falske anklager afvist ved offentlig undersøgelse……………………………..... 15
Konsekvenser og påvirkning
Hvilke konsekvenser var der for den person, som gjorde det…………………………….
Hvordan har fremmedgørelsen og/eller anklagerne påvirket den anklagede…….
Hvilke konsekvenser har det haft for den anklagede………………………………………….
Har der været alvorlige personlige konsekvenser for den anklagede…………………
15
16
17
17
Økonomiske omkostninger
Hvor mange arbejdsdage er der brugt af forskellige aktører………………………………
Hvor store økonomiske omkostninger har det haft for den anklagede...……………
Hvor store økonomiske omkostninger har det haft for samfundet……....……………
Er du medlem af Foreningen Far ..………………………..……………………………………………
18
18
19
19
Hvad kan vi lære
Hvad kan politikerne og det offentlige gøre bedre………………………………..…………
Hvad kunne forældrene have gjort bedre…..……………………………………………………
20
30
3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0004.png
Besvarelserne er baseret på 61% mænd og 39% kvinder
De fleste adspurgte er mellem 31 og 50 år
4
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0005.png
Fordelingen per region hænger sammen med befolkningstætheden
De fleste besvarelser er lavet af forældre
5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0006.png
De fleste besvarelser omfatter et barn og en ligelig fordeling mellem drenge og piger
De fleste besvarelser involverer yngre børn i alderen 1-10 år for både drenge og piger
De fleste besvarelser involverer ældre børn i alderen 6-15 år for både drenge og piger
6
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0007.png
72% har fælles forældremyndighed, 19% har ene forældremyndighed, og 7% har ingen forældremyndighed
76% af børnene har bopæl hos mor, 10% hos far, og 14% har flere børn med hver sin bopæl
7
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0008.png
Der er tale om børn i alle samværsordninger, dog omfatter besvarelserne 22%, som ikke har samvær aktuelt. Der
henvises i den forbindelse til vejledning om samvær paragraf 14.1.1.2, som foreskriver at skyldsspørgsmålet ikke
har betydning ved højt konfliktniveau. Det er således ikke sikkert, at det er forælderen, som barnet ikke har
samvær med, som er årsag til konflikten. Det er velkendt, at dansk familielovgivning og praksis belønner forkert
adfærd med opdelingen for børn af forældre i en bopæls- og samværsforælder med vidt forskellige juridiske
rettigheder. Der opstår let konflikter mellem forældre i ligeværdige familier som følge af den historiske opdeling.
Det gør det svært at identificere de rigtige fra de falske sager, som omhandler økonomi, juridiske rettigheder og
magt over børnene mere end sund fornuft og positivt samarbejde for børnene.
8
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0009.png
De fleste nævner, at de ofte har oplevet en forælder tale grimt om anden forælder foran fælles barn
De fleste nævner, at de ofte har oplevet en forælder drage barnet ind i voksenforhold
9
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0010.png
34% nævner, at de aldrig har oplevet barnet tale nedsættende om anden forælder, mens 28% har oplevet det en
gang imellem, og 21% har oplevet det ofte
44% nævner, at de aldrig har oplevet barnet ikke ønsker at være sammen med en forælder på grund af anden
forælder, mens 23% nævner, at de har oplevet det en gang imellem, og 22% har oplevet det ofte
10
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0011.png
59% nævner, at de har oplevet en forælder har forsøgt at vende myndighederne mod anden forælder
143 af 330 personer oplyser at der er sket anmeldelse af hovedsageligt fysisk eller psykisk vold
11
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0012.png
De fleste personer oplyser at det var udelukkende falske anklager.
40% oplyser, at offeret var både et barn og en voksen, mens 36% oplyser, at et barn var offer
,
og 24% oplyser at
en voksen alene var offer
12
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0013.png
60% oplyser, at de har oplevet, at en advokat har medvirket direkte eller indirekte. Det kan ske eksempelvis ved
rådgivning om velkendte, beskidte tricks, kønsbestemt og diskriminerende rådgivning, ved at fremsende
skrivelser med anden forælders ukorrekte påstande, eller ved manglende rettelse af usandheder og fejl mod
bedrevidende.
70% oplyser, at de har oplevet at anden familie, venner eller netværk har deltaget i forældrefremmedgørelse
eller falske anklager. Det kan ske eksempelvis ved familie eller venner/veninder, som afgiver falske, misvisende
eller ufuldstændige erklæringer.
13
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0014.png
I omkring halvdelen af sagerne er der sket forældre fremmedgørelse og/eller indgivet falske anmeldelser i
politirapport, vidneudtalelser, domsafgørelser eller i officielle rapporter
I omkring halvdelen af sagerne findes der faktuel dokumentation for, at anklagerne er falske
14
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0015.png
I 55% af tilfældene er de falske anklager ikke blevet afvist på baggrund af en officiel undersøgelse, mens det er
tilfældet i 34% af tilfældene.
Der har stort set ingen konsekvens været for personen, der gjorde det
15
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0016.png
De fleste oplyser, at forældre fremmedgørelsen og/eller de falske anklager har haft en række katastrofale
konsekvenser eller betydeligt har påvirket den anklagede. Tilliden til autoriteterne forsvinder og forholdet til
børnene påvirkes ligeledes betydeligt eller katastrofalt.
16
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0017.png
57% oplyser, at der heller ingen officielle konsekvenser har været for den anklagede,
og 39% oplyser at sagen stadig kører
68% oplyser, at der har været meget alvorlige personlige konsekvenser for den anklagede i form af ophævelse af
børnenes samvær. 28% oplyser, at de har haft selvmordstanker, og 7% oplyser at deres børn som følge af
fremmedgørelsen og/eller de falske anklager har haft selvmordstanker. Omkring 4% børn og voksne har haft
selvmordsforsøg.
17
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0018.png
Det vurderes, at der er brugt flere arbejdsdage hos de offentlige myndigheder end det oplyses
i undersøgelsen, og det har været svært at vurdere. I en række tilfælde bruges over 51 arbejdsdage
hos myndighederne eller hos den anklagede.
Det vurderes, at 42% af de anklagede har haft omkostninger op til 250.000 kr.,
18% optil 1 mio. kr. og 5% over 1 mio. kr.
18
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0019.png
Det vurderes, at omkostningerne for samfundet har været vanskelige at estimere, ikke omfatter indirekte
omkostninger og generelt er blevet estimeret lavt.
28% af besvarelserne er lavet af medlemmer af Foreningen Far og 72% af ikke medlemmer.
19
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0020.png
Hvad kan politikerne og det offentlige
gøre bedre?
1 Lovgive således at falske anklager gør, at den der indgiver dem bliver stillet ringere i en forældremyndighedssag, da
denne person tydeligt ikke er i stand til at skabe et godt samarbejde. Derudover skal de offentlige myndigheder
agere hurtigere, således at en falsk anklage ikke gør at barnet og den anklagede forælder bliver fremmedgjorte over
for hinanden, imens at sagen kører og bliver trukket i langdrag.
2 De kan undersøge sagerne til bunds. -Tjekke påstande. -Undersøge hvem der opstarter konflikterne. -Sørge for
kontakt til den anden forælder, imens dette står på, således at barnet ikke ryger væk fra forælderen. -Tvinge til
samarbejdskurser, og sætte konsekvenser for den forælder, der ikke vil samarbejde.
3 Det skal have en konsekvens, når en forælder bevidst laver konflikter f.eks. i form af falske anmeldelser. Sabotage af
samvær med børn, konfliktoptrappende adfærd m.m. bliver i dag belønnet af den udøvende, hvilket absolut er
uhensigtsmæssigt for børn + modpart. Man burde kunne tvinge forældre til en psykolog undersøgelse.
4 Bedre og grundigere undersøgelse. Tvunget fremlæggelse af oplysninger fra andre myndigheder - politi, læge,
sygehus m.m. Sikre at det er barnets tarv, der er fokus på og ikke som nu ligestilling mellem forældres ret til samvær.
En børnedomstol som har ekspertviden på børn og ikke blot dommere hvis kendskab skabes via egne lommefilosofier
fra egne familieoplevelser.
5 De kan nedlægge forældreansvarsloven og straffe den part der fremmedgør barnet, de kan fjerne kommunernes
selvstyre i børnesager, hvor der er et økonomisk incitament til at holde konflikten i kog
6 Mere enkle og mere ligestillingsretfærdige regler for børnenes skyld - for familiernes skyld. Omgående familiehjælp -
tvungen, (måske mest vigtig, når det gælder små børn). Afsætte mange flere penge til en institution, der skal
varetage disse familie børnesager, så man kan opdatere og nyuddanne sagsbehandlere, børnesagkyndige, jurister
og advokater til FAKTISK at følge den moderne verden I DK og den jura, der allerede ligger - og ikke konsekvent
forskelsbehandle mødre og fædre, til mødrenes fordel I 90 % af tilfældene.
7 Hjælpe faderen mere, og slå hårdere ned på trusler og falske anklager.
8 De kan starte med at have ligevægt af mænd og kvinder, og behandle mænd og kvinder ens. Min bror har været
udsat for 6 års psykisk pres fra en kvinde, som efter at have blevet irettesat flere gange af Statsforvaltningen, blot
indgiver en ny klage/påstand ugen efter. Hun vil hele tiden have min bror med til møder og terapi, men vil ikke rette
sig efter den kritik som hun bliver mødt med - ergo ønsker min bror ikke længere at deltage i dette show (som kvinder
åbenbart finder enormt spændende!) hvor der snakkes og snakkes. Det burde være fuldt lovligt at sige fra eller
anmelde sådan psykisk slitage - og få kvinden til at holde op.
9 Være lydhør over for befolkningen, og inddrage os.
10 Lave psykiatrisk undersøgelse af forældre, som er meget uenige, og ikke lave samvær når der er høj konflikt. Han
skulle nok ikke have været rådgiver hos jer, for det har virkelig optrappet konfliktniveauet, at der sidder en masse
fædre og klapper ham på skulderen og synes han er en sej fyr, når han slås for børnene. Uden Foreningen Far havde vi
måske fundet en løsning.
11 Anvend de tilstande, de har i f.eks. Norge, eller i Australien.
12 Politikerne kan fjerne en del af incitamenterne til konflikter. F.eks. fjerne muligheden for at søge forhøjet
børnebidrag, uddannelsesbidrag osv. Disse juridiske muligheder bliver ofte anvendt som drillerier parterne imellem og
ripper op i konflikter/holder dem i live. Et år efter skilsmissen bør alle aftaler mellem forældre være godkendt gennem
Statsforvaltningen. Ofte blusser en konflikt op når nye partnere kommer ind i billedet. Måske vil det være en fordel, at
alt er aftalt en gang for alle - aftaler man så kan falde tilbage på, hvis løse fortolkninger og god vilje, alligevel ikke kan
opretholdes. Der skal være VIRKELIG god grund til, at sager igen skal tages op. Drop den regel om, at børn skal høres,
så snart der er uenighed. Det gør børnene ansvarlige for de voksnes konflikter.
20
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0021.png
13 Det er helt urimeligt at en afrikansk kvinde efter kun 4 år, kan gøre brug af alle de falske anklager og lade sig
indskrive på et krisecenter, uden at jeg som part i sagen bliver inddraget, og spurgt om rigtigheden. Konsekvensen af
dette blev, at hun boede der i 6 mdr. inden kommunen fandt en lejlighed, og hun har nu formentlig fået sin
opholdstilladelse ændret til at være familiesammenført med sin datter, og ikke som ægtefælde til mig. Jeg undrer mig
bare over at pga. min alder, på trods af at jeg allerede har tre voksne børn, bliver fravalgt, for det kan jo ikke være
fordi jeg ikke evner at løfte opgaven som far, da vi fortsat praktiserer 7/7 indtil SF endelig kommer med deres
afgørelse, som skal bygge på en opdateret udtagelse fra børnehaven, for som min advokat sagde til mødet, at hverken
juristen eller den børnesagkyndige kunne tillade sig at ændre så dramatisk i barnet samvær uden at kende barnet, og
derved læse de udtagelser, der allerede lå fra børnehaven, som beskrev begge forældre som ligeværdige, og ligeledes
som Landsretten beskrev, at vi er ligeværdige bopælsforældre. For mig virkede det som om, at den børnesagkyndige
på ingen måde havde barnet i fokus, men alene moderen.
14 Samværschikane bør ikke accepteres i det danske samfund.
15 Skilsmisse er i dag helt normalt. Vi skal ændre synet på skilsmisser og til at det ikke er en dårlig ting. Vi skal dermed
ind og se hvad vi kan gøre for børnene i denne situation. Al personale som har med børn at gøre skal direkte fortælles,
at mor ikke altid er bedst! Selvom jeg som far har skriftlige beviser for at Sille trives, så bliver jeg gang på gang mødt
med mistro fra personalet.
16 Hurtig sagsbehandling. Sørge for det ikke kan betale sig at komme med falske anklager.
17 Ikke at sætte kikkerten for det blinde øje.
18 Flere politifolk ansat til at udspørge folk. De er mere skarpe og har ikke denne misforståede søstersolidaritet Der
skal nogle andre folk til end dem det plejer at skabe dem.
19 Undlade at tage mors parti.
20 Give lov til overvåget samvær til en start, for at vurdere forhold mellem barn og forælder. Hvis der herefter ses en
positiv vurdering, skal barnets ret til begge forældre påtvinges. Chikane af samvær bør der slås hårdt ned på og ikke
belønnes.
21 Hårdere straf til den part, som lyver og fremsætte falske anklager.
22 Bedre socialrådgivning, mere ligestilling og mere objektiv vurdering af børnenes ve og vel.
23 Lav personlighedsundersøgelse af begge forældre. Og langt bedre afhøringer af børnene i trygge, velkendte
omgivelser, så flere små børn tør udtale sig trygt.
24 Statsforvaltningen skal reformeres: - Indførelse af almene retsprincipper. - Fjernelse af juridisk diskrimination af
mænd. - Fjernelse af de facto diskrimination af mænd. - Reel ligestilling. - Penge til Foreningen Far og mandecentre. -
Fjern støtte til kvindeorganisationer som ikke går ind for reel ligestilling mellem kønnene. - Straf
embedsmænd/kvinder, som favoriserer deres egne organisationer og/eller benytter beskidte tricks til at holde
organisationer ude fra støtte, som de personligt ikke bryder sig om. - Kommunikation fra det offentlige skal også
inkludere faderen. - Forhøj strafferammen for falske anmeldelser.
25 Behandle begge køn lige. Stoppe forældre, som bruger forældrefremmedgørelse. Drop statsforvaltningen. De er
ikke dygtige nok og de laver alt for mange fejl og uretfærdigheder.
26 Sikre at Ankestyrelsens vejledning tilgodeser Barnets Tarv og ikke som i dag, Bopælsforælder. Herudover
undersøge hvor mange procent afgørelser i konfliktsager, der ender med bopæl til henholdsvis mor eller far.
Undersøge hvordan forældre uden konflikt har bopæl/samvær. Se på fædre, som forældre på lige fod med mødre. Se
på resten af barnets levetid ved tildeling af Bopæl og ikke blot Status Q, som man gør i dag. Lige præcis det er med til
at belønne overgreb og forældrefremmedgørelse på børn.
21
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0022.png
27 Fagligheden skal opgraderes, da tegn på omsorgsvigt fra forældrenes side ofte kan ses i tilknytningen. det er det
helt basale og måske skulle personalet starte med at se på det. Man skal være kritisk i forhold til hvorfor der
anmeldes, da nogle gør det af personlige grunde.
28 Vejle Kommune har en politik omkring børnefjernelser, der overgår al fantasi.
29 Overveje om det er rimeligt at falske anklager igen og igen skal kunne udløse sagsbehandlingstid. Være langt mere
kritisk overfor motiverne bag anklager, og gå kritisk til den anklagende forælder. Se på forældrenes reelle handlinger i
en samværskonflikt, og lægge langt, langt mere vægt på at den forælder, der forsøger at undgå konflikt om barnet,
har en reel forståelse for barnets tarv.
30 Se objektivt på hver enkel sag, og starte fra nul med begge forældre.
31 Ændre strukturen for Statsforvaltningen, da det udelukkende er en for ensidet vurdering (kvindens). Det kan sgu
ikke være rigtig at jeg vinder de to sager om bopælsforældersagen i både Byretten og da den ankes til Landsretten af
eks'en, foran 1 hoveddommer og 2 sidedommere, at Statsforvaltningen atter kan sende den til Byretten igen??? Spild
af ressourcer grundet Statsforvaltningen som kun tilgodeser kvinden. Jeg var i chok over den behandling man får som
mand der. Radio 24syv SkilsmisseDanmark eksperter sagde, at de vurderer, at det er over 100.000 sager, der er forkert
behandlet der, hvis det 'bare' var 10.000 så var det 10.000 for meget. kortene. Min advokat sagde, da jeg fortalte jeg
skulle i Statsforvaltningen igen efter Landsretten sagde hun lavmælt: Hende skal du nok får det 'sjovt' med, så hun
kender U. rigtig godt og hvordan man lige kringler den for kvindens skyld....
32 Bedre og mere retfærdig jura (ligestilling med begge forældres lige ret til barnet). Juraen skal være klokkeklar. Der
skal være tvungen terapiforløb - specielt hvis man flytter og vil ha et meget lille barn med væk fra barnets hjem og den
tilbageblivende forælder. Politikerne skal tvinge domstolene til at bruge ny jura og i samarbejde få den gjort færdig
hurtig. OG SÅ SKAL DER TILFØRES VÆSENTLIGT flere ressourcer til Statsforvaltning evt. så den kan bliver professionel,
god og opdateret. De har hverken tid eller penge.
33 Lytte til reelle folk og skabe et system, hvor løgneren møder en konsekvens.
34 Gør det strafbart at tilbageholde barnet i sådan et omfang at det ikke vil ske.
35 Der skal ALTID være fælles forældremyndighed. Der skal ALTID være samvær, uanset hvilke historier kvinden finder
på. Når kvinder kommer med usande oplysninger/anklager/anmeldelser, så SKAL bopælen flyttes med det samme til
manden. Gøre det nemmere at overflytte bopælen til FAR, når mor ikke vil samarbejde og kommer med usande
oplysninger/anmeldelser/anklager. Indrette loven så FAR får børnene i ca. 50 % af sagerne, når forældrene går til
hvert sit.
36 Lytte og læse de akter som en far har.
37 De skal sikre børns ret til at se begge forældre. Min søn på 13 år bliver til dags dato nægtet at se mig til et
almindeligt samvær af faderen. Faderen har ingen grund til at forlange et overvåget samvær.
38 Tvinge begge parter til samtale med børnene i statsforvaltningerne, og få afhørt børnene af en børnesagkyndig fra
første færd. Derudover tjekke begge parters psykiske tilstand, da der i dette tilfælde er tale om en psykisk syg /
belastet mor og en velfungerende far, der burde have haft den fulde forældremyndighed fra starten. Skolen /
fritidsaktiviteterne burde være blevet taget med på råd, da det har været meget tydeligt især på den mindste at hun
savner sin far, men tør ikke sige det højt i frygt for moderen.
39 At stoppe eskalering af problemer. Rådgive mor om at det ikke hjælper nogen (inkl. mor), og at det er skadeligt for
barnet at eskalere. At være opmærksom på udviklingen i sagen og mønstergenkendelse anklager imod far F.eks. 1.
ringe omsorgsevne 2. overholdelse aftaler 3. anklager om vold 4. anklager om incest - og gerne se det i sammenhæng
med igangværende proces i hhv. SFV og Retsvæsenet. Indføre afskrækkende konsekvens for hhv. optrappende
adfærd, obstruktion af sagsbehandling (flytning af aftalte møder), forhindring af samvær samt falske anklager.
22
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0023.png
40 Overholde Forældreansvarsloven. Sanktionere mod den forældre der ikke overholder love og aftaler. Undlade at
vejlede moderen om hvordan hun bedst generer faderen. Undlade at gøre forskel på den forælder som møder
personligt op og den som bor 150 km væk. Tvinge den konfliktskabende forælder til at samarbejde. Undlade
forskelsbehandling. Hvor er ligestillingen henne i Danmark når det gælder børn?
41 Ændre forældre ansvar slog en så forældre igen har ret til samvær med sine børn. Tvungen samvær med hjælp fra
familieterapeut, så ingen almindelig fornuftig forældre mister sit barn. Bedre uddannet personale til at gennemskue
personlighedsforstyrrelse hos begge køn.
42 De kan f.eks. sætte en børnesagkyndigundersøgelse i gang tidligere i forløbet, og høring af dette, men kun af f.eks.
dygtige børnepsykologer, da nogle børn er meget indelukkede og indad reagerende.
43 Hjælpe imod at det kan lade sig gøre at fremmedgøre en forælder overfor sit barn. En straf til de, som laver falske
anklager og hurtigere ekspeditionstid på forvaltningerne. Et samarbejde mellem kommuner/statsforvaltninger og
retssystemer.
44 Den seneste forældreansvarslov gav mig forældremyndigheden tilbage, så jeg forstår ikke, at man vil ændre loven.
Problemet er at statsforvaltningen, samt retsvæsnet ikke anser fædrene som værende ligeværdige. Statsforvaltningen
gør ikke noget ved den forælder der ikke vil samarbejde. Og hvis konflikten optrappes siger myndighederne i 9 ud at
10 tilfælde, at man for at nedtrappe konfliktniveauet tilkender moderen bopælen og afskærer efterfølgende
samværet
med faderen. Jeg har overhørt adskillige samtaler mellem personalet i statsforvaltningen, hvor der ved tvivl – blev
hældt til, at moderen fik i ret. Problemet med uenighed mellem forældre opstår tit pga. de store økonomiske
gevinster der gøres mulig for den enlige mor. Udover børnebidraget, så er der div. tilskud såsom boligsikring osv. Hvor
tit ser man ikke en enlig mor med en indkomst på 350t bo i parrets tidligere fælles bo, og derudover ha’ bil osv. Mens
manden tit bor i en lejlighed. En bekendt blev skilt. Konen tjente over 1 mill. Alligevel skulle manden betale 4 gange
børnebidrag pga. en indkomst, der endda lå noget under konens? Det giver ingen mening.
45 Lytte til fælles børn og til enlige fædre.
46 Sikre at Bopælspligten fuldstændigt fjernes fra landkortet, det at der skal laves ulighed for forældrene gør at der
bringes ødelæggelse ind fra vidende side.
47 Idet vores politikere forstår at når to voksne får børn sammen, er det mor og fars børn og ikke mors og statens
børn, så er vi nået langt, selvom vi burde starte der, hvis vi var på lige fod med hinanden fra start af, og der ikke var
nogen fordele ved at være bopælsforældre, men begge var lige stillet. De fleste retssager koster samfundet dyrt,
rigtigt dyrt og de fleste kunne løses ved, at man fjernede alle de økonomiske fordele man kan trække ud af den anden,
for et samarbejde mellem forældre er umuligt hvis den ene har fået den anden til at lægge i ruiner, og hvem betaler
prisen det gør børnene. Væk med pengene = færre skilsmisser.
48 Skoler skal være bedre til at samarbejde, også med bonus forældre - det gælder barnets trivsel! Det er ikke altid
mor er bedst!!! - har oplevet at børn bliver hos psykisk syg mor.
49 * Sikre ligebehandling af begge forældre * Ved eneforældremyndighed, have et skærpet opsyn hvis der er
problemer. * Skolen skal underrette når de ser mange sygedage (halve og hele dage) eller andet, som er bekymrende.
* Ved eneforældremyndighed, skal der være opmærksomhed ved tidligere at have kontakt med det psykiatriske
system, specielt ved løgn, manglende overholdelse af aftaler og slinger i forældreskabet - der skal straks igangsættes
§50 undersøgelse omgående. * Socialforvaltningen skal gøre noget før selvmordsforsøg hos barnet * Kvalitetsstyring
og ekstern kvalitetskontrol af statsforvaltningen, socialforvaltningen og ankestyrelsen - Nej, folketingets ombudsmand
gør intet inden for ekstern kvalitetskontrol, selvom det er en af de største sagsområder i hans årsrapport. *
Statsforvaltningen, Socialforvaltningen og Ankestyrelsen skal samarbejde om socialforvaltningen igangsætte §50
undersøgelse, når der er udfordringer i langstrakte sager eller sager med højt konfliktniveau. * Socialforvaltningen skal
fastholde alle parter og sikre kvaliteten af de initiativer, der igangsættes. * Overholdelse af FN konventioner
23
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0024.png
50 Nu og her hjælp! Det er katastrofalt for både børn og forældre når disse sager/afgørelser tager flere måneder. Det
er ligeledes uhensigtsmæssigt, at man som forælder ikke kan få direkte kontakt til den medarbejder i
Statsforvaltningen når ens barn er i en alvorlig og uhensigtsmæssigt situation.
51 Der kan straffes for falske anklager.
52 Politikerne bør lytte til Foreningen Far og ikke til de inkompetente personer i Statsforvaltningen, der udelukkende
tager mors parti på grundlag af udokumenterede beskyldninger - far bliver aldrig hørt.
53 Der skal være konsekvens over for bopæls forældre, når Statsforvaltningen gentagne gange har fundet ud af, at det
den pågældende forældre har sagt/anklaget den anden for, ikke er sandt. Hertil skal man kræve dokumentation for
det man anklager den anden forælder for. Evt. Holde et møde med begge parter i sagen og fortælle at hvis de finder
ud af, at det er falske anklager/beskyldninger, så kan vedkommende få bøde eller straffes. Så kan det godt være, at
der er nogen der lige overvejer, om de skal og samtidig spare det offentlige og gøre plads til dem der virkelig har brug
for hjælp. Jeg har fået at vide af Statsforvaltningen at de ifølge loven ingen konsekvens/sanktioner har over for
bopælsforældre, altså siger de bare lyv for det gavner dig og samværs forældre mister samtidig samvær. Flot ikke?
54 Lade være med at give moren bopælen på børnene - automatisk.
55 Ikke noget, tage kvindens side.
56 Lyt mere til børn når, de fortæller hvad de har været udsat for og lyt uanset alder til deres ønsker. Tag sagerne
mere alvorligt, når man melder dem i amtet og til politiet. Sagsbehandling er for dårlig og uens i amtet. Og tiderne alt
for lange så børnene kommer i klemme i den mellem læggene periode. Lyt til deres ønsker og giverne nærmere ved at
selv bestemme.
57 Blive bedre til at vurdere forældrene i Statsforvaltningen.
58 Sikre at sager undersøges grundigt og at forkerte anklager fremsagt har konsekvenser for den som anklager.
Påtvinge et fælles ansvar omkring samarbejde til fordel for barnet, bopælsforældre kan bare nægte fællesmøder i
børnehave og undlade at holde samværsforældre orienteret og fælles adgang til intranet og oplysninger for forældre
bør være en pligt at begge forældre er ligeværdige.
59 Jeg mener politikerne skal lave en lov, der gør, at forældre, ikke kan lade den anden part se børnene. Straks skal de
tvinges til at deltage i "forsonings møder", hvor der er 2-3 udd. personer, der kan hjælpe til med at få løst konflikten
og mens dette kører, skal børnene stadig se begge forældre. Det offentlige dvs. amtet, er slet ikke i stand til at
varetage den slags sager, der er ALT for mange sjuske fejl og der med ligegyldighed, der skal strammes gevaldigt op og
de børnesagkyndige er overhovedet ikke dygtige nok.
60 Straffe falske beskyldninger.
61 De kan mægle og anerkende manipulation som middel i forældre fremmedgørelse.
62 Politikere skal lytte til borgerne samt alle 98 borgmester, når en borger klager over måden sager kører på i
kommunerne. Derudover skal vi have en familiedomstol, og ikke som nu AST og Statsforvaltningen, da de kun lytter til
kommunerne.
63 Tilegne sig viden om forældrefremmedgørelse. Indføre tvang for samarbejde mellem forældre og sanktioner
overfor de der modarbejder.
24
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0025.png
64 At den person, som bliver anklaget for falske ting får lov til at bevise, at det er falsk med materiale som der ingen
tvivl viser at det er falsk, på nuværende tidspunkt lytte og vil ikke lytte eller svare på en modparts breve, som er
anklaget falsk. Mødrene få bare en § til brug som statsmagt og et ord højkonfliktniveau, som gør at fader mister alt
samvær og fremtid med ens ønske barn, og hvis men prøver at sige noget for man at vide af SF. ud fra deres magt. det
må man kunne forstå og barnet er kun interesseret i en moder på grund af det har ligge i 9 måneder i maven. Også at
der gives friproces til moder med 9 måneder barsel, hvor moder kan få en advokat til at gøre det ekstra surt for
modparten, hvor den anden partener har måtte arbejde i barslen og ikke kan få friproces på grund at årsløn er for høj
og skal ud og tilkøbe advokat hjælp som går hen og bliver meget dyrt og får mennesker har de penge som over skud
på kontoen og øde lække ens liv i økonomisk tab og psykes skal ved at mangle de penge. der bliver man presse til at
overveje, skal jeg opgive barnet og jeg kan leve videre eller skal jeg kæmpe for barnet og barnet får moske en ulykkelig
far som er blevet krænket og misbrugt med stat magt fra SF.
65 det ville være en god ide at indføre en lov om at den forældre, der ikke samarbejde eller kommunikere eller nægter
udlevering til samvær bliver påført svære bøder eller frafald af børneydelser fra modparten samt det offentlige
permanent.
66 Bedre belæg for forældresager i forhold til videreførelse til retssager.
67 Anerkende fædre som en mindst ligeså velegnet forælder som mødre. At gå væk fra bopælsforældre og
samværsforældre. At tildele en samværsforælder flere rettigheder som bopælsforælderen automatisk udstyres med.
Ændre formen på en bopælssag i retten, så sagen ikke bare ender i en standard "påstand mod påstand" sag. At
sagsøger (faren) har reel mulighed for at bevise sin uskyld i tilfælde af at sagsøgte (moren) forsvarer sig med usande
påstande om faren.
68 Ændre lovgivningen så bopælsforældre ikke har automatisk fortrin, når der ellers er fælles forældremyndighed.
69 Ny Forældreansvarslov. Alle børns trivsel hører under kommunal forsorg, ikke i en Statsforvaltning. Kommuner skal
forpligtiges til at håndtere, udrede og behandle alle børn med nedsat trivsel. I dag eksportes skilsmissebørns trivsel til
Statsforvaltningen. Her findes ingen behandling. Kampagner for forældre og børn. Et skilsmissebarn har to hjem. Ikke
et hjem med tivoliforældre. To hjem. Økonomisk ligestilling til begge hjem. Reguleret økonomisk afhængig af indtægt.
Ingen bopælsforældre og samværsforældre. To lige forældre. Ingen fuld forældremyndighed, eller samværslukning.
Det skaber ingen løsninger, kun fremmedgørelse. Ved dødsfald, fængselsindsatte kan tilbageblevne forælder
tilkendes FFM. Det ændres fra samvær til to hjem, to bopælsforældre. Der skal indføres forældre
kompetenceundersøgelse i alle sager, der karakteriseres HØJ konflikt. Alle undersøgelser af børn forældre og familie
skal være kvalitetssikret. Psykologer skal være certificeret til at foretage disse komplicerede undersøgelser og ALTID i
TEAM. Børn skal afleveres, og skal afhentes ellers skal der køres ud fra dommers side efter hurtig advarsel. Ny
familiedomstol. Skønsmæssige afgørelser skal bære dokumentation. Dokumentation fra skoler, bh, vuggestuer er ikke
brugbart i disse sager. Personale er trænet i pædagogik og læring ikke i skilsmissebørn forældreansvarslov, eller jura.
Det skaber polarisering og konflikt i institutioner, at der indhentes udtalelser, uden dokumentation, fagligt belæg. Alle
institutioner skal underrette kommunen hvis børn ikke trives. De skal ikke indblandes i familiers private livsførelse
eller juridiske problemstillinger. De bliver tungen på vægtskålen, uden hverken kapacitet til at kende sagsforhold for
børnene, eller have kompetencer indenfor feltet. Særligt personale inddrages ofte i chikane og forældre
fremmedgørelsessager pga. splitting og projektion. Det kan personalet ikke beskytte sig imod, og bør holdes
helt ude af konflikten. Dette er til gavn for børnene, der får lov at bibeholde et frirum i institutionerne. Sager skal
identificeres efter klare regler og krav. Specialiserede teams til de svære chikane og fremmedgørelsessager. I de
svære sager kan forældremyndighed blive til ene FM, hvis sagens dokumentation viser vedholdende destruktiv
adfærd. Grundlæggende fjern det, som kan konfliktes om: en bopæl, en FM, økonomisk særtilskud til én bopæl mfl.
Da forsvinder mange konflikter, når forældre behandles som to separate familieenheder, med fælles rettigheder, og
fælles ansvar. Psykologiske test, og observationer skal være godkendt og kvalitetssikrede klager over psykologisk test,
undersøgelser skal behandles indenfor min. 4 måneder. Der skal være fuld åbenhed ift. kritik, autorisation,
psykologers speciale og dokumenteret erfaring af kompetencer. Psykolog klagenævn skal flyttes til uvildig institution.
Både det psykologiske arbejde og det strukturelle skal kunne indgå i klageinstansens arbejde.
25
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0026.png
70 Gør op med de-facto princippet.
71 Lige rettigheder for begge køn.
72 Uddannelse om viden om karakterafvigere forældre. Der er så megen viden om konsekvenserne af psykisk vold,
men ingen i systemet vil anerkende det.
73 Ligestilling, ophæve bopælsordningen.
74 Politiet kan bede kommunen og statsamtet og samtlige akter, således at det kan vise det forløb, der har været.
75 Få styr på det offentlige system herunder statsamtet. Indføre nye regler og frem for alt ændre kulturen og de
indgroede gamle holdninger til familiemønster i statsamtet. Sagsbehandlerne er hunderæd for at give den anklagede
forælder medhold. De bliver kørt helt over ende af den anklagende forælder. Bedre viden og uddannelse til at
håndtere konfliktsituationer med henblik på at gennemskue anklagerne fra den ene eller anden part.
76 Politikerne skal kunne sørge for nogle reformer, der gør at sagerne ikke trækker i langdrag, at forældre der
udsætter børn for samværschikane bliver mødt med virkningsfulde konsekvenser så samværschikanen ophører, og
sætter barnets ret til begge forældre i fokus. De offentlige myndigheder kan blive bedre til at snakke sammen, se på
beviser, undersøge påstande fra begge parter og derved afklare hvad der er sandt og falsk, udnytte mulighederne for
at fonden henter barnet eller uddele dagbøder hurtigere og oprette midlertidigt samvær under sagsbehandlingen.
77 Statsforvaltning og dommere skal uddannes til at se børnenes sag og ikke hører uendeligt på forældre der slås -
æreskrænkende beskyldninger, der findes ubegrundet, skal man straffe.
78 Ens vilkår for far og mor, ved 7/7 ordning, økonomiske osv., fælles adgang til information omkring barnet, så ingen
information går tabt for hverken far og mor.
79 Kom ud af starthullerne hurtigt med hensyn til falske anklager både på volden og økonomisk kriminalitet.
80 Indføre den norske model!
81 Hurtigere sagsbehandling. Udvise mere omhu og vurdering af de involverede parter, i dette tilfælde mor, der har
fået lov til at fortælle løgn på løgn, samt fået lov til at manipulere med de offentlige myndigheder lige fra psykolog,
tilknyttet krisecenter, læger, Statsforvaltning og ret. Advokat er "kendt" for at bruge diverse midler, som netop
incestforhold m.v. Politikerne SKAL have revurderet lovene omkring samværssager og falske anmeldelser. Som det
foregår i dag, er der overhovedet intet styr på, hvordan sådanne sager behandles. Jeg ønsker, at hele problematikken
omkring forældremyndighed- og samværssager bliver endevendt og revurderet.
82 Lukke Statsforvaltningerne, de splitter mere end det samler. Oprette en mobil taskforce efter ansøgning om
skilsmisse når der er små børn i spil. De er mærket for livet. Så den ikke samarbejdende risikerer tab af rettigheder.
Som det er nu belønnes den ikke samarbejdende og især kvinder, der bruger hele registret. De personer der skal
arbejde med højkonfliktskilsmisser skal uddannes i personlæsning, så de kan gennemskue problemoprindelse
83 Alt.
84 Systemerne skal mødes bedre og der skal besluttes, at helhedsperspektivet mellem forældre og med barnet i
centrum, aktivt skal omsættes i praksis for såvel hver myndighedstype og enhed som alle NGO'er, der vil tages
alvorligt.
85 En fast sats så der ikke er økonomi blandet i forholdet mellem mor og far.... Hvis alle skulle betale en fast sats ville
det løse 80% af alle børnesager
86 Ligestille mor og far reelt. Anerkende at far er ligeså vigtig som mor.
26
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0027.png
87 Lige ret som udgangspunkt ”Mor vil altid være bopælsforælderen"
88 Hurtigere proces når der er udarbejdet børnefaglig undersøgelse. Ligeledes større dialog omkring denne i forhold til
processen. Flere snakke med familie og barn (vi har haft 1 samtale, ligeledes har faderen og en samtale med barn på
25 minutter). Fagpersoner som psykolog ville være godt i sådan en undersøgelse. Det ville personligt gøre min tiltro til
undersøgelsens troværdighed større.
89 Sætte midler af til at gå i dybden i hver forælders privatliv, for bedre at kunne belyse løgne og skabe et realistisk
billede af situationen.
90 At gennemskue de forældre der, er eksperter i at tale kommunalsprog og forstå at mor også kan være psykopat.
91 Når myndighederne bestemmer et samvær skal de følge det op og ikke kun se til når den ene forælder fortsætter
samværs chikanen. Myndighederne skal undersøge beskyldninger og ikke bare acceptere, hvad der bliver beskyldt af
den ene part. Myndighederne skal samarbejde bedre statsamt og fogedret. Myndighederne burde undersøge
forældrenes sociale netværk, og hvad der bedst for barnet på langt sigt. Myndighederne burde måske overveje om
den chikanerende forælder er egnet som forælder, når det chikanerer.
92 Hverken forældrefremmedgørelse, falske anklager, chikane, mord eller mordforsøg skal kunne betale sig. Der
mangler konsekvenser for den udøvende forældre på en måde som ikke ses i andre dele af retssystemet.
93 Strengere straffe for falske anklager og hurtigere sagsbehandling. Statsforvaltningen skal se på beviser og ikke
udelukkende på (falske) anklager. Forældre skal "tvinges" til at arbejde sammen om barnet, modarbejdelse skal
straffes.
94 Ændre lovene.
95 Ligestilling af både far og mor. Kortere sagsbehandling. I vores tilfælde har det nu stået på i tre år.
96 Økonomi er et stort problem - lad børnebidrag blive trukket via skat eller lign. (med et fast beløb) så der ikke er
direkte penge mellem forældre. Som forældre vil man gerne forsørge sit barn og tage ansvar. Jeg har oplevet at
statsamt har beregnet forkert i børnebidrag, hvilket medførte at jeg havde betalt 1000 kr. for meget i 13 mdr. (jeg
havde anket til familie styrelsen derfor den lange behandling) jeg rådførte mig efterfølgende med statsamt,
Familiestyrelsen og advokat, hvordan jeg skulle få de penge tilbage. Eneste svar var - det er en sag mellem mig og
barnets mor, så jeg skulle sagsøge hende for de penge... Hvis det havde været den anden vej.... Så stod der hjælp klar.
97 Ligestilling mellem bopælsforældre og samværsforældre. Fortage en netværksundersøgelse før bestemmelse af
bopæl. Undersøge sagen i stedet for bare at vælge at tro en partner. Altså undersøge anklagerne. Sætte en stopper
når de først har oplevet en forældre lyve. Hurtigere behandlings tid (har pt ventet 4 måneder på afgørelse af fogedret
og 5 måneder fra Statsforvaltningen og 3 på familiecentret og har ikke set min datter i 7 måneder forud for disse 7
måneder har der før gået 6 måneder og ellers har jeg set hende cirka hver anden måned løbende) sætte mere fokus
på barnets tarv frem for bopælsforældre. Min datter bor nu sammen med en person der lider af angst(moren) en
alkoholiker og kræftsyg (morfaren) og en yderst manipulerende mormor (bekræftes af vuggestuen som ligeledes har
lavet en indberetning på moren, som ikke blev taget alvorligt)
98 Ikke stole så meget på kvinder at en kvinde kommer med en anklage, betyder ikke, at det er sandhed.
99 Mægle fra dag 1 ved en skilsmisse. Sidestille begge forældre.
100 Se mod Norge. Drop bopæls - samværsforælder status. Indfør ægte ligestilling. Drop Statsforvaltningen og
Ankestyrelsen - indfør børn-forælder domstol. Sikre at begge forælder får samme rettigheder til børnecheck og
fradrag - overlad det til forældrene at ordne økonomien. Der må ALDRIG være et økonomisk incitament for en
forælder at bestride samværsordningen. Hvis en forælder ønsker rådgivning eller mægling skal der være mødepligt for
begge. Hvis en forælder obstruerer eller ikke vil deltage SKAL der være processuel skadesvirkning.
27
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0028.png
101 Tilbyde psykologhjælp til dem der går fra hinanden også til børnene. Terapi er nok nøgleordet for de fleste. Større
chance for samarbejde.
102 Lave lovgivningen om.
103 Lige rettigheder til begge forældre. Relevante undersøgelser af forældrene efter evt. beskyldninger. Samvær må
ikke ophøre, gøres mindre eller forhindre at udvide grundet falske ikke-undersøgte beskyldninger fra den ene
forælder
104 Indføre en familiedomstol med dommere, der kan se akter og træffe beslutninger om noget konkret med det
samme. Samt at man bør være bedre til at indsamle oplysninger fra dagpleje børnehave ect. Og kigge på
oplysningerne som en helhed. Og ikke kun de nye anklager, sagen og de personlige omkostninger, der sker i løbet af
2,5 år er store. Og havde bare 1 instans kigget på helheden, var dette aldrig kommet så langt ud. Løgnene ville ikke få
lov at gro. Ligeledes burde det være strafbart at lyve og chikanere i det omfang jeg har været udsat for. Advokater der
opfordrer til den slags burde også miste deres bevilling (hvis det kan bevises)
105 Lytte til den forælder det rammer. Tage beslutninger hurtigere. Vurdere kvinder der søger på krisecenter (inden
for den første uge). Er der hold i anklagen. Det er børnene, det går ud over. Tage hånd om kommuner og især
Statsforvaltningen Ringsted er under al kritik.
106 Sætte straf for forældrefremmedgørelse, det er jo nemt at opdage hjemme hos den forælder, der udøver dette.
Sætte straf for det kommunale personale der ikke overholder regelsæt i serviceloven. Pålægge kommunen at det IKKE
er dem der har kompetence til, at vurdere en sag, men en børnepsykolog. (§50) Undersøge forholdet i hjemmet hvor
der udføres forældrefremmedgørelse, uden der stilles spørgsmål herom.
107 Behandle sager hurtigere. 7 måneder tog en børnesagkyndig undersøgelse. Straffe mødre som helt åbenlys kun
ønsker at miskreditere med alle midler.
108 Langsomt system. Aggressiv forældrefremmedgørelse lykkedes effektivt i ventetiden. Negligering af fars udsagn er
Ikke konstruktivt. Ændre systemet til at man er uskyldig, indtil andet er bevist. I dag er det omvendt.
109 Stoppe med lovgivningsmæssige at favorisere mødre. Skabe mulighed for delt bopælsadresse. Tage afsæt i, at
samvær ved delt forældremyndighed er 7/7.
110 Komplet ligestilling af forældrene. Fjerne de økonomiske gevinster som bopælsforælderen har i dag.
111 Se at få lavet en ordentlig ordning, så der ikke er disse huller, som kan misbruges og lave et liste over de
advokater, som er med til at opfordre til at lave samværschikane. Syntes den Australske model lyder spændene, den
om det skal være 7/7 ordning og hvis forældre ikke kan samarbejde så skal de gå til psykolog indtil de kan finde ud af
at samarbejde.
112 Ændre lovgivningen således falske anklager SKAL undersøges til bunds. Det skal være lovpligtigt at deltage i
konfliktmægling!
113 Lytte til forældre og sørge for der bliver lyttet til børnene.
114 Se lige på det i forhold til børnene. Det er dem der taber hver gang.
115 Lav en forældredomstol Lav en regel om at falske anklager betyder at bopælen skifter.
116 I forbindelse med skilsmisser skal der kobles en rådgiver på, hvis der er børn under 12 år, der er inde i sagen og
kan vurdere hvad der sker og evt. vidne i en retssag, i forhold til politiarbejde, offentlige instanser, retsvæsen, fri
proces m.v. ville dette skabe et væsentlig bedre udgangspunkt for børn og forældre. Især i de sager der går rigtig galt.
117 Uddanne personale, der vil børnene og ikke tænker mor, penge.
28
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0029.png
118 Sørge for ligestilling mellem forældrene.
119 Sætte sig ind i hvad der rent faktisk forgår i dagens Danmark.
120 Ny forældreansvarslov, og i væsentlig grad ligestilling forældre imellem.
121 Sikre lige rettigheder for begge forældre.
122 Forstå hvad disse sager virkelig drejer sig om. Hurtig indgriben. Og vurdering af forældrene.
123 Reformere forældreansvarsloven. Og slå ned på forældrefremmedgørelse samt chikane. Sørge for at
kommunerne ikke kan tolke serviceloven og give dem bedre mulighed for at hjælpe til med at flytte børn fra en ikke-
fungerende forælder til en fungerende forælder. Skabe bedre samarbejde mellem kommunen, politiet,
Statsforvaltningen og retssystemet.
124 50/50 af mænd og kvinder i statsforvaltningen.
125 Skride til handling ved første henvendelse. Samkøring af det offentlige så socialforvaltning, Statsforvaltning og
fogedret kan se hvad de forskellige laver. Eventuelt også skole. Sanktioner for at bryde loven.
126 Forebyggelse, modernisering af lovgivning, bedre og mere simpel behandling af børnesager, ligestilling af
forældre, kvalitetssikring og belønning af god adfærd med konsekvens for det modsatte samt basalt check af
socialhistorik for forældre i børnesager.
29
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0030.png
Hvad kunne forældrene have gjort bedre?
1 Lade være med at bære nag og se at komme videre med deres liv - for deres barns skyld.
2 Samarbejdet bedre!
3 Jeg føler mig fristet til at skrive lade være med at få børn med en forældre hvor der er risiko for skilsmisse, fordi
samværsloven er en juridisk funderet overgrebs lovgivning. Der er for mange der får ødelagt et ellers velfungerende liv
og bliver mistænkeliggjort i deres forældreroller. Myndighederne SF, politi og domstole bryder mere ned end de
opbygger, fordi de bl.a. er for fagligt stolte til at bringe sager hen hvor der er ekspertviden omkring børn.
4 Opfører sig ordenligt
5 Moderen kunne have forstået at når man bliver forælder, så handler det om barnets tarv - ikke hendes eget ego
og ønske om at straffe far og tage hævn . . . og dermed reducere barnet samvær med sin far til et minimum!
6 Varetage børnenes interesse i stedet for at moderen er bitter og anklager/ truer faderen og ny samlever
7 De kunne prøve at holde sig ude af hinandens liv. Men så længe der er fælles forældremyndighed er det jo
nødvendigt med kontakt imellem de to parter. Og i dette tilfælde kommer dette aldrig til at fungere. Jo på en
betingelse: Nemlig at falske anmeldelser får hård modstand. Her tænkes at muligheden for at klage igen ugen efter
burde give alvorlige konsekvenser. Det er jo uhyrligt spild af tid og penge at betale for dette kæmpe offentlige show,
blot for at min bror skal ende helt nede i kælderen. Alt dette pga. af en hævngerrig kvinde som samfundet ikke kan
sætte på plads.
8 Være mere nærværende og lydhør, og samtidig have større interesse for deres barn/børn´s skolegang
9 Jeg skulle aldrig have fået børn med ham. jeg har gjort alt for at han fik fornuftigt samvær, men han har søgt 7-7
siden tvillingerne var 2 dage gamle.
10 Godt spørgsmål. Jeg samarbejder som samværsforælder i alle henseender, det har bopælsforælderen aldrig gjort.
Bopælsforælderen vinder. Bopælsforælder har slået og udsat min søns halvstoresøster for psykisk vold gennem en
årrække. Min søn slæbes med på værtshus. Min søn er tæt på at blive tvangsfjernet, men moderen får trods 6 § 50
undersøgelse og på trods af dokumentation for druk, vold, mod begge børn - så sker der intet fra myndighederne. Fem
år senere - stadig intet samvær.
11 Jeg gjorde nok den største fejl, at være 100 % neutral, i relation til alle falske anklager. Det er derfor helt sikker hvis
jeg nogen sinde ville blive spurgt, ville jeg opfordre alle uanset køn, til at bevise deres uskyld, for som jeg ser det, når
man sidder over for en børnesagkyndig, er man virkelig på den hvis man ikke går i forsvar på anklager.
12 Ikke acceptere samværschikane - sætte barnets behov før egne behov - tage afstand fra familiemedlemmer, som
udøver samværschikane
13 Aldrig kontaktet Statsforvaltningen. De formår ikke opgaven!
14 Bedre samarbejde
15 Folk med fuld forældre myndighed kan gøre hvad der passer dem da de har håne retten
16 Alt
17 Set på barnets behov og ikke deres egne personlige kontroverser.
18 Intet
30
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0031.png
19 Tænke udover sig selv, og tænke på at det er børnene det handler om.
20 Manden er psykopat og kan ikke handle anderledes. Det er samfundet, der burde gøre tingene bedre og afdække
psykopati.
21 Opføre sig anstændigt og ærligt med barnets tarv som hoved prioritet.
22 Når forældrefremmedgørelsen sker hjemme hos den forældre der bruger forældrefremmedgørelse, så kan der ikke
gøres noget. Jeg har i 3 år sagt til alt og alle i systemet, at moren brugt forældrefremmedgørelse og det kun var
spørgsmål om tid, at hun vandt. Men ingen gad lytte på mig.
23 Mor er psykisk syg, hvor hun har svært ved samarbejde, så reelt kunne ingen af forældrene have handlet
anderledes. Undtagen jeg. Jeg kunne have ladet være med at ville samarbejde og tilbageholdt barnet fra mor, fra dag
1. Men det overgreb ville jeg ikke, selvom det set i bakspejlet havde været det bedste for J.
24 Staklerne kunne have ladet være med at føde så eftertragtede børn. Plejefamilierne står i kø har jeg færden af.
25 Acceptere helt grundlæggende forhold omkring børn og samvær. Acceptere afgørelser fra statsforvaltningen og
familiestyrelsen Undlade at involvere sit barn i egne psykiske problemer.
26 Bedre kommunikation
27 Samarbejde. Min eks valgte at flytte over 85 km væk, jeg blev i byen, da børnene går på friskole, en rigtig god en.
Det sagde min advokat også, at det var eks'en som valgte at flytte væk. Min advokat spurte min eks i Landsretten; vil
du flytte tættere på dine børn, hvis M. vinder denne sag? 'Nej' sagde hun koldt, ifølge min advokat. Jeg har prøvet mit
til at samarbejde, efter Byretten, men min eks har været konstant bitter og kan kun finde ud af at råbe og skrive i tlf.
eller er pisse sur hvis vi er til skole arrangement sammen.
28 Årh, der er jeg for farvet endnu. Men moderen kunne have sat sit eget ego lidt til side for barnets skyld.
29 Samarbejdet.
30 Tænke på barnet
31 Samarbejdet. Men når mor ikke vil kommunikerer og KUN vil ophæve samværet pga. barnet hellere vil være hos
far, så SKAL system Danmark have andre briller på.
32 Jeg har ønsket hele tiden at samarbejde om min søn, men faderen vil slet ikke samarbejde. Så ja, han kunne have
tilbudt min søn et almindeligt samvær med mig. Men da han ikke vil det, foretager Statsforvaltningen sig intet for at
hjælpe min søn til at se mig til et normalt samvær.
33 Moderen kunne have undladt at sætte sladder og løgne i gang fra starten.
34 Alt
35 Alt!!
36 Jeg har gjort alt hvad der var mig muligt inden for lovens rammer, alligevel mistede jeg min datter og en dag måske
også min søn.
37 Moren til min datter kunne samarbejde, i stedet for at afskærme min datter fra mig, min kæreste og hendes to
børn på samme alder.
38 Må sige at jeg virkelig har prøvet at få et samarbejde op og køre men når den anden part ikke vil så er det ikke
nemt.
31
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0032.png
39 Samarbejde er jo altid det bedste, men kan desværre ikke altid lade sig gøre, fordi konsekvenserne for kvinderne er
ikke eksisterende.
40 Taget et konflikt kursus.
41 Mor kunne passe bedre på sin magt og ikke misbruge den.
42 Samarbejde, erkende tilstanden og tænke på barnet først.
43 Tænker mere om barn, og mindre om hævn og magt.
44 Det er svært for far at gøre noget bedre, når mor bruger barnet som våben mod far.
45 Dokumenter sine beskyldninger mod den anden part.
46 Samarbejdet
47 Samarbejde
48 Fået hjælp til at samarbejde for børns skyld
49 Samarbejdet bedre om børnene og især moderen skulle have undladt at lyve om faderen.
50 Samarbejde
51 Alt.....de valgte desværre kun at se på deres egne behov og følelser og glemte barnet i alt dette. De skulle
selvfølgelig hver især have søgt hjælp til at få bearbejdet alle de følelser der tog fornuften væk og dermed i tide, havde
sat fokus på barnet . Far til barnet valgte dog hurtigt at få hjælp og gjorde der efter alt for at få et samarbejdet i gang,
men der var mor kom for langt ud med grove beskyldninger/løgner og derfra er det fra mors side kun accelereret,
desværre med myndigheders hjælp!!!
52 _____
53 Overholdt aftaler. Blive pålagt Kommunikation
54 forældre skal have bedre værketøj til at løft deres opgave. nå de bedre om det. bedsteforældre skal hvad ret til
samværet med børnene 2 gang om mdr. 1 uge på ferie og weekend besøg efter aftale med plejerfamilie. samt ret til
advokat hjælp. på lige fod med forældre.
55 Min ekskone kunne have undladt at gøre rigtig mange ting men det er desværre for sent nu og hun kommer aldrig
til at indrømme noget
56 Som moder i mit tilfælde ikke få ejerfornemmelser og vil skubbe far ud af barnet liv, men prøver at
sammenarbejde, og hvis det er svært for en så få mulighed for hjælp hvor begge bliver lytte hver for sig og til sidst
bliver begge over for hinanden orienteret og hvad det er forkert ved den måde man gør og hvad man skal gøre for
hinanden til at få det til at fungere i hverdagen. lige nu er det kun moder der blive lytte til og fader der bliver irettesat
ligegyldig om det er falsk eller andet, hvor fader har ingen mulighed for at sige noget eller lytte til,
57 I mit tilfælde vil det have hjulpet meget hvis min ekskone ville begrave sin arrogance og kommunikere med mig
58 Det handlede om at få barnets adresse flyttet pga. Børnebidrag osv, dvs. Af økonomiske årsager/ vinding... burde
aldrig have fundet sted.
59 Jeg ved ikke hvad jeg selv kunne have gjort bedre. Måske skulle jeg have skudt barnets mor.
32
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0033.png
60 I de mildere sager kan forældre undervises til bedre forældreskab. I de grove sager er meget stram struktur vigtigt.
Her kan en chikane forældre ikke ændres på, men kan holdes i balance ved at opretholde konsekvent struktur, og
grænsesætning. De kan ikke gøre det bedre, det forhindre FAL. De karakterforstyrrede forældre kan omgivelserne
ikke ændre på.
61 Fortælle sandheden
62 Overholdt fælles aftaler mm.
63 min søster kunne intet ha gjort. Han kullene hende ind i psykopaten uhyggelige spind
64 Opført sig normalt og tænkt på barnets bedste, og ikke sine egne ego behov samt hævnmotiver.
65 Med hjælp fra uvildig rådgiver at få forældre sat sammen i en positiv dialog om fælles forældre ansvar og
deleordninger.
66 Moren kunne søge psykolog og vælge at bo væk fra hendes forældres påvirkning, måske kunne se at vejen frem er
gennem samarbejde. Jeg kan ikke se hvad min kæreste kan gøre, han tager slag på slag og kæmper videre på
fredelig vis i håb om at den ærlige vej vil give ham et stabilt samvær med hans datter i længden.
67 Evt have skrevet ned ved start af graviditet hvad der skulle ske hvis og når samliv ophører!!
68 Lært og samarbejde bedre
69 lade være med at høre efter forældre som kun er ude på at køre det ud på et sidespor og som absolut ikke gavner
Børnene.
70 Tænkt mere på børnene end egen personlige vinding og "ejendomsret".
71 Mor har gennem hele forløbet løjet og brugt børnene for at hævne sig på far. Truet med politi m.v. Far har gennem
hele forløbet fulgt "regler" og opført sig sobert af hensyn til børnenes tarv.
72 Jeg kunne ikke gøre det bedre da jeg trak mig nogen gange for at beskytte mine børn for vreden etc. da min eks
havde besluttet at have børnene og er blevet belønnet. Mine børn har tabt deres far. Al kontakt lukket. Hvad betyder
det ikke for dem.
73 Jeg kunne intet ha gjort bedre. hun kunne have gjort alt bedre.
74 Elske hinanden i troskab.
75 Tvunget samværsaftale inden man kunne skilles.
76 Moren kunne ha sat børnenes tarv i fokus, fremfor egne behov.
77 Samarbejde
78 Accept af hinandens liv. Konstruktive dialoger i stedet for "du Gør også det forkerte". Jeg ved bedre - attitude og
jeg bestemmer skal væk og fokus på hvordan man kan hjælpe børnene - også på afstand. Fokus på at bakke op
omkring den anden forælders initiativer. Lad børnesnak være børnesnak og voksensnak være voksensnak.
79 Far skulle ALDRIG have givet mor bopælen over datter!!!
80 Moren burde være villig til samarbejde evt. ved hjælp af det offentlige eller der burde kunne gennemtvinges en
rådgivning af forældrene, det burde ikke af hensyn til barnet være muligt bare at sige nej til rådgivning.
33
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0034.png
81 Parterapi/mægling allerede ved bruddet i parforholdet
82 Lade være med at tænke på sig selv først, men ofre sig for barnets skyldt, så samvær/kontakt kan opretholdes.
83 Intet da der kun var en forældre der blev hørt.
84 Tvang til at samarbejde. Ikke kun den ene part.
85 Se hvad der er Bedst for barnet. Ikke tænke økonomi (et sjov regne stykke... Hvis man skal være fælles om et barn
og dele omkostninger, vil det i mit tilfælde sige at kun kostet 2 x 3500 om måneden) + det løse... Det er mere end hvad
mange familier har at leve for om måneden.... Skal man gå i retten og hele vejen... Eller skal man ikke? Hvad er det
bedste for barnet?
86 Undertegnet skulle ikke have ladet mor tage barnet for 3 år siden da undertegnet godt var klar over at hun psykisk
var ustabil. Moren burde have søgt psykolog hjælp og lyttet til vuggestuens rådgivning angående datteren
87 Opført sig ordentligt
88 Det kræver begge forælder at samarbejde - der skal kun en til at starte konflikt. I mit tilfælde var vi enige om at
dele alt 50/50 (børnene i en 7/7 ordning) - 2 måneder efter separation ombestemte min ex sig (efter hun havde fået
advokat) og klagede til Statsforvaltningen 6 gange. Det skal siges at min ex har brugt alle tricks i bogen, bortset fra
anklager om vold og misbrug - hun brugte drejebogen som findes på nettet 100%. Der blev ikke ført skyggen af bevis.
Alligevel mod ekspert udtalelser imod justering ændrer Statsforvaltningen til en 9/5. Dagen efter afgørelse indgiver
min ex krav om bidrag. Statsforvaltningen åbner krav men informerer ikke mig. 6 måneder senere pålægges jeg at
betale kr 7.230 pr md med tilbagevirkende kraft. Så konklusion må være at min ex kunne ikke have gjort det bedre:
hun fik børnene og pengene. Min konklusion må være at jeg kunne vel ikke have gjort det bedre end at forsøge at
bare forsvare mit standpunkt og forsøge at holde børnene ude af balladen.
89 Svært at kunne gøre noget, når den ene forældre kun ønsker at gøre ondt i form af løgne, manipulation mm.
90 Bopælsforældre skulle opretholde aftalerne.
91 Ladet vær med at gøre sagen til en personlig magt kampagne, og holdt børnenes trivsel som 1.prioritet.
92 Mor skulle ikke ha været så dramatisk. Talt med far.
93 Undlade at inddrage barnet, BF skulle lære at bruge sin evne som forældre, og lade barnet bo hos forældre det er
mest tilknyttet. BF bør straffes for at bruge de såkaldte "beskidte tricks" for at få det som BF vil, som er opfordret fra
advokat.
94 Fået hjælp til at kontrollere had og hævnfølelser. Fokus på børnene og evt. hjælp til at holde fokus
95 Jeg har forsøgt med dialog og har støttet min eks. og barn maksimalt. Alligevel fremstilles jeg af moren som en
mand, der prøver at stjæle morens rolle selvom jeg bare er en engageret far, der gerne vil være der for min datter. Det
er svært at ændre en holdning hos en mor, der mener hun som mor per definition er mere vigtig end faren, og som
ikke ser det lige store behov for en mor OG en far. Min oplevelse er, at moren og mange kvinder har et kønsmonopol
på den gode/rigtige forældrerolle og lovgivning og systemet er ikke tilstrækkelig opmærksom på, at der er fædre, der
kommer i klemme mellem en gammeldags kvindelig selvforståelse, uvilje til at søge kompromisser og et system, der
ikke i tilstrækkelig grad tager afsæt i barnets behov for at have begge forældre i livet.
96 Samarbejdet og deltes om barnets økonomi
97 Begge forældre skal være indstillet på at samarbejde og se at kigge udover sine egne næse for det skal handle om
barnets tarv og intet andet.
34
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0035.png
98 Tænkt på barnets tarv.
99 samarbejde om børnene og ikke modarbejde hinanden.
100 Den anklagende kunne have tænkt på børnene og sin egen anstændighed og undladt at lyve samt kidnappe
børnene etc.
101 Svært når en af os ikke vil have det til at fungere
102 Kunne prøve at tænke på børnene fremfor at nedgøre den anden forælder... Ikke tænke økonomisk når der skal
tænkes hvad der er bedst for børnene.
103 Samarbejde og sandhed
104 Bland børn udenom de forældres forhold
105 Have forstået at myndighederne ikke er gode til at håndtere denne type sager.
106 Samarbejde
107 Den ene forælder nægter al samarbejde så det er umuligt at svare på
108 Det handlede om mors barndom og en total mangel på etik og moral samt ønske om ikke at arbejde, men
modtage offentlige ydelser. Far kunne på trods af primær forældre rolle for barnet fra ca. 6m se til fra sidelinjen og
reelt intet gøre.
35
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: Præsentationsmateriale fra Foreningen Far i forbindelse med deres foretræde den 17/1-23 om forskelsbehandling mellem bopæl og samværsforældre samt børn og fædre i dansk familielovgivning og det familieretlige system
2649231_0036.png
Tak for Støtten
Foreningen Far takker for medlemsskab, sponsorater og donationer, som gør
vores frivillige indsats mulig i Danmark. Dit beløb bruges på gratis rådgivning,
informering til forældre, politikere og pressen, forældreundersøgelser samt
uddannelse af frivillige rådgivere af begge køn.
Medlemsskab
Sponsorat
Donation
Læs mere om medlemsfordele på
www.foreningenfar.dk
Kontakt os på
[email protected]
Send SMS FAR til 1231 og støt med 100 kr.
Koster donation plus alm. sms takst
www.foreningenfar.dk
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
2100 København Ø
[email protected]
36