Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 22
Offentligt
Aftale om satspuljen på børne- og socialområdet 2018-2021
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti har den 10. november 2017 indgået aftale om
udmøntning af satspuljen for 2018 på børne- og socialområdet.
I hovedtræk er aftalens initiativer:
Handlingsplan til bekæmpelse af hjemløshed
Satspuljepartierne er enige om, at der er behov for at styrke indsatsen til bekæmpelse af hjemløshed. Det er
tragisk, når et menneske rammes af hjemløshed, og derfor skal flere personer, der lever i hjemløshed eller er
i risiko herfor, have en indsats, der gør en forskel. Handlingsplanens formål er derfor at sikre en mere
forebyggende og helhedsorienteret indsats på hjemløseområdet. Derfor har handlingsplanen fokus på at
sikre, at de indsatser, vi ved virker, udbredes til større dele af landet. Samtidig er der stadig flere unge, der
har særlige sociale problemer, men som går under den sociale radar i for lang tid og ender i hjemløshed.
Antallet af unge i hjemløshed er steget markant, og derfor har handlingsplanen også fokus på en styrket
forebyggelse af hjemløshed. Gruppen af hjemløse, der har levet i hjemløshed meget længe og boet på
herberger og forsorgshjem i årevis, har komplekse problemer og er uden for fællesskabet. Derfor skal denne
gruppe have en bedre og mere målrettet indsats end hidtil, og handlingsplanen har derfor også fokus på en
lettere vej ud af hjemløshed. Satspuljepartierne er endvidere enige om at støtte brugerorganisationer for at
styrke oplysningen og sikringen af de hjemløses rettigheder. Hver ansøgningspulje som led i initiativet
udmøntes gennem én ansøgningsrunde. Der afsættes i alt 154,0 mio. kr. i perioden 2018-2021.
Mere kvalitet i plejefamilier – en bedre opvækst for det anbragte barn
Knap 12.000 børn og unge er anbragt uden for hjemmet bl.a. på grund af mistrivsel eller svære
opvækstbetingelser. En stor del af dem er anbragt i plejefamilier. Satspuljepartierne er enige om, at der er
behov for et løft af plejefamilieområdet. Det skal sikre mere kvalitet i plejefamilieanbringelserne, så børnene
får den indsats, de har brug for. Derfor indføres der nye plejefamilietyper, og der udvikles et koncept for
godkendelsen af plejefamilier, der skal sikre en mere ensartet godkendelse på tværs af de fem socialtilsyn
sammen med et nyt nationalt vidensbaseret grundkursus til plejefamilier. For at ruste plejefamilierne til den
svære start og minimere risikoen for sammenbrud intensiveres støtten til plejefamilier i begyndelsen af en
anbringelse, og der udvikles et tæt støttet opstartsforløb for plejefamilier. Kommunerne vil fremadrettet være
forpligtede til at tilbyde en plejefamilie et intensivt opstartsforløb, når det får et barn i pleje, og der indføres et
krav om, at kommunerne skal have en særlig funktion, der skal stå for at give plejefamilier løbende
supervision, råd, og vejledning, typisk en familieplejekonsulent. Der afsættes samtidig midler til en pulje, der
skal fremme samarbejder mellem døgninstitutioner og plejefamilier med mere behandlingskrævende børn,
samt en pulje, som organisationer, der tilbyder netværksskabende aktiviteter for anbragte børn og
plejefamilier, kan søge. Aktiviteterne kan fx bestå i netværksgrupper, feriekolonier eller sommer-camps, hvor
der er fokus på faglig læring og socialt samvær med andre anbragte børn. Derudover afskaffes
kommunernes mulighed for selv at godkende en plejefamilie til et konkret barn, så alle professionelle
plejefamilier fremadrettet er underlagt de samme krav til kvalitet. Der afsættes i alt 73,7 mio. kr. i perioden
2018-2021.
Partierne er enige om at fortsætte drøftelserne af anbringelsesområdet i foråret. Drøftelserne skal bl.a.
omhandle aflønning af plejefamilier (i respekt for arbejdsmarkedets parter), netværksplejefamilier,
matchning, stabilitet og kontinuitet i anbringelsen og anbringelsessituationens betydning for barnets
biologiske forældre, familie og øvrige netværk samt plejeforældre. Desuden ønsker partierne generelt at
drøfte kvalitetsmodellen, der ligger til grund for godkendelsen af og tilsynet med de sociale døgntilbud mv.,
når evalueringen af Tilsynsreformen foreligger. Eventuel opfølgning på drøftelserne kan ske i forbindelse
med forhandlingerne om satspuljen for 2019.
Strategi for et stærkere civilsamfund
Satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til en strategi for et stærkere civilsamfund. Borgere uden for
arbejdsfællesskabet er ikke frivillige i samme grad som øvrige borgere. Derfor skal initiativet være med til at
bekæmpe ensomhed og fremme deltagelse i samfundets fællesskaber, så udsatte børn, voksne og ældre
samt mennesker med handicap, som ikke er en del af arbejdsfællesskabet, i højere grad bliver en del af de
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
frivillige fællesskaber som frivillige. Derudover skal initiativet bidrage til, at frivilligheden understøttes i alle
egne af landet, og at flere aktører på tværs af forskellige sektorer samarbejder om at løse samfundets
udfordringer med udgangspunkt i blandt andet Frivilligchartret og Task forcens anbefalinger. Initiativet
indeholder bl.a. en ansøgningspulje til samarbejder mellem kommuner, frivillige foreninger og frivilligcentre
der både skal bidrage til, at færre står uden for lokale fællesskaber samt at realisere flere lokale innovative
sociale løsninger. Ansøgningspuljen udmøntes gennem to ansøgningsrunder i hhv. 2018 og 2020. Desuden
bidrager initiativet til at styrke civilsamfundet i landdistrikterne, ligesom den lokale frivillige infrastruktur
styrkes bl.a. i form af flere frivilligcentre og udbud af kurser til frivillige i hele landet. Endelig har strategien
fokus på at understøtte mere viden om frivillige indsatser i form af bl.a. at følge udvikling og tendenser i den
frivillige sociale indsats samt en undersøgelse, der skal bidrage til mere viden om inklusion i frivillige
foreninger. Desuden foretages en analyse af, hvordan der kan sikres en statslig støttestruktur og
puljeadministration på det frivillige sociale område, der understøtter sektoren uden unødigt bureaukrati. Der
afsættes i alt 96,6 mio. kr. i perioden 2018-2021.
Bedre indsatser og styrket retssikkerhed til mennesker med handicap
Satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til en række nye initiativer, der skal medvirke til bedre
indsatser og styrket retssikkerhed for børn, unge og voksne med handicap.
Nye indsatser målrettet børn og unge med handicap
Satspuljepartierne ønsker at forbedre forholdene for børn og unge med handicap og deres forældre.
Børn og unge med handicap er mere udsatte for seksuelle overgreb end deres jævnaldrende, og der
er behov for en særlig målrettet indsats på området. Derfor afsættes midler til en pulje til frivillige og
private organisationer, som vil styrke børn og unge med handicap i at sætte grænser og håndtere
konflikter for at forebygge seksuelle overgreb. Som opfølgning på afrapporteringen fra
arbejdsgruppen til forenkling af hjælp til børn med handicap, som blev nedsat i forlængelse af
beslutningsforslaget B 143, afsættes der desuden midler til, at en række kommuner kan høste
erfaringer med én koordinerende sagsbehandler (én indgang) på børnehandicapområdet, som
efterfølgende udbredes til inspiration og eventuelt implementering i alle landets kommuner. Der
afsættes i alt 43,9 mio. kr. i perioden 2018-2021. Hermed har satspuljepartierne tilkendegivet, at der
er fulgt op på betænkningen til B 143.
Handlingsplan til styrkelse af kvaliteten i sagsbehandlingen på handicapområdet
Satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til en handlingsplan til styrkelse af kvaliteten i
sagsbehandlingen på handicapområdet. Handlingsplanen skal være med til at styrke borgernes
retssikkerhed, så man som borger i højere grad oplever at få den hjælp, man har krav på efter
lovgivningen, uden at det skal være nødvendigt at klage til Ankestyrelsen. Handlingsplanen består af
en udvidelse og udvikling af Task forcen på handicapområdet, så Task forcen gøres permanent og
bl.a. kan gennemføre flere forløb i flere kommuner. Samtidig reserveres to længerevarende forløb
pr. år til kommuner, hvor der vurderes at være så store udfordringer, at der er behov for at kunne
igangsætte et målrettet Task force-forløb. Endvidere indgår videreudvikling og forankring af
voksenudredningsmetoden samt udvikling af en ny ydelse i VISO med tilbud om yderligere
rådgivning på myndighedsniveau. Desuden indgår der opfølgning på danmarkskortet over
omgørelsesprocenter, en styrket ankestatistik og fast track i Ankestyrelsen for behandlingen af
klager over kommunernes nye afgørelser i hjemviste sager. Endelig afsættes der midler til bistand til
borgere, der ikke selv er i stand til at klage, og til afholdelse af en retssikkerhedskonference, ligesom
der indføres en pligt for kommunerne til at offentliggøre deres sagsbehandlingstider på kommunens
hjemmeside. Der afsættes i alt 53,4 mio. kr. i perioden 2018-2021. Hermed har satspuljepartierne
tilkendegivet, at der er fulgt op på betænkningen til B 149.
Udvidet varslingsordning som led i revisionen af servicelovens voksenbestemmelser
Satspuljepartierne er enige om at udvide varslingsordningen som led i revisionen af servicelovens
voksenbestemmelser. Udvidelsen skal sikre, at borgere, der klager til Ankestyrelsen over
kommunens afgørelse om frakendelse eller nedsættelse af de omfattede typer af hjælp, kan beholde
hjælpen uændret i perioden for klagesagsbehandlingen. Det betyder i de tilfælde, hvor borgeren
klager til Ankestyrelsen, at iværksættelse af kommunens afgørelse først påbegyndes, når
varslingsperioden på 14 uger er udløbet. Hermed skal en borger med fx en BPA-ordning eller andre
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
ordninger, jf. servicelovens § 3a, ikke opsige sine hjælpere i perioden. Der afsættes i alt 230,0 mio.
kr. i perioden 2018-2021.
Individuel handicapkørsel for blinde og stærkt svagsynede
Satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til en udvidelse af den eksisterende ordning om
individuel handicapkørsel, som i dag kun omfatter svært bevægelseshæmmede, således at den
også kommer til at omfatte blinde og stærkt svagsynede. Ordningen indføres ved en lovændring, og
der er således tale om varig finansiering. Der afsættes i alt 85,5 mio. kr. i perioden 2018-2021 og 33
mio. kr. årligt herefter (permanent). Herudover er satspuljepartierne som led i udvidelsen af
ordningen enige om at omprioritere 30,0 mio. kr., der blev afsat til Transportordning for blinde og
svagsynede med aftalen om satspuljen for 2017-2020.
Forhøjelse af Handicappuljen
Satspuljepartierne er enige om at forhøje Handicappuljen i perioden 2018-2021 til støtte til aktiviteter
i form af koloniophold, familieferier i ind- og udland samt kursusvirksomhed for handicappede børn
og unge samt deres søskende og forældre. Der afsættes i alt 17,2 mio. kr. i perioden 2018-2021 til
initiativet og herefter 4,3 mio. kr. årligt permanent.
Socialt frikort
Satspuljepartierne er enige om, at et socialt frikort skal give de mest udsatte borgere i samfundet bedre
muligheder for at deltage i samfundets arbejdsfællesskaber, bidrage samt opleve værdi i hverdagen.
Frikortet giver udsatte borgere, der er langt fra arbejdsmarkedet, mulighed for at tjene op til 20.000 kr.
skattefrit årligt ved at arbejde for virksomheder. Med frikortet kan udsatte borgere arbejde i det lokale
erhvervsliv fx i småjobs og på den måde være en del af arbejdsfællesskabet uden at skulle betale skat eller
få fradrag i sociale ydelser. Hensigten er desuden, at det sociale frikort skal tilskynde virksomheder til at tage
et socialt ansvar ved at engagere udsatte borgere. Der afsættes i alt 45,0 mio. kr. i perioden 2018-2020.
Den Sociale Investeringsfond
På de større velfærdsområder er der behov for at blive bedre til at sætte tidligere og mere forebyggende ind.
Udfordringen med forebyggelse er, at der indledningsvis både skal rådes bod på de sociale begivenheder,
der nåede at vokse sig for store og alvorlige, og samtidigt skal man finansiere den forebyggelse, som er
blevet efterspurgt bredt i samfundet i flere generationer. Derfor er der behov for at skabe rammer for nye
partnerskaber mellem den offentlige, den private og den frivillige sektor ved at tiltrække ny kapital til
investeringer i nye, helhedsorienterede sociale investeringsprogrammer.
Dette arbejde skal tage udgangspunkt i den Socialøkonomiske Investeringsmodel (SØM), som giver
kommunerne et bedre grundlag for at vurdere, om det kan betale sig at anvende sociale
investeringsprogrammer.
Satspuljepartierne er derfor enige om at afsætte midler til at etablere Den Sociale Investeringsfond. Fonden
skal bl.a. bidrage til at udvikle og udbrede tidlige og helhedsorienterede indsatser i samspil mellem den
offentlige, private og frivillige sektor, samt tiltrække ny ekstern kapital til at løse udfordringer på de større
velfærdsområder.
Fonden har to overordnede formål:
1) Investere i udbredelsen af veldokumenterede indsatser på de større velfærdsområder. Et
krav for fondens investeringer i sociale investeringsprogrammer er, at der er en
veldokumenteret ”business case” for den pågældende indsats. Der afsættes i alt 30,0 mio. kr.
til denne del af fonden. Samtidig åbnes der op for, at pensionsselskaber kan indskyde midler i
fonden, der kan investeres sammen med de afsatte midler.
2) Udvikle og modne minimum tre nye indsatser på de større velfærdsområder til sociale
investeringsprogrammer. Udviklingen af indsatserne kan finde sted sammen med
eksempelvis almennyttige fonde, kommuner, regioner og civilsamfundsorganisationer.
3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
Indsatserne kan enten finansieres af Den Sociale Investeringsfond, almennyttige fonde eller
en kombination af midler fra Den Sociale Investeringsfond og almennyttige fonde. Der er dog
afgørende, at alle de politisk prioriterede indsatser finansieres, således at det undgås, at
indsatser ikke bliver finansieret pga. manglende interesse fra investorer. Der afsættes i alt
18,0 mio. kr. til denne del af fonden.
De igangsatte indsatser må ikke bryde med borgernes retssikkerhed.
Der afsættes i alt 50,0 mio. kr. i 2018. Fonden vedtages ved lov i Folketinget. Fonden er ikke forligsbundet.
Aftalepartierne beslutter årligt i forbindelse med FL-forhandlingerne, hvilke temaer fonden skal arbejde med
det kommende år, såfremt der er frie midler i fonden, der ikke er bundet op på igangsatte projekter.
Der afdækkes frem mod 1. januar 2018, hvorvidt der er eventuelle udfordringer ved at etablere Den Sociale
Investeringsfond. I tilfælde af at det ikke er muligt at etablere fonden, pba. udfordringer af eksempelvis
juridisk karakter, tilbageføres de afsatte midler til satspuljen.
Børnerettighedspakke til forebyggelse af mistrivsel og overgreb
Satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til en Børnerettighedspakke, der skal forebygge børn i
mistrivsel og i risiko for overgreb. Der afsættes bl.a. midler til at permanentgøre den udvidede åbningstid hos
BørneTelefonen, ligesom det sikres, at børn får et bedre kendskab til deres rettigheder. Endvidere
iværksættes der et initiativ til at styrke indsatsen i forhold til underretninger i dagtilbud og sundhedspleje.
Endelig afsættes der midler til at sikre en bedre inddragelse af børn i deres egne sager, så børn høres og
tages alvorligt. Der afsættes i alt 24,0 mio. kr. i perioden 2018-2021.
Vold i parforhold, hvor der er børn i hjemmet, er skadeligt for børnene. Satspuljepartierne er derfor enige om,
at der i foråret tages en drøftelse mellem hhv. børne- og socialministeren og justitsministeren og de
relevante folketingsudvalg herom.
Ramme til initiativer, der kan fremme tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
Satspuljepartierne er enige om, at der er behov for at styrke indsatsen i forhold til at øge tryghed, trivsel og
lige muligheder for lesbiske, bøsser, biseksuelle, transkønnede og interkønnede (LGBTI). LGBTI-personer
med etnisk minoritetsbaggrund er særligt udsatte. Partierne er enige om at afsætte en ramme til initiativer på
LGBTI-området på 25,0 mio. kr. i perioden 2018-2021. Initiativerne vil indgå i en samlet handlingsplan.
Partierne er desuden enige om, at eventuelle yderligere initiativer på LGBTI-området, herunder fx i forhold til
sundhed, trivsel og andre udfordringer blandt gruppen, vil kunne drøftes i forbindelse med satspulje for 2019.
Udmøntningen af rammen aftales efterfølgende mellem satspuljekredsen og ministeren for ligestilling.
Handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel
Satspuljepartierne er enige om at afsætte midler til en ny handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel
med henblik på at skabe kontinuitet og tryghed om indsatsen. Menneskehandel er en grov krænkelse af den
enkeltes fundamentale ret til at bestemme over egen krop og eget liv. Den nye handlingsplan bygger videre
på erfaringerne fra de tidligere handlingsplaner og sætter bl.a. fokus på, at indsatsen er fleksibel og tilpasset
det enkelte offers behov, og at de relevante aktører er parate til at møde nye udviklingstendenser og
udnyttelsesformer, samt at de aktører fx gadeplansmedarbejdere, herberger, sundhedsklinikker og udlejere,
der allerede har eller kan komme i kontakt til målgruppen, kender tegn og signaler på menneskehandel og
dermed kan bidrage til at forebygge menneskehandel og indgå i det opsøgende arbejde. Handlingsplanen er
i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser på området. Der afsættes i alt 63,0 mio. kr. i
perioden 2019-2021.
Støtte til julehjælp
Satspuljepartierne er enige om at forlænge støtten til julehjælp i 2018. Initiativet udmøntes som en
ansøgningspulje, som landsdækkende frivillige foreninger kan søge i forbindelse med uddeling af julehjælp
til økonomisk klemte og socialt udsatte familier med børn. Der afsættes i alt 4,0 mio. kr. i 2018.
4
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
Støtte til sommerferiehjælp
Satspuljepartierne er enige om at forlænge støtten til sommerferiehjælp i 2018. Initiativet udmøntes som en
ansøgningspulje, som kan søges af frivillige foreninger og almennyttige boligforeninger, der giver udsatte
familier med hjemmeboende børn mulighed for et ferieophold med opfølgende sociale aktiviteter. Der
afsættes i alt 5,0 mio. kr. i 2018.
Videreudvikling af den Socialøkonomiske Investeringsmodel (SØM)
Der afsættes midler til videreudvikling af den Socialøkonomiske Investeringsmodel (SØM). Initiativet skal
fremme investeringstankegangen på socialområdet, ved at modellen forankres bredt og opleves som nyttig
og anvendelig af modellens brugere. Det skal dels ske gennem en videreudvikling af SØM, bl.a. ved at
opdatere og udvide modellens vidensdatabase samt indarbejde og opsamle viden og erfaringer fra konkrete
projekter, dels ved at udbrede og implementere SØM blandt modellens forskellige brugere i kommuner mv.
Initiativet bygger videre på de eksisterende aktiviteter vedr. SØM og skal samlet set bidrage til at forbedre
indholdet i og anvendeligheden af modellen samt understøtte en systematisk anvendelse af SØM. Der
afsættes i alt 10,0 mio. kr. i perioden 2018-2021.
Forebyggelse af gråzoneprostitution
Satspuljepartierne er enige om behovet for at forebygge, at unge etablerer prostitutionslignende relationer
(gråzoneprostitution), samt at unge starter i egentlig prostitution. Med initiativet etableres en
ansøgningspulje, som relevante organisationer på ungeområdet og organisationer med viden om unge i
prostitutionslignende relationer kan søge med henblik på at forebygge gråzoneprostitution.
Ansøgningspuljen som led i initiativet udmøntes gennem én ansøgningsrunde i 2019. Der afsættes i alt 10,0
mio. kr. til en ansøgningspulje i perioden 2019-2021.
Indsatser ift. komplekse sager, konflikthåndtering og støtte af børn inden for ét samlet familieretligt
system
Aftaleparterne er enige om at afsætte 20,0 mio. kr. årligt fra 2019 og frem fra satspuljen for 2018 til
finansiering af et nyt familieretligt system. Forhandlingerne om et nyt familieretligt system ventes dog først
afsluttet efter indgåelse af en samlet aftale om udmøntning af satspuljen for 2018. Aftaleparterne er derfor
enige om, at de resterende udgifter til en aftale om et nyt familieretligt system – i dette ekstraordinære
tilfælde – kan forudsættes finansieret ved forhandlingerne om satspuljen for 2019, såfremt partierne er enige
herom i forbindelse med udmøntning af satspuljen for 2019. Hvis partierne ikke bliver enige om en aftale på
det familieretlige område, vil de 20,0 mio. kr. årligt fra 2019 og frem blive udmøntet i forbindelse med
satspuljen for 2019 efter almindelig praksis.
Udviklingsstøtte til frivillige organisationer mv.
Der afsættes 10,0 mio. kr. i 2018 til en udviklingspulje, der støtter nye indsatser på socialområdet.
Indsatserne udvikles og afprøves i regi af frivillige organisationer, NGO’er og andre private aktører med
henblik på at skabe bedre vilkår for socialt udsatte grupper. Målgruppen for forslaget omfatter sårbare og
udsatte børn og unge.
Derudover er satspuljepartierne enige om at afsætte midler til følgende eksisterende indsatser:
BrugerForeningen for Aktive Stofbrugere
Der afsættes i alt 4,8 mio. kr. i perioden 2018-2021.
Tilgængelighedsrådgivning ved Statens Byggeforskningsinstitut (SBi)
Der afsættes i alt 14,0 mio. kr. i perioden 2018-2021 og herefter 3,5 mio. årligt permanent.
Baglandet Vejle
Der afsættes i alt 6,0 mio. kr. i perioden 2018-2021 og herefter 1,5 mio. kr. årligt permanent.
Peer-Netværket Danmark
Der afsættes i alt 3,8 mio. kr. i perioden 2018-2020.
5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
Bedre Psykiatri
Der afsættes i alt 9,6 mio. kr. i perioden 2018-2021 og herefter 2,4 mio. kr. årligt permanent.
.
Fundamentet
Der afsættes 1,2 mio. kr. i 2019.
Krisecenter for mænd i Fredericia
Der afsættes 0,4 mio. kr. i 2019.
Folkehøjskolernes Forening i Danmark (FFD)
Der afsættes 8,0 mio. kr. i perioden 2018-2021 og herefter 2,0 mio. kr. årligt permanent.
Opfølgning på aftalen
Den samlede aftale har til formål at styrke indsatsen på socialområdet. En væsentlig forudsætning for dette
er, at resultaterne fra enkelte initiativer opsamles og systematiseres med henblik på, at gode og effektfulde
indsatser kan implementeres i praksis. Satspuljeordførerne vil forud for de årlige satspuljeforhandlinger blive
orienteret om status for fremdriften af de enkelte projekter, ligesom der vil ske en løbende orientering af
satspuljeordførerne, såfremt der sker væsentlige ændringer i de enkelte projekter.
Satspuljepartierne er desuden enige om i foråret 2018 at drøfte, hvordan der via en konkret model kan
følges op på driftstilskud fra satspuljen til organisationer på det sociale område med henblik på, at sikre at
pengene bliver anvendt bedst muligt.
6
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647740_0007.png
Børne- og Socialministeriet
Nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Mio. kr., 2018-pl
Handlingsplan til bekæmpelse af hjemløshed
Mere kvalitet i plejefamilier – en bedre opvækst for det anbragte barn
Strategi for et stærkere civilsamfund
Nye indsatser målrettet børn og unge med handicap
Handlingsplan til styrkelse af kvaliteten i sagsbehandlingen på handicapområdet
Udvidet varslingsordning som led i revisionen af servicelovens voksenbestemmelser
Individuel handicapkørsel for blinde og stærkt svagsynede
Forhøjelse af Handicappuljen
Socialt frikort
2018
36,3
27,8
16,4
9,7
17,2
50,0
6,5
4,3
11,0
50,0
6,0
8,0
-
4,0
5,0
0,5
-
-
10,0
1,2
3,5
1,5
0,8
2,4
2,0
-
-
2,2
4,1
280,4
2019
18,1
16,8
13,4
9,4
11,4
60,0
23,0
4,3
17,0
-
6,0
5,0
21,0
-
-
3,8
2,0
20,0
-
1,2
3,5
1,5
1,5
2,4
2,0
1,2
0,4
2,1
2,5
249,5
10. november 2017
2020
37,1
15,6
19,9
11,9
12,3
60,0
23,0
4,3
17,0
-
6,0
5,0
21,0
-
-
2,7
4,0
20,0
-
1,2
3,5
1,5
1,5
2,4
2,0
-
-
1,9
3,5
277,3
2021
62,5
13,5
46,9
12,9
12,5
60,0
33,0
4,3
-
-
6,0
7,0
21,0
-
-
3,0
4,0
20,0
-
1,2
3,5
1,5
-
2,4
2,0
-
-
1,9
2,8
321,9
I alt
154,0
73,7
96,6
43,9
53,4
230,0
85,5
17,2
45,0
50,0
24,0
25,0
63,0
4,0
5,0
10,0
10,0
60,0
10,0
4,8
14,0
6,0
3,8
9,6
8,0
1,2
0,4
8,1
12,9
1.129,1
10 Den Sociale Investeringsfond
11 Børnerettighedspakke til forebyggelse af mistrivsel og overgreb
12
Ramme til initiativer, der kan fremme tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-
personer
13 Handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel
14 Støtte til julehjælp
15 Støtte til sommerferiehjælp
16 Videreudvikling af den Socialøkonomiske Investeringsmodel (SØM)
17 Forebyggelse af gråzoneprostitution
18
Indsatser ift. komplekse sager, konflikthåndtering og støtte af børn inden for ét
samlet familieretligt system
19 Udviklingsstøtte til frivillige organisationer mv.
20 Driftsstøtte til BrugerForeningen for Aktive Stofbrugere
21 Tilgængelighedsrådgivning ved Statens Byggeforskningsinstitut (SBi)
22 Driftsstøtte til Baglandet Vejle
23 Driftsstøtte til Peer-Netværket Danmark
24 Driftsstøtte til Bedre Psykiatri
25 Driftsstøtte til Folkehøjskolernes Forening i Danmark (FFD)
26 Forankringsstøtte til Fundamentet
27 Forankringsstøtte til Krisecenter for mænd i Fredericia
28 Administrationsudgifter til små bevillinger og driftstilskud
29 Administrationsudgifter til initiativer på satspuljeaftalen for 2018
Aftale i alt