Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2647739_0001.png
Dato
10-03-2022
Forlængelse af forsøgsperioden for socialt frikort i 2023-
2024
Ordningen med et socialt frikort giver udsatte personer med særlige sociale ud-
fordringer mulighed for at tjene op til 20.000 kroner om året skattefrit, uden at
lønindtægterne bliver fradraget i deres offentlige forsørgelsesydelser.
Det overordnede formål med ordningen er at understøtte målgruppens mulig-
heder for at deltage i og bidrage til samfundets arbejdsfællesskaber, samt for at
opleve øget værdi og trivsel i hverdagen.
Siden forsøgsperiodens start i 2019 er over 5.300 personer blevet visiteret til
ordningen, og over 2.100 har haft en eller flere ansættelser med brug af frikor-
tet.
Ordningen med det sociale frikort er først og fremmest en social indsats, der gi-
ver socialt udsatte borgere mulighed for at arbejde på egne præmisser under
fleksible vilkår i ordinære ansættelser – og på den måde være en del af ar-
bejdsfællesskabet uden at betale skat eller få fradrag i indkomstafhængige of-
fentlige ydelser.
Det sociale frikort kan i sidste ende være trædesten til en større og mere per-
manent tilknytning til arbejdsmarkedet, hvilket understøttes af Socialstyrelsens
evaluering, hvor det fremgår, at 9 pct. af borgere, der har anvendt deres soci-
ale frikort, er i beskæftigelse halvandet år efter visitationstidspunktet. Blandt
borgere, der ikke har anvendt deres frikort, gælder det 4 pct.
Samtidig viser Ankestyrelsens evaluering fra 2020, at det sociale frikort kan
give borgerne oplevelsen af at bidrage positivt til og indgå i samfundet, og at de
oplever at være i stand til mere, end de troede. Samlet set kan ordningen bi-
drage til, at borgerne oplever øget livskvalitet samt øget fysisk og psykisk triv-
sel.
Forlængelse af ordningen i 2023-2024
Der skal i 2. kvartal 2022 gennemføres et udbud af it-løsningen for ordningen
med et socialt frikort, hvis ordningen fortsat skal være it-understøttet pr. 1. ja-
nuar 2023. Ligeledes skal der i efteråret 2022 fremsættes lovforslag om forlæn-
gelse af ordningen.
I forbindelse med en forlængelse af ordningen med et socialt frikort lægges der
op til, at ordningen i det store hele bevares, som den er nu, med udgangspunkt
i den nuværende målgruppe. På baggrund af erfaringerne med ordningen læg-
ges der dog op til enkelte justeringer og præciseringer, som beskrives i det føl-
gende.
Visitation
Der lægges op til, at der i forbindelse med kommunernes normale arbejds-
gange med løbende kontrol af modtagere af kontanthjælp, førtidspension, res-
sourceforløbsydelse mv. også kontrolleres for, om en borger fortsat er i mål-
gruppen for det sociale frikort. Dette vil være med til at sikre, at borgerne rent
faktisk er i målgruppen, hvormed risikoen for misbrug af ordningen og forskels-
behandling mellem borgerne mindskes.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647739_0002.png
Det foreslås, at det skrives ind i loven, at alle frikort videreføres i 2023-2024, og
at kommunerne skal foretage kontrol af alle videreførte frikort primo 2023, samt
at de skal foretage kontrol af alle sociale frikort primo 2024.
Beløbsgrænse
Det foreslås, at den nuværende beløbsgrænse fastholdes, så der også fremad-
rettet vil være mulighed for, at personer med et socialt frikort kan tjene op til
20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår, uden at indtægten fradrages i eventuelle
forsørgelsesydelser
Det lægges imidlertid op til, at beløbsgrænsen reguleres, så den følger udvik-
lingen i satserne i kontanthjælpssystemet, så værdien af ordningen relativt til
det typiske forsørgelsesgrundlag under ordningen ikke udhules over tid.
Snitflader til beskæftigelsesområdet
Erfaringerne fra forsøgsperioden har vist, at der har været usikkerhed forbun-
det med snitfladerne mellem det sociale frikort og beskæftigelsesindsatsen. Det
foreslås derfor, at disse håndteres jf. nedenstående ifm. lovændringen:
Snitflader til 225-timerskravet og ansøgning om førtidspension
For at skabe klarhed om reglerne foreslås det, at det ifm. lovændringen tydelig-
gøres, at eventuelt arbejde udført via ordningen med et socialt frikort skal tælle
med i opgørelsen af, om borgere lever op til 225-timerskravet. Dette er i over-
ensstemmelse med vejledningen til 225-timerskravet.
Derudover foreslås det, at det tydeliggøres, at arbejde udført med brug af ord-
ningen med et socialt frikort ikke alene kan lægges til grund for en vurdering af
en borgers situation og arbejdsevne i forhold til borgerens eventuelle undta-
gelse fra 225-timerskravet, samt i forbindelse med ansøgning om førtidspen-
sion.
Resultatmål i beskæftigelsesindsatsen
Der lægges op til, at ordningen med det sociale frikort fremadrettet tænkes ind i
nye puljefinansierede indsatser, som fx
Flere skal med 3
og andre forsøgsord-
ninger for udsatte ledige, allerede ved udformningen af disse indsatser.
Formue som følge af indtægter via socialt frikort
Der lægges op til, at opsparede midler gennem et socialt frikort følger de gæl-
dende formueregler, der knytter sig til borgerens respektive forsørgelsesgrund-
lag. For langt størstedelen af borgerne, der er på kontanthjælp, vil det betyde et
løbende krav om en maksimal formue på 10.000 kr. En sådan model minimerer
den kommunale administration og sikrer klarhed om reglerne over for både bor-
gere og kommuner.
For at borgere fx ikke pludseligt mister retten til kontanthjælp på baggrund af
ændrede formueregler, foreslås det, at eksisterende formue, der er opsparet i
løbet af første og anden forsøgsperiode med et socialt frikort, fritages i en to-
årig periode.
Økonomi
Der er med udmøntningen af SSA-reserven 2021-2024 afsat 13,5 mio. kr. i
2023 og 10 mio. kr. i 2024. Eftersom ordningen har vundet større anvendelse,
end oprindeligt antaget, og derved har medført et øget forventet skattemæssigt
mindreprovenu, vil det være nødvendigt at tilføre 1,5 mio. kr. i 2023 og 4 mio.
kr. i 2024, jf. tabel 1.
Finansieringsmankoen foreslås finansieret gennem SSA-reserven for 2023-
2026.
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647739_0003.png
Tabel 1
Økonomiske konsekveser af en toårig videreførelse af det sociale frikort
Mio. kr., 2022-pl
Kommunal visitation, kontrol og klagesagsoplysning
Drift og udbud af tværkommunal IT-løsning
Klagebehandling i Ankestyrelsen
Dækning af skattemæssigt mindreprovenu
Dækning af mindre modregning i sociale ydelser
Formidling og forankring
Samlede udgifter
- Aftalte midler (SSA-reserven 2021-2024)
Finansieringsmanko
2023
4,5
1,7
0,1
7,0
0,7
1,0
15,0
13,5
1,5
2024
3,5
1,7
0,0
7,0
0,8
1,0
14,0
10,0
4,0
Anm.: Beløbet for formidling og forankring er baseret på et skøn, og der kan være behov for justeringer afhængigt
af politiske ønsker hertil. Det er lagt til grund, at antallet af visiterede på ordningen med et socialt frikort
udgør 5.143 i 2023 og 5.716 i 2024. Der er antaget en konstant anvendelsesgrad af frikortet på 36,5 pct. Det
skattemæssige mindreprovenu er efter automatisk tilbageløb og det antages at beløbsgrænsen på 20.000 kr.
reguleres med reguleringssatsen
jf. personskattelovens § 20
fra 2024 og frem.
Kilde: Social- og Ældreministeret, Beskæftigelsesministeret og Skatteministeret.
3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647739_0004.png
Til socialordførerne bag Aftale
om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-,
sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2021-
2024
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1637
Doknr.
565299
Dato
29-04-2022
Kære ordførere
Tak for jeres opbakning til den forslåede model for en toårig videreførelse af
ordningen med et socialt frikort. Det betyder, at udsatte mennesker også kan få
glæde af et socialt frikort i 2023 og 2024. Lovarbejdet med videreførelsen af
ordningen bliver nu sat i gang med henblik på, at lovforslaget bliver fremsat til
efteråret.
Samtidigt arbejder Socialstyrelsen med implementerings- og
udbredelsesaktiviteter for at sikre den forsatte udbredelse og anvendelse af det
sociale frikort. Aktiviteterne er målrettet både borgere, kommuner, civilsamfund
og virksomheder.
I 2022 gennemføres følgende aktiviteter:
Koordination af og rådgivning/vejledning af borgere, kommuner,
virksomheder og civilsamfundsorganisationer om det sociale frikort.
Nøglepersonnetværk med henblik på at udvikle og iværksætte
forskellige tiltag, så flere borgere får og benytter det sociale frikort i
virksomheder, civilsamfundet og kommunerne.
Lokal implementeringsstøtte i civilsamfundsorganisationer og
kommunale institutioner, dvs. fx i foreninger og på væresteder.
Informationskort fra borger til virksomhed om, hvad det kræver af en
virksomhed at aflønne en borger med socialt frikort og oplysninger om,
hvor virksomheden kan finde mere og uddybende viden om det sociale
frikort.
Oplysnings-/inspirationsfilm som skal give borgere, kommuner,
civilsamfund og virksomheder indblik i, hvordan det sociale frikort
fungerer og at inspirere/motivere til yderligere udbredelse af
anvendelsen af det sociale frikort på landsplan.
Vedlagt er udfoldede beskrivelser af de forskellige aktiviteter.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647739_0005.png
Dato
29-04-2022
Socialstyrelsens implementerings- og
udbredelsesaktiviteter
Koordination af og rådgivning/vejledning om det sociale frikort
Socialstyrelsen modtager dagligt spørgsmål fra borgere, kommuner,
virksomheder og civilsamfundsorganisationer om det sociale frikort. Samtidig
har styrelsen løbende opmærksomhed på, om der er behov for yderligere
spørgsmål/svar om ordningen på socialtfrikort.dk. Endvidere deltager
socialstyrelsen i projektledelsen af projektet sammen med departementet, KL
og KOMBIT.
Nøglepersonnetværk
Der etableres et nøglepersonnetværk med henblik på at udvikle og iværksætte
forskellige tiltag til at understøtte, at flere borgere får og benytter det sociale
frikort i virksomheder, civilsamfundet og kommunerne. Netværksdeltagerne
skal bidrage til udvikling af ideer, som de kan implementere i egne
kommuner/organisationer. Netværksdeltagere er nøglepersoner fra
civilsamfundsorganisationer og kommuner og evt. virksomheder, som allerede
aktivt benytter det sociale frikort i deres arbejde, og som har interesse i at
udvikle og udbrede det sociale frikort yderligere. Arbejdet i
nøglepersonnetværket sigter på, at der udvikles forskellige aktiviteter rettet
mod fx borgere, virksomheder, civilsamfund og kommuner. Netværket tager
udgangspunkt i at skabe ideer til aktiviteter via samskabelse mellem kommuner
og civilsamfund.
Civilsamfundet og kommunerne spiller en vigtig rolle med hensyn til at få det
sociale frikort til at leve, og der er mange eksempler på, at både kommuner og
civilsamfundet har påtaget sig et stort ansvar og har fungeret som bindeled
mellem virksomheder og borgere eller mellem borgere og kommuner. Det har
derfor været et centralt fokus i den fortsatte implementering af ordningen, at
inspirere civilsamfundet og kommunerne til at udbrede ordningen.
Netværket mødes tre gange i løbet af 2022. På det første netværksmøde vil
der blive arbejdet med at generere ideer og forberedelse af implementering af
aktiviteter til udvikling og udbredelse af arbejdet med det sociale frikort i de
kommuner og civilsamfundsorganisationer, der deltager i netværket. Der vil
også være fokus på samarbejde og snitflader mellem kommuner og
civilsamfundsorganisationer i benyttelsen af det sociale frikort. På de følgende
møder vil der blive fulgt op på successer og udfordringer i implementeringen af
aktiviteterne, ligesom der vil finde erfaringsudveksling sted mellem aktørerne
om udfordringer og muligheder i det daglige arbejde med det sociale frikort.
Socialstyrelsen etablerer og faciliterer netværket og varetager en
sekretariatsfunktion, så der samles op skriftligt på beslutninger, der træffes i
netværket, og at netværkets arbejde i øvrigt understøttes efter behov. Der
forventes at være maks. 20-30 deltagere i netværket.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647739_0006.png
Lokal implementeringsunderstøttelse i civilsamfundsorganisationer og
kommunale institutioner
Socialstyrelsen vil i 2022 understøtte konkret udbredelse af det sociale frikort i
forskellige lokalområder. Dvs. fx i foreninger og på væresteder drevet af
civilsamfundet og kommunerne. Formålet er både at udbrede ordningen lokalt
og at indhente konkret viden og erfaring fra implementeringsarbejdet med det
sociale frikort. Via dialogen i nøglepersonnetværket og dialog med
landsdækkende civilsamfundsaktører vil Socialstyrelsen etablere kontakt til
lokale organisationer med henblik på at støtte implementeringen af det sociale
frikort lokalt. For at sikre fleksibilitet i processen vil implementeringsstøtten
både kunne være fysisk og virtuel.
Socialstyrelsen vil støtte implementeringen via anvendelsen af de
implementeringsværktøjer, som styrelsen i forvejen har udviklet målrettet
implementering af forskellige metoder i kommunalt regi.
For at sikre at der opnås resultater i den lokale understøttelse af
implementeringen forpligtes de lokale organisationer til at få samarbejdsparter
til at deltage i dialogen om implementeringen af det sociale frikort. Dvs. at
dialogen med den konkrete civilsamfundsorganisation eller den kommunale
organisation skal omfatte fx kommunens social- og/eller
beskæftigelsesforvaltning og eventuelle andre samarbejdsparter i form af
virksomheder mv. Den lokale implementeringsindsats kan enten have form af
enkelte møder med de enkelte organisationer eller en egentlig
procesfacilitering.
Informationskort fra borger til virksomhed om socialt frikort
En af de primære udfordringer, når borgere får job med socialt frikort, er korrekt
udbetaling af løn. Det er virksomhedens ansvar at udbetale lønnen korrekt.
Men virksomhederne har ikke altid de rette informationer for at udbetale
borgerens løn på det sociale frikort. Det betyder, at en del borgere står i en
situation, hvor de skal orientere virksomhederne om ordningen, selvom de ikke
har kompetencerne til det.
Der udarbejdes derfor et informationskort til borgere, der bliver visiteret til det
sociale frikort. Informationskortet skal støtte borgerne i at orientere
arbejdsgivere om, hvad det sociale frikort er. Kortet indeholder den
væsentligste viden om, hvad det kræver af en virksomhed at aflønne en borger
med socialt frikort og oplysninger om, hvor virksomheden kan finde mere og
uddybende viden om det sociale frikort. Kortet skal understøtte borgere, der
oplever, at det er vanskeligt at formidle til virksomhederne, hvad det sociale
frikort går ud på, herunder at løn ikke må indberettes til e-Indkomst, og at det
udbetalte beløb skal være inklusiv feriepenge.
Selve kortet vil være digitalt tilgængeligt på socialtfrikort.dk som en printbar
PDF på maks. 1 A4-side i printvenligt format. Formålet med informationskortet
vil være at give kommuner og civilsamfundsorganisationer muligheden for at
give borgeren den vigtigste information om ordningen med i hånden, når der
etableres kontakt til en arbejdsgiver. Informationskortet vil skulle have en
fremtrædende placering på socialtfrikort.dk.
Informationskortet skal designes i den designramme, der gælder for det sociale
frikort.
Oplysnings-/inspirationsfilm
Socialstyrelsen får produceret 5 korte film, der anvendes til at reklamere for og
formidle viden om anvendelsen af det sociale frikort på
www.socialtfrikort.dk.
Filmene laves af KFUKs Sociale Arbejdes forsorgshjem for unge, Skjoldbo i
Esbjerg. Skjoldbo arbejder med et projekt for unge hjemløse, som aflønnes via
socialt frikort for arbejdet med at lave forskellige oplysnings- og kampagnefilm.
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647739_0007.png
Formålet med filmene til socialtfrikort.dk er at give borgere, kommuner,
civilsamfund og virksomheder indblik i, hvordan det sociale frikort fungerer og
at inspirere/motivere til yderligere udbredelse af anvendelsen af det sociale
frikort på landsplan. Filmene vil derfor have karakter af både oplysnings- og
kampagnefilm. Der vil dog være primært fokus på at inspirere til anvendelsen
af det sociale frikort. Filmene offentliggøres på socialtfrikort.dk, hvilket betyder,
at filmene ses i en kontekst, hvor viden om kortet er let tilgængelig.
Filmene vil beskrive følgende:
Anvendelsen af det sociale frikort i en eller to virksomheder, herunder
essentielle informationer for virksomheder
Anvendelsen af det sociale frikort i en konkret kommune, herunder
essentielle informationer for kommuner.
Portrætter af konkrete borgere, der anvender det sociale frikort,
herunder essentielle informationer for borgere.
Anvendelsen af det sociale frikort i en eller to
civilsamfundsorganisationer, herunder hvad borgerne får ud af
ordningen.
Socialstyrelsen står for at indgå kontrakt og udarbejde projektbeskrivelse i
samarbejde med Skjoldbo. Samtidig står Socialstyrelsen for leverandørstyring,
der sikrer leverancen og filmenes faglige indhold.
Filmene forventes produceret i løbet af foråret 2022.
3