Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2647733_0001.png
Enhed
Jura og International
Sagsbehandler
Louise Skovgaard
Petersen
Koordineret med
Sagsnr.
2023 - 195
Doknr.
653393
Dato
16-01-2023
Oversigt over væsentlig lovgivning på det sociale og
familieretlige område
1. Lovgivning på socialområdet
...................................................................... 2
1.1 Lov om social service – ”serviceloven” ......................................................... 2
Formål og hovedindhold .............................................................................. 2
Lovens målgruppe(r) ................................................................................... 2
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser ........................................................ 2
1.2 Lov om socialtilsyn – ”socialtilsynsloven” ..................................................... 5
Formål og hovedindhold .............................................................................. 5
Lovens målgruppe(r) ................................................................................... 5
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser ........................................................ 5
1.3 Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område –
”retssikkerhedsloven” .......................................................................................... 6
Formål og hovedindhold .............................................................................. 6
Lovens målgruppe ....................................................................................... 6
Beskrivelse af bestemmelser ...................................................................... 6
1.4 Lov om psykologer m.v. – ”psykologloven” .................................................. 7
Formål og hovedindhold .............................................................................. 7
Lovens målgruppe ....................................................................................... 7
Beskrivelse af bestemmelser ...................................................................... 7
1.5 Lov om forsøg med et socialt frikort ............................................................. 8
Formål og hovedindhold .............................................................................. 8
Lovens målgruppe ....................................................................................... 8
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser ........................................................ 8
1.6 Tolkeloven - lov om tolkning til personer med hørehandicap ....................... 9
Formål og hovedindhold .............................................................................. 9
Lovens målgruppe ....................................................................................... 9
Beskrivelse af bestemmelser ...................................................................... 9
2. Lovgivning på det familieretlige område..................................................
10
2.1 Kort om det familieretlige område ............................................................... 10
Formål og hovedindhold ............................................................................ 10
Hovedområder ........................................................................................... 10
Udvalgte bestemmelser ............................................................................. 11
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647733_0002.png
1. Lovgivning på socialområdet
1.1 Lov om social service – ”serviceloven”
Formål og hovedindhold
Hjælp og støtte efter serviceloven har til formål at fremme den enkeltes
muligheder for at udvikle sig og for at klare sig selv, eller at lette den daglige
tilværelse og forbedre livskvaliteten. Kommunerne skal derfor efter
serviceloven tilbyde rådgivning, indsatser og handicapkompenserende støtte,
herunder støtte og rådgivning, der kan forebygge sociale problemer, på
baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkeltes behov og i
samarbejde med borgeren.
Det er et krav for at modtage hjælp og støtte efter loven, at borgeren opholder
sig i Danmark. Social- og boligministeren er dog bemyndiget til at fastsætte
regler om, hvilke ydelser efter serviceloven, der kan medtages under
midlertidige ophold i udlandet, og om betingelserne herfor.
Det er kommunerne, der efter serviceloven har ansvaret for
at træffe afgørelse om hjælp og støtte til borgerne (med undtagelse af
afgørelser om optagelse i tilbud efter §§ 109 og 110 (kvindekrisecentre
og forsorgshjem m.v.), hvor afgørelsen træffes af tilbudslederen)
at der er de nødvendige tilbud efter loven (forsyningsforpligtelsen)
at finansiere ydelser og tilbud efter serviceloven (for visse udgifter er
der dog adgang til statsrefusion)
Kommunerne kan indgå aftale med andre kommuner, regioner eller private
leverandører og tilbud om levering af ydelser til borgerne.
Lovens målgruppe(r)
Målgrupperne for serviceloven er:
Udsatte børn og unge.
Børn, unge og voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Socialt udsatte voksne som hjemløse eller voksne med
misbrugsproblemer og psykiske lidelser.
Ældre.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 1.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i serviceloven
Bestemmelse(r)
§§ 11-12 –
Rådgivning og
forebyggende indsatser
Målgruppe
Udsatte børn og unge og
deres familier, vordende
forældre, samt forældre
til børn og unge med en
funktionsnedsættelse (§
11), Voksne (§ 12)
Indhold
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde rådgivning og vejledning til:
- voksne
- børn, unge og forældre, herunder også vordende forældre,
til løsning af vanskeligheder i familien,
- børn og unge med nedsat funktionsevne eller
adfærdsvanskeligheder og deres forældre.
Kommunalbestyrelsen skal desuden tilbyde tidlige,
forebyggende indsatser til børn, unge og deres familier samt
undersøgelse og behandling af børn og unge med
adfærdsvanskeligheder eller nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne.
§§ 32, 32a, 36, 41-45 –
Handicapkompenserend
e ydelser for børn og
unge
§ 50 –
Børnefaglig
undersøgelse
Børn og unge med varigt
og betydeligt nedsat
funktionsevne/indgribend
e kroniske eller
langvarige lidelser
Børn og unge, der kan
have brug for særlig
støtte
Bestemmelserne omfatter bl.a. hjælp til dækning af
nødvendige merudgifter ved forsørgelse af barnet i hjemmet,
tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af barnet i hjemmet,
ledsagelse til aktiviteter uden for hjemmet, særlige dag- og
klubtilbud og hjemmetræning.
Efter bestemmelsen har kommunalbestyrelsen pligt til at
igangsætte en børnefaglig undersøgelse, hvis det må
antages, at et barn eller en ung trænger til særlig støtte,
herunder på grund af nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne. Undersøgelsen skal belyse ressourcer og
problemer og kommunalbestyrelsen skal som led i
undersøgelsen inddrage de fagfolk, der har viden om
barnets/den unges eller familiens forhold.
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647733_0003.png
Undersøgelsen skal gennemføres så skånsomt som muligt,
og så vidt muligt i samarbejde med
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15
år. Som led i undersøgelsen skal der gennemføres en
børnesamtale. Undersøgelsen skal som udgangspunkt være
afsluttet inden for 4 måneder.
Undersøgelsen skal resultere i en begrundet stillingtagen til,
om der er grundlag for at iværksætte foranstaltninger, og i så
fald hvilke. Forældremyndighedsindehavers og barnet/den
unges holdning til de påtænkte foranstaltninger skal være
oplyst.
§ 52 –
Foranstaltninger for børn
og unge
Udsatte børn og unge
(samt børn og unge med
funktionsnedsættelse)
Kommunalbestyrelsen skal vælge den eller de
foranstaltninger, som bedst kan løse de problemer og behov,
som er afdækket gennem den børnefaglige undersøgelse.
Som udgangspunkt træffes afgørelsen med samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15
år. Der kan kun iværksættes foreløbig eller akut støtte uden
forudgående børnefaglig undersøgelse, hvis særlige forhold
taler for det.
Kommunalbestyrelsen kan iværksætte hjælp ud fra ni typer af
tilbud:
1) Ophold i dagtilbud, fritidshjem, uddannelsessted, m.v.
2) Praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet.
3) Familiebehandling eller behandling af barnets eller den
unges problemer.
4) Døgnophold for familien, f.eks. i en plejefamilier eller på en
døgninstitution.
5) Aflastningsordning, f.eks. i en plejefamilier eller på en
døgninstitution.
6) Udpegning af en fast kontaktperson for barnet eller den
unge, eller for hele familien.
7) Anbringelse af barnet eller den unge uden for hjemmet.
8) Formidling af praktiktilbud til den unge.
9) Anden hjælp.
Anbringelse uden for hjemmet uden samtykke er reguleret i
servicelovens §§ 58 og 59.
§§ 68 d-f Adoption
Udsatte børn og unge
I forbindelse med en afgørelse om anbringelse af et barn eller
en ung uden for hjemmet, hvor det må antages, at barnet eller
den unge vil være anbragt i en længere årrække, skal
kommunalbestyrelsen, jf. § 68 d, overveje, om hensynet til
kontinuitet og stabilitet i barnets eller den unges opvækst taler
for, at barnet eller den unge i stedet bliver adopteret.
Det følger af § 68 e, at hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at
adoption af et barn eller en ung ikke kan gennemføres med
samtykke fra barnets eller den unges forældre, jf. § 7 i
adoptionsloven, og kommunalbestyrelsen vurderer, at
adoption vil kunne gennemføres uden samtykke fra
forældrene efter § 9, stk. 2-4, i adoptionsloven, forelægger
kommunalbestyrelsen sagen for børn og unge-udvalget.
En forelæggelse for børn og unge-udvalget om adoption uden
samtykke skal indeholde en indstilling, som bl.a. omfatter den
børnefaglige undersøgelse, barnets eller den unges
handleplan, og en redegørelse for, at betingelserne for
adoption uden samtykke efter § 9, stk. 2-4, i adoptionsloven
er opfyldt. På baggrund af indstillingen kan børn og unge-
udvalget på et møde indstille til Ankestyrelsen, at styrelsen
træffer afgørelse om, at barnet eller den unge adopteres efter
§ 9, stk. 2-4, i adoptionsloven (§ 68 f).
§ 76 – Efterværn
Udsatte unge
Kommunalbestyrelsen skal efter bestemmelsen tilbyde hjælp
til unge fra 18 til 22 år, der har haft en kontaktperson eller
været anbragt uden for hjemmet op til det 18. år. Efterværn
skal tilbydes, når det må anses for at være af væsentlig
betydning af hensyn til den unges behov for støtte, og hvis
den unge er indforstået hermed. Hjælpen skal bidrage til en
god overgang til en selvstændig tilværelse.
For unge der har en kontaktperson, kan kontaktpersonen
opretholdes. Unge, der er anbragt umiddelbart inden de fylder
18 år, kan få efterværn i form af døgnophold på et
anbringelsessted, en kontaktperson, udslusningsordning i det
hidtidige anbringelsessted eller andre former for støtte.
§§ 83-84 – praktisk og
personlig hjælp og
aflastning
§ 85 – Socialpædagogisk
bistand
Ældre, voksne med
nedsat funktionsevne og
udsatte voksne
Voksne med betydelig
funktionsnedsættelse/vok
sne med særlige sociale
problemer
Voksne med varig og
betydelig
funktionsnedsættelse
Bestemmelserne omfatter hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb
og afløsning/aflastning til familiemedlemmer, der passer den
pågældende borger i hjemmet.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte
samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til
personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale
problemer.
Ordningen med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere i §
95 omfatter hjælp i form af et kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere til at udføre personlig og praktisk hjælp i hjemmet.
Ordningen kan gives til borgere med behov for mere end 20
timers personlig og praktisk hjælp om ugen. BPA-ordningen i
§§ 95 og 96 -
hjælperordninger
3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647733_0004.png
§ 96 omfatter hjælp i form af et kontant tilskud til ansættelse
af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse. Ordningen
kan gives til borgere med omfattende og sammensatte
hjælpebehov, hvor denne særlige støtte er nødvendig. For
begge ordninger er det et krav, at borgeren kan fungere som
arbejdsleder for sine hjælpere (dog kan dette overlades til en
nærtstående i ordningen efter § 95, stk. 3). Endvidere skal
borgeren kunne fungere som arbejdsgiver for hjælperne,
medmindre borgeren indgår aftale med en nærtstående eller
en af socialtilsynet godkendt forening eller privat virksomhed
om, at arbejdsgiveransvaret overdrages til denne.
§ 100 – Merudgifter ved
den daglige livsførelse
Voksne under
folkepensionsalderen
med nedsat
funktionsevne
Udsatte voksne
Bestemmelsen omfatter hjælp til dækning af nødvendige
merudgifter, som er en konsekvens af funktionsnedsættelsen,
og som ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre
regler i serviceloven.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde behandling af personer
med stofmisbrug. Behandlingen skal iværksættes senest 14
dage efter henvendelse til kommunen.
Efter § 101 a skal kommunalbestyrelsen tilbyde anonym,
ambulant stofmisbrugsbehandling til personer, der ikke har
andre sociale problemer.
Bestemmelserne giver kommunalbestyrelsen mulighed for –
og i visse tilfælde pligt til – at tilbyde borgere med betydelig
funktionsnedsættelse eller særlige sociale problemer ophold i
midlertidige (§ 107) eller længerevarende (§ 108) botilbud. §
108 a giver yderligere mulighed for at tilbyde længerevarende
ophold i en boform efter § 108 til unge mhp. at understøtte, at
personerne kan leve et ungdomsliv.
Kommunerne skal desuden tilbyde midlertidigt ophold i
boformer til kvinder, der har været udsat for vold eller trusler
om vold eller tilsvarende krise relateret til familieforhold (§
109). Tilsvarende skal kommunalbestyrelsen tilbyde
midlertidigt ophold i boformer til personer med særlige sociale
problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen
bolig (§ 110). I begge tilfælde kan boformens leder indskrive
borgeren ved dennes egen henvendelse uden forudgående
kommunal visitation.
§§ 112-116 –
Hjælpemidler,
forbrugsgoder, støtte til
bil og boligindretning
Personer med nedsat
funktionsevne
Bestemmelserne omfatter hjælpemidler, forbrugsgoder,
handicapbil og boligindretning. Fælles for bestemmelserne er,
at hjælpen skal være væsentlig i forhold til at afhjælpe
følgerne af funktionsnedsættelsen.
§ 101 –
Stofmisbrugsbehandling
§§ 107, 108, 108 a, 109-
110 – Botilbud,
krisecentre og herberg
Udsatte voksne og
voksne med nedsat
funktionsevne
§§ 124 c-129 a, 136 a, 136
Voksne med betydelig og Bestemmelserne indeholder hjemmel til, at
b, 136 d og 136 f –
varigt nedsat psykisk
kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at
funktionsevne
plejepersonale kan anvende magt og andre indgreb i
Magtanvendelse
borgerens selvbestemmelsesret, når en række betingelser er
opfyldt. Der er bl.a. tale om anvendelse af tryghedsskabende
velfærdsteknologi, låsning og sikring af yderdøre og vinduer
og flytning uden samtykke. Yderligere indeholder
bestemmelserne hjemmel til at plejepersonalet kan anvende
magt og andre indgreb i borgerens selvbestemmelsesret, når
en række betingelser er opfyldt. Der er bl. a. tale om fysisk
fastholdelse og afværgehjælp.
§§ 137 e-137 j –
Indgreb over for
anbragte domfældte
Personer med nedsat
psykisk funktionsevne,
som i henhold til en
strafferetlig afgørelse
afsagt ved dom eller
kendelse er anbragt i en
§ 108-boform.
Bestemmelserne indeholder hjemmel til, at
kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om anvendelse af
særlige indgreb over for personer, som er anbragt i § 108-
tilbud i henhold til en strafferetlig afgørelse afsagt ved dom.
Dog kan lederen af en boform, eller dennes stedfortræder,
træffe foreløbige afgørelse, når indgrebet findes uopsætteligt.
Der er bl.a. tale om låsning af den anbragtes bolig for natten,
indskrænkning i den anbragtes adgang til internet og telefon
samt person-undersøgelse (sidstnævnte indgreb kun ift.
personer, som er anbragt på sikret afdeling på
Kofoedsminde).
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en handleplan for støtte
til børn og unge, der modtager støtte efter §§ 52 eller 76 eller
76 a. Handleplanen skal angive formål og konkrete mål med
indsatsen ud fra de problemer, der er afdækket i den
børnefaglige undersøgelse, samt indsatsens forventede
varighed. For unge over 16 år skal handleplanen desuden
omfatte mål i forhold til den unges overgang til voksenlivet,
herunder i forhold til uddannelse og beskæftigelse.
For voksne under folkepensionsalderen skal kommunen
tilbyde en handleplan til personer med betydelig nedsat
funktionsevne eller alvorlige sociale problemer, der betyder, at
de kun med betydelig støtte kan bo i egen bolig.
Handleplanen skal bl.a. angive formål med indsatsen og
hvilken indsats, der er nødvendig. Kommunen kan tilbyde
handleplaner til andre personer, hvor det vurderes
hensigtsmæssigt. Handleplaner udarbejdes i samarbejde med
borgeren.
Anm.: Det bemærkes, at det er besluttet, at der skal udarbejdes en
Barnets lov,
som skal udgøre en ny
hovedlov for særlig støtte til børn og unge begrundet i enten social udsathed eller en fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse hos barnet, den unge og/eller i familien. Barnets lov har baggrund i den politiske aftale
om Børnene Først, der blev indgået i maj 2021 mellem den tidligere regering og et bredt flertal i Folketinget.
Barnets lov vil komme til at bestå af dels flytning af eksisterende bestemmelser (primært fra serviceloven) og
af nye bestemmelser på baggrund af den politiske aftale.
§§ 140-141 –
Handleplaner
Udsatte børn og unge (§
140) Udsatte Voksne og
herunder personer med
betydelig nedsat
funktionsevne (§ 141)
4
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647733_0005.png
1.2 Lov om socialtilsyn – ”socialtilsynsloven”
Formål og hovedindhold
Formålet med socialtilsynsloven er ifølge lovens § 1 at bidrage til at sikre, at
borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med
offentlige og private tilbud efter lov om social service og kapitel 40 i
sundhedsloven. Formålet skal opnås gennem en systematisk, ensartet, uvildig
og fagligt kompetent varetagelse af opgaven med at godkende og føre
driftsorienteret tilsyn med de tilbud m.v., der er omfattet af socialtilsynsloven.
Loven indeholder regler for, hvordan de fem kommunalt forankrede socialtilsyn
skal godkende og føre driftsorienteret tilsyn med tilbud og plejefamiliers
generelle kvalitet samt økonomi, herunder hvornår socialtilsynet kan anvende
sanktioner over for tilbud og plejefamilier.
Loven indeholder bl.a. også regler om registrering af tilbud og plejefamilier på
Tilbudsportalen, godkendelse af og tilsyn med foreninger og private
virksomheder, der varetager arbejdsgiverfunktioner i ordninger efter §§ 95 og
96 i lov om social service, socialtilsynets whistleblowerordning, klageadgang til
Ankestyrelsen samt Social- og Boligstyrelsens opgaver med at understøtte og
følge socialtilsynet.
Socialtilsynsloven skal ses i sammenhæng med bekendtgørelse om
socialtilsyn, hvor bl.a. specialistfunktionerne og kvalitetsmodellen samt koncept
for godkendelse af plejefamilier er fastlagt.
Lovens målgruppe(r)
Målgrupperne for socialtilsynsloven er:
De fem socialtilsyn dvs. Frederiksberg Kommune, Holbæk Kommune,
Faaborg-Midtfyn Kommune, Silkeborg Kommune og Hjørring
Kommune, som varetager funktionen som socialtilsyn.
Almene plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede
plejefamilier.
Døgntilbud.
Stofmisbrugsbehandlingstilbud.
Tilbud i form af hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i
serviceloven, som leveres som et samlet tilbud i andre typer af boliger
end botilbud efter serviceloven (”Botilbudslignende tilbud”).
Alkoholbehandlingssteder efter sundhedsloven.
Foreninger og private virksomheder, der varetager
arbejdsgiverfunktioner i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov om social
service
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 2.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i socialtilsynsloven
Bestemmelse(r)
Kapitel 1
(§§ 1-3)
Kapitel 2
(§§ 4-11c)
Kapitel 3
(§§ 12-18)
Kapitel 3 a
(§§ 18a-18h)
Kapitel 4
§§ 19-23)
Kapitel 5 (§ 24 )
Indhold
Lovens formål og socialtilsynenes ansvarsfordeling
Godkendelse af og tilsyn med visse sociale og sundhedsmæssige tilbud,
herunder plejefamilier
Tilbuddenes oplysningspligt, indhentelse af straffeattester, krav til
virksomhedsform, krav til vedtægter, krav til bestyrelser og krav til budgetter og
regnskaber
Godkendelse af og tilsyn med foreninger og private virksomheder, der varetager
arbejdsgiverfunktioner i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov om social service
Klageadgang, videregivelse af oplysninger, Tilbudsportalen og finansiering af
socialtilsynet
Socialstyrelsens opgaver vedrørende socialtilsynene
5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647733_0006.png
1.3 Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område –
”retssikkerhedsloven”
Formål og hovedindhold
Formålet med retssikkerhedsloven er ifølge lovens § 1 at sikre borgernes
rettigheder og indflydelse, når de sociale myndigheder behandler sager, at
fremhæve kommunalbestyrelsens ansvar for kommunens opgavevaretagelse
på det sociale område, at fremhæve, at de sociale myndigheder har pligt til at
tilrettelægge en tidlig helhedsorienteret hjælp, at forebygge at personer, der har
eller kan få vanskeligheder ved at fastholde et arbejde, får behov for hjælp til
forsørgelse, og at fastlægge struktur og grundlæggende principper for
administration af sociale sager.
Loven indeholder regler for, hvordan kommunen og statslige myndigheder på
det sociale område (Familieretshuset og Ankestyrelsen) skal behandle sager
efter lovgivningen.
Loven indeholder bl.a. reglerne om opholdskommune (handlekommune) og
mellemkommunal refusion, reglerne om Ankestyrelsens organisering og
klagereglerne på det sociale og det beskæftigelsesmæssige område.
Lovens målgruppe
Lovens målgruppe er særligt kommunerne og Ankestyrelsen.
Beskrivelse af bestemmelser
Tabel 3.
Beskrivelse af bestemmelser i retssikkerhedsloven
Bestemmelse(r)
Kapitel 1
(§§ 1 og 2)
Kapitel 2
(§§ 2-8)
Kapitel 3
(§§ 9-9 d)
Kapitel 3 a
(§§ 10-14)
Kapitel 4
§§ 15-33)
§ 43
Kapitel 9 og 9 a (§§ 50-59 e)
Kapitel 10 (§§ 60-74)
Indhold
Lovens formål og anvendelsesområde
Regler om, hvordan de sociale myndigheder skal behandle sagerne i forhold til
borgerne
Regler om opholdskommune og mellemkommunal refusion
Regler om oplysning af sociale sager, herunder borgerens medvirken og pligt til
at oplyse om ændringer og myndigheders og andres pligt til at give oplysninger
Regler om kommunalbestyrelsens ansvar, tilsyn og opgaver samt regler om
nedsættelse af børn og unge-udvalg samt ældreråd og handicapråd
Bestemmelse om samarbejde mellem kommuner og private
Regler om Ankestyrelsen og Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg
Regler om behandling af klager over afgørelser truffet af kommunerne, herunder
jobcentrene, og Udbetaling Danmark.
6
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647733_0007.png
1.4 Lov om psykologer m.v. – ”psykologloven”
Formål og hovedindhold
Loven regulerer en frivillig autorisationsordning for psykologer. En autorisation
medfører, at psykologen kommer under tilsyn af Psykolognævnet. Autorisation
medfører tillige, at psykologen får pligt til at udvise omhu og
samvittighedsfuldhed under udøvelsen af sin virksomhed og til i den
forbindelse at føre ordnede optegnelser (klientjournaler).
Loven indeholder samtidig en beskyttelse af titlen som psykolog og autoriseret
psykolog. Titlen som psykolog må alene anvendes, hvis den pågældende ved
et universitet eller anden højere uddannelsesinstitution har bestået
kandidateksamen i psykologi eller dermed ligestillet eksamen. Betegnelsen
autoriseret psykolog må alene anvendes, hvis den pågældende har en
autorisation fra Psykolognævnet. Overtrædelse kan straffes med bøde.
Lovens målgruppe
Målgruppen for psykologloven er uddannede psykologer.
Beskrivelse af bestemmelser
Tabel 4.
Beskrivelse af bestemmelser i psykologloven
Bestemmelse(r)
Kapitel 1 og 1 a
(§§ 1 og 2)
Kapitel 1 b
(§§ 2 a-10)
Kapitel 1 c
(§§ 11-11 b)
Kapitel 2
(§§ 12, 14 og 16)
Kapitel 3
§§ 17-17 c)
Kapitel 4 og 5
(§§ 19 og 21-23)
Indhold
Titelbeskyttelse og autorisation.
Tilsyn og tilsynsforanstaltninger.
Offentliggørelse af meddelte autorisationer, autorisationsændringer og andre
tilsynsforanstaltninger.
Pligter for autoriserede psykologer.
Psykolognævnet.
Anerkendelse af udenlandske psykologers erhvervsmæssige kvalifikationer,
psykologers tavshedspligt og straffebestemmelser.
7
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647733_0008.png
1.5 Lov om forsøg med et socialt frikort
Formål og hovedindhold
Lov om forsøg med et socialt frikort understøtter forsøgsordningen med et
socialt frikort.
Det sociale frikort giver udsatte personer med særlige sociale udfordringer
mulighed for at tjene op til 20.000 kroner om året skattefrit, uden at
lønindtægterne bliver fradraget i deres offentlige forsørgelsesydelser.
Ordningen med det sociale frikort er først og fremmest en social indsats, der
giver socialt udsatte borgere mulighed for at arbejde på egne præmisser under
fleksible vilkår i ordinære ansættelser – og på den måde være en del af
arbejdsfællesskabet uden at betale skat eller få fradrag i indkomstafhængige
offentlige ydelser. Ordningen bidrager til øget livskvalitet for borgerne, og kan
for nogle være en trædesten til større eller mere permanent tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Siden forsøgsperiodens start i 2019 er mere end 7.700 personer blevet
visiteret til ordningen, og knap 3.500 har haft en eller flere ansættelser med
brug af frikortet.
Lov om forsøg med et socialt frikort trådte i kraft 1. januar 2019, og er
forlænget af flere omgange. Den seneste forlængelse ophører 1. juli 2023.
Lovens målgruppe
Målgruppen for det sociale frikort er socialt udsatte voksne, nærmere bestemt
personer med særlige sociale problemer, herunder psykiske vanskeligheder,
der er i målgruppen for afsnit V (voksen-kapitlet) i lov om social service.
Personer med fysisk eller kognitivt handicap er ikke i målgruppen for det
sociale frikort, medmindre de samtidig har særlige sociale problemer.
Det er en forudsætning, at personerne i målgruppen er langt fra beskæftigelse
og uddannelse, således at de hverken har været under uddannelse eller har
haft arbejdsindkomst over 10.000 kr. inden for det seneste år. Derudover er det
en forudsætning, at de opfylder opholdskravet for ret til uddannelseshjælp eller
kontanthjælp i § 11 i lov om aktiv socialpolitik.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 5.
Beskrivelse af bestemmelser i lov om forsøg med et socialt frikort
Bestemmelse(r)
§1
§2
§3
§4
§§ 5-8
Indhold
Formålet med loven
Definitionen af et socialt frikort, målgruppen m.v.
Optjening af ferie
Indberetning af indtægt via socialt frikort til socialtfrikort.dk
Ikrafttræden m.v., ændring i anden lovgivning og territorial gyldighed
8
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647733_0009.png
1.6 Tolkeloven - lov om tolkning til personer med hørehandicap
Formål og hovedindhold
Formålet med loven er at etablere en fælles tolkeløsning på tværs af sektorer
for at give mennesker med hørehandicap en enkel og smidig adgang til
tolkning. Loven finder ikke anvendelse på tolkning, der er reguleret af anden
lovgivning. Dvs. sektoransvarlighedsprincippet gælder på tolkeområdet. I loven
defineres tolkning som assistance fra en uddannet tolk til personer med
hørehandicap, for at disse kan kommunikere med andre.
Loven fastsætter den såkaldte fælles tolkeløsning og målgruppen for denne,
som er døve, døvblevne, døvblinde samt svært hørehæmmede, der har et
hørehandicap i en grad, der medfører, at de har behov for en tolk for at kunne
kommunikere med andre.
Loven indeholder desuden hjemmel til Den Nationale Tolkemyndighed (som er
en del af Socialstyrelsen), som bevilger tolkning til hørehandicappede til
aktiviteter, der er nødvendige for, at personer med hørehandicap kan deltage i
samfundslivet på lige fod med andre borgere (tidubegrænset) samt visse andre
aktiviteter (bevillingsbegrænset). Aktiviteterne er nærmere reguleret på
bekendtgørelsesniveau. Loven indeholder bemyndigelse til fastsættelse af de
kvalitetsmæssige krav, der stilles til tolkeleverandører.
Endelig indeholder loven bestemmelser om Tolkerådet, som er et råd, der er
nedsat til at bistå bistår tolkemyndigheden i faglige spørgsmål, herunder særlig
i forhold til udviklingen af tolkeområdet.
Lovens målgruppe
Målgruppen for tolkeloven er tolke, leverandører, tolkebrugere og
Tolkemyndigheden
Beskrivelse af bestemmelser
Tabel 6.
Beskrivelse af bestemmelser i tolkeloven
Bestemmelse(r)
§§ 1-6
§7
§§ 8-14
§ 15
§§ 16-20 17-17 c)
Indhold
Formål, målgruppe, definitioner mv.
Statslig tolkemyndighed
Tolkeløsning, timebank, afgørelser, leverandører
Tolkerådet
Klageadgang mv.
9
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647733_0010.png
2. Lovgivning på det familieretlige område
2.1 Kort om det familieretlige område
Formål og hovedindhold
Familieretten regulerer rammerne for familier i bred forstand. Alle borgere
kommer i kontakt med familieretten i et livsforløb, og målgruppen for de
familieretlige regler er bred og forskelligartet. Allerede ved et barns fødsel skal
der ske en registrering af det juridiske forældreskab til barnet (moderskab,
fader- og medmoderskab) med de deraf afledte rettigheder og pligter, og
barnet skal have et navn. Familiedannelse kan også ske gennem adoption,
hvilket ligeledes hører ind under familieretten, der regulerer både nationale og
internationale adoptioner, herunder også adoption uden samtykke. Endelig
sker der familiedannelse gennem både altruistiske og kommercielle
surrogataftaler (anvendelse af en rugemor).
Senere i livet kan der også opstå behov for en aktiv myndighedsinvolvering i
forhold til familieretlige spørgsmål. Det er bl.a. tilfældet, når et par ønsker at
indgå ægteskab, eller hvis et par med børn ønsker at gå fra hinanden/blive skilt
og f.eks. får behov for en afgørelse om forældremyndighed eller samvær.
Kontakten til børnene reguleres gennem reglerne i forældreansvarsloven om
forældremyndighed, barnets bopæl og samvær.
Familieretten er kendetegnet ved at omfatte privatretlige forhold, herunder
tvister mellem private parter og fastlæggelse af civilretlig status. Der er tale om
et område, der favner mange forskellige familier med forskellige
problemstillinger og forskellige grader af udsathed. Systemet skal således
tilpasse sig familiernes behov og give mulighed for samlede løsninger af
familiens uenigheder og udfordringer, hvor det er relevant. Myndighederne
agerer primært på anmodning fra borgerne. På forældreansvarsområdet er der
dog et særligt fokus på at kunne hjælpe de mest udsatte familier i samarbejde
med det sociale system.
Flere forskellige myndigheder er involveret på det familieretlige område – som
de væsentligste kan nævnes Familieretshuset, familieretten, kommunerne,
folkekirken, personregisterførerne i sognene, Ankestyrelsen og departementet i
Social-, Bolig og Ældreministeriet.
Hovedområder
Familieret kan grupperes i fem hovedområder, som dækker over et bredt
spænd af sagstyper og projekter:
1) Ægteskab og skilsmisse er et bredt område, der vedrører indgåelse af
ægteskab, herunder betingelser for og retsvirkninger af dette, og opløsning
af ægteskab.
2) Underholdsbidrag omfatter sagsområderne børne- og ægtefællebidrag
samt inddrivelse af disse bidrag.
3) Fader- og medmoderskab reguleres i børneloven og omhandler primært at
registrere eller fastslå (ved dom eller anerkendelse) barnets retlige forældre
i forbindelse med fødslen.
4) Forældreansvar vedrører spørgsmål om forældremyndighed, barnets
bopæl og samvær. Som seneste initiativ på området kan nævnes det nye
familieretlige system, som sætter barnets behov og trivsel i centrum og skal
sikre enkle og gennemskuelige forløb. Sager om international
børnebortførelse har også en sammenhæng med forældreansvarsområdet.
5) Adoption, der både vedrører national og international adoption.
Det familieretlige områder indeholder et større antal love, bekendtgørelser
m.v., og det er vanskeligt at fremhæve en enkelt lov, som værende mere
væsentlig end andre. Nedenfor er gengivet fem centrale love på området, som
har forskellige målgrupper.
10
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Orientering om relevante materiale om det sociale og familieretlige område på udvalgets sagsomårde, fra Social- og Boligministeren
2647733_0011.png
Der er således lovgivning, der har personer, der ønsker at indgå ægteskab
eller at ophæve dette, som målgruppe
(ægteskabsloven).
Der er også regler,
der har barnet og dets forældre som målgruppe særligt i situationer, hvor
forældrene ikke bor sammen
(forældreansvarsloven og børnebidragsloven)
og i forhold til fastlæggelse af forældreskab
(børneloven).
Endvidere er der
regler, som har barnet som målgruppe i situationer, hvor en forælder bortfører
det fra den anden forælder til udlandet
(børnebortførelsesloven).
Og endelig
skal nævnes loven, som fastlægger Familieretshusets opgavevaretagelse
(familieretshusloven),
da Familieretshuset er indgangen for alle familieretlige
sager. Målgruppen for denne lov er således Familieretshuset og brugerne.
Udvalgte bestemmelser
Udvalgte bestemmelser på det familieretlige område
Bestemmelse(r)
§ 1, stk. 1, i familieretshusloven
Indhold/formål
Familieretshuset har til opgave at yde støtte til børn, der er berørt af
familieretlige problemstillinger, med henblik på at sikre barnets trivsel.
Familieretshuset skal sætte barnets bedste og barnets ret til trivsel og
beskyttelse i første række.
Familieretshusets Børneenhed yder støtte og rådgivning til børn, der er
berørt af familieretlige problemstillinger. Formålet med Børneenhedens
tilbud er at hjælpe barnet og understøtte barnets trivsel. Støtten ydes med
udgangspunkt i det enkelte barn og dets behov for støtte, herunder ved de
muligheder der er nævnt i stk. 2.
§ 15, stk. 1, i familieretshusloven
§ 1 i forældreansvarsloven
I alle forhold, som er omfattet af denne lov, skal hensynet til barnets bedste
og barnets ret til trivsel og beskyttelse komme i første række.
Afgørelser efter loven skal træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet.
Familieretshuset og familieretten skal have fokus på, at afgørelser skal
medvirke til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet mod vold eller anden
behandling, der udsætter barnet for skade eller fare, herunder at være
vidne til vold.
Barnet skal inddrages under en sag om forældremyndighed, barnets bopæl
eller samvær, så dets perspektiv og eventuelle synspunkter kan komme til
udtryk. Dette kan ske ved samtaler med barnet, børnesagkyndige
undersøgelser eller på anden måde, der belyser barnets perspektiv.
Forpligtelsen til at inddrage barnet direkte i sagen gælder ikke, hvis det må
antages at være til skade for barnet, eller hvis det må anses for
unødvendigt efter sagens omstændigheder.
Et barn, der er fyldt 10 år, kan anmode Familieretshuset om at indkalde
forældrene til et møde om forældremyndigheden, barnets bopæl eller
samvær.
Adoption må kun bevilges, når den efter foretagen undersøgelse kan
antages at være bedst for den, som ønskes adopteret, og denne enten
ønskes opfostret hos adoptanten eller har været opfostret hos denne, eller
der foreligger anden særlig grund til adoptionen.
Regel om at adgangen til at bortadoptere et barn uden forældrenes
samtykke i særlige tilfælde kan meddeles, hvor væsentlige hensyn til, hvad
der er bedst for barnet, taler for det. Det kan være tilfældet, når
betingelserne for en anbringelse uden for hjemmet uden samtykke er
opfyldt, og det er sandsynliggjort, at forældrene varigt vil være ude af stand
til at varetage omsorgen for barnet, og at adoption af hensyn til
kontinuiteten og stabiliteten i barnets opvækst vil være bedst for barnet.
Det kan også være tilfældet, hvis et barn er anbragt uden for hjemmet i en
plejefamilie, og barnets tilknytning til plejefamilien har antaget en sådan
karakter, at det vil være skadeligt for barnet at bryde denne tilknytning,
navnlig under hensyn til kontinuiteten og stabiliteten i barnets opvækst og
til barnets relation til sine forældre.
Forældrene er hver for sig forpligtet til at forsørge barnet. Barnet skal
forsørges, opdrages og uddannes under hensyn til forældrenes livsvilkår og
barnets bedste. Opfylder en af forældrene ikke forsørgelsespligten over for
barnet, kan det pålægges den pågældende forælder at udrede bidrag til
barnets underhold.
Børn, som ulovligt er ført her til landet eller ulovligt tilbageholdes her, skal
efter anmodning tilbagegives til den, som barnet tilbageholdes fra, hvis
barnet umiddelbart før bortførelsen eller tilbageholdelsen havde bopæl i en
stat, som har tiltrådt Haagerkonventionen.
Under ægteskabet råder hver ægtefælle over sin formue, uanset om
formuen er erhvervet før eller efter indgåelsen af ægteskabet, dog med de
begrænsninger, som følger af stk. 2, § 2 og kapitel 2 og 3.
Ved separation eller skilsmisse deler ægtefællerne deres formuer lige,
medmindre de har indgået en aftale om delingen efter § 32 eller andet
følger af § 26. Ved en ægtefælles død og ved skifte af et uskiftet bo deles
ægtefællernes formue lige mellem den længstlevende ægtefælle eller
dennes dødsbo og den førstafdøde ægtefælles dødsbo, medmindre andet
følger af § 51.
§ 4 i forældreansvarsloven
§ 34 i forældreansvarsloven
§ 35 i forældreansvarsloven
§ 2 i adoptionsloven
§ 9 i adoptionsloven
§ 13 i børnebidragsloven
§ 10, stk.1, i
børnebortførelsesloven
§ 1, stk. 1, i ægtefælleloven
§ 5, stk. 1, i ægtefælleloven
11