Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 209
Offentligt
Dr. Childress skrev tidligt i 2023 om hvordan vi sagtens kan identificere om børns afvisning
af forældre, er en autentisk adfærd, eller ej. Dvs. Om deres adfærd er styret af barnet egne
tanker, følelser og behov. Jeg har oversat og gengivet den her. Ud over at være familie
coach, er jeg også civilingeniør, bl.a. uddannet i og professionelt erfaren med styreteknik.
8x-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg vil tale om Anvendt Adfærds Analyse. Du burde have diagrammet - diagrammet for hvad
det er.
En Adfærds Kæde:
Det er simpelt - A - B - C. Se hvor simpelt det er.
Antecedens (ante = før; cedent = hændelse): Dette er de signaler, der udløser, der
"fremkalder" den adfærd, der følger efter.
Adfærd: Dette er den adfærdsmæssige reaktion, der udløses af stimuli fra en cue.
Konsekvens: Dette er belønning eller straf, der sker som følge af adfærden og som enten
øger eller mindsker sandsynligheden for den adfærd som svar på cue'en.
Hele sekvensen af ABC kaldes en "adfærdsrække" og konsekvensen af et led fungerer
derefter som cue (Antecedens) for den næste adfærd i næste led, og cue-adfærd-
konsekvens-som cue for næste adfærd udgør hele "adfærdsrækken" for en begivenhed.
Ved du, hvad der sker, når man anvender Anvendt Adfærds Analyse på denne faktiske
tilknytningspatologi i familieretten? Der er ingen cue for adfærden.
Den fulde adfærdsrække giver ingen mening, fordi barnets adfærd IKKE bliver udløst af den
udsatte forælders adfærd - der er ingen cue-forbindelse i adfærdsrækkens sekvens.
Det skyldes, at det er en falsk konflikt. Barnets adfærd bliver faktisk udløst af koalitionen
med den allierede forælder. Det er en trekantet trepersoners årsagsstruktur, ikke en
stimulus-respons to-personers årsag, så den to-personers Anvendte Adfærds Analyse kan
ikke identificere den udløsende cue.
Sådan kan du se, at det er en uægte konflikt - der er ingen cue fra den udsatte forælder, der
fremkalder barnets adfærd (fordi cue'en er hos den allierede forælder).
Når vi anvender Anvendt Adfærds Analyse, identificerer vi cue'en, der fremkalder
adfærden... og så ændrer vi cue'en - vi fjerner cue'en. Når vi ændrer eller fjerner cue'en, der
fremkalder adfærden... forsvinder den bekymrende adfærd.
Kenneth Nielsen Coach- & Consulting ApS.
Copyright © 2023.
All Rights Reserved
Side 1 af 6