Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 209
Offentligt
2749246_0001.png
Dr. Childress skrev tidligt i 2023 om hvordan vi sagtens kan identificere om børns afvisning
af forældre, er en autentisk adfærd, eller ej. Dvs. Om deres adfærd er styret af barnet egne
tanker, følelser og behov. Jeg har oversat og gengivet den her. Ud over at være familie
coach, er jeg også civilingeniør, bl.a. uddannet i og professionelt erfaren med styreteknik.
8x-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg vil tale om Anvendt Adfærds Analyse. Du burde have diagrammet - diagrammet for hvad
det er.
En Adfærds Kæde:
Det er simpelt - A - B - C. Se hvor simpelt det er.
Antecedens (ante = før; cedent = hændelse): Dette er de signaler, der udløser, der
"fremkalder" den adfærd, der følger efter.
Adfærd: Dette er den adfærdsmæssige reaktion, der udløses af stimuli fra en cue.
Konsekvens: Dette er belønning eller straf, der sker som følge af adfærden og som enten
øger eller mindsker sandsynligheden for den adfærd som svar på cue'en.
Hele sekvensen af ABC kaldes en "adfærdsrække" og konsekvensen af et led fungerer
derefter som cue (Antecedens) for den næste adfærd i næste led, og cue-adfærd-
konsekvens-som cue for næste adfærd udgør hele "adfærdsrækken" for en begivenhed.
Ved du, hvad der sker, når man anvender Anvendt Adfærds Analyse på denne faktiske
tilknytningspatologi i familieretten? Der er ingen cue for adfærden.
Den fulde adfærdsrække giver ingen mening, fordi barnets adfærd IKKE bliver udløst af den
udsatte forælders adfærd - der er ingen cue-forbindelse i adfærdsrækkens sekvens.
Det skyldes, at det er en falsk konflikt. Barnets adfærd bliver faktisk udløst af koalitionen
med den allierede forælder. Det er en trekantet trepersoners årsagsstruktur, ikke en
stimulus-respons to-personers årsag, så den to-personers Anvendte Adfærds Analyse kan
ikke identificere den udløsende cue.
Sådan kan du se, at det er en uægte konflikt - der er ingen cue fra den udsatte forælder, der
fremkalder barnets adfærd (fordi cue'en er hos den allierede forælder).
Når vi anvender Anvendt Adfærds Analyse, identificerer vi cue'en, der fremkalder
adfærden... og så ændrer vi cue'en - vi fjerner cue'en. Når vi ændrer eller fjerner cue'en, der
fremkalder adfærden... forsvinder den bekymrende adfærd.
Kenneth Nielsen Coach- & Consulting ApS.
Copyright © 2023.
All Rights Reserved
Side 1 af 6
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 209: Henvendelse af 23/7-23 fra Kenneth Nielsen om anmodning om foretræde om forældreansvarsloven
2749246_0002.png
DET... er adfærdsterapi. Vi ændrer eller fjerner cue'en, der fremkalder adfærden.
Adfærd styres af cue'en, ikke konsekvensen.
Understreger lige... adfærd styres af cue'en, ikke konsekvensen.
Forstår du? Her er det igen, adfærd styres af cue'en, IKKE af konsekvensen.
Hold op med at forsøge at belønne eller straffe adfærd ind i eller ud af eksistens - adfærd
styres IKKE af konsekvensen - adfærd styres af CUE'en - udløseren, der fremkalder
adfærden.
Ændrer eller fjerner du cue'en, vil du ændre eller fjerne adfærden.
Vores kørsels adfærd styres af trafiklyset (cue'en), ikke trafikulykken (konsekvensen). Når vi
ser et rødt lys, stopper vi. Når vi ser et grønt lys, kører vi. Gul er en overgangsvarsel.
Trafiklyset, cue'en, stimulus, styrer vores adfærd under kørsel.
Det tekniske udtryk er "stimuluskontrol" - det øjeblik vores køreselsadfærd kommer under
kontrol af trafiklyset, stimulus, har vi nu "stimuluskontrol" over personens køreadfærd.
DEREFTER... kan vi ændre lysene for at ændre køreadfærden. Hvis vi ændrer lyset til rødt,
stopper personen. Hvis vi ændrer lyset til grønt, kører personen.
MEN... med en faktisk patologi er det IKKE under "stimuluskontrol" af den udsatte forælder.
Vi kan ændre forælderens signalerings cue til rødt, grønt, blåt eller magenta, og det vil ikke
påvirke barnets adfærd... fordi barnets adfærd IKKE er under "stimuluskontrol" af den
udsatte forælders adfærd... barnets adfærd bliver IKKE styret af den udsatte forælders
adfærd - det er en uægte konflikt - det er en falsk forælder-barn tilknytnings-forstyrrelse.
Der er ingen forbindelse mellem en cue og adfærden... så der er intet at ændre hos den
udsatte forælder, der nogensinde vil ændre barnets adfærd.
Kenneth Nielsen Coach- & Consulting ApS.
Copyright © 2023.
All Rights Reserved
Side 2 af 6
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 209: Henvendelse af 23/7-23 fra Kenneth Nielsen om anmodning om foretræde om forældreansvarsloven
2749246_0003.png
Prøv det. Det kaldes en "Respons til Intervention" (RTI). Ændre cue'en fra den udsatte
forælder, få den udsatte forælder til at gøre noget anderledes - skift trafiklyset til grønt, blåt
eller hvilken som helst farve du ønsker, og se hvad der sker med barnets adfærd.
Intet. Det vil ikke have nogen betydning, hvad den udsatte forælder gør, barnets adfærd
forbliver uændret - fordi - barnets adfærd er IKKE under "stimuluskontrol" (den udløses
ikke) af den udsatte forælders adfærd.
Det er IKKE en to-personers årsagssammenhæng. Det er en trekantet årsagssammenhæng i
form af en trekantsrelation. Barnets adfærd bliver udløst af koalitionen med den allierede
forælder og bliver belønnet inden for den relation (konsekvensen), og det er det, der
opretholder den problematiske barns adfærd.
Det er Adfærdsterapi - en Anvendt Adfærdsanalyse for at identificere cue-strukturen og
forstærkerne for den problematiske adfærd. En Anvendt Adfærds Analyse ved hjælp af en
adfærdsrække-interview kan identificere ægte og uægte konflikter mellem forælder og
barn.
Det ville nok være en fordel for dig at vide. Du vil sandsynligvis finde den information nyttig.
Fagfolk inden for mental sundhed burde HELT SIKKERT have den viden som et
grundlæggende krav for grundlæggende faglig kompetence - Adfærdsterapi 101: Anvendt
Adfærds Analyse - ABC'erne i Adfærdsterapi... men det har de ikke.
Dine børnesagkyndige er lige så uvidende som en dør. Der er ingen standarder for praksis
inden for psykologi i familieretten. Det er utroligt dårligt, at jeg skal undervise
børnesagkyndige om principperne for Adfærdsterapi fra 1960'erne, før jeg kan have en
professionel diskussion med dem om deres klienter.
Men det gør jeg. Jeg er nødt til at oplyse dem. DET burde aldrig ske. Børnesagkyndige
psykologi er en mislykket model for tjenesteydelse til en sårbar befolkning. Klinisk psykologi
skal vende tilbage til familierettens praksis - men de vil nægte, fordi det er for professionelt
farligt.
Og det... er kernen i problemet - klinisk psykologi har svigtet jer, fordi I (patologien og
retssystemet) er for professionelt farlige. Professionel psykologi skal begynde en proces
med selvrefleksion for at udvikle vores respons på spørgsmål om professionel risiko - fordi -
den tidligere løsning inden for "børnesagkyndig" psykologi er en fuldstændig mislykket
model for tjenesteydelse til en sårbar befolkning.
I mellemtiden bliver du nødt til at uddanne jeres psykologer
Jeres sten-agtige eksistenser -
om karakteren af psykologisk viden. Du bliver nødt til at uddanne dem om diagnosticering,
fortælle dem, at en diagnose vejleder om en behandlingen (behandlingen for kræft er
anderledes end behandlingen for diabetes). Du bliver nødt til at instruere dem i, hvordan
man stiller en diagnose (indsamle symptomerne og anvende de diagnostiske kriterier til at
Kenneth Nielsen Coach- & Consulting ApS.
Copyright © 2023.
All Rights Reserved
Side 3 af 6
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 209: Henvendelse af 23/7-23 fra Kenneth Nielsen om anmodning om foretræde om forældreansvarsloven
2749246_0004.png
matche symptomerne med et mønster). Du bliver nødt til at uddanne dem om trekanter og
transgenerationale koalitioner. Du bliver nødt til at uddanne dem om Anvendt Adfærds
Analyse og Adfærdsterapi.
Det er meget undervisning, du bliver nødt til at gøre for disse sten-agtige væsener.
Eller... gå ud og find viden og rekrutter dem tilbage til arbejdet i familieretten - start med
DBT-terapeuter, de kender allerede principperne for Adfærdsterapi og ved allerede,
hvordan man udfører en Anvendt Adfærds Analyse.
Har jeg nævnt en Funktionel Adfærdsanalyse (FBA)? En FBA kræves af alle skoler, før de kan
implementere en adfærdsændringsplan for et barn i klasseværelset. En Funktionel Adfærds
Analyse er en rutine i skolesystemerne - ikke en eneste børnesagkyndig ved, hvad det er. De
er uvidende som sten.
For en Funktionel Adfærds Analyse (FBA) - start med strukturen af en Anvendt Adfærds
Analyse (A-B-C), og tilføj derefter hvilken Funktion adfærden tjener. Derefter intervenerer vi
med den Funktion, som adfærden tjener, for at ændre adfærden.
I konflikter involveret i retssystemet er Funktionen, som barnets tilknytningspatologi over
for den udsatte forælder tjener at annullere og manipulere retsafgørelser om
forældremyndighed, samvær og bopæl til fordel for den allierede forælder. Så... ændrer vi
det.
Ændre det, så barnets tilknytningspatologi ikke længere tjener den Funktion i familien. Det
er det, som den Dynamiske Samværsaftale gør. I det øjeblik adfærden ikke længere tjener
sin Funktion... forsvinder den, fordi der ikke længere er nogen støttende årsag til den.
Kenneth Nielsen Coach- & Consulting ApS.
Copyright © 2023.
All Rights Reserved
Side 4 af 6
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 209: Henvendelse af 23/7-23 fra Kenneth Nielsen om anmodning om foretræde om forældreansvarsloven
2749246_0005.png
En Anvendt Adfærdsanalyse - en Funktionel Adfærdsanalyse. Den "etablerede
videnskabelige og faglige viden inden for disciplinen" siden 1960'erne og grundlaget for
Adfærdsterapi.
Du bør nok være opmærksom på dette, da Jeres psykologer åbenbart ikke er det. Det ser ud
til, at du enten bliver nødt til at uddanne dine psykologer eller finde en, der har den
nødvendige viden og er villig til at risikere deres autorisation for at arbejde i familieretten.
Craig Childress, Psy.D.
Clinical Psychologist, CA PSY 18857
8x-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den dymaniske samværsaftale, som dr. Childress nævner, er en samværsordning, som
dommeren beslutter. Der er næsten kun to muligheder, enten 50/50, eller hvis afstanden er
stor, så hver anden weekend hos den ene forældre.
Når barnet eller børnene relation til den anden forældre, påvirkes negativt af en forældre,
så betyder det at den forældre der påvirker negativt, får mindre tid med børnene. Og så
snart den negative påvirkning aftager, opjusteres samværet igen til det dommeren har
bestemt.
Der måles på tre værdier mellem 1 og 7. Barnets affektion, barnets samarbejdsvillighed og
barnets sociale interageren i forhold til den udsatte forældre. Målingerne kan foretagers af
en forælder, eller af en uddannet lærer/pædagog/etc. og kommunen kan så justere hurtigt,
når værdier af 1 og 2 optræder, og forsvinder igen. Dermed vil den negative påvirkning af
børnene have mistet sin værdi, sin funktion.
Når børn manipuleres til at tage afstand fra en forældre, så sker den følelsesmæssige
afskæring på et falsk grundlag. Dvs. Barnets sorg, savn og smerte, af en forældre skyldes
ikke den afviste forældres adfærd, men i stedet den allierede forældre. Når børn handler
som om den falske tro er sand og gør det i mere end en måned, så opfylder børnene de
diagnostiske kriterier til en vrangforestilling. En vrangforestilling der deles med den allierede
forældre. At påføre børn en psykisk sygdom for at tilfredsstille andre behov, er ikke til
børnenes bedste. De to psykiske sygdomme der er bekymring for at børnene udvikler er:
En ICD-10 F24 induceret psykose,
”en indkapslet forfølgende
vrangforestilling, som børnene
deler, med deres primære omsorgsperson. Den anden er ICD-10 F68.A
”sygdoms-
efterligning”, en
falsk tilknytningsforstyrrelse hos barnet, vendt mod den udsatte forældre.
De færreste børnesagkyndige er uddannet og erfarne i psykisatrien. Og der er ingen af dem
der også har uddannelse og professionel erfaring i at arbejde inden for skizofreniområdet,
hvorfor de ikke genkender vrangforestillinger. Dr. Childress har udviklet yderligere to simple
værktøjer, der kan identificere problemet når det udvikler sig hos børnene og efter.
Kenneth Nielsen Coach- & Consulting ApS.
Copyright © 2023.
All Rights Reserved
Side 5 af 6
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 209: Henvendelse af 23/7-23 fra Kenneth Nielsen om anmodning om foretræde om forældreansvarsloven
2749246_0006.png
Det første, er en tjekliste hvor en udsat forælders adfærd, kan vurderes om vedkommende,
kan forårsage at børn afskærer sig fra den forældre. Det andet værktøj, er ca. 20
adfærdstegn som børnene udviser. De 3 Diagnostiske kriterier og der er 12 associerede
klinisk tegn. De tre diagnostiske kriterier, er adfærd, der aldrig ses andre steder i
befolkningen. Der er nu forskning der bekræfter modellen. Dermed kan det med 100%
sikkerhed identificere børnenes problematiske adfærd og løse de problemer som de har.
Kenneth.Nielsen.Coach
Kenneth Nielsen Coach- & Consulting ApS.
Copyright © 2023.
All Rights Reserved
Side 6 af 6