Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 207
Offentligt
Finansudvalget
Socialudvalget
Vedrørende L 131 & L 132
Randers 11/9 2023
Indledning
L 131 og 132 fortsætter underfinansieringen af den grundlæggende velfærd, i strid med
Grundlovens § 22, 2. pkt. Herefter er det Folketingets partiers pligt, som hver enkelt
folketingsmedlem har skrevet under på, at anholde Finansministeren for ikke at sørge for
tilstrækkelig finansiering af den grundlæggende velfærd, som fastsat i Serviceloven af Folketingets
flertal.
Stigende udgifter
Finansminister Nicolai Wammen (S) har udtalt, at stigningen i udgiftsniveauet i kommunerne
skyldes det specialiserede socialområde. Dette er ikke korrekt, da der her menes handicapindsatser,
hvilket ikke er årsagen til stigningen, da disse udgifter siden indførelse af Budgetloven i 2012 er
fastlagt ved udgiftsloft. Årsagen til at stigningen alligevel er indtruffet med 5,7 milliard kroner
siden 2018 skal findes i de udgifter som Lov om Udligning omhandler. Disse omhandler primært
tvangsinstitunalisering af børn og voksne med handicaps.
Er det ikke billigst at opbevare børn og voksne med handicaps i den offentlige forsorg, hvor
udgiften kan holdes nede? Det har det historisk aldrig været, hverken økonomisk eller
menneskeligt, hvilket Åndsvageforsorgen har lært os. Det manglende engagement overfor børn og
voksne med handicaps fra ansatte kan aldrig være bedre for børn og voksne med handicaps, da
plejere ikke har samme kærlighed eller engagement som familier, hvilket er det børn og voksne
udvikler sig ved. Institunaliseringen ved anbringelser får udgifterne til at stige på det specialiserede
socialområde. Børn og voksne med handicaps udgør de dyreste sager, som koster mere end 830.000
kr. Om året, som er grænsen for hvornår kommunerne modtager udligning. Det vil altid være
billigere at sætte den relevante handicapindsats ind i hjemmet, men det sker ikke, grundet
manglende udligning på indsatser i hjemmet. Derfor får familier med børn med handicaps og små
støttebehov fortsat tvangsinstitunaliseret deres børn, som vi jo kan se frem til en undskyldning for
om 50 år. Derfor bliver voksne med små støttebehov tvunget på bosteder og frataget BPA-
ordninger, da kommunerne skal holde budgetlofterne. Den udeblivende relevante handicapindsats i
anbringelser og på bosteder, gør de anbragte endnu dyrere at finansiere, hvorfor udgiften hertil
stiger.
Forråelsen udtalt af Wammen
Hvad med det normative område med børnehaver, skoler, ældreomsorgen mv? Disse lider også
grundet besparelserne med børn og voksne med handicaps som syndebukke, der tvinges ind i det
normative. Underfinansieringen på alle velfærdsområder gør, at mistrivslen stiger og alle
velfærdsområder bliver dyrere.
Siden 2012 har lov om udligning gjort børn og voksne med handicaps til syndebukke for den
underfinansierede velfærd, dirigeret fra forråelsen i Folketinget, udtalt den 31/8 2023 af
Finansminister, Nicolai Wammen (S) på TV, der omtalte børn og voksne med handicap som ”Det
specialiserede socialområde”. Så behøver vi nemlig ikke tænke på, at det er mennesker, som
Regeringen ikke ønsker at give mulighed for at føre en normal hverdag med et familieliv og
autonomi til at beslutte hvor barnet eller den voksne med handicap skal bo.