Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 205
Offentligt
2748067_0001.png
September 2023
Bilagsrapport
Kommunernes
brug af forældre-
pålæg og børne-
og ungepålæg
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0002.png
2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside: www.ast.dk
ISBN nr.: 978-87-7811-498-3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1 KOMMUNEFORDELTE
RESULTATER
KAPITEL 2 REGELGRUNDLAG
KAPITEL 3 ANALYSESKEMA
4
7
11
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0004.png
4
KAPITEL 1
Kommunefordelte resultater
Af nedenstående tabeller fremgår resultaterne af sagsgennem-
gangen, som er baseret på 20 sager, fordelt på de ni kommu-
ner. Tabellerne er opdelt efter, om afgørelsen handler om et
forældrepålæg (§ 57 a) eller et børne- og ungepålæg (§ 57 b),
og om der er tale om en meddelelses- eller efterlevelsesafgø-
relse (§ 57 a stk. 1 eller 8).
TABEL 2.1 ER KOMMUNERNES AFGØRELSE OM MEDDELESE AF ET FORÆLDREPÅLÆG (§ 57 A
STK. 1) SAMLET SET RIGTIG?
Ja, afgø- Nej, afgø- Nej, afgø- Nej, afgø- Nej, afgø-
relsen
relsen
relsen er i relsen er
relsen
kun del- ville blive ville blive ville blive
overens-
vist i
ændret,
hjemvist,
stem-
ophævet,
overens-
hvis der
hvis der
melse
hvis der
stem-
havde væ- havde væ-
med reg-
melse
ret en kla- ret en kla- havde væ-
ler og
ret en kla-
med reg-
gesag
gesag
praksis
gesag
ler og
praksis
Assens
Brønders-
lev
Esbjerg
Faaborg-
Midtfyn
Helsingør
Høje Taa-
strup
København
Lolland
Skander-
borg
I alt
0
1
0
1
0
1
0
1
2
6
0
0
1
0
0
1
0
0
0
2
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
1
0
0
2
Note: Tabellen er baseret på i alt 10 sager
Kilde: Ankestyrelsen 2023
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0005.png
5
TABEL 2.2 ER KOMMUNERNES AFGØRELSE OM EFTERLEVELSE AF ET FORÆLDREPÅLÆG (§ 57
A STK. 8) SAMLET SET RIGTIG?
Ja, afgø-
relsen er
i over-
ens-
stem-
melse
med
regler
og prak-
sis
Assens
Brønders-
lev
Esbjerg
Faaborg-
Midtfyn
Helsingør
Høje Taa-
strup
Køben-
havn
Lolland
Skander-
borg
I alt
0
1
0
0
0
0
0
0
0
1
Nej, af-
gørelsen
er kun
delvist i
overens-
stem-
melse
med
regler
og prak-
sis
1
0
0
0
0
0
0
0
0
1
Nej, af- Nej, af- Nej, af- Nej, af-
gørelsen gørelsen gørelsen gørelsen
ville
ville
ville
ville
blive
blive
blive op-
blive
ændret,
hjem-
hævet,
hjem-
hvis der vist, hvis hvis der vist, hvis
havde
der
havde
der
været en havde været en havde
klagesag været en klagesag været en
klagesag
klagesag
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
1
1
0
2
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Note: Tabellen er baseret på i alt otte sager
Kilde: Ankestyrelsen 2023
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0006.png
6
TABEL 2.2 ER KOMMUNERNES AFGØRELSE OM MEDDELESE AF ET BØRNE- OG UNGEPÅLÆG (§
57 B) SAMLET SET RIGTIG?
Ja, afgø-
relsen er i
overens-
stemmelse
med regler
og praksis
Nej, afgø- Nej, afgø-
relsen er relsen ville
kun delvist blive æn-
i overens- dret, hvis
stemmelse der havde
med regler været en
og praksis klagesag
Nej, afgø-
relsen ville
blive
hjemvist,
hvis der
havde væ-
ret en kla-
gesag
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Nej, afgø-
relsen ville
blive op-
hævet,
hvis der
havde væ-
ret en kla-
gesag
0
0
1
0
0
0
0
0
0
1
Assens
Brønderslev
Esbjerg
Faaborg-
Midtfyn
Helsingør
Høje Taa-
strup
København
Lolland
Skander-
borg
I alt
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Note: Tabellen er baseret på i alt 2 sager
Kilde: Ankestyrelsen 2023
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0007.png
7
KAPITEL 2
Regelgrundlag
Lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1548 af 1.juli
2021
1
.
FORÆLDREPÅLÆG
§ 57 a.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om at
meddele forældremyndighedsindehaveren et forældrepålæg, jf.
stk. 3, når der er risiko for, at et barns eller en ungs udvikling
er i fare, og det vurderes at bero på, at forældremyndighedsin-
dehaveren ikke lever op til sit forældreansvar.
Stk. 2.
Meddelelse af et forældrepålæg forudsætter, at der fo-
religger oplysninger om,
1) at barnet eller den unge har ulovligt skolefravær, eller at
undervisningspligten i øvrigt ikke opfyldes,
2) at barnet eller den unge er mistænkt eller sigtet for en
overtrædelse af straffeloven, lov om euforiserende stoffer, vå-
benloven eller knivloven eller er mistænkt eller sigtet for an-
den kriminalitet af et vist omfang eller en vis grovhed,
3) at barnet eller den unge har alvorlige adfærds- eller tilpas-
ningsproblemer, eller
4) at forældremyndighedsindehaveren nægter at samarbejde
med de relevante myndigheder om løsningen af barnets eller
den unges problemer.
Stk. 3.
Et forældrepålæg angiver en eller flere konkrete hand-
lepligter for forældremyndighedsindehaveren, som skal være
egnede til at bidrage til en løsning af barnets eller den unges
problemer, og som står i rimeligt forhold til formålet. Det kan
herunder fastsættes, at forældremyndighedsindehaveren skal
1) sikre barnets eller den unges fremmøde i skolen ved per-
sonligt at følge barnet eller den unge i skole,
2) deltage i forældremøder og konsultationer vedrørende bar-
nets eller den unges skolegang,
3) sikre barnets eller den unges deltagelse i konkrete fritidsak-
tiviteter ved at følge barnet eller den unge til det pågældende
sted,
4) sikre, at barnet eller den unge er hjemme på et nærmere
fastsat tidspunkt,
5) deltage i et af kommunen tilbudt forældreprogram eller
1
Reglerne for forældrepålæg og børne- og ungepålæg er ændret pr. 1. juli 2022 i for-
bindelse med, at den digitale tryghedspakke trådte i kraft. De nye regler danner dog
ikke grundlag for undersøgelsen, der er afgrænset til sager, hvori der blev truffet af-
gørelse i perioden 2020 til og med første halvår 2022, som var før de nye regler
trådte i kraft.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0008.png
8
6) deltage i møder med relevante myndigheder om løsningen
af barnets eller den unges problemer.
Stk. 4.
Afgørelse om forældrepålæg efter stk. 1 træffes uden
forudgående gennemførelse af en børnefaglig undersøgelse, jf.
§ 50.
Stk. 5.
Hvis der er truffet afgørelse om forældrepålæg efter
stk. 1, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse efter § 52,
stk. 1, om at iværksætte foranstaltninger efter § 52, stk. 3, nr.
1, 2, 3, 6 og 9, selv om forældremyndighedsindehaveren ikke
ønsker foranstaltningen iværksat, når det vurderes, at formålet
med foranstaltningen vil kunne opnås uanset det manglende
samtykke, jf. dog § 54, stk. 3, i lov om bekæmpelse af ung-
domskriminalitet.
Stk. 6.
Afgørelsen om forældrepålæg træffes for en afgrænset
periode af højst 12 måneders varighed. Forældrepålægget kan
forlænges med højst 6 måneder ad gangen.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal oplyse forældremyndigheds-
indehaveren om, at overholdelse af pålægget er en betingelse
for at modtage børne- og ungeydelsen, jf. lov om en børne- og
ungeydelse, og for, at det pågældende barn eller den pågæl-
dende unge medregnes ved beregningen af boligstøtten, jf. lov
om individuel boligstøtte.
Stk. 8.
Hvis kommunen vurderer, at den, der er meddelt et
forældrepålæg efter stk. 1, ikke efterlever pålægget, og at den
manglende efterlevelse ikke beror på undskyldelige omstæn-
digheder, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om
dette. Afgørelsen er gældende for ét kvartal.
Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om bortfald
af pålægget, hvis kommunalbestyrelsen vurderer,
1) at forholdet, der lå bag pålægget, ikke længere eksisterer,
eller
2) at forældrepålægget ikke længere er egnet til at løse bar-
nets eller den unges problemer.
BØRNE- OG UNGEPÅLÆG
§ 57 b.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om at
meddele et barn eller en ung i alderen 10-17 år et børne- og
ungepålæg, når barnet eller den unge har adfærdsproblemer
eller udviser negativ adfærd af en sådan karakter, at der er ri-
siko for, at barnets eller den unges udvikling er i fare, og når
det vurderes, at et frivilligt samarbejde med barnet eller den
unge og forældremyndighedsindehaveren om støtte efter § 52,
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0009.png
9
stk. 3, ikke er tilstrækkeligt til at afhjælpe barnets eller den
unges problemer, jf. dog §§ 12 og 13 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet. Afgørelsen om børne- og ungepålæg kan
træffes uden forældremyndighedsindehaverens samtykke.
Stk. 2.
Meddelelse af et børne- og ungepålæg forudsætter, at
der foreligger oplysninger om, at barnet eller den unge
1) har ulovligt skolefravær, eller at undervisningspligten i øv-
rigt ikke opfyldes,
2) er mistænkt eller sigtet for en overtrædelse af straffeloven,
lov om euforiserende stoffer, våbenloven eller knivloven eller
er mistænkt eller sigtet for anden kriminalitet af et vist omfang
eller en vis grovhed,
3) har alvorlige adfærds- eller tilpasningsproblemer eller
4) nægter at samarbejde med de relevante myndigheder om
løsningen af barnets eller den unges problemer.
Stk. 3.
Et børne- og ungepålæg skal angive en eller flere kon-
krete handlepligter for barnet eller den unge, som vurderes at
være egnede til at bidrage til en løsning af barnets eller den
unges problemer, og som står i rimeligt forhold til formålet.
Det kan herunder fastsættes, at barnet eller den unge skal
1) modtage en eller flere foranstaltninger efter § 52, stk. 3, nr.
1, 3, 6, 8 eller 9,
2) være hjemme på et nærmere fastsat tidspunkt,
3) bidrage til at genoprette forrettet skade eller
4) deltage i andre aktiviteter med genoprettende formål, her-
under udføre samfundsnyttigt arbejde.
Stk. 4.
Børne- og ungepålæg efter stk. 1, jf. stk. 3, nr. 2-4,
iværksættes uden forudgående gennemførelse af en børnefag-
lig undersøgelse, jf. § 50.
Stk. 5.
Hvis der er truffet afgørelse om børne- og ungepålæg
efter stk. 1, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse efter §
52, stk. 1, om at iværksætte foranstaltninger efter § 52, stk.
3, nr. 1, 3, 6, 8 eller 9, selv om forældremyndighedsindehave-
ren ikke ønsker foranstaltningen iværksat, når det vurderes, at
formålet med foranstaltningen vil kunne opnås uanset det
manglende samtykke.
Stk. 6.
§ 57 a, stk. 6 og 9, finder tilsvarende anvendelse på
børne- og ungepålægget efter stk. 1.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal ved afgørelse om børne- og
ungepålæg efter stk. 1 overveje, om der samtidig bør træffes
afgørelse om forældrepålæg efter § 57 a.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0010.png
10
Stk. 8.
Overholder barnet eller den unge ikke et børne- og un-
gepålæg, skal kommunalbestyrelsen, når det vurderes rele-
vant, straks underrette politiet og anmode om bistand til kom-
munens udøvelse af beføjelser efter § 64, stk. 2.
Stk. 9.
Social- og ældreministeren kan efter forhandling med
justitsministeren fastsætte nærmere regler om politiets bistand
til kommunerne i forbindelse med gennemførelse af børne- og
ungepålæg.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0011.png
11
KAPITEL 3
Analyseskema
Af dette bilag fremgår det analyseskema, som vi har brugt til
gennemgangen af sagerne. Bemærk at der er indlagt spring,
som gør, at nogle spørgsmål bliver aktiveret og andre deakti-
veret, alt efter hvad der bliver svaret på det forskellige spørgs-
mål.
GENNEMGANG AF SAGER OM FORÆLDREPÅLÆG
OG BØRNE- OG UNGEPÅLÆG
0. Grundoplysninger
0.1 Sagsnummer
(1)
1
(2)
2
(3)
3
(4)
4
(5)
5
(6)
6
(7)
7
(8)
8
(9)
9
(10)
10
(11)
11
(12)
12
(13)
13
(14)
14
(15)
15
(16)
16
(17)
17
(18)
18
(19)
19
(20)
20
0.2 Kommunenavn
(1)
Assens Kommune
(2)
Brønderslev Kommune
(3)
Esbjerg Kommune
(4)
Faaborg-Midtfyn Kommune
(5)
Helsingør Kommune
(6)
Høje Taastrup Kommune
(7)
Københavns Kommune
(8)
Lolland Kommune
(9)
Skanderborg Kommune
0.4 Opfylder sagen kriterierne for indkaldelse?
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0012.png
12
Ja
(2)
Nej, sagen skal udgå, fordi:
(Udfyld venligst bemærkningsfeltet og luk derefter blot ske-
maet ned) _____
(1)
0.5 Hvad handler afgørelsen om (bestemmelsen)?
(1)
Meddelelsesafgørelse (§ 57 a, stk. 1)
(2)
Efterlevelsesafgørelse (§ 57 a, stk. 8)
(3)
Børne- og ungepålæg (§ 57 b, stk. 1)
0.6 Eventuelle bemærkninger (eksempelvis, hvis der er truffet
flere efterlevelsesafgørelser)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
0.7 Tidspunkt for afgørelsen
_____
0.7 Tidspunkt for meddelelsesafgørelsen
_____
0.8 Tidspunkt for efterlevelsesafgørelsen
_____
1. Afgørelse om meddelelse af pålæg
1.1 Hvilke oplysninger ligger til grund for afgørelsen?
(1)
Barnet eller den unge har ulovligt skolefravær, eller at
undervisningspligten i øvrigt ikke opfyldes.
(2)
Barnet eller den unge er mistænkt eller sigtet for en
overtrædelse af straffeloven, lov om euforiserende stoffer,
våbenloven eller knivloven eller er mistænkt eller sigtet for an-
den kriminalitet af et vist omfang eller en vis grovhed.
(3)
Barnet eller den unge har alvorlige adfærds- eller til-
pasningsproblemer.
(4)
Forældremyndighedsindehaveren nægter at samar-
bejde med de relevante myndigheder om løsningen af barnets
eller den unges problemer.
(7)
Barnet eller den unge nægter at samarbejde med de
relevante myndigheder om løsningen af barnets eller den un-
ges problemer.
(5)
Andet _____
(6)
Fremgår ikke
1.1.1 Uddyb årsagen til pålægget
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0013.png
13
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
1.2 Tilhører barn/forældre personkredsen for pålægget?
Det er en betingelse, at forholdene beror på, at forældrene
ikke lever op til deres forældreansvar. Målgruppen for foræl-
drepålæg er de forældre, der faktisk er i stand til at påtage sig
deres ansvar som forældre, men som af forskellige årsager
ikke vil eller ikke har intentionerne om at gøre det. Forældre
med individuelle vanskeligheder, fx fordi de er udviklingshæm-
mede eller psykisk syge, vil som udgangspunkt ikke være om-
fattet af målgruppen, idet de netop på grund af deres særlige
forhold ikke kan forventes til enhver tid at opfylde deres foræl-
dreforpligtigelser. Se vejledningens pkt. 340.
(1)
(2)
(3)
Ja
Nej
Fremgår ikke af sagens akter
1.2.1 Uddyb besvarelse
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
1.3 Hvilke handlepligter består pålægget af?
(1)
Sikre barnets eller den unges fremmøde i skolen ved
personligt at følge barnet eller den unge i skole.
(2)
Deltagelse i forældremøder og konsultationer vedrø-
rende barnets eller den unges skolegang.
(3)
Sikre barnets eller den unges deltagelse i konkrete fri-
tidsaktiviteter ved at følge barnet eller den unge til det pågæl-
dende sted.
(4)
Sikre, at barnet eller den unge er hjemme på et nær-
mere fastsat tidspunkt.
(5)
Deltagelse i et af kommunen tilbudt forældreprogram.
(6)
Deltagelse i møder med relevante myndigheder om løs-
ningen af barnets eller den unges problemer.
(7)
Andet
1.3 Hvilke handlepligter består pålægget af?
(1)
Modtagelse af en eller flere foranstaltninger efter § 52,
stk. 3, nr. 1, 3, 6, 8 eller 9.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0014.png
14
Være hjemme på et nærmere fastsat tidspunkt.
(3)
Bidragelse til at genoprette forrettet skade.
(4)
Deltagelse i andre aktiviteter med genoprettende for-
mål, herunder udføre samfundsnyttigt arbejde.
(5)
Andet
(2)
1.3.1 Uddyb besvarelse
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
1.4 Er der grundlag for at tilsidesætte kommunens skøn om at
pålægget er egnet?
Pålæggene skal være egnede til at bidrage til løsningerne i en
konkret sag. Det vil sige, at der skal være en direkte sammen-
hæng mellem pålæggenes indhold og den ændring i adfærd,
som man ønsker hos barnet eller den unge. Efterlevelse af på-
lægget skal være realistiske for forældrene. Det betyder, at
der ved fastlæggelsen af pålægget fx skal tages højde for bar-
net eller den unges alder i forhold til om forældrene reel har
mulighed for at efterleve pålægget. Se vejledningens punkt
340.
(1)
(2)
Ja
Nej
1.4.1 Uddyb besvarelse (frivilligt)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
1.5 Er pålæggets handlepligter tilstrækkeligt præcise?
Et forældrepålæg skal angive en eller flere konkrete handle-
pligter som er egnede til at løse barnets eller den unges pro-
blemer. Det er nødvendigt, at handlepligterne er skrevet så
præcist og konkret, at forældremyndighedsindehaveren nøjag-
tigt ved, hvad han/hun skal gøre for ikke at få økonomiske
sanktioner. Se principmeddelelse 37-16
(1)
(2)
Ja
Nej
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0015.png
15
1.5.1 Uddyb eventuelt besvarelse (frivilligt)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
1.5.1 Uddyb besvarelse
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
1.6 Er pålægget proportionelt?
Pålæggets indhold skal stå i rimelig forhold til formålet med
pålægget og de problemer, der søges løst. Det vil sige, at der
skal være et rimeligt forhold mellem, hvor indgribende pålæg-
get er, og hvor omfatteende problemet er. Pålæggets indhold
skal fastlægges så forældrene har mulighed for at opfylde de-
res øvrige forpligtigelser fx i forhold til andre børn, arbejde og
uddannelse. Se vejledningens punkt 349.
(1)
(2)
Ja
Nej
1.6.1 Uddyb eventuelt besvarelse (frivilligt)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
1.6.1 Uddyb besvarelse
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
1.7 Er pålægget tidsmæssigt afgrænset?
(1)
Ja
(2)
Ja, men ikke i overensstemmelse med reglerne
(3)
Nej
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0016.png
16
1.7.1 Uddyb eventuelt besvarelse (frivilligt)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
1.7.1 Uddyb besvarelse
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
1.8 Er der oplyst om konsekvenserne ved ikke at efterleve på-
lægget?
Se vejledningens punkt 352.
(1)
Ja
(2)
Ja, men det er ikke korrekt/mangelfuldt oplyst
(3)
Nej
1.8.1 Uddyb eventuelt besvarelse (frivilligt)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
1.8.1 Uddyb besvarelse
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
2. Afgørelse om manglende efterlevelse af pålæg
2.1 Fremgår det klart, hvilke handlepligter der ikke er efterle-
vet?
(1)
Ja
(2)
Nej
2.1.1 Uddyb besvarelse
________________________________________
________________________________________
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0017.png
17
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
2.2 Er der dokumentation for manglende efterlevelse af pålæg?
(1)
Ja
(2)
Nej
2.2.1 Uddyb eventuelt besvarelse (frivilligt)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
2.2.1 Uddyb besvarelse
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
2.3. Er der oplyst om undskyldelige omstændigheder?
Det er en forudsætning for at træffe afgørelse om manglende
efterlevelse, at der ikke foreligger undskyldelige omstændighe-
der. Det fx være, hvis en forældremyndighedsindehaver ikke
kan deltage i eksempelvis et familieprogram og fx kan frem-
vise en lægeerklæring m.v. Se vejledningens pkt. 358.
(1)
Ja
(2)
Nej
2.3.1 Uddyb besvarelsen
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
2.3.1 Uddyb eventuelt besvarelse (frivilligt)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0018.png
18
2.4. Har kommunen forholdt sig til oplysningerne om de und-
skyldelige omstændigheder?
(1)
Ja
(2)
Nej
2.4.1 Uddyb eventuelt besvarelse (frivilligt)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
2.5. Har kommunen været opmærksom på at træffe afgørel-
serne for de korrekte tidsperioder?
(1)
Ja
(2)
Nej
2.5.1 Uddyb eventuelt besvarelse (frivilligt)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3. Er kommunens afgørelse samlet set korrekt?
3.1 Lider meddelelsesafgørelsen af nogle af følgende retlige
mangler?
(1)
Officialprincippet
(2)
Begrundelsesmangel
(3)
Partshøringsmangel
(4)
Skøn under regel
(5)
Forkert vurdering
(6)
Hjemmelsmangel
(7)
Manglende/ukorrekt klagevejledning
(8)
Afgørelsen lider ikke af retlige mangler
3.1 Lider afgørelsen af nogle af følgende retlige mangler?
(1)
Officialprincippet
(2)
Begrundelsesmangel
(3)
Partshøringsmangel
(4)
Skøn under regel
(5)
Forkert vurdering
(6)
Hjemmelsmangel
(7)
Manglende/ukorrekt klagevejledning
(8)
Afgørelsen lider ikke af retlige mangler
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0019.png
19
3.1.1 Hvad består de retlige mangler i?
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.2 Lider efterlevelsesafgørelsen af nogle af følgende retlige
mangler?
(1)
Officialprincippet
(2)
Begrundelsesmangel
(3)
Partshøringsmangel
(4)
Skøn under regel
(5)
Forkert vurdering
(6)
Hjemmelsmangel
(7)
Manglende/ukorrekt klagevejledning
(8)
Afgørelsen lider ikke af retlige mangler
3.2.1 Hvad består de retlige mangler i?
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.3 Har du nogle afsluttende bemærkninger i forhold til sags-
behandlingen eller kommunens meddelelses- og efterlevelses-
afgørelser i øvrigt? (andet relevant)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.4 Er kommunens afgørelse samlet set i overensstemmelse
med regler og praksis?
(1)
Ja, afgørelsen ville blive stadfæstet, hvis sagen var på-
klaget til Ankestyrelsen
(2)
Nej, afgørelsen ville blive ændret, hvis sagen var påkla-
get i Ankestyrelsen
(3)
Nej, afgørelsen ville blive hjemvist, hvis sagen var på-
klaget til Ankestyrelsen
(4)
Nej, afgørelsen ville blive ophævet, hvis sagen var på-
klaget i Ankestyrelsen
3.4.1 Uddyb besvarelsen (frivilligt)
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 205: Orientering om Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes brug af forældrepålæg og børne- og ungepålæg, fra social- og boligministeren
2748067_0020.png
20
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
4. Resume
4.1. Hvad er sagens faktiske oplysninger? (skal kunne kopieres
over i rapporten, hvis sagen skal bruges som case)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
4.2. Er sagen et godt eksempel på korrekt sagsbehandling i
kommunen?
(1)
Ja
(2)
Nej
4.2.1 Uddyb besvarelsen
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
4.2.1 Uddyb eventuelt besvarelse (frivilligt)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
Måleskemaet er nu færdigudfyldt
Tryk på "Afslut" for at færdiggøre det endeligt
Du kan printe analyseskemaet ved at trykke på printerikonet.