Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 205
Offentligt
2748065_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 3282
Doknr.
714372
Dato
08-09-2023
Til Socialudvalget
Med aftalen om en reform
af indsatsen mod ungdomskriminalitet fra juni 2018
mellem S, V, LA, K og DF er det bl.a. besluttet, at:
Målgruppen og anvendelsesområdet for børne- og ungepålægget
udvides: Aldersgrænsen sænkes fra 12 år til 10 år. Samtidig udvides
anvendelsesområdet fra at gælde ved mistanke om, at et barn eller en
ung har begået kriminalitet af et vist omfang eller en vis grovhed til at
omfatte alle sager, hvor unge mellem 10 og 17 år mistænkes eller
sigtes for at have overtrådt straffeloven, lov om euforiserende stoffer,
knivloven eller våbenloven.
Kravet om en forudgående børnefaglig undersøgelse fjernes for at
effektivisere brugen af børne- og ungepålægget samt
forældrepålægget.
Manglende efterlevelse af forældrepålægget skal kunne medføre træk i
forældrenes børne- og ungeydelse eller boligstøtte.
Reglerne om børne- og ungepålæg og forældrepålæg har ophæng i
servicelovens § 57 a og 57 b.
Lovændringen blev vedtaget og trådte i kraft d. 1. januar 2019.
Det fulgte endvidere af aftalen, at Ankestyrelsen 3 år efter ovenstående
regelændringer skal foretage en praksisundersøgelse af området for at sikre, at
reglerne om børne- og ungepålægget samt forældrepålægget anvendes efter
hensigten.
Ankestyrelsens undersøgelse er nu færdig og vedlagt til udvalgets orientering.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1: Rapport - Undersøgelse om kommunernes brug af forældrepålæg og
børne- og ungepålæg
Bilag 2: Bilagsrapport - Undersøgelse om kommunernes brug af forældrepålæg
og børne- og ungepålæg
1