Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 171
Offentligt
Kære Pernille Rosenkrantz-Theil,
Kopi
Statsministeriet
Folketingets socialudvalg
Folketingets ombudsmand
Institut for menneskerettigheder
Tak for det modtagne svar på henvendelsen af 29. maj 2023.
Socialministeren svarer venligst ikke på spørgsmålet om statistik overfor Folketingets socialudvalg og
Foreningen Far, som er det der vil dokumentere at Socialministeren og Socialministeriets embedsfolk tager
fejl og ganske enkelt ikke lever op til sit ansvar i et dansk ministerie.
I forhold til Socialministerens skrivelse er vi fuldstændig enige om at mennesker som udsættes for vold og
overgreb skal beskyttes. Vi er ligeledes enige om at der i visse lande fortsat er behov for et ekstra fokus på
kvinder og piger, men et sådant fokus kan på ingen måde stå alene længere i Danmark, Norden og de fleste
vestlige lande i dag.
Statens Institut for Folkesundhed har i samarbejde med ligestillingsministeriet senest udgivet nye tal som
ikke stammer fra kvindesagen selv, der dokumenterer en stor forskel og at volden er stort set ligeværdig
mellem mænd og kvinder jfr. bilag A. Red Barnet og Børne rådet har tilsvarende udgivet målinger fra
danske folkeskole børn, som viser at mødre i dag er mere voldelige end fædre jfr. bilag B. Hertil kommer en
ny nordisk undersøgelse med 3500 fædre der dokumenterer at vold og forskelsbehandlingen mod børn og
fædre er omfattende i samfundet jfr. bilag C under ansvar af Socialministeren og Socialministeriet.
Forklaringen i den tidligere Statsforvaltning på manglende statistik var, at man ikke - måtte - trække
kønsbestemt statistik ud over afgørelserne, mens man i Familieretshuset aktuelt har oplyst Foreningen Far
at man desværre - ikke kan - gøre dette på max 10 timer i henhold til offentlighedsloven via et simpelt IT
udtræk. Det skete efter familieretshuset først meddelte at det - ikke var muligt - og Foreningen Far gjorde
opmærksom på, at et sådant IT udtræk nemt kunne laves ved at udtrække sidste ciffer i forældrenes cpr-
nummer, som viser om det er fædre eller mødre der ansøger familieretshuset og f.eks. mister kontakt, ikke
får bopæl, får mindst samvær og ikke får kontaktbevarende samvær som besluttet politisk.
Laves det udtræk som må anses helt afgørende for tilliden og respekten for Familieretshuset og
Socialministeriet vil data med stor sikkerhed og efter kontrol vise det samme som Foreningen Far og andre
melder ind:
Hvor mange krisecentersager findes der i Danmark?
Svar: Samlet set meget få for 1.1 mio. danske børn og største delene er sagerne handler i dag om
udenlandske kvinder herunder kulturelle forskelle. Derudover kan mange sager bestemt være korrekte
og andre mange sager handle om kvinder med social arv fra egen barndom, som kan være voldudøvere,
men som henvises per automatik af kommunerne, fordi mødrene mangler et sted at bo og tager
børnene med sig i en naturligvis svær følelsesmæssig situation. Lad os i den forbindelse huske på at det
barn som opvokser med volden, kan være en pige og en dreng, som selv bliver voksen og reagere på
volden. Der er ingen kvalitetskontrol og en fuldkommen mangel på retssikkerhed og ligeværdighed.
Hvor mange sager er politianmeldt og ført til dom?
Svar: Det er normalt at sagerne som krisecentrene påstår er voldssager i deres erklæringer per
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 19/6-23 fra Foreningen Far om Familieretshuset og forskelsbehandling
automatik uden at de har talt med manden eller undersøgt sagen slet ikke politianmeldes.
Erklæringerne laves for at opnå få kommunale midler og her skal kvinden som bekendt være udsat for
vold. Så i stedet for at lave en bekymringsskrivelse som alle andre borgere hvis man ikke ved det, laver
krisecentrene en standard erklæring for far udstilles som voldelig. Børnene får ophold på et krisecenter
som i sig selv kan være et overgreb på et barn og krisecentrene kan uden at de ved det beskytte
voldsudøvere i stedet for voldsofre. Det er virkeligheden i Danmark, selv det naturligvis ikke må ske eller
bør ske. Baseret på konkret dokumentation, historier i medierne samt politianmeldelser af ukorrekte
krisecentererklæringer har man de seneste år hørt krisecentrene selv oplyse der er et problem.
Hvor mange sager omhandler påstand om psykisk vold i familieretshuset?
Svar: Forventningen i det lovforberedte arbejde var under 5% alvorlige (røde) §7 sager, men da
reformen trådte i kraft 1. april 2019 blev der kort for inden indført ny lovgivning om psykisk vold af
Socialministeriet, som er blevet åbenlyst, omfattende og systematisk misbrugt af kvindesagens
organisationer og netværk. Tallet steg til over 80% og Foreningen Far advarede straks Familieretshusets
direktion om misbruget. Der skal bare en oplevelse til i Familieretshuset af psykisk vold, hvorved det
bliver en §7 sag og far mister bopæl, samvær og får sjældent kontaktbevarende samvær. Selvom der
hverken er politianmeldelse, hospitalserklæringer eller lignende. Foreningen Far har ikke siden 1. april
2019 set en eneste krisecentersag om den var rigtig eller forkert, hvor far har fået kontaktbevarende
samvær, meget samvær eller barnets bopæl, hvorfor Socialministerens oplysningerne til Folketingets
socialudvalg ganske enkelt ikke er korrekte og må betragtes som vildledende.
Hvor mange påstande om psykisk vold er blevet afvist af familieretshuset?
Svar: Familieretshuset har intet samarbejde med politiet i sager med påstande om psykisk vold og alle
sådanne sager vil blive behandlet som §7 (røde sager). Der vil som det ses 100% med sager med
krisecenter erklæringer stort set ikke blive sikret kontaktbevarende samvær og far og barn vil miste
ligeværdigt samvær samt ikke opnå bopæl. Selvom mor kan være voldsudøveren som er opvokset med
vold i hjemmet, der går igen som social arv. Socialministeren og Socialministeriet er herved skyld i et
overgreb på børn og fædre systematisk og omfangsrigt.
Hvor mange af sagerne er ført til mistet bopæl for fædre og mindre samvær?
Svar: Tallet er 100% eller tæt på 100% ved krisecentererklæringer om de er korrekte eller ikke. De er
aldrig undersøgt, ofte ikke politianmeldt eller bliver det. Foruden at krisecentret aldrig har talt med
faren eller undersøgt sagen. Der er ingen
som i ingen retssikkerhed
i det familieretslige system som
Socialministeren og Socialministeriets embedsfolk er ansvarlige for i Danmark.
Hvor mange sager er registreret og politianmeldt af familieretshuset som ukorrekte?
Svar: Ingen for det sker aldrig, selv hvis Familieretshuset har dokumentation for ukorrekte påstande
eller ved at mor har alvorlig negativ social arv som kan være årsagen og hvor børn skal beskyttes hos
gode og almindelige fædre.
Hvor mange sager er kontrolleret af kommunerne i forhold til udbetaling af midler?
Svar: Ingen for kommunerne laver ikke kontrol af udbetalte midler. Ikke engang ved dokumentation af
ukorrekte påstande laves der et check om kommunale midler misbruges. Det er ens hos alle landets
kommuner.
Hvem har ønsket og foreslået forslaget L 94 §6?
Svar: Der er venligst ikke svaret på hvem der har ønsket og forslået lovforslaget L 94 som netop er
vedtaget på trods af en meget klar anbefaling til Socialministeren og Socialministeriets embedsfolk om
at fjerne L 94 §6. En anbefaling som fortsat er gældende og gives til Socialministeren og
Socialministeriets embedsfolk underlagt ansvar for beskyttelse af danske børn og borgere mod alle
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 19/6-23 fra Foreningen Far om Familieretshuset og forskelsbehandling
former for vold og forskelsbehandling. Senest er der internationalt rejst omfattende protester af
forskere, advokater og eksperter mod en FN rapport, som er lavet tilsvarende ensidigt med reference til
kvindesagen, hvor man direkte misinformere FN om forældrefremmedgørelse, som det med al
tydelighed sker her overfor danske politikere og Folketinget.
Ved at medvirke i en sådan kønsspecifik tilgang til voldsområdet for børn i familielivet deltager
Socialministeren og Socialministeriet i et omfattende og systematisk overgreb, som sker på børn og fædre
samt ligeværdige og helt almindelige børn og forældre i Danmark. Det er en overtrædelse af
Ministeransvarlighedsloven, retssikkerheden og gældende konventioner som Danmark er underlagt. Vi må
derfor anbefale at Socialministeriets embedskvinder, som er hovedansvarlige, kommer ud fra
Socialministeriet og oplever virkeligheden samt bliver langt bedre uddannet i hvad der rent faktisk foregår
for børn og fædre i Danmark år 2023 i takt med samfundets fortsatte ligestilling. Derudover at Ministeriets
ansvarlige ledere bliver bedre til at sige fra overfor misbrug af det familieretslige system.
For det vi oplever, er ikke tæt på godt nok af en dansk Socialminister og et ansvarligt Socialministerie for
danske børn og forældre m/k.
Vi vil opfordre Socialministeren til at finde tid i kalenderen til at afholde et møde med Foreningen Far, som
er Danmarks største og mest erfarne organisation, når det handler om børn og fædre i ligeværdige familier
og det familieretslige system, herunder de titusindvis af børn og fædre som mister kontakt. Det har en
kæmpemæssig betydning for børnene, fædrene og samfundet som helhed og der er ingen enkeltstående
ting som kan forebygge bedre på socialområdet end positive fædre involveret.
Vi har nu i al venlighed og respekt oplevet to socialdemokratiske Socialministre i træk, som ikke kan finde
tid i kalenderen til at mødes med Foreningen Far om erfaringer, oplevelser og anbefalinger for danske børn
og fædre, ligeværdige forældre og samfundet i forehold til forebyggelse, ligeværdighed og god kvalitet på
det familieretslige område. Det er aldrig sket
tidligere at en og nu altså to siddende ”socialdemokratiske”
Socialministre i træk ikke har ”fundet tid i sin kalender” til et positivt og konstruktivt møde med Foreningen
Far om forbedringer for succes.
På samme vis som det naturligvis ikke er godt nok at indføre barnets reform samtidig med at man har sat
Børne rådet ud af kraft, uden formand og sekretariatsleder, hvorved Børne rådet ikke kan udføre sit ansvar,
som en af de vigtigste stemmer for børn i Danmark. Det er fortsat heller ikke oplyst af Socialministeriet
hvem som i socialministeriet har haft ansvaret for tildelingerne og hvem som har modtaget de 5.8
milliarder kroner om året tildelt i hemmelige puljer, hovedsageligt via social, ligestilling og kulturministeriet.
Herunder om det er de samme organisationer som nu rådgiver Socialministeren og Socialministeriet. Britta
Nielsen var trods alt kun ca. 100 millioner kroner. Hvem har fået resten?
Det overgreb vi er vidner til hver eneste dag på specielt børn og fædres fundamentale menneskeret, som
har resultereret i omfattende mistet kontakt og en ikke eksisterende retssikkerhed for børn og fædre i
familieretshuset, er ikke acceptabelt af en Socialminister og et dansk resort ministerie. Det vil medføre
stævning ved domstolene og den europæiske menneskerettighedsdomstol på vegne af børn og fædre samt
ligeværdige forældre i Danmark, hvis der ikke sker en klar forandring.
Vi anbefaler at der afholdes et møde, når der er tid i kalenderen.
Med venlig hilsen
I al venlighed og respekt
TAK!
Jesper Lohse, Landsformand
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 171: Henvendelse af 19/6-23 fra Foreningen Far om Familieretshuset og forskelsbehandling
2725858_0004.png
Foreningen Far
(A) Statens institut for folkesundhed jfr. vedhæftet
(B) Red barnet: Kvinders vold mod børn jfr. vedhæftet (stammer fra Børnerådet
brd_boerneindblik_nr7_2016_vold_i_hjemmet.pdf (boerneraadet.dk)
(C) Nordisk undersøgelse med 3.500 fædre
https://www.canva.com/design/DAE0B40X6zA/rX5avNSoWV4XSve_cx5qWg/view
(D) DR: Flere milliarder gemt i hemmelige puljer
Flere milliarder gemt i hemmelige puljer | Politik | DR