Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 156
Offentligt
2718895_0001.png
Juni 2023
Kommunernes
registrering af
støtte efter
servicelovens
§§ 95 og 96
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0002.png
2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside: www.ast.dk
ISBN nr.:
978-87-7811-465-5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1 SAMMENFATNING
Baggrund
Hovedresultater
4
4
5
KAPITEL 2 ORGANISERING OG
SAGSBEHANDLINGSSYSTEMER
Kommunernes organisering og
sagsbehandlingssystemer
12
12
KAPITEL 3 REGISTRERING AF
ANSØGNINGER
Registrering af bestemmelse
Dato for ansøgning
15
15
19
KAPITEL 4 REGISTRERING AF AFGØRELSER 22
Registrering af bevillinger og afslag
Dato for afgørelse
Registrering af ændringer, frakendelser og ophør
22
26
28
KAPITEL 5 REGISTRERING AF UDMÅLTE
TIMER OG ØKONOMI
Udmålte timer
Udmålte rådighedstimer
Økonomisystem
31
31
33
34
KAPITEL 6 MULIGHEDER OG
BEGRÆNSNINGER IFT. SYSTEMATISKE DATA 36
Ingen tekniske forhindringer
Systematisk data vil kræve ændrede arbejdsgange
Risiko for fejlregistreringer og lav
datakvalitet
Bør indarbejdes i eksisterende udredningsværktøjer
36
36
38
38
BILAG 1
BILAG 2
METODE
TABELSAMLING
39
43
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0004.png
4
KAPITEL 1
Sammenfatning
BAGGRUND
Social-,
Bolig-
og Ældreministeriet har bedt Ankestyrelsen
lave en undersøgelse, der kan belyse, hvad kommunerne
registrerer om afgørelse og udmåling af timer efter
servicelovens §§ 95 (kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere) og 96 (borgerstyret personlig assistance).
Formål
Undersøgelsen har til formål at belyse, hvad landets kommu-
ner på nuværende tidspunkt registrerer om afgørelser og ud-
måling af timer efter servicelovens §§ 95 og 96, herunder om
oplysningerne registreres systematisk. Derudover ønsker So-
cial-,
Bolig-
og Ældreministeriet at få belyst, hvad en eventuel
udvidelse af den nationale statistik om udsatte voksne og
voksne med handicap vil kræve. En udvidelse i forhold til
variable for ansøgninger, afgørelser og udmåling af timer.
Undersøgelsen besvarer følgende arbejdsspørgsmål:
Arbejdsspørgsmål
Det overordnede formål bliver belyst ud fra følgende to ar-
bejdsspørgsmål:
1. Hvad registrerer kommunerne om ansøgning, afgørelse
og udmåling af timer efter servicelovens §§ 95 og 96,
og hvilken form har disse registreringer?
2. Hvilke muligheder, forudsætninger og begrænsninger er
der ifølge kommuner og leverandører i forhold til at ud-
bygge den nationale statistik om handicap og udsatte
voksne?
Metode og datagrundlag
Undersøgelsen er baseret på interview med leverandører
af registreringssystemer, interview med repræsentanter
for udvalgte kommuner og en spørgeskemaundersøgelse
blandt alle landets kommuner.
Interview med leverandører og den landsdæk-
kende spørgeskemaundersøgelse bliver brugt til at
belyse undersøgelsens arbejdsspørgsmål 1.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0005.png
5
Arbejdsspørgsmål 2 bliver belyst gennem inter-
view med leverandører og interview med udvalgte
kommuner.
Leverandørerne af registreringssystemer er udvalgt ud
fra, at mere end én kommune bruger registreringssyste-
met. Interviewkommunerne er udvalgt ud fra, at de sam-
let set skulle repræsentere alle de registreringssystemer,
som vi fokuserer på i undersøgelsen. Derudover har vi i
udvælgelsen taget højde for antallet af visiterede borgere
efter §§ 95 og 96 for at sikre, at de kommuner, vi har
udvalgt, har et vist antal afgørelser om §§ 95 og 96 og
dermed erfaring at tale ud fra.
Undersøgelsens metode og datagrundlag er uddybet i bi-
lag 1.
HOVEDRESULTATER
Undersøgelsen belyser, hvad kommunerne registrerer på nu-
værende tidspunkt om deres behandling af sager efter service-
lovens §§ 95 og 96, og i hvilken form, med henblik på at
kunne vurdere, hvorvidt der kan tages udgangspunkt i nuvæ-
rende registreringer i statistikker på området ved en eventuel
udvidelse af de nationale statistikker.
De overordnede resultater beskrives nedenfor og er opsumme-
ret i en tabel til sidst i sammenfatningen.
Organisering
Undersøgelsen viser, at lidt under halvdelen af de 88 kommu-
ner, der har besvaret spørgeskemaet, behandler sager om ser-
vicelovens §§ 95 og 96 i forskellige kontorer eller afdelinger.
74 ud af 88 kommuner bruger det samme sagsbehandlingssy-
stem til sagsbehandling af både §§ 95 og 96.
Sagsbehandlingssystemer
De to mest anvendte sagsbehandlingssystemer er KMD Nexus
og Columna Cura, der tilsammen dækker 77 kommuner for §
95 og 64 kommuner for § 96 ud af 88 kommuner.
Registrering af ansøgninger
For servicelovens § 95 svarer 43 ud af de 88 kommuner, der
har besvaret spørgeskemaet, at de angiver bestemmelse/para-
graf ud fra nogle foruddefinerede kategorier i sagsbehandlings-
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0006.png
6
systemet, uanset om sagen ender med en bevilling eller et af-
slag. Det samme gør sig gældende for 47 kommuner for ser-
vicelovens § 96.
Samtidig svarer langt størstedelen af kommunerne, at de op-
retter en generel sag og derefter angiver paragraf ud fra forud-
definerede kategorier, eller at de opretter sagen som en særlig
sagstype. Det gælder for 77 af kommunerne på § 95 og 80 af
kommunerne på § 96.
Næsten alle 25 kommuner, der anvender Columna Cura og alle
tre kommuner, der anvender EG Sensum, svarer, at de opret-
ter sagen som en særlig sagstype – som §§ 95 eller 96. For de
53 kommuner, der anvender KMD Nexus og de seks kommu-
ner, der anvender Dedalus Vitae, er billedet lidt mere varieret.
Registrering af dato for ansøgning
Størstedelen af kommunerne i spørgeskemaundersøgelsen
svarer, at de skriver datoen ind i et særligt datofelt i deres
sagsbehandlingssystem. Det svarer 60 ud af 88 kommuner for
§ 95 og 67 ud af 88 kommuner for § 96.
I de fleste tilfælde vil oprettelsesdatoen også være den samme
som ansøgningsdatoen, men en af kommunerne pointerede, at
hvis det ikke er den samme, så kan de manuelt gå ind og æn-
dre datoen. I en anden kommune opretter de først en råd- og
vejledningssag, hvis det ikke er klart, at sagen skal vurderes i
forhold til §§ 95 eller 96. Hvis de efter dialog med borger får
afklaring på, at der skal vurderes i forhold til §§ 95 eller 96, så
vil de oprette en sag med den sagstype. Datofeltet vil så være
udfyldt med den dato, hvor sagen oprettes med den specifikke
sagstype.
Registrering af afgørelser
Når kommunerne registrerer afgørelserne, er det hhv. 29 for §
95 og 31 for § 96 ud af de i alt 88 kommuner, der krydser af i
sagsbehandlingssystemet, om der er tale om bevilling eller af-
slag. Det kan enten være i et afgørelsesmodul eller andet sted
i sagsbehandlingssystemet. I de kommuner, der krydser af,
om der er tale om bevilling eller afslag, vil det sandsynligvis
være muligt at trække systematisk data for antallet af afgørel-
ser.
18 ud af de 25 kommuner, der bruger Columna Cura til § 95,
og 16 ud af de 20 kommuner, der bruger Cura til § 96, svarer,
at de krydser af, om der er tale om en bevilling eller afslag ved
en afgørelse. For KMD Nexus, Dedalus Vitae og EG Sensum er
det kun en mindre andel, der krydser af, om der er tale om en
bevilling eller afslag. For begge bestemmeler drejer det sig om
ni ud af de 43 kommuner, der bruger KMD Nexus, og for to ud
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0007.png
7
af seks, der bruger Dedalus Vitae. For EG Sensum drejer det
sig om nul ud af tre for § 95 og tre ud af 13 for § 96.
Registrering af dato for afgørelse
Vi har også spurgt kommunerne om, hvordan de registrerer
datoen for deres afgørelser. Størstedelen af kommunerne i
spørgeskemaundersøgelsen svarer, at datoen automatisk regi-
streres i sagsbehandlingssystemet. Det svarer 53 ud af 88
kommuner for § 95 og 55 ud af 88 kommuner for § 96.
De automatiske registreringer kan dog se forskellige ud af-
hængig af, hvordan afgørelsen registreres i sagsbehandlings-
systemet. Hvis kommunerne kun gemmer en Wordudgave af
deres afgørelse eller det sendte brev i systemet, så vil der au-
tomatisk være tilknyttet en dato til det dokument. Det vil dog
sandsynligvis ikke være muligt at lave systematiske dataud-
træk på det, da det ikke er nemt at identificere de relevante
dokumenter automatisk.
35 kommuner svarer, at de selv registrerer datoen i et datofelt
ved § 95, og 37 kommuner svarer, at de gør dette ved § 96.
Registrering af ændringer
56 ud af de 88 kommuner svarer, at de ændrer i den eksiste-
rende ydelse
1
i sagsbehandlingssystemet, når de foretager æn-
dringer i bevillingen for § 95. 48 kommuner svarer dette for §
96. Henholdsvis 19 og 25 kommuner svarer, at de stopper
den eksisterende indsats eller ydelse i sagsbehandlingssyste-
met og opretter en ny. Det er også en mulighed, at der tilføjes
en ekstra ydelse til den eksisterende, hvis der er tale om nye
støttebehov og opgaver i tillæg til den eksisterende bevilling.
Registrering af frakendelse eller ophør
Henholdsvis 69 og 76 kommuner sætter en slutdato på ydelsen
i sagsbehandlingssystemet ved frakendelse eller ophør af en
ordning. Flere kommuner skriver i bemærkningsfeltet i spørge-
skemaet, at de sender et afgørelsesbrev til borger og først
sætter slutdato på ydelsen, når sagsbehandlingen er endeligt
afsluttet, og der er gået de 14 uger, som kommunen er forplig-
tet til at varsle borgeren med, inden ordningen vil stoppe. Da-
toen for afgørelsen om frakendelse eller ophør vil derfor ikke
I forhold til ydelsesbegrebet er det vigtigt at understrege, at der er forskel på en
ydelse i juridisk forstand og en ydelse i it-systemmæssig forstand. Det skyldes blandt
andet, at kommunerne selv kan definere ydelser i deres it-system. Det betyder, at der
ikke nødvendigvis er et 1:1-forhold mellem antal afgørelser og antallet af ydelser, som
sagsbehandlerne opretter i it-systemerne. Det er derfor et generelt opmærksomheds-
punkt i dette kapitel, når it-leverandørerne taler om ydelser i systemmæssig forstand.
Det betyder, at tilgængelig data for antal ydelser ikke nødvendigvis svarer til antal afgø-
relser, og at tilgængelig data på ydelsesniveau ikke nødvendigvis er sammenlignelig på
tværs af kommuner.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0008.png
8
svare til den slutdato, der sættes på ydelsen i sagsbehand-
lingssystemet.
Registrering af udmålte timer og økonomi
For § 95 er det 14 af kommunerne, der registrerer udmålte ti-
mer i et timefelt i sagsbehandlingssystemet, mens 45 registre-
rer i et standardiseret Excel-ark. For § 96 er det ni kommuner,
der registrerer i et timefelt, og 49, der registrerer i et standar-
diseret Excel-ark. Der er også kommuner, der registrerer ud-
målte timer på anden måde, eksempelvis i et journalnotat, i
afgørelsesbrevet eller i et ikke standardiseret excel-ark.
De kommuner der har svaret, at de anvender et timefelt i
sagsbehandlingssystemet, er hovedsageligt kommuner, der
bruger KMD Nexus som sagsbehandlingssystem. Ifølge de le-
verandører, vi har interviewet, er det dog også muligt at sætte
de øvrige sagsbehandlingssystemer, som vi har fokus på i
denne undersøgelse, op på en måde, så man kan trække
strukturerede data om udmålte timer. Det kan gøres ved at til-
føje flere skemaer eller felter, der skal udfyldes af sagsbehand-
lerne i kommunen.
Nogle af de kommuner, vi har besøgt, fortæller, at de har tal
for antal timer pr. uge og pr. år i deres Excel-ark.
Registrering af udmålte rådighedstimer
I forhold til udmålte rådighedstimer er det også et fåtal af
kommunerne, der registrerer denne udmåling i et timefelt i
sagsbehandlingssystemet. Det drejer sig om syv kommuner for
§ 95 og tre for § 96. Henholdsvis 41 og 47 kommuner registre-
rer i et standardiseret Excel-ark. Der er desuden kommuner,
der registrerer rådighedstimer på anden måde, eksempelvis i
et journalnotat, i afgørelsesbrevet eller i et ikke standardiseret
excel-ark.
De fleste af de kommuner, som har angivet, at de registrerer i
et timefelt, bruger KMD Nexus, sådan som det også ses ved
registrering af udmålte timer i foregående afsnit. Også her er
det ifølge leverandørerne muligt at sætte de øvrige ESDH-sy-
stemer op til at kunne registrere rådighedstimer særskilt på en
måde, så man vil kunne trække strukturerede data.
Økonomisystem
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0009.png
9
51 ud af 89 kommuner
2
svarer i spørgeskemaet, at de bruger
KMD Opus til håndtering af økonomi og/eller fakturering i for-
bindelse med behandling af sager efter servicelovens §§ 95 og
96.
76 ud af 89 kommuner har angivet, at de registrerer bevilgede
kroner
pr. kvartal/måned/uge. 32 af kommunerne svarer, at
de registrerer bevilgede antal
timer
pr. kvartal/måned/uge, og
12 kommuner har angivet, at de registrerer andet.
Muligheder og begrænsninger ift. systematiske data
Interviewene med IT-leverandørerne tyder ikke på tekniske
forhindringer i forhold til at kunne trække systematiske data til
den nationale statistik om handicap og udsatte voksne. Det af-
hænger dog af kravspecifikationerne, og hvordan data skal le-
veres.
Arbejdsgange i kommunerne
Et afgørende punkt er, hvordan eventuelle registreringskrav
passer ind i kommunernes arbejdsgange. Interviewene med
kommuner og IT-leverandører peger på, at det for nogle af da-
tatyperne vil kræve ekstra arbejdsgange i kommunerne at
skulle registrere data systematisk, så der kan trækkes stati-
stik. I forhold til antallet af ansøgninger, så opretter alle kom-
muner sager og noterer, at der er tale om en sag om § 95 eller
§ 96. I nogle kommuner gøres det ved at vælge en særlig
sagstype eller vælge forventet paragraf, hvilket giver mulighed
for systematisk data og derfor ikke kræver ændrede arbejds-
gange. I andre kommuner gøres det ved at skrive det i sagstit-
len eller i et journalnotat/VUM, hvilket ikke giver mulighed for
systematiske data.
De ekstra arbejdsgange gælder særligt ift. registreringer af ti-
mer og rådighedstimer, som ikke registreres systematisk på
nuværende tidspunkt, og som derfor skulle udfyldes i et nyt
timefelt i sagsbehandlingssystemet i tillæg til at skrives i afgø-
relsesbrevet og timeudregningen. Det gælder også ved afslag,
hvor kommunerne så ikke længere kan nøjes med at sende og
journalisere et afslagsbrev til borgere på sagen, men i tillæg
skal registrere, at der er tale om et afslag. De fleste kommu-
ner opretter kun ydelser ved bevillinger på nuværende tids-
punkt.
Risiko for fejlregistreringer og lav datakvalitet
Et andet opmærksomhedspunkt er, hvad niveauet for registre-
ring betyder for datakvaliteten. En kommune gør opmærksom
2
Én kommune har kun svaret på den del af spørgeskemaet, der handler om økonomisy-
stem, derfor er der 89 besvarelser på dette spørgsmål.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0010.png
10
på, at der vil være risiko for fejlindberetninger og uens indbe-
retningspraksis mellem kommunerne, hvis de i forbindelse
med registrering af timer skal nedbryde data i, om timerne er
bevilget til eksempelvis hverdag eller weekend, eller nedbrydes
i, hvilke konkrete aktiviteter de er bevilget til. I det perspektiv
vil det være mere hensigtsmæssigt alene at registrere, eksem-
pelvis hvor mange timer borgerne har fået bevilget sammen-
lagt om dagen eller om ugen.
Der vil desuden være forskel på, hvor mange af de bevilgede
timer der går direkte til borgerens hjælp, og hvor mange timer
der går til andre opgaver som eksempelvis uddannelse, oplæ-
ring, personalesamtaler og MUS, hvorfor man må være påpas-
selig med direkte sammenligninger mellem kommunerne.
Bør indarbejdes i eksisterende udredningsværktøjer
Interviewene med it-leverandører og kommuner peger samlet
set i retning af, at eventuelle nye indberetningskrav bør lægge
sig tæt op ad det arbejdsflow, som kommunerne allerede har
for ikke at trække for mange ressourcer og for at understøtte,
at kommunerne oplever registreringen meningsfuld.
Data
Antal ansøgninger på de en-
kelte bestemmelser
Kommunernes registreringer
For servicelovens § 95 svarer 43 ud af de 88 kommu-
ner,at de angiver bestemmelse/paragraf ud fra nogle
foruddefinerede kategorier i sagsbehandlingssystemet,
uanset om sagen ender med en bevilling eller et afslag.
Det samme gør sig gældende for 47 kommuner for ser-
vicelovens § 96.
Næsten alle kommuner, der anvender Columna Cura el-
ler EG Sensum, vil på nuværende tidspunkt have syste-
matisk data for antallet af ansøgninger. For de øvrige
sagsbehandlingssystemer er billedet mere varieret.
Antal afgørelser
Det er henholdsvis 21 og 20 af kommunerne i spørge-
skemaundersøgelsen, der anvender et afgørelsesmodul
eller et tilsvarende skema. Henholdsvis 29 og 31 kom-
muner svarer, at de skal ”krydse af” i sagsbehandlings-
systemet, om der er tale om bevilling eller afslag ved en
afgørelse.
På tværs af alle sagsbehandlingssystemer er det en min-
dre andel af kommunerne, der har systematisk data for
antallet af afgørelser. Selv i kommuner, der anvender et
sagsbehandlingssystem med et afgørelsesmodul, er det
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0011.png
11
kun omkring halvdelen, der anvender det i deres sags-
behandlingspraksis.
Udmålte timer og rådighedsti-
mer
Det er 14 af kommunerne, der registrerer udmålte timer
i et timefelt i sagsbehandlingssystemet for § 95 og ni
kommuner for § 96. Henholdsvis syv og tre kommuner
registrerer rådighedstimer i et timefelt, mens størstede-
len registrerer i et standardiseret Excel-ark, der er defi-
neret lokalt i kommunen. Det er henholdsvis 45 og 49
kommuner der registrerer udmålte timer i et standardi-
seret Excel-ark og 41 og 47 kommuner for rådighedsti-
mer.
De kommuner der har svaret, at de anvender et timefelt
i sagsbehandlingssystemet, er hovedsageligt kommuner,
der bruger KMD Nexus som sagsbehandlingssystem. I
den besøgte kommune, der bruger KMD Nexus, var der
et timefelt, der hedder ”Visiteret tid”. Den var dog altid
sat til 1 og reflekterede ikke det antal timer, som borge-
ren var visiteret.
Dato for ansøgning
Størstedelen af kommunerne i spørgeskemaundersøgel-
sen svarer, at de skriver datoen ind i et særligt datofelt i
deres sagsbehandlingssystem ved ansøgning. Det svarer
60 ud af 88 kommuner for § 95 og 67 ud af 88 kommu-
ner for § 96.
Størstedelen af kommunerne i spørgeskemaundersøgel-
sen svarer, at datoen automatisk registreres i sagsbe-
handlingssystemet. Det svarer 53 ud af 88 kommuner
for § 95 og 55 ud af 88 kommuner for § 96.
Dato for afgørelse
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0012.png
12
KAPITEL 2
Organisering og sagsbehand-
lingssystemer
Dette kapitel svarer på følgende:
Hvordan har kommunerne organiseret behandlingen af
sager efter servicelovens §§ 95 og 96?
Hvilke sagsbehandlingssystemer anvender kommu-
nerne?
KOMMUNERNES ORGANISERING OG SAGSBE-
HANDLINGSSYSTEMER
I lidt over halvdelen af de kommuner, der har besvaret spørge-
skemaet, bliver sager om §§ 95 og 96 behandlet i samme kon-
tor eller afdeling. I de kommuner, hvor sagerne behandles i
forskellige kontorer, behandles kontant tilskud efter § 95 ty-
pisk i Sundhed og Omsorg, mens BPA efter § 96 behandles i
Socialafdelingen.
TABEL 2.1 BEHANDLER KOMMUNEN SAGER OM §§ 95 OG 96 I SAMME KONTOR/AFDELING?
Antal kommuner
Ja
Nej, §§ 95 og 96 behandles i to forskellige konto-
rer/afdelinger
I alt
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
47
41
88
Sagsbehandlingssystemer
Som led i spørgeskemaundersøgelsen har vi afdækket, hvilke
sagsbehandlingssystemer kommunerne bruger i deres behand-
ling af sager om §§ 95 og 96.
74 ud af de 88 kommuner bruger det samme sagsbehandlings-
system til sagsbehandling af både §§ 95 og 96. Det vil sige, at
der er 14 kommuner, der bruger forskellige sagsbehandlings-
systemer til §§ 95 og 96.
De to mest anvendte sagsbehandlingssystemer er KMD Nexus
og Columna Cura, der tilsammen dækker 77 kommuner for §
95 og 64 kommuner for § 96 ud af 88 kommuner.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0013.png
13
TABEL 2.2 HVILKET/HVILKE FAGSYSTEM(ER) BRUGER KOMMUNEN TIL AT REGISTRERE/JOUR-
NALISERE DERES SAGSBEHANDLING AF SAGER OM §§ 95 OG 96?
§ 95
KMD Nexus
Columna Cura
EG Sensum
Dedalus Vitae
Andet system
I alt
52
25
3
6
2
88
§ 96
43
20
13
6
6
88
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
De systemer, der nævnes under ’Andet system’, er:
SBSYS
Acadre
Nova
Fasit
Domus
I 10 kommuner bruger de et andet system til dele af sagsbe-
handlingen i tillæg til et af de ovenstående sagsbehandlingssy-
stemer. I otte af kommunerne drejer det sig om, at dele af
sagsbehandlingen foretages i SBSYS. I to kommuner er det i
Acadre. En kommune bemærker, at den bruger SBSYS til regn-
skaber, budgetter og korrespondance med arbejdsgivere, da
dens andet sagsbehandlingssystem har svært ved at håndtere
store regneark med flere faner.
Skift i sagsbehandlingssystem
I ni af de 88 kommuner har de svaret, at de skifter sagsbe-
handlingssystem for en eller begge bestemmelser inden ud-
gangen af 2022.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0014.png
14
TABEL 2.3 SKIFT I SAGSBEHANDLINGSSYSTEM
Sagsbehandlingssystem
Columna Cura
Dedalus Vitae
EG Sensum
KMD Nexus
SBSYS
I alt
Skifter fra
1
4
3
0
2
10
Skifter til
1
0
1
7
0
9
Note: I en kommune bruger de to forskellige systemer – Columna Cura og EG Sensum – og skifter i begge afdelinger til KMD Nexus.
Derfor er totalen i ’Skifter fra’ og ’Skifter til’ ikke er ens.
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
Hos KMD Nexus og EG Sensum nævnte it-leverandørerne i vo-
res interview med dem, at de er i gang med at udvikle helt nye
versioner, der vil blive rullet ud i 2022/23.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0015.png
15
KAPITEL 3
Registrering af ansøgninger
Vi har undersøgt, hvad og hvordan kommunerne registrerer i
forbindelse med en ansøgning om støtte efter servicelovens §§
95 eller 96.
REGISTRERING AF BESTEMMELSE
For at få viden om, hvordan kommunerne teknisk opretter og
registrerer deres sager, har vi i spørgeskemaet til alle landets
kommuner spurgt, om kommunerne skal vælge sagstype eller
paragraf i sagsbehandlingssystemet ud fra nogle foruddefine-
rede kategorier. Hvis det er tilfældet, vil det sandsynligvis
være systematisk data, der kan trækkes for den kommune.
Formålet er at finde ud af, hvorvidt det er muligt at identificere
sager om §§ 95 og 96 på en systematisk måde uden at skulle
foretage en manuel optælling.
Omkring halvdelen af kommunerne, der har besvaret spørge-
skemaet, svarer, at de skal angive bestemmelse/paragraf ud
fra nogle foruddefinerede kategorier i sagsbehandlingssyste-
met i løbet af sagsbehandlingen, uanset om sagen ender med
en bevilling. Det er henholdsvis 43 og 47 kommuner for § 95
og § 96.
Resten af kommunerne svarer, at de enten kun skal angive be-
stemmelse/paragraf ud fra foruddefinerede kategorier i forbin-
delse med oprettelse af ydelse/indsats, eller at de slet ikke
skal gøre det i forbindelse med sagsbehandlingen. Hvis de slet
ikke gør det, vil det kunne betyde, at informationen om be-
stemmelse/paragraf kun er angivet i fritekst.
TABEL 3.4 SKAL KOMMUNEN I SAGSBEHANDLINGEN ANGIVE BESTEMMELSE/PARAGRAF, HVOR
DE VÆLGER UD FRA KATEGORIER, DER ER DEFINERET PÅ FORHÅND?
§ 95
Ja
Ja, men kun i forbindelse med oprettelse af
ydelse/indsats
Nej
Andet
I alt
43
16
29
0
88
§ 96
47
20
20
1
88
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0016.png
16
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
Svarene er delt op på de enkelte sagsbehandlingssystemer i
tabelsamlingens tabel 6.25 og tabel 6.26.
KMD NEXUS
Hvis vi deler svarene op på de forskellige sagsbehandlingssy-
stemer, kan vi se, at for KMD Nexus, der bruges af henholdsvis
53 og 44 kommuner på §§ 95 og 96, er det henholdsvis 14 og
15 af kommunerne, der har svaret, at de skal angive bestem-
melse ud fra foruddefinerede kategorier på et andet tidspunkt
end i forbindelse med oprettelse af indsats/ydelse.
I vores interview med it-leverandøren af KMD Nexus pointe-
rede de, at KMD Nexus er meget konfigurerbart for den en-
kelte kommune, hvor kommunen kan lave sine egne henven-
delsesskemaer, der udfyldes ved en henvendelse fra borger.
Kommunen bestemmer så selv, hvad der skal indgå i dette
henvendelsesskema.
I den kommune, vi besøgte, som bruger KMD Nexus, har de
lavet deres eget skema, hvor de angiver, hvilken paragraf hen-
vendelsen drejer sig om. I bunden af henvendelsesskemaet
krydser de også af, hvilken bestemmelse de træffer afgørelse
om og udfaldet af afgørelsen.
COLUMNA CURA
Næsten alle kommuner, der har Columna Cura, har svaret, at
de skal angive bestemmelse ud fra foruddefinerede kategorier
på et tidspunkt i løbet af sagsbehandlingen, udover i forbin-
delse med oprettelse af indsats/ydelse.
I vores interview med it-leverandøren af Columna Cura de-
monstrerede de, hvordan kommunen ved en ansøgning eller
anden henvendelse fra borger kan oprette en ny henvendelse i
Cura, hvor der åbnes et vindue ”Opret henvendelse”. I dette
vindue kan der udfyldes data om henvendelse og herunder
vælges en sagstype. Kommunerne definerer selv, hvilke sags-
typer der kan vælges. Det kan eksempelvis være ”§ 95 – kon-
tant tilskud” men også bare være ”Socialsag” eller ”§ 95/96”.
Vi besøgte tre kommuner, der anvender Cura til enten § 95 el-
ler begge bestemmelser. I alle tre kommuner kan de vælge
sagstype, der svarer til den relevante paragraf, når de opretter
en henvendelse fra borger. I en af kommunerne påpeger de, at
da det ikke er påkrævet, at de vælger sagstype, er det ikke
sikkert, at det er udfyldt ved alle sager.
DEDALUS VITAE
I to ud af seks kommuner, der anvender Dedalus Vitae til § 95,
og i tre ud af seks til § 96, svarer de, at de skal angive be-
stemmelse ud fra foruddefinerede kategorier på et tidspunkt i
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0017.png
17
løbet af sagsbehandlingen, udover i forbindelse med oprettelse
af indsats/ydelse.
It-leverandøren pointerede, at der er stor valgfrihed i den en-
kelte kommune i forhold til, hvordan systemet kan sættes op.
I den besøgte kommune, som bruger Dedalus Vitae, har de
selv i kommunen bygget specifikke sagsforløb op, som de væl-
ger ud fra foruddefinerede kategorier i en dropdown-menu ved
oprettelse af sagen.
EG SENSUM
I alle tre kommuner, der anvender EG Sensum til § 95, svarer
de, at de benytter sig af foruddefinerede kategorier til at an-
give bestemmelse. Det er tilfældet for ni ud af de 12 kommu-
ner, der bruger EG Sensum til § 96.
I vores interview med it-leverandøren viste de, hvordan man
kan sætte EG Sensum op med særlige sagsforløb for hver en-
kelt bestemmelse, som borgeren har en sag om.
I den besøgte kommune anvender de også sagsforløb, hvor de
skal angive den forventede paragraf, når de opretter en sag på
borgeren. Hvis den forventede paragraf ændrer sig undervejs i
sagsbehandlingen, bliver den rettet, så det er muligt for kom-
munen at følge med i, hvor mange der har søgt om bestem-
melsen – selv hvis det ender i afslag.
Hvordan registrerer kommunerne bestemmelsen?
I spørgeskemaet spurgte vi alle kommunerne, hvordan de re-
gistrerer, hvilken bestemmelse sagen handler om – både hvis
de anvender foruddefinerede kategorier, og hvis de ikke gør.
78 ud af de 88 kommuner, der har svaret på spørgeskemaun-
dersøgelsen, svarer, at de for sager om § 95 enten opretter en
generel sag og derefter angiver paragraf ud fra foruddefine-
rede kategorier, eller at de opretter sagen som en særlig sags-
type (§ 95). For sager om § 96 er det 81 kommuner, der sva-
rer, at de gør en af de to.
Tabel 3.5 nedenfor viser, hvor mange kommuner der har sva-
ret de forskellige muligheder. Det har været muligt at vælge
flere svarmuligheder eller ikke at vælge nogen.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0018.png
18
TABEL 3.5 HVORDAN REGISTRERER KOMMUNEN, HVILKEN BESTEMMELSE(R) SAGEN BEHAND-
LES EFTER?
§ 95
Sagen oprettes som en generel sag, og derefter angives paragraf eller forventet paragraf ud
fra foruddefinerede kategorier
Sagen oprettes som en særlig sagstype (§§ 95 eller 96)
Andet
Ud af
22
56
23
88
§ 96
21
60
23
88
Note: Det har været muligt at vælge flere svarmuligheder, så kolonnerne summer ikke nødvendigvis til det samlede antal kommuner.
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
Det skal bemærkes, at resultatet fra dette spørgsmål ikke
stemmer overens med resultatet i sidste afsnit på spørgsmålet
om, hvorvidt kommunerne skal angive bestemmelse/paragraf
ud fra nogle foruddefinerede kategorier i sagsbehandlingssy-
stemet i løbet af sagsbehandlingen. Det er på trods af, at
spørgsmålet er en præcisering af det tidligere spørgsmål. I
dette spørgsmål, hvor vi har spurgt ind til,
hvordan
de regi-
strerer bestemmelsen, er det en større andel, der svarer, at de
registrerer på en systematisk måde.
Delt op på de forskellige fagsystemer, så er det generelle møn-
ster dog det samme som i forrige afsnit. Næsten alle kommu-
ner, der anvender Columna Cura, Dedalus Vitae eller EG Sen-
sum, har svaret, at de opretter sagen som en særlig sagstype
– som § 95 eller § 96. For kommuner, der anvender KMD
Nexus, er billedet lidt mere varieret. For begge bestemmelser
er det lidt under en tredjedel af kommunerne, der svarer, at
de opretter en generel sag og derefter angiver paragraf eller
forventet paragraf ud fra foruddefinerede kategorier. I henhold
til interview med it-leverandør, så vil det sandsynligvis være i
et henvendelsesskema, som kommunen selv har oprettet. Lidt
under halvdelen af kommunerne, der anvender KMD Nexus,
svarer, at de opretter en særlig sagstype til disse sager.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0019.png
19
TABEL 3.6 HVORDAN REGISTRERER KOMMUNEN, HVILKEN BESTEMMELSE SAGEN BEHANDLES
EFTER – OPDELT PÅ FAGSYSTEM FOR § 95
Fagsystem
Sagen oprettes som en ge-
nerel sag og derefter angi-
ves paragraf eller forventet
paragraf ud fra foruddefine-
rede kategorier
5
0
1
16
0
0
22
Sagen oprettes
som en særlig
sagstype (§ 95)
Andet
Antal
kommuner
Columna Cura
Dedalus Vitae
EG Sensum
KMD Nexus
NOVA
Andet
I alt
Note: Andet dækker over Fasit og Acadre
23
4
3
24
1
1
56
4
1
1
16
0
1
23
25
6
3
53
1
1
88
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
TABEL 3.7 HVORDAN REGISTRERER KOMMUNEN, HVILKEN BESTEMMELSE SAGEN BEHANDLES
EFTER – OPDELT PÅ FAGSYSTEM FOR § 96
Fagsystem
Sagen oprettes som en ge-
nerel sag og derefter angi-
ves paragraf eller forventet
paragraf ud fra foruddefine-
rede kategorier
5
0
2
14
0
0
0
21
Sagen oprettes
som en særlig
sagstype (§ 95)
Andet
Antal
kommuner
Columna Cura
Dedalus Vitae
EG Sensum
KMD Nexus
NOVA
SBSYS
Andet
I alt
19
5
11
19
1
2
3
60
4
0
1
17
0
0
1
23
20
6
13
44
1
2
3
88
Note: Andet dækker over Acadre, Domus og Fasit
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
DATO FOR ANSØGNING
Vi har spurgt kommunerne, hvordan de registrerer datoen for
borgerens ansøgning.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0020.png
20
Størstedelen af kommunerne i spørgeskemaundersøgelsen
svarer, at de skriver datoen ind i et særligt datofelt i deres
sagsbehandlingssystem. Det svarer 60 ud af 88 kommuner for
§ 95 og 67 ud af 88 kommuner for § 96.
Nedenfor er gengivet tabeller, der deler registreringen af dato
op på de forskellige fagsystemer.
TABEL 3.8 HVORDAN REGISTRERES DATO FOR ANSØGNING FOR § 95?
Fagsystem
Columna Cura
Dedalus Vitae
EG Sensum
KMD Nexus
NOVA
Andet
I alt
Skrives i et journalnotat
8
4
1
14
1
1
29
Skrives i et datofelt
19
3
3
34
0
1
60
Andet
3
2
0
14
0
0
19
Antal
kommuner
25
6
3
53
1
1
88
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
TABEL 3.9 HVORDAN REGISTRERES DATO FOR ANSØGNING FOR § 96?
Fagsystem
Columna Cura
Dedalus Vitae
EG Sensum
KMD Nexus
NOVA
SBSYS
Andet
I alt
Skrives i et journalnotat
7
4
5
16
1
1
2
36
Skrives i et datofelt
17
4
13
31
0
0
2
67
Andet
0
2
0
7
0
1
0
10
Antal
kommuner
20
6
13
44
1
2
3
88
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
KMD NEXUS
I den besøgte kommune, der anvender KMD Nexus, har de op-
rettet deres eget henvendelsesskema, der bruges til alle hen-
vendelser til visitationen. I henvendelsesskemaet bliver der
automatisk registreret en dato for, hvornår henvendelsen er
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0021.png
21
oprettet i systemet. Den svarer dog ikke nødvendigvis til da-
toen for selve ansøgningen – eksempelvis hvis ansøgningen
modtages via mail i weekenden. Der er derfor også et datofelt,
der skal udfyldes af sagsbehandler for, hvornår henvendelsen
er modtaget. It-leverandøren af KMD Nexus oplyser, at dato-
feltet ansøgningsdato automatisk er med i deres fagsystem, og
de anbefaler, at det gøres obligatorisk. Det er dog op til den
enkelte kommune, om de ønsker, at det er et felt, der skal ud-
fyldes.
COLUMNA CURA
I de besøgte kommuner, der anvender Columna Cura til deres
sagsbehandling, er der et datofelt, der automatisk udfyldes
med oprettelsesdatoen for sagen. I de fleste tilfælde vil det
også være den samme som ansøgningsdatoen, men en af
kommunerne pointerede, at hvis det ikke er den samme, så
kan de manuelt gå ind og ændre datoen. I en anden kommune
opretter de først en råd- og vejledningssag, hvis det ikke er
klart, at sagen skal vurderes i forhold til §§ 95 eller 96. Hvis de
efter dialog med borger får afklaring på, at der skal vurderes i
forhold til §§ 95 eller 96, så vil de oprette en sag med den
sagstype. Datofeltet vil så være udfyldt med den dato.
I den besøgte kommune, der anvender Dedalus Vitae, udfylder
de også et specifikt datofelt for henvendelse. De pointerede, at
det er datoen for første henvendelse, der noteres her. De for-
talte videre, at det næsten altid vil være den samme som an-
søgningsdatoen, men der kan være tilfælde, hvor borgeren
kommer med en uspecifik henvendelse og først senere efter
råd og vejledning kommer med en ansøgning, eller at sagsbe-
handleren først senere vurderer, at der er tale om en ansøg-
ning. I de tilfælde vil det stadig være datoen for første henven-
delse, der er noteret i datofeltet, mens datoen for ansøgning
vil findes i journalnotat.
DEDALUS VITAE
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0022.png
22
KAPITEL 4
Registrering af afgørelser
Dette kapitel handler om, hvordan kommunerne registrerer
deres afgørelser, når de bevilger eller giver afslag på en an-
søgning om §§ 95 eller 96. Afsnittet belyser:
Hvordan kommunerne registrerer bevillinger af afslag
Hvordan kommunerne registrerer ændringer, frakendel-
ser og ophør
AFGØRELSES-
BEGREBET
En afgørelse er en
myndigheds beslut-
ning om, hvad der er
eller skal være ret
over for en borger.
Det er beslutninger,
der har betydning for
retten til eller om-
fanget af den ydelse,
som borgeren ønsker
at få eller allerede
har.
Afgørelsestyper:
Fuld bevilling af en
ydelse
Delvis bevilling af
en ydelse
Fuldt afslag på en
ydelse
Fortsat og uændret
bevilling af en alle-
rede tildelt ydelse
Ændring i en alle-
rede tildelt ydelse
Ophør af en alle-
rede tildelt ydelse
(Ankestyrelsens vej-
ledning om afgørel-
sesbegrebet)
Det er indledningsvist vigtigt at slå fast, at der ikke efter for-
valtningsloven er nogen formkrav til en afgørelse – den kan
både være skriftlig og mundtlig. Det betyder, at kommunerne
som udgangspunkt ikke er forpligtet til at sende et brev til bor-
geren med en afgørelse. Borgeren kan dog bede om en skriftlig
begrundelse, hvis afgørelsen ikke fuldt ud giver borgeren med-
hold. Afhængigt at sagens karakter bør myndigheden dog som
hovedregel give borgeren en skriftlig afgørelse og ikke en
mundtlig afgørelse. Borgeren skal under alle omstændigheder
være klar over, at kommunen har truffet en afgørelse, ligesom
myndigheden under alle omstændigheder skal have notater på
sagen, der muliggør en efterfølgende skriftlig begrundelse.
REGISTRERING AF BEVILLINGER OG AFSLAG
Nogle sagsbehandlingssystemer, såsom Columna Cura, har et
afgørelsesmodul. Det er muligt at trykke på en knap, der hed-
der ’Afgør sag’, hvorefter der åbner et skema, hvor man kan
udfylde oplysninger om afgørelsen, fx dato og om der er tale
om et afslag eller en bevilling
3
. Selv om der ikke er et afgørel-
sesmodul, så kan der i alle de interviewede sagsbehandlings-
systemer opsættes skemaer lokalt i kommunen, der kan inde-
holde information om afgørelsen, hvis kommunen er interesse-
ret i de data. Brugen af et afgørelsesmodul eller et lignende
skema vil sandsynligvis gøre det muligt at trække systematisk
data for antallet af afgørelser i de kommuner.
Som det fremgår af Tabel 4.10, er det lidt under en fjerdedel
af kommunerne i spørgeskemaundersøgelsen, der anvender et
afgørelsesmodul eller noget tilsvarende.
Kommunerne har også mulighed for at anvende en fast afgø-
relsesskabelon til disse bestemmelser. Det vil betyde, at der er
3
EG oplyser, at der i den nye version af Sensum vil være et afgørelsesmodul, der er
valgfrit for kommunerne at bruge.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0023.png
23
oprettet en Word-template, der eksempelvis kan kaldes ”Afgø-
relse § 95” eller ”Afslag § 95”, og hvor klagevejledningen og
en række standardfraser er skrevet i forvejen. Selve begrun-
delsen og afgørelsen skrives så ind i det dokument.
Endelig kan kommunen også vælge at oprette en indsats eller
ydelse i sagsbehandlingssystemet, som en leder kan enten
godkende eller afvise, afhængig af om der er tale om en bevil-
ling eller et afslag på ansøgningen. Ud fra interview med it-le-
verandører vurderer de, at det er få kommuner, der gør det,
da det er en ekstra arbejdsproces for både sagsbehandler og
leder ved afslag. De fleste kommuner opretter derfor kun en
indsats eller ydelse i forbindelse med en bevilling.
TABEL 4.10 HVORDAN REGISTRERER KOMMUNEN AFGØRELSER OM §§ 95 OG 96 I DERES
SAGSBEHANDLINGSSYSTEM?
§ 95
Anvender et afgørelsesmodul eller udfylder andet skema med oplys-
ninger omkring afgørelsen
Bruger en fast afgørelsesskabelon i Word, der gemmes på sagen
Sender et brev, der journaliseres i sagsbehandlingssystemet
Der oprettes en indsats/ydelse, som enten godkendes eller afvises i
sagsbehandlingssystemet
Andet
Ud af
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
§ 96
20
39
66
35
8
88
21
37
66
24
13
88
KMD NEXUS
Hvis vi deler svarene op på de enkelte sagsbehandlingssyste-
mer, kan vi se, at for kommuner, der har KMD Nexus, er det
kun ni ud af de 53 kommuner, der anvender KMD Nexus til §
95, og syv ud af de 44 kommuner, der anvender KMD nexus til
§ 96, der svarer, at de anvender et afgørelsesmodul eller et til-
svarende skema.
It-leverandøren af KMD Nexus oplyser, at de ikke har en stan-
dardiseret løsning til registrering af afgørelser, men at kommu-
nerne selv kan sætte skemaer op, der eksempelvis kan inde-
holde registreringer af afgørelser med afkrydsning af bevillin-
ger og afslag. Det vil være gemt som såkaldt skemadata, men
være lokalt defineret i kommunen og derfor ikke nødvendigvis
sammenligneligt på tværs af kommuner.
I den kommune vi besøgte, som bruger KMD Nexus, har de
oprettet deres eget henvendelsesskema. Det indeholder også
oplysninger om afgørelsen, da det, sagsbehandleren skal
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0024.png
24
krydse af, når sagen er afgjort, er, om der er tale om en bevil-
ling eller et afslag.
COLUMNA CURA
10 ud af de 25 kommuner, der anvender Cura til § 95, og otte
ud af de 20 kommuner, der anvender Cura til § 96, har svaret,
at de bruger et afgørelsesmodul til at registrere afgørelser om
§§ 95 og 96.
Fra vores besøg i tre kommuner, der bruger Columna Cura, så
vi også, at det kun er i én af kommunerne, at de bruger afgø-
relsesmodulet. I de to andre kommuner bruger de ikke knap-
pen ”Afgør sag”, når de skal afgøre sager, da det ikke er obli-
gatorisk. Man kan skrive og sende afgørelsesbrevet, journali-
sere det og skrive et journalnotat, uden at det er påkrævet at
registrere udfaldet ved at anvende afgørelsesmodulet.
DEDALUS VITAE
To ud af de seks kommuner, der anvender Dedalus Vitae, oply-
ser, at de bruger et afgørelsesmodul eller lignende skema.
I interviewet med it-leverandøren oplyste de, at der ikke er et
decideret afgørelsesmodul i Dedalus Vitae. It-leverandøren
vurderede, at hvis der skulle trækkes systematiske data på an-
tallet af afgørelser, og særligt afslag, så vil det kræve, at kom-
munerne opretter en ydelse for så at give afslag på den. Det
var deres vurdering, at det ikke er en praksis, som kommu-
nerne anvender. Det er kun én af de kommuner, der bruger
Dedalus Vitae, som har svaret, at de opretter en ydelse, som
der så kan gives afslag på eller bevilliges.
I den kommune med Dedalus Vitae, som vi besøgte, har de
oprettet deres eget skema til registrering af afgørelse, hvor de
registrerer, om der er tale om bevilling eller afslag, ved af-
krydsning. De oplyste, at de selv har sat skemaet op, da det er
oplysninger, som de ønsker at kunne trække data på i kommu-
nen.
EG SENSUM
Ingen af de tre kommuner, der bruger EG Sensum på § 95, og
kun to ud af 11, der bruger det på § 96, svarer, at de bruger
et afgørelsesmodul eller et tilsvarende skema.
It-leverandøren for EG Sensum oplyser, at der i den nuvæ-
rende version ikke er et afgørelsesmodul eller skema til regi-
strering af afgørelser. Det er ifølge dem dog planen at gøre af-
gørelsen til et selvstændigt dataobjekt i den nye version af EG
Sensum, hvorfor der sandsynligvis vil kunne trækkes data på
det afhængig af lokal kommunal opsætning og praksis.
I den kommune vi besøgte, der bruger EG Sensum, har de sat
deres sagsbehandlingssystem op, så de skal udfylde en afslut-
ningsårsag ved at afkrydse forskellige valgmuligheder, når de
afslutter en sag. Det kan eksempelvis være ”Borger er afgået
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0025.png
25
ved døden”, ”Borger er overført til anden indsats” eller ”Borger
er ikke omfattet af målgruppen”. De data vil kunne bruges til
at give et tilnærmet tal for antallet af bevillinger og afslag, da
bevillinger oprettes som indsatser/ydelser, og det er muligt at
fremsøge antallet af sager med sagstypen ”§ 96” og se, hvor
mange der er afsluttet med ”Borger er ikke omfattet af mål-
gruppen” eller ”Borger er overført til anden indsats”.
ANDRE SYSTEMER
Ingen af de kommuner, der bruger Acadre, Fasit, Nova eller
SBSYS, svarer, at de bruger et afgørelsesmodul eller et tilsva-
rende skema. Den ene kommune, der bruger Domus, svarer,
at den gør.
Krydser kommunen af, om der er tale om en bevilling el-
ler afslag?
Vi har også spurgt kommunerne i spørgeskemaundersøgelsen,
om de skal ”krydse af”, om der er tale om et afslag eller en be-
villing i forbindelse med en afgørelse.
Som tabel 4.11 viser, er der lidt flere kommuner, der svarer,
at de skal krydse af, om der er tale om afslag eller bevilling,
end der i tabel 4.10 svarede, at de bruger et afgørelsesmodul
eller tilsvarende skema. Det kan muligvis dække over, at nogle
kommuner krydser det af andre steder
4
.
TABEL 4.11 NÅR KOMMUNEN TRÆFFER EN AFGØRELSE, SKAL DE SÅ ”KRYDSE AF” OM DER ER
TALE OM AFSLAG ELLER BEVILLING
§ 95
Ja
Nej, den information findes kun
som fritekst i afgørelsesbrevet el-
ler journalnotater
Andet
I alt
29
53
§ 96
31
52
6
88
5
88
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
Når vi deler op på fagsystem, kan vi se, at størstedelen af
kommunerne, der bruger Columna Cura, svarer, at de ved en
afgørelse krydser af, om der er tale om en bevilling eller af-
slag. Det drejer sig om 18 ud af 25 kommuner for § 95 og 16
ud af 20 kommuner for § 96.
4
I spørgeskemaet var der et billede af, hvordan et afgørelsesmodul eller henvendel-
sesskema kan se ud ved spørgsmålet, for at forhindre misforståelser
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0026.png
26
For KMD Nexus er det kun en mindre andel, der krydser af, om
der er tale om en bevilling eller afslag, når de træffer afgø-
relse. Det gør ni ud af 52 kommuner for § 95 og ni ud af 43
kommuner for § 96.
Det er to ud af seks kommuner med Dedalus Vitae, der svarer,
at de krydser det af både for sager om § 95 og for sager om
§ 96. Ingen af de tre kommuner, der anvender EG Sensum på
§ 95, og kun tre ud af 13, der anvender det på § 96, svarer, at
de bruger et afgørelsesmodul eller et tilsvarende skema.
DATO FOR AFGØRELSE
Vi har spurgt kommunerne til, hvordan de registrerer datoen
for deres afgørelser.
Størstedelen af kommunerne i spørgeskemaundersøgelsen
svarer, at datoen automatisk registreres i sagsbehandlingssy-
stemet. Det svarer 53 ud af 88 kommuner for § 95 og 55 ud af
88 kommuner for § 96. De automatiske registreringer kan dog
se forskellige ud afhængig af, hvordan afgørelsen registreres i
sagsbehandlingssystemet. Hvis kommunerne kun gemmer en
Wordudgave af deres afgørelse eller det sendte brev i syste-
met, så vil der automatisk være tilknyttet en dato til det doku-
ment. Det vil dog sandsynligvis ikke være muligt at lave data-
udtræk på det, da det ikke er nemt at identificere de relevante
dokumenter automatisk.
35 kommuner svarer, at de skriver datoen i et datofelt, når de
registrerer afgørelser om § 95, og 37 kommuner svarer, at de
skriver datoen i et datofelt, når de registrerer afgørelser om §
96.
Nedenfor er gengivet tabeller, der deler registreringen af dato
op på de forskellige fagsystemer.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0027.png
27
TABEL 4.12 HVORDAN REGISTRERES DATO FOR AFGØRELSE FOR § 95?
Fagsystem
Skrives i et
journalnotat
14
3
2
18
1
0
43
Skrives i et
datofelt
8
3
1
22
0
1
35
Der registreres auto-
matisk dato ved af-
sendelse af brev
16
3
1
32
0
1
53
Andet
Antal
kommuner
25
6
3
52
1
1
88
Columna Cura
Dedalus Vitae
EG Sensum
KMD Nexus
NOVA
Andet
I alt
2
0
0
6
0
0
19
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
TABEL 4.13 HVORDAN REGISTRERES DATO FOR AFGØRELSE FOR § 96?
Fagsystem
Skrives i et
journalnotat
13
3
9
21
1
1
0
48
Skrives i et
datofelt
8
3
3
21
0
0
2
37
Der registreres auto-
matisk dato ved af-
sendelse af brev
14
3
6
29
0
0
3
55
Andet
Antal
kommuner
20
6
13
44
1
2
3
88
Columna Cura
Dedalus Vitae
EG Sensum
KMD Nexus
NOVA
SBSYS
Andet
I alt
2
0
1
3
0
1
0
7
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0028.png
28
REGISTRERING AF ÆNDRINGER, FRAKENDEL-
SER OG OPHØR
Kommunerne kan også træffe afgørelse om ændring eller fra-
kendelse af en ordning efter §§ 95 eller 96, ligesom en ordning
også kan ophøre, eksempelvis hvis borger afgår ved døden.
Når kommunen ændrer eller frakender en ordning efter §§ 95
eller 96, træffer de en ny afgørelse. Derfor vil de registrerin-
ger, der er beskrevet i Tabel 4.10, også finde sted – med und-
tagelse af oprettelse af indsats/ydelse.
Dette afsnit ser på, hvad kommunerne udover selve afgørelsen
registrerer i sagsbehandlingssystemet i forbindelse med æn-
dringer, frakendelser og ophør af ordninger efter §§ 95 og 96.
Ændringer
Når kommunen træffer afgørelse om en ændring af en ordning
efter §§ 95 eller 96, vil der ofte være tale om en ændring af
timetallet for ordningen, der kan sættes op eller ned. I tillæg
til selve afgørelsen kan kommunen også registrere ændringen
ved den indsats eller ydelse, der er oprettet i sagsbehandlings-
systemet. Det er data fra ydelser, der på nuværende tidspunkt
anvendes til Danmarks Statistiks opgørelser over antallet af
ordninger efter §§ 95 og 96, samt start- og slutdato for disse
ordninger.
Omkring en fjerdedel af kommunerne i spørgeskemaet svarer,
at de stopper den eksisterende indsats eller ydelse i sagsbe-
handlingssystemet og opretter en ny. Størstedelen af kommu-
nerne svarer, at de ændrer i den eksisterende ydelse i sagsbe-
handlingssystemet. Det er også en mulighed, at der tilføjes en
ekstra ydelse til den eksisterende, hvis der er tale om nye
støttebehov og opgaver i tillæg til den eksisterende bevilling.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0029.png
29
TABEL 4.14 HVORDAN REGISTRERER KOMMUNEN ÆNDRING AF EN ORDNING EFTER §§ 95 EL-
LER 96
§ 95
Stopper den eksisterende ind-
sats/ydelse og starter en ny inde i
sagsbehandlingssystemet
Ændrer i den eksisterende ind-
sats/ydelse inde i sagsbehand-
lingssystemet
Tilføjer en indsats/ydelse til de ek-
sisterende
Andet
I alt
19
§ 96
25
56
48
12
17
88
15
17
88
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
Frakendelse og ophør
En frakendelse af en ordning efter §§ 95 og 96 er omfattet af
den såkaldte ’varslingsordning’. Der er særlige regler om vars-
ling på visse sagsområder, når kommunen træffer afgørelse
om at frakende eller nedsætte bevilget hjælp. Dette gælder
også for sager om frakendelse eller nedsættelse af hjælpen i
en ordning med BPA (§ 96) eller kontant tilskud (§ 95). Vars-
lingsreglerne medfører, at kommunens afgørelse om at ophøre
eller nedsætte bevilget hjælp først kan træde i kraft 14 uger
efter kommunens afgørelse. Det fremgår af § 3 a, stk. 2, i lov
om social service.
Det er størstedelen af kommunerne, der sætter en slutdato på
ydelsen i sagsbehandlingssystemet ved frakendelse eller ophør
af en ordning. Flere kommuner skriver i bemærkningsfeltet i
spørgeskemaet, at de sender et afgørelsesbrev til borger og
først sætter slutdato på, når sagsbehandlingen er endelig af-
sluttet, og de 14 uger i varslingsordningen er udløbet. Hvis
borgeren klager over afgørelsen, så vil slutdatoen også først
sættes på, når klagesagen er afgjort. Datoen for kommunens
afgørelse om frakendelse eller ophør vil derfor ikke svare til
den slutdato, der sættes på ydelsen i sagsbehandlingssyste-
met.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0030.png
30
TABEL 4.15 HVORDAN REGISTRERER KOMMUNEN FRAKENDELSE ELLER OPHØR AF EN ORD-
NING EFTER §§ 95 ELLER 96
§ 95
Sætter slutdato på indsatsen/ydel-
sen i sagsbehandlingssystemet
Noterer i et journalnotat
Andet
I alt
69
64
25
88
§ 96
76
66
25
88
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0031.png
31
KAPITEL 5
Registrering af udmålte timer
og økonomi
Dette kapitel handler om, hvad kommunerne registrerer om
udmålte timer i forbindelse med, at de behandler sager om
kontant tilskud efter § 95 og borgerstyret personlig assistance
efter § 96 i serviceloven. Kapitlet handler også om, hvilke sy-
stemer kommunerne bruger til håndtering af økonomi og/eller
fakturering i forbindelse med behandling af deres sager, og
hvad de registrerer i økonomisystemerne. Afsnittet belyser:
hvordan kommunerne registrerer udmålte timer
hvordan kommunerne registrerer rådighedstimer
hvilke økonomisystemer kommunerne bruger til håndtering
af økonomi og/eller fakturering
hvad kommunerne registrerer i økonomisystemerne
UDMÅLTE TIMER
Som Tabel 5.16 viser, er det et fåtal af kommunerne, der regi-
strerer udmålte timer i et timefelt i sagsbehandlingssystemet,
mens størstedelen registrerer i et standardiseret Excel-ark.
I forhold til sager om kontant tilskud efter servicelovens § 95
svarer 14 kommuner, at de registrerer udmålte timer i et time-
felt i sagsbehandlingssystemet. 45 kommuner svarer, at de re-
gistrerer udmålte timer i et standardiseret Excel-ark, som de
bruger til alle sager om § 95, og derudover er der seks kom-
muner, der registrerer både i et timefelt og i et standardiseret
excel-ark. Samlet set er der 65 kommuner, som enten regi-
strerer udmålte timer i et timefelt, i et standardiseret Excel-ark
eller begge steder.
De resterende 23 kommuner, der har besvaret spørgsmålet,
registrerer udmålte timer på anden måde, eksempelvis i et
journalnotat, i afgørelsesbrevet eller i et ikke standardiseret
excel-ark.
Det samme mønster for registrering viser sig i forhold til bor-
gerstyret personlig assistance efter servicelovens § 96. Her er
der ni kommuner, der registrerer udmålte timer i et timefelt i
sagsbehandlingssystemet, 49 kommuner der registrerer i et
standardiseret Excel-ark, og derudover fem kommuner der re-
gistrerer i begge dele. Samlet set er der 63 kommuner, der re-
gistrerer i enten et timefelt, et standardiseret Excel-ark eller
begge dele.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0032.png
32
De resterende 25 kommuner, der har besvaret spørgsmålet,
registrerer på anden måde, eksempelvis i et journalnotat, i af-
gørelsesbrevet eller i et ikke standardiseret Excel-ark.
TABEL 5.16 HVOR REGISTRERER KOMMUNEN UDMÅLTE TIMER
§ 95
Timefelt i sagsbehandlingssystemet
Standardiseret Excel-ark, der bruges til alle sager om §§ 95/96
Både i et timefelt og i et standardiseret Excel-ark
Andet
Ud af
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
§ 96
9
49
5
25
88
14
45
6
23
88
De kommuner, der har svaret, at de anvender et timefelt i
sagsbehandlingssystemet, er hovedsageligt kommuner, der
bruger KMD Nexus som sagsbehandlingssystem. Ifølge de le-
verandører, vi har interviewet, er det dog også muligt at sætte
de øvrige sagsbehandlingssystemer, som vi har fokus på i
denne undersøgelse, op på en måde, så man kan trække
strukturerede data om udmålte timer. Det kan gøres ved at til-
føje flere skemaer eller felter, der skal udfyldes af sagsbehand-
lerne i kommunen.
I den besøgte kommune, der bruger KMD Nexus, er der et
timefelt, der hedder ”Visiteret tid”. Den er dog altid sat til 1 og
reflekterer ikke det antal timer, som borgeren er visiteret til.
Den reelle udmåling af timer bliver skrevet ned i et standardi-
seret Excel-ark og i afgørelsesbrevet.
I en af de kommuner, som vi har besøgt, der bruger Columna
Cura, taster de enkeltydelser ind med timetal på § 95. Det er
opgjort efter § 83 og har enkeltydelser såsom ”Mad” eller ”Per-
sonlig hygiejne” med antal minutter eller timer. De pointerer,
at det dog kun er på § 95, at det kan give mening med en så-
dan udmåling og registrering på enkeltydelser, da den er base-
ret på § 83.
I de andre kommuner, der bruger Columna Cura, Dedalus Vi-
tae eller EG Sensum, skriver de timetallet i et Excel-ark, bud-
getter i PDF-format eller kun i afgørelsesbrev og fritekstfelter i
sagsbehandlingssystemet.
Tre af de kommuner, vi har besøgt, har svaret på et efterføl-
gende spørgsmål om, hvorvidt de registrerer timer pr. uge, pr.
måned eller pr. år. Alle tre har tal for antal timer pr. uge og pr.
år. To af kommunerne har medsendt deres Excel-ark, hvor de
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0033.png
33
skriver, hvor mange timer borgeren er bevilget på forskellige
dage og forskellige tidspunkter af døgnet. Excel-arket regner
så ud, hvor mange timer det er om ugen og om året.
En medarbejder, der også er systemadministrator fra en kom-
mune med Dedalus Vitae, svarer på spørgsmålet om mulighe-
den for at registrere udmålte timer:
”Alt er jo muligt. Når man er systemadministrator, så kan
du jo lave det, hvis der er et ønske. Vi kunne i realiteten
have valgt, at vi gerne ville have flere felter [hvor der kunne
registreres timer]. Det er bare det her niveau, vi har valgt,
så vi ikke får for meget.”
UDMÅLTE RÅDIGHEDSTIMER
I forhold til udmålte rådighedstimer er det også et fåtal af
kommunerne, der registrerer i et timefelt i sagsbehandlingssy-
stemet, mens over halvdelen registrerer i et standardiseret Ex-
cel-ark.
I forhold til kontant tilskud efter servicelovens § 95 viser Tabel
5.17 nedenfor, at syv kommuner angiver, at de registrerer ud-
målte rådighedstimer i et timefelt i sagsbehandlingssystemet.
41 kommuner registrerer udmålte rådighedstimer i et standar-
diseret Excel-ark. Derudover er der fire kommuner, der regi-
strerer begge steder. Det giver samlet set 52 kommuner, der
enten registrerer udmålte rådighedstimer i et timefelt, i et
standardiseret Excel-ark eller begge steder, ud af de i alt 88
kommuner, der har besvaret spørgsmålet.
De øvrige 36 kommuner har svaret, at de registrerer rådighed-
stimer på anden måde, eksempelvis i et journalnotat, i afgørel-
sesbrevet eller i et ikke standardiseret Excel-ark.
Når det kommer til borgerstyret personlig assistance efter ser-
vicelovens § 96, viser tabellen, at der er tre kommuner, der
angiver, at de registrerer udmålte rådighedstimer i et timefelt,
mens 47 kommuner registrerer udmålte rådighedstimer i et
standardisereret Excel-ark. Fire kommuner angiver derudover,
at de registrerer i begge dele. Det giver samlet set 54 kommu-
ner, der enten registrerer udmålte rådighedstimer i et timefelt,
i et standardiseret Excel-ark eller i begge dele.
De øvrige 34 kommuner har svaret, at de registrerer et andet
sted, som for eksempel i et journalnotat, i afgørelsesbrevet el-
ler i et ikke standardiseret Excel-ark.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0034.png
34
Det er med andre ord samme mønster, der tegner sig for regi-
strering, uanset om det er §§ 95 eller 96.
TABEL 5.17 HVOR REGISTRERER KOMMUNEN UDMÅLTE RÅDIGHEDSTIMER
§ 95
Timefelt i sagsbehandlingssystemet
Standardiseret Excel-ark, der bruges til alle sager om §§ 95/96
Både i et timefelt og i et standardiseret Excel-ark
Andet
Ud af
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
§ 96
3
47
4
34
88
7
41
4
36
88
Der er også nogle kommuner, der angiver i bemærkningsfelter
til deres spørgeskemabesvarelse, at de ikke udmåler rådighed-
stimer. Dette er mest i forhold til kontant tilskud efter service-
lovens § 95, men forekommer også ved borgerstyret personlig
assistance efter servicelovens § 96.
De fleste af de kommuner, som har angivet, at de registrerer i
et timefelt, bruger KMD Nexus, sådan som det også ses ved
registrering af udmålte timer i foregående afsnit. Også her er
det ifølge leverandørerne muligt at sætte de øvrige ESDH-sy-
stemer op til at kunne registrere rådighedstimer særskilt på en
måde, så man vil kunne trække strukturerede data.
ØKONOMISYSTEM
Som det fremgår af Tabel 5.18 herunder, bruger størstedelen
af kommunerne KMD Opus til håndtering af økonomi og/eller
fakturering i forbindelse med behandling af sager efter service-
lovens §§ 95 og 96. Det har nærmere bestemt 51 kommuner
angivet. 19 kommuner bruger Prisme, 12 kommuner bruger
CGI AS2007, og otte kommuner bruger ØS Indsigt. 26 kom-
muner har angivet, at de bruger et andet system. Nogle kom-
muner bruger mere end ét system, hvilket er forklaringen på,
at fordelingen ikke summer til de 89 kommuner, der har be-
svaret spørgsmålet.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0035.png
35
TABEL 5.18 HVILKE(T) SYSTEM(ER) BRUGER KOMMUNEN TIL HÅNDTERING AF ØKONOMI
OG/ELLER FAKTURERING I FORBINDELSE MED §§ 95 OG 96?
System
KMD Opus
CGI AS2007
ØS Indsigt
Prisme
Andet
Ud af
Antal kommuner
51
12
8
19
26
89
Note: Det har været muligt, at vælge flere svarmuligheder. Én kommune har kun svaret på den del af spørgeskemaet, der handler om
økonomisystem, derfor er der 89 besvarelser på dette spørgsmål.
Kilde: Besvarelse fra 89 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
Tabel 5.19 nedenfor viser, hvad kommunerne registrerer i de-
res økonomi- og/eller faktureringssystem. 76 kommuner har
angivet, at de registrerer bevilgede
kroner
pr. kvartal/må-
ned/uge. 32 kommuner svarer, at de registrerer bevilgede an-
tal
timer
pr. kvartal/måned/uge. Et mindre antal kommuner
har angivet, at de registrerer andet. Ligesom ved foregående
tabel har kommunerne haft mulighed for at sætte flere kryd-
ser, hvilket er forklaringen på, at fordelingen ikke summer til
de 88 kommuner, som har besvaret dette spørgsmål.
TABEL 5.19 HVILKET AF FØLGENDE REGISTRERER KOMMUNEN I ØKONOMI- OG/ELLER FAKTU-
RERINGSSYSTEM?
Antal kommuner
Bevilgede antal kroner pr. kvartal/måned/uge
Bevilgede antal timer pr. kvartal/måned/uge
Andet (Noter hvad i bemærkningsfeltet)
Ud af
Note: Det har været muligt, at vælge flere svarmuligheder.
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
76
32
12
88
37 af de kommuner, der registrerer bevilgede antal kroner,
svarer, at de deler det op på forskellige udgiftsniveauer.
23 af kommunerne, der registrerer bevilgede antal timer, sva-
rer, at timerne er delt op i eksempelvis udmålte timer, rådig-
hedstimer og puljetimer.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0036.png
36
KAPITEL 6
Muligheder og begrænsninger
ift. systematiske data
I dette kapitel præsenterer vi it-leverandørernes og kommu-
nernes perspektiver på, hvilke muligheder og begrænsninger
de ser i forhold til en registreringspraksis, der muliggør syste-
matisk data til en eventuel udvidelse af den nationale statistik
om udsatte voksne og voksne med handicap.
INGEN TEKNISKE FORHINDRINGER
Interviewene med it-leverandørerne tegner et billede af, at de
ikke ser tekniske forhindringer forbundet med at kunne regi-
strere systematiske data til den nationale statistik om handicap
og udsatte voksne på:
Udmålte timer
Udmålte rådighedstimer
Registrering af ansøgninger (både visitation og afslag)
Registrering af afslag
Registrering af frakendelse af ordning (eller ophør af ordning)
Registrering af ændring af ordning (revisitation)
Registrering af dato for ansøgning og afgørelse
De pointerer dog, at det afhænger af kravspecifikationerne, og
hvordan data skal leveres. En af it-leverandørerne pointerer, at
det kan være ressourcekrævende at få en system-til-system
integration op at stå eller at ændre i en eksisterende. Det skyl-
des blandt andet de høje krav til validering, der er forbundet
med levering af data til Danmarks Statistik.
Et afgørende punkt er, hvordan eventuelle registreringskrav
passer ind i kommunernes arbejdsgange. Det kommer vi ind
på i det følgende.
SYSTEMATISK DATA VIL KRÆVE ÆNDREDE AR-
BEJDSGANGE
Især it-leverandører peger på, at krav om systematisk regi-
strering af nogle af de data, som vi har nævnt i afsnittet oven-
for, vil kræve ændrede arbejdsgange i nogle kommuner.
En it-leverandør peger på, at det især ved afslag vil betyde
ekstra arbejde for mange kommuner, fordi de så ikke længere
kan nøjes med at sende et afslagsbrev til borgere, der åbenlyst
ikke er i målgruppen, som de kan på nuværende tidspunkt,
men i stedet skal lave en ekstra arbejdsgang. Det kan enten
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0037.png
37
være i form af afkrydsning i et afgørelsesmodul eller ved altid
at oprette en ydelse, og så sørge for at ydelsen bliver afslået
ved afslag. De fleste kommuner opretter kun ydelser ved bevil-
linger på nuværende tidspunkt. It-leverandøren mener, at man
derved tvinger kommunerne til nogle arbejdsgange, som de
ikke selv har brug for.
I overensstemmelse med den pointe udtaler en medarbejder i
en kommune:
”Vi tænker jo meget værdi for borgeren, og det er også der-
for, vi går ind og siger, har det her værdi for borgeren, når
vi sidder og krydser af, hvis ikke vi bruger det nogle andre
steder?”
Kommunerne trækker ikke systematiske data på nuvæ-
rende tidspunkt
Kommunerne selv gør opmærksom på, at de ikke har mange
borgere, der får hjælp efter servicelovens §§ 95 og 96, og at
data på de to bestemmelser derfor ikke er noget, de oplever er
efterspurgt fra ledelsen i hverdagen. I en kommune fortæller
de, at det kan klares ved manuel optælling, når data en sjæl-
den gang er efterspurgt. I det lys vil det være et ekstra ar-
bejde for kommunerne at registrere de pågældende data sy-
stematisk.
Samtidig er der også nogle af de kommunale medarbejdere,
som mener, at det ville være godt for kommunen at få det
overblik over sagerne, som en mere systematisk registrering
af sagsbehandlingen ville give mulighed for. Her er det antallet
af afgørelser, afgørelser fra Ankestyrelsen og registrering af ti-
mer, der bliver fremhævet som data, de gerne selv ville kunne
trække statistik på.
Særligt udmålte timer og rådighedstimer er ikke noget, som
kommunerne i dag registrerer på en måde, der muliggør syste-
matisk data. Det vil derfor i mange kommuner kræve nye ar-
bejdsgange at få systematisk data. I praksis vil det sandsynlig-
vis betyde, at de skal skrive timetallet ét ekstra sted i forhold
til nu, hvor det skrives i afgørelsesbrevet, i VUM/journalnotat
og ofte i et Excel-ark.
Større valideringsarbejde fører til øgede omkostninger
for kommunerne
Ligesom eventuelle krav om indberetning af flere data vil føre
til ekstra arbejde i kommunerne, vil det også medføre et større
valideringsarbejde for it-leverandørerne. Dette ekstra arbejde
vil ifølge en af it-leverandørerne forventeligt skulle finansieres
af kommunerne.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0038.png
38
RISIKO FOR FEJLREGISTRERINGER OG LAV
DATAKVALITET
I en af de interviewede kommuner bliver det fremhævet, at
der vil være stor risiko for fejlindberetninger og uens indberet-
ningspraksis mellem kommunerne, hvis de i forbindelse med
registrering af timer skal nedbryde data i, om timerne er bevil-
get til eksempelvis hverdag eller weekend, eller nedbrydes i,
hvilke konkrete aktiviteter de er bevilget til. I det perspektiv vil
det være mere hensigtsmæssigt alene at registrere, eksempel-
vis hvor mange timer borgerne har fået bevilget sammenlagt
om dagen eller om ugen. Det vil sige, at niveauet af registre-
ring ifølge kommunen har en væsentlig betydning for anvende-
ligheden af data.
Kommunen gør desuden opmærksom på, at man ikke kan
sammenligne data mellem kommunerne direkte, da der vil
være forskel på, hvor mange af de bevilgede timer der går di-
rekte til borgerens hjælp, og hvor mange timer der går til an-
dre opgaver som eksempelvis uddannelse, oplæring, persona-
lesamtaler og MUS. I den forbindelse stiller en medarbejder
det retoriske spørgsmål:
”Hvis ikke det har værdi for borgerne, og I ville få nogle for-
skelligartede resultater, så tænker jeg også, hvem er det, vi
gør det for?”
Netop vigtigheden af at kommunerne oplever kravene til regi-
streringspraksis meningsfulde, italesættes af flere it-leveran-
dører, som ser
en udfordring i, at kommunerne ikke altid vil
være konsistente med deres registrering, hvis de ikke oplever det
meningsfuldt.
BØR INDARBEJDES I EKSISTERENDE UDRED-
NINGSVÆRKTØJER
Interviewene med it-leverandører og kommuner peger samlet
set i retning af, at eventuelle nye indberetningskrav bør lægge
sig så tæt op ad det arbejdsflow, som kommunerne allerede
har for ikke at trække for mange ressourcer og for at under-
støtte, at kommunerne oplever registreringen meningsfuld.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0039.png
39
BILAG 1
Metode
I dette kapitel beskriver vi de primære datakilder og metoder,
vi har anvendt i undersøgelsen. Undersøgelsens resultater er
baseret på interview med fem kommuner og fem it-leverandø-
rer til de udvalgte sagsbehandlingssystemer. Derudover har vi
foretaget en spørgeskemaundersøgelse i alle landets kommu-
ner.
INTERVIEW MED LEVERANDØRER
For at få et større indblik i de sagsbehandlingssystemer, kom-
munerne bruger til at registrere afgørelser og ydelser efter
servicelovens §§ 95 og 96, har vi foretaget interview med le-
verandører af disse systemer. Formålet har været at få indblik
i, hvad kommunerne har mulighed for at registrere i syste-
merne og i hvilken form. Det har vi brugt som baggrundsviden
for interview med kommunerne og i udarbejdelsen af spørge-
skemaet. Yderligere har interviewene været med til at belyse,
hvilke muligheder, forudsætninger og begrænsninger der er i
forhold til at udbygge den nationale statistik om handicap og
udsatte voksne.
Vi har foretaget interview med repræsentanter for følgende
sagsbehandlings- og økonomisystemer:
KMD Nexus
Columna CURA
Dedalus Vitae
EG Sensum
AS2007
Sagsbehandlingssystemerne er udvalgt ud fra, at flere kommu-
ner bruger dem i deres arbejde med sager om servicelovens
§§ 95 og 96. Danmarks Statistik har leveret data med overblik
over, hvilke systemer kommunerne hver især bruger.
Interviewene er gennemført over Skype i marts og april 2022
og har været bygget op om, at interviewpersonerne har vist os
brugerfladen på sagsbehandlingssystemet og ført os igennem
kommunernes mulighed for registrering.
Interviewpersonerne har fået de dele af rapporten, der bygger
på deres udtalelser, i høring forud for færdiggørelsen af rap-
porten.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0040.png
40
INTERVIEW MED KOMMUNER
Efterfølgende har vi interviewet relevante nøglepersoner i fem
kommuner.
Vi har foretaget ét interview i hver kommune med deltagelse
af nøglepersoner med viden om kommunens registreringsprak-
sis og behovet for eventuelt at tilpasse kommunens registre-
ringspraksis i forhold til at indsamle mere systematiseret viden
om indsatserne efter §§ 95 og 96.
Formålet med interviewene har været at få viden om, hvilke
oplysninger der bliver registreret, og hvordan de bliver regi-
streret, med henblik på at kvalificere den efterfølgende spørge-
skemaundersøgelse. Interviewene giver også viden om, hvor-
for kommunerne har valgt den registreringspraksis, de har, og
hvad det vil kræve af dem at ændre deres registreringspraksis.
Vi har foretaget interview med nøglepersoner i følgende kom-
muner:
Fredericia Kommune
Herning Kommune
Slagelse Kommune
Tårnby Kommune
Vordingborg Kommune
Kommunerne er blevet udvalgt ud fra, hvilket/hvilke sagsbe-
handlingssystemer de bruger til at registrere sager om service-
lovens §§ 95 og 96. Det har været for at sikre, at alle de sags-
behandlingssystemer, som vi fokuserer på i undersøgelsen, er
repræsenteret blandt kommunerne. Vi har desuden taget
højde for antallet af visiterede borgere efter §§ 95 og 96 for at
sikre, at de kommuner, vi har udvalgt, har et vist antal afgø-
relser om §§ 95 og 96 og dermed erfaring at tale ud fra. Viden
om, hvilke kommuner der bruger hvilke systemer, har vi fået
fra Danmarks Statistik.
Interviewene er gennemført med fysisk tilstedeværelse i april
2022 og har været bygget op om, at interviewpersonerne har
vist os brugerfladen på sagsbehandlingssystemet og ført os
igennem, hvordan de registrerer sager efter servicelovens §§
95 og 96.
Interviewpersonerne har fået de dele af rapporten, der bygger
på deres udtalelser, i høring forud for færdiggørelsen af rap-
porten.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0041.png
41
TABEL 6.20 OVERSIGT OVER INTERVIEWKOMMUNER OG SYSTEMER
Kommune
Fredericia
Herning
Slagelse
Tårnby
Vordingborg
§ 95
KMD Nexus
Cura
Cura*
Cura
Vitae
§ 96
KMD Nexus
SBSYS
EG Sensum*
Cura
Vitae
Økonomisystem
KMD Børn og Voksne
AS2007 og ØS Indsigt
KMD Opus og EG Sen-
sum
KMD Opus
KMD Opus
Note: I Slagelse kommune behandles § 95, stk. 3, samme sted som § 96 og i EG Sensum.
Kilde: Ankestyrelsen 2022
SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE
I forlængelse af interviewene har vi gennemført en spørgeske-
maundersøgelse blandt alle landets kommuner. 88 kommuner
har besvaret skemaet, hvilket giver en svarprocent på 91 %,
da Dragør og Tårnby har forpligtende samarbejde på området.
Indhold og formål
Spørgeskemaundersøgelsen afdækker, om følgende informati-
oner om hjælpeordningerne bliver registreret i kommunernes
ESDH-system eller i deres økonomisystem i forbindelse med
sagsbehandlingen, og hvordan de bliver registreret:
Udmålte timer
Udmålte rådighedstimer
Registrering af ansøgninger (både visitation og afslag)
Registrering af afslag
Registrering af frakendelse af ordning (eller ophør af
ordning)
Registrering af ændring af ordning (revisitation)
Registrering af dato for ansøgning og afgørelse
I udarbejdelsen har vi taget højde for, at kommunernes prak-
sis for registrering kan være forskellig for henholdsvis service-
lovens §§ 95 og 96 og på tværs af sagerne inden for den
samme bestemmelse. Derfor er skemaet opdelt på de to be-
stemmelser, og svarkategorierne tager højde for eventuel vari-
ation i praksis på tværs af sager.
Pilottest af spørgeskema
Forud for udsendelsen af spørgeskemaet har vi sendt en pilot-
test af spørgeskemaet til fire kommuner. For at få input fra så
mange kommuner som muligt har pilotkommunerne været an-
dre kommuner end dem, vi har foretaget interview med. Pilot-
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0042.png
42
kommunerne er udvalgt ud fra samme kriterier som interview-
kommunerne, nemlig at de skulle have et vist antal sager om
servicelovens §§ 95 og 96 og samlet set skulle repræsentere
et bredt udsnit af de sagsbehandlingssystemer, som kommu-
nerne bruger til at behandle sager efter de to bestemmelser.
Den ene af kommunerne måtte udgå grundet akutte opgaver.
Vi fik derfor svar og feedback fra tre kommuner.
Distribution og rykkerprocedure
Spørgeskemaet er blevet sendt til alle landets kommuner d.
10. juni 2022.
Da behandling af sager efter §§ 95 og 96 ikke altid varetages
af de samme medarbejdere og afdelinger i kommunerne, har
vi sendt spørgeskemaet til en kontaktperson i hver kommune,
som vi har bedt om at sikre, at de relevante nøglepersoner i
kommunen er blevet involveret i besvarelsen.
For at få så høj en besvarelsesprocent som muligt har vi både
foretaget skriftlige og telefoniske rykkere undervejs i dataind-
samlingsperioden til de kommuner, som ikke havde besvaret.
Validering
Efter endt dataindsamling har vi valideret besvarelserne og ta-
get telefonisk og skriftlig kontakt til de kommuner, som på af-
gørende spørgsmål havde besvaret mangelfuldt eller tilsynela-
dende fejlagtigt. På den baggrund har vi rettet besvarelser til
fra de kommuner, som det er lykkedes os at få kontakt til.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0043.png
43
BILAG 2
Tabelsamling
TABEL 6.21 NÅR KOMMUNEN TRÆFFER EN AFGØRELSE, SKAL DE SÅ ”KRYDSE AF” OM DER ER
TALE OM AFSLAG ELLER BEVILLING – OPDELT PÅ SAGSBEHANDLINGSSYSTEM - § 95
Fagsystem
Ja
Nej, den information findes
kun som fritekst i afgørel-
sesbrevet eller journalnota-
ter
6
4
3
39
1
0
Andet
Antal
kommuner
Columna Cura
Dedalus Vitae
EG Sensum
KMD Nexus
NOVA
Andet
I alt
Note:
18
2
0
9
0
0
1
0
0
4
0
1
25
6
3
43
1
1
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
TABEL 6.22 NÅR KOMMUNEN TRÆFFER EN AFGØRELSE, SKAL DE SÅ ”KRYDSE AF” OM DER ER
TALE OM AFSLAG ELLER BEVILLING – OPDELT PÅ SAGSBEHANDLINGSSYSTEM - § 96
Fagsystem
Ja
Nej, den information findes
kun som fritekst i afgørel-
sesbrevet eller journalnota-
ter
3
4
9
32
1
2
1
Andet
Antal
kommuner
Columna Cura
Dedalus Vitae
EG Sensum
KMD Nexus
NOVA
SBSYS
Andet
I alt
16
2
3
9
0
0
1
1
0
1
2
0
0
1
20
6
13
43
1
2
3
Note: Andet dækker over Acadre, Domus og Fasit
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0044.png
44
TABEL 6.23 HVORDAN REGISTRERER KOMMUNEN EN ANSØGNING, HVIS DE ER USIKRE PÅ OM
SAGEN SKAL BEHANDLES SOM §§ 95 ELLER 96
§ 95
I et henvendelsesskema med afkrydsning af forventet paragraf
I et henvendelsesskema med fritekst
I et journalnotat
Opretter en sag med sagstypen §§ 95 eller 96
Opretter en sag med sagstypen ”Råd og vejledning” eller noget tilsvarende
Andet
Ud af
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
§ 96
12
21
37
32
35
8
88
14
31
28
31
23
12
88
TABEL 6.24 HVORDAN REGISTRERER KOMMUNEN EN ANSØGNING, HVIS DE ER SIKRE PÅ OM
SAGEN SKAL BEHANDLES SOM §§ 95 ELLER 96
§ 95
I et henvendelsesskema med afkrydsning af forventet paragraf
I et henvendelsesskema med fritekst
I et journalnotat
Opretter en sag med sagstypen §§ 95 eller 96
Opretter en sag med sagstypen ”Råd og vejledning” eller noget tilsvarende
Andet
Ud af
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
§ 96
11
20
32
66
4
3
88
10
33
21
58
2
5
88
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0045.png
45
TABEL 6.25 SKAL KOMMUNEN I SAGSBEHANDLINGEN ANGIVE BESTEMMELSE/PARAGRAF,
HVOR DE VÆLGER UD FRA KATEGORIER DER ER DEFINERET PÅ FORHÅND I SAGER OM § 95?
Sagsbehandlingssystem
Ja
Ja, men kun i forbin-
delse med oprettelse
af ydelse/indsats
1
2
0
0
13
0
Nej
Columna Cura
Dedalus Vitae
EG Sensum
Fasit og Acadre
KMD Nexus
NOVA
I alt
21
2
3
1
14
1
3
2
0
0
25
0
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
TABEL 6.26 SKAL KOMMUNEN I SAGSBEHANDLINGEN ANGIVE BESTEMMELSE/PARAGRAF,
HVOR DE VÆLGER UD FRA KATEGORIER DER ER DEFINERET PÅ FORHÅND I SAGER OM § 96?
Sagsbehandlingssystem
Ja
Ja, men kun i forbin-
delse med oprettelse
af ydelse/indsats
0
1
2
0
2
0
15
0
0
Nej
Andet
Acadre
Columna Cura
Dedalus Vitae
Domus
EG Sensum
Fasit og Acadre
KMD Nexus
NOVA
SBSYS
0
16
3
1
9
1
15
1
0
1
3
1
0
2
0
13
0
1
0
0
0
0
0
0
0
0
1
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Orientering om undersøgelserne om kommunernes registrering samt kommunernes udmålings- og visitationspraksis ved servicelovens hjælperordninger efter §§ 95 og 96, fra social- og boligministeren
2718895_0046.png
46
TABEL 6.27 ER DET MULIGT FOR SAGSBEHANDLER ELLER LEDER AT FREMSØGE ANTALLET AF
SAGER OM §§ 95 OG 96
§ 95
Ja, både ansøgninger, afslag og bevillinger
Ja, men kun bevillinger
Nej, hverken ansøgninger, afslag eller bevilliger – kan kun opgøres ved ma-
nuel optælling
Andet
I alt
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
§ 96
48
31
3
6
88
44
36
3
5
88
TABEL 6.28 JOURNALISERES AFGØRELSESBREV TIL BORGER I EN SÆRLIG MAPPE ELLER FANE
I SAGSBEHANDLINGSSYSTEMET, HVOR DER KUN LIGGER AFGØRELSER?
§ 95
Ja
Nej, brevet gemmes samme sted som andre breve til borger
Andet
I alt
Note: Ud af 66 kommuner, der har svaret at de journaliserer afgørelsesbrev i sagsbehandlingssystemet
Kilde: Besvarelse fra 88 kommuner på Ankestyrelsen spørgeskema, 2022
§ 96
18
46
2
66
14
48
4
66