Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 144
Offentligt
2705244_0001.png
Til Socialminister Pernille Rosenkrantz-Theil (SM) samt Socialudvalget
Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (BM) samt
Beskæftigelsesudvalget
Kopi: Det centrale handicapråd
CVR. NR.
37 46 53 56
Læskovvej 212 B
4632 Bjæverskov
Mobil: 20 85 77 19
Mail:
[email protected]
[email protected]
Bjæverskov den 11. maj 2023
Vedr. afregning af AUB-bidrag –
Læreplads AUB - Årsopkrævning
BPA – Formidlingen tillader sig rette henvendelse til jer, da det er jer der bestrider områderne omkring
Serviceloven (SEL) jf. §§ 95 og 96 – BPA, SM og reglerne omkring læreplads AUB – bidrag, BM.
BPA – Formidlingen er flere gange blevet opkrævet AUB – bidrag på trods af, at BPA – Formidlingen har
rettet flere henvendelser til AUB og klaget over opkrævningerne.
BPA - Formidlingen har orienteret om, at vi ikke kan være omfattet af reglerne for AUB af flere årsager:
1. BPA – Formidlingen KAN IKKE blive godkendt til at uddanne elever.
2. Kommunerne er fritaget for betaling af AUB, hvilket betyder at kommunerne ikke vil dække
omkostningerne til AUB
3. BPA – Formidlingen er et arbejdsgiverfirma som handicappede borgere med hjælp efter SEL §§ 95
og 96 kan vælge at varetage arbejdsgiveransvaret
Det er borgerne der bestemmer hvem de vil have ansat. BPA – Formidlingen har udelukkende den
administration der er i forbindelse med administrationen, Bilag 1 definerer nærmere hvilke opgaver den
handicappede borger har, pkt. 10 og hvilke opgaver et arbejdsgiverfirma kan varetage, pkt. 11. Se i øvrigt
Bilag 1 pkt. 42.
I forbindelse med den seneste opkrævning af AUB har BPA – Formidlingen igen være telefonisk kontakt med
AUB. Denne gang er forklaringen at vi skal betale AUB – bidrag fordi der er ”faglærte” ansat.
Som udgangspunkt er alle handicaphjælpere ansat som ufaglærte, se Bilag 1 pkt. 70. Det er kun i de tilfælde
hvor kommunen KRÆVER faglært personale, at kommunen vil betale for faglært personale. I mange tilfælde
vil det være kommunens egen sygeplejerske der skal varetage opgaven. Dette skaber et andet problem
nemlig at fleksibiliteten i ordningen begrænses voldsomt.
De faglærte der er ansat jf. Bilag 1 pkt. 10, er ansat af de handicappede borgere og ikke BPA – Formidlingen
dvs. at de handicappede borgere der modtager hjælp, skal afregnes for AUB. Se Bilag 1 pkt.
Side
1
af
8
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Henvendelse af 11/5-23 fra BPA - Formidlingen om afregning af AUB-bidrag, læreplads AUB og årsopkrævning
Dilemma:
De handicappede borgere har ikke cvr. nr. Hvis ikke der ansættes en person der søger stillingen med en
udelukkende henvisning til vedkommendes uddannelse, så er vi ovre i diskriminationsreglerne, hvilket på
ingen måde vil være lovligt.
Arbejdsgiverfirmaet kan ikke uddanne elever og kan ikke råde over om den enkelte handicappede borger
kan/skal have elever. Vi tvivler i øvrigt også på, at borgerne vil være i stand til at opfylde betingelserne for
uddannelse af elever.
I forhold til betaling af AUB kan et arbejdsgiverfirma udelukkende sende regningen videre til kommunerne
eller borgeren.
Dilemma:
Kommunerne er fritaget for at indbetale AUB. Kommunerne vil derfor ikke betale for AUB til
arbejdsgiverfirmaet. Skal BPA – Formidlingen sende regningen videre til borgeren?
Jf. BEK nr. 1292 af 19/09/2022 § 8 nr. 5 og 6 og eller § 10 , se Bilag 2, SKAL kommunerne dække
omkostningerne til udgifterne vedr. AUB.
Delkonklusion:
Hvis borgeren foretrækker at kommunen skal stå for administrationen af ordningen, så skal der
IKKE
betales
læreplads AUB-bidrag
Hvis borgeren foretrækker at administrere deres ordning selv, så skal der
IKKE
betales læreplads AUB-
bidrag, da borgerne ikke har et CVR.NR.
Hvis borgeren foretrækker at uddelegere administrationen af deres ordning til en virksomhed,
opkræves
virksomheden
for læreplads AUB-bidrag.
Hvis KL’s vejledning om ” KL's vejledning om Borgerstyret Personlig Assistance og kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere jf. Lov om Social service §§ 95-96” henleder KL kommunernes deres opmærksomhed
på, at kommunerne SKAL betale læreplads AUB under pkt. 3.4.3, Bilag 3:
• AUB – Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag – bidraget udgør i 2022 kr. 3.213
pr. medarbejder pr. år. Der betales dog ikke for den første medarbejder.
Derudover skal kommunen dække bidrag til praktikplads-AUB.
”I forhold til praktikplads-AUB skal kommunen være opmærksom på, at kommunen kun
skal dække udgiften til praktikplads-AUB i det omfang arbejdsgiveren er forpligtet til at
betale. Der gøres opmærksom på at arbejdsgivere kun skal betale praktikplads-AUB
for faglærte medarbejdere. I AUB-ordningen betragtes man som faglært, hvis man har
en erhvervsuddannelse som højst fuldførte uddannelse, uanset om stillingen kræver
en faglært uddannelse”
(NOTE: Med praktikplads AUB menes der i KL’s vejl. læreplads AUB)
I TEORIEN burde det så ikke være problemfyldt at få kommunerne til at dække omkostningen for
arbejdsgiver-virksomhederne. I praksis ser det helt anderledes ud. Hver enkelt
kommune/kommunalbestyrelse beslutter hvilke udgifter de agter at dække. Dermed følger flere
diskussioner med flere kommuner om hvorvidt de dækker udgifterne til læreplads AUB. Hvert eneste år har
BPA – Formidlingen diskussionerne med div. Kommuner. Som regel ender diskussionerne med at BPA –
Formidlingen tvinges til at betale bidraget, hvis ikke konsekvenserne ved ikke at betale skal effektueres, og
Side
2
af
8
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Henvendelse af 11/5-23 fra BPA - Formidlingen om afregning af AUB-bidrag, læreplads AUB og årsopkrævning
2705244_0003.png
efterfølgende opkræve bidraget fra kommunerne. Kommunerne vil ikke dække omkostningerne, og da
virksomheden har betalt, står virksomheden tilbage med en betalt regning som ikke bliver dækket.
Jf. KL’s vejledning anbefaler KL endvidere at læreplads AUB dækkes i det omfang at borgeren har ansat
faglærte i ordningen, Bilag 3:
”KL anbefaler, at kommunen i udmålingen fastsætter tilskuddet til praktikplads-AUB ud
fra et skøn over antal ansatte faglærte medarbejdere i ordningen. I BPA – arbejdsgiverens
regnskab, jf. afsnit 3.7. nedenfor skal den faktiske omkostning fremgå
(den afregning, arbejdsgiveren har modtaget fra ATP). En evt. difference skal afregnes
mellem kommunen og BPA-arbejdsgiveren”
Dette vil betyde en yderlige administration for arbejdsgivervirksomhederne, da virksomhederne ikke som
opkrævningssystemet, ”bare” kan trække en liste med faglærte ansatte at lave opkrævninger ud fra.
Når BPA – Formidlingen ansætter det personale som borgeren gerne vil have ansat, så ansættes de som
ufaglærte handicaphjælpere på enten løntrin 11 eller 12 alt efter anciennitet. Det er ikke altid vi får oplyst
om de har en faglært uddannelse, da de ikke skal bruge uddannelsen i det job de skal udføre. I praksis vil
det sige at virksomhederne får pålagt endnu en administrativ opgave, som virksomhederne ikke ville have
haft, hvis virksomhederne var fritaget for læreplads AUB på lige fod med kommunerne.
Hvis vi så ser på den pris/det administrationsbidrag der fastsættes af den enkelte kommune, kan tingene
ikke på nogen måde hænge sammen. Der bør blive fastlagt et administrationsbidrag fra central side således
at virksomhederne ikke skal være afhængige af den enkelte kommunes lokale kasse.
Konklusion:
Der skal enten henstilles til kommunerne om, at de SKAL betale for læreplads AUB eller
Arbejdsgivervirksomhederne SKAL fritages for læreplads AUB.
Arbejdsgiverbidraget skal reguleres fra centralt hold, således at det ikke er den enkelte
kommune/kommunalbestyrelse der fastsætter bidragsbetalingen.
For en god ordens skyld får I lige oplyst den omkostning som BPA – Formidlingen har indtil nu betalt:
3 opkrævninger til et samlet beløb som udgør kr. 35.268,87.
For en mindre virksomhed, som vores bliver det til rigtig mange penge i ekstra omkostninger. Der
skal
simpelthen findes en løsning på, hvem der
skal
dække disse omkostninger.
Med venlig Hilsen
Pia Volder
Driftschef
Jeanne Jeppesen
Socialrådgiver og Arbejdsmiljøkonsulent
Side
3
af
8
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Henvendelse af 11/5-23 fra BPA - Formidlingen om afregning af AUB-bidrag, læreplads AUB og årsopkrævning
Bilag 1:
10.
At
borgeren
skal kunne fungere som
arbejdsleder
indebærer som udgangspunkt, at borgeren skal være i
stand til at tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne, dvs. at:
- Varetage arbejdsplanlægning sammen med og for hjælperne.
- Udarbejde jobbeskrivelse og jobopslag/annonce.
- Udvælge hjælpere, herunder at varetage ansættelsessamtaler.
- Varetage oplæring og daglig instruktion af hjælperne.
- Afholde personalemøder med hjælperne.
- Afholde medarbejderudviklingssamtaler (MUS).
Det skal understreges, at der kan være behov for, at borgeren modtager den fornødne rådgivning og
vejledning om de opgaver, der må forventes at være forbundet med at modtage hjælpen i form af et
kontant tilskud. Herunder f.eks. kursustilbud eller oplæring i, hvad det indebærer at være daglig leder for
hjælperne, herunder eksempelvis ledelse, konflikthåndtering eller etik.
11.
Som udgangspunkt indebærer
arbejdsgiveropgaven ansvaret for at administrere
ydelsen og de
praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet med at modtage et kontant tilskud til BPA:
- Ansættelse og afskedigelse af hjælpere.
- Udarbejdelse af ansættelsesbeviser til hjælperne.
- Udbetaling af løn (opgaven kan varetages af kommunen eller af en privat virksomhed/forening).
- Indberetning af skat, tegning af lovpligtige forsikringer, indbetaling til ferie og barselsfond og ATP (opgaven
kan varetages af kommunen eller af en privat virksomhed/forening)
- Gennemførelse af nødvendige arbejdsmiljøforanstaltninger.
Punktet om ansættelse og afskedigelse af hjælpere indebærer kun i helt særlige tilfælde at deltage og bistå i
ansættelsessamtaler i samarbejde med borgeren.
42.
I en BPA-ordning ydes det kommunale tilskud til borgeren, der herefter ansætter hjælperne. Der er
hermed tale om et privat ansættelsesforhold mellem borgeren og hjælperne, eller mellem den
nærtstående, foreningen eller den private virksomhed og hjælperne, hvis borgeren har valgt at overføre sit
tilskud til ansættelse af hjælpere hertil. Det er derfor borgeren, eller den nærtstående, foreningen eller den
private virksomhed, som tilskuddet er overført til, der har ansvaret i forhold til hjælpernes kvalifikationer,
lønforhold, tilrettelæggelse af arbejdstid, overholdelse af ansættelsesvilkårene efter det konkrete
ansættelsesbevis mv
Indhold i aftale mellem borger og forening/virksomhed eller nærtstående
54.
Ønsker en borger at overføre sit tilskud til en anden part, skal borgeren indgå en aftale med den
nærtstående, virksomheden eller foreningen om dette. Det er dermed borgeren, der vælger den
nærtstående, forening eller private virksomhed, som skal varetage denne opgave, inden for rammerne af
den kommunale udmåling
70.
Det vil ofte være udgangspunktet, at det arbejde, der udføres i en BPA-ordning, er arbejde, der kan
udføres af
ikke-faglært personale
med den nødvendige oplæring. Handicaphjælpere vil derfor normalt
Side
4
af
8
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Henvendelse af 11/5-23 fra BPA - Formidlingen om afregning af AUB-bidrag, læreplads AUB og årsopkrævning
2705244_0005.png
være ikke-faglært personale. I det omfang kommunalbestyrelsen vurderer, at borgeren har behov for
hjælpere med særlige faglige kvalifikationer mv., skal udmålingen til løn dog foretages ud fra denne
vurdering. Ved udmålingen af tilskud skal kommunalbestyrelsen som minimum tage udgangspunkt i lønnen
for sammenlignelige faggrupper, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 1. Med sammenlignelige faggrupper forstås
faggrupper ansat på både det private og offentlige område, som udfører et arbejde, der kan sammenlignes
med handicaphjælperens i forhold til opgaver og ansvar. Der kan være tale om ufaglærte hjælpere, eller
personer med særlige kvalifikationer eller faglig baggrund som f.eks. social- og sundhedshjælpere,
pædagoger, sygehjælpere, plejeassistenter eller lignende.
https://www.ft.dk/samling/20101/almdel/sou/bilag/58/908995.pdf
Side
5
af
8
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Henvendelse af 11/5-23 fra BPA - Formidlingen om afregning af AUB-bidrag, læreplads AUB og årsopkrævning
2705244_0006.png
Bilag 2:
Bekendtgørelse om udmåling af tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig
assistance efter lov om social service BEK nr. 1292 af 19/09/2022
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1292
§ 8.
Kommunalbestyrelsen
skal
udmåle et tilskud til særlige opgaver forbundet med at være
arbejdsgiver, herunder omkostninger ved
1) ansættelses- og afskedigelsesprocedurer i forhold til hjælpere,
2) oplæring og vejledning af borgeren i de opgaver, der følger af at modtage hjælp i form af
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere eller borgerstyret personlig assistance,
3) bistand til borgeren med rekruttering af hjælpere m.v.,
4) i et vist omfang at medvirke til at sikre vikardækning,
5) lønadministration m.v. og
6) regnskab, ledelse og kontorhold inklusive afledte omkostninger til IT, husleje m.v.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal dog ikke udmåle tilskud efter stk. 1, når borgeren selv er
arbejdsgiver for hjælperne, eller når tilskuddet er overført til en nærtstående.
Stk. 3.
De omkostninger, som foreningerne og de private virksomheder har ved socialtilsynets
godkendelse og tilsyn, indgår ikke i kommunalbestyrelsens udmåling af tilskud efter stk. 1.
§ 9.
Kommunalbestyrelsen skal, når borgeren eller en nærtstående er arbejdsgiver for
hjælperne, dække nødvendige omkostninger ved lønadministration, herunder lønudbetaling,
indbetaling af skat, ATP m.v., medmindre borgeren eller den nærtstående vælger at lade
kommunalbestyrelsen varetage lønudbetaling m.v. efter § 95, stk. 6, og § 96, stk. 4, i lov om social
service.
Andre omkostninger forbundet med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret
personlig assistance
§ 10.
Kommunalbestyrelsen skal udmåle et tilskud til dækning af andre direkte og indirekte
omkostninger, der er forbundet med at ansætte hjælpere til hjælp i og uden for hjemmet, i det
omfang kommunalbestyrelsen efter en konkret vurdering finder, at borgerens omkostninger
hertil ikke dækkes efter § 16 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
Side
6
af
8
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Henvendelse af 11/5-23 fra BPA - Formidlingen om afregning af AUB-bidrag, læreplads AUB og årsopkrævning
2705244_0007.png
Bilag 3:
3.4.3. Udmåling af tilskud til lovpligtige bidrag
Det følger af udmålingsbekendtgørelsens § 5, stk. 5, at kommunen i forbindelse med
udmåling af lønnen skal tage højde for omkostninger til feriepenge, feriegodtgørelse og
ferie m.v. efter ferieloven, ATP samt andre lovpligtige bidrag. Pr. 1. maj 2018 er
følgende bidrag lovpligtige for private arbejdsgivere:
• ATP – Arbejdsmarkeds Tillægspension – Arbejdsgiverbidraget udgør for en
fuldtidsmedarbejder kr. 189,35 pr. måned. Medarbejderen trækkes tilsvarende
et beløb svarende til halvdelen.
• AUB – Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag – bidraget udgør i 2022 kr. 3.213
pr. medarbejder pr. år. Der betales dog ikke for den første medarbejder.
Derudover skal kommunen dække bidrag til praktikplads-AUB.
• AES – Arbejdsmarkeds Erhvervssikring – Bidraget dækker en sikring mod
erhvervssygdomme. Bidragets størrelse afhænger af branchen. For branchen
hjemmehjælp udgør arbejdsgiverbidraget i 2022 kr. 1635 pr. medarbejder
årligt.
• AFU – Arbejdsmarkeds Fond for Udstationerede – Bidraget udgør i 2022 kr.
1,75 pr. medarbejder pr. kvartal.
• FIB - Finansieringsbidrag til dækning af en del af statens udgifter til dækning af
ATP bidraget for personer, der ikke er i arbejde sygdom, arbejdsløshed m.v.
Bidraget udgør i 2022 kr. 571 pr. medarbejder årligt.
Hvis den nærtstående både er tilskudsmodtager og den der varetager plejeopgaverne
for borgeren, har den nærtstående ikke krav på feriegodtgørelse.
Ved udmålingen af tilskuddet i disse sager skal der således ikke udmåles tilskud til feriepenge m.v. Det
fremgår af Ankestyrelsens principmeddelelse 26-17.
I forhold til praktikplads-AUB skal kommunen være opmærksom på, at kommunen kun
skal dække udgiften til praktikplads-AUB i det omfang arbejdsgiveren er forpligtet til at
betale. Der gøres opmærksom på at arbejdsgivere kun skal betale praktikplads-AUB
for faglærte medarbejdere. I AUB-ordningen betragtes man som faglært, hvis man har
en erhvervsuddannelse som højst fuldførte uddannelse, uanset om stillingen kræver
en faglært uddannelse.
KL anbefaler, at kommunen i udmålingen fastsætter tilskuddet til praktikplads-AUB ud
fra et skøn over antal ansatte faglærte medarbejdere i ordningen. I BPA – arbejdsgiverens regnskab, jf. afsnit
3.7. nedenfor skal den faktiske omkostning fremgå
(den afregning, arbejdsgiveren har modtaget fra ATP). En evt. difference skal afregnes
mellem kommunen og BPA-arbejdsgiveren.
https://www.kl.dk/media/49274/kl-vejledning-om-hjaelpeordninger-2022.pdf
Side
7
af
8
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Henvendelse af 11/5-23 fra BPA - Formidlingen om afregning af AUB-bidrag, læreplads AUB og årsopkrævning
Side
8
af
8