Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 143
Offentligt
2702145_0001.png
Invitation til studietur:
Lær civilsamfundets sociale rådgivningstjenester at kende
RådgivningsDanmark vil gerne invitere Socialudvalget på besøg hos en række af civilsamfundets
mange sociale rådgivningstjenester. For udvalgsmedlemmerne vil dagen være en anledning til at
lære den sociale rådgivningsbranche bedre at kende gennem en blanding af ny viden, fakta,
rundvisning og dialog. RådgivningsDanmark står for planlægning og koordinering af dagen
gerne
i juni
og programmet kunne se således ud:
Forslag til program
Kl. 8.45
Kl. 9.00
Ankomst, kaffe og croissant
Introduktion til rådgivningsfeltet og kvalitetsarbejdet
v. direktør Trine Krab Nyby & bestyrelsesforperson Anna Bjerre
Praktik: RådgivningsDanmark på Martinsvej 7-9, 1926 Frederiksberg
Kl. 9.30
Besøg i to-tre rådgivninger, som er kvalitetsstemplet - fx Livslinien, Girltalk, SletDet
hos Red Barnet, Settlementet eller headspace - sammen med RådgivningsDanmark
Praktik: det vil være muligt at gå, cykle eller blive kørt rundt.
Kl. 12.30
Frokost, spørgsmål og dialog om hvordan udvalgsmedlemmerne kan bruge
RådgivningsDanmark som kilde til viden og én indgang til rådgivningsfeltet
Praktik: RådgivningsDanmark på Martinsvej 7-9, 1926 Frederiksberg
Kl. 13.00
Tak for i dag
Om rådgivningsarbejdet
Hver eneste dag rækker hundredvis af børn, unge og voksne i svære eller kritiske livssituationer ud
efter et af civilsamfundets sociale rådgivningstilbud som fx Tuba, Alkolinjen, RedenUng og
Holdepunkt hos Mødrehjælpen. Her får de hjælp og støtte gennem anonyme eller fortrolige
samtaler på telefon, chat, sms eller ved fysiske møder. Rådgiverne er ansatte og frivillige med
forskellige faglige baggrunde, kompetencer og viden om de emner, som de forskellige
rådgivningstilbud har specialiseret sig i; vold, anbringelse, seksualitet, angst, selvskade, misbrug
osv. Der er stor variation i rådgivningssamtalerne, som består i alt fra at blive lyttet til, anerkendt,
betrygget og beroliget til psykologisk førstehjælp eller at få viden og råd, afdækket
handlemuligheder og måske hjulpet videre til andre tilbud. Fælles for rådgivningerne er, at de
fungerer som et supplement til de offentlige tilbud og har fokus på hjælp til selvhjælp i et trygt,
lettilgængeligt og uforpligtende medmenneskeligt møde.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Invitation til studietur om "Lær civilsamfundets sociale rådgivningstjenester at kende", fra RådgivningsDanmark
2702145_0002.png
Om RådgivningsDanmark og kvalitetsarbejdet
RådgivningsDanmarks medlemmer er forenet om et brændende ønske: At gøre en forskel for og
sammen med mennesker i sårbare og udsatte positioner. Ved at stifte RådgivningsDanmark har de
sociale rådgivningstilbud i fællesskab taget ansvar for at sikre rådgivning af høj kvalitet. Det er
gennem de seneste ni år lykkedes RådgivningsDanmark at samle en forgrenet og vildtvoksende
branche og blive enige om, hvordan vi betragter kvalitet objektivt. Sammen med medlemmerne
har RådgivningsDanmark udviklet og udbredt en bredt anerkendt kvalitetsmodel og
akkrediteringsordning. Det er effektive værktøjer, der både bidrager til organisationsudvikling og
kvalitet i den enkelte rådgivning, og samtidig giver brugere, politikere og andre bevillingsydere
tryghed og mulighed for at finde frem til kvalificerede rådgivningstilbud.
Som brancheforening samler RådgivningsDanmark de sociale rådgivninger om at løfte og sikre
kvaliteten i rådgivningsarbejdet gennem netværk, vidensdeling, opkvalificering og akkreditering
efter en fælles kvalitetstandard. 50 rådgivningstjenester er allerede blevet kvalitetsstemplet
heraf en del flere gange, idet stemplet skal fornys hvert tredje år. Resten af foreningens 74
medlemsorganisationer arbejder alle henimod kvalitetsstempling af deres rådgivningstilbud.
Kontakt:
Trine Krab Nyby, direktør
[email protected]
Tlf. 6131 7062