Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 143
Offentligt
Invitation til studietur:
Lær civilsamfundets sociale rådgivningstjenester at kende
RådgivningsDanmark vil gerne invitere Socialudvalget på besøg hos en række af civilsamfundets
mange sociale rådgivningstjenester. For udvalgsmedlemmerne vil dagen være en anledning til at
lære den sociale rådgivningsbranche bedre at kende gennem en blanding af ny viden, fakta,
rundvisning og dialog. RådgivningsDanmark står for planlægning og koordinering af dagen
–
gerne
i juni
–
og programmet kunne se således ud:
Forslag til program
Kl. 8.45
Kl. 9.00
Ankomst, kaffe og croissant
Introduktion til rådgivningsfeltet og kvalitetsarbejdet
v. direktør Trine Krab Nyby & bestyrelsesforperson Anna Bjerre
Praktik: RådgivningsDanmark på Martinsvej 7-9, 1926 Frederiksberg
Kl. 9.30
Besøg i to-tre rådgivninger, som er kvalitetsstemplet - fx Livslinien, Girltalk, SletDet
hos Red Barnet, Settlementet eller headspace - sammen med RådgivningsDanmark
Praktik: det vil være muligt at gå, cykle eller blive kørt rundt.
Kl. 12.30
Frokost, spørgsmål og dialog om hvordan udvalgsmedlemmerne kan bruge
RådgivningsDanmark som kilde til viden og én indgang til rådgivningsfeltet
Praktik: RådgivningsDanmark på Martinsvej 7-9, 1926 Frederiksberg
Kl. 13.00
Tak for i dag
Om rådgivningsarbejdet
Hver eneste dag rækker hundredvis af børn, unge og voksne i svære eller kritiske livssituationer ud
efter et af civilsamfundets sociale rådgivningstilbud som fx Tuba, Alkolinjen, RedenUng og
Holdepunkt hos Mødrehjælpen. Her får de hjælp og støtte gennem anonyme eller fortrolige
samtaler på telefon, chat, sms eller ved fysiske møder. Rådgiverne er ansatte og frivillige med
forskellige faglige baggrunde, kompetencer og viden om de emner, som de forskellige
rådgivningstilbud har specialiseret sig i; vold, anbringelse, seksualitet, angst, selvskade, misbrug
osv. Der er stor variation i rådgivningssamtalerne, som består i alt fra at blive lyttet til, anerkendt,
betrygget og beroliget til psykologisk førstehjælp eller at få viden og råd, afdækket
handlemuligheder og måske hjulpet videre til andre tilbud. Fælles for rådgivningerne er, at de
fungerer som et supplement til de offentlige tilbud og har fokus på hjælp til selvhjælp i et trygt,
lettilgængeligt og uforpligtende medmenneskeligt møde.