Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 136
Offentligt
Til Socialudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2019 - 6020
Doknr.
693322
Dato
25-04-24
Ny undersøgelse af børns oplevelse af inddragelse i Familieretshuset
Til orientering sender jeg vedlagt VIVE’s undersøgelse
Børneinddragelse i Fa-
milieretshuset – Børns oplevelse af børnesamtalen og kontaktpersonordningen
2022.
Undersøgelsen gentages i 2023 og vil indgå i den samlede evaluering af
den familieretlige reform.
Helt centralt med reformen står hensynet til barnet. Derfor skal der i systemet
være fokus på barnets trivsel, og at der sikres en tryg og støttende inddragelse
af barnet i processen. En central nyskabelse med reformen var derfor oprettel-
sen af en særlig enhed i Familieretshuset (Børneenheden), der skal sikre refor-
mens målsætninger. I Børneenheden kan barnet få en kontaktperson, der kan
støtte barnet i processen, og det er børnerådgiverne i enheden, der taler med
barnet, hvis der skal gennemføres en børnesamtale.
Formålet med undersøgelsen er at bidrage med vigtig viden om, hvorvidt Fami-
lieretshusets Børneenhed formår at skabe et trygt rum, hvor børn kan få støtte,
og hvor deres perspektiv inddrages i sagsbehandlingen. Undersøgelsen fokuse-
rer på børnenes oplevelse af børnesamtaler og kontaktpersonordningen.
Undersøgelsen viser bl.a., at størstedelen af børnene oplever børnesamtalen
som et rum, hvor de bliver lyttet til og kan fortælle om ting, der er vigtige for dem.
Således svarer 95 pct. af børnene, at børnerådgiveren er god til at forklare dem,
hvad der skal ske til samtalen, mens 90 pct. svarer, at den voksne er god til at
lytte til dem. De fleste børn oplever også at blive informeret om og have medbe-
stemmelse over, hvilke oplysninger der bliver delt med deres forældre.
Undersøgelsen peger på, at forberedelse har en betydning for oplevelsen af bør-
neinddragelsen. Således viser undersøgelsen, at 84 pct. af de børn, der er blevet
forberedt på samtalen, har lyst til at fortælle om sig selv, mod 69 pct. af de børn,
der ikke er forberedt.
I forhold til kontaktpersonordningen svarer 50 pct. af børnene, at de har en kon-
taktperson, og 92 pct. ved, hvordan de kommer i kontakt med deres kontaktper-
son. Omkring halvdelen af de børn, der har en kontaktperson, synes, at det har
hjulpet dem. Der kan på baggrund af undersøgelsen ikke siges noget om årsa-
gerne til, at den anden halvdel ikke føler sig hjulpet. Der peges dog på, at tidli-
gere undersøgelser viser, at en del børn i familieretlige sager vælger ordningen
fra på grund af et højt antal møder både i det familieretlige og kommunale sy-
stem.
1