Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 135
Offentligt
2785190_0001.png
NY
STRUKTUR
OG
REGELFORENKLING
ER
NØDVENDIGT PÅ
HJÆLPEMIDDELOMRÅDET
Mere end hver tiende dansker bruger dagligt et
hjælpemiddel for at få hverdagen til at fungere. Men vejen
til at få bevilliget et hjælpemiddel kan være tung og
problematisk. Når borgere ikke får rette hjælpemiddel til
rette tid, koster det både livskvalitet for den enkelte borger,
penge for samfundet og unødig mistillid til systemet fra
borgerens side.
Grundlæggende er der behov for to nye tilgange til området.
1) En ny struktur, der sikrer høj kvalitet på tværs af
kommuner samt 2) regelforenkling på området.
Sammen har Ergoterapeutforeningen og Danske
Handicaporganisationer disse 5 forslag:
Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
(Omtryk - 22-11-2023 - Yderligere materiale vedlagt) SOU Alm.del - Bilag 135
Offentligt
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Henvendelse af 20/4-23 fra Ergoterapeutforeningen og Danske handicaporganisationer om anmodning om foretræde om forslag til forbedringer af hjælpemiddelområdet
Struktur
1.
Erstat afgrænsningscirkulæret
Afgrænsningscirkulæret er ikke anvendeligt i
praksis, og alt for mange borgere falder mellem
to stole. Et eksempel kan være et barn med
cerebral parese (tidligere kaldet spastisk
lammelse), der har brug for et ståstøttestativ for
at blive så mobil som mulig. Kommune og
region kan ikke altid blive enige om ansvaret.
Mens tiden går, må familien – og barnet – vente.
For børn kan ventetid have konsekvenser både
for udviklingen af barnets handicap og for deres
naturlige alderssvarende udvikling.
For andre borgere kan ventetider betyde
sygemelding, potentielle følgesygdomme samt
øget behov for hjemmehjælp. For samfundet
kræver det ressourcer og for sundhedsvæsenet
ekstra økonomiske omkostninger.
Afgrænsningscirkulæret skal erstattes, så det er
tydeligt, hvem der har ansvar, eller der skal
skabes en ny konstruktion med et fælles
forpligtende ansvar.
Regelforenkling
3. Afskaf skelnen mellem midlertidigt og
varigt behov
Det skal vurderes, om borgeren har et behov –
ikke om behovet er varigt eller midlertidigt. Det
komplicerer og forsinker sagsbehandling for
borgeren, der har brug for et hjælpemiddel, og
ventetiden kan risikere at få konsekvenser for
borgerens funktionsniveau.
4. Afskaf opdelingen mellem forbrugsgoder
og hjælpemidler
Mange hjælpemidler er med tiden gået over til
at blive kategoriseret som »forbrugsgoder«. Det
betyder, borgeren selv skal betale 50 % af
udgiften. Egenbetalingen er med til at skabe
ulighed, ligesom opdelingen i hjælpemidler og
forbrugsgoder giver bureaukrati i kommunerne.
56 % af sagsbehandlende ergoterapeuter
oplever, at sondringen mellem de to ting giver
anledning til uhensigtsmæssig
sagsbehandlingstid. Derfor bør bestemmelsen
om forbrugsgoder afskaffes, så der enten bliver
tale om et hjælpemiddel eller om eget køb.
2. Opret enheder med højt
specialiseret viden
Naturligt nok kan alle landets 98
kommuner ikke favne specialiseret viden
om alle nye hjælpemidler,
velfærdsteknologier og mindre
handicapgrupper. Derfor skal der
oprettes enheder med højt specialiseret
viden, hvor kommuner er forpligtet til at
trække på viden og rådgivning ligesom
der i dag er - nogle steder i landet -
specialiserede enheder for
kommunikations- og synshandicap.
Ligeledes bør der indhentes systematiske
data, der kan kvalificere vores viden om
effekten af hjælpemiddelformidling på
tværs af kommuner. Vi skal sikre en
fortsat stærk faglig udvikling af området.
5. Færre genvurderinger
Hvert eller hvert andet år skal alt for mange
have genbekræftet en kronisk tilstand for så
bagefter igen at søge om hjælpemidler med fuld
dokumentation og sagsbehandling. Det giver
ingen mening. Er man kronisk blind, får man
ikke synet igen. Det skaber utryghed hos
borgeren og unødvendigt bureaukrati i
kommunerne. Man bør indføre såkaldte
seriebevillinger af hjælpemidler ligesom med
receptpligtig medicin.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Henvendelse af 20/4-23 fra Ergoterapeutforeningen og Danske handicaporganisationer om anmodning om foretræde om forslag til forbedringer af hjælpemiddelområdet
2785190_0003.png
Vidste du, at...
Sagsbehandleres
oplevelse af hjælpemiddelformidlingen
80 %
oplever at skulle bruge unødvendig meget tid på samarbejde mellem kommune og region om
hjælpemidler.
45 %
oplever, at samarbejdet mellem kommune og region ofte kommer borgeren til last.
56 %
oplever, at sondringen mellem hjælpemidler og forbrugsgoder kræver uhensigtsmæssig
sagsbehandlingstid.
49 %
oplever at skulle gå på kompromis med deres faglighed i forhold til valg af rette hjælpemiddel pga.
begrænsninger i lovgivningen.
38 %
oplever at skulle gå på kompromis med deres faglighed i forhold til valg af rette hjælpemiddel pga.
økonomiske begrænsninger.
32 %
oplever, at der er over 2 måneders ventetid på hjælpemidler i deres kommune fra ansøgning til
udlevering.
Nogle kommuner opererer med en sagsbehandlingsfrist på 36 uger for hjælpemidler efter servicelovens §
112. Som borger risikerer man derfor at skulle vente 8 måneder på et hjælpemiddel som fx en kørestol, der
har afgørende betydning for ens dagligdag.
(Kilde: Ergoterapeutforeningen spørgeskemaundersøgelse blandt medlemmer, der arbejder med hjælpemidler i kommunerne)
Mennesker med handicaps
oplevelse af støtten fra kommunen
DH har spurgt mennesker med handicap og pårørende om, hvordan de vurderer hjælpen fra kommunen.
44 %
af de adspurgte borgere oplever, at kommunen vægter økonomi højest, når der udmåles støtte.
45 %
mener, at kommunerne undlod at lytte til eksperter i deres sag.
40 %
har købt privat hjælp, fordi den kommunale hjælp er utilstrækkelig.
(Kilde: Analyseinstituttet Analyse Danmark har gennemført undersøgelsen for DH. Undersøgelsen er gennemført ved at udtrække en stikprøve i DH-
panelet. Undersøgelsen handler ikke kun om hjælpemidler)