Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 132
Offentligt
2702706_0001.png
DØVBLINDHED
-
og specialiseret hjælp
Døvblinde i Danmark er en mindre gruppe mennesker, der er ramt af både syns- og høretab.
Kombinationen af at mangle de to vigtigste sanser skaber nogle helt særlige udfordringer for disse
mennesker i forhold til at færdes og kommunikere, og derfor være en del af samfundet.
Der er hjælp at hente for at man kan leve et godt liv som døvblind, men det kræver en række indsatser,
hjælpemidler og funktioner, hvoraf mange er baseret på højt specialiseret viden og erfaring.
I Foreningen Danske DøvBlinde (FDDB) har vi medlemmer der både er unge og ældre og både indenfor og
udenfor arbejdsmarkedet.
Når vores medlemmer har udfordringer med at få den nødvendige hjælp er det meget ofte både, fordi der
mangler specialviden hos de relevante myndigheder, OG fordi disse myndigheder ikke i tilstrækkelig grad
er integrerede i deres tilgang. Samtidig er det vores oplevelse, at økonomi også er en faktor i at
kommunernes tilbud er vidt forskellige, når nogle kommuner ikke trækker på specialviden og/eller ikke
følger specialisternes anbefalinger.
Et nationalt koordineret døvblindetilbud
For at løse problemerne ønsker FDDB, at der oprettes et
nationalt koordineret døvblindetilbud, som skal indeholde
viden om døvblindhed, tilbud om udredning, psykosocial og
fysisk rehabilitering, tilbud om kommunikationsundervisning,
ADL & mobility, kompenserende undervisning (fx ifht IT
hjælpemidler), socialrådgivning, afprøvning af hjælpemidler og
vurdering ifht. at få tildelt en kontaktperson efter
servicelovens § 98.
Der findes allerede en geografisk ”infrastruktur”, hvor viden
om og tilbud ifht. døvblindhed er placeret i hhv ISHD (Institut
for Syn og Hørelse) i Aalborg og CFD (m. døvblindekonsulenter)
som har regionale satellitter, herunder også én i Aalborg.
FDDB foreslår derfor at man bygger oven på den eksisterende
struktur med det nationale døvblindetilbud placeret i Aalborg
og satellitter i fx 5 større byer ud over dette. Dertil kan
tilknyttes andre specialister fx psykologer og socialrådgivere og
fx tilknyttes eksisterende syns- og kommunikationscentre.
FDDB ønsker at forankre økonomi og visitation på hele
døvblindeområdet i dette nationale tilbud, men hvis hjemlen
skal forblive i kommunerne bør tilbuddet som minimum være
med en objektiv finansiering samt en forpligtelse for
kommunerne til at følge den rådgivning og indsats, som
anbefales af døvblindetilbuddet.
Fakta om døvblindhed:
At være funktionelt døvblind betyder at
man har
et kombineret handicap, der
består af alvorlig syns- og
hørenedsættelse. Nogle døvblinde har
både en synsrest og en hørerest, andre kun
én af delene eller ingen af delene. Har man
en syns- eller hørerest kan denne måske
bruges under gode lyd- og lysforhold, det
vil fx sige i rolige omgivelser.
Normalt kan man kompensere for enten
døvhed/høretab eller blindhed/synstab
med den anden sans – det kan man ikke
som døvblind. Derfor rammer
kombinationen ekstra hårdt.
De fleste døvblinde er blevet det med
alderen, mens andre er født med sansetab
enten det enkelte eller kombineret syns-
og høretab. Det har betydning for hvad
man har behov for og mulighed for at
bruge af hjælpemidler og anden
kompensation.
Man regner med at der findes ml 10 –
15.000 døvblinde i Danmark, men mange
har ikke en diagnose.
FDDB har ca. 500 medlemmer.
Døvblinde er lige så forskellige som alle
andre.