Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 130
Offentligt
Kronik af 14. april 2023, Politiken (2. sektion), s. 5-6
Drop ideen om forvaltningsdomstole i Danmark
Lektor, dr.jur. Rasmus Grønved Nielsen, Københavns Universitet
FRA TID TIL anden hører man folk og fæ agitere for forvaltningsdomstole i Danmark. Konstrukti-
onen præsenteres som en løsning, der kan sikre borgernes retssikkerhed i mødet med den offentlige
forvaltning.
En af de seneste eksempler findes i erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kommentar i Ber-
lingske af 11. januar 2023 under den naive rubrik »Vi flås af skattefolk og skrankepaver - en ukendt
paragraf i grundloven kan måske redde os«.
Den 'ukendte' bestemmelse er grundlovens § 63, stk. 2, der lyder: »Påkendelse af spørgsmål om
øvrighedsmyndighedens grænser kan ved lov henlægges til en eller flere forvaltningsdomstole«. Det
er rigtigt, at bestemmelsen, der var en nydannelse i den seneste grundlov fra 1953, aldrig har været
anvendt. Det er der imidlertid mange – og i min optik gode – grunde til.
En forvaltningsdomstol er en særdomstol, der har til opgave at pådømme offentligretlige retssager,
herunder typisk tvister mellem en offentlig myndighed på den ene side og en privat aktør på den
anden. Dette står i modsætning til de almene domstole, som vi kender i Danmark, der kan tage
stilling til alle juridiske tvister.
Forvaltningsdomstole følger en særlig retspleje og indtager navnlig en langt mere proaktiv rolle end
civile domstole, hvor det er sagens parter, der har ansvaret for at oplyse sagen.
Forvaltningsdomstolene er en konstruktion, der stammer fra den kontinentaleuropæiske retstradi-
tion, herunder navnlig Frankrig og Tyskland, hvor henholdsvis Conseil d'État og Bundesverwal-
tungsgericht er øverste instanser. Traditionen har imidlertid haft en afsmittende virkning på mange
andre retsordener. Vi kan eksempelvis blot kaste et blik over Øresund til Högsta förvaltningsdom-
stolen, der har det sidste ord i svenske forvaltningssager.
Hvis man læser grundlovens paragraf 63, stk. 2, i sin fulde længde, så er det uden videre klart, at et
system som det franske, tyske og svenske ikke kan gennemføres i Danmark. Bestemmelsen siger
nemlig, at forvaltningsdomstoles afgørelser skal kunne prøves ved rigets øverste domstol, det vil
sige Højesteret.
SIDEN 1953 HAR spørgsmålet om forvaltningsdomstole været debatteret til hudløshed i både den
brede offentlighed og blandt jurister. Der synes tilmed at være gået inflation i diskussionen.
Eksempelvis slog alternativisten Torsten Gejl på tromme for en forvaltningsdomstol i en kronik af
17. oktober 2022. Anledningen var en kritik af Ankestyrelsens angivelige ulyst til at sanktionere
kommunernes ulovlige afgørelser. Det er imidlertid ikke kun juridiske lægmænd som Gejl og Bernt
Henriksen, der fra tid til anden springer ud som forvaltningsdomstolsromantikere.
Et andet eksempel stammer fra den første coronanedlukning i foråret 2020. Dengang begyndte po-
litikerne at diskutere behovet for en særlig ' coronadomstol', der skulle pådømme erstatningssager
mod det offentlige i anledning af restriktionerne.
Dommerforeningens formand, Mikael Sjöberg, gjorde i et brev retsordførerne opmærksomme på en
række uhensigtsmæssigheder herved. Det animerede professor mso Frederik Waage til at kontakte