Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 121
Offentligt
OVERVIEW
TESTNING AF FORÆLDREKOMPETENCER
HOS GRØNLÆNDERE I DANMARK
‐ OM BRUGEN AF IKKE‐KULTURTILPASSEDE TESTS TIL
MÅLING AF FORÆLDREKOMPETENCER I FORBINDELSE MED
TVANGSFJERNELSER AF GRØNLANDSKE BØRN
INDLEDNING
Når kommunerne undersøger grundlaget for tvangsfjernelse af grønlandske børn i
Danmark, anvendes som hovedregel en række tests til måling af
forældrekompetencer, som ifølge flere kilder er uegnede til formålet, da disse
tests ikke er tilpasset målgruppen. Grønlandske forældre risikerer på den
baggrund at opnå så lav en testscore, at det fx konkluderes, at de har nedsatte
kognitive evner, uden at der er faktisk belæg for det.
Sådanne potentielle fejlvurderinger kan have vidtrækkende konsekvenser for såvel
børn som forældre, da de i yderste konsekvens kan være medvirkende til en
tvangsfjernelse af et barn.
Som det fremgår af notatet, er det velkendt, at bl.a. intelligenstests udarbejdet og
afprøvet i en given sammenhæng eller kultur ikke uden videre kan anvendes til
måling af intelligens blandt andre folkeslag eller kulturer.
Instituttet vurderer på den baggrund, at kritikken af de anvendte måleredskaber i
forbindelse med tvangsfjernelser bør tages alvorligt.
I Danmark er 7 procent af børn, som selv er født i Grønland, og 5 procent af børn
med mindst én forælder, der er født i Grønland, anbragt uden for hjemmet, mod 1
procent af andre børn i Danmark.
1
Notatet forholder sig ikke til, hvorvidt tvangsfjernelserne er berettigede eller ej.
Vores fokus er processen, der leder til en tvangsfjernelse.
Da en tvangsfjernelse er et vidtgående indgreb i retten til familieliv, jf. Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) artikel 8, er det afgørende, at
processen sikrer et egnet grundlag for beslutningen.
…
1