Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 120
Offentligt
Det rådgivende organs bemærkninger til Retssikkerhedsenhedens undersøgelse:
”Sektoransvarsprincippet ved problematisk skolefravær hos børn med handicap”
Det rådgivende organ bemærker overordnet, at der med undersøgelsen rettes fokus på en relevant
retssikkerhedsproblematik i forhold til sektoransvarsprincippet og den tvivl, der kan herske i praksis om,
hvilken sektor der er ansvarlig for at yde støtte i sager om problematisk skolefravær hos børn med handicap.
Undersøgelsen tager afsæt i 10 interviews med familier, der har søgt om hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste i forbindelse med deres barns problematiske skolefravær, men som har fået afslag med
henvisning til sektoransvarsprincippet. Derudover belyser undersøgelsen, hvordan fire udvalgte kommuner
arbejder med håndteringen af problematisk skolefravær. Undersøgelsen viser yderligere et mindre antal
konstruerede sagsforløb bestående af konkrete hændelser og Ankestyrelsens juridiske vurderinger på
området.
Det rådgivende organ er opmærksom på, at undersøgelsen på baggrund af dette datagrundlag ikke kan
anses som repræsentativ. Det rådgivende organ finder uanset dette, at undersøgelsen afdækker væsentlige
problematikker på området, herunder gode opmærksomhedspunkter på baggrund af de udfordringer,
forældrene beskriver i deres sagsforløb. Derudover finder det rådgivende organ, at undersøgelsen rummer
gode eksempler på, hvordan udvalgte kommuner arbejder målrettet med håndteringen af problematisk
skolefravær, som kan skabe inspiration og fremadrettet læring på området.
Det rådgivende organ ønsker dog også at fremhæve, at denne undersøgelse kun behandler problematisk
skolefravær hos børn med handicap gennem sektoransvarsprincippet. Dermed tager undersøgelsen sit
primære afsæt i en myndighedstilgang. Det rådgivende organ finder helt generelt, at lovgivning, der påvirker
børn skal være baseret på en vurdering af og forståelse af barnets bedste. Ved iværksættelse af konkret
hjælp og støtte skal fokus derfor altid være på at sikre den bedst mulige løsning for det enkelte barn.
Det rådgivende organ ønsker særligt at fremhæve nedenstående elementer fra undersøgelsen
:
Manglende vejledning - familien opsøger selv viden og hyrer fagfolk
I undersøgelsen tilkendegiver forældre, at de savner kompetent rådgivning og vejledning, hvorfor forældrene
selv opsøger viden og hjælp uafhængigt af myndighedsaktører på området. Flere forældre har i den
forbindelse gjort brug af bisiddere fra interesseorganisationer og ekstern konsulenthjælp.
Hertil bemærker det rådgivende organ, at enkelte forældre udtaler, at myndighedsaktører har modsat sig
inddragelsen af bisidder og eksterne fagpersoner i sagsbehandlingen. Det rådgivende organ finder det derfor
relevant at fremhæve borgerens ret til at medtage en bisidder, hvilket kan have en afgørende betydning for,
at barnets og familiens situation bliver fremstillet og belyst fyldestgørende under sagsbehandlingen.
Samarbejdet mellem sektorer er afgørende ved problematisk skolefravær
Undersøgelsen viser, at forældre, i sager om problematisk skolefravær hos børn med handicap, oplever
manglende koordinering og samarbejde mellem forældre, skole og myndighed. Herunder bemærker det
rådgivende organ, at flere forældre selv har været nødsaget til at facilitere samarbejdet mellem de
involverede parter for at sikre kontinuitet og fremdrift i deres sagsforløb om dækning af tabt
arbejdsfortjeneste.
I relation hertil finder det rådgivende organ, at der af undersøgelsens udvalgte kommuner frembringes
brugbare eksempler på, hvordan der er iværksat særlige tiltag med fokus på kommunikation og samarbejde
mellem sektorer, blandt andet gennem eksterne tovholdere uden myndighedsansvar i sagsbehandlingen.
Det rådgivende organ finder generelt, at en koordinerende og tværsektoriel indsats mellem familie, skole og
myndighed, kan have en afgørende betydning i sager om handicapkompenserende ydelser i forbindelse
med problematisk skolefravær. Det rådgivende organ er derfor af den opfattelse, at et kontinuerligt fokus på
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 120: Undersøgelse fra retssikkerhedsenheden om sektoransvarsprincippet ved problematisk skolefravær hos børn med handicap og det rådgivende organs bemærkninger hertil, fra social- og boligministeren
tværsektorielle indsatser vil kunne skabe en mere sammenhængende og helhedsorienteret sagsbehandling
samt styrke fremdriften i sagsforløbet.
Inddragelse af familien og barnet
Flere af undersøgelsens forældre deler oplevelsen af en manglende inddragelse af barnet samt indsigt i dets
udfordringer. Hertil finder det rådgivende organ det vigtig at fremhæve borgerens ret til at medvirke i egen
sag og kommunens forpligtelse til at tilrettelægge sagsbehandlingen på en sådan måde, at borgeren har
mulighed for at deltage og blive inddraget.
Det rådgivende organ finder helt generelt, at barnets perspektiv kan give en essentiel viden om de
bagvedliggende årsager til det problematiske skolefravær og med afsæt heri iværksætte den nødvendige
støtte til barnet og familien. Oplevelsen hos de ti familier i undersøgelsen er generelt også, at barnets
perspektiv ikke inddrages tilstrækkeligt. Barnets handicap kan skabe en barriere for inddragelse, hvis der
ikke er den rette specialiserede viden til at sætte sig ind i barnets situation og udfordringer og kommunikere
med barnet. Det må dog aldrig blive en undskyldning for ikke at inddrage barnet og belyse barnets
perspektiv. Det rådgivende organ finder derfor, at det er relevant at have fokus på at sikre specialiseret viden
for at skabe bedre muligheder for inddragelse af barnet og samtidig styrke oplysningsgrundlaget i
sagsbehandlingen. Det rådgivende organ har noteret sig, at undersøgelsens adspurgte kommuner er
opmærksomme på denne problematik, og at de i deres arbejde på området har fokus på at inddrage barnet i
det omfang, det er muligt under hensyntagen til barnets situation.
Omkring spørgsmålet om inddragelse og medvirken i eget sagsforløb bemærker det rådgivende organ
desuden, at nogle af undersøgelsens adspurgte forældre ikke er blevet tilbudt partshøring i deres sag. Det
rådgivende organ finder det derfor væsentligt generelt at fremhæve partshøring som en vigtig og nødvendig
del af myndighedernes sagsoplysning, der kan være med til at sikre, at der træffes afgørelse på et
fyldestgørende oplysningsgrundlag.
Det rådgivende organs afsluttende bemærkninger til undersøgelsen:
Det rådgivende organ er samlet set tilfreds med, at undersøgelsen retter opmærksomhed på problematisk
skolefravær hos børn med handicap, som er en aktuel og relevant problemstilling. Det bemærkes, at øget
viden og kendskab til området er positivt, og at der med undersøgelsen skabes grundlag for refleksion over
fremadrettede løsninger på området.