Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 112
Offentligt
2700274_0001.png
EM POWER4U
UNGETILBUD
B Ø RN E H J Æ L P S DAG E N
D RØ M M E J O B
Børnehjælpsdagens indsats EMPOWER4U >DRØMMEJOB er et enestående kompetence-
udviklingsforløb for nuværende og tidligere anbragte unge samt socialt udsatte unge
i alderen 16-25 år. Formålet er at styrke dem i overgangen til et selvstændigt voksenliv,
hvilket følgeforskning fra Aarhus Universitet siden 2017 dokumenterer.
97%
i uddannelse/arbejde
97%
i uddannelse/
beskæftigelse
HOLD 1
HOLD 2
HOLD 3
87%
i uddannelse/
beskæftigelse
92%
i uddannelse/
beskæftigelse
Fra Aarhus Universitets forskningsrapport
Andel af deltagere i uddannelse
o g b e s k æft i g e l se efte r e n d t
EMPOWER4U
DRØMMEJOB forløb.
… de unges personlige udvikling indeholder
både en markant oplevelse af at have fået større
tro på egen mestring, større selvtillid, mere
selvværd og ikke mindst en oplevelse af selv at
kunne være en del af at skabe nye livsbetin-
gelser for sig selv; livsbetingelser, hvor de unge
ser flere muligheder end begrænsninger, og hvor
de unge i samspil med livsbetingelserne føler
større handlekraft og handleevne.
unge giver udtryk for at være
De selvstændige og være bevidste om
mere
deres integritet… denne opnåelse af
selvbevidsthed oplever de unge i lyset
af at have fået indblik i egne styrker.
2�½ ÅR
EFTER
1,17
1,2
1,1
1,0
0,9
0,8
0,7
0,6
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
Udviklingen i de unges SELF-EFFICACY,
på dansk defineret som handleevne,
handlekraft og handletillid efter
endt forløb.
(udviklet af Bandura)
STOR EFFEKT
4 ÅR
1�½ ÅR
EFTER
EFTER
MELLEM EFFEKT
EFTER
ENDT
FORLØB
0,38
0,49
0,50
EFTER
ENDT
FORLØB
0,63
EFTER
ENDT
FORLØB
0,79
LILLE EFFEKT
HOLD 1 / 2017-18
HOLD 2 / 2019-20
HOLD 3 / 2021-22
SELF-EFFICACY MÅLES I COHENS D, 0,2 = lille effekt, 0,4 = middel effekt, 0,8 = stor effekt
www.bhd.dk
02/05/23
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Henvendelse af 23/3-2023 fra Børnehjælpsdagen om anmodning om foretræde for at præsentere en efterværnsindsats for anbragte unge, som har varig positiv effekt
2700274_0002.png
EMPOWER4U
EMPOWER4U er Børnehjælpsdagens ungetilbud, der ruster anbragte, tidligere anbragte og
andre udsatte unge til et selvstændigt voksenliv. Følgeforskning fra DPU, Aarhus Universitet,
dokumenterer, at indsatsen øger de unges handletillid og handleevne markant. Over 90% af
de unge er siden 2017 nu i uddannelse eller beskæftigelse. Og indsatsen er VEDVARENDE.
PERSONLIGT UDVIKLINGSFORLØB
EMPOWER4U er en helhedsorienteret indsats, der gør
anbragte og tidligere anbragte unge parate til at kunne
gennemføre en uddannelse og/eller få sig et arbejde.
I et 9 måneders forløb styrkes de unges personlige
og sociale kompetencer i et oplevelses- og krops-
orienteret forløb, der gennemføres med accelereret
indlæring. De unge sætter individuelle mål og får
ugentlig sparring af en personlig mentor, så de styrkes
i deres udvikling.
FØLGEFORSKNING FRA AARHUS UNIVERSITET
EMPOWER4U har skabt markante positive resultater.
Forskningsresultaterne viser en vedvarende styrkelse
af de unges self-efficacy - det at have handlingstillid,
handlekraft og handleevne, og dermed positive forvent-
ninger til, at man selv råder over de nødvendige ressourcer
til at klare de udfordringer, man bliver stillet overfor.
DOKUMENTERET LANGTIDSEFFEKT
Forskningen fremhæver, at “deltagelse af EMPOWER4U
har markant langtidseffekt”. En positiv udvikling sættes i
gang under forløbet og denne udvikling fortsætter flere år
efter endt forløb, hvilket holdene i 2017/18 og 2019/20 viser.
DE UNGE LÆRER BL.A AT
• tage ansvar og styring over egne livsvalg.
• finde egen indre motivation og bruge selvdisciplin
til at opnå egne mål.
• lære at kontrollere (især negative) tanker og indstilling,
så positive følelser, der stimulerer åbenhed, og tillid
kultiveres, og gåpåmod får mere plads.
• få en selvindsigt, der udvikler den sociale interaktion,
herunder evnen til at rumme egne og andres følelser
og bevare overblikket i pressede situationer.
• udvikle relationskompetence og samarbejdsevner
på tværs af forskellighed.
• sætte sig individuelle opnåelige mål med
tilhørende succesoplevelser.
RESULTATER
HOLD 2017/18:
De unges handlingstillid er efter forløbet steget
med 0,3 8. 4 år senere er det steget med 0,50
målt på Cohens D. Følgeforskningen fremhæver,
at dokumentationen af effekten er langvarig –
der sker en fortsat positiv udvikling.
HOLD 2019/20:
De unges handlingstillid er efter forløbet steget
med 0,69 målt på Cohens D, svarende til langt
over middel effekt.
HOLD 202 1/22:
De unges handlingstillid er efter forløbet steget
med 0,79 målt på Cohens D, næsten stor effekt
(der er 0,80).
HOLD 202 1/23:
Resultat i juni 2023
Mere end 90% af de unge er efterfølgende under
uddannelse eller i beskæftigelse.
Læs mere om forløbet på www.bhd.dk/empower4u
FORLØBET
EMPOWER4U-forløbet består af camps, trænings-
og inspirationsdage og sociale arrangementer.
Derudover får hver ung tildelt en frivillig mentor,
der ugentligt følger og støtter den unges udvikling.
I kombination sikrer det samlet, at den unge bliver
i stand til at tage ejerskab over eget liv og udvikling
hen imod uddannelse og erhverv.
Børnehjælpsdagen
Strandlodsvej 7
2300 København S
3530 9300
[email protected]
www.bhd.dk
FACEBOOK.COM/
BORNEHJAELPSDAGEN
INSTAGRAM.COM/
BORNEHJAELPSDAGENDK
02/05/23
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Henvendelse af 23/3-2023 fra Børnehjælpsdagen om anmodning om foretræde for at præsentere en efterværnsindsats for anbragte unge, som har varig positiv effekt
2700274_0003.png
DRØMMEJOB
DRØMMEJOB er Børnehjælpsdagens indsats, der målrettet sikrer at de anbragte eller tidligere
anbragte unge går i gang med en uddannelse og kommer i beskæftigelse. Drømmejob bygger på
EMPOWER4U forløbet, hvor den unge har fået styrket sine personlige og sociale kompetencer.
HVAD GÅR DRØMMEJOB UD PÅ,
OG HVORDAN HJÆLPER VI DEN UNGE
Drømmejob har fokus på individuelt at få konkretiseret
den unges drømme og ønsker for fremtiden i arbejdslivet,
og få den unge ind på en vej, hvor beskæftigelses ønsker
og drømmejob realiseres.
DRØMMEJOB ER EN VIDEREFØRELSE
AF EMPOWER4U,
Målet er at den unge modnes i forløbet og følgeforsk-
ningen viser, at de fleste får tydelig handlekraft
og –evne og kommer i uddannelse og beskæftigelse.
Den unge lærer at tage ejerskab over eget liv, blive ved-
holdende og være bevidste om egne værdier og styrker.
RESSOURCER OG KOMPETENCER
Gennem personlig sparring, vejledning og støtte afklares
realistiske jobmuligheder på baggrund af kvalifikationer,
krav og muligheder. Den unges kompetencer, potentiale
og udviklingsmuligheder afdækkes, ligesom eventuelle
udfordringer italesættes. Der lægges en individuel plan
med opnåelige delmål.
MANGE AF DE UNGE OPLEVER DRØMMEJOB
SOM EN GOD START PÅ ARBEJDSLIVET
”Jeg har lært at være vedholdende og ikke at give op
– nu har jeg fundet min drømme arbejdsplads”.
”Gennem de redskaber jeg har fået, gør det, at jeg er
glad for at gå i skole og er motiveret”.
”Ved ejerskab, har jeg lært at tage ansvar for mit eget liv.
Det har gjort mig målrettet i mit arbejde, til at blive den
bedste i min branche”.
TRAINEE-OPLEVELSE/PRAKTIKFORLØB
Den unge matches op med en eller flere virksomheder,
hvor ”drømmejobbet” afprøves og i dette afklaringsforløb
afdækkes det, om den unge fortsat drømmer om den
type job, ligesom det afklares, hvorvidt de krævede
kompetencer til det specifikke job er til stede eller vil
kunne erhverves.
RESULTATER / UDDANNELSE
OG
BESKÆFTIGELSE
• Af 35 unge, der gennemførte hold 1 i 2017/2018 kom
34 (97%) under uddannelse eller i beskæftigelse.
• Af 38 unge, der gennemførte hold 2 i 2019/2020 kom
33 (87%) under uddannelse, fik elevplads eller
i beskæftigelse. I dag, 2 år efter er 33 stadig
i uddannelse og/eller beskæftigelse.
• Af 26 unge, der gennemførte hold 3 i 2021/2022 er
24 (92%) nu i uddannelse, fået elevplads eller
i beskæftigelse.
• Af 2o unge, der gennemførte hold 4 i 2022/2023 er
20 (100%) nu i uddannelse og/eller beskæftigelse.
Læs mere om forløbet på www.bhd.dk/empower4u
SAMARBEJDE
Drømmejob foregår i et unikt løbende samarbejde
mellem den unge, de kommuner den unge er tilknyttet,
relevante virksomheder, uddannelsesinstitutioner og
Børnehjælpsdagen, for at opnå det bedste resultat.
MÅLET
Målet er, at den unge går i gang med / færdiggør en
uddannelse og/eller kommer i beskæftigelse, så den
unge bliver aktivt selvforsørgende i stedet for at være
tilknyttet det offentlige system. Endvidere at den unge
udvider sit netværk, opnår bedre trivsel og øgede
selvstændighed.
Børnehjælpsdagen
Strandlodsvej 7
2300 København S
3530 9300
[email protected]
www.bhd.dk
FACEBOOK.COM/
BORNEHJAELPSDAGEN
INSTAGRAM.COM/
BORNEHJAELPSDAGENDK
02/05/23
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Henvendelse af 23/3-2023 fra Børnehjælpsdagen om anmodning om foretræde for at præsentere en efterværnsindsats for anbragte unge, som har varig positiv effekt
2700274_0004.png
CASES / EMPOWER4U
DRØMMEJOB / CECILE 20 ÅR, HOLD 1.
CECILIE VÆLGER NU DE GODE
OG SUNDE FÆLLESSKABER
AARHUS UNIVERSITETS FØLGEFORSKNING:
Hvordan vil du beskrive
dig selv før EMPOWER4U?
“Jeg var en meget usikker pige, der ikke lyttede til,
hvad jeg ville, eller hvad jeg kunne. Jeg havde en
tendens til at gøre dét, som andre synes var det
rigtige. Som konsekvens kom jeg ud i et rigtig
dårligt fællesskab og levede længe efter, hvad jeg
troede, der var det rigtige og seje”.
Hvordan vil du beskrive dig selv
efter EMPOWER4U?
“Jeg er blevet meget mere selvsikker og er begyndt
at lytte til mig selv. Jeg er ikke længere bange for
at sige nej, og gør nu dét, som jeg har lyst til – det
betyder også, at jeg har brudt med det dårlige
fællesskab. Jeg er begyndt at tage min skole seriøst
og skabe drømme for mit liv.”
Hvad er det, der gør,
at EMPOWER4U virker?
“EMPOWER4U har nogle rigtig gode udviklings-
teknikker, der ikke er særlige svære at huske.
Derudover er det godt, at de kombinerer læring
med leg – det er lidt ligesom at lære alle de gode
ting helt ind i cellerne.”
Hvordan ser du på din fremtid i
forhold til uddannelse og job?
“Jeg er lige nu førsteårsstuderende på syge-
plejerskeuddannelsen. Min drøm er at komme ud
og hjælpe andre mennesker. Jeg kunne godt tænke
mig at komme ud i psykiatrien eller pædiatrien.”
6
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Henvendelse af 23/3-2023 fra Børnehjælpsdagen om anmodning om foretræde for at præsentere en efterværnsindsats for anbragte unge, som har varig positiv effekt
2700274_0005.png
CASES / EMPOWER4U
DRØMMEJOB / RIKKE 18 ÅR, HOLD 2.
RIKKE HAR FÅET MENTAL STYRKE
TIL AT STÅ PÅ EGNE BEN
AARHUS UNIVERSITETS FØLGEFORSKNING:
Hvordan vil du beskrive dig selv
før EMPOWER4U?
“Jeg var meget usikker på mig selv. Jeg lyttede ikke til
min egen krop og stod ofte i situationer, hvor jeg var
presset og ikke kunne sige fra. Jeg havde angst for at
skulle flytte for mig selv. Jeg var simpelhen bange for,
om jeg kunne tage vare på mig selv – om jeg kunne
betale regninger og passe min lejlighed”.
Hvordan vil du beskrive dig selv
efter EMPOWER4U?
“Jeg har fået en masse værktøjer, og jeg stoler på
mig selv. Jeg siger til mig selv: ‘hvis det er det, du vil,
så er det dét, du gør!‘. På den måde fokuserer jeg nu
på mine egne ønsker. Jeg tager ejerskab og styring
over mit eget liv! Og det går godt i lejligheden – hvis
der er udfordringer, så får jeg dem løst”.
Hvad er det, der gør,
at EMPOWER4U virker?
“Det er nok noget med formen. Vi skal ikke bare lytte
til nogle voksne. Vi bliver inddraget og er selv med til
at skabe indholdet. Vi får konkrete redskaber, som vi
kan bruge i hverdagen. Der er også masser af empati
samt et fællesskab, hvor vi motiverer hinanden. Vi er
alle unge, der vil noget med vores liv, men vi har bare
ikke vidst, hvordan vil skulle nå derhen.”
Hvordan ser du på din fremtid i
forhold til uddannelse og job?
“Jeg er i gang med social- og sundhedsuddannelsen
og er motiveret for at gennemføre. Mit drømmejob er
at arbejde på et plejehjem. Så jeg har en konkret plan
og et mål for min fremtid.”
7
7
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Henvendelse af 23/3-2023 fra Børnehjælpsdagen om anmodning om foretræde for at præsentere en efterværnsindsats for anbragte unge, som har varig positiv effekt
2700274_0006.png
CASES / EMPOWER4U
DRØMMEJOB / TOBIAS 24 ÅR, HOLD 1.
TOBIAS HAR TAGET EJERSKAB
OVER SIT LIV OG FREMTID
AARHUS UNIVERSITETS FØLGEFORSKNING:
Hvordan vil du beskrive dig selv
før EMPOWER4U?
“Jeg gik virkelig meget op i, hvad andre tænkte om
mig. Jeg brugte vildt meget energi på at udstråle,
at jeg havde styr på alt, selvom det ikke altid var
sådan. Det resulterede tit i, at jeg ikke kunne mærke,
hvornår mine ‘dårlige perioder’ var på vej. Det fik
altid kontrollen over mig. Jeg kom ned i et hul og bad
ikke om hjælp, når jeg havde brug for det.”
Hvordan vil du beskrive dig selv
efter EMPOWER4U?
“Jeg har taget kontrol over mit liv. Ejerskab kan
være ‘game-changing’! Jeg har fået en masse værktø-
jer til at ‘skrue’ på mit humør, f.eks. ved at ændre min
kropsholdning eller mit overordnede toneleje. Forløbet
har også lært mig værdierne i venskaber og givet mig
nogle relationer, som jeg stadig, den dag i dag, bruger
til at spare med, hvis der sker nogle store ting i mit liv.”
Hvad er det, der gør,
at EMPOWER4U virker?
“Man lærer teorien bag, og det bliver nemmere at
huske den, fordi man lærer igennem leg. Forløbet
giver venskaber og relationer, som er svære at slippe,
hvis de virkelig matcher. Det er en speciel oplevelse,
som man ikke bare sådan lige glemmer.”
Hvordan ser du på din fremtid i
forhold til uddannelse og job?
“EMPOWER4U har hjulpet mig helt vildt meget i
forhold til uddannelse og job! Jeg læser lige nu til
pædagog på seminariet. Det er mit drømmestudie,
og jeg vil gøre alt for at gennemføre det!”
12
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Henvendelse af 23/3-2023 fra Børnehjælpsdagen om anmodning om foretræde for at præsentere en efterværnsindsats for anbragte unge, som har varig positiv effekt
2700274_0007.png
CASES / EMPOWER4U
DRØMMEJOB / SABRINA 19 ÅR, HOLD 2.
SABRINA HAR FÅET TRO PÅ SIG SELV
OG SINE EVNER SOM LÆRER
AARHUS UNIVERSITETS FØLGEFORSKNING:
Hvordan vil du beskrive dig selv
før EMPOWER4U?
“Før var jeg en meget usikker og nedslået pige,
som ikke var særlig social. Selvom jeg følte, at jeg
havde venner, var jeg aldrig sammen med dem, for-
di jeg ikke følte, at jeg var velkommen hos dem. Jeg
var aldrig klar på at ændre, hvem jeg var. Jeg var
der bare uden egentlig at være der - altså jeg var
der fysisk, men aldrig helt mentalt.”
Hvordan vil du beskrive dig selv
efter EMPOWER4U?
“Nu er jeg en glad pige, som er klar til at arbejde
med de ting, som jeg stadig kæmper med. Jeg har
fået nogle gode venskaber, og jeg er blevet langt
mere social. Jeg er blevet mere sikker på, hvem jer er
som person, og hvad jeg er i stand til at gøre i mit liv.”
Hvad er det, der gør,
at EMPOWER4U virker?
“Det virker, fordi alle dem, der deltager, har en
fortid med at være anbragt eller står midt i det
kaos, der er, når man er anbragt. Man kan relatere
til hinanden på et andet niveau end med andre.”
Hvordan ser du på din fremtid i
forhold til uddannelse og job?
“Jeg ser mig selv som lærer om nogle år, når jeg
starter på uddannelsen. EMPOWER4U har givet
mig styrken til at tro på, at jeg kan gennemføre en
uddannelse og blive lærer, selvom folk omkring mig
siger, at jeg ikke er klar til det pres. Jeg glæder mig
til at gøre min drøm til virkelighed.”
13
13
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Henvendelse af 23/3-2023 fra Børnehjælpsdagen om anmodning om foretræde for at præsentere en efterværnsindsats for anbragte unge, som har varig positiv effekt
2700274_0008.png
Uddrag af tematikker, som optog de unge under fokusgruppeinterviews:
Tematikker
Kommer til udtryk konkret
Milepæle og ressourcer,
de unge trækker på
Vedholdenhed
Mod
Øvelse om at have en drøm
At tage og få ansvar
At få chancen –
at nogen tror på mig
At tænke på fremtiden
At tro på sig selv
At stå på egne ben
At overskride egne grænser
At have handlestrategier
At blive forfremmet til job med ansvar
At tage studentereksamen
At vide, hvilken uddannelsesvej,
man vil gå
At flytte til studiebolig
At blive en del af nye fællesskaber
At skulle fremlægge foran andre
At bede om hjælpe
At have et godt team omkring sig
Mentor er en stor hjælp
Styring af din tilstand
At tage ejerskab
Betydningen af relationer
At kunne mærke relationer, der
trækker dig ned og relationer,
der er gode for dig
At tage ud som frivillig og tale for
andre børn og unge
At være med som ungeteamleder
At huske, hvor de kom fra og,
hvor de er kommer til.
Hvis jeg kan, kan du også.
At være rollemodel
Definition på self-efficacy:
Selv-efficacy (mestringsforventning) er udviklet af psykolog Albert Bandura.
Self-efficacy
er et personligt tanke-
og handleredskab, hvor det frem for de faktisk evner, mere er tankerne og troen på egne evner, der forårsager,
at en adfærdsændring kan finde sted. Desto større den unges self-efficacy er, desto større er sandsynligheden
for, at den unge kan håndtere forandringer og rent faktisk lykkes med dem. Self-efficacy måles i Cohens D,
hvor lille effekt er op til 0,2, mellem effekt 0,3-0,5, med 0,4 som middel og stor effekt o,6-o,8.
11
11