Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 112
Offentligt
2700272_0001.png
02-05-2023
Til Socialudvalgets medlemmer
Til Socialudvalget – baggrundsinformation til fortræde den 4. maj 2023 kl. 13:00.
Børnehjælpsdagen har bedt om foretræde for Socialudvalget, fordi vi gerne vil dele den viden og
erfaring, vi gennem mere end 25 år har tilegnet os omkring anbragte børn og unge. Vi håber at
kunne påvirke lovgiver på en vigtig detalje i LL44, lovforslag om Barnets lov: ”ungestøtte til unge
fra 18-22 år” (§§ 113-116) – lovforslaget side 21 ff.
Vi støtter 100% op om lovforslag om Barnets Lov – det bliver et væsentligt bedre udgangspunkt for
børns rettigheder, barnets stemme og for anbragte børn og unge, som vi repræsenterer. Vi styrker
nemlig hvert år mellem 5.500 (under corona) og 9.700 anbragte børn og unge, dvs. vi har årligt
kontakt til ca. 2/3 af
alle
anbragte.
Det vi gerne vil tale om de 15 minutter, vi har fået foretræde for Socialudvalget, er følgende:
Det er kommunen (kommunalbestyrelsen – § 113 ff.), der også fremadrettet kan beslutte,
hvilke indsatser, der skal tilbydes den unge mellem 18-22 år.
De enkelte kommuners tilbud er imidlertid meget forskellige i kvalitet, længde og i forhold
til resultater. Der mangler kvalificering og validitet i de indsatser, der tilbydes. Det betyder,
at en væsentlig del af den økonomi, der afsættes, ikke har den ønskede virkning.
En del af de anbragte/tidligere anbragte unge tabes dermed, så de ikke bliver
selvforsørgende (ca. 40%), fordi indsatsen til den enkelte enten ikke ”passer”,
eller
den
unge er ”systemtræt”
eller
den unge ikke kan se sig i den indsats, som kommunen tilbyder,
og derfor siger nej tak.
Vi skal give de unge på 18-22 år mulighed for selv at komme med forslag til relevante
indsatser – og dermed øge deres selvbestemmelse over eget liv. Vel at mærke, hvis den
indsats, de ønsker/vælger, er kvalificeret og valideret – både i forhold til resultater og
økonomi (pris).
og det skal være et krav, at en del af indsatserne, som kommunerne tilbyder deres unge
skal være alternativer til de ”gængse” tilbud, som nogle kommuner alene benytter sig af - §
114, stk. 1., punkt 4 skal benyttes.
Det vil sige, at frivillige sociale organisationer og private virksomheder – når de kan
dokumentere bedre resultater og samme eller bedre økonomi – skal have mulighed for at
være et alternativ.
Det vil skabe udvikling og nytænkning (både i forhold til teori, metode og ikke mindst
relationsdannelse) på et fagområde, der i rigtig mange år ikke har flyttet sig særligt meget
for så vidt angår resultater.
Det vil også betyde, at frivillige sociale organisationer, der naturligt har en anden tilgang til
de unge, vil kunne flytte den gruppe, hvor kommunerne må opgive, bl.a. fordi kommunerne
lovgivningsmæssigt også skal være myndighed for den unge og dermed har mange
forskellige kasketter på i dialogen med de unge.
Vi ønsker, at der fremover skabes flere resultater i form af et øget antal (tidligere) anbragte unge,
der får en uddannelse og/eller et arbejde. Vi mangler den arbejdskraft, som de unge kan bibringe –
de har så mange ressourcer og potentialer, som vores samfund har brug for de næste 20 år. Med
udgangspunkt i en af Børnehjælpsdagens unge-indsatser – EMPOWER4U – vil vi til foretrædet
eksemplificere, hvorfor der skal tilføres nye måder at skabe resultater på.
De bedste hilsner
Ina Thorndahl
Adm. Dir., adv.
BØRNEHJÆLPSDAGEN
1