Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 105
Offentligt
Socialudvalget
Socialministeren
Randers 26/3 2023
Indledning
Børneområdet mangler et rehabiliterende og habiliterende mål, med henblik på barnets bedste. Vi
anerkender re- og habiliterende indsatser når det kommer til ældre, fysisk sygdom, psykiske og
somatiske tilstande. Der mangler udførelse af kvalitetsstandarder og regimer fra speciallægerne, så
en re- og habiliterende indsats overfor børn strukturelt sker. I dag er det overladt til forældre og
plejere, at sørge for barnets re- og habiliterende indsats når barnet har et handicap eller er blevet
gjort til et socialt problem ved en tvangsfjernelse, inciteret af Lov om Udligning.
Rehabilitering
Servicelovens bestemmelser giver adgang til at kommunerne kan give en re- og habiliterende
indsats til et hjemmeboende barn og til et anbragt barn med handicaps eller sociale udfordringer.
Når det er ressourcebesparende at re- og habilitere ældre, hvorfor anerkender kommunerne så ikke
samme på børneområdet? I dag eksisterer et deterministisk syn på børn med handicaps og sociale
udfordringer, og grundet den kulturelle overbevisning, så vokser udgifterne til det specialiserede
socialområde kun, da børnene ikke gives en re- og habiliterende indsats. Det deterministiske syn på
børn med handicaps og sociale udfordringer ude i kommunerne skyldes de økonomiske strukturer i
Budgetloven og Lov om Udligning, der dikterer hvilken indsats et barn med handicaps og/eller
sociale udfordringer modtager.
Hvad betyder det at habilitere børn med handicaps?
At habilitere betyder at erhverve sig nye kompetencer. Det kan være rullestolen, der gør det muligt
for barnet uden ben, at kunne blive en del af en skoleklasse. Det kan være oprettelse af et
klassetilbud med den taletræning af barnet med verbal dyspraksi, som er forudsætningen for at
barnet kan blive i stand til indlæring. Den habiliterende indsats overfor børn med handicaps lægger
vægt på barnets ressourcer og afhjælper så mange af de begrænsninger barnet kan afhjælpe ved
indsatser og hjælpemidler. Denne tilgang er afgørende for barnets livskvalitet, som vi anerkender er
vigtigt for ældre, men hvorfor anerkender vi ikke dette overfor børn med handicaps? Hvorfor har
børn med handicaps ikke ret til og økonomisk sikring af deres livskvalitet?
Udover livskvaliteten for børn og familier at få en kvalitetssikret indsats til barnets handicaps og
sociale udfordringer, så er det også rentabelt for samfundet at benytte de ressourcer børn med
handicaps har at byde ind med. Det kan kun ske, hvis børn med handicaps får adgang til en
habiliterende indsats. Kun sådan bliver børn til voksne, der bliver en del af det arbejdende folk. Det
kræver i dag uddannelse, hvilket børn med hanidcaps og socialeudfordringer ikke har adgang til,
grundet underfinansieringen af specialundervisning og manglende anerkendelse af ro til børn med
sociale udfordringer.
Trænger kommunerne til en habiliterende indsats?
Når kommunerne i dag kun har fokus på at børn skal koste mindst mulig, så er dette fokus
nedbrydende for det enkelte barn, både på kort, men også lang sigt. Det har vist sig ved, at siden
Budgetlovens indførelse, er udgiften fra handicapområdet kun fået socialområdets udgifter til at
stige hvert år, jf. Lov om Udligning. Kommunernes Landsforening medgiver at der bør gøres mere
strukturelt for familierne ude i kommunerne, men når ministrene forhandler med sig selv på møde
med KL, så sker der sjovt nok aldrig nogen ændring.