Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 101
Offentligt
2679524_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. marts 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 121 (Alm. del) af 21.
februar stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne, hvor mange børn der var relativt fattige ud fra SRSF-rege-
ringens fattigdomsgrænse i perioden 2000-2021? Derudover ønskes en alternativ
opgørelse af antallet af relativt fattige børn for perioden (2000-2021), hvis hel eller
delvis økonomisk friplads i daginstitution lægges til den disponible indkomst
Svar
Indledningsvis skal det bemærkes, at Danmark ikke har en officiel fattigdoms-
grænse. I svaret er der derfor, som også efterspurgt i spørgsmålet, taget udgangs-
punkt i en opgørelse af, hvor mange børn der var økonomisk fattige ifølge den
tidligere SRSF-regerings fattigdomsgrænse fra 2000 til 2021.
Den tidligere officielle afgrænsning af økonomisk fattige blev indført i 2013 (un-
der den tidligere SRSF-regering) og tog udgangspunkt i anbefalingerne fra Ek-
spertudvalg om fattigdom,
jf. En dansk fattigdomsgrænse
analyser og forslag til opgørel-
sesmetoder (2013).
Afgrænsningen blev siden afskaffet af den tidligere V-regering i
2015.
Økonomisk fattige blev afgrænset som personer, der tre år i træk opfylder føl-
gende betingelser:
Den disponible indkomst er under 50 pct. af medianindkomsten
Familiens formue er under 100.000 kr. (2010-niveau) pr. voksen i familien
Personen er ikke studerende eller bor i familie med en studerende over 17
år
Det seneste dataår, hvor der findes tilgængelige og konsoliderede oplysninger, der
gør det muligt at opgøre antallet af økonomisk fattige efter den tidligere SRSF-re-
gerings definition, er 2019.
Antallet af børn i gruppen opgjort efter den tidligere SRSF-regerings afgrænsning
fremgår af tabel 1.
Økonomiministeriet · Ved Stranden 8 · 1061 København K
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 101: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 121 om, hvor mange børn der var relativt fattige ud fra SRSF-regeringens fattigdomsgrænse i perioden 2000-2021
2679524_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Børn omfattet af den tidligere SRSF-regerings afgrænsning af økonomisk fattige, 2000-2019
År
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Antal børn, D-familie
3.700
4.100
4.600
5.200
5.500
6.300
6.600
7.700
8.900
11.000
10.500
10.500
7.900
7.300
10.300
7.800
7.100
6.700
6.900
7.600
9.500
15.700
18.700
Antal børn, E-familie
Anm.: Under 18-årige. Frem til 2015 benyttedes Danmarks Statistiks tidligere familiebegreb, D-familien, jf.
Fordeling
og incitamenter 2017.
Herefter benyttes Danmarks Statistiks E-familiebegreb. Dette betyder i praksis, at
hjemmeboende børn over 25 år ikke længere regnes som en del af forældrenes familie. Oplysninger om
indkomster for E-familier findes fra 2007 og frem. De opgjorte tal for D-familier er offentliggjort i
Fordeling,
fattigdom og incitamenter 2015.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag samt
Fordeling, fattigdom og incitamenter 2015.
Antallet af børn omfattet af den tidligere afgrænsning af økonomisk fattige er ste-
get fra 2014 til 2019. Det skal blandt andet ses i lyset af, at antallet af asylansøgere
steg markant i 2014 og 2015
særligt pga. asyltilstrømningen fra Syrien. Samtidig
er der indført en række ændringer i kontanthjælpssystemet, herunder (gen-) ind-
førsel af kontanthjælpsloft samt selvforsørgelses-, hjemrejse- og overgangsydelse
(tidligere integrationsydelse) med det formål blandt andet at sikre, at det bedre kan
betale sig at arbejde. Hertil kommer den afdæmpede regulering af offentlige ydel-
ser fra 2016 til 2023, som var aftalt i forbindelse med 2012-skattereformen under
den tidligere SRSF-regering.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 101: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 121 om, hvor mange børn der var relativt fattige ud fra SRSF-regeringens fattigdomsgrænse i perioden 2000-2021
Side 3 af 3
Den markante stigning i 2018 afspejler desuden varighedskravet på tre år. Kon-
tanthjælpsloftet og de lavere SHO-ydelser har således haft fuld virkning i tre år, li-
gesom betydningen af flere asylansøgere i 2014-2015 slår fuldt igennem i opgørel-
sen for 2018.
Det skal bemærkes, at medianindkomsten, og dermed grænsen for relativt lav ind-
komst, er steget i perioden, hvilket isoleret set kan have bidraget til at øge antallet
af personer omfattet af den tidligere afgrænsning af økonomisk fattige. Økono-
misk friplads og socialpædagogisk friplads indgår som overførsler i nationalregn-
skabet, hvorfor disse principielt kunne indgå i opgørelsen af den disponible ind-
komst. Der findes imidlertid ikke tilstrækkelige oplysninger til at opgøre virknin-
gen på antallet af økonomisk fattige børn efter SRSF-regeringens afgrænsning.
Der er ikke tilgængelige oplysninger om, hvilke personer der modtager hel eller
delvis økonomisk friplads fra 2015 til 2019, ligesom oplysningerne for perioden
2000 til 2014 ikke er fuldt dækkende.
Hvis økonomisk og pædagogisk friplads i daginstitution blev lagt til den dispo-
nible indkomst, skønnes det med nogen usikkerhed, at antallet af børn i gruppen
ville blive reduceret en smule. Det skyldes, at økonomisk friplads er målrettet per-
soner med relativt lave husstandsindkomster. I modsat retning trækker det imid-
lertid, at indregning af økonomisk friplads i disponibel indkomst eventuelt kan bi-
drage til at øge medianindkomsten og dermed grænsen for relativt lav indkomst,
hvilket i givet fald isoleret set ville bidrage til at øge antallet af børn omfattet af af-
grænsningen.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fungerende økonomiminister