Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 98
Offentligt
2683384_0001.png
EGEN DRIFT-UNDERSØGELSE
FEBRUAR 2023
Borger- og retssikkerhedschefen
Sagsbehandlingen på
gaveafgiftsområdet
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse af sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Side 1
Indholdsfortegnelse
1. Indledning........................................................................................................................ 2
1.1. Baggrund for undersøgelsen samt resultat .................................................................. 2
1.2. Afgrænsning af undersøgelsen .......................................................................................... 2
1.3. Indhentelse af materiale ........................................................................................................ 3
2. Boafgiftsloven................................................................................................................ 4
3. Generelt om undersøgelsen...................................................................................... 5
3.1. Gaveenhedens organisation ............................................................................................... 5
3.2. Sagsbehandlingen i Gaveenheden ................................................................................... 5
3.3. Udvælgelse af konkrete sager til individuel gennemgang...................................... 6
3.4. Individuel gennemgang af de konkrete sager ............................................................. 6
4. Opmærksomhedspunkter ......................................................................................... 7
4.1. Kvitteringsskrivelser og underretning om forventet sagsbehandlingstid ........ 7
4.2. Formulering af visse afgørelser .......................................................................................... 9
4.3. Sagsbehandlingstid .............................................................................................................. 10
4.3.1. Generelt om sagsbehandlingstiden i Gaveenheden .......................................... 10
4.3.2. Særligt om boafgiftslovens 6-måneders frist ........................................................ 11
4.4. Brug af mail .............................................................................................................................. 12
4.5. Vejledningsmateriale til sagsbehandlerne ................................................................. 13
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse af sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Side 2
1. Indledning
1.1. Baggrund for undersøgelsen samt resultat
Borger- og retssikkerhedschefen modtog i 2021 nogle eksterne henvendelser
vedrørende sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet.
Henvendelserne omhandlede tilsidesættelse af almindelige forvaltningsretlige
sagsbehandlingsregler, herunder bl.a. officialmaksimen, notatpligten, hørings-
pligten og begrundelsespligten.
Borger- og retssikkerhedschefen iværksatte på den baggrund en generel egen
drift-undersøgelse af sagsbehandlingen i Skattestyrelsens Gaveenhed for at se
nærmere på skatteydernes retsstilling i sager på gaveafgiftsområdet.
Formålet med undersøgelsen har været at afdække, om der kan udledes nogle
generelle eller systemiske problemstillinger i forhold til Gaveenhedens sagsbe-
handling.
Borger- og retssikkerhedschefens undersøgelse giver indtryk af, at der i Gaveen-
heden grundlæggende sagsbehandles i overensstemmelse med de forvaltnings-
retlige sagsbehandlingsregler. Borger- og retssikkerhedschefen er således ikke
ved sin gennemgang stødt på større generelle problemstillinger.
Borger- og retssikkerhedschefen har fundet anledning til at henlede Gaveenhe-
dens opmærksomhed på enkelte forhold, som vil blive gennemgået nærmere
under pkt. 4.
1.2. Afgrænsning af undersøgelsen
Borger- og retssikkerhedschefens undersøgelse har haft fokus på Gaveenhe-
dens overholdelse af de forvaltningsretlige sagsbehandlingsregler, og om der er
forhold i Gaveenhedens processer, procedurer, kommunikation mv., som even-
tuelt kan ændres eller forbedres.
Gennemgangen har taget udgangspunkt i det af Gaveenheden fremsendte ma-
teriale, indholdet af gaveanmeldelsesblanketterne og den vejledning om gave-
anmeldelse mv., som er tilgængelig på www.skat.dk.
Herudover har der været foretaget en gennemgang af Gaveenhedens sagsbe-
handling i 21 sager om gaveoverdragelse (bilag 1).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse af sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Side 3
Borger- og retssikkerhedschefen har ikke kompetence til at tage stilling til en
sags materielle resultat eller til sagsbehandlingsspørgsmål, der kan have betyd-
ning for en afgørelses gyldighed. Det har således ikke været sigtet med sagsgen-
nemgangen at foretage en fuld undersøgelse af de enkelte sager, herunder fore-
tage en vurdering af, hvorvidt der er truffet en materielt korrekt afgørelse. Det
har heller ikke været sigtet med undersøgelsen at vurdere, om hver enkelt afgø-
relse er truffet på et tilstrækkeligt oplyst grundlag og begrundet materielt kor-
rekt.
I stedet har Borger- og retssikkerhedschefen ved sagsgennemgangen fokuseret
på, om der er forhold i de enkelte sager, der tyder på en manglende iagttagelse
af de forvaltningsretlige sagsbehandlingsregler mv. I de tilfælde, hvor der ikke er
givet fuldt ud medhold, er det undersøgt, om afgørelserne er begrundet i over-
ensstemmelse med forvaltningslovens regler herom.
Det har heller ikke været formålet med gennemgangen af de 21 sager at påpege
enkeltstående fejl. I stedet er sagsgennemgangen
som nævnt ovenfor
foreta-
get med henblik på at identificere eventuelle generelle eller systemiske problem-
stillinger.
Borger- og retssikkerhedschefen har i øvrigt, som en del af Gaveenhedens frem-
sendte materiale, modtaget et notat om særlige faglige udfordringer på gaveaf-
giftsområdet, som giver et billede af kompleksiteten på området. Borger- og
retssikkerhedschefen har ikke i forbindelse med undersøgelsen forholdt sig til
eventuelle faglige udfordringer i Gaveenheden.
1.3. Indhentelse af materiale
Borger- og retssikkerhedschefen har i forbindelse med undersøgelsen anmodet
Gaveenheden i Skattestyrelsen om en række oplysninger vedrørende sagsbe-
handlingen på gaveafgiftsområdet.
Borger- og retssikkerhedschefen modtog oprindeligt det ønskede materiale i
maj 2021, men var herefter nødsaget til at sætte undersøgelsen i bero. Undersø-
gelsen blev genoptaget i juni 2022, og Borger- og retssikkerhedschefen anmo-
dede i den forbindelse Gaveenheden om at fremsende revideret materiale. Dette
materiale blev modtaget i august 2022.
Materialet indeholder bl.a. en hovedvejledning (Procesvejledning
Gaver), en
række yderligere delvejledninger, notater, tjeklister vedrørende specifikke gave-
typer og statistiske oplysninger. Materialet indeholder endvidere Gaveenhedens
supplerende bemærkninger til de fremsendte bilag.
Herudover har Borger- og retssikkerhedschefen i forbindelse med undersøgel-
sen gennemgået relevante oplysninger på www.skat.dk., ligesom Borger- og
retssikkerhedschefen har udvalgt og gennemgået 21 sager, jf. nærmere under
pkt. 3.3.
Endelig har Borger- og retssikkerhedschefen i december 2022 indhentet enkelte
supplerende oplysninger fra Gaveenheden.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse af sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Side 4
2. Boafgiftsloven
En person kan afgiftsfrit give gaver, hvis samlede værdi inden for et kalenderår
ikke overstiger et grundbeløb på 71.500 kr. (2023) til bl.a. børn, børnebørn, og
forældre, jf. boafgiftslovens § 22. I det omfang den samlede gaveværdi oversti-
ger grundbeløbet, skal der betales 15 procent. i afgift, jf. boafgiftslovens § 23,
stk. 1.
Ved modtagelse af gaver, hvis samlede værdi inden for et kalenderår overstiger
grundbeløbet, indtræder afgiftspligten ved modtagelsen af gaven, jf. boafgiftslo-
vens § 26, stk. 1. Gavegiver og gavemodtager skal senest den 1. maj i det føl-
gende år indgive en gaveanmeldelse til Skattestyrelsen. Foreligger en gavean-
meldelse ikke rettidigt, kan Skattestyrelsen foretage en skønsmæssig ansættelse
af gavens værdi, jf. boafgiftslovens § 26, stk. 3.
En gaves værdi fastsættes til dens handelsværdi på tidspunktet for modtagelsen,
jf. boafgiftslovens § 27, stk. 1, og værdiansættelsen er bindende for både gave-
giver og gavemodtager.
Hvis den af parterne anførte værdi, ikke svarer til det overdragnes handelsværdi
på gavetidspunktet, kan Skattestyrelsen ændre værdiansættelsen inden 6 måne-
der efter anmeldelsens modtagelse, jf. boafgiftslovens § 27, stk. 2. Hvis Skatte-
styrelsen ikke har de oplysninger, der er nødvendige for at tage stilling til værdi-
ansættelsen, suspenderes fristen i perioden fra Skattestyrelsens anmodning om
oplysninger, og indtil oplysningerne modtages.
Gaveafgiften skal betales samtidig med indgivelsen af gaveanmeldelsen, jf. bo-
afgiftslovens § 30, stk. 1. Afgiften påhviler modtageren, men gavegiver hæfter
solidarisk med modtageren for betalingen.
Hvis gaveanmeldelsen ikke er indsendt rettidigt, eller hvis gaveafgiften ikke er
betalt rettidigt, skal der betales rente, jf. boafgiftslovens § 38, stk. 1, jf. opkræv-
ningslovens § 7, stk. 2.
Gaver, som ikke falder ind under reglerne i boafgiftsloven, betragtes som skatte-
pligtig indkomst, og skal derfor regnes med ved indkomstopgørelsen, jf. stats-
skattelovens § 4, litra c.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse af sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Side 5
3. Generelt om under-
søgelsen
3.1. Gaveenhedens organisation
Opgaven med behandling af gaveanmeldelser er placeret i enheden ”FI
5 - Ga-
ver”,
som
hører under
fagområdet ”Person” i Skattestyrelsen.
Formålet med sagsbehandlingen i enheden er at sikre en korrekt opkrævning af
gaveafgift af det afgiftspligtige gavebeløb. Opgaverne omfatter værdiansættelse
af afgiftspligtige gaver samt kontrol af beregningen af gaveafgiften.
Sager om unoterede aktier og anparter, hvor der er grundlag for efterprøvelse af
metodevalg
for værdiansættelsen, visiteres til ”StS
15 Værdiansættelse
Store
selskaber”,
som er placeret i fagområdet
”Selskab”
i Skattestyrelsen (Værdian-
sættelsesenheden). Når Værdiansættelsesenheden har taget stilling til værdian-
sættelsen, afgøres sagen af Gaveenheden.
3.2. Sagsbehandlingen i Gaveenheden
Gavesagerne indledes, når der modtages en gaveanmeldelse. Der er pligt til at
indgive gaveanmeldelsen på en blanket, som er udarbejdet af Skattestyrelsen, jf.
dødsbo- og gaveafgiftsbekendtgørelsen § 16, stk. 1.
1
Blanketten kan hentes på
www.skat.dk.
Gaveenheden kan modtage gaveanmeldelser via tre kanaler; enten via mailfor-
bindelse ([email protected]), via TastSelv eller med fysisk post sendt til Skattesty-
relsens postadresse i Sakskøbing. Herefter oprettes en sag i sagsbehandlingssy-
stemet SKAT Ligning.
Der kvitteres for alle gaveanmeldelser, der modtages via TastSelv, før sagerne
oprettes i SKAT Ligning. For visse sagstyper sendes der ikke en kvittering for ga-
veanmeldelser modtaget på mail eller med fysisk post. Dette gælder kontantga-
ver, noterede værdipapirer, virksomhed og udland. For de øvrige gavetyper (fast
ejendom, landbrug, unoterede aktier og værdipapirer samt diverse) sendes en
kvittering til gavegiver med kopi til partens eventuelle repræsentant. Gaveanmel-
delsen bliver herefter gennemgået og visiteret til sagsbehandling.
1
Bekendtgørelse nr. 928 af 4. oktober 2005.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse af sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Side 6
3.3. Udvælgelse af konkrete sager til individuel
gennemgang
Borger- og retssikkerhedschefen har ved gennemgangen af de konkrete sager
fokuseret på, om der er forhold i de enkelte sager, der tyder på en manglende
iagttagelse af de forvaltningsretlige sagsbehandlingsregler mv.
Der var oprindeligt udvalgt 15 tilfældige sager til individuel gennemgang, og for-
delingen mellem de forskellige sagstyper var baseret på antallet af afsluttede
sager i marts og april 2022.
Herefter besluttede Borger- og retssikkerhedschefen at udvælge yderligere seks
sager til individuel gennemgang, da det viste sig, at ingen af de 15 udvalgte sa-
ger var blevet sendt til efterprøvelse af metodevalg for værdiansættelsen hos
Værdiansættelsesenheden. Disse seks sager er afsluttet i perioden januar-juni
2022.
De i alt 21 gennemgåede sager fordeler sig på gavetyperne virksomhed, land-
brug, kontant, fast ejendom samt unoterede aktier og anparter.
3.4. Individuel gennemgang af de konkrete sager
Ved gennemgangen af de konkrete sager er der benyttet et tjekskema udarbej-
det med afsæt i de forvaltningsretlige sagsbehandlingsregler og det fremsendte
materiale fra Gaveenheden, herunder særligt hoved- og delvejledninger.
Blandt de punkter, som fremgår af tjekskemaet, er, hvorvidt notatpligten, official-
maksimen, begrundelsespligten og øvrige forvaltningsretlige sagsbehandlings-
regler generelt må anses for iagttaget.
I tjekskemaet er også noteret, hvornår og hvordan gaveanmeldelsen er modta-
get, og tidspunktet for sagens oprettelse i sagsbehandlingssystemet (SKAT Lig-
ning). Det er endvidere noteret, om der i den konkrete sag er sendt en kvittering
for modtagelse, om der er indsendt en fuldmagt, modtaget dokumentation, og
om der er oprettet en sag på både gavegiver og gavemodtager.
Derudover er det bl.a. også indgået i undersøgelsen, om den udmeldte sagsbe-
handlingstid er overholdt, og om sagen har været sendt til Værdiansættelsesen-
heden ad efterprøvelse af metodevalg i forbindelse med værdiansættelsen.
Ved gennemgangen af de konkrete sager er Borger- og retssikkerhedschefen
ikke stødt på større generelle eller systemiske problemstillinger i forhold til Gave-
enhedens sagsbehandling.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse af sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Side 7
4. Opmærksomheds-
punkter
I forbindelse med undersøgelsen er Borger- og retssikkerhedschefen blevet op-
mærksom på visse forhold, som Borger- og retssikkerhedschefen finder anled-
ning til at henlede Gaveenhedens opmærksomhed på. Disse opmærksomheds-
punkter vil blive gennemgået nærmere nedenfor.
4.1. Kvitteringsskrivelser og underretning om
forventet sagsbehandlingstid
Det fremgår af Gaveenhedens hovedvejledning (Procesvejledning
Gaver), at
der ikke i alle tilfælde fremsendes kvitteringsskrivelse ved modtagelse af en ga-
veanmeldelse.
Der kvitteres for alle gaveanmeldelser, der modtages via TastSelv.
For visse gavetyper sendes der ikke en kvittering for modtagelse af anmeldel-
sen, når den er modtaget via mail eller med fysisk post. Dette gælder kontantga-
ver, noterede værdipapirer, virksomhed, udland og andet, idet Gaveenheden
vurderer, at det godkendelsesbrev, der sendes i forbindelse med sagsafslutnin-
gen, og anden kontakt til sagens parter i sagsforløbet, gør det ud for en kvitte-
ring.
For de øvrige gavetyper (fast ejendom, landbrug, unoterede aktier og værdipapi-
rer samt diverse) sendes en kvittering for modtagelse af anmeldelsen til gavegi-
ver med kopi til en eventuel repræsentant.
Det fremgår ikke nærmere af det modtagne materiale, hvad baggrunden er for
denne praksis.
Af de kvitteringsskrivelser, som er afsendt i de sager, som Borger- og retssikker-
hedschefen har gennemgået, fremgår bl.a., at gaveanmeldelsen vil blive be-
handlet så hurtigt som muligt
og så vidt muligt inden 6 måneder. Det fremgår
endvidere, at sagsbehandlingstiden kan blive forlænget, hvis der bliver behov for
at indkalde yderligere materiale.
I forbindelse med sagsgennemgangen har Borger- og retssikkerhedschefen
konstateret, at der i flere tilfælde (fx sag nr. 1, 2 og 13), hvor Gaveenheden har
anmodet om yderligere materiale, og hvor sagsbehandlingstiden efterfølgende
har overskredet de 6 måneder, ikke er sendt en underretning til parten om
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse af sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Side 8
forlænget sagsbehandlingstid og i den forbindelse givet en ny udmelding om,
hvornår sagen forventes afsluttet.
Der er ikke fastsat generelle lovbestemte regler om offentlige myndigheders
sagsbehandlingstid. Det følger imidlertid af god forvaltningsskik, at sager i den
offentlige forvaltning skal behandles inden for rimelig tid og ikke må trække unø-
digt ud.
2
Parten bør under alle omstændigheder
hvor der ikke er fastsat særlige svarfri-
ster
have et svar fra myndigheden, inden 1 måned efter at sagen er modtaget.
Træffer myndigheden afgørelse i sagen inden 1 måned, udgøres svaret af afgø-
relsen. Er det ikke muligt at træffe afgørelse inden for denne frist, kan et forelø-
bigt svar til parten bestå i, at myndigheden bekræfter at have modtaget sagen
og oplyser, hvad sagen beror på, og
så vidt muligt
hvornår en afgørelse kan
forventes at foreligge.
3
Myndigheden bør endvidere underrette parten, hvis sagen ikke kan færdigbe-
handles inden for den oplyste sagsbehandlingstid. Underretningspligten indtræ-
der på det tidspunkt, hvor det må stå klart for myndigheden, at den oplyste sags-
behandlingstid ikke kan overholdes, og senest inden fristens udløb.
4
Det fremstår efter Borger- og retssikkerhedschefens opfattelse umiddelbart no-
get tilfældigt, om en gaveanmelder modtager en kvittering for indgivelse af an-
meldelsen eller ej. Gaveenheden bør derfor overveje, om der ikke i alle sager
uanset gavetype og kommunikationskanal
bør kvitteres for modtagelse af an-
meldelsen. I den forbindelse bør enheden endvidere overveje, om udmeldingen
om den forventede sagsbehandlingstid i alle tilfælde skal være den samme, eller
om der eventuelt er grundlag for en mere præcis udmelding, fx på baggrund af
gavetype. Det kan således overvejes at ændre udmeldingerne, hvis det viser sig,
at der kan opstilles mål om kortere sagsbehandlingstider ved nogle gavetyper.
5
Det bemærkes i øvrigt, at det efter Borger- og retssikkerhedschefens opfattelse i
øvrigt vil være bedst stemmende med god forvaltningsskik, at Gaveenheden i de
sager, hvor der (for nuværende) ikke sendes en kvitteringsskrivelse ved modta-
gelse af gaveanmeldelsen, underretter gaveanmelderen, hvis det ikke har været
muligt at træffe en afgørelse inden 1 måned, og at enheden underretter parten
om forlænget sagsbehandlingstid i de sager, der ikke kan færdigbehandles in-
den for den oplyste sagsbehandlingstid.
2
Folketingets Ombudsmands myndighedsguide #11 om sagsbehandlingstid, afsnit 2.1. Målsætninger for
sagsbehandlingstider.
Folketingets Ombudsmands myndighedsguide #11 om sagsbehandlingstid, afsnit 4.1. Svar til parter in-
den 1 måned.
Folketingets Ombudsmands myndighedsguide #11 om sagsbehandlingstid, afsnit 4.2. Løbende under-
retning af parter.
Folketingets Ombudsmands myndighedsguide #11 om sagsbehandlingstid, afsnit 2.1. Målsætninger for
sagsbehandlingstider.
3
4
5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse af sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Side 9
4.2. Formulering af visse afgørelser
Efter Borger- og retssikkerhedschefens gennemgang af de konkrete sager kan
det konstateres, at afgørelserne i de sager, hvor fristen for Skattestyrelsens ind-
sigelser mod værdiansættelsen er udløbet, jf. boafgiftslovens § 27, stk. 2, er for-
muleret på en måde, som kan give anledning til tvivl om modtagerens retsstilling
(fx sag nr. 1, 2,13 og 14).
I disse sager anvendes fx følgende afsnit i afgørelserne:
”Gaveafgiften
er indbetalt.
Har du anmeldt eller betalt for sent, beregner vi renter. Der vil
blive fremsendt en opkrævning fra bogholderiet. Reglerne om
beregning af renter fremgår af boafgiftslovens § 38.
Fristen for Skattestyrelsens indsigelser mod værdiansættelsen, jf.
boafgiftslovens § 27, stk. 2, er udløbet.
Der er ikke taget stilling til de anmeldte værdier og beregninger,
og sagen om værdiansættelsen betragtes som afsluttet fra vores
side på grund af fristens udløb.”
Formuleringen kan bl.a. give anledning til tvivl om, 1) hvorvidt der er tale om en
afgørelse, 2) om gaveanmeldelsen er godkendt, 3) om den indbetalte gaveafgift
er korrekt og betalt rettidigt, 4) om der skal betales renter, og 5) hvad det bety-
der for sagen, at der ikke er taget stilling til de anmeldte værdier, og at Skattesty-
relsen afslutter sagen om værdiansættelsen på grund af fristens udløb.
Der er i forvaltningsretten ikke fastsat almindelige retningslinjer for, hvorledes
forvaltningsafgørelser skal udfærdiges. Det følger dog af god forvaltningsskik, at
en myndighed bør skrive til borgeren i et sprog, som er let at læse og forstå for
borgeren, herunder målrettet den konkrete situation.
6
Det fremgår endvidere af vejledning om forvaltningsloven,
7
at myndigheden ved
den sproglige udformning af forvaltningsafgørelser bør have for øje, at enhver
som teksten henvender sig til, let skal kunne læse og forstå den. Formen bør der-
for være enkel og præcis.
Der er endvidere krav til afgørelsens indholdsmæssige klarhed, idet der ikke bør
anvendes formuleringer, som kan give anledning til misforståelser eller uklarhe-
der med hensyn til sagens juridiske ramme.
8
6
7
Folketingets Ombudsmands myndighedsguide #1 om god forvaltningsskik, afsnit 4.3. Sprog.
Jf. pkt. 214-216 i vejledning om forvaltningsloven (vejledning nr. 11740 af 4. december 1986).
Jf. Hans Gammeltoft-Hansen m.fl. Forvaltningsret, 2. udgave, side 599.
8
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse af sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Side 10
Borger- og retssikkerhedschefen vurderer på den baggrund, at det vil være
bedst stemmende med god forvaltningsskik, at Gaveenheden målretter afgørel-
serne til den enkelte situation, så gaveanmelderen ikke er i tvivl om sin retsstil-
ling.
4.3. Sagsbehandlingstid
4.3.1. Generelt om sagsbehandlingstiden i Gaveenheden
I henhold til boafgiftslovens § 27, stk. 2, kan Skattestyrelsen som efterprøvende
myndighed ændre værdiansættelsen inden 6 måneder efter modtagelse af ga-
veanmeldelsen. I de tilfælde, hvor Skattestyrelsen ikke har de oplysninger, der er
nødvendige for at tage stilling til værdiansættelsen, suspenderes fristen i perio-
den fra Skattestyrelsens anmodning om oplysninger, og indtil oplysningerne
modtages.
Gaveområdet er endvidere omfattet af KPI (Key Performance Indicator) og bliver
målt på, hvor stor en andel af de indkomne sager, der er afsluttet inden for 6 må-
neder fra indgivelse af gaveanmeldelsen. Gaveenhedens mål er 77 procent, og i
december 2022 var enhedens KPI 72,6 procent.
Der skal således
i forbindelse med en vurdering af sagsbehandlingstiden i Ga-
veenheden
sondres mellem 6-måneders fristen for ændring af værdiansættel-
sen i henhold til boafgiftslovens § 27, stk. 2, som kan suspenderes, og det internt
fastsatte mål på 6 måneder.
Gaveenheden har i forbindelse med denne undersøgelse oplyst, at sagsbehand-
lingstiden i enheden kan strække sig ud over 6 måneder, som er det internt fast-
satte mål, i de tilfælde, hvor gavesagerne ikke er tilstrækkeligt oplyst fra starten,
og enheden derfor skal indkalde yderligere materiale. Hertil kommer, at det i pe-
rioder, hvor der har været ekstraordinær tilgang af gavesager, ikke har været
muligt at få tilført ekstra ressourcer, hvilket har bevirket en længere sagsbehand-
lingstid.
Gaveenheden har endvidere redegjort for de initiativer, som enheden har iværk-
sat for at fremme sagsbehandlingen i gavesagerne, herunder bl.a. at implemen-
tere en digital gaveanmeldelsesblanket for bestemte gavetyper. Her kan gave-
anmelderen anmelde gaven elektronisk og samtidig betale gaveafgiften med
betalingskort, hvis afgiften er under et bestemt beløb.
Den elektroniske løsning sikrer, at Gaveenheden modtager de relevante oplys-
ninger samt bilag allerede ved modtagelse af gaveanmeldelsen. Endvidere sik-
rer løsningen, at de indkomstpligtige gaver ikke bliver anmeldt som afgiftsplig-
tige gaver, idet gaveanmelderen bliver vejledt om, at gavemodtager skal oplyse
beløbet i årsopgørelsen. Den elektroniske løsning sikrer endvidere, at gaver un-
der det afgiftsfrie beløb ikke bliver anmeldt, og Gaveenheden undgår derfor at
skulle afvise gaveanmeldelsen efterfølgende.
Gaveenheden har også oplyst, at enheden arbejder på at implementere flere di-
gitale anmeldelsesblanketter og en rådgiverversion med mulighed for digital
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse af sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Side 11
underskrift af gaveanmeldelsen og betaling via bankoverførsel, uanset gaveaf-
giftens størrelse, så rådgiver kan indberette gaven uden klientens tilstedevæ-
relse.
Gaveenheden har for at fremme sagsbehandlingen endvidere indført en ny stra-
tegi- og visiteringsmodel, hvor sagerne skal visiteres inden for en måned efter
modtagelsen. Sagerne visiteres herefter og fordeles i tre grupper, herunder sa-
ger til godkendelse, sager til kvikbehandling og sager til sagsbehandling med
udgangspunkt i væsentlighed og risiko.
I sager, der er visiteret til godkendelse, skal der med det samme sendes et god-
kendelsesbrev til borgeren. Kvikbehandling omfatter de tilfælde, hvor der fx kun
mangler et enkelt bilag for at godkende sagen.
Gaveenheden har oplyst, at formålet med strategien er, at lette sager skal god-
kendes med det samme, således at der kan afsættes mere tid til komplicerede
eller omfangsrige sager med henblik på at skabe et bedre overblik over sager
og ressourcer, hvorefter der kan prioriteres, og sagerne kan behandles inden for
fristen.
4.3.2. Særligt om boafgiftslovens 6-måneders frist
Det fremsendte materiale indeholder statistiske oversigter, som viser bl.a. udvik-
lingen i Gaveenhedens sagsbehandlingstid, udviklingen i antallet af indkomne,
afgjorte og ubehandlede sager, sagsudfald, sagsfordeling og antal klagesager.
Borger- og retssikkerhedschefen har ved en gennemgang af oversigterne kon-
stateret bl.a., at flere sager end tidligere afsluttes inden for den internt fastsatte
frist på 6 måneder. Der er dog fortsat sager, hvor den interne frist overskrides,
ligesom der er sager, hvor 6-måneders fristen efter boafgiftsloven § 27, stk. 2,
overskrides.
Ved gennemgangen af de konkrete sager har Borger- og retssikkerhedschefen
således identificeret tilfælde, hvor fristen for Gaveenhedens indsigelser mod
værdiansættelsen var overskredet (fx sag nr. 1, 2 og 13). Der er tale om sager,
hvor Skattestyrelsen har anmodet om yderligere dokumentation, men herefter
ikke har nået at afslutte sagen inden for fristen.
Konsekvensen af en sådan overskridelse er, at Skattestyrelsen ikke kan gøre ind-
sigelser mod værdiansættelsen og må afslutte sagen uden at tage stilling til de
anmeldte værdier og beregninger.
Det er Borger- og retssikkerhedschefens opfattelse, at der på den baggrund kan
opstå tilfælde, hvor identiske sager afgøres forskelligt, idet Skattestyrelsen i en
sag kan ændre værdiansættelsen inden 6-måneders fristen i boafgiftslovens
§ 27, stk. 2, og i en anden sag, på grund af overskridelse af fristen, må træffe af-
gørelse uden at tage stilling til de anmeldte værdier og beregninger.
Borger- og retssikkerhedschefen henstiller derfor til, at Gaveenheden fortsat har
fokus på sagsbehandlingstiden og får tilrettelagt sagsbehandlingen således, at
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse af sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Side 12
enheden så vidt muligt undgår situationer, hvor enheden ikke kan nå at tage stil-
ling til værdiansættelsen.
Det bemærkes i den forbindelse, at det statistiske materiale, som Borger- og
retssikkerhedschefen har modtaget, ikke indeholder oplysninger om antallet af
sager, hvor Gaveenheden ikke har haft mulighed for at tage stilling til værdian-
sættelsen pga. udløb af 6-måneders fristen i boafgiftslovens § 27, stk. 2.
På den baggrund anbefaler Borger- og retssikkerhedschefen, at Gaveenheden
fremover registrerer på en måde, som også viser andelen af sager, som må af-
sluttes uden stillingtagen til værdiansættelsen pga. overskridelse af 6-måneders
fristen i boafgiftslovens § 27, stk. 2. Borger- og retssikkerhedschefen vurderer, at
sådan en registrering vil give Gaveenheden et bedre overblik og mulighed for at
sætte ind der, hvor det aktuelt er nødvendigt.
4.4. Brug af mail
Det fremgår af Gaveenhedens hovedvejledning, at en gaveanmeldelse bl.a. kan
indgives via en sikker mailforbindelse til adressen [email protected]. Det fremgår
endvidere, at denne fremgangsmåde forudsætter, at afsender (også) har en sik-
ker mailforbindelse.
Borger- og retssikkerhedschefen har i forbindelse med undersøgelsen foretaget
en søgning på www.skat.dk og kan konstatere, at mailadressen ikke fremgår
som en kontaktmulighed på hjemmesiden, ligesom mailadressen ej heller frem-
går af Gaveenhedens gaveanmeldelsesblanketter. Borger- og retssikkerheds-
chefen kan dog efter gennemgangen af de konkrete sager konstatere, at mail-
adressen benyttes til at indgive gaveanmeldelser, og at denne primært benyttes
af rådgivere (fx sag nr. 17).
Når man anvender digital kommunikation, er der forskellige krav til fx kryptering
og informationssikkerhed, og det er Datatilsynets vurdering, at forvaltningsmyn-
digheder ikke bør opfordre borgere til at sende oplysninger af følsom eller for-
trolig karakter via en ukrypteret forbindelse.
9
Det fremhæves endvidere af Datatilsynet, at når myndigheder mv. anmoder bor-
gere om at sende bestemte oplysninger til brug for behandling af en sag, skal
myndigheden være opmærksom på at tilbyde borgeren en tilstrækkelig sikker
transmissionsløsning. I de tilfælde, hvor der er tale om følsomme eller fortrolige
oplysninger, skal myndigheden anbefale borgeren at sende oplysninger via en
krypteret forbindelse, fx Digital Post eller andre krypterede selvbetjeningsløsnin-
ger.
Som nævnt fremgår det af Gaveenhedens hovedvejledning, at det er en forud-
sætning for indgivelse af en gaveanmeldelse via mail, at afsender har en sikker
mailforbindelse. Dette er efter Borger- og retssikkerhedschefens opfattelse dog
ikke det samme som, at man som anmelder ikke kan indsende sin
9
Jf. Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse om Skatteforvaltningens kommunikations-
kanaler fra december 2020, side 8.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse af sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Sagsbehandlingen på gaveafgiftsområdet
Side 13
gaveanmeldelse til den anførte mailadresse ved brug af en almindelig, ukrypte-
ret mailkonto. Gaveenheden kan således ikke være sikker på, at de oplysninger,
der modtages i forbindelse med indgivelse af en gaveanmeldelse, er indsendt
via en sikker forbindelse.
Borger- og retssikkerhedschefen opfordrer på den baggrund Gaveenheden til at
overveje, om det er muligt helt at gå væk fra benyttelse af mail til indgivelse af
gaveanmeldelser. Borger- og retssikkerhedschefen er i den forbindelse op-
mærksom på, at Gaveenheden arbejder på at implementere yderligere digitale
gaveanmeldelsesblanketter.
4.5. Vejledningsmateriale til sagsbehandlerne
Borger- og retssikkerhedschefen kan efter gennemgang af det af Gaveenheden
fremsendte materiale konstatere, at enheden bl.a. har en hovedvejledning og en
række delvejledninger, der delvist overlapper hinanden. Borger- og retssikker-
hedschefen har endvidere noteret sig, at dele af materialet er forældet i forhold
til de procedurer mv., som er beskrevet i særligt Gaveenhedens supplerende be-
mærkninger til de fremsendte bilag.
Gaveenheden har i december 2022 oplyst, at enheden i efteråret 2022 har fået
kortlagt alle enhedens processer, og at enheden arbejder på at få tilrettet enhe-
dens arbejdsbeskrivelser.
Borger- og retssikkerhedschefen vil i den anledning anbefale, at Gaveenheden i
forbindelse med dette arbejde overvejer, om det er muligt at forsimple vejled-
ningsmaterialet, således at det fremstår mere overskueligt og uden væsentligt
overlap.